Pesti Műsor, 1997. július (46. évfolyam, 27-31. szám)

1997-07-31 / 31. szám

u­gyan sokat beszélgettünk a szerzővel arról, hogy vajon miért is nem tud elmozdulni a holtpontról a munka. Engem nem az érdekelt, hogy mi a rossz a változatban, hanem az, hogy mi érdekli Garaczit és ezt hogyan lehetne drámai formá­ba önteni. Később Garaczi ki­találta, hogy magyar környe­zetbe helyezi, két másik törté­nettel bővítve, párhuzamos je­leneteket „vág" egymás mellé, így született meg a Feld feketé­je!, amely végül Pinczés István rendezésében került színre Debrecenben. — Szerinted mi a gond az új írók és a színház körül? — Talán az, hogy a mai magyar színház nem tud „beszélni” az újat keresőkkel. Formanyel­vén, szemléletén nem akar vál­toztatni. — Lazítsunk. Szerinted nehe­zebb a dolgod, mint férfi kol­légáidnak? — Sokkal. A csa­lád nagyon fontos számomra, de sok időt felemészt. A dramaturg élete pedig igen rendszertelen. — Mit tartasz fontosnak a munkádban? — Azt, amit Czímer József mondott: „A dramaturgnak nem a színházzal, hanem a vi­lággal kell foglalkoznia.” Az ember, ha focival nem foglal­kozik, színházzal se foglalkoz­zon. — Milyen a nyarad? Futnak munkáid? — Esztergomban a Légy jó mindhalálig, amelyet Pinczés István esztergomi gyerekekkel állít színpadra. Ugyancsak Esz­tergomban lesz a premierje iz országépítő­nek. Kós Károly re­gényéből, a korábbi Száraz György-adaptáció alapján Ár­­kosi Árpád rendezővel együtt készítettük el a szövegkönyvet. — Tőled is megkérdem: most tud írni a dramaturg, vagy nem tud írni? — Szerintem jó, ha tud írni, de felejtse el. Alkalmazott írás­készségre van szüksége. — Nyaralni nyaral a drama­turg? — Sose. Ha az ember elmenne nyaralni, észrevenné, hogy nem tud nyaralni. H Ha viszont nem megy el, akkor siránkoz­hat, hogy még egy hete sincs. — Főz a dramaturg? — Én főzök, kutyát sétálta­tok, focimeccsre járok. — És filosz létedre ott ordítozol, hogy hajrá...? — Miért, egy dramaturg nem kiabálhatja azt, hogy hajrá, Schultz Le­vente?! — Biztosan, de ebbe én még nem gondol­tam bele. A követke­ző sz­ín­házi szezon mit tartogat szá­modra? — A Bábszínház­ban Offenbach Kékszakállas, Csizmadia Tibi rendezésében, Debrecenben pe­dig Pinczés Ist­ván színrevite­­lében az isbü királyt mu­tatjuk be. És ha foci ügyben még kérdez­ni akarsz va­lamit, csak hívjál fel. — Kösz, majd hív­lak... Bozsin Eta Moldova György írt egy könyvet. Pontosabban okossághalmazt, tanács­­halmazt írt kezdő és ha­ladó nyilatkozóknak. A könyv végén nem lesz senki szerelmes senkibe, már csak azért sem, mert ilyenfajta szereplőit egyálta­lán nincsenek benne. Rá­adásul egy fikarcnyi krimivo­nal sincs, mi több, a moz­dony füstje sem csap meg senkit. Tehát — mint a fentiekből is kiderül — Moldova egyáltalán nem regényt írt. Ezért aztán nem értem, hogy miért nem tudtam letenni. Miért hajszol­tam magam oldalról oldalra? Le­het, hogy azért, mert annyira el­kapta Moldova azt a hangulatot, ami a közéleti-közszolgálati leve­gőben van? És azt olyan olvasmá­nyosan kapta el, hogy nincs az a kri­mi, amelyért elcserélném? A kötet erényét nem kisebbíti, hogy a mon­dásokat, az aranyigazságokat, az új közmondandókat Moldova másoktól gyűjtötte. G. Dénes Györgytől kezdve Marton Frigyesen át Szinetárig, Wi­­singerig, Várszegi Asztrikig bedolgo­zott neki mindenki. Szerintem e pilla­natban is legalább két tucat újabb szto­rit gyártanak kérdezők és nyilatkozók. Tehát a „kérdezz — felelek" vagy a „kér­dezz — nem biztos, hogy felelni akarok" játék azóta is folytatódik. Végezetül egyetlenegy mondást kedvcsiná­lóként közzéteszek: „Az interjú szexuális helyzet, melyben mindkét fél a saját orgaz­musát igyekszik elérni." Tessék..? Jól hallották. Moldovának van LÁM­PÁI.A2A és nincs lámpaláza...

Next