Pesti Napló, 1867. június (18. évfolyam, 5134–5157. szám)

1867-06-18 / 5148. szám

gyobb nyereséget eszközölni, minélfogva köz­­érdekből még kevesebbet tesznek, mint a bel­földiek. Az előbbemből írjuk, hogy — Anglián és Amerikán kívül, melyekhez egy ország sem ha­sonlítható — a magán­társulatok egy országban sem voltak képesek, maguk erejéből, segély nél­kül, a vasutak építkezésénél a kívánt sikerrel haladni; szükséges tehát, hogy az állam közvetlen hasson a vasútügyre, ha czélszerűen, a közérdek szempontjából akarja vasúthálózatát kiegészíte­ni. Ennélfogva nem is akarunk a magán­társula­tok általi vasútépítésről tovább szóllani, hanem áttérünk a másik két módra. Tekintsük tehát a segedelmezett társulatok, és az állam általi építési módot. A társulatok csupán nyerészkedési szempont­ból fektetik tőkéiket vasutak építésébe, és azon lesznek, hogy maguk érdekében mentül olcsób­ban építsenek. A vonal meghatározásánál nem tekintik oly annyira a közérdeket, mint oly ter­rénum választását, mely kevés építkezési aka­dályokat nyújt, minek következtében sokszor érintetlenül maradnak kisebb iparvárosok vagy telepítvények, melyek — ha a főbb vonallal köz­vetlen érintkezésben volnának — később nagy­szerű gyárvárosokká emelkednének. A vonal mérnöki előmunkálatait többnyire igen sürgetik, úgy hogy az illető mérnök, nem hagyatván neki idő nagyobb el nem kerülhető akadályok elhárí­tása, vagy egyes alternatívák tanulmányozására, sok részben többnyire roszul vezeti a vonalat. A vonal nyomának (trace) részletes kidolgozására nem fordítanak nagy figyelmet, nem áldoznak semmi költséget a működési módok tökéletes­í­­tésére, mi­által a tudomány haladásának egy fő ereje háttérbe szoríttatik. Magát az építést tekintve, a társulatok — nye­részkedésből — többnyire provisorikus alépít­ményeket (Unterbau) létesítetnek, mi az örökös üzletre nézve nem csekély veszélylyel jár. Üz­leti épületeiket csak a legszükségesebb belső be­osztással, az utazó közönség minden kényelme mellőzésével tervezik, melyeknél ezenkívül még minden építési modor, és aesthetika hiányzik, úgy hogy e tekintetben is hátráltat­ják fukarkodásaikkal a tudomány haladásának eszméjét. A vonal sürgetett meghatározásánál nyert időt és pénz, valamint annak következté­ben elkövetett hibákat, rendesen az építkezésnél kell busásan pótolniok, úgy­hogy egyedül a lel­kiismeretlen eljárásnak tulajdonítható, ha közön­ségesen drágábban építenek, mint szándékokban volt,mindamellett hogy többnyire jól képzett egyé­nekkel rendelkezhetnek, mert ezeket mint a ta­pasztalás mutatja, jobban jutalmazzák mint az ál­lam. A társulatok építési eszközei csak valamivel lehetnek nagyobbak az egyes emberekénél. Gya­kori érintkezésük egyesekkel vagy hatóságok­kal néha oly annyira megnehezíti munkálatai­kat, hogy e miatt az államhoz kell folyamod­­niok. Ritka azon társulat, mely építkezését az állam tettleges segedelme, vagy ettől­ tökéletes függetlensége nélkül végezte volna be, mert ha egyebet nem is, de a síneket közönségesen az állam szállítja. Üzleti szempontból is mindig olyanok lesznek a társulatok intézkedései, hogy mentül nagyobb hasznot húzhassanak, mely elv igen gyakran ütközik össze a közérdekekkel. Mindenesetre azon vannak, mentül nagyobb for­galmat eszközölni, de nem a közérdek, hanem maguk javára. De ki tudna azok számtalan nye­részkedési intézkedéseikre ellenőrködni ? Nézzük már most mily előnyökkel bír az ál­lamtól a vasútépítési rendszer. A vonal meghatározásánál, — feltéve, hogy az állam érdekei ugyanazok, a­melyek a nemzeté— az állam csak a közérdeket fogja szem előtt tar­tani, mert e reá nézve mellékes dolog, mily ter­rénumon megy a vonal, és főtörekvése arra van irányozva, hogy az csak czélszerűen vezettessék. Organumjait nem fogja szükségtelen zaklatni, hanem időt hagyani nekik, a vasútvonalat tech­nikai szempontból is, minden részleteiben czél­­szerű­en kidolgozni, mi­által a működőknek alka­lom nyúttatik a még hiányos módokat kívánato­san tökélesbíteni és úgy tudományilag haladni. Nem hiszszü , hogy ez által az állam drágábban épít, mert azon költségek, melyeket egy jól tudo­mányilag indokolt projectum kidolgozására fordít, eléggé fedeztetnek azon előnyök által, melyek ez után nyerhetők. Ezeket tekintve, azt lehet állí­tani, hogy az állam — gondos vezetés alatt — mindenkor olcsóbban épít. Az építést örök időre fogja eszközölni, mert nincs érdekében mentül nagyobb jövedelmet húzni; üzleti épületeit, a kellő takarékosság mellett, az utazó közönség kényelmére, és szépészeti tekintetből is, fogja terveztetni. Az építéshez minden kivántató esz­közö­k rendelkezésére állanak — például : mily nagy el­őynyel használhatja fel az állam heverő katonáit — minek következtében rövidebb idő alatt tökéletesebben, nagyobbszerűbben egészít­heti ki vasúthálózatát. Üzletét mindig úgy inté­zendi, hogy mentül nagyobb legyen a forgalom, egyedül a nemzet jólétét tartva szem előtt. A fent többször említett tudomány haladására vonatkozólag csak közbevetőleg legyen itt meg­említve, hogy ha ez a vasutak czéljával látszó­lagosan semmiféle összeköttetésben nincs, azért mégis okvetlen szükséges annak érdekében né­mi áldozatokat tenni, hogy a vasutak technikai és financiális szempontból czélszerűen építtessenek. A vasutak kezdetén igen hiányosak voltak azon mérnöki műszerek és módok, melyek által léte­sülhettek, minek következtében azok nyomai csak könnyebb terrénumon, kis esésekkel, de nagy kerületekkel vezettettek, és így sokkal na­gyobb költséget igényeltek mint jelenleg. Anglia és Amerikában, hol legelőször épültek a vasutak, magántársulatok által, nem igen sokat tettek azon műszerek és módok tökéletesbítésére; de valamint akkor, úgy most sem érzik ennek hiá­nyát, mert mint tőkepénzes nép azon volt, hogy bármi áron mentül előbb legyen sok éracutja. Némethen, de különösen Ausztriában igen sokat tett az állam — midőn vasútjait építette — a vasutépítészeti tudományok tökélesbítésére. Mi­óta az Elberfeld-Düsseldorf, a Semmering, Karst stb. vasutak megépültek, azóta képesek vagyunk lapályokon úgy, mint hegyen, völgyön át, min­denütt egyforma sikerrel, czélszerűen építeni, a lehető legkisebb költséggel. Ki tagadhatja, hogy ezen sikerdús eredmények nélkül a vasúti építke­zés terén egy ország is képes volna vasúthálózatát kiegészíteni ? De azt sem lehet állítani, hogy je­lenlegi ma eszközeink már semmiben sem szen­vednek hiányokat. Minden szakértő tudja, hol keresendők ezek. Épen ezért szükséges, hogy az eddigi módok tökéles­ítésére némi áldozatokat hozzunk. Ezeket egy társulat soha sem, vagy csak igen ritkán, de az állam mindenkor esz­­közlendi. A­mi még igen fontos, és mi eddig említetlenül maradt, az a vasutak szolgálata háború alatt. Kevesen fognak talán arra gondolni, hogy a vas­útvonalak vezetésére, állomások, egyes hidak tervezésére „stratégi­ai körülmények“ igen nagy befolyást gyakorolhatnak, így elkerülhetlen, hogy egy vasútvonal ne érintene oly egyes pontokat , melyek az államra nagy fontos­sággal ne bírnának, például várakat, ágyú, fegyver-, lőpor­gyárakat, arany-, ezüstbányákat stb.; kívánatos továbbá, hogy egyes hidak oly készülékekkel legyenek ellátva, melyek azok könnyű elrombolását lehetségessé teszik. A Há­ború alatt kiszámíthatlan előnyöket nyújtanak a vasutak, mert általuk rövid idő alatt, az ország bármely pontjában nagy hadtestet összpontosít­hatni, mely körülmény a háború eredményével szoros kapcsolatban áll. Tapasztalhattuk ezt a legújabb események által, valamint láttuk azt is, hogy a háborútól érintett országokban a vasúti üzlet e külön neme igen nagy tökéletlenségek­ben és hiányokban szenved. Első helyen áll e te­kintetben az üzleti eszközök csekély száma, mert ezek hadjáratok alatt olyannyira vétetnek igénybe a hadszállít­a által, hogy a közönség számára tökéletesen hiányoznak, minélfogva a kereskedelemre, iparra, tehát a nemzet adóké­pességére,­­ így az állam jövedelmére roppant káros befolyások támadnak. A második fő hiba — mely egyrészt az elsőből következik — az, hogy a hadszállításhoz használt üzleti eszközök nincsenek a kivántató szükségletekkel felszerel­­ve, így gyakran oly üzleti eszközökben szállít­tatnak, például : a sebesültek, a lovasság, ágyuk, lőporszekerek stb­, melyek e czélra nem készül­vén, az üzletet véghetetlen nehezítik és zavar­ják. Ily módon képtelenek vagyunk a vasutak roppant előnyét kizsákmányolni. Ezen hiányo­kon a financia és a honvédelem érdekében se­gíteni kell. Szükséges tehát, hogy azon üzleti eszközökön kívül, melyek mindenkor megmarad­nak a közönség számára, még olyanok is ren­deltessenek kellő számban, melyek háború esetében csupán a hadszállításra szolgálandó­nak, és ennek szükségletei szerint vannak felszerelve, de béke idejében a közönséges for­galomnál is használtathatnak. Továbbá fontos kellékek egyes vasút­állomásoknál oly berende­zések, melyek által a szállítandó had élelmezése, sebesültek elhelyezése könnyen eszközölhetők. E­zel már a humanitásnak is tartozunk. Csak akkor fognak a vasutak nagyszerű hi­vatásuknak tökéletesen megfelelni, ha a hadszál­­lításra nézve is a kivontató berendezésekkel lesz­nek ellátva, s akkor oly üdvös hatású eszközök lesznek a honvédelemre, mint jelenleg az ipar és kereskedelemre. Ily hathatós intézkedéseket a vasutak építé­sénél, csakis az állam eszközölhet, miből ismét kitűnik, hogy az állam általi vasútépítés min­denkor és mindenben a legczélszerűbb. Végül van még egy igen nagy előnye az állami vasútépítésnek i­s ez a posta, távírda és vasút­­ügy egybeolvadása. Németországban a posta­­hivatal az állami vasút­állomások főépületébe van helyezve, mely intézkedésnek következő jó oldalai vannak: Az államnak nem szükséges kisebb városokban, olykor igen alkalmatlan épü­leteket, a postahivatal számára bérelni; az évi bérösszeg minden esetre nagyobb, mint azon tőke kamatja, melyet az állam a vasútállomások főépületébe, egy czélszerűen berendezett posta­hivatal részére, fektet; a postai szolgálat egy­­szerűsíttetik, mert nem szükséges a posta vitelére — a vasútállomástól a postahivatalhoz — külön lovakat, kocsikat tartani, minélfogva kevesebb kiadásokat igényel; azokra, kik postán akarnak tovább utazni, kényelmesebb , ha közvetlen a vasút­állomástól folytathatják útjukat. — To­vábbá vannak oly vasutvonatok — a sebes- és courir-vonatok — melyek nem minden, hanem csak bizonyos állomásokon állanak meg, miért is a kisebb állomásokon nem adhatják ki és nem ve­hetik be a postát. Anglia és Hollandiában az ily kisebb állomások, valamint a vasútvonalba foglalt postakocsik, oly czélszerű szerkezetekkel vannak ellátva, hogy általuk a posta mindenkor kiírhatik és bevézetik, a nélkül, hogy a vasut­­vonat megállana. — Ily üdvös intézkedések nem állanak egy vasuttársulat, de igen is az állam, a közjólét érdekében. — A távirdára nézve azon előnyökkel bir az állam, ha maga építi vasútjait, hogy nem szükséges kisebb városokban külön búzást és egész külön távirdai készületeket, többnyire távol a vasút­állomástól állítani, me­lyek csupán az állam szolgálatára állanak, mert ezen szolgálatokat az állami vasút­állomáson fel­állított, vagy felállítandó állami távirdai műsze­rek is elvégzendik, mi­által tetemes költséget meggazdálkodhat. Ezek tehát az állami vasút-építés rendszer előnyei.­­ Szóljunk még röviden a segedelme­­zési módokról. Ha az itt mondottak elejét figyel­mbe vesz­­szük, látjuk, hogy a társulatok, melyek vasutak építésére vállalkoztak, mindenkor segedelmez­­tettek az államtól. Ezen segedelmezések vagy a tőke szaporítása, vagy a tőke kamatjainak biz­tosítása által történtek. Franczia-, Porosz- és Szászországban, az állam a szükségelt töke egy részét adta kölcsön, melytől csak bizonyos felté­telek alatt kap kamatot Ezen kamatok idővel annyira szaporodnak, hogy az állam könnyen magáévá teheti a vasutakat, a­nélkül, hogy egy­szerre nagy összegeket kellene letennie.­­ Leg­közönségesebben akkér segedelmezi az állam a társulatokat, hogy az építkezésbe fektetett tőke kamatjait biztosítja. Ha tehát egy társulat vasút­­üzleti jövedelme nem elegendő az előre megha­tározott részvény osztalékok fedezésére, akkor az osztalék­­hiányt az állam köteles pótolni. Ezen segedelmezési módnak azon jó oldala van, hogy a vasutak építésére hamarább kínálkoznak vállalkozók, mert befektetett tőkéik kamatja biztos. Árnyoldala pedig, hogy az első években ritkán jövedelmeznek a vasutak annyit, hogy az állam ment­­enne minden pótlástól. Előadtuk tehát a társulati építés árnyoldalait és az állami építés nagy előnyeit, valamint a ta­pasztalásból mentett azon tényt, hogy a társula­tok mindenkor segedelmeztettek az államtól, és azt is, hogy mily módon. Kérdés: melyik rendszert kövessük hazánk­ban, a vasúthálózat kiegészítésére ? — E fontos és nagy horderejű kérdést megfejteni fölötte ne­héz, miért is csak igénytelen nézeteimet akarom rövideden elősorolni. Társulatoknak engedményezni a több vasutak intését, csak akkor volna czélszerű, ha az állam v­ona be a főbb vonalak meghatározására, va­­n , TM,n ez­ek­ részletek vezetésére, építésére és üz­­l­­etére, mindenben a nemzet jólétét tartva szem­­ előtt. A társulatokat az államnak legalább is kamat­­biztosítással kellene segélyezni, mert nem hihető, hogy hazánkban akadna egy társulat, mely ön­erejéből kiépíthetne egy egész vonalat. De kér­dés, hogy financiális okoknál fogva nem volna e czélszerűbb, ha az állam maga tenne kölcsönt vasutak építésére, miután kölcsön által is csak annyi teher háramlik reá, mint a kamatbiztosí­­tás által, mert a kölcsönnek csak kamatját fizetné, a tőke­törlesztés pedig a jövő nemzedékre ruház­­tatnék át, mint ez általában mindenütt történik, valamint minden országnak meg van a maga vasút-kölcsöne. — Az állami építés által — mint fent láttuk — igen nagy előnyökben részesülhe­tünk, vasúthálózatunk minél előbb kiépülhet, — s ha az állam csak is a közérdeket, a lehető legna­gyobb és olcsó forgalmat tartja szem előtt, úgy soha sem tehetünk jobban, ha az állam által épít­tetjük vasutainkat. Meiszner Sándor, vasúti mérnök. Hatósági élet. Mezőtúr, junius 1. Vámunk rendezett e. b. törvényszékkel lévén ellátva, tisztviselőinek választására az 1848.­évi XXII­­. cz.­értelmében a megyei központi bizottmány által múlt hó 15-ik napja kitüzetvén, az 1861. évi képviselőtes­tület ugyanazon nap — több elnöki kijelölés és felkérés után, kik sorban leköszöntek — N. J. helybeli birtokos és ügyvéd urat választotta meg, ki elnöki székét elfoglalván, mindenekelőtt a választók összeírása határoztatok el, mely intéz­kedésről a tettleges választásig — daczára, hogy elnökünk ügyvéd, s igy a törvények tudása és alkalmazása körüli jártasságát feltételeztük, több törvénytelenség követtetek el, nevezetesen : oly gyűléseket — elnökünk szerint értekezlete­ket — tartott, melyekben a választandó tisztvi­selők fizetésének megállapításába bocsátkoztak, a kijelölési és szavazatszedő bizottmányokat a választók nélkül, saját belátása szerint állította össze, s így annak névsorát a választás napján csak felolvasta, és a választók által azokat, jo­gaikról fel nem világosítván, elfogadtatta; ki­jelölésbe oly egyéneket vett fel, kik választóké­­pességgel nem bírnak, *) sőt a kész kijelölés közzétételekor új egyének is vétettek fel egye­sek kivonatára a kijelölésbe; s mindezek — el­nökünk nézete szerint — törvényes cselekmé­nyek. Szeretném az erre vonatkozó törvényt is elolvasni ? Elkövetkezvén végre a választásnak f. é. má­jus hó 30-ikára kitűzött napja, s közzé tétetvén a kijelölés­ a választásnak következő eredménye lett: főbíró Szűcs János, gazda; a­­ b­i­r­ó: Nagy Sándor, gazda; alsó-részi jegyző: Kovács Lajos, békésmegyei esküdt; f­l­l­s­ő-r­é­­szi jegyző: Demeter László, ügyvéd; tanács­nokok : mind gazdálkodó egyének lettek meg­választva, kik a főbiró, két jegyző és egy ta­nácsbeli kivételével, magukat hivatottaknak nem érezvén, állomásaikról lemondottak, mely ekkép megüresedett állomások betöltésére a pót­választás junius hó­d ik napjára tűzetett ki; — a képviselők hasonlókép megválasztatván, elnö­künk akként járt el, hogy a helybeli lelkészek és a miveltebb osztályhoz tartozó két egyén ki­vételével — mások ajánlatba sem tétetvén — általa gazdálkodó és kevés számú mesterembe­rekből állíttatott össze. A folytatólagos választás folyó hó 5-kén fog végbemenni, az előzmények után ítélve, ered­ménye a gondolkozó előtt világos. Egy választó. Hivatalos. (A „B. K.“-ből.) Vallás- és közoktatásügyi magyar miniszterem előterjesztése folytán G­r­a­d v­o­h­l Edét osztály­­­tanácsossá. Ondorkó Jánost, Rácz Mihályt, Staudinger Benedeket, Szilágyi Sándort, és S­o­m­l­a­k­y Jánost titkárokká az említett mi­nisztériumhoz ezennel kinevezem. Kelt Budán, 1867-ik évi junius 12 én. Ferenci József, s. k. Báró Eötvös József, s. k. vallás- és közoktatási m. kir. miniszter. Magyar igazságügyi miniszter em előterjeszt®é­sére, lázadás, hivatalos hatalommali visszaélés és nyilvános erőszakoskodás miatt két napra elin­télt Galambos István, Szabó Ferencz, Józan Ger­gely, Huszár Gábor Földváry István, Szecsey Jó­zsef, Orzsi János, Pötterdy Sándor, Bagi Imre és Paróka Nagy Péternek ; — 14 napra elitélt ifj. Galambos András, Józan Ignácz, Orzsi Sándor, Huszár Mih. és Szőke Jánosnak; — hat hétre el­itélt Fülöp Ferencz, Devecseri Gábor, Devecseri András,Tuba Gergely és Nagy Károlynak egysze­rű fogságbüntetésüket és annak törvényes kö­vetkezményeit ; Józan István, Józan Benő, Bak István, Horváth Imre, Becze Antal, Deák Samu, Józan Lajos, Galambos János, Jakus Péter és Földváry Imrének pedig elitéltetésük törvényes következményeit kegyelemből ezennel elen­gedem. Kelt Budán, 19­67. junius 12-én. Ferenci József, s. k. H­o­r­v­á­t Boldizsár, p. k. magyar királyi igazságügy miniszter. Igazsgügyi magyar miniszterem előterjesztése folytán Elek Gusztávot és összes bűntársait megkegyelmezvén, az ellenük Pest városa fenyí­­tó­ törvényszéke előtt folyamatban lévő bűnvádi vizsgálatot, a netalán fennlévő magánjogi köve­telések fenntartása mellett, megszüntetni rende­lem, s jelen elhatározásom foganatosításával ne­vezett miniszteremet megbízom. Kelt Budán, 1867. junius 12 én. Ferenci József, s. k. H­o­r­v­á­t Boldizsár, g. k. magy. kir igazságügyminiszter. rp . császári és apost. kir. Felsége folyó évi junius 4 én kelt legfelsőbb elhatározásával a besztercze­bányai székesegyháznál üresedésbe jött egyik tiszteletbeli kanonoki állomást F­a­­­x János janó-lehotai plébános és kerületi alperes­nek legkegyelmesebben adományozni méltóz­­tatott. o\ o_0 intünk az ily egyének kijelölése nem ütközik I W ,gbc.­5 Szerk­ ! A m. kir. igazságügym­iniszterium részéről az eperjesi esküdtszék területére a közvádlói teen­dőkkel ideiglenesen L­i­h­á­n Szilárd ügyvéd bí­zatott meg. Pesten, junius 15-kén 1867. A vallás-és közoktatási magy. kir. miniszté­riumhoz fogalmazókká kineveztettek: Szik­szei János, Révey József, Gömöry Oszkár, Dózsa Imre, G­o­ó­r György, S­c­h­i­r­f­­l­a Já­nos, Than Sándor, Teöreök Gyula, Lászy József, Jankó Kálmán, K­ö­r­n­y­e­i János. Kimutatás *) a Petőfi-szobor pénzügyében. Távollétem alatt a „Hon“ t. szerkesztőségét több rendbeli összeg küldetvén a Petőfi szob pénzalapjához, azokat a pesti első takarékpél­tárba külön letéve, az intézeti könyvecskét 5­ írt 80 krról szóló összeggel igen tisztelt barát, Jókai Mór nékem e napokban átadá. Hozzácsatolván ehhez a szintén J­ó­k­a­­­h­­ Csornáról „9 honfi“ által küldött 9 frtot, s sopronyi ev. főtanoda VII. osztályán: 18 frtnyi gyűjteményét; továbbá a f. évi ap 23 án közzétett utolsó kimutatásomban fogl .) Tisztelettel ké­rem­ a hazai lapok t. szerkesztőség jelen kimutatás közlésére. r. ij . Különfélék. Pest, jun. 17. — Klotild f­ö herczeg­a­s­s­z­o­n­y, József férig neje, f. hó 14-én Alcsuton leánygyer­meket, szült. — Öcs. kir. Apostoli Felsége azok számára, kik Buda-Pesten legközelebb történt tartózkodása alatt, ho­gá segélyért folyamodtak, és ennek folytán eddigelé külön segélyben nem részesittettek, 2000 fiát méltóztatott adományoz­ni , mely összegnek az illetők közt leendő méltá­nyos kiosztása iránti intézkedés a magyar kir. bel­ügyminiszter úr bízatott — Képviselőházunknak hazafi érdemekben gazdag egyik veterán tagja, Rónay János, Torontálmegye — Sz. Miklós kerületi országos képviselő, f. hó 16-án családja látogatására rán­­dulván Kis Zomborba, ott hirtelen el­hunyt. Közszeretetben és tiszteletben állott az ernyedetlen munkásságu férfiú ; halála mély fájdalommal sujtá számos tisztelőit, s gyászoló családját. Legyen könnyű felette a föld ! — A budapesti honvédség bizottmánya f. hó 14 -én értekezletet tartván, a következő határo­zatokat hozta: 1. Jövő hó 7-kén a budapesti hon­védség közgyűlést fog tartani, melynek tárgyai lesznek az egyletnek végleges megalakulása, s a házi rendszabályoknak megállapítása, minélfogva a részt venni kívánó honvédtársak, kik igazol­vány­i jegyeket még nem birnak, azokat addig megszerezni figyelmeztetnek, mert különben a gyűlésekben részt nem vehetnek. (A gyűlés he­lye és órája utólagosan lesz közzé téve.) 2. Hogy a hazában még 1861 ben megalakult se­­gélyző egyletek akkori számadásaik rendbehoza­talára felszóllittassanak, és pedig oly formán, hogy azon egyletek, melyek pénztőkéket birnak, ezen tőkéket a királyi pár­t­felségek által a szenvedő honvédség javára tett kegyeletes ado­mányhoz pótlólag a honvédelmi minisztérium rendelkezése alá bocsátani hazafiai kötelesség és hon­védtársi érdeknek tekintsék és 3-szor, hogy az országos honvédgyűlés jövő hó 7 kén Pestre összehivassék. M­i­k­á­r Zsigmond, honvédelmi bizottm. jegyző. — A budapesti honvédség bizottmányának f. hó 14-én tartott értekezletében elhatároztatott, S miszerint a f. év május 19-én hozott s a lapokban­­ közlött, sőt f. év május hó 29-én újabban felem­­l­­ített határozata szerint megtartan­ó országos­­ honvédgyűlés jövő hó 7-kére összehivassék.­­ Ezen határozatnak alapján a fent idézett bi­zottmány a t. ez. h­onvédegyleteket tisztelettel felhívja, miként e czélra kijelölt képviselőit jövő hó 6 kára Pestre beküldje, felkérvén egyúttal a bejövendő tisztelt képviselő honvédtársakat, hogy a jövő hó 6-án délután már a budapesti hon­védegylet jegyzőjével magukat érintkezésbe tenni szíveskedjenek. Pest, Király utcza 73. szám jun. 17-én 1867. Mikár Zsigmond, honv. bízót, jegyző. — Honvédegyletek. Tudjuk, hogy hir­telen termett hadseregben, oly harczban, mint a miénk volt, a közembertől föl a tábornokig a legtarkábban vegyítve találhatók a különböző társadalmi osztályok és műveltségi fokozatok képviselői. Nagyon meglepő tehát, ha némely honvédegyletek nyilatkozványaiból azt kell kö­vetkeztetni, hogy merőben tisztek egyletei akarnak lenni. Kétszeresen meglepő a mi ko­runkban, mely a fölösleges, sértő sorompók el­távolításán, nem pedig fölállításán fáradozik. Az­­ a dolog érdeme, hogy valaki tiszt volt, vagy pe­dig az, hogy honvéd volt ? S nincs e számos nem­tiszt, a­ki a mostani értelmiséghez tartozik ? Mily méltányos alapja lehet hát e megkülönböztetés­nek, mi szükség van reá ? A mely egylet keblé­ben azonban erősebb a rangkórság az igazság­érzetnél, az legalább legyen igazmondó, nevezze magát honvéd-tiszt - egyletnek s ne ve­gye föl hiába a honvéd-egylet nevét. Többen, a kik honvédek voltak, de nem tisztek. — Binder szászföldi ág. hitv. superintendens meghalt. — Az „Alföld“ szerkesztősé­g­e felhívja Magyarország fiait és leányait, hogy az Aradon kivégzett 13 hadvezérnek állítandó emlékoszlopra adakozzanak. Az adományok, a­­kár az „Alföld“ szerkesztőségéhez, akár Bettel­heim testvérek könyvkereskedéséhez intézendők Aradra. — A „Magyar Történelmi Társu­lat választmányi tagjait a julius 2-kán d. u. 5 órakor a Magy. Tud. Akadémia történelmi és archeológiai termében tartandó választmányi ülésre ezennel azon figyelmeztetéssel hívom egybe, miszerint ezen ülés — mely a társulat tisztviselőit megválasztandja, a havi közlönyt s más kiadványokat illetőleg intézkedik, az ügy­kezelést megállapítja s egyéb fontos teendőkkel birand — épen azért tűzetett ki ily távolabb határidőre, hogy a vidéki t. ez. választmányi ta­gok is felesebb számmal megjelenhessenek. Pest, junius 17 -én 1867. Gr. Mikó Imre, társulati elnök. *) — A pesti polgári lövöldében vasárnap f. évi június hó 16 án folytatott koronázási czéllövé­­szetnél azon ritka eset adta elő magát, hogy a Besze János által Deák Ferencz helyett tett 12 lövés közül, 10 fekete központot, és pedig két négyessel és egy szöggel talált. A szöglövés al­kalmával a jelen volt lövészek Deák Feren­­czet lelkesen megéljenezték. — Az orsz. m. gazd. egyesület igaz­gató választmánya havi ülését f. junius hó 27-én d. u. 5 órakor fogja tartani a Köztelken. — Az 1848 diki sajtótörvény a rá vonatkozó miniszteri rendelettel (f. évi május 17 dikérel az esküdtszékek felállítása iránt) egy külön füzetben Lampelnél megjelent. Ára 20 kr. — Baranyamegye hódoló feliratot intézett ő fel­ségéhez, bizalmi iratot a minisztériumhoz, s üdvöz­*) A­ hazai t. ez. szerkesztőségek kéretnek e felhívás közlésére. Jö nyilatkozatot Deák Ferenczhez , melyek f. KA 11 én az illető helyeken a megyének több or­szággyűlési képviselői által tiszteletteljesen be­­­juttattak.­­ A pesti ágost. hitvallású fi- és lányiskolái nyilvános vizsgáit június 21 kétől 28-káig tar­­tandják. Az új tanév september 1-jével kezdő­dik. Pót-, felvételi- és magánvizsgák augustus 30. 31-kén és September 2. 3. 4-dikén fognak tartatni. — A „budai dalárda“ szombaton, azaz f. hó 22-én tartandja meg közelebbi dalestélyét a csá­szárfürdői gyógyudvarban, melynek érdekes mű­sorát e napokban közölni fogjuk. — Az O cs. kir. Felségek által a volt honvédek árvái, özvegyei, munka és keresetkép­telenné vált rokkantainak felsegélésére tett ala­pítványhoz a következő képviselők járultak: Gróf Andrássy Gyula 1000 ft, báró Podmaniczky Frigyes 100 ft, Szitányi Bernát 500, Somssich Pál 100 ft, Horváth Lajos 50 ft, Zsámbokréti József 50 ft, báró Vay Béla IC0 ft, Cséry Lajos 100 ft, Zsarnay Imre 10 ft, Bernáth Lajos 50 ft Vitolay 50 ft, gróf Eszterházy Kálmán 50 ft] Ráth Károly 100 ft, Stefanidesz Henrik 50 ft] Dániel Pál 100 ft, Molnár Pál 20 ft, Barinyai József 100 ft, Botka Mihály 50 ft, Jankovics An­tal 50 ft, Kiss Jakab 50 ft, Delimanits István 51­ ft, Erőss Lajos 50 ft, Tóth Lőrincz 100 ft, Bai­­­tál György 200 ft, báró Kemény Zsigmond 100 ft, Hollán Ernő 100 ft, Fest Imre 100 ft, Földvá­ry Miklós 100 ft, Zeyk Károly 100 ft, Szirmay Pál 50 ft, Justh József 100 ft, Rőser Miklós 50 ft, Székács Józs. 25 ft, Berzeviczy Tiv. 50 ft, Zichy Antal 50 ft, Ihász Rezső 50 ft, Inkey Józs. 500 ft, b. Wodianer Albert 500 ft, Bánó József 50 ft, Lónyay Menyhért 500 ft, Gorove István 500 ft, b. Wenckheim Béla 500 ft, Pulszky Fe­rencz 150 ft, Horvát Boldizsár 200 ft, gr. Mikó Imre 500 ft, báró Eötvös József 500 ft, Glatz Antal 100 ft, Hedri Ernő 50 ft, Zeyk József 100 ft, Svastics Gábor 50 forint, Dózsa Elek 20 ft, Rónay Lajos 100 ft, Szlávy József 100 ft, Ibrányi Lajos 50 ft, Horváth Antal 100 ft, Bánó Miklós 50 ft, Karácson Ferencz 100 ft, Pillér Gedeon 50 ft, gróf Vass Samu 50 ft, gr. Zsigray Fülöp 100 ft, báró Miske Imre 100 ft, Molnár József 50 ft, b. Ambrózy Lajos 100 ft, b. Orczy Béla 100 ft, Madocsányi Pál 100 ft, Széles Dénes 20 ft, Németh Károly 50 ft, Dekányi Károly 10 ft, Kossuth Pál 50 ft, Vecsei Oláh Károly 50 ft, Fü­lep Lipót 50 ft, Opicz Sándor 10 ft, Andreánszky Boldizsár 20 ft, Faragó Ferencz 10 ft, Ónosy Mátyás 100 ft, Czorda Bódog 15 ft, gróf Bethlen Sándor 50 ft, Siontagh Pál (gömöri) 25 ft, Paizs Andor 20 ft, Lehóczky Egyed 25 forint, báró Kemény Ist­ván 100 forint, Lator Gábor 50 forint, Török Sán­dor 50 forint, Kvassay László 10 ft, Török Dániel 20 ft. — Összesen 10,060 ft, mely összeg a ma­gyar kir. pénzügyminisztériumnál lefizettetett. — zombori Rónay János pedig szintén a neve­zett czélra évenkinti 100 ft fizetésére kötelezte magát élethossziglan. Minden, a nevezett czélra szánt, posta utján vagy közvetlen a m. k. pénz­ügyminisztériumhoz küldendő adomány köszö­nettel elfogadtatik, és az adományozók a „Buda­pesti közlöny“ útján fognak nyugtattatni. — Budai népszínház. Pénteken igen diszes páholy közönség előtt adatott: „A jó falusiak“ czimü vígjáték, melyben külö­nösen Molnár, Kocsisowssky Borosa, Németi Irma, Kassai és Virág arattak számos tapsot. A közönség igen jól fogadta Sar­­dou híres darabját.­­ Vasárnap három egy fel­­vonásos mű került színre, s a szép számú közön­ség megelégedve hagyta el a színházat. A „Pity­­kesné“ czímű bohózatban Császárné tűnt fel mint igen ügyes Loubrette: „A szilaj betyá­r“-ban Bogyó mutatta be magát a közönségnek, s mond­hatni meg is hódította. Hetényi Antónia elég élénken és ügyesen játszik, de éneke nem kielé­gítő. Az előadást egy elkésett koronázási alle­gória zárta be, melynek költői felfogása és nyelve egyaránt gyönyörködtette közönséget. Czime : „A szent korona,“ szerzőjéül B­e­r­­c­z­i­k Árpádot emlegetik, kinek épen nem volt oka magát meg nem nevezni. — A népszínház­ról egyéb kellemes újdonságokat is hallunk: A comité, különösen Balássy és Ribáry urak ernyedetlen buzgalommal karolják fel az ügyet; az Arénában július 1 jén kezdődnek az előadások, és tartatnak folytatólagosan minden­­nap , ugyanis Schwartz megunta a közönségtelen dicsőséget, s hajlandó 200 ftért minden díszleté­nek hátrahagyásával átengedni a színházat. Ba­lássy úr a 200 fiút saját tárczájából fizetendő le, mire nézve Schwartztzal a szerződés már alá is íratott.­­ A bizottmányi tagoknak szombati szá­munkban közlött felhívása sem maradt ered­mény nélkül; a 7 budai gőzmolnár a díszkocsit , egyéb számos dolgokat, melyekkel az ajándék­­­ot vitték fel a királyi párnak, tegnap adta át a szinháznak; úgy szintén a lánczhid-társulat is felajánlotta a sok diszitményt, melyben a láncz­­hid pompázott a koronázási napok alatt. _ — A magyar gazdasszonyok egyletének ju­nius havi választmányi ülésében Nagy-Szénásról, Simsonról, Nagy-Iványról , Besenyszegről és Sz. Mártonról az ínségesek részére küldött segé­­lyezéseket köszönő iratok olvastattak fel; be­jelentetett továbbá: a növelde részére beérke­zett Simig Istvánnétól 1080 darab különféle zöld­ség palánta, Zsitvay Lászlónétól 6 pár harisnya, Fáy Antal úrtól két zenemű, Dalovits Irmától 3 ft, névtelentől 3 ft, és Jakabfy Paulinától 1 ft, e kegyes adományok hálás köszönettel vétettek és ezzel kapcsolatban a választmány felkéri a t. ez. nagy közönséget, árvanöveldését további pártfo­gásában tartva, élelmi, ruházati vagy bárminemű segélyezéssel gyámolitani. Új tagnak Glatz Antal­­né által bejelentetett alapítónak: Jakab­fy Miklósné, Novák Pálné, Markovics Antalné 100—100 fital, és Wein Jánosné igaz­gatótagnak. A választmány megbízásából S­z­­­u­­p­a György, jegyző.

Next