Pesti Napló, 1867. augusztus (18. évfolyam, 5184–5208. szám)

1867-08-04 / 5187. szám

ros-fiumei vasút kiépítésének c­éljára len­ne megnyerhető. Tehát a Lajthán túli kormány szíve­sen rendelkezésünkre bocsátotta volna a 3 milliót, természetesen, hahogy a déli vas­úttársaságnak a szentpéter-fiumei vonalra vállalt kötelezettsége a Károly­város-fiumei vonalra ruháztatik át. A másik alternatíva, melyre, úgy lát­szik, még nagyobb súlyt helyeztetett , hogy az állam állítaná ki az alépítményt, a felépítményt és az üzletet a déli társa­ság vállalná magára. Meglehet, hogy az alépítmény a déli vasúttársaság üzletigaz­gatójának, Bontoux úrnak terve szerint, a kamatbiztosítás pótlékául szolgált volna. Másnap épen a Pesten tartózkodó fiu­mei koronázó küldöttség tagjai : Matco­vich Gáspár, dr. Raudich Antal, Scarpa Pál és Verneda Ernő, mindnyájan egy­szersmind tagjai az állandó vasúti bizott­mánynak, keresték fel az államtitkár urat, hogy az alföld-fiumei és illetőleg károly­­város-fiumei vasút kiépítése tárgyában maguknak tudomást szerezzenek; hogy mi­nő megnyugtató­ dolgokat kell­ hallani­uk, arról azon meglepetés és lehangoltság adna legtöbb felvilágosítást, melynek be­nyomása alatt eltávoztak. Scarpa Pál, egyszersmind a fiumei állandó vasúti bi­zottmány elnöke, ki — mellesleg legyen megjegyezve — a déli vasúttársaság jelen­tékeny részvényesei közé tartozik és Triest­­ben tetemes vagyonnal bir, az említett benyomás hatása alatt, mit talán a déli vasúttársaság üzlet­igazgatójának, Bon­toux urnak véletlen megjelenése még inkább fokozhatott, egy nyílt levelet tett közzé , melyben többek közt ezeket mondja : „Csaknem megfoghatlan volna, miké­pen találhat az egész európai continens egyik legjövedelmezőbb vaspályája mindig és mindenhol akadályokra, s miért nem lehet soha valósággá Európa leggazda­gabb gabonatárának egyenes összekötte­tése a világtengerrel, ha e talány megfejtése nyilván nem feküdnék minden szem előtt. Fiume mindig és mindenhol ugyanazon el­lenséggel találkozik : „a déli vaspálya­társulattal,a mely épen e perczben is leg­­ügyesebb ügynökeit működteti Pesten, és szálait a gyakorlott pók ügyességével szövi össze minden irányban oly hálóvá, melyben a gazdagságra és legmagasb vi­rágzásra feljogosított magyar birodalom benn rekedjen, s a déli vaspálya-társulat egyedáruságainak, melyeket még csak az imént is alig lehetett jelentékeny áldoza­tok árán megtörni, s melyeknek főrak­tára Triestben van, ismét adózóvá té­tessék.“ Ezen finom szövevényei fondorkodá­­soknak csak nyilt és határozott fellépés által lehet élüket venni. „Ha időt nyertünk, mindent nyertünk,­ ez a déli vaspálya-társulat jelszava, és hogy ez eddig be is vált, arról tanúskod­­hatik Fiume. Minden, a Károly­város-fiumei vasút ki­építése tárgyában szenvedett további idő­­veszteség, az eddigi vasúti politika ma­tadorjainak jelentékeny hasznot hajt ugyan, de ez­által a birodalom jövője, anyagi felüdülése és kereskedelmi politi­kai fontossága létezik koc­kára. Néhány nap múlva már megkezdődtek saját pártunk kebelében az érdekes vas­­úttárgyalások, a közlekedésügyi minisz­térium részéről előterjeszteni szándékolt határozati javaslat el nem fogadtatván, egy hét tagból álló bizottmány nevez­tetett ki, azon czélból, hogy az illető kor­mányközeggel egyetemben úgy a vona­lak kijelölése, mint az adandó meghatal­mazás terjedelmére nézve, valamely czél­szerű javaslatot dolgozna ki. Hosszú, beható, sőt részben élénk véle­ménycsere közben, a közlekedésügyi mi­nisztérium államtitkára az eszék-fiumei összeköttetés ékszerf­tlenségét kezdi bizo­nyítgatni, e helyett a Brodból kiin­duló, tehát brod fiumei vonalat hozván javaslatba. Nekem e javaslat tételekor akaratlanul a déli vasúttársasággal kötött szerződés 2-ik §-ának 3-ik pontja jutott eszembe: „Hahogy a bánáti vasútháló­zattal mellék ág vezettetnék a Duna bal partjához E­s­z­é­k­ é­s Vu­­kovár között, az engedménye­sek a sopron-kanizsai vonal ki­építse után Kanizsától Eszéken át a kérdéses pontig külön vas­utat építeni lesznek kötelesek, és az ugyanott építendő híd költ­­ségének felét viselendik.“ A brod-fiumei összeköttetés természete­sen nem alternálhatta volna a déli vasút­társaság kiviteli forgalmát. E javaslatot az e téren országos tekin­télynek ismert tisztelt bizottmányi tagtár­sam, Trefort Ágoston támadta meg leg­­erélyesebben. „A­mely vidéken a vasútvonal átvonul, ott­ az adóképesség megkétszereződik,“ ezen a gyakorlati élet által igazolt alapigaz­ságot senki sem fogja kétségbe vonni, és mégis e megjegyzés megemlítésével a kö­vetkező ajánlat létetett :leg­helyesebb volna a károlyvár­os - fiumei vasutat egy időre egészen elej­teni, minthogy ennek megem­lítése esetében a szentpéter-fiu­mei vasúti összeköttetés köny­­nyen el is maradhatna. Ily furcsa irányú magyar vasúti politi­ka kifejtése mellett a bizottmány végle­ges megállapodásra nem is juthatott. Néhány nap múlva a közlekedésügyi minisztérium részéről egy újabb határo­­zati javaslat merült fel, melyben már ek­kor többek között a következő vonalak is fel voltak sorolva : Nagyvárad-Eszék, Károlyváros-Fiume , Kottori Zágráb ; az eszék-károlyvárosi vasút végleg kihagya­tott. A fejlődés további stádiumait nem akarjuk itt leírni, annyit különben is tu­dunk , hogy az alföld-fiumei vasút ügyét a képviselőház, az ismert szívós ellentö­rekvések daczára is, győzelemre segítette. Épen, midőn a kormánynak adott meg­hatalmazás alapján mindenki már a szük­séges előintézkedések megtételére vára­kozott, teszi közzé a „N. F. P.“ azon ma­gyar vasút tervezetet mely az alföld-fiu­mei egyenes vasúti összeköttetés helyett, az alföld triesti egyenes vasúti összeköt­tetést helyezi kilátásba. A „Magyarország“ július 28 iki számá­ban olvassuk, és pedig ugyanazon kutfor­­rás után, mely a „Pesti Napló“ tegnapelőtti számában a czikkünk elején idézett meg­jegyzést látta jónak közzé tenni: „s e­z­é­r­t, ha nem apocriph volna is a so­kat említett dolgozat, akkor is csak indiscretio útján juthatott volna az a közönség elé; jó lett volna hozzátenni, az emlékeze­tes főhadparancsnoksági kör­levelek példája szerint.“ Míg ellenben a „N. F. P.“ augustus 1-jei számában a következő határozott ér­telmű nyilatkozat áll : „Az általunk legközelebb közzétett, Ma­gyarország építendő vasutaira vonatkozó, s a magyar kormány kebelében kidolgo­zott vasuttervezet, több rendbeli c­áfok r­a­t és megtámadásnak volt kitéve. E tervezet a magyar miniszteri tanácsban tárgyaltatván (alkalmasint az e tárgyban kiküldött pénz-, kereskedelem- és közle­kedésügyi minisztérium küldöttjeinek ér­tekezletét nevezi minisztertanácsnak), ott is változatlanul elfogadtatott.“ Ha a „N. F. P.“ által először közzétett magyar vasúttervezet, miként nyílt leve­lünkben is óhajtottuk volna, megc­áfolta­­tik; még akkor sem lett volna joga a ma­gát érintve talált kormányhivatalnak ala­pos felszólalásunkat a „Magyarország“ 31-ik számában vak lármának nevezni, mert e téren oly testület áll szemben vele, melyet kitűzött feladatának megoldásában bizonyára a legtisztább hazafias czélok és tekintetek vezérelnek, nem volt pedig annál kevésbé joga , minthogy a fen­tebb előszámlált tények máris elég széles alapot szolgáltat­nak az aggályra, melyet nem fokozni, de eloszlatni lett vol­na hazafias és hivatalos kötel­­­e­s­s­é­g­e. És már most, úgy hiszem, saját és meg­­bízaim­ érdekében áttérhetek a nyílt leve­lemben kifejtett azon kívánalmak recapi­­tulatiójára, melyeknek méltányos számba vételét máris nem hiába ajánljuk magá­nak a nagyon tisztelt közlekedésügyi mi­niszter úrnak. Meglehet, ha e kívánatokat folyó szá­mokkal jelöljük, azok is megértik, a­kik ekkorig kim­agyarázni nem bírták. 1. Hogy azon kérdéses vasuttervezet 1., 14., 15. és 16-ik pontjában kijelölt, 111 mértföldet tevő egyenes nagyvárad­­zombor-bezdán, baranyavár - borcs - kot - tori-triesti , vagy a 112 mértföldnyi ke­rülő nagyvárad - zombor - bezdán - bara­­nyavár-eszék - sziszek-károlyváros fiumei vonalak helyett : a 105 mértföld hosszú egyenes nagyvárad - eszék-sziszek-ká­­rolyvár­os-fiumei vonal képezze az alföld­fiumei vasutat; és hogy ezen egyenes alföld-fiumei vasúti összeköttetésre már a folyamatban levő úgynevezett alföldi vas­útra vonatkozó engedély-tárgyalásoknál kellő tekintet fordíttassék , minthogy el­lenkező esetben, részint a különben is fennálló távkülönbség, részint a déli vas­úttársaság birtokában levő vonalakon al­kalmazható differentiális tariffa segítségé­vel az Alföld kiviteli forgalmának oroszlán­­részével a déli vasúttársaság, s illetőleg Triest lenne megajándékozva. És mert a déli vasúttársaság és Triest érdeke miatt a kérdéses vasúttervezetben kitűzött két egyenkezű vonalat kamat­biztosításban nem részesíthetünk. 2. Hogy a déli vasúttársaság az alföld­fiumei és kottori-zágrábi vonalakról telje­sen kizárassék, mert e társaság a Triest­­be központosuló versenyvonalak kizáró­lagos birtokában lévén, önmagának ver­senyt nem csinálhat, és mert eddigi, még a Lajthán túli örökös tartományokra is már veszélyessé vált monopóliumának, még szélesebb alapra fektetése által ön­álló anyagi fejlődésünknek összes ténye­zőit oly czélokra zsákmányolná ki, me­lyek legkevésbé állanak összhangzásban önálló anyagi fejlődésünk követelmé­nyeivel. 3. Hogy a saját tengerpartunkhoz ve­zető alföld-fiumei és kottori-zágrábi vona­lak csakis oly önálló társaságnak enge­délyeztessenek, mely leginkább elfogad­ható feltételek mellett vállalatát e vonala­kon kívül egyszersmind a nagyfontosságú fiumei kikötői munkálatokra is kiterjeszti, miként például a déli vasúttársaság a triesti kikötői munkálatokra kiterjesz­tette. Ezt kívánja az annyira szükséges forgalmi verseny, s a magyar korona nagy jövőre hivatott tekintélyes kereske­delmi tengerészetének akadálytalan kifej­­lődhetése stb. De hogy e czélt teljesen el­érhessük, lehetőleg oda kell törekedni, hogy a déli vasúttársaság a károlyváros­­steinbrücki vasútnak károlyváros-zágrábi vonalrészét méltányosan követelhető kár­pótlás mellett azon önálló társaságra ru­házza, mely az alföld-fiumei és kottori­­zágrábi vonalak együttleges kiépítésére fog engedélyt nyerni. 4. Addig is azonban, míg a részint tel­jesen kidolgozott,*) részint kiegészítendő előmunkálatok alapján az engedély tárgya­lások az eszék-fiumei és kottori-zágrábi vonalakra nézve is megkezdődhetnének; — a károlyváros-fiumei alapvonal épít­kezési munkálatait , idővesztés nélkül, államköltségen kell megkezdeni — az építkezés megkezdésének különben sem lévén tényleges akadályai — mert ezen alapvonal kiépítésének késleltetése vagy a kottori-zágrábi és eszék-károlyvárosi vonalak rövidebb idő alatt eszközölhető kiépíttetését hátráltatná, vagy a korábban kiépült ezen vonalrészeken meginduló ke­reskedelmi forgalmunkat a szükséges időn, tehát kelletén túl is a déli vasúttársaság és Trieszt előnyére értékesítené. Az állam által a Károlyváros-fiumei vonalra fordí­tandó tőkét természetesen a végleges en­gedélyt elnyerő társaság fogná visszafi­zetni. Egyelőre e négy kívánalmat találtuk szükségesnek feljegyezni addig is, míg a közlekedésügyi minisztérium által hivata­losan szétküldendő kimerítő vasúttervezet alapján a dologhoz részletesebben is hoz­zászólhatnánk. RADICH ÁKOS: Preysz úr és felvilágosításai „a pesti vízvezeté­k ügyében.“ Végre tehát a sajtó terén is felszóllakt egy azok közül, kik ma nem akarják, hogy az eddig legelőnyösebb feltételek mellett vállalkozó angolnak engedtessék át a pesti víz­vezetési mű építése. Prevsz úr, ha nem csalódom, a pesti reál­tanodában a vegytan tanára, a pesti vízve­zetési társulatnak titkára, a pest városi víz­vezetési bizottmánynak még 1866-ban kineve­zett tagja, ha jól emlékezem, ő is aláírta az­­1867-ik évi mártius 18-án kelt jelentést, melyben a vízvezetési bizottmány az angol vállalkozó szerződési tervezetét Pest város tanácsának elfo­gadás végett, mint legkedvezőbbet ajánlja, vagy ha nem írta is alá, a bizottmányban legalább ily értelemben nyilatkozott. Ezek szerint fel kell róla tenni, hogy a víz­­vezetés elméleti és gyakorlati, technicus úgy, mint financiális „oldalait leggondosabban tanul­mányozta,“ annál is inkább, mert a helybeli tár­sulat összetett 25.000 ftjának egy része az ő utaztatására és tanulmányoztatására kelt el, lás­suk tehát, minő felvilágosításokat ad. Legelőször is felvilágosításul azt mondja,hogy ő volt, a­ki 1860 ban a természettudományi társulat keblében a vízvezetési ügyet életre ébresztette. Erre nem ebre, hanem a sok érdemű dr. Tor­­may Károly úr még 1854-dik évben kiadott „Medicinische Topographie der Stad Pest“ czí­­mű munkájában már sokkal érthetőbben aján­lotta a vízvezetés szükségét, s a volt helytartó tanács 1857-ik évtől fogva megszűntéig sokkal buzgóbban gyámolította és segítette érleléséhez a vízvezetési ügyet, semhogy e részben a tisz­telt tanár ur ébresztésére lett volna szükség, vagy tán gróf Szapári Antal és Perger I­g­­nácz urakban is, kik az 1864-ik évi jan. 20 án Pest városához a vizvezetés tárgyában egy em­lékiratot benyújtottak, a természettudományi társulat kebelében ébresztette a vizvezetés életre ? Én legalább úgy tudom, hogy a most tisztelt urak a természettudományi társulatnak nem is tagjai. Felvilágosításainak 2-dik pontjában egész Pest városát a vízvezetést illetőleg három pártra oszt­ja. Az egyik volna, mely a mű létrejöttéért száz­milliókat is feláldozni kész volna, akkor is, ha Pest város egyéb fontos ügye, például az elemi tanügy lényeges károsulást szenvedne, s e párthoz számítja i. r. urat, — a másik párt volna, a mely semmikép sem óhajtja a viz­­vezetést, — a harmadik volna, mely annyi ál­dozatot akar hozni, a mennyit ez az ügy meg­érdemel , s melynek felfogása által kizárat­nék a tespedés épen úgy, mint Pest városa pénz erejének egy irányban való oly teljes lekötése, melynél fogva az minden egyébb üdvös, sőt szükséges vállalatokban azután részt nem vehet­ne, — és ez utolsóhoz látszik Preysz úr is magát számítani. Nagy szavak mindenesetre, melyeket Preysz úr felhord, hanem sem az osztályozás nem helyes, sem a nézetek nem azok, melyeket a pártokra savanyítani akar. *) Az e­szék-károlyvárosi vonalon a belga társaság úgy a terveket, mint szinté­n a költségvetéseket részlete­sen kidolgozta,s a részletes tervek még a korábbi bé­csi kereskedelmi minisztérium által helyszínén meg­vizsgáltatván, jónak találtattak. A károlyváros-fiumei vonalrészen Werner cs. mérnök által készített tervek még nincsenek részletesen kidolgozva, s így a költ­­■­ségvetés sem, melynek alapján az engedély-tárgyalá­sok megkezdődhetnének. A kottori-zágrábi vonal részletes előmunkálatait a jelenlegi minisztertanácsos Fakh úr végezte, s a volt kőrös megyei főispán, Vu­­kotinovics Farkasnál vannak letéve. Én tagadom azt, hogy léteznék oly párt, mely a vizvezetést ne óhajtaná. Pest város polgárai közt nincs egy is, ki szülővárosának nagyságáért, jóllétéért ne rajongna, vizvezetés nélkül pedig Pest nem lesz tiszta, Pest nem lesz kényel­mes e feltételek nélkül pedig, ha messze terje­dő lenne is, de falai közé a gazdagság sietni nem f° És tagadom azt, hogy léteznék oly tábor, mely száz milliókat akarna áldozni oly mű­ létrehozásá­ért, mely a felvilágosító úr szerint is csak 20 millióba kerülendne, mert ennyi áldozatot csak az őrültség hozhatna, Pest városa pedig, én úgy tudom, hogy nem az őrültek háza. Mint vélekedik i. r. úr a felvilágosító osztályo­zásáról, nem tudom, nem is tartozik hozzám, én a kérdéses czikket nem írtam, valamint ezennel nyíltan kijelentem, hogy a vízvezetés körül a napi sajtóban eddig egy betűt sem írtam,­­ ha­nem annyit tudok, hogy létezik a vízvezetés mikénti létrehozása iránt három vélemény. Egyik, mely a vízvezetést a beadott angol tervezet és szerződés alapján ; Másik, mely az angol tőke kiszorítása után, bel­földi tőkével. És a harmadik, mely a városi hatóság pénz­erejével kivánja fellépittetni. Ha így osztályozta volna Preysz úr a vélemé­nyeket, s akkor illustrálta volna számokkal i. r. urnák kívánalmait, épen úgy, mint saját vélemé­­ny­ét, akkor valószínűleg a számokkal sem dobált volna oly könnyen, mint most, mert így az em­bernek eszébe jut azon számoló, a­ki kicalkulálja unalmából, hogy ha Krisztus születésekor egy krajezárt tett volna le valaki tőkésítés végett, az a krajezár a kamatok kamataival és azok kama­taival már akkorára növekedett volna, hogy az egész világ mai nap forgalomban lévő pénzével sem lehetne a követelést kielégíteni.­­ Az ilyen dolog elmefuttatásnak mindenesetre szép, hanem a valóságban nem létezik. Én a felvilágosító úrnak el­hiszem azt, hogy a vegytanhoz ért, hanem hogy a nemzetgazdá­­szati politikához nem sokat ért, arról épen a fő­városi közönség figyelmébe ajánlott számaival világosított fel. A tőke­szaporodás, Stuart Mill tana szerint, a megtakarítás eredménye, ha tehát Pest város ha­tósága 2-1,2 millió tökével bírna, s a­helyett hogy „észszel a felvilág javait ide édes­g­e­t­n­i“ akarná, megelégednék a Széchenyi által rajzolt állapottal, s Preysz­er tana szerint csak tökét akarna gyűjteni, akkor természetesen a vízvezetési concessio tartama alatt kár volna a kamatok kamataival és azok kamataival együtt Preysz­er szerint utcza­ locsolásra nyil­vános kutak tartására 130 milliót kiadni,­ hisz akkor a 21­2 millió tőkéjéből a 80 év alatt 160 milliónál többet takaríthatna meg.­­ De ha ma nincs Pest városának 20 millió, ha nincs 800 ezer forint tőkéje, ha nincs a leg­szükségesebb investitiókra, az iskolákra, pap­lakokra stb., sőt nincs a függő adósságok ka­matainak fedezésére pénze, elzálogolt papír­jait ki­váltani nem buja, várjon igy is czélszerű lesz e, hogy a hatóság maga kezelje ezen válla­latot ? — tegyen-e azon vállalatra újabban adós­ságokat , melynek létrehozására tőke kínálkozik, vagy ha már mindenáron adósságot kiván fel­világosító úr a város hatóságával csináltatni, nem-e inkább oly investitiókra kellene a felve­endő pénzt fordítani, melyekre tőke nem kínál­kozik, vagy az elzálogosított papírok kiváltására, melyektől 7 — 7 % °/C kamat fizettetik ? Felvilágosító úr nagyon határozottan állítja, hogy ha a város maga kezeli ezen vállalatot, majd húsz év múlva meg fogja gaz­dálkodni a naponkénti 60,000 adó víznek éven­ként 108,000 ftot tevő árát. (?!) Minden vállalat koc­kázatokkal van összekötve, tapasztalta ezt Bécs városa közönsége a Ferdinand czímű kis vízvezetésnél is, azonfelül a hatósági kezelés min­denhol a világon legdrágább, s miután a redoute­­építés­­ze még most is a pesti közönség emléké­ben él, az ily határozott, de nem okadatolt állítá­soknak alig fog hitelt adni, annál is inkább, mert a felvilágosításokban előforduló némely ellent­mondásoknál fogva, az egész okoskodásnak egy kis szaga van. S eme okadatolást annál könnyeb­ben tehette volna, mert, mint titkára a volt hely­beli társulatnak, a terveknek, költségvetéseknek stb. birtokába juthatott volna, s az ez iránybani felvilágosítást magam is szívesen olvastam volna, mert midőn az angol h­áz képviseletét elvállal­tam, csak azon hitben tettem, hogy azzal váro­sunknak és Pest városa összes közönségének te­szek szolgálatot, s ezt hinni annál inkább jogo­sítva voltam, mert a helybeli társulat igen tisztelt elnöke, Szapáry Antal gróf úr, előttem nyil­vánította , hogy „társulata a város­nak oly előnyös feltételeket nem nyújthat, mint a­minőket az általam képviselt Peters ház t­e­s­z.“ És ha ily tekintélyes nyilatkozat ellenében mégis a felvilágosító úr azt mondja, hogy ha a vállalat külföldi vállalkozónak adatnék, az „nagy áldozat“ lenne, akkor nem elég, hogy a kamatok kamatainak egyszerű szorozását mutassa fel, melyet utolsó tanítványa is pontosabban kiszá­mított volna, hanem szükség, hogy pontos ada­tokat mutasson be felvilágosításul, ennyit vár­hatott azon hirlapi közönség, melynek számára itt, várhatott azon közönség, mely 25.000 faját hazafias szent szándékkal összehordta, hogy a tapasztalatokban gyenge szaktudósait utaztat­hassa. Ezt tenni pedig nem most lett volna egyedül kötelessége, hanem még akkor, midőn 1864-ben a helybeli társulat azon kérdést in­tézte a hatósághoz, saját pénz­erejével akarja-e a város épí­teni, vagy társulatnak akarja átengedni a válla­latot; ha akkor adataival meggyőzte volna a várost, meggyőzte volna csupa hazafiságból vállalkozó tagjait a társulatnak arról, hogy az a­mit a társulat kívánt, a városra nézve nagy áldozat, nyomasztó teher lesz, akkor bi­zonyosan a helytartó tanács sem engedélyezett volna a társulatnak egy évre kizárólagosságot, akkor a társulat sem költötte volna el összetett 25,000 írtját, s ha ezt a társulat megtakarította volna, 80 év múlva 1,600,000 ftnál többel rendel­kezhetett volna, a kamatok kamatait is hozzá számítva. Hanem addig, míg az angol társulatban con­­currenst nem látott, addig a helybeli társulat 90 éves engedélye, a vízárak ezüstben való fizette­tése stb. stb. sem lett volna „túlságosan nagy.“ De most, mert az esetben, ha a város hatósága nem építtetné saját számlájára, valószínűleg a Pe­­ters-háznak lenne kilátása az engedélyt megnyer­ni, a 80 évi szabadalom a magánosok részére szállítandó egy akó vízért 8.10 kr u. é. túlságos áldozat. Ma már a felvilágosító úr a vízvezetési válla­lattal az iparos téren önállóságot is akar meg­kísérteni. — Mintha bizony az a Peters azért, mivel angol, Angolhonból hozná az árok­ásókat, követeket, épitő mestereket, bádogosokat, lakato­sokat, a fát, a követ, meszet, vasat stb. Hozna bizony pénzt és szakértelmiséget, melynek k­i­­sérletekre épen úgy nincs szüksége, mint Pest város hatóságának a kísérletekre pénze, — s Peters urnak szakértelmisége a helybeli szakér­telmiségekkel kezet fogva, bizonyossan úgy fog­ná a vizvezetést elkészíteni, hogy ő neki sem lenne utánigazitásokra szüksége, a város is már jól kipróbált művet kapna használatba, a­míg a kísérleteknél a város könnyen oda juthatna, a­hova gazdáink nagy része a belföldi kísérleti gépekkel szokott jutni, vagy nem vesz többé gé­pet, vagy ha vesz, külföldit keres , fájdalom, de nagy részben így van. Azt­ is elhiszem, hogy a belföldi tőke működé­se iránt előszeretettel viseltetik a nemzetközi tőke felett, ha van, én is,— hanem azt nem hiszem, hogy ha a felvilágosító úr csirke­pecsenyét akar enni, és pesti születésű nincs, hogy akkor a soroksári csirkét meg ne egye azért, mert a csirke árát a soroksári asszony nem Pesten, hanem talán So­­roksárott fogja elkölteni. De valamint nem félt a középdunai gőzhajó­­zási társulat hajóit a még akkor Horvátország­hoz tartozott fiumei vállalkozóval építtetni, vala­mint nem fél a m. kir. miniszte­rium és nem fél Pest városa hatósága a bécsi zálogintézeti tár­sulatnak megengedni, hogy itt fiók­intézetet állít­hasson, hogy bécsi pénzeit nem befektetésre, hanem egyszerű, 15—18% kamatozásra ki­adhassa,­­ a kamatokat és azok kamatait is elvihesse, a­nélkül, hogy a tőkéből valamit itt hagyna, úgy nem látom át, hogy miért féljen az angol pénztől, mely ide befektetve lesz, s mely csak Pest polgáraitól függ, hogy az azon felállítandó vállalat minden részben csak nekik kamatozzon, s mely bizonyosan többet is fog maga után hozni, úgy, hogy Belgium példája­­kép, angol pénzen virágoztathatjuk fel gyáripa­runkat, és ez esetben a nemzetközi tőke csak hasznot hoz, a pénz épen oly áruczikk, mint a posztó, vászon stb., s ha bármely szükségleti csikkben egyik vagy másik ország hiányt szen­ved, bizony megszerzi azt más országból. Vagy hát a m. minisztériumot is fogja azért kárhoztatni, hogy megengedi a magyar hitelbank alakítását külföldi tőkével, s ezen operatiót is túlságos nagy áldozatnak fogja e mondani felvi­lágosító úr ? Vagy tán kevésbé lenne a város terhelve, s pénze lekötve, ha most két milliót vagy 800.000 ftot venne kölcsön, s azon vízvezetést építene ? Kerülne-e már akkor az egyébb fontos ügyekre pénz ? Vagy talán annak a két milliónak kamat­ját fizetni nem is kellene? És ha igen, honnét, mikor felvilágosító úr maga elismeri, hogy csak a 20-ik évben kezdhet jövedelmes lenni a vízve­zetési vállalat. Ha Pest város hatósága a közönséget el akarja jó ivóvízzel láttatni olcsó pénzért, alig tehet egyebet, mint hogy magán­vállalkozónak adjon engedélyt, ha ezt nem teszi, bátran el merem mondani, hogy a legközelebbi 15 év ismét el fog múlni, a­nélkül, hogy vízvezetésünk lenne, még az artézi kutak sem fognak rajtunk segíteni, mert ez is csak kísérlet lesz, melylyel épen úgy felülünk, mint Páris felült­artézi kutjaival, de mi­nek is az a forrás­keresés, midőn itt a Duna, mely mindenkor elég bőven fogja szolgáltatni a vizet. A magyarnak, azt mondá a nagy Széchenyi, két ellensége van: az előítélet és az elbizakodottság! Vi­tázzunk, hogy ezen ellenségek ez ügyben is ne ártsanak. Érti Károly. Vidéki tudósítások.­ ­• Kecskemét, jul. 31. Kecskeméten két fő gymnasium­ van most. A kegyesrendiek veze­tése alatt álló romai kath. fögymnasiumban, mely az itteni r. kath. teljesen világiakból szer­vezett egyháztanács pártfogása alatt áll, ma volt a hála isteni tisztelet, s osztattak ki az érdemso­rozatok, miután a folyó hó 10-től 30-ig egész napokon át tartott nyilvános vizsgálatok befejez­tettek. A vizsgálatok közül érdekesnek tartóa kiemelni a f. hó 22- és 23-án tartott érettség vizsgálatot, melyre a 8 ik osztály összes ifjúsági vállalkozván, a legbehatóbb vizsgálat után dicső­séggel állották ki a próbáltatást, akkép, hogy a 16 tanuló közül 7-en kitüntetéssel nyertek bizo­nyítványt, bukáshoz közel sem állván egy is kö­zülök. 26-én d. u. 5 órakor a kaszinó nagy termében tartatott meg a szavalat, zene és milénekből nagy számú közönség jelenléte s sokszorosan nyilvánított tetszése közben a nyilvános vizsgá­lat, az előadott számos darabok között legjobban tetszett: „Karima“ Bánk bánból, bordal Emnani kardal Erianthe, kardal Trovatore dalművekből szavalatok közül „Urambátyám Gleichenberg- ben“ Vecsei Sándortól, Kada Elek által előadva. Vannak ez intézetünk részére több rendbeli pályaművekre alapítványok, és pedig történelmi művekre kettő, első díjul a város által alapított Széchenyi alapítványt 30 ft, második díjul a ka­szinói társulat ugyan e czimű díja 20 ft, erkölcs­­tani műve Zsiga Alajos kegyesrendi tanár ala­pítványa 20 ft, szépirodalmi művekre, valamint a fentebbiek közül még érdemesnek tartott művek díjazására, kik magunkat ez intézetünkért érde­keljük, szoktunk néhány aranyat összeadni Ez évben a beérkezett pályaművek mind számra úgy béltartalomra ismét haladást tüntettek ki Van ez intézetünknek szegény sorsú tanulók részére kiosztani szokott több rendű alapítványt is, melyek közül néhai gróf Koháry István, Peit­ler Antal megyés püspökünk, s néhai Hofmann János plébánosunk alapítványai kiemelendők. A müéneket Baumgarten jeles karmesterünk, a raj­zot Grim Rezső országosan ismert kitűnő rajzta­nárunk minden dij nélkül tanítják; a zene­i franczia nyelvet tanulók havonkint 1­árt csekél díjt fizetnek. Még valamit. Városi közgyűlésünk f. hó 29-ér a honvéd-alapra a közönség részéről 3000 ftnv alapítványt szavazott meg, s minthogy a váro­sunkat legnagyobb mérvben ért múltévi csapá­sok közpénztárunkat igen szigorú helyzetin jutatták, elhatározó, hogy ezen összeg beszerzé­sére a városhoz közel fekvő homokos közlege­lóból annyit, mennyi ezen költség fedezésére szükségesnek mutatkozik, szöllös és gyümölcsös kerteknek örök áron elad, s ezen kerteket e ne­mes tett emlékére, s a késő unokák buzdítására honvéd-kerteknek fogja nevezni. K.

Next