Pesti Műsor, 2005. október (54. évfolyam, 40-43. szám)

2005-10-27 / 43. szám

NÉZŐPONT FUJIYAMA JAPÁN FAMETSZŐK MŰVEI A japán fővárostól, Tokiótól délnyugatra található Fuji, az ország legmagasabb hegycsúcsa (3776 m), amit még mindig aktív vulkánnak tekintenek. Japán­ban a Fuji-hegyet régtől fogva kultikus tisztelet öve­zi, zarándokok keresik fel. Tökéletesnek tartott for­mája Japán jelképeként világszerte közismert. A Fu­jiyama szikár és fenséges hegycsúcsa, szelíden ívelő oldalaival, büszke hósipkájával még a nyugati em­bert is megindítja, hát még az ázsiait! A japánok, kö­szönhetően a sintoizmus szellemiségének, amúgy is sokkal bensőségesebb viszonyt ápolnak az anyater­mészettel. Nem leigázni és meghódítani akarják, ha­nem saját, finoman hangszerelt szabályrendszerük szerint átalakítani. Nem csoda, hogy a tökéletes Fuji, a Szent Hegy, a japán világ középpontja, a földtanilag adott axis mun­­di, rendre visszatérő motívuma a japán művészetnek. A haiku-költőktől kezdve, a klasszikus fametszőkön keresztül, a kortárs fotográfusokig. A neves ukiyo-e mesterek, Katsushika Hokusai (1760-1849) és Utaga­­wa Hiroshige (1797-1858) külön metszetsorozattal adóztak a Szent Hegy csonkagúlájának. Hokusai vir­tuóz és izgalmas kevert térrendszereiben a sürgő­­forgó emberek e világi esendősége mögé helyezi a Fuji örök dimenzióját, az állandóság isteni rendíthe­tetlenségét. A makrokozmosz kúpját ismétli a terem­tett világ megannyi háromszöge, a pagoda csúcsa, a halászhajó rakománya vagy a teaház sátorteteje. Hi­roshige viszont a Fuji felé tartó zarándokút legköl­­tőibb állomásait jeleníti meg professzionális mester­ségbeli tudással. Sorozataik Európára is nagy hatás­sal voltak, a japanizmus divatja idején a nyugati mű­vészek sokat merítettek a klasszikus fametszők ké­peiből. Az egyik kiállított Hiroshige-kép Van Gogh egyik festményén tér vissza, míg Hokusai viharos tengert ábrázoló metszete Debussy Le Mer című szimfonikus vázlatát ihlette. Hiába, a Fuji természeti szépsége mindenkire inspirálóan hat­ Tomitsuka Ha­­ruóra is, aki színpompás fotográfiáival egészíti ki a Magyar Nemzeti Galériában november 13-áig látható Fuji-tárlatot. Hokusai: A tenger RIEDER GÁBOR MŰCSARNOK TISZTELGÉS A MESTER ELŐTT Lossonczy Tamás a magyar festészet 101 éves do­yenje, a hazai absztrakt piktúra egyik nagy úttörője. Kérlelhetetlen következetességgel még ma is alkot, mindennap felbotorkál a műterme lépcsőjén, hogy to­vább építse életművét. Lossonczynak nem volt könnyű dolga, évekig belsőépítészként leplezte magában a festőt. Később, a harmincas évek vécse felé, a szellemi klíma már megérett nonfiguratív művészetének befo­gadására. Lobogó, erőtől és vitalitástól kirobbanó vásznai értő visszhangra leltek. Kállai Ernő, a legjobb tollú magyar műkritikus, a „bio-romantikus” abszt­rakt festők táborába osztotta be. Azok közé, akik bu­ja-organikus fantáziaformáikban a szerves anyag él­tető mikroszerkezetét visszhangozták. A sejtek bur­jánzó élni akarását. De Lossonczy képeiben több van a bioromantiká­nál! A spektrum minden színében pompázó, dekora­tív formák, meg a rájuk rétegzett, pöttyögetett szala­gok és kalligrafikus vonalhálók a vizualitás leplezhe­­tetlen örömét harsogják. A történelem viszont to­vább fordult, és ez az életöröm hamarosan lekerült az esztétikai napirendről. A nyugati képzőművészet­hez igazodó Európai Iskola nonfiguratív törekvéseit hamar elhallgattatta a szocreál. Lossonczy kénysze­redetten visszalépett, előtérbe engedve magában a társadalmi reformert. Majd a Tisztító vihar monu­mentális színkavalkádjában leszámolt hiábavaló re­ményeivel. Ettől kezdve pályája töretlenül halad elő­re, az absztrakció színes-dekoratív, élettel és öröm­mel teli útján. DÉR GABI E/STI'S PESTI MŰSOR

Next