Pesti Napló, 1866. február (17. évfolyam, 4735-4757. szám)

1866-02-25 / 4755. szám

45 4755 Szerkesztési iroda: Ferencziek tere 7. szám, I. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bem­entetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok , hirdet­mények) a kiadó-hivatalhoz in­­tézendők. Vasárnap, február 25. 1866. 17. évi folyam. Hirdetm­ények díja: 7 hasábos petitsor egyszeri hirde­tésnél 7 uj kr. Bélyegdíj külön 30 uj kr. Nyílt­ tér: 5 hasábos pet.it 25 uj kr. Előfizetési feltételek: Vidékre, post­án , vagy helyben, házhoz hordva : Félévre . . 10 frt 50 kr. o. é. Évnegyedre : 5 frt 25 kr. o. é. Ú­j előfizet­é­s m­árcius 1-től k­eadőre* Előfizetési d­i­j : Mártius—júniusi 4 havi folyamára.........................................W pPfk ----------- Jfd­jn Mártius—májusi 3 havi folyamra..............................................® •* M »» A „PESTI NAPLÓ“ kiadó­ hivatala. Fest. febr. 24.1866. (Fk) A múlt szerda, úgy látszik, nagyon izgalmas nap vola a jó bécsiekre nézve. A lég tele volt a legtarkább hírekkel. E hírek sorában az, mely miniszteri válság­ról szól, már hetek óta bírja az indigená­­tust; most azonban még egy pár függe­lékkel is jön az gyarapítva. Egyfelől azt mondák, hogy Goluchowski gróf tárcza­­nélküli miniszterré fogna kineveztetni, másfelől pedig a „szűkebb“ reichsrath egybehivásáról beszéltek. A­mi Goluchowski grófot illeti, nem szólunk részletesebben az illető hírhez; először, mert hitelességéről nem vagyunk meggyőződve, másodszor pedig, mert fo­galmunk sincs arról, mily hatáskör fogna a nevezett államférfiúnak kijelöltetni. Csak egész általánosságban akarjuk tehát meg­jegyezni, hogy a nemes gróf belépte sem­mi esetre nem mutathatna a mostani ka­binet politikájának reactionarius fordula­tára. Bármily nagy vala is a bizalmatlan­ság, mely a mostani kormányférfiakat hi­vatalba léptek pillanatában fogadta, bár­mily általános volt nevezetesen német kö­rökben azon vélemény, miszerint most a reactio aerája virrad, vagy helyesebben homályosodik a birodalomra, ma még a legkonokabb centralista is kénytelen be­vallani, miszerint amaz aggodalom nem valósult, és hogy­­ Magyarországról nem is szólva — a Lajthán túl leg­alább is annyi szabadság van most, mint volt a lelépett miniszterek alatt, sőt talán valamicskével több is! Ha pedig így volt ez már hónapok óta, és mielőtt a magyar országgyűlés egybe­lépett volna, mennyivel kevésbé lehetne helye ily aggodalomnak most, miután országgyűlésünk keblében nemcsak az egyes szónokok, minden pártkülönbség nélkül, hanem maga a képviselet összege, és így az általa képviselt nemzet is fel­iratában a legmelegebb rokonszenv hang­ján kijelenté, miszerint a birodalom üdvét egyedül attól várhatja, ha a valódi alkot­mányosság a Lajthán innen és túl tettleg életbe lép. A közvélemény ily határozott nyilatkozatával szemben merőben lehe­tetlennek tartjuk, és még gondolni sem tudjuk , hogy a kabinet politikája a reactió felé fordulhatna. — Ebbéli hi­tünk oly szilárd, hogy azt még egyik vagy másik kevéssé népszerű személyiség­nek ilyen vagy amolyan hivatalba lépte­tése, mely azonkívül még nem is bizo­nyos, nem fogná megrendíthetni. Nagyobb súlyt tulajdonítunk azon hír­nek, miszerint a szűkebb birodalmi tanács egybehivatnék, — de nem azért, mintha e hirt már jelenben is alaposnak tartanák, hanem mivel a centralista párt közlönyei voltak azok, kik e hirt támasz­tották. Nevezetesen a „Neue Presse,m mely a hajdani reichsrath többségének béreivel szoros összeköttetésben áll,vá­­szon lap, mely először pendite meg a eszmét, miszerint szükséges és hasz­is volna a szűkebb reichszathot egybe­léptetni, még­pedig azért, hogy a magyar korona ter­ületének képviseletével a L­a­j­­tnán túli országok képviselete álljon szemben, a­mi által az alkot­mány­vita elintézése tetemesen könnyí­tetnék. Ez igen nevezetes fordulópontot képez az úgynevezett centralista pártállásában. Mennyiben fogna a „Neue Presse“ ki­­vonatának teljesülése hozzá­járulhatni az összes alkotmánykérdés végleges megfej­téséhez, erre nézve ez idő szerint nekünk még nem lehet ítéletet hoznunk. Eddigelé a magyar országgyűlés a koronával érte­kezik, s ez utóbbitól függ, mikor, mily módon és mily terjedelemben akarja va­lósítani a septemberi manifestumban tett azon ígéretet, miszerint a magyar ország­gyűlés határozatai a Lajthán túli orszá­gok törvényes képviselőivel hasonsúlyú nyilatkozás végett fognak közöltetni. Ezen szempontból tehát egyelőre nincs mit szólnunk a dologhoz. Hanem igenis tudomásul kell ven­nünk azon fontos változást, mely szerint a centralisták a tág­ab­b reichszab­ot, mint az összes birodalom képviseletét, már nemcsak de facto, hanem de jure is megszűntnek tekintik. Eddigi ál­láspontjuk ugyanis ez volt: a februári al­kotmány képezi a Lajthán túli országok jogalapját; a februári alkotmány szerint ennek tartalma csak a teljes reichsrab­ által módosítható. Tehát akármit határoz­zon a magyar országgyűlés, akármily el­fogadhatók annak javaslatai, akármily készek a centralisták alkotmányukat e javaslatok szerint módosítani, e módosí­tásra mindig csak a teljes reichszab­ lehet illetékes. Ezt kell tehát egybehívni annak idején. Ha a keleti fél képviselői nem jőnek, hát nem jőnek, de a februári alkotmánybeli jogfolytonosságot félbe­szakítani nem lehet, mely szerint a tel­­j­e­s rend­szab­on kívül az alkotmány módosítására illetékes testület nem lé­tezik. Ez volt a centralisták eddigi álláspont­ja, mely azonban az elvkérdést teljesen mellőzve, a gyakorlatban is merőben elfo­gadhatón volt, mert ezen álláspontnak megfelelőleg, a magyar korona területé­nek képviselőit ebbe a teljes reichszabhba meg kellett volna hívni, a­mi egyenesen non­sens-sé lett, mióta a dec. 14-ei trón­­beszédben a jogfolytonosság, habár csak elméletileg, elismertetett, és a pragmatica sanctió vétetett a megoldás alapjául. Egészen másként áll a do­log most, mi­dőn a centralisták egyenesen hajlandók­nak nyilatkoznak az alkotmányügyeket a nem-magyar birodalomrészek képvise­lete, tehát a szűkebb retehszab­ által tárgyaltatni. Ez­által az ő jog­alapjuk teljesen el van kü­lönözve a miénktől, és egyik sem ütközik többé a másikba. A centralisták ez­által elháríták azon, véleményünk szerint megc­áfolhat­­lan ellenvetést, hogy az nem jogfolyto­nosság, hanem a jogtalanság folytatása, midőn valaki oly ajándékhoz ragaszko­dik, mely egyedül más jogainak megsér­tése mellett vala megadható. A Lajthán túli jogfolytonosság egyedül a februári alkotmány azon részére vonatkozhatik, mely az örökös tartományokat illeti, s midőn a centralisták jelenleg ily értelem­ben veszik a jogfolytonosságot, ezzel nagy lépést tettek a magyar alsóházi fel­iratban kifejezett azon kívánat teljesülhe­­tése felé, miszerint a monarchia összes területén „a valóságos alkotmányosság ... ő náluk is mielőbb életbe lépjen.“ Lajthán túli dolgok. A Kaiserfeld pártjának hírlapja­, a gréczi „Telegraf,“ „Magyarország önállósága“ czím alatt igen érdekes czikket közöl, mely aligha nagy figyelmet nem fog ébreszteni a bécsi la­pokban, melyek legellenségesebbjei részint más véleményre kezdenek térni a magyar kérdésben, részint higgadtabban kezdenek gondolkozni és beszélni. »'• ,so 1­0 A czikkből, mely gr. Andrássy Gyula beszé­dét tárgyazza, legyen elég átvennünk a követke­zendő helyeket: „Magyarország nemzeti önállóságának fenn­tartását a monarchia létfeltételének tartjuk , mert csak mint államilag önálló nemzetiség tel­jesítheti Magyarország a történelem által számá­ra kimutatott hivatást, csak a német elemmel való szövetségben, és nem az azzal való összeolvadásban végezheti Magyarország a maga missióját. . . . „Gróf Andrássy beszédét azon eszme járja át, hogy oly forma találtassák, melyben az al­kotmányos élet biztosítása a birodalom mindkét felében nem fogja veszélyeztetni Magyarország önállóságát. Mi, és velünk minden szabadelmű német, semmit sem óhajt inkább, mint vajha si­kerülne Magyarországnak oly propositiókat ten­ni, melyek mind a két kívánalomnak megfelel­nek : az alkotmányosság biztosításának és a mo­narchia részei közti egyesülésnek.“ Különben a „Telegraf“ — feltéve, hogy Laj­thán túl alkotmányosság van — alaptalannak tartja a félelmet, hogy a közös ügyek közös tár-­­ gyalása Magyarországot a német elemmel ab­­sorbeáltatná. Ily félelem a multisa alapos volt (az absolutismus uralma alatt), de jelenleg nem az. A „Telegraf“ észrevételeire, melyek, ha álta­lános nézetté válnak a Lajthán túl, nagyon meg­­könnyítnék a kiegyenlítést, — csak azt jegyez­zük meg, hogy amaz aggodalom alapossága vagy alaptalansága attól függ, minő formát találunk majd a közös ügyek tárgyalására. Pest, febr. 23. Tekintés szerkesztőség! A csapások, melyek a múlt években kedves hazánk egyes részeit oly súlyosan érték, kétszeresen sújtva találták azon megyék lakosait, kik kevésbé terméke­s helyeken lakva, a legjobb években is alig képesek az élelmükre szükségeseket előállítani. — így volt múlt évben Árva­­megye, melynek szorgalmatos jó érzelmű­ lakosságának megfeszített szorgalma és fá­radsága eredménytelen maradt, a föld nem terme meg gyümölcseit, s ennek követ­kezménye iszonyú éhség lett. Hazánk áldozatkész polgárai testvéri szeretete enyhité e csapást, adakozásival tűrhetővé téve a szenvedéseket, s az éh­halállal küzdő népnek kenyeret adva, a kétségbeesés közepette új életet adott. De alig szűnt meg e vész, már ismét újabb csapásnak kelle bekövetkezni; — múlt január hó 14 én Podbiel helységben 83 ház lett a pusztító lángok martaléka, — lakosai, kik a múlt évben könyörado­­mányokból tárták fenn életüket, most menhely nélkül — megfosztva kevés élelmi­szereik és takarmányaiktól — a leg­iszonyúbb szükségben sintődnek. E szerencsétlenek sorsa iránt nem le­het közönyös kedves hazánk áldozatkész lakossága, s ha nélkülözhető filléreivel se­gít, — polgártársait menti meg a kétség­­beesés örvényétől. Tekintetes szerkesztőség ! Számtalan­szor tapasztalt hazafias fellépése mindig megtenné gyümölcseit. Ha szenvedőkön tollo 1* B »-«»vív Ui Al L y UKill. lljö­tött, s enyhite a szerencsétlenek sorsát. És azért engedje reménylenem, hogy e község jó érzelmű lakosai irányában is úgy maga, mint tisztelt laptársai utján is megteendi mindazt, miáltal ezek nyo­masztó helyzetén segíteni képes. *) Szmrecsányi Dárius, képviselő, Országgyűlési tudósítás. A képviselőház febr. 24-én tartott ülése (**) Elnök : Szentiványi Károly, jegyző : Tóth Vilmos. A tegnapi ülés jegyzőkönyvének hite­lesítése után elnök bejelenti a házhoz ér­kezett kérvényeket, ezek közt Kassa vá­ros közönségének kérése, hogy a képvi­selőház a felelős minisztériumot, s a hely­hatóságok visszaállítását eszközölje, a ház helyeslő tetszésével találkozott, s mint­hogy e kivonatot a ház feliratában maga részéről már telje­dó, ezúttal szíves tudo­másul vétetett Bemutatja továbbá elnök úr a Sik­­lóssy Károly képviselő választása ellen benyújtott panaszok érdekében B­e­s­z­e János képviselő, mint kiküldött tag által végzett vizsgálatróli jelentést, ugyanen­nek kapcsában Balogh Károly ügyvéd, s más ugyanazon kerületbeli választók által a vizsgálati eljárás ellen benyújtott panaszos kérvényét. Bemutatja végre az elnök Lator Gá­bor képviselő jelentését a szathmári és nagy­károlyi választások ellen tett pana­szok érdekébeni vizsgálatáról; mind a három jelentés, az érintett kérvényekkel együtt, az állandó igazolási bizottmányhoz utasíttatott. Mielőtt a ház napirendre tért volna, Madar­ás­z József egy törvényjavasla­tot jelent be, melynek tárgyalására Kál­­lay Ödön, Patay István, Lukinich Miklós, Domahidy Ferencz és Csanády Sándor nevekben a napirend kitűzését kéri. A törvényjavaslat így szól : „Törvényjavaslat az országgyűlési kép­viselő állásának a kormánytól függő hi­vatalokkal való összeférhetlenségéről. „1. §. Képviselővé kormány kinevezé­s) Szívesen engedünk e felhívásnak, s midőn hazánk­fiait e nyomor enyhítésére felszólítjuk, és laptársain­kat felkérjük, hogy e szerencsétlenek ügyének tá­mogatására segédkezet nyújtsanak, részünkrő­l kész­séggel ajánlkozunk a könyöradományok elfogadá­sára, s azoknak lapunkban közzétételére. S­z­e­rk.­sétől függő hivatalnok nem választat­hato­k. „2. §. A képviselő, képviselői állásának elmúltától három évekig (recitus évig) semminemű , a kormány kinevezésétől függő hivatalt nem vállalhat.“ Ki fog nyomatni. A napi­rendre térvén, felolvastatott a részleteiben is elfogadott, s a helyeselt módosításokkal kijavított felirat egész szövege, mely is meghallgattatván — habár a szabályok ezt egyenesen nem kívánják, a ház mégis —, némelyek fel­szólalása folytán, czélszerűnek látta az egész — így kijavított, s most már hite­lesített válaszfelirat végleges elfogadása vagy el nem fogadása iránt szavazás út­ján nyilatkozni. Az elnök felhívására, álljanak fel azok, kik a felolvasott válaszfeliratot elfogadják, a háznak legnagyobb többsége feláll. Kívánatra az elnök felállásra szólítja azokat is, kik az el nem fogadás mellett akarnak nyilatkozni , csak heten keltek fel. A válaszfelirat tehát a ház összes tagjai­nak 7 ellenébeni szavazatával elfoga­dottnak jelentetett ki. Minthogy pedig a szabályok szerint a megtörtént szavazásnak ellenpróbája csak akkor alkalmazandó, ha a többség egész biztossággal ki nem vehető, mely eset itt elő nem fordult, a szintén szavazásra fel­hívott, s némelyek részéről a csodálkozás nem ked­­ező jeleivel fogadott minoritás joggal kérte fel az elnököt, hogy a szava­zás eszközlésénél a szabályt, és nem má­sok kivonatát tartsa szem előtt, valamint a házat is, hogy az eltérő vélemény iránt tartozó tisztelet perezre se tagadtassék meg. E soron kívüli jelenet­e után, ennek a válaszfeliratnak legfelsőbb helyen való átnyujtására egy­­ 36 tagból álló kül­döttséget hoz javaslatba , mely küldött­ségnek tagjai a ház gyakorlata szerint sorsolás útján lennének megválasztandók. Ez indítványt a ház helyeselvén, a kép­viselők neveivel ellátott papirszeletkék az elnöki asztal vedrébe helyeztettek, s on­nét jegyzői kézzel a következő nevek sor­­soltattak ki, u. m. Gr. Apponyi György, Kacskovics Ig­­nácz, Paczolay János, Szilády Áron, Deák Ferencz, Baranyi Ágoston, Varga Antal, Vadnay Lajos, Horváth Döme, Zámory Kálmán, Bánó József, Barlai György, Patay István, Sümeghy Ferencz, Hodossn József, Szontagh Pál, b. Bánffy Albert, Oroszi Miklós, Pethes József, Csengery Antal, Perczel Béla, gr. Zichy Ferraris Bódog, Lehóczky Egyed, Szentiványi Adolf, Ibrányi Lajos, Ivánka Imre, Beli­­czay István, Bánó Miklós, b. Podma­­niczky Ármin, Oláh Miklós, b. Luzsénszky Pál, Lukács György, Angyal Pál, Geduly Lajos, Dobránszky Adolf és Borbély Miklós. Az ekként megalakított küldöttséget Szentiványi Károly házelnök fogja ve­zetni. Z­s­e­d­é­n­y­i Ede kívánja, hogy az el­fogadott válaszfelirat a főrendi táblával közöltessék. Elhangzott: Elnök a közelebbi ülés napirendjeként tudatja, hogy az imént hitelesített válasz­felirat holnaputánig letisztáztatván , a hétfői ülésben ily alakjában ismét fel fog olvastatni, s akkor a ház jelenlétében aláíratni. Olvastatott főtárnokmester Onmagának levele a felépített ideiglenes országházat illetőleg. O­nmlga az elnökhöz intézett iratában ezen ház mi módoni felépítését érintve, úgy a költségekről, valamint a várossal kötött megállapodásokról szóló irományokat tudomás és további intézke­dés végett a ház rendelkezésére bocsátja, minthogy az ideiglenes országház teljes felszerelése még nincs is bevégezve, de e mellett a várossal csak ideiglenesen kö­tött szerződés, s a telek kisajátítása is végleges intézkedést kíván, továbbá szük­séges ezen épületben a hozzá és beletar­­tozandókról leltárt készí­teni, ez okokból elnöki javaslatra a ház egy bizottságot küldött ki mindezen Ügyek, s egyéb e tekintetbeni szükséges dolgok megtételé­re ; a bizottmány tagjai maradnak azon képviselők, kik már az országgyűlés ösz­­szehívása előtt ezen épület létrehozása körül ilyen minőségben a főtárnok által megbizattak; ezekhez csatlakozik a ház költségvetési bizottmánya is. Ezen kiegé­szített bizottmány fog intézkedni, az új ház végleges felszereléséről, valamint az átköltözködés eszközléséről is. A ház­nagy szintén a bizottmányhoz nevezte­tett ki. Felvétetett gr. Káróly­i Ede válasz­tásáról szóló, valamint ezen választás el­len benyújtott kérvény feletti osztályje­lentés. Az osztály — nem találván bebi­­zonyítottnak a panasztott vesztegetést és pressiót, igazolást véleményez. Juszh József és többen e kérdés tár­gyalásába bocsátkozni nem akarnak, mert nem volt napi­rendre tűzve, azon­ban Zsedényi Ede észrevételére, hogy a tegnapi ülés eloszlatásakor az elnök a mai ülésre igazolást is jelentett, a felolva­sás megtörtént, s az osztály véleménye egyhangúlag elfogadtatván, gr. K­á­r­o­l­y­i Ede a ház igazolt tagjának jelentetett ki. Közelebbi ülés hétfőn, febr. 26-án, reg­geli 10 órakor. Joannovich György beszéde. A képviselőház február 23-ai ülésében. Ha a többiek elállanak a szótól, én a legna­gyobb készséggel szintén elállok. (Mihalovics szólni akar.) Tóth Vilmos jegyző: Joannovich úr csak feltételesen állott el szavától azon esetre, ha a többiek is elállanak, mi nem történvén, a szó­­t illeti, Joannovich György. Ha a t. ház úgy van meggyőződve, hogy azzal, ha röviden nyi­latkozom ezen tárgy felett, nem élek vissza a t. ház béketűrésével, arra kérem a t. házat, mi­szerint megengedni méltóztassék , hogy most, midőn a válaszfelirati javaslatnak épen a nemze­tiségi kérdésre vonatkozó szakasza tárgyaltatik, e részben elmondhassam nézeteimet. (Halljuk!) Én a kérdés megoldására nézve alapos reményt táplálok, mert azt veszem észre, hogy a helyzet szemlátomást javult, és az ellentétek, noha még mindig fennforognak, sokat vesztettek élessé­gükből. Ez magában véve már igen jó jel. Nem mondom én, hogy az ezen országgyűlé­sen alkotandó törvényekkel a nemzetiségi kér­dés végképen meg leend oldva, és hogy semmi kívánni való nem fog hátra maradni. Ily eszme forog itt fenn, uraim , a­melynek testet adni új kérdés, a­melyet elintézni kell, és a­melynek megoldására nézve hasztalan keresnénk útmuta­tást más országok alkotmányaiban. Ezen kérdés tisztán magyarországi kérdés, és ezt csak Ma­gyarország sajátszerű viszonyainak figyelembe­vétele mellett oldhatjuk meg késedelem nélkül; de a­mit most mondtam, t. i. hogy nehézségek fo­rognak fenn, az nem szolgálhat akadályul arra nézve, hogy e kérdés megoldásának alapját ves­sük meg. A majd életbe léptetendő és gyakorla­tilag alkalmazandó törvények ki fogják jelölni az ösvényt, melyen tovább kell haladnunk. E kérdés tehát, a­mint én hiszem, meg fog oldatni, de csak úgy, ha alkotmányos szabadságunkat visszanyernünk sikerülene. Megoldást mondtam, uraim, azaz a nemzetisé­gek jogainak visszavonhatlan megállapítását, a nemzeti becsület védpajzsa alá helyezését, tör­vény általi biztosítását, nem pedig holmi petrog­­szülte adományokat, melyeket a hatalom kegye ma ad, és holnap ismét viszavehet. Uraim, nem ez kell a nem magyar nemzetiségeknek, ők törvény után sóvárognak, melynek védpajzsa alatt az or­szág területi épségének és politikai egységének korlátain belől saját érdekeiket megóvhas­sák, saját nemzetiségi igényeiket szabadon ér­vényesíthessék. — És ez igazságos és mél­tányos kívánat, mert az öntudatra ébredt né­pek most a közc­­velődés pályáján saját nyel­vük, saját nemzetiségük megőrzése mellett kí­vánnak tovább haladni. A nemzetiségi eszme a mindinkább terjedő szabadságérzetnek szülemé­nye, és helyesen mondja a nemzetiségről írt mun­kájában­­. barátom és képviselőtársam, Eötvös József báró: „a nemzetiségi mozgalom csak egy része a szabadsági nagy mozgalomnak, mely egy század óta Európa népeinek csaknem min­den viszonyait átalakítá.“ Ebből az következik, hogy e kettő : szabadság és nemzetiség, csak egy téren, karöltve haladva érheti el czélját, egymást támogatva, nem pedig külön válva, vagy épen egymás ellen küzdve, mert ezzel ter­mészet elleni viszonyba jönnének egymással, a­mely mindig megboszulja magát a küzdőkön, és a küzdő feleknek megrontásával szokott végződni. — Ezt belátják a nem-magyar nem­zetiségek, és azért távol attól , hogy másutt keresnek üdvöket, a mindnyájunkkal közös alkotmánynak és szabadságának zászlóját kö­vetik azon buzgó óhajtással, hogy Magyarország alkotmányának és függetlenségének diadalában saját ügyök győzelmét is szemlélhessék. (Helyes­lés.) És én hiszem és remény­em, hogy ezen kivá­­natuk teljesedni fog, és azért, uraim, én nem oszto­zom azon aggodalomban, mely itt nyilváníttatott, hogy a 48-iki törvények által megállapított mi­niszteri felelősség és parlamenti rendszer a nem­magyar nemzetiségekre veszélyes lehetne. Nem fogom ezen tárgyat hosszasan előadni, csak azt jegyzem meg, hogy a parlamenti többségek azon kormány, mely a nemzetnek felelős, mindig több biztosítékot nyújt nekem arra nézve, hogy min­den érdeket, következőkép a nemzetiségek érde­két is méltányolni fogja (helyeslés,­ minden­esetre több biztosítékot, mint oly kormány, mely senkinek sem tartozik felelni. Azután, uraim, az alkotmányos életben a­mi ma a kisebbség, az holnap többséggé válhatik; mert alkotmányos életben minden érdekre nézve nyitva áll a küzd­tér ; s végre nem hihetem, uraim, hogy épen a nemzetiségi érdekekre nézve veszélyes lehetne az alkotmányosságnak oly formája, mely eddig legalább világszerte legjobbnak bizonyult be. (Helyeslés.) Nagy veszélyt hozna a nemzetiségekre az összpontosítás rendszere.­­ De hiheti-e, ké­rem , valaki , hogy ezen rendszer Magyaror­szágon valaha gyökereket verhessen, mikor épen a magyar alkotmány leghatározottabb el­lentéte a központosításnak, a köztörvényható­sági autonómiánál fogva, melyhez az egész nem-

Next