Pesti Műsor, 2003. november (52. évfolyam, 45-48. szám)

2003-11-20 / 47. szám

KRITIKA - BOB HERCEG Biztos siker E gy süllyesztőből fölemelkedik Agárdy Gábor a színpadra, mint Pomponius udvarmes­ter, borvirágos az orra, enyhén dülöngél, miközben fenemód jókedvű. És persze meg­lehetősen sármos. Öregkori, ugyanakkor táncos-komikusi sárm ez, ami színpadi esz­közök garmadájával társul. Trükkökkel, vi­dékről hozott, eleven ripacsériával. Ritmus­érzékkel. Pomponius udvarmesterként el­szabadul ugyan kicsit Agárdy magánszám­má is válnak jelenlétei, de ez az operettbe belefér. Kisujjában a szakma. Meghatároz­za az előadás alaphangulatát. Amiben egyébként van valami vidékies. Csökkentett létszámú zenekar játszik az árokban, Feke­te Mari tempós vezényletével. A Magyar Színház színpadán nem fér el grandiózus méretű statisztéria, így Huszka Jenő , Martos Ferenc Bob hercegének nevezetes gárdája sem lenyűgöző létszámú. Beférne a székesfehérvári Pelikán udvarba, ahol né­hány éve Iglódi István színre vitte. „Véletle­nül” már akkor is Tóth Sándor volt a cím­szereplő. És Auksz Éva a „szende lányka”. Iglódi sok mindent áttelepített ebből a pro­dukcióból a Hevesi Sándor térre. Az elő­adásnak van lendülete, ilyen-olyan humora, működik. Szereti a publikum. Szereti benne a színészeket. Béres Ilonát, aki ironikus fel­hangokkal adja a köznépre, a londoni utcák­ra rácsodálkozó királynét. Őze Áron poénok özönét dobja be Plumpudding borbélyként. Soltész Bözse és Szabó Máté megtanult operettes, táncos, akrobatikus fogásokat. Az egész produkció kicsit avitt m­ódon, mi­közben néhány modernkedő elemet tar­talmaz. Táncritmusra, andalogva mozog­nak például a Szlávik István által terve­zett házak. Kicsit elrajzoltak Tordai Haj­nal jelmezei. Iglódi nem rendezett szín­házművészeti remekművet, különösen eredeti operettelőadást sem. Olyan pro­dukciót csinált, ami biztosan megtölti a nézőteret. Amiről előre tudható, hogy si­kert arat. És tényleg sikert arat. Bóta Gábor PREMIER - TÉRSZÍNHÁZ, NOVEMBER 29. Disznójáték él az egész világ A magyar dráma mezsgyéjén haladva, Sarkadi Oszlopos Simeonja, majd Pás­­kándi komédiája, A vigéc után, Czakó Gábor darabját, a Disznójátékot mutatja be Bucz Hunor társulata a Zichy-kastélyban. Ahol ezen az estén egy ólba érkeznek a né­zők. Amit persze ne vegyen senki disznóság­­nak Csupán Bucz Hunor értelmezésében az ól nem egy zsáner, hanem maga a világegye­tem, amelyben létezünk. Teatro Mundi he­lyett a Teatro Dl Az alszínházhoz tartozunk valamennyien Ez a mű az emberi esendőségről szól — mondja a rendező. — Arról, hogy tudván tudjul, az életünk véges, a halál végérvényes pe­csétet tesz rá, s emiatt jó­vátehetetlen vétkeket kö­vetünk el. Czakó Gábor huszonéves volt, amikor a Disznójátékot írta, az az­óta eltelt közel négy évti­zed látnoki mivoltát iga­zolta. Amikor elolvastam a darabot, egyértelmű volt számomra, hogy ez egy misztériumjáték. Az életről és a halálról. Ellen­tétben a korábbi előadá­sokkal — hiszen a darab számos bemutatót megélt —, amelyek inkább a keserű kabaré irányába vitték a történetet. Itt a böllérek — akik ellen a disznók fellázadnak — nem hentesek, hanem a Halál. A disznók nem ál­latok, hanem az Ember. És eljön az utolsó hajnal. A Talmud azt mondja: „A halálod előtt egy nappal térj meg!” Ehelyett a disz­nók nem térnek meg, s ugyan elhatározzák, hogy föllázadnak, mégis cserbenhagyják, le­tiporják egymást. Az előadás bizonyos részei­ben maszkot hordanak a színészek, amelyek most készültek el. Szándékosan ijesztő agya­rakkal, vicsorgó fogakkal, hogy szinte ször­nyetegnek nézzenek ki a disznók. Azt gon­doltam, a maszk torzsága még rávetül a sze­replőkre. És megfor­dult a dolog. Mert ami­korra felveszik a masz­kot, az esendőségük, lelki toprongyságuk oly mértékben uralkodóvá lesz, hogy nyomorúsá­gos disznómaszkjaik­­ban szinte helyesnek tűnnek. Döbbenetes felismerés. Nem tudsz olyan szörnyeteget ki­találni, ami szörnyűbb az embernél. Kiss Péter : MAGAZIN SZERINTEM Egressy Zoltán ajánlat K­ edvenc zeneszer­zőm Schubert. Ha tehetik, halgassa­­nak Schubertét. Kedvenc íróm, Shara­­mago. Ha tehetik, ol­vassanak Sharamagót. Kedvenc festőm Klimt. Ha tehetik, nézzék a képeit. Kedvenc drámaíróm... Ha tehetik, tekintsék meg a 4x100 száz című darabot a Merlin Szín­házban. Nem azért, mert én írtam, és nem is azért, mert én ren­deztem, hanem a szí­nészek miatt. A színház szerintem elsősorban a színé­szekről szól, így aztán arra törekedtem, hogy szeressék, amit csiná­lunk. Vagy legalábbis engem. Pogány Judit, Sinkó László, Pelsőczy Réka, Kiss Eszter, Bo­­zó Andrea, Kató Emő­ke szerepelnek az elő­adásban. Én szeretem őket. Szeretem a székesfe­hérvári 4x100 szerep­lőit is. Guelmino Sán­dor ugyanis megren­dezte a Vörösmarty Színházban a darabot, két nappal a Merlin színházi premier után tartották ott a bemu­tatót. Egészen más fel­fogásban és más dísz­letben játszódó elő­adás született. És na­gyon más a szereplők habitusa, karaktere is. Ezt a produkciót is jó szívvel ajánlom. B. G. Pesti Műsor SZÍNHÁZ

Next