Pesti Napló, 1867. március (18. évfolyam, 5059–5083. szám)

1867-03-28 / 5080. szám

72-5080 Csütörtök martius 28 1867. 18. évi folyam. Szerkesztési iroda: Ferencziek tere 7. szám. 1. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó-h­ivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok, hirdet­mények) a kiadó­hivatalhoz in­tézendők.PESTI EAPLO Előfizetési feltételek: Vidékre, postán, vagy helyben, házhoz hordva. Félévre . . 10 frt 50 kr. o. é. Évnegyedre . 6 frt 25 kr. o. o. Hirdetmények díja: 7 hasábos petítsor egyszeri Mrd.ü­lésnél 7 nj kr. Bélyegdíj külön 80 njkr. Nyút­tár: & hasábos petit sor 45 nj kr. Előfizetési felhívás N­APLÓ april -júniusi '|4 évi folyamára: Flnfiioráei rlii • \ April—junius* ’|4 évre .­­ 5 frt 25 kr. JDlUlmCluM­U1J . j April—septemberi *12 évre 10 frt 50 kr. A PESTI NAPLÓ kiadó-hivatala. Pest, mart. 27. 1867. A népeknek, valamint az egyes embe­reknek, ritkán jut a szerencse, h­ogy sor­suk intézésében mindenkor és mindenben azon rendszabályokat követhessék, me­lyeket, csupán önérdeküket tekintve, leg­jobbaknak tartanának. Mint az egyes em­ber, úgy a népek is sok tekintetben kor­látolva vannak eljárásukban a viszonyok által, mely­ek között élnek, az érdekek ál­tal, melyek érdekeikkel érintkeznek. Ak­­kér tudni elhelyezkedni e viszonyok közt, ugy alkudni meg a gyakran ellentétes ér­dekekkel, hogy, a­mennyire lehet, függet­len felméldatásunkat biztosítsuk, sőt sor­sunkon javítsunk : ez az, a­mit egyes em­berre nézve életbölcseségnek, nemzetek­re nézve politikai eszélyességnek neve­zünk. Szü­k­ség­e mondanom e lap olvasói előtt, kik a nemzetek és az emberiség fej­lődése történeteit oly jól ismerik,­­hogy­­ a politikai átalakulások transactiók ered­ményei ? A politikai intézmények és rend­szabályok megítélésében ez okból gyak­ran válik igazságtalanná, a­ki azokról az egyezkedő felek körülményeitől s a kivi­hetőségtől elvonatkozva mond ítéletet. Nézetem szerint ily igaztalanságot kö­vetnek el, a­kik egyben-másban ország­gyűlési feliratainkat, melyek jogainkat, e jogok merev tagadói ellenében, elvont tisztaságukban fejtették ki, szembeállítják a hatvanhetes bizottság közös ügyi munká­latával, a­mely immár, utolsó szerkezeté­ben, egyezkedés eredményéül áll előttünk,­­ azon előleges egyezkedés eredményéül, a­melynek köszönhetjük alkotmányunk restitutióját. Egybevetve ama feliratokat és az előt­tünk fekvő javaslatot, az elhajlást itt és amott, egyes pontoknál, nem lehet tagad­nunk. Csak az a kérdés, olyas-e ez el­hajlás, hogy, ellenkezőleg az iránytűvel, melynek szintén meg van elhajlása, és mégis biztos kalauz,­­ az állam hajóját más irányba vezetné, mint azt mindnyájan­­ óhajtjuk ? Hogy e kérdésre felelhessünk : lássuk, mi a feladat, melyre törekszünk ? E feladat nem lehet egyéb, mint : a) biztosítani belügyeinkre nézve, min­den idegen befolyás kizárásával, a teljes önkormányzást; b) biztosítani nemzetünknek a befolyást azon ügyekre nézve is, melyek bennün­ket ő Felsége többi országaival közösen érdekelnek. Belkormányzatunkat illetőleg , egy te­kintet a felelős magyar miniszterek és a régi kormányszékek hatáskörére, meg­győzhet mindenkit, hogy a bizottság, mely az előttünk fekvő javaslatot tervezi, a végrehajtás körében nemcsak semmit sem adott fel azon jogokból, melyeket a nem­zet 1848 előtt valósággal birt, sőt oly dolgokat is az alkotmányos kezelés kö­rébe vont, melyek azelőtt tényleg, ha­bár törvényeink ellenére, rólunk nélkülünk intéztettek. Jól tudom, hogy az intézmény, mely a nemzet részére az önkormányzat terén e hódítást téve,­­ a parlamenti kor­mányzás rendszere, az 1848-as év, és nem az előttünk fekvő javaslat vív­mánya. De a javaslatról, mely ez intéz­mény teljes visszaállítását egyik fő feltét­­elül tűzte ki, s melynek e visszaállítást leginkább köszönhetjük, ha igazságtala­nok nem akarunk lenni, nem mondhatjuk, hogy a kormányzat körében alkotmányos jogokat adott volna fel. S feladott-e valamit a törvényhozás kö­rében? E kérdés körül forog leginkább ellen­feleink vádja. Lássuk e kérdést kissé rész­letesebben. Nem lesz parlamenti kormányunk, mon­­dá a baloldal egyik vezérszónoka, ráért hiszen a törvényhozás, több fontos tárgyra nézve elvesztvén rendelkezési jogát, maga­­ sem lesz parlament. Ha párhuzamot vonnánk a jogok közt, melyek az előttünk fekvő javaslat szerint a magyar törvényhozást illetik, és azon jogok közt, melyeket 1848 előtt gyakorolt törvényhozásunk, e párhuzam bizonyára nem kevésbé kedvezően ütne ki, mint fe­lelős minisztériumunk hatáskörének egy­bevetése régi kormányszékeink hatáskö­rével. Törvényhozásunk jogköre kétség­telenül tágult. S azon jogok közt, melyek, a közösügyi javaslat szerint, nem vala­mely idegen törvényhozásra, hanem or­szággyűlésünk saját delegációjára lesznek ruházandók, egyedül a hadi adó megsza­vazása az, melyet törvényhozásunk tény­­leg előbb közvetlen gyakorolt. S vájjon ez átruházás valóban jogfel­adást foglal-e magában? A­ki saját meghatalmazottja által intéz el valamely ügyet, nem úgy tekinthető-e még a magán­jog körében is, mint ha ma­ga intézné? S a közjog terén minden érv, minden okoskodás, mely a delegátiók el­len felhozatkatik, nem szól-e általában a képviseleti rendszer ellen ? Nem kétlem, hogy midőn őseink a képviseleti rend­szerre mentek át, a rákosi ösgyűlések nem egy tisztelője kiáltott fel hasonló mó­don, miként most a baloldal egyik tisztelt szónoka, hogy ezentúl mások fognak fe­lettünk rendelkezni! Nem szükség e vá­dat, mely általában a képviseleti rendszert támadja meg, korunkban hosszasan c­á­­folgatni. A delegációkat illetőleg legfel­jebb is a közvetett vagy közvetlen válasz­tás kérdése körül folyhatna e tárgyban a vitatkozás; a­nélkül, hogy ez esetben is bárkinek sikerülne megmutatni, hogy va­lamely államban, mely a közvetett válasz­tást is alkalmazza, mindazon jogok, me­lyek ily választás útján alakított testület­re vannak bízva, a nemzet által fel vol­nának adva! A delegáció, melyre az előttünk fekvő javaslat a hadi adó megajánlásának jogát átruházza , az országgyűlés kifolyása, vagyis azon többs­éé, mely a törvényho­zás terén határoz, s hogy a változható többséggel ellentétbe ne jöhessen, évről évre újra választatik. Egy ily bizottságról, mely megbízóinak irányadó tehetségeiből évenként alakíttatik, nem mondhatni, hogy azon ügyek felett, melyek reá bízatnak, idegenek fognak intézkedni; ily bizottsá­got azon testülettel, melynek kebeléből kiküldetik, bármely dialectikának sem fog sikerülni ellentétbe állítani; minél lógva mindazon okoskodások, melyek e bizott­ság és megbízóinak ellenkező intézkedé­seire, s igy az intézmény czélszerűtlensé­­gére vonatkoznak, nem egyebek, alapta­lan, hiú feltevéseknél! Ugy de a magyar delegatió, hallom mon­dani, nem egyedül határozand ,­s a jogot, melyet ez ideig kizárólag gyakorol vala törvényhozásunk, ezentúl ő­felsége többi országainak delegatiójával kell megosz­tania. Ez ellenvetés első tekintetre nyomaté­kosnak tetszik. Másként tűnik fel a dolog, ha azon kérdések természetét, melyeket a bizottsági javaslat a delegatiókhoz utasít, s e delegatiók szerkezetét, hatáskörét és eljárását veszsüü­k szemügyre. Az aggodalomnak alapja főleg azon intézkedésben rejlik, hogy a delegatiók, ha szenetváltások útján egymással meg nem tudnak egyezni, közös ülésben jönek össze, felváltva hol az egyik, hol a másik delegatió elnökének elnöklete alatt, nem hogy megvitassák, hanem hogy puszta szavazással döntsék el a vitás kérdést. Ebben látják sokan a közös birodalmi képviseletet, vagy legalább annak csí­ráját. Ugyan, kérdem ez aggódóktól: hason­­lítanak-e, már csak szerkezetükre nézve is, a delegációk egy közös birodalmi kép­viselethez ? Annyi befolyás illeti-e ily összejövetelek alkalmával a magyar ko­rona országait, a­mennyi egy országot vagy tartományt, mint valamely egységes birodalom kiegészítő részét, a népszám szerint vagy a képviseletet szabályozó egyéb tényezők alapján, aránylag illet ? Nem úgy jelennek-e meg e rövid találko­zásra, ha épen úgy kívánja a szükség, a magyar korona országai, mint egy önálló nemzet a másik önálló nemzettel szem­ben ? Kevesebb jog illeti-e meg a magyar delegációt az osztrákkal szemközt, mint a­mennyit egyik önálló fél a másiktól, a teljes paritás alapján megkívánhat ? S tanácskoznak-e együtt e delegációk bár­mely tárgy felett ? Hoznak-e törvényt valamely tárgyban ? Miért tehát a közös birodalmi képviselet emlékét, s ezzel a beolvasztási kísérleteket , melyek ama névvel kapcsolatban állanak, javaslatunk­kal szemben, felidézni ? Nem inkább ha­­sonlít-e az egyenjogú szerződő felek amaz alkalmi, rendkívüli összejövetele nemzet­közi találkozáshoz ? S vájjon oly gyakori lesz-e ily közös találkozások szüksége, a­mint ellenfeleink állítják ? És vájjon ez összejövetelek al­kalmával annnyira kell-e tartanunk a le­­szavaztatástól, mint ellenfeleink vélik ? Egy pillanat azon tárgyakra, melyeket e delegációk elé utasít a bizottsági javas­lat, mindenkit meggyőzhet, hogy nem el­lentétes érdekek állanak itt szemben, a­melyeknek eldöntésénél egyik vagy másik fél rövidséget szenvedhetne. Hiszen a ter­hek aránya, mely viszály almája lehet­ne köztünk, s melyben a leszavaztatás­­tól kellene tartanunk, nem tárgya azon üléseknek, melyekben küldötteink neta­lán egyszer s másszor, nem szót váltani, hanem egyszerű szavazás végett találko­­zandanak ő­felsége többi országaival. A közös terhek évenkénti mennyisége s a közös kezelők feleletre vonása, s oly kérdések , melyekben még Schmerling reichsrad­­ja is szabadelvű volt , s me­lyekre nézve ő Felsége összes országai­nak csak egy érdeke lehet, fogják képez­ni a közös szavazó ülések tárgyait. Mind­azon feltevések tehát, melyek szerint e közös szavazó ülések elviselhetlen terhe­ket háríthatnak reánk , túlterhelhetnek bennünket, oly üres, alaptalan feltevések, a­melyekre az előttünk fekvő javaslat senkit sem jogosíthat fel. Ellenkezőleg. Épen az érdekek közös­ségénél fogva, mely a delegatiókhoz utalt tárgyakra nézve fennforog, azt kell hin­nünk, hogy e delegatiók, legtöbb esetben, szenetváltások útján is ügyességre jut­nak, a­nélkül, hogy közös szavazó ülé­sekben kelljen összejövök. Legkevésbé vannak jogosítva az ellenkezőt tenni fel azon férfiak, kik a közös ügyek kezelé­sére nézve oly tervet készítettek, mely azon esetre, ha a két országgyűlés közt ez ügyekre nézve egyetértés nem találna létrejön­i, módról gondoskodni, a­mely szerint ez egyetértés eszközöltessék, fö­löslegesnek tárták. Semmi sem mutatja inkább ellenfeleink okoskodásainak, a­melyekkel a delegá­ciók tervét ostromolják, elégtelenségét, mint azon eljárásuk, mely szerint a java­solt intézményt nem azon attribútumainál fogva támadják meg, a­melyekkel java­soltatok, hanem azon feltevésből is indul­nak ki, hogy ez intézményt több és más­nemű jogokkal ruházhatja fel majd egy jövő törvényhozás. Valóban csak egy kis pllantásra kell hozzá, hogy a delegációk­­ból ily okoskodással valami reichsrath-féle intézményt csináljunk. De ez okoskodás, e feltevés nem az in­tézmény ellen, mely javasoltatik, szolgál­tat érvet, hanem a nemzet jövő törvény­­hozása ellenében fejez ki vádat, bizalmat­lanságot. Én azt hiszem, hogy e gyanúsítás, ko­runkban, mikor a nemzetek oly éberség­gel őrködnek jogaik felett, nem indokol­ható ; s ha alapos volna e feltevés, egy oly országgyűlésnek, mely a nemzet jo­gait kész feladni, bizonyára azon terv el­fogadása sem kötné meg e részben kezét, melyet a bizottság kisebbsége javasolt. De ha ritkán fordul elő eset, hogy a delegátiók szenetváltások útján meg ne egyezzenek, mi szükség van reájuk? Nem végezhetik-e a delegatiók teendőit maguk a törvényhozások? Felelet: bármi ritkán fordul elő eset arra, hogy a delegatiók üzenetváltás útján megegyezésre nem juthatnak, azon ok­ból, mivel mégis előfordulhat, és­pedig oly kérdésnél, mely okvetlen és haladék­talan elintézést kíván, fordulhat elő , múl­­hatlanul szükséges módról gondoskodni, mely szerint ily esetben is határozat jö­hessen létre. A kisebbség javaslata, mely ily esetre semmiféle módról nem gondos­kodott, befejezetlen terv, s már ez oknál fogva sem kielégítő. Más részről azonban nemcsak mint expediensre, az érintett e­set­ben, hanem azért is szükség van a dele­gációk intézményére, mert ez­által válik lehetővé, hogy a nemzet befolyást sze­rezzen oly ügyekre is, melyek Magyaror­szágot ő Felsége többi országaival közö­sen érdeklik, s a­melyek eddig, érdekeink nem csekély kárával, befolyásunk nélkül intéztettek. Ilyenek a külügyek, s a közös ügyek miniszterei által kezelt egyéb fontos tár­gyak. E közös ügyeket kezelő miniszterekről úgy beszélnek a bizottsági javaslat ellen­zői, mintha e minisztereket e javaslat te­remtette volna, azért, hogy a magyar kor­mány teendőinek egy részét reájuk ruház­za által. Nem így áll a dolog. A közös minisztereket oly kevéssé te­remtette a bizottsági javaslat, mint magu­kat a közös ügyeket. Ott voltak azok, mint birodalmi miniszterek , különböző nevezetek alatt, mióta I. Ferdinand alatt a Geheimraths Collegium, az allgemeine Hofkanzlei és az allgemeine Hofkammer felállíttatott, le egészen az újabb Staats-, Kriegs- és Finanzminisztériumok idejéig, három századon által, minden időben. Mint egyszersmind a közös uralkodóház k­ö­zelsége örökös tartományainak minisz­terei, azon hatalomnál fogva, melyet ez állásukból mentettek, törvényeink elle­nére, folyvást beavatkoztak belügyeinkbe is , s a folytonos küzdés e beavatkozás ellenében képezi a nemzet háromszázados történetét. A mit törvényeink gyakori til­takozása, a mit a nemzet háromszázados küzdelme nem tudott eddig kivinni , ki­vívja a bizottsági javaslat, mely előttünk fekszik. Midőn e javaslat a birodalmi minisztereket a közös ügyek minisztereivé alakítja át, megfosztja őket a hatalom azon eszközeitől, melyeket addigi két ős állásuk nyújtott, mint egyszersmind a Felsége örökös tartományai absolut hatal­mú minisztereinek ;­­ mind a magyar ko­rona országai, mind ő Felsége többi or­szágai belkorrmányzatát teljesen biztosítja beavatkozásuk ellen. S midőn a közös ügyek, melyekre hatáskörük szorittatik, szorosan kárülh­atnak , e­gyszersmind el­­árásuk, kezelésük, e közös ügyekre néz­ve is felelősség alá helyeztetik. Lehet-e ez eredményeket nyereségnek nem tartani mind Magyarországra, mind a birodalomra nézve ? Hazánk önkormányzata, melyet eddig csak törvények biztosítottak, most in­­tézmények által lesz biztosítva, me­lyek, mint az 1848-ki események mutat­ták, független felelős minisztériumunk ha­táskörének biztosítására is szükségesek. S a birodalom, mely alatt nem egy belül­ről egységes összállamot, hanem ő Fel­sége országainak a külföld irányában egységet képező complexumát értem, b­elbirodalom megnyeri mindazon erőt, mely eddig a belsurlódások, mondhatnám foly­tonos belharczok által veszendőbe ment! Látjuk ezekből, hogy az előttünk fekvő bizottsági javaslat, ha nem is mindenben a magyar közjogi elmélet tökéletes meg­testesítése, nevezetes előhaladás épen az alkotmányosság, az önkormányzat terén ; nem visszalépés, nem jogfeladás, hanem oly reform, mely a­midőn belügyeink füg­getlen kormányzatát biztosítja, egyszers­mind befolyást szerez a nemzetnek azon nagyfontosságú ügyekre, a­melyek ben­nünket ö Felsége többi országaival kö­zösen érdekelnek. Igaz, hogy ez újonnan szerzett befo­lyást meg kell osztanunk ö Felsége többi alkotmányos országaival. E megosztás azonban nem oly dolgokra vonatkozik, a­melyek bennünket külön illetnek; nem is oly dolgokra, melyeknél ellenkező érde­keink volnának. E megosztás erőt, tá­maszt szerez, s biztosítja és nem gyöngíti jogainkat. S a megosztás módja nem olyan, hogy önállóságunkat, nemzetisé­günket elnyeléssel fenyegetné, sőt bizto­sítékokat nyújt jövőre a beolvasztási kí­sérletek ellen. Mint minden nagy reform, melyet az érdekek transactiója létesít, e bizottsági javaslat sem oly­an, mely a nemzet min­den óhajtását teljesen kielégítené. Nem egy fontos részletre nézve bizonyára a javaslat készítőinek is volna egy és más kívánni valójuk. Mindezek daczára a javaslat pártolói bátran nézhetnek a jövő ítélete elé! A mű, melyet hozzájárulásukkal létesí­tenek, oly békekötés, mely hosszas szen­vedéseknek vet véget, s annyi súlyos küz­dés után lehetővé teszi elvégre a magyar törvényhozásnak és kormányzatnak, hogy a nemzet anyagi és szellemi ereje kifejté­sén munkálkodhassanak. A­mi a mű­ben még hiányzik, meghozza a nemzet és fejedelme közt most helyreál­lított, és bizonyára megszilárdulandó bizo­­dalom; meghozza a nemzet fejlettebb ere­je, meghozza a dolgok természetes fejlő­désének rendje, mely a polgárisodás urai­­val ellenkező ösvényt nálunk sem kö-Vetti át ! CSENGERY ANTAL. Pest, mart. 27. (Fk) Némelyek ugy beszélnek erről a keleti kérdésről, mintha Ausztriának épen csak ezt kellene mondania: „asztal, terit­­kezzél!“ és az asztal nemcsak terítve van, hanem tele is rakva csupa oly étel­lel, a­mely a bécsi kormánynak ínyére volna. Sajnáljuk, a dolog nincs igy, ámbár igy lehetett volna — tizenhárom évvel ezelőtt. Ha akkor nem dormitat magnuk Homerus, ha akkor létezik a történelmi Magyarország és a történelmi magyar ki­rály, a keleti kérdés alkalmasint meg volna oldva, úgy, hogy mi is megeléged­hetnénk vele. De ez idő nincs többé. Pe­dig nemcsak a múlt esőnek nem kell kö­pönyeg, hanem az elmúlt verőfény suga­raiban sem lehet sütkérezni. Ausztriára nézve ma már nem az a kérdés, vajjon a keleti kérdés milyen megoldása az, mely neki legtöbb hasznot hajt, hanem melyik az, mely rá nézve legkevesebb karral jár? Meglehet, sőt akarjuk remélni, hogy lesz megint oly idő, midőn a birodalomnak ismét aktív sze­repet lehetene viselnie Kelet irányában, hanem egyelőre passiv politikára kell szorítkoznia, nem szabadválasztásból, hanem kénytelenségből. Nem kell nagy mesterség annak kimu­tatására, hogy a belgrádi vár átengedte­­tése nem közömbös dolog, ámbár e vár jelentőségét is tetemesen túlozzák. Mintha nem is lett volna krimiai halom és Sze­­basztopol bevétele, tökéletesen megfeled­keznek arról, hogy ez idő szerint és oly tökélyesített hadi szerszámokkal, milye­­n kiös Szerbia rendelkezik, csak rövid idő kérdése eg az erősség leromboltatása, főleg midőn az ottani őrségnek, miként a belgrádinak, semmi összeköttetése nincs az anyaország főhadával. Az meg épen­­séggel gyermekes érv, hogy a belgrádi vár ágyúi „respecttis”-ban tarthatnák a szerbeket. Igenis, néhány óra alatt nagy kárt tehetni a városon, de vájjon bizonyo­sak vagyunk-e arról, hogy a vár török őrsége mindig megannyi Leonidásból vagy Zrínyiből fog állni, kik hősiesen teljesítendő kötelességeket, ámbár tud­ják, hogy minden lövéssel maga­bra fo­kozzák a szerbek boszúvágyát, és minél több kárt okoznak az alsó városon, annál bizonyosabb, hogy élve egyikük sem hagyja el az erősséget. Aztán Belgrád­­ban, mint a Bécs és Stambul közti keres­kedelem egyik főállomásán, mindig sok török is tartózkodik, és roppant értékű török vagyon hever, mely, — miként ta­pasztalásból tudjuk és a mint termé­szetes is — a boszuvágynak legis legelső áldozata lenne. A nándorfehérvári erősség tartós küz­delemre csak úgy van képesítve, ha Ausz­tria is tettleg támogatja a törököt. Hogy ez akár tehető, akár csak kívánatos is volna, ezt talán még azok sem merik ál­lítani, a­kik a vár átengedtetése miatt most oly nagy zajt ütnek. Ez átengedte­­tés tehát, véleményünk szerint, Ausztriára nézve nem olyan esemény, melyet gátol­nia nem lehet, sőt melyet gátolni oka sem volt, ha ez engedmény árán azt ér­heti el, hogy a keleti kérdés, legalább egy időre — addig, míg Ausztria ismét némi­leg fellábad — letűnik a napi­rendről. Nem látjuk át, miért kellene Ausztriának törökebbnek lenni magánál a töröknél, és ezt erőnek erejével arra szorítani, hogy a világért se mondjon le oly állomásról, melynek védésére nem hiszi magát ké­pesnek. Épen igy van a dolog a kandiai kér­déssel is. Első pillanatban — az olvasó tanunk lehet ebben — kimondtuk, hogy ez veszélyes pr­ecedens, hogy nem jó példa az, midőn a porta alattvalói látják, hogy a lázadást ily teljes siker koronázza! Nagy elégtételünkre fog szolgálni, ha azon újabb hír valósul, miszerint Anglia vona­kodása miatt Orosz- és Francziaország lemond azon szándékáról, miszerint a por­tának ama sziget átengedését tanácsolok De ha tanácsolják, és ha a porta e ta­nácsra rá áll, ugyan mi okból, mi czélra.

Next