Pesti Napló, 1861. február (12. évfolyam, 3293-3315. szám)

1861-02-14 / 3303. szám

at a Tibernek ephemer , úgy látszik zimen alapult birtoklásából, az ügy köz­­lására nézve semmit sem vélt következ-Wll<tv­e *1 ] « A két történetvizsgáló argutiái nem mozdí­tottak a dolgon; az 1792- és 1796-diki or­­szággyűléseken egyéb tárgyak, különösebben a fr­anczia háborúval kapcsolatban állók, Fiume ügyét leszorították a szőnyegről. Az 1802-diki diétán legczélszerűebbnek ta­lálták a Rendek, Fiume ügyét, a magyar ke­reskedés felsegítésére irányzott terjedelmes ja­vaslatukkal kapcsolatban, juttatni a korona elébe, miután a fölajánlott subsidiumokért a javaslat tekintetbevételét bizodalommal vár­ták, — de ezúttal is süker nélkül szorgalmaz­tatok a bekeblezés. Nem sikerült 1805-ben sem, de ekkor még­is igéretet­ten I. Ferencz, hogy Mária Terézia bőkezűségén nem fog csorbát ütni. 1807-ben az országos rendek, hivatkozással 1802-diki felterjesztésökre, megújították kívá­nalmukat: „hogy az 1779-diki diploma, mely Fiume városát és kikötőjét Magyarországnak adja, beczikkelyeztessék“, s kormányzójának a főrendeknél, követeinek az alsó táblánál hely és szavazat adassák. A királyi válasz nem akar­ván leérkezni, 1807. September 24-dikén kelt újabb folyamodványában Fiume városa „ki­mondhatatlan fájdalmát panaszolta be a Ren­deknek, hogy könnyen megtörténhetnek, mi­től remegő szive fél; hogy a teréziai diploma, mely által a folyamodó hatóság oly szerencsés volt Magyarországhoz füzetni, talán még a je­len országgyűlésen sem fog beczikkelyeztetni.“ A bő kívánság elvégre megadatott az 1807 : 4. törvényczikkely által: „Ő Felségének is megegyezésével, miszerint az ország harainak és Kendéinek lángoló óhajtását többé ne kés­leltesse, jelen czikkely által kinyilatkoztatik, hogy Fiume városa és kikötője, melyet a dicső császárné és királynő Mária Terézia, külön diploma által már bekeblezett az országba, ehhez tartozik. Egyszersmind pedig országgyű­lés alkalmával a fiumei kormányzónak a főrendeknél, Fi­ume városa kövizeinek pedig a Karoknál és Rendek­nél illetékes ülés és szavazat fog adatni.“ Egy gonosz csillagzat úgy akarta, hogy ke­véssel a szélérés után az 1809-diki békekötés által Magyarországtól még egy ízben elszakit­­tatván, f­ranczia uralom alá jusson Fiume, s midőn Napóleon bukásával újból a monarchiá­hoz került, ismét számos évek folytak le, míg elvégre 1822. július 1-én alkotmányos jogaiba vissza­helyeztetett. És most , a­mily hévvel csengett az egye­sülés után, oly hi volt a frigyben. Adott sza­vát beváltotta: dicsőségének tartá velünk köz­reműködni, a­hol munkás kellett, velünk volt mindenütt, velünk 1848-ig, velünk 1848-ban is. Ámítások, incselkedések, ijesztések nem hiá­nyoztak — de mind híjába. Eljárása irányunk­ban nemes volt, nemes lesz a mienk is az ő irá­nyában. A kéz, mely Magyarország választó ke­rületeit az április 2-án összeülendő országgyű­lésre meghívandja, az meghívja Fiumét is. Ezt parancsolja a jog, mert a­hol Magyarország­ban, ott kell lennie Fiuménak; ezt tanácsolja a politika, mert Fiume megjelenése az ország­­gyűlésen nem fogja onnan távolabb tolni Horvátországot, hanem — tessék, ne tessék neki — közelebb vonzani. Szalay László: A P. Lloyd mai száma újabb tisztviselői vissza­élésekről értesít bennünket Gömör és Vas megyékből. Figyelmeztetjük e visszaélésekre az illető megyék bi­zottságait. Gondolják meg, minő hatással van a kül­föld közvéleményére, ha ily híreket olvasnak felőlünk, ily fölirat alatt: „Konstitution die Regungen." Minél inkább óhajtjuk megyei önkormányzásunk fönntartá­sát, annál erőteljesebben kell föllépnünk minden vissza­élés ellen, mely e téren előfordul. Nincs oly tökéletes emberi intézmény, mely minden visszaélést lehetlenné tegyen; de az intézmények életrevalóságát abból íté­lik meg, minő biztosítékokat nyújt az egyén és az állam részére a visszaélések ellenében. Szigorú vizs­gálat tehát i­­ aztán, ha kell, erélyes föllépés a ha­talmával visszaélt tisztviselő ellen! Mennyiben igazak a Lloyd által közlött vádak, e vizsgálat útján fog ki­derülni. Elvárjuk az e részben teendő lépésekről tisz­telt levelezőink becses sorait, hogy a magyar sajtó is nyilatkozhassék, ha k­e­ll, az aprócska kényurak ellen, oly kíméletlenül, a­mint érdemlik. Ismételve fölkérj­ü­k levelezőinket, az érintett közlésekre! Vázlat az erdélyi vasút-jrgyben történ­tekről. Amint a bécsi hírlapokban olvasni lehetett, a pénzügy­minisztérium múlt évi december 3-ról kelt határozatánál fogva jónak találta a brassói bányamivelő s kohó-társu­latnak egy, Erdélyben építendő vasútra nézve, mégpedig Aradról K.-Fehérváron át a Maros jobb partján, innen Brassóba s igy egész az oláh szélekig, az elővizsgálatok­hoz szükséges engedélyt megadni. Meg nem tartóztathatjuk magunkat, hogy ezen tényt, mint az osztrák bureaukratia huzalkodó eljárását tanu­­ságkép elé ne állásuk, s hogy ez esetet tüzetesebb meg­ismertetése végett következő adatokkal föl ne világitnánk. Ugyanis még 1856-dik év nyarán nyerte meg mind a n.­várad brassói vasúti választmány, mind pedig a brassói részvénytársulat az Erdélyben építendő vasúti vonat nyo­­moztára igénylett elő­ engedélyt, melyet azonban csak az első­, t. i. a n.-várad-brassói bizottmány vett foganatba, olyaténkép, hogy nem csupán az egész terveit vonal hosszában N.-Váradról Brassóig tétette meg a kimerítőbb vizsgálatokat, hanem a II.­Váradtól Kolozsvárig terjedő vonal fölött részletesebb tervezetet is hozott létre és ter­jesztett az akkori kereskedelmi minisztérium elé, a­mig­­len a brassói részvény­társulatnak adott engedély-fölhasz­­nálat hi­ányai miatt magától megszűnt. S ime a D.­várad-brassói vaspálya terve három éven keresztül egyik hatóságtól a másikhoz vándorolt s a valódi építési engedély mindegyre húzódott, migyen végre ő felségéhez a vonal meghatároztára ismételve nyújtott kérelem következtében, a múlt év késő őszén boldogult emlékezetű miniszteriális tanácsos , h­e­g a Lovag úr azon meghagyással küldetett Erdélybe, hogy ott a terveit vonalak mindegyikét nyomos vizsgálat alá vegye, s erre támaszkodva adhassa véges érvényű s kel­lően indokolt javaslatát, melynek alapján végül lehetsé­gessé váljék a függőben lévő kérdést döntőleg elintézni. A határozat teljesült, de csak félig , s így a remény­lett foganat is életre szert nem tehetett, mert bár a ne­vezett s elismert Ügyességű szakférfiú nyilatkozata a múlt év február havában rendeltetése helyére eljutott, melyben, távol minden részrehajlástól, szeme előtt tartva a magasztos czélt — Erdélyt azon vaspályában részel­tetni, mely az országra nézve legüdvösebb lehessen — szabadon s föltétlenül azon vaspálya mellett szóla, mely Nagy-Váradról Kolozsvárra s innét a Küküllő völgyén át Brassóba, s úgy tovább a bodzai szoroson ke­resztül az oláh határra vonulna, s bár ily tartalmú elő­terjesztés nyomán jogosultnak lehetett volna tekinteni a vonal elfogadását, s ez­által az erdélyi vasút kérdését megoldottnak tartani, valamint a kérvényezett építési engedély megnyerését, mihelyt az arra megkívántató pénz­erő kimutatása sikerült vala, miután egyéb körülmé­nyeknél fogva sem lehetett volna ok, az óhajtott enge­délynek a nagy­várad brassói bizottmánytól való meg­tagadására ; mindazok­által, daczára a méltányos bi­zalom bevárásnak, nem csak hogy a szóban lévő választmány mindeddig a nagyjelentőségű ügyben még csak választ sem kaphatott, sőt épen egy egészen más­féle társulat kap újból elő­ engedélyt egy más, még­pedig az arad-brassói pályavonalon, a helyiségi nyomozások megkezdésére. Ha most már szabadna kérdenünk, a­mit ugyancsak nem is ok nélkül tennénk, vajjon mi czélból lesznek tulaj­donkép ez újból engedélyezett vasút­vonali vizsgálatok intézve; s mi oknál fogva volt egy kormánybiztos, a­ki a mi több, Ausztria egyik legszakavatottabb férfiai közé soroltatott, különösen minden Erdélyben lehető vonalak megvizsgálása végett kiküldve, ha jelenleg ép egy év múltával annak visszatérte után s épen ellentétben an­nak javalló vélemény adtával, egy oly terveit vonal vé­­vétetik vizsgálat alá, mely minden tekintetben csak amaz megött találhatja helyét, s a­mi több, az egész országra nézve se lenne üdvösnek tekinthető. Hát nem volna e már ideje valahára egy határzat mellett megállapodni ? Mi készteti a kormányt további folytonos nyomozások­hoz jogni, hogy végzetében nyugtát ne lelhesse ? Való­ban, ezern eljárás csendes szemlélése közben alig lehet olyan gondolattól megválni, mintha e téren még egyéb érdekek is, mint melyek egyenesen a haza javára czél­­zak s mely végett a vaspályának épülnie kellene, ne lap­­panganának. De egy reményünk fönmarad még, melyet abban hely­­zünk, hogy nem egyedül a bécsi kormány fogja ezentúl országunkra nézve ezen jelentékeny kérdést elhatározni. S a magyar kormány, legyen bár az udvari cancellária, vagy felelős minisztérium, vajmi nehezen egyeznek bele, hogy hazánk hírneves régi fővárosa elmellőztessék, Er­dély összes jólléte kellőleg ne méltányoltassék, s azon nagy férfiúnak, ki a haza életében magának örökös ér­demet vívott ki, jóslói tehetséggel bevallott nézete, mely Magyarhont Erdélylyel legegyenesebben összekapcsoló utjának, mint természeti viszonyokon alapuló fö erénykép, ezen vonali jelölé ki már jó eleve, ne valósulhasson s feledékenységbe mehessen, talán tán csak azért, hogy némely osztrák tanácsos ur, vagy egyik-másik tözsér magán érdekeit mozdíthassuk elő. I. (Pestmegye fölirata.) (Vége.) Hogy némely megyék a bizottmányi tagok névsorába e hon távollevő polgárait bejegyezték, tették egy részről az­on meggyőződésből, hogy Felségednek nem lehet szán­­déka saját legmagasb érdekében is a visszatorlás sujto­­lá­sát megörökíteni, — másrészről, nem ismerve s nem is­merhetve bűnösöket, kiket törvényes itélőszék törvénye­sen ítélt volna el, a Felséged birodalmának pedig diplo­­m­atice kül ellenségei nem létezvén : a megyék kárhozta­to­tt eljárása, a sok évek óta hontalanok iránti részvét ki­fejezésének, s nem a ké­leirat fölfogása szerinti kihívás­nak vehető. Nem az adórendszer jövő megállapitása körül elágazó nézetek zsákmányoltattak ki az adó tüzetes megtagadá­sára, hanem a megyék alkotmányos kötelességük szerint tagadják meg az adóbehajtás körüli intézkedést, paran­csolván ezt az 1504: 1. 1681: 12. 1741: 22-ik, 1827 : 3. 4. és 6. törvénycikkek, midőn élő törvényünk igy­­ szól: „Si quipiam verő comitatuum, motu proprio et non de < jonsensu et voluutate totius regni contributionem aliquam, i jeu quodeunque subsidium, contra antiquam regni liherta- 1 tem, regiae majestati, quovis modo et quovis colore exqui­­: sito offerrent aut praestarent; extunc Universitas nobilium hujus modi comitatus universaliter in poena fide fragii seu perjurii, amissioneque honoris et liumanitatis, couvicta et condemnata, et a consortio caeterorum nobilium regni rele­­gata et segnegata abeatureo facto.“ Melyik megye venné magára törvény kárhoztató sú­lyát, törvénytelen adók behajtásához segéd­kezet nyújt­ván ; ily törvénytelen eljárás zavarná meg valóban a nép­jog­ és törvény tisztelet körüli fogalmait s a közálla­potokra oly feszült irányzatot kényszerítene, melynek sú­lyát végeredményben maga a kormányhatalom érezné leginkább. Az állat a anyagi segélyforrásait a törvény és törvény­szerű korm­­ányzat táplálja és tarthatja finn tartósan, mig az elit ínkező eljárás bizalmatlanságot szül kün és benn, mely megöli az állam hitelét s fölemészti forrásait, mint a lefoly­t 12 év szomorúan tanúsítja, melyben az állam pénzüg­yigazgatás kötetlen keze mértéket nem is­merve s még ’ az ellenészrevétel korlátjától is megóva, önkénye szerin­­t vette igénybe az állam hitelét, a nemzeti közvagyont, s minden egyes polgárnak értékét; s ered­ményül az állató pénzügyének s hitelének a bukás örvé­nyének szélére tett sodortatását mutatja föl. A ké­reirat sötét rajza a megyék türelmetlenségéről az átmeneti intézkedések iránt, a kormányzati behatáson kivül helyezkedés s a törvény korlátain messze túlterjedő független állás­követelés s minden államhatalomnak ma­gukhoz ragadásának szándékáról s ezekből kifolyólag a forradalom rémképének előtérbe állítása — mint köd­­fátyolképek maguktól elenyésznek, ha a helyzetet alkot­mányos szempontból tekintjük : a megyék szigorúan a törvényekhez ragaszkodva nem fogadnak el s nem telje­sítenek felső rendeleteket, melyek a törvénybe ütköznek, fölszólalnak az octfogált átmeneti intézkedések ellen, mert a történelem tanúsága szerint átmeneti intézkedé­sek sokszor kirekeszték már a törvény rendeleteit, kárhoz­tatható-e, ha a nemzet óvatos önéletének, a törvénynek fönntartása körül? megrovandó-e, ha aggódva, bizalmat­lan minden egyoldalú intézkedés irányában , mely nem a törvények kifolyása. — Nem mentik e ki ez aggodalmat I. Leopold, II. József s az utóbbi 12 év kísérletei, s e kísérletek szomorú tanúsága. Felséges úr! az államszerkezetben az alkotmány és önkény dualismusa összeférhetlenek, s megkisértésök az államot döntendi meg! Mi tehát az alattvalói hűség nyíltságával bátorkodunk Felséged 4 rendbeli parancsa irányában tiszteletteljesen kijelenteni : 1. E megye bizottmánya soraiban se felségsértő, se a birodalom külellenségeivel titkos merényleteket tervező egyének föltalálhatók nem lévén, a k. rendelet ezen sú­lya e megyét nem terhelheti. 2. A megye önigazgatási organismusa megkívánja s az 1537:21., 1715: 57., 1727:63., 1765:21. t. czikkek megengedik és rendelik, hogy a megyék a szükséges költségeket saját körükben kivethessék. Mi e törvény adta jogot igénybe vesszük, de előleges költségvetésein­ket a kormány törvényes orgánumának rendszeresen elő­terjeszteni kötelességünknek ismerendjük. A törvénytelen adó behajtása s utonszállítás körüli segédkezés alól nem mi magunk mentjük föl magunkat, hanem attól a törvény tilt el. 3. Mély meggyőződésünk, hogy a jogi viszonyok föl­­oldhatatlan bonyodalmakba sodortatásának erősebb emel­tyűje nem lehet, mint a kormány mostani eljárása, mely szerint mig egyrészről a megyék helyreállíthatván, a sö­tét emlékű közelmúlt törvényszékei megtartattak —azon törvényszékek, melyeknek sem rendszere, sem eljárása nem birják a nemzet bizalmát — ez által a népnek jog és törvény körüli fogalma megzavartatván, a bizalmat­lanság fokoztatott azon orgánumok ellen, melyek az al­kotmányos helytartóságok törvénykezési jogát megzsib­­basztják, sőt megaka­dályozzák. Igazságot szolgáltatni oly törvényszékek által, me­lyeknek törvényessége el nem ismertetik, melyeknek még ezenfölül bünül rovatik föl, hogy a törvényes bíráskodást helyekből szorítják ki: oly államszerkezeti anomália, melynek párját a történelem nem mutathat föl. Ezen meggyőződéseink szerint kívántuk a törvényke­zést a törvényes kezekbe átadatni, — de az átvételt nem erőszakoltuk. 4-et. Az 1848-iki törvényeknek végrehajtása legna­gyobb részben Felségednek és Felséged kormányzatának hatalmi körébe tartozik : mi annak legfontosabb czikkeit a 3.4.7. 18. törvényczikkeket, megyei autonómiánk ere­jénél fogva életre hivni képesek nem vagyunk , de mind­azokat, máig a hon törvényhozása által meg nem változ­­tattatnak, vagy módosíttatnak, az élő törvényein­knek nemcsak elismerjük, de foganatosításukat kérni és szor­galmazni el nem mulasztandjuk, mely térről az erőhata­lom leszoríthat ugyan, de nem kényszeríthet, hogy ön­gyilkos kezekkel magunk romboljuk le alkotmányunk alapját. Felséges úr! E nemzet az ősöktől öröklött hagyomány hitével még mindig hisz Sz. István ereklyéi varázserejében; hiszi, hogy a király, kinek fejét a nemzet akaratából a szent korona illeti, nyer bölcseségben, a palást illetése által vállai erősebbek a kormányzat terhei hordozásában, s a kard győzhetlenné teszi az ország védelmében, s a nem­zetnek e hite, alapja az erőnek és hatalomnak, mert az alap maga a nemzet : — e hatalomhoz rövid és egyenes, de egyetlen út vezet — a törvényes alkotmány útja: erőszak nem ragadta azt magához soha s nem ragadandja soha; mert az megfojtaná varázserejét, a nemzet hitét, s ez által a hatalom alapja, a nemzet támogatása kisikla­­nék az erőhatalom vaskarjai közül. Felséged örököse e hatalomnak: lépjen a hozzá vezető egyetlen útra , s király és haza mentve lesz. Alattvalói hódolattal maradván Pesten, február 11 én tartott közgyűlésünkből. Cs. kir. Felségednek hiv alattvalói. Hegyes élet. S.-A.-Uj­hely, febr. 5. A folyó hó 4-ik napján fő­ispán ur elnöklete alatt tartott bizottmányi gyűlés fon­tos tárgyát téve a f. é. jan. 16 diki leirat. Olaf Trygvason kérde egy normant: „kiben hi­­szesz te“, meyre a normán ezt felelé: „maga in­ban“ ; — ily saját magunkba helyzett erős hitet és meggyőződést tüntetett föl a kü/.érzü­let — az ujabbi kísértés ellenében, me­lynek fölfejtéséhez csatolt álta­lános érdekeltség, a megye közönségét jelentékeny számmal gyűjté egybe. A keserves mű­tat kiengesztelni törekvő October 20 diki nyájas pi lantosra, következett január 16-diki mord tüntetés, mindenkit lelkéig sértett, a legelső vala­ki szót emelt, Gróf Andrássy Gyula. Kitűnő beszédét terjedelmes kivonatban adjuk. „A mennyiben — szólt a gróf — a leirat nem csu­pán a bennfoglalt pontok tellyesitését rendeli, hanem egyszersmind törvényes alapra kívánja fek­tetni azokat, az oct. 20-diki pátensben körülírt jog­­állapotot idézvén a­ megyék eljárása ellenében. Nem helyeselhetem azon megyék eljárását, melyek a fél­­retétel mellett nyilatkoztak. Hanem azt hiszem, kötelességünk válaszolni —­­tiszteletteljesen , de őszintén és határozottan. A­mi magát a leirat szellemét illeti, minden eddig nyilatko­zott megye, egyhangúlag elismerte , hogy az az or­szág jogérzületével merő ellentétben á­l. Részemről azonban ennek okát , n­em­ mint né­melyek a leirat rendeleteiben, hanem magában a ki­indulási pontban találom. Fölfogásom szerint tehát, nem az egyes események különböző értelmezése, hanem elvkérdés választ el bennünket. A leirat minden okoskodása azon elven alapszik, hogy Magyarország annyi fejedelem esküjével és hitlevelével megerősített, s az összes szentesített törvényeken nyugvó jogi állása megszűnvén, ennek egy részét C­r. az októberi pátensben kikötött módo­sításokkal és kivételekkel adta vissza e nemzetnek. Ha ezen kiindulási pontot elfogadjuk, úgy a leirat minden következtetése áll. De éppen ez az, mit elfogadni e nemzetnek nem szabad és nem lehet, mert az oly elvet tartalmaz, melynek elfogadása után nincs többé joga a nemzet­nek, mely csak a legrövidebb időre is biztosítva volna. Magyarország joga nem alapszik többé kölcsönös szerződésen, hanem egyenesen a fejedelemtől függ. Mi az 1848 iki törvényekre s az adó és ujoncz meg­­ajánlási jogra elfogadtatik ma, a holnap egyenlő jog­gal alkotmányunk bármelly más pontjára nézve kiter­jeszthető. Ezen a téren a teljes o d­rogirozá­­sig oly kevéssé lehet a megállás, mint ahogy a törvényesség terén nem képzel­­hető a tör­vényes állapot, telj­es vissza­á­ll­í­t­á­s­á­i­g. Igaz, ő felsége maga is hivatkozik a pragmatics sanctióra, de azt csak kivételekkel és módosításokkal ismeri­ek Részemről nem ismerek oly törvényt mely egy szerződésnek épségben tartása mellett megengedné, hogy annak egyes pontjai az egyik fél által módositassanak. A sanctio pragmatica köl­csönös szerződés , melyet egész épségében lehe csak fentartani, de egyoldalulag módosítani nem. Igaz, a leirat csak az országgyűlés határozatáig kívánja fölfüggeszteni, némely sarkalatos törvé­nyeink érvényességét. Oly országban, mint Anglia hol nincs példa, hogy a felség a törvényhozási több­ség határozatától megvonta volna a szentesítést ily k­eret némi megnyugtatást adhat, de hogy mi hatása van viszonyaink között a többségnek a kormányra, azt a leirat tartalma is mutatja. Hol tehá a biztosíték ? Ha az országgyűlés eredm­énytelenü találna szét menni? mi lesz akkor a fölfüggesztet törvények érvénye ? Uraim! egy nemzet alkotmányé ép oly kevéssé lehet fölfüggeszteni, mint az egye életét, mert megszűnvén dobogni a szív, a szünet­ből — halál lesz. De a leirat rendeletei nemcsak a pragmatika sánc­tio kölcsönösen kötő természetével, hanem azon tör­vénnyel is ellenkeznek, mely az okt. pátensben is ér­vényesnek és fönnállónak ismertetik. Az 1790-iki 12-ik t. ez. 1-ször is azt mondja, hogy Magyarországban a törvényhozási jog közös joga : fejedelemnek és a törvényesen összegyűlt országgyű­lésnek. Tehát az okt. pátens — mely a leirat alapján szolgál — világosan azon törvény rendeletébe üt­közik, melyet maga is élt meg, midőn a birodalm tanács körébe helyezi azt, mi a törvényes országgyű­lés joga. Továbbá ugyanazon tör­vény­czikk világosan az mondja, hogy Magyarországot úgy­nevezett edictumok vagy pátensek által kormányozni nem szabad. E­­gy azon törvény, melyet maga a pátens elisme­rték­ el annak törvényességét. Végre utgyanazon tör­vényczikk rendeli, hogy pátenseket soha semmi tör­vényhatóságoknak elfogadni nem szabad. Azon ese­teket kivévén, midőn a pátensek által csak fönnálló tör­vények rendeletével megegyező intézkedések közzéti­tele czéloztatik. Ezen része a törvénynek tehát beb­zonyítja, hogy nem volnánk hivek alkotmányuk elveihez, ha törvényeink sérthetlenségét nem védené a jog minden fegyverével. Igazolja egyszersmind az is, miért nem fogadtuk a pátenst a­g­y mintadva volt, hanem csakúgy, a mint törvényekkel meg tudtuk egyeztetni. Mindezeket még megerősíti ugyanazon ország­gyűlés ő felsége leiratában is fölhozott 3-d - t, ez­­­ely midőn egyrészről ő felségének a nemzet hódo­latát biztosítja, másrészről kimondja, hogy az országi addig is csak alkotóid­őszerűen lehet kormányozn Részemről tehát azt hiszem : kár volna elméle okokat keresni ott, hol a positív törvény minden felel. Ezen törvényeket ő felsége elődje, II. Leopol szentesítette; azt hiszem tehát, nem tehetün jobbat, mintha ő felségét elődje bölcs példáját emlékeztetjük, ki a II. József erőszakos reformjai á­tal mélyen megingatott bizodalmát, nem egy új pi­tens kiadása, hanem az ország összes jogainak eln­yérése által szüntette meg. A­mi már az egyes pontokat illeti : az i-főben o­vassuk, hogy némely megyékben olyanok is válas­zattak bizottmányi tagokat, kik most is a külföldé tartózk­odván, Ő Felsége uralkodási jogainak enges­zelhetlen ellenségei. Erre nézve azt hiszem, hogy ha a megyék­­ gyűlései, melyeket a választás korlátlan joga törvé­nyesen illet, egyrészről a hontalanok szenvedése iránt némi részvétet akartak mutatni ez által, más részről azt azon meggyőződésben tették csak, mery­ben részemről én is osztozom, hogy a 48-ki törvé­nyek, a kormány által is őszintén és utógondolat né­kül fogadtatván el, mint azt az ockt. patens nemes szavaiból mindenki következtethette nem leend se a kül-, sem belföldön, kiengesztelhetlen ellensége Felsége uralkodási jogainak. De mellőzve ezt, bátran terjeszthetjük a leirat aláírt magyar tanácsosok elébe azon kérdést, lehe­t egy alkotmányos testülettől vagy egésztől, oly­aó szóllalást várni, mely magában foglalná annak eli mérését, hogy sarkalatos jogainknak ellenére, e£ őrnagy, egy hadnagy és egy közlegény, Ítélhetnek hazában a felségsértés bűne fölött, mely bűn­halc és vagyonvesztést von maga után. Lehet-e egy alko­mányos t­estülettől oly fölszóllalást várni, mondd­ mely annak elismerését vonná maga után, hogy e£ őrnagy, egy hadnagy és egy közlegény hatáskörét tartozik, meghatározni, mennyire lehet büntetlen magyarázni a Sanctio Pragmatica értelmét és k kezdődik a fölségsértés ? Nem a múlt kő terveit akarom ez által fölelevel­teni, mert politikában a szenvedély csak akadál melyet az ész mellőzni rendel, hanem csak azon k­vetkeztetést vonom belőle, hogy habár a nyers­e egy perczig szélesebb alapot ad i­i, de magába hordja vesztének magvát, hogy a legnagyobb hatalo is megszűnik biztosan haladni, midőn elhagyja törvényesség ösvényét. Alkotmányos országban : önkény hasonlít a rész­lélekhez, mert kimúlta után ijeszt. A 2-dik pontot, a közadót illetőleg, e megye 1.

Next