Pesti Műsor, 1988. november (37. évfolyam, 44-47. szám)

1988-11-09 / 45. szám

Az ősi anyag modern formában Üveg. Áttetsző, rideg anyag. Az emberiség sok ezer éve is­mert, hiszen természetes üve­get már a bronzkorban is használtak. Az üveggyártást — mondják — az egyiptomiak ta­lálták fel, de vannak, akik azt állítják, hogy a föníciaiak ké­szítettek mesterséges üveget először. Az tény azonban, hogy a legrégibb üveg a rómaiak korából, az i. e. 1. századból maradt ránk . . . Hazánkban 1792-ben már működött tükör­üveggyár, de az üveg tömeg­méretekben csak a szódagyár­tás kifejlődésével egyidőben, a 19. század közepén terjedt el. Az üvegtervezés, -készítés és díszítés mai legreprezentán­­sabb alakjainak egyike L. Sza­bó Erzsébet, akinek Ernst mú­zeumbeli — november 20-ig nyitva tartó —, kiállításán az utóbbi néhány év terméséből láthatunk válogatást, Kratoch­­will Mimi rendezésében. Az üvegtervező iparművész mun­kásságát elsősorban az állandó kísérletezés jellemzi. A múlt hagyományait jól ismerő, tech­nikai tapasztalatait kitűnően hasznosító L. Szabó Erzsébet a tervezés mellett technológiai kérdésekkel is foglalkozik, s találmányai újító szellemét, ku­tató szenvedélyét méltón iga­zolják. Az üvegművészet szin­te minden ágát műveli, lámpái, ékszerei, dísztárgyai, ivókészle­tei gazdag forma- és színvilá­gukkal ékes díszei és haszná­lati tárgyai az otthonoknak. A szabad kézzel alakított dísztár­gyak felülete hol sima, hol domborzatokkal élénkített, máskor a külső faluk vagy a közbenső rétegük színezett, de az is előfordul, hogy a deko­rációt két üvegréteg közé te­szi vagy üvegtextil-rátétet al­kalmaz, olykor pedig a külön­böző fémoxidok kombinációja teszi különlegessé tárgyainak felületét. Fátyolrepesztett. ..jégvirágosított” lámpáinak üvegteste a fényt intenzívebbé teszi. L. Szabó Erzsébet tárgyai — ki vitatná — műtárgyak. Éksze­rei fantáziagazdagok, készletei egyszerűek, ízléses szín- és for­­mavilágúak, s nem utolsósor­ban jól használhatóak. A mű­vész közösségi tereinkbe üveg­falakat, ólomfoglalatú színes üvegablakokat, plasztikus tü­­körüveg-felületburkolatokat is készít. Újabban az öntött üvegplasztikai alkotások létre­hozása izgatja képzeletét. Csorba Mária Egy festő- és egy grafikus­művész közös kiállításának ad otthont november 10—19. kö­zött a miskolci Szőnyi István Terem. M. TÓTH ÁGOTA Kmetty János, Ék Sándor és Hincz Gyula növendékeként 1960-ban végzett a Képzőművé­szeti Főiskolán. Rajzaival rendszeresen szerepel az orszá­gos bemutatókon. A pedagó­gusként tevékenykedő művész elsősorban sokszorosított gra­fikákkal foglalkozik. SZ. KÁR­­PÁTY MAGDA Berény Róber­tet és Bernáth Aurélt tekinti mestereinek. Bizonyára sokan ismerik gyönyörű ékszerzo­máncait. A tűzben érlelt pik­­túra mellett azonban állandóan kísérletezett, így mostani tár­latán az új festészeti anyagok­kal készített alkotásaiból lát­hatunk válogatást. FEJÉR CSABA képeit csak úgy érdemes nézni, ahogy ké­szültek: elmélyült figyelemmel. Minél inkább feszegetjük tit­kait, annál gazdagabb monda­nivaló tárul föl előttünk. Cso­dálhatjuk az ábrázolás szépsé­gét, élethűségét, hogy milyen biztonsággal fest meg jelleme­ket, helyzeteket, hangulatokat; értékelhetjük töprengéseit a sorsról, a fejlődésről, a társa­dalomról, az átalakulás lélek­tani folyamatáról; s megvilá­gosodhatnak előttünk indíté­kai, világnézeti, erkölcsi alap­állása. Fejér Csabát minden — ^2~l J u 1 • KÉPZŐMŰVÉSZET • legyen az tárgy, jelenség vagy egy ember — hosszas meditá­­lásra készteti. Szociográfikus pontossággal vizsgál minden apró részletet, ugyanakkor té­­vedhetetlenül tapint a lényeg­re. Egyszerre érezteti objekti­vitását és együttérzését. Fejér a körülötte zajló élet folyto­nos változásának, apró örömei­nek, kisebb-nagyobb drámái­nak, a természet fölülmúlha­­tatlan szépségének hű króni­kása. Kiállítása a Csók István Galériában, november 10-től 19-ig tekinthető meg. (a) Gyerekek a vízparton SZABÓ ZOLTÁN kiállítása november 27-ig tekinthető meg a Csepel Galériában. A grafi­kus- és festőművész munkáit a monumentalitás, a tömör, konstruktív formaadás, a sum­mázott mondanivaló kifejezése jellemzi. Művészetének köz­ponti témája az ember, az em­beri kapcsolatok, a munkában való szenvedélyes hit. Ahogy Tasnádi Attila is írja kataló­gusa előszavában, a mester ,.hisz a művészet ideológiát te­remtő hatalmában, a termé­szeti és társadalmi folyamato­kat befolyásoló erejében”. De a munkásélet mellett állan­dóan visszatérő témája a mű­vésznek az anyaság, a béke is. Legújabb művei — tájak, csendéletek — harmónia iránti vágyát tükrözik.

Next