Pesti Műsor, 2009. december (64. évfolyam, 26-27. szám)

2009-12-10 / 26. szám

■ KRITIKA MARADJON A KAPTAFÁNÁL YANN TIERSEN A GÖDÖRBEN Akik Yann Tiersent eddig csak alkalmazott zenei munkásságáról ismerték, bizonyára nagy izga­lommal, kíváncsisággal és főként jogos bizakodással indultak el a francia komponista Gödör-béli koncertjére november 28-án. Hiszen az Amélie csodálatos élete és a Good bye, Lenin! című filmek zeneszerzője e minőségé­ben számtalanszor remekelt már, és nem is véletlen, hogy a szívszo­rongató hegedű- és tangóharmo­­nika-szólamokra épülő, roppant közönségbarát zene talán még a filmekét is meghaladó népszerű­ségnek örvendett. Most azonban éppen ez a rajongótábor, vagyis akik a filmzeneszerző Yann Tier­­senre voltak kíváncsiak - és fel­tehetően ők voltak többségben - csalódott nagyot. Pedig ha elol­vasták volna a koncert beharan­­gozóját, tudták volna, hogy Tiersen a teljes zenei megújulás jegyében indult európai turné­ra, méghozzá a kőkemény jazz­­rocker szerepét magára öltve: vége hát a ringó dallamoknak és a szenvedélyes valcereknek, jönnek a vad és fékevesztett gitárszólók! Bizony jöttek is, s bár én személyesen felkészültem az újdonságra, sőt, még néhány koncertvideót is megnéztem a YouTube-on, a csalódás engem sem került el azon az estén, még ha más okozta is. Vadság és féke­­vesztettség ugyan volt bőven, az állításuk szerint a francia rock újradefiniálásán munkálkodó zenészek őszinte átéléssel és kamaszos elánnal vetették bele magukat nemes küldetésükbe, de hogy a kitűnő kompozícióiról híres és szenvedélyességében is mindig pedáns Tiersen hová rejtet­te zenei tehetségét, az számomra hatalmas talány volt. Eleinte azt gondoltam, hogy csak a rossz akusztikában veszett el, talán a vasbeton födém nyelte el sze­gényt, de idővel rájöttem, hogy még csak ez sem elég mentség a hallottakra. A számoknak nem volt se elejük, se végük, se csúcs­pontjuk, de még csak megkülön­böztetni sem nagyon lehetett őket egymástól, mert valamen­nyi ugyanabba a vég nélküli, egynemű dübörgésbe torkollott, amiből képtelenség volt kihallani az egyes szólamokat. Mindössze Tiersen néhány hegedűszólója jelentett kis örömforrást az este során. A talány megoldásának kulcsa tehát inkább a következő: Tiersen oly sokáig korlátok közé szorított művészi énje ledobta magáról az alkalmazott zene láncát, s most felügyelet nélkül garázdálkodik. N SJ Amélie a múlté 2009. december 10-23 Keresse a Libri Könyváruházakban és a www.libri.hu/leonardcohen weboldalon is! SONY MUSIC karácsonyi ajánlata LEONARD COHEN AZ ÉV KONCERTJ­E DVD-N ÉS DUPLA CD-N! Az év koncertje volt Leonard Cohené" Népszabadság ....erre a három órára kizökkent az idő Magyar Narancs felemelő, sőt, felkavaró Quart.hu L­EONARD COHEN LIVE IN LONDON DVD 5.390Ft LEONARD COHEN LIVE IN LONDON 2 CD 5.590Ft 2X90 Ft MAGAZIN Pesti Műsor 37

Next