Pesti Műsor, 2009. március (64. évfolyam, 6-7. szám)

2009-03-05 / 6. szám

J­udd Apatow, napjaink talán legsikeresebb, de minden bi­zonnyal a legszerethetőbb hollywoodi vígjátékgyárosa. A rendező-producer egyik legjobb tulajdonsága, hogy időről időre íróként is lehetőséget ad kedvenc színészeinek, így volt ez Jason Segel esetében, aki Lepattintva címmel írhatott magának bum­­fordian bájos lúzerkomédiát, és hasonló a helyzet a Felkoppintva hasvakaró mackójával, Seth Rogennel is, aki Evan Goldberggel karöltve vetette papírra az Ana­nász expressz gandzsaszagú for­gatókönyvét. Rogen és Goldberg egyébként is hasznos hangjái az Apatow-műveknek: együtt dol­gozták ki például a méltán sikeres Superbad című (szintén Apatow által pénzelt), pubertásügyi dolgo­zatot is. Apatow persze nagyon jól tudja, kire költi a pénzét: Rogen az a fajta fickó, aki fel­bukkanhat bárhol, bármi­ben, szinte biztos, hogy a másnapi házibuliban szóba kerül valamelyik beszólása. Mint például a legutóbbi, amikor a Golden Globe­­gálán megjegyezte, hogy ő bizony a nyolcvanas években szívesebben lett volna díjátadó, mert akkor még adva volt a lehetőség, hogy akár a fiatal Mickey Rourke társaságában is kokainozhasson egyet a színfalak mögött. Szóval, három dolog na­gyon érdekli a művészt: a polgárpukkasztás, a drog és a nyolcvanas évek. Nos, innen indulva igazi telita­lálat az Ananász expressz: cucc (igaz, a könnyebb fajtából), puskaporos múltidézés, valamint öv alá célzó poén is akad benne bőven. Olyan film ez, amilyet nagy kedvvel néz­tünk volna húsz évvel ezelőtt, és most se vágja ki a biztosítékot: két ballábbal ugráló semmirekel­léket általában szívesen látunk a szélesvásznon - ám hiába bohóc­kodik lelkesen Rogen és a műfaj­jal először próbálkozó, de annál lelkesebben lazázó James Franco, a retrómintás filmszövet alól csak kilóg a lóláb. Itt bizony átgon­dolt és követhető krimivígjáték helyett csak egy bájos, ám felettébb szétszórt blődlit kap a néző. Amelyből idézgetni ugyan lehet, ám mindent összevetve az Ananász expresszt (akár az eredeti moziváltozatot, akár a DVD-kiadáson megtalálható, kicsit szókimondóbb verziót) saj­nos hamarabb elfelejti az ember, mint ahogy, szépen, komótosan végigparázslik kezében a cigaret­tapapír. ■ KOVÁCS GELLÉRT DVD ANANÁSZ EXPRESSZ FÓRUM HOME ENTERTAINMENT Ha jól tudom, a forgatás során fájdalmas baleset érte. J. F.: Így van, telibe kaptam egy fát, az eredmény pedig egy jóko­ra seb lett a fejemen. Abban a jelenetben történt, amikor Seth­­nek (Seth Rogen, a film másik főszereplője - a szerk.) és nekem, mint az őrülteknek, egy erdőn keresztül kellett átrohannunk, és eközben sikerült lefejelnem a kérdéses növényt. Végzett előtanulmányokat a szerepre való felkészülés céljá­ból? J. F.: Hogyne, fogtam magam és kinyírtam néhány fickót, meg persze állandóan füstöltem. A tréfát félretéve, való igaz, hogy füveztem a gimnáziumban, de az régen volt, és jó ideje már nem nyúltam fűhöz. Remek módszert kísérleteztem ki arra nézve, hogy hogyan lehet úgy festeni, mint aki be van tépve: kitartóan kell a szélbe nézni. Nem aggódott, hogy miként veszi be Hollywood kevésbé megengedő fele, hogy önök egy füves vígjátékot készítettek? J. F.: Többször is tanúja voltam annak, hogy amikor a vásznon valaki rágyújt egy spanglira, a közönség hangos üdvrivalgás­ban tör ki. Szerintem már sokan várták, hogy végre készüljön egy igazán belevaló füves komédia. Régi hagyományai vannak a tinédzserkomédiáknak, és ezek­ben bizony úgy vedelnek a köl­­kök, mintha nem lenne holnap. Szerintem egy kóbor joint sem­mivel sem elítélendőbb, mint a sörivászat. Eddig főleg komoly, drámai sze­repekkel azonosították. Milyen érzés volt visszatérni a vígjáték­hoz? J. F.: Remek érzés. A karót nyelt drámák után, amelyekben ret­tentő komolyan vettem magam és a szerepemet, végre egy olyan filmbe csöppentem, ahol ha felvétel volt, ha nem, ha vette a kamera, ha nem, mindenki a másikat röhögtette. Ki gondolta volna, hogy a sok drámázás után épp az a filmem aratja a legna­gyobb sikert, amiben egy cross­­jointot sodrok. Az általános böl­csesség szerint az a film, mely­nek túl jó hangulatú a forgatása, rosszul fog elsülni. Nekem épp ellenkező irányú tapasztalataim vannak: egy sor olyan filmben szerepeltem, melyeknek elég rossz hangulatban telt a forga­tásuk, és ami azt illeti, a végered­mény is elég pocsék lett. A Pókember-filmekben komoly akciójelenetei voltak, melyek többségét green-screen előtt forgatták. J. F.: A Pókemberben sok ilyen jelenet volt, ritkaságszámba ment, hogy két színész szemtől szemben forgassa a közös jele­neteit. Az Ananász expresszben alig használtuk ezt a technikát, épp ezért jobban meg is kellett szenvedni egy-egy jelenetért, ez pedig csak jót tett a filmnek. De mint azt a saját példám is mutat­ja, ezzel együtt a balesetveszély is megnőtt. ■ Az interjúért köszönet a Fórum Home Entertainmentnek. 2009. március 5-18. GYORSINTERJÚ James Franco MAGAZIN Pesti Műsor 41

Next