Pesti Napló, 1854. december (5. évfolyam, 1419-1443. szám)

1854-12-29 / 1441. szám

'85­. izedik évi folyam­előfizetési föltételek. Vidékre postán küldve : Pesten házhoz hordva Évnegyedre 5 frt. — kr. p. Kétávre 10 „ — „ „ A havi elöfizetés , mint a szimonkinti eladás is u megetünt. A lap politikai tartalmát illető minden község a­­­­ BRESZTŐ-HTVATALHOZ, aviyagi ügyek­ tárgyazó pedig a kiadóhivatalhoz érendő : m­intára 8-ik szám­lálívre . 8 frt — kr. p. Évnegyedre 4 frt — [kr. p. Egy hónapra 1 frt SO.kr.p. Szerkesztési iroda : Ur­atora az 8. Bérmentetlen levelek csupán rendes levelezőinktől fogadtatnak el. HIRDETÉSEK és MAGÁNVITÁK. Hirdetések öt ha­sábos petit-sora 4 pgc kraj­­ezárjával számíttatik. A be­­igtatási­­ 10 pengő krnyi külön bélyegdíj előre lefize­tendő a M­a­g­á­n v­i­tá­k öt ha­sábos sora 5 pengő krajezár- jával számíttatik.­­ A fölvé­teli díj szinte mindenkor elő­re leizetendő a PESTI NAPLÓ kiadó hivatalában. Megjelelt a PESTI NAPLÓ — hétfőn és innepnténs napokat kivéve — Jelen­évnyi alakjában, mindennap reggeli órákban. Előfizetési felhívás. 1855-ik első félévi folya­mára. Vidékre postán küldve, félévre január 1-étöl junius végéig 10 frt. — Évnegyedre ja­nuár 1-étöl martius végéig 5 frt pp. Budapesten házhoz hordással, félévre 8 frt. —­ Évnegyedre 4 frt pp. Az előfizetések elfogadtatnak minden cg. k. postahivatalnál, és Pesten e lapok kiadóhivata­lában, uriutcza 8. sz. 1-ső emeleten az udvarban, és Emich Gusztáv könykereskedésében, úri- és kigyóutcza szegletén. — Az előfizetési levelek bérmentve küldendők. Pesti Napló kiadó-hivatala. B­é­c­s , dec. 27. ? Mig a közönség nagyában az ünnepekre készült, néhány fontos hivatalos kibocsátvány, jelentősége da­czára, sem bírta magára vonni azon figyelmet, me­lyet teljes joggal igényelhet. Az első a gymnasiumok szervezésére vonatkozik; e tekintetben fontos enged­mény gyanánt tekintjük azt , mely a nem-német tar­tományokban az ott divatozó nemzeti nyelvnek létetett, a­mennyiben újra megengedtetett, hogy e nyelvek szin­te oktatási nyelv gyanánt használhatók természetesen a m. minisztérium megegyezésével. — E megegyezés pedig — erről meg vagyunk győződve — nem fog megtagadtatni, ha alaposan bebizonyítható, hogy azon vidéken , melyben a tanoda áll, a nemzeti nyelv a túlnyomó. E szerint a tanítókon fog állani, az illető adatokat alkalmas módon összegyűjteni s a magas kor­mány elé terjeszteni. Hogy a német nyelv mindaz­­által a „köteles“ tantárgyak közé tartozik, ezt csak helyeselhetni, ha megfontoljuk, miszerint jelenleg a német nyelv ismerete nélkül valódi tudás nem igen képzelhető, és hogy a német irodalomban a legmélyebb tudományosság roppant kincsei le vannak téve, mik­hez a nyelv kulcsul szolgál. Egyébiránt a javuló köz­lekedési eszközök az egyes tartományokat egymással s a német külfölddel szorosabb összeköttetésbe és gyakoribb érintkezésbe hozván, a német nyelv a gyakorlati életben is majdnem nélkülözhetlen; oly túlzott eszmékre pedig , hogy például magyar em­berre nézve szégyen volna németül tudni, mai napon alkalmasint már senki sem fog vetemedni, valamint azt sem tagadhatni, miszerint saját nemzetiségünk iránti szeretetünk, annak fejlesztésére irányzott buzgalmunk az idegen érdem iránti tisztelettel és elismeréssel igen jól összeférhető. A második hivatalos határozmány az , hogy amaz adósok, kik 1848 előtt (tehát a bankjegy kényszerke­­rete előtt) kibocsáttatott kötelezvényekben nemcsak a kölcsönnek ezüst pénzbeni visszafizetését megígér­ték, hanem az e tekintetben tán későbbi törvényből eredhető kedvezményekről előre lemondtak, a köl­csönt csakugyan valódi ezüstben vagy bankjegyben, de az ágro megtérítése mellett visszafizetni tartoznak. A közönség egy része azt hitte, miszerint ez mind­azon kölcsönre vonatkozik, melynek visszafizetése va­lódi ezüstben ígértetett meg, hanem nem úgy van a dolog ! A legfelsőbb semmitő törvényszék határozata egyedül azon esetekre vonatkozik, melyekben az adós minden későbbi törvényből eredhető kedvezményről lemondott. Minthogy ilyféle záradék aránylag csak igen kevés kötelezvényben fordul elő, nem tarthatni attól, miszerint e határozmányból — az ezüst magas áglája miatt — általános pénz-calamitás fogna származni. Egyébiránt e kérdés már régóta képezi a jogtani viták egyik legérdekesb tárgyát; egy részről állították, miszerint az egyes állampolgárnak jogában nem állhat, valamely később kibocsátandó tör­vényt már előre is bizonyos conkret esetre nézve érvénytelennek nyilvánítani,­más részről pedig azon véleményen voltak, miszerint az államnak nincs joga, két alkudozó fél magánjogi visszonyaiba avatkozni s ezek közt régebben kötött szerződést utólago­san érvénytelennek nyilvánítani. A legfelsőbb sem­­mitő törvényszék ez utóbbi nézethez csatlakozott. A lapok különfélekép fogadták ez ítéletet s néhányan közölök példátlan könnyelműséggel és­­ tudatlan­sággal tárgyalták e fontos ügyet. Egyik, ha jól emlékezünk, még azt is mondta, miszerint ez által a hitelezőnek módja van, tőkéjétől 30° is venni, anélkül n­­agy a törvény szerint uzsora bűnébe esnék, hanem ezen urak kettőről feledkeztek meg; először arról, hogy a legfelső semmitő törvényszék határozata egye­nesen és világosan az 1848. júli 2-ki pátens megjele­nése előtt kibocsátott kötelezvényekről szól, tehát a későbben kibocsátottakra vagy még kibocsátan­­dókra nem vonatkozik; másodszor arról, hogy az csak később keletkezhetett törvényből eredő előnyrőli lemondást illet, nem pedig a már meglevő (hányszer­­keretbeli) törvény által engedett jogróli lemondást. Mind­ezek után a fentebbi határozat csak kevés, már meglevő esetet érintvén jövőre nézve koránsem ered­ményezhetne oly káros következményeket, mint a­mi­nőket az avatatlanság belőle származtatni akarna. Ezen már kibocsátott hivatalos közleményeken kí­vül még egy készülőben levőről kell szólnunk. Hal­lomás szerint t. i. már e napokban körözvény fog kül­detni a politikai lapok szerkesztőihez, melyben azon határok jeleltetnek ki, mik közt a külhatalmak politi­kájára vonatkozó czikkeknek mozogniok szabad. Erre a Lloyd és Presse legközelebbi sorsa adhatott alkal­mat s a lapok csak köszönettel vehetik, ha a „szabad“ és „tiltott“ közti határvonal minél szabatosabban jelöl— telik ki. Ma hire jár, miszerint Warrens a „Wiener Courrier“ nevű kis lap tulajdonosi jogát megvette; mitevő le­­end vele, még nem tudatik. B. Somogy, dec. 16. Az ember későn érő gyümölcs. — Későn engedi ma­gát az idő éles pora által kiköszörültetni, mint a gyé­mánt, és ha megbotlik, vagy elesik, akkor is a követ vagy gödröt korholja, nem magát a ki­s elesett. Ezek nem új tapasztalati thesisek, ezeknek vallási, polgári, családi életünkre mindig megvannak sajátlagos kö­vetkezményei. A sors az alkalmazásban a szerint tesz különbséget,h a mint éberebb vagy aluszékonyabb a fő, köztevékenységű vagy érdekvezérlett az igazgatás, a a mint a kunyhókban, palotákban, szívben, lélekben, tettben, honol az erkölcs vagy a bűn. Hogy sokakban elmaradtunk, hogy a tudatlanság, és a fölemelő vallásosság hiánya nem engedte népün­ket oda fölvergődni, hova fogékony lelke hivatva van, erre nézve is későn érve meg, másban — ámbár sok­szor méltán — kereste a hibát, mint önmagában. En­nélfogva henyélt csupa szokásból, bűnt tett — pajkos­­ságból, pazarolt és elfajult munkátlanságból. — „A munkás ember nem ér rá rosz lenni. . . . De hálaérzet, egy megorvosolt emberosztály meg­tisztult szivérzeménye és leendő hálája lebegjen körül benneteket egyházi és világi fensőbbjeink! kik mun­kaerőtök legszentebb jutalmát a jóratermett magyar nép erkölcsi javításában találjátok ! . . . Od­a jótett mindig jókor van, — inkább későn, mint soha! így vette szivére helyzetünk mostoha sorsát köz­­tiszteletű megyei főnökünk­­, Szalay Nikodem úr, kinek gondos őrködése életbelépteté a vasárnapi iskolázást, és pedig oly szoros kiviteli szándékkal, hogy még a ki ellenkezik is benne, azzal is éreztetni fogja hatalmát, minthogy szellemi javulásunkat aka­dályozni akarta!“ így uraim! a beteg viszolog a gyógyszertől, a met­sző késtől, de azért hallgatunk-e rá ? — és hálakön­nyek hullanak az orvos kezeire. Sok üdvöset köszönünk már erélyes főnökünknek. Nevezetesen : a tanítóság és jegyzőség végleges el­választását, a jegyzők illő jutalmának előteremté­sét, a­mely most ismét fölemeltetett . . . csak az istenért, ne a tanítók külső birtokának csorbításával! Habár azt mondják is ,ez jegyzői hivatalhoz van adományozva.“ Hiszen akkor jegyző és tanító egy lévén, a melyik név előbb a nyelvére jött az adományozónak, a­z­t íratta föl. — A tanítók úgy is mostohán vannak ellátva, a kiknek sorsa pedig az atyáskodó kormánynak szintúgy — vagy tán jobban — szivén fekszik, bölcsen tudván a brit tudós ez aranybetűs mondatát: „a tanítók a magok abc-jökkel igazgatják a társadalmat.“ Fájdalmas hallani a K—i tanító esetét : egy pár hold külső téglagödröt kapni, azt a szegény ta­nító által behuzatni — személyesen is izzadván rajta — fölszántatni, megtrágyáztatni, és egy évi hasz­nálat után a jegyzőségnek átadni látni — miután más földje nincs — valóban leverő! Az államélet tagjaiban nem örvendetes a csorbulás, mert fáj ilyenkor — a lélek. . . . . Ép test ép lélek a főelv. Itt igaz a közmondás „ha a nagy ujjamat hara­pom is fáj, ha a kicsit, — az is!“ Reméljük minden szépet jót akaró főnökünktől e tárgynak helyes elintézését. Kinek üdvös rendelkezése volt továbbá : a bírói számadások szigorú átvizsgálása is, minek következtében néhány biró elmarasztaltatott. Továbbá : a kóborolva cserélő kereskedők eltiltása, a minden háznál elmaradhatlan csáklya és pemet ké­­szentartása (tűzveszélyre nézve) ; vizes kádak, éji és nappali örök fölállítása, — mely utóbbiaknak : a lármás zaj, nagy füst okát kitudni — egész nap jár­kálván az utczán — a csavargó utasokat kikérdezni kötelességül tétetett. Egy átlelkesült agg emberbarát itt roppant mennyi­ségű , több 100 ezerekre sőt utóbb értesülve 3 millió­­ra menő alapítványnak juttatja birtokába a csurgói helv. hitv. algymnasiumot, némely helv. hitv. egyházat, és három helv. hitv. egyházmegyét. A ha­gyományozó nevét és a végrendelet bővebb le­írását a t. szerkesztő úr remélt szívessége mellett közleni fogom. A könyvek szállítására nézve csehül vagyunk­. Épen másfél annyiba kerül mint a kiadóknál------meg sem kapni. Miért nincs itt egy vállalkozó szellem? vagy a kiadók miért nem keresnek egy letevési helyet ? . . Végre egy martyr testület sóhajtása reszketteti meg tollamat, melyet lelkem mélyéből óhajtanék: ha meg­hallana minden, a hatalom legmagasabb fokától a legalacsonyabbig! . . És ez, aprót, segédle­l­­készek kebelrázó sorsa!A míg ezt egy kime­rítőbb tudósításban fejtegetném, csak egyetlen egy esde szavát halljátok meg! o halld meg te is jóistenünk!! Mondjam-e, mily drága világot élünk ? mondjam-e, hogy: e buzgó, de a nyomorban lankadó testületnek — — ó halljátok meg! 50 utótt, és igy egy napra: 8 vkr. a dija! ! . . Nem leverő e ez? Ily kétségbeejtő állapotban mit adjanak könyvre ? — ime nekik szükséges szellemi eledelre — miből ruházkodjanak ? 6—7 évi várakozás után kifogynak a ruhából, — mit tanító korukban szereztek — adós­ságba verik magukat, melyet papságra vergődésük után 10 évig tán örökösen sínlenek. — Mit tegyünk?­, a feleletet rá­bízom arra, a kinek szive helyén szív van, és nem más ! Ó kinek lelkében fakad föl azon bethesdai forrás, melylyel az egyház ez égő sebe begyógyul! ? annak emléke élni fog az egyház oszlopainak keblében örök­re, mint maga a szeretet!!. Különben mindenkit érző kebellel fölhívok e tárgyra vonatkozó jóakaratú véleményét föltárni! — hogy a nemsokára szükségkép bekö­vetkező ezen metsző fájdalmak orvoslásánál, a több­féle vélemények közöl lehessen a jobb létalapot fölál­lítani. Én az enyimet föltárni, lelkem sugallata szerint, bármikor kész vagyok! Vidékünkön egy borzasztó boszurény történt. U­­L-on a zsidót megtámadta a bekormozott gaz. •— pénzét követelvén, előadta, — de nem vitték el! ha­nem a fejszét hátába vágván, nejének orrát lemetsz­vén, elillantak! Annyi inni valóm volna még, de majd máskor. —• S’ il vous plait. Boldog uj évet! Szilágyság, Erdélyben, dec. 15. Egy tekintettel a históriában könnyen meggyőző­dünk, hogy mindig a vallás volt a népek sorsának irányadója: súlyos hatalom nyugszik a lelkészi kar ke­zében, a súlyos erkölcsi hatalom gyönyörű hivatása teljesítésére. Hivatása gyönyörű és nagy. Megértetni a néppel létezésének czélját; vezetni őt, kalauz­­kodni előtte az erénynek magasztos utján. Feltárni neki az ismeretek könyvét s ezáltal kivonni őt a tudatlanság éjiből. Lelkiismeretes gond­dal ápolni hajlamát a munkálkodásra. A magyar népnek, mely bírja keblében magvát a jónak, a nemes­nek, csak ilyszerű gondozás szükséges, hogy belőle a világ legelső népe váljék. E sorok írásakor a szilágysági reformá­tus papság jelen állapota lebeg szemem előtt.Lát­ván azon derék , ép testű, lelkű magyar fajt, mely e tájon, szívvel, lélekkel készen a jóra, szántogatja ba­rázdáit, lehetlen , hogy szomorúsággal ne teljék el szívem. A papnak, nálunk magyaroknál sokszorozott igyekvéssel kell szem előtt tartani az ügyet, melynek munkálására hivatva van. Szükség , hogy népünk az érettség azon színvonalára emelkedjék, melyen meg­érthesse a korszellem hivó szózatát. Szükség, hogy letiporjuk az erkölcstelenség százfejű bor­zasztó hydráját, mely itt— amott — ismét a Szilágyot értem — rémes fejét kezdi felütni. El kell füstöl­nünk az ördögöt! S ez csak ezen nemes testület buzgó akarat­ ereje által történhetik meg. De nem úgy , ha csak ismagul akad itt közel egy, ki az irodalom párto­lása által képessé tegye magát a kor szavának felfo­gására ; nem úgy, ha alig találni lelkészre, ki évenkint valamit áldozzák — ámbár ez nem áldozat — isme­retei gyarapítására; nem úgy, ha megelégedvén a di­ákköri tudománynyal, trágyázás közt tölti a pap hiva­talának napjait. Legyen példányképe a gazdászatban is a népnek — távol hogy a mezőgazdaság üdvös te­réről leszoritni akarjam — de ne felejtse el, hogy a test csak eszköz, s a czél a lélek. Mily könnyű és haszondús eszközök állnak a falusi papság rendel­kezésére. Vasárnap délutánonként öszvegyüjtve a falu tudvágyó részét — s ilyenek sokan találkoznak— ma­gyarázni nekik a kor újabb jeleneteit. Megismertetni őket a világ jelen állásával, hogy mentek legyenek a hirek h­apsától, — e tér igen-igen széles. Ott van a ,Vasárnapi újság1. Nem helyes lenne-e, némely czik­­keit kiszemelvén, (mert nem mind a nép felfogásához mértek) ugyan ily módon átadni a fogékony elmékbe ? — Felügyelni a többnyire készületlen egyénekből élet­szükség miatt vált iskola-tanitók működésére. Utasitni őket munkálkodásuk terén, — s igy jókor­a népbe cseppegtetni az üdvös gondolatokat. De hány száz módja van az ilyszerü működésnek, mely módokat e lelkipásztorok nálamnál jobban ismerhetnek. —Ha el­járásukat ily után intézik, felkeresi őket a közbecsü­­lés; nyomon kiséri a lelkiismeret jutalmazó szava. Mentől fájdalmasabb soknak ily nemű hanyagsága, annál jobban esik találnunk férfiakat, kik érezve a czélt igaz jó akarattal látnak tisztük teljesítéséhez. Jutal­mazza őket a tiszta öntudat. Midőn toltam e szavakat i­á, e gondolatokat tolmá­csold, nem vezetd azt oktalan gáncsoskodás, bírálga­­tási viszketeg, hanem egy, közhazánk javáért igazán érző kebel tiszta sugallata. Alig van táj, hol a szellemi élvezetek iránt — áta­­lánosságban — kevesebb fogékonyság létezzék, mint nálunk, Ilitka ugyan azon helység, hol a­­Pesti Napló­-t feltalálni ne lehessen — de itt aztán minden, az iro­dalom iránti részvét megszűnik. A Garay-árvák iránt sem mutatott a Szilágy annyi igyekezetet, mennyit úgy értelmiségétől, mint vagyoni képességétől meg­várhattunk volna. A legnagyobb örömmel értesültünk arról, hogy Medgyes Lajos, újra felvívén irodalmi tollát, mely neki az elsők között szerzett helyet a magyar Helico­­non, „hölgyek imakönyvé“-vel lepi meg az őt an­nyira tisztelő közönséget. Ki „Erdélyi lantját olvasó, a legőszintébb elismeréssel fog adózni szép tehetsé­gének. A­­Hölgyfutárában, ez évben megjelent két verse is a költői tálentum fényes bizonysága. Hogy pedig neve a magyar olvasó közönség előtt kevésbbé ismeretes, oka az, hogy valamint egyes költeményei erdélyi folyóiratokban, úgy nevezett költemény-füzére is Kolozsvárt jelenvén meg, csekélyebb közönségre szorítkozott. S ezért óhajtandó, bárcsak Medgyes ösz­­szes költeményeinek arczképével együtti újabb kiadá­sa, minthogy a ,Lanta-ban úgyis csak 1846-ig van­nak közölve, Pesten eszközöltetnék. Lapszemle. A „D­o­n­a­u“ december 27-diki számában kö­vetkező figyelemreméltó czikket közlött: „Mit kí­ván Európa Oroszországtól? Mi czélja az összes nagyhatalmak új szövetkezésének az egy éj­szaki ellennel szemközt ? Vájjon kényszerítni akar­ják-e Oroszországot, hogy megtartsa a régi szerző­déseket, melyeket megtört? Arra kötelezze-e magát, hogy a fejedelemségek feletti véduralmat kevesebb igénylettel gyakorlandja ? Megossza-e mostantól fogva e véduralmat más nagyhatalmakkal ? Azon apa­­ursági uralmat, melyben a görög keresztényeket Eu­­rópa összes délkeleti tájain részelteti, kevesebb buz­galommal használja-e a Cäsaropapismus javára, keve­sebb veszélylyel a mozlimek és latinokra nézve ? A dunai torkolatok eliszapodását gátolja-e meg? Ne igényelje-e többé a szabad hajózást a Feketetenge­­ren monopólium gyanánt flottája számára? — Ha Europa egyebet nem kivánna Oroszországtól, mint ezt, ha az új szövetségnek semmi más követe­léseket nem kellene emelnie , mint ezeket , akkor természetesen igazuk lenne azoknak, kik elér­kezettnek hiszik az időt arra , hogy „mérsékelt“ béke köttethessék. De valóban nem így állnak a dol­gok. Európának nagyobb követelései vannak Oroszor­szág irányában. Követelései vannak, melyek a népek enyim és tiedje körül forognak; követelések, melyek egyiknek úgy mint másiknak, Európának és Oroszor­szágnak, csontvelejéig hatnak. Az éjszaki colossz sok ideig minden oldalra nyújtogatta tagjait, a­nélkül hogy a belharczokban létező európai világ azt különösen érezné; vagy ha itt ott gyöngédtelen oldaldöfését érezte is, mégis nem tudta magát oly erősnek és egyetértőnek, hogy a tolakodónak fészkelődéseit visz­­szautasítsa. Ezen szárazföld minden birodalmában, a kortörténet minden kérdésében, minden külügyekben, az egyes államok minden legbensőbb és legtitkosabb viszonyaiban, minden kabinetben, parl­amentben, hi­vatalszobában és kaszárnyában , minden nyilvános és magánkörben ott működött Oroszország keze; minden hatalom, mely nem volt elég erős, önmagát ótalmazni, érezte nehéz lépteit; minden mozdulat, forradalmi vagy nem, benne meleg barátra és pártfogóra talált. A szel­lemeket orosz nézlet ragályosította el, a kedélyeket orosz becsvágy ihlette,Európa egész műveltsége,oly ha­talmas benső haladásában, orosz befolyás alatt sínylett. S mily satnya gyümölcsöket termett ezen európai műveltség a népszellem kifejlődésére, a közhatalmak­nak az egyes osztályok rokonszenvei és érdekeinek­ összeolvadására, az állami lét benső erősödésére, ál­talában Európának forradalmi vajúdásaiból leendő ki­épülésére nézve ! Mindenütt és a ravaszság és hata­lom minden eszközeivel fogta Oroszország jéghideg és vaskemény formáival az európai világot körül; az „orosz rendszer,“ a conservativ elv szm­leges czime alatt, elhervasztá a valódi hazafiság virágait; összeza­­vará az államférfiak gondolatait; étetve, lassan mér­gezve hatott be Európa nemzeteinek minden pórusai s életereibe; aláásta a régi birodalmak lételét,s a poli­tika uj, gyönge egy napi szüleményeit gondosan ápolt burjánkint engedő felnőni. S mi azon Oroszország, mely oly hatalmas befolyást gyakorolt Európa végze­teire ? Honnan támad joga, a világtörténetnek folyamát, a polgárisodásnak irányát, világrészünk hatalmainak cselekvési módjokat előszabni ? Honnan veszi az euró­pai népcsalád legújabb tagja azon jogot, a régibb érett, férfias nemzetek tanácsában eldöntő szót emelni ? Honnan veszi egy ázsiai nomád- és sivatag-nép, mely alig egy század óta jutott állandó biztos lakhelyhez s az európai világ műveltségéből csak a fénylő csillá­mot, a hiú külszint,a pikant feszéket (Abhub) ismeri — honnan veszi a szarmata és mongolfaj egy conglome­­ratuma azon jogot,a romángermán világban uralkodni, oly világban, mely hatalmas hősi harczok által nőtt fel, mely szerves állami életének,társas tagozatának,anyagi jóllétének, szellemi műveltségének drága kincsét az összes századok és összes világrészekből fáradságo­san gyűjtötte össze s azt legbecsesebb vére és legszebb szellemerejével vívta ki ?Honnan a moszkovitának ama joga, az ö gondolatait vezérlő világgondolatok, az ö elveit történeti jogelvek, az ö rendszerét európai államrendszer, az ő sályát európai egyensúlyul érvé­­nyesítni ? Feleljenek nekünk erre a „mérsékelt“ béke szelid barátai vagy Oroszország európai junkerba­­rátjai.“*) *98-1441 Péntek, dec. 29-én. *) Ámbár mi oly nézetben nem osztozunk, mintha az európai polgárisodás egyedül a romángermán faj öröksége volna , s mintha bármely népfaj, melynek a természettől egészséges emberszervezet jutott, hivat­va nem lenne a romángermán miveltséget utolérni; s ámbár , ennélfogva mi az orosz ellenes vi­tot nem a szláv néptörzs elleni helytelen e­rr”1 ° .

Next