Pesti Napló, 1868. február (19. évfolyam, 5331–5355. szám)

1868-02-25 / 5351. szám

si Szerkesztési iroda: Ferencziek tere 7. szám. 1. emelet. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. 46 - 6351 Kedd, február 25.1868. 19. évi folyam. Kiadó-hivatal: Ferencziek tere 7 szám földszint. A lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok , hirdet­mények) a kiadó­hivatalhoz in­tézendők.PESTI MPLO Előfizetési feltételek: Vidékre, postán, vagy helyben, házhoz hordva. Félévre . . 10 frt 60 kr. o. é. Évnegyedre . 6 frt 26 kr. o. é. Hirdetmények díjat 7 hasábos petitsor egyszeri hirde­tésnél 7 nj kr. Bélyegdíj külön 30 nj kr. Nyilt­ tér: 6 hasábos petit sor 25 nj kr. fl Rendkívüli előfizetés a 99PESTI NAPL­Ó­-ra. M Martius—májusi V. évre .....................................................5 frt 25 kr. Martius—junius 4 hóra..........................................................7 frt kr. A „Pesti Napló“ kiadó-hivatala. Pest, febr. 24. 1868. A nemzetek életében is vannak napok, fordulnak éld nagyszerű pillanatok me­lyek ép azért, m­­it kiválóan kihatók jö­­vő­jükre,jó avagy bal­szerencséjükre, mint ilyenek, opochalisaknak szoktak nevez­tet­ni. Ki ne emlékeznék meg a most egy éve országosan megü­lt közöröm fényes nyil­­vánulásaira, melyek mint tüntető kifeje­zései a 67-ki magyar felelős minisztérium k nevezésének, magasztosan hirdeték a nemzet túlnyomó többségében megszilár­dult azon m­egyőződést, hogy ország­­gyűlésünk ez idei majoritásának hosszú és kitartó k­üzdelmekkel párosult munkás­ság után sz­­rült elvégre is birtokába ej­­te­ni a törvényesség — ezzel együtt nem­­z­ti jobblét­ünk, állami függetlenségünk — szóval történelmi fejlődésünk elveszett kulcsát, melylyel a törvényesség és ezzel egyesített eszélyes politika szigorú kere­tein belől, vitális érdekeink, a korszellem igényei és a létező, de emberi hatalommal nem ignorálható politikai fejlemények job­ban mon­dva tények, a birodalom másik fé­lnek kívánságunk szerint is megválto­zott alkotmányos viszonyaival szemben képes egyedül folytatni nem a mozdulat­lanság és passivitás — mely extremitásai­­ban különben sem egyéb, mint politikai tetszhalál és nemzeti feloszlás — hanem a nemzeti közerő és üde fejlődés azon csel­l­ekvő politikáját, mely nélkül napjainkb­­an még virágzó és erőteljes, a sors csa­­p­ásitól teljesen megkímélt nemzetcsalá­dok is, ha azok a haladó idő, s az anyagi és szellemi jólétben versenyző nemzetek­­­,el lépést nem tartanak, dicstelen halállal fognak kimúlni az élő nemzetek sorából. A múlt év februárjának 17-dik napja s­emcsak öröme, de egyenesen győzelme és dicsősége volt a nemzeti küzdelemnek ; diadala volt az a törvényesség erkölcsi érzelmének; elégtétele a megsértett jog é­s igazságnak; és záloga nemcsak Ma­­gyarország, de az elvben elfogadott 6­7-es közösügyi elaboratum kiindulási pontul szolgáló alapján még az örökös tartomá­nyok népei alkotmányos szabadsága és szabadelvű tovább fejlődésének; szóval b­iztosítéka volt az egy újabb és boldo­gabb aerának, melynek áldásos fejlődé­­s­­t csak a vakok nem látják és azok, kik s­z­emeiket, nehogy azt bevallani legyenek kénytelenek, a „mindent tagadás“ és olcsó népszerűség utc­án szedett rongy­darabjaival szokták eltakarni. A nemzet tehát tavaly ilyenkor nagyb­­­an örült, s öröme szentelt érzelminek kivilágításokban, hódoló és üdvözlő ira­tokban adott kifejezést. — Egy év telt el a­zóta, az emberi életben egy hosszú, a nemzetek életében pedig egy rövid év, s vájjon hogyan teljesültek az idő óta re­ményeink ? Úgy hiszszük, nincs okunk panaszkod­­ni; de ne­m is lehetne még akkor sem, ha tán vagy némelyikünknek tágabb avagy épen í­zű­kebb fogalmaink szériát is nem telje­sülhettek ekkoráig minden óhajaink. Avagy meddőnek mondhatjuk-e politi­kai tekintetben az évet, melyben a múlt idők catastrophái — ezerféle bajai után — a midőn az egységes birodalmi kormányzat milliárd szálaiban kuszált és mestersége­sen bebonyolított viszonyaiból, az össze­­halmozott érdekek kényes felosztását a reactio és előítéletei színnjeinek kikerülé­sével, összeütközés és veszély nélkül, az állam létének új alapelvén dualisticus ir­ányban jó részben sikerült már eddig is m­egoldanunk ? Eredménytelennek nevezhetjük-e az évet, melyben felelős kormányunk új gé­­p­e­zete fennakadás nélkül teljesíti Magyar­­ország specificus javára hazafias szolgála­tát ;­­ már eddig is nemcsak él, de, mon­danunk lehet, gyökeret is vert földünkön a part­ kormányzat egy új formája, mely fennáll, a­nélkül, hogy a kellő rend bizto­sítása által veszélyeztetné a közszabadsá­got, s tekintélye gyarapítására megkíván­tató kormányzati hatalom mellett legke­vésbé is gyengítené a széles hasissal biró megyei és városi autonómiát, mely a szabad sajtó hatalmát majdnem ellen­őrizetlenül a nép kezeibe adja akkor, a­midőn az ahhoz nem szökött éretlenség, sőt mondanunk lehet, részakarat, ugyan azt saját érdekei eszközévé aljasítja? Dicstelennek mondhatjuk-e politikai aquisitio tekintetében az elmúlt évet, melyben a nemzeti erő munkásság és épí­tés nagypártjáia, Deák-párt, híven múltjá­­hoz és vezérelveihez , az ész, az e­r­­kölcs, a törvényesség és eszé­­ves politika győzelmes fegyverével naponként foglalásokat tesz, nem pihen, nem nyugszik, hanem megfeszíti erejét, hogy lépésről-lépésre elő­re haladva, megszerezze mindazt, a­mi még alkotmá­nyunk biztosítására szerinte is hiányzik ? Szóval: megszólhatjuk-e az uralkodó pártot és az abból alakult felelős kormány­zatot, mely a nemzeti állami létnek kettős főtényezőjét, az anyagi és szellemi felví­­gzást hazánkban mindenütt telhetőleg előmozdítani iparkodik, mely a védrend­­szernek szabadelvű, függetlenül hazai szokásaink és törvényeink alapján leendő tökéletes újjászervezése és átalakítását, nem ugyan, mint sokan mondani szokták az alkotmány, de, mint ennek valóban lenni kell, a nemzeti hatalom főbiztosí­tékát hova­ hamarébb akarja és fogja is létesíteni. Nincs okunk reá, de nem is czélunk senkinek is hizelegni; de figyelve az időkre, szükségesnek találtuk mégis je­lezni , hogy daczára éretleneink izgatása és piszkolódásainak, daczára a philosophi obscurus levelek írója rombolási kísérle­teinek, népünk hite a többség vezére és annak bölcs politikája irányában legke­vésbé sem ingadozik; nem ostentál ugyan ma, miként most egy éve, de erre nincs is mindig szükség, nincs pedig an­nál inkább, mert munkája közepette nyu­galmával és várakozásával tanúsítja az legjobban, hogy országgyűlésünk és an­nak tagjai iránt törhetlenül fennáll régi bizalma. ANTUNOVITS MÁTYÁS: egy nagy polgára, melyet nem egy más nép iri­gyel tőle. Tapasztalásra és tehetségre támaszkod­va, az önzetlen, tiszta hazafius tevékenység ön­tudatától megerősödve, elvállalta a vezéri szere­pet azon nagy harczban, mely hazája szabadsá­ga és jogaiért vivatott, s vivatott az igazság és jog erkölcsi fegyverével, az egyetlennel, mely még birtokunkban maradt. Nem akart lehetet­lenségek után törekedni, s habár nézeteink nem egyeznének is meg mindenben az övéivel, az világosan áll előttünk , hogy eljárása nyílt, becsületes, őszinte volt; s e több mint harminc­ éves politikai működéseiért az egész ország, s benne mindnyájan örökké tartó hálával vagyunk idősai. — Ily körülmények közt természetes, hogy a szélső párt az ily férfit a legszendélye­­sebben megtámadja, s el igyekszik hitetni a nép­pel, hogy hazáját elárulta. Deák Ferenczre, kit még egy év előtt az egész nemzet bálványozott, ma már poharat sem lehet emelni azon veszede­lem nélkül, hogy a piszszegés ne feleljen az éltető szavakra. Azok, a­kik a dolgot ennyire vitték, a­kik a nép kebléből kitépték a hitet legnagyobb polgárai egyikének tehetsége és erényében,­­ büszkék lehetnek dicstelen munkájukra; mi nem irigyeljük őket. Nem is jutott volna eszünkben . e kellemet­len tárgyat megpendíteni, ha a legújabb időben pelyhed­en álló gyerkőczök, kik hazájuk javá­nak és becs­ületének épületéhez még egy mák­­szemnyivel sem járultak, éretlen megtámadá­saik czéltáblájává nem lennék a harczban és szenvedések közt megőszült legkitűnőbb férfia­kat, s a ha szélső párt­­közlönye nem mutatna ez eljárás iránt oly sértő rokonszenvet. — Vagy oly erősek vagyunk már, hogy veszedelem nél­kül könyörtelenül irthatjuk egymást? Azt értjük, ha szónokok és publicisták a nem­zetet folytonos előhaladásra buzdítják. Megen­gedjük, hogy a kormányt meg kell gátolni a félúton való megállapodásban, kivált, ha a­mi ez útból még hátra van arra, hogy a nemzet óhajai kielégíttessenek, oly hosszú, mint nálunk. Ezt a haza iránti kötelesség parancsolja, s mi nem mu­­lasztandjuk el e kötelességet teljesíteni, álljon bár­ki a kormány élén. De mit akarnak a lehetetlenségek apostolai ? Elfeledték-e, hogy Francziaországban épen a le­­hetlenségek ezen politikája tett­e semmivé a sza­badságot? Hogy ez okozta Lengyelországnak utolsó,határozó szerencsétlenségét? Elfeledték-e, hogy e politika volt az, mely az alig megszüle­tett Olaszország sorsát csak az imént koczkára tette, s egy franczia interventio, meg egy való­színű államcsőd gyalázatát idézte fejére ? Vagy a szégyenletes bukás még nagyobb gyalázatának akarják kitenni hazánkat? Ideje végre megtörni a hallgatást; ideje már, hogy a szélső párt megszűnjék az ország nevében beszélni, s magát úgy hánytorgatni, mintha az egyetlen volna, mely a haza javával és becsüle­tével törődik, s mintha a többiek mind, megta­gadva multjukat, többé semmi fáradságra, sem­mi áldozatra a hazáért képesek nem volnának. Ha az aradi és pesti vértanuk sírjaikból kikelve új életre ébrednének , és oly kevéssé csatlakoz­nának az ily politikához, mint még életben lévő fegyvertáraik. „Én a tenger vagyok“— mondá egyszer egy hullám, mely a többi elé tolakodva egy sziklán megtörött. „Ismerem a tengert — viszont­ a szikla — régen küzdök vele; de te nem vagy az, te csak egy tajték foszlánya vagy a ten­gernek !“ KLAPKA GYÖRGY. Klapka György a „Századunk“ va­sárnapi számában egy czikket közöl, me­lyet mi úgy határozott hangja, mint idő­szerűsége s mély igazságánál fogva szí­vesen veszünk át egész terjedelmében. A czikk tartalma imez : A szélső pártok. Pest febr. 22. Nagyobb politikai rázkódások után többnyire ugyanazon jelenségeket szemléljük. Azok, kik addig ugyanazon zászló alatt küzdtek, elválnak egymástól, külön táborba szakadnak, s a harcz az egykori szövetségesek közt nagyobb szenve­­délylyel és hevességgel tör ki, mint a minővel előbb a közös ellenség ellen vitatott. A két tá­bor szélső szárnyain összecso­portosulnak a — ha nem is mindig legbátrabb, de leglármásabb elemek: a szélső pártok. E pártok taktikája mindig egy és ugyanaz. Oly régi mint maga a história, vezéreik ritkán ifjúinak vagy változnak meg. Fő erejök abban áll, hogy megtámadják azon férfiakat, kik hazá­juknak szolgálatokat tettek, de azon nagy hibában sintődnek, hogy mérsékeltek, óvatosak tudnak lenni, s hogy számba veszik azon politikai, gazdá­­szati, vagy vallási körülményeket, melyek óhaj­tásaikkal szemben állanak. Mert a jövő ezen prófétái szerint a bölcseség abban áll, hogy a haza sorsát minél többször koc­kára tegyük, hogy — kerüljön bármibe — egy csapással min­den elérhető legyen. Ez a gyöngeség, a kétségbeesés politikája. Ez a politika sem jobbra, sem balra nem tekint­ve, vakon rohan előre, mintha a népek élete nem volna más, mint czéltalan bolyongás ismeretlen tereken. Nálunk Magyarországon is van egy párt, mely a toll és nyelv vakmerőségét tekinti első haza­­fiúi kötelességnek, s mely a hatalom dictaturá­­ját, mely nem oly könnyen valósítható meg, az ellenzés, a gyanusítás dictaturájával készíti elő Magyarországot azon szerencse érte, hogy van A magyar delegátió köréből. Febr. 20-kan Zichy Antal, mint a tengeré­szeti alosztály előadója, a hadügyi osztályban jelentést tett, s a budget következő tételeit aján­lotta az osztály figyelmébe, mint a melyeknél esetleg némi megtakarítások történhetnének. 1- er. A központi vezetésnél, mely 10,000 fttal többe kerül mint annakelőtte, e többlett 3/4 részét . 1­7,500 ft. 2- or. A felügyelőség, mely ré­gebben 5—6000 fttal, most pedig 22,000 fttal szerepel, e különb­ség 3/4 ................................................. 12,750 ft. 3- or. A zalai kerületi parancs­nokság megszüntetése esetében, e tétel fele részét................................. 2,500 ft. 4- er. A trieszti főpénztár meg­szüntetéséből 2—3 egyén, össze­sen mintegy................................. 500 ft. 5- ör. A szárazföldön levő mat­rózok (1715) egy részének elbo­csátása után, p. o. 500 ember 164 ftjával 1 82,000; ez összeg 3/1 . 1­61,500 ft. 6- ot. A külön küldetésben(Mexi­cóban) járt „Erzsébet“ gőzös egész évi élelmezési költsége (anyag nélkül) 100,000 ft, mint­hogy a nevezett gőzös már haza­tért, ez összeg 3/4 ........................... 63,000 ft. 7. A kőszén és egyéb anyagok­ra számított 452,000 ftnak, mint hogy elegendő készletek van­nak, Va.............................. . . sa 226,000 ft. Összesen 372,250 ft Az osztály ülésében megjelentek a tengeré­szeti osztályfőnök F­a­u­­­z al-admirál és E­i­­telberger főintendáns, s e pontok mind­ jelentése a külügyi alválasztmánynak, a közös miniszté­rium által a közös ügyek tárgyalására kiküldött bizottságnak, az 1868. évre előterjesztett közös kiadások előirányzatának a közös külügymi­nisztériumot illető része iránt . Az 1867-ki XII. t. czikk 8. szakasza azt tart­ja, hogy a pragmatica sa­ctióból folyó közös és együttes védelemnek egyik eszköze a külügyek czélszerű vezetése. E czélszerű vezetés közössé­get igényel azon külügyekre nézve, melyek az ő Felsége uralkodása alatt álló összes országo­kat együtt illetik. Ennélfogva a birodalom di­­plomatikai és kereskedelmi képviseltetése a kül­föld irányában, s a nemzetközi szerződések te­kintetében felmerülhető intézkedések mindkét minisztériumával egyetértésben, és azok belee­gyezése mellett a közös külü­gyminiszter teendői közé tartoznak. Ezen külügyeket tehát Magyar­­ország is közöseknek tekinti, s kész azoknak közösen meghatározandó költségeihez azon meg­­állapítandó arány szerint járulni, mely később a XIV. törvényczikkben országosan el len fogadva A törvénynek ezen rendelkezése szorosan kö­rül­vonalozta az alválasztmány teendőit, midőn a közös külügyminisztériumnak kiadási elő­irányzatát az 1868 ik évre vizsgálat alá vette. Az előterjesztés öt czimet foglal magában : I. a központi vezetést, II. a diplomatiai költségeket, II. a consulsági­ költségeket, IV. a segélyzést a montenegrói kivándorolt­­tak számára, V. a javadalmazást az osztrák Lloyd ré­szére. A­mi az első c­ímet vagyis a központi veze­tést illeti, nem kerülhette ki az alválasztmány figyelmét azon körülmény, hogy a, közös kül­ügyminisztérium belszervezete egy ember nyom óta csak annyiban változott, a­mennyiben a bi­rodalmi tanács több éven keresztül itt-ott né­mely tételt leszállított vagy kitörölt, jelenleg pedig a közösügyi kiegyezkedés folytán egy új, úgynevezett elnöki osztály az előbbi, már ötven év óta fennállott szervezethez hozzáadatott.­­ Ezen szervezet szerint a minisztérium három na­gyobb ágazatra oszlik : 1. az elnökire, 2. a politikaira, és 3. a közigazgatásira. 1. Az elnökiben van három osztály egy fő­nökkel, 3 udvari és 3 osztály tanácsossal, 4 ud­vari titkárral, ugyanannyi fogalmazóval s a szük­séges segédhivatallal. Ezen három osztály elin­tézi . A közösügyi viszonyokból eredő ügyeket, kezeli a magas állam­rendőrséget, tanulmányozza a közvéleményt, s a­mennyire szükséges, magyarázatokat és irányt ad a sajtó útján. 2. A diplomatiai politikai ágazat ismét három osztályra szakad, mindegyik egy-egy udvari és miniszteri tanácsossal, titkárral és fogalmazóval ezek kezelik: a) a diplomatiai levelezést Angol-, Franczia- és Olaszországgal; b) az éjszaki német szövetséggel, a német ud­varokkal, Hollanddal, Dán- és Svédországgal és Helvétiával; c) Oroszországgal, a Kelettel és minden egyéb országokkal. Ezen két osztály élén áll a külügyminiszter (8400 ft rendes fizetéssel s 33.600 ft működési pótlékkal.) A harm­dik ágazat a közigazgatási, mely 4 osztályt foglal magában, ismét mindegyik egy udvari és miniszeri tanácsossal, titkárral és fogal­mazókkal : a) az első osztályhoz tartoznak az úgyneve­zett contentiosa, vagyis a külügyminiszté­riumhoz tartozó jogi kérdések elintézése; b) a második osztály a személyzetre és admi­­nistrationális ügyekre ügyel fel, az irodát igaz­gatja s az uralkodóház közjogi ügyeit kezeli; c) a harmadik osztálynál összpontosul a ke­reskedelmi consulatusok vezetése a Nyugaton ; d) a negyediknél a keleti consulatusok ve­zetése. A közigazgatási ágazat élén áll az álladalmi altitkár (8400 ft fizetéssel és 1050 ft lakbérrel,a­kihez egyszersmind, minden a politikai ágazat­ban előforduló ügyek is véleményadás végett utasittatnak. Ezeken kivül fennmaradt még egy osztály a régi szervezet szerint, mely ismét az elnöki osz­tály nevét viseli Az előbbi időkben ide tartozott azon kitűnő írók fizetése, kik az akkori politi­kát védelmezték s kiknek tolla kényesebb di­­plomatiai iratok készítésére igénybe vétetett. Ezen osztály hét udvari tanácsosa, az idők foly­tán négyre, jelenleg pedig négy titkári állomásra szállíttatott le, költsége 11,340 ft fizetésben és 1365 ft lakbérekben. A központi osztályhoz tartozik még a szüksé­ges igtató, kiadó és levéltári segédhivatalokon kívül : 1. a számosztály 6100 ft fizetéssel és 1500 ft lakbérrel; 2. a kőnyomda 1715 ft fizetéssel és 250 ft lak­bérrel ; 3. a titkos jegyirat hivatal (Chiffre cabinet) 27,069 ft fizetéssel és lakbérrel; 4. a házi, udvari s állami levéltár 19,845 ft fizetéssel és 4179 ft lakbérrel; 5. a pénztári hivatal 6247 ft fizetéssel és 1113 ft lakbérrel; végre 6. a keleti akadémia, melynek költsége 19,200 ftra megy. A­mi már ezeknek előrebocsátásával az egyes tételeket illeti, az alválasztmány véle­kedése oda megy ki, hogy az elnöki ágazat költségei, és pedig a fizetések és pótlékok (1. t­é­tel) 57,285 ft; a lakbérek (2. tétel) 10,336 ft; a szolgák ruhapénzei (3. tétel) 822 ft;­­ a jutalmazások és segélyezések (4. tétel) 1 2500 ft; a hivatal­o* irodaszüksé­pletek (5. t.) 4000 ft;­­ a házfenntartási és átalakítási költségek (7.­­ tétel) 1200 ft; az első bútorzás (8. tétel) 2500 ft; az utazási költségek (9. tétel) 6800 forinttal; vagyis összesen az ezen ágazathoz tartozó ren­des kiadások 85.443 forinttal megajánlandók. Úgyszintén a politikai és közigazgatási ága­zatok rendes kiadásai, jelesen : 1. A hivatalnokok fizetése és pótléka, lakbére­s lakbérpótléka (második melléklet 1, 2, 5. és 6. tétel), ide számítva a segédhivatalokat, számosz­­tályt, kőnyomdát, s házi, udvari, állami levéltárt 203,230 fttal; 2. a fentebb érintett úgynevezett (régi) elnöki osztály fizetése­s lakbére (3. és 7. tétel) 12,710 forinttal; 3. a szolgák fizetése és lakbére (4. és 8. tétel) 13,520 forinttal; 4. a titkos jegyirat hivatal költségei 27,100 forinttal; 5. a külügyminiszteri pénztári hivatal költsé­gei 7360 forinttal okadatoltaknak tekintendők s megajánlandók. Ugyanezen tekintet alá jönnek a házbérek (11. tétel) 3120 forinttal; az építkezések s javítások (12. tétel) 5980 fttal; a házi szükségletek (13. tétel) 5700 fttal; a jutalmazások és segélyzések (14. tétel) 5800 fttal; a szolgák ruhapénzei s mellékélvezményei (15. tétel) 4200 fttal s az irodai költségeknek átalánya (17. tétel) 18,000 fttal, melyek szükségességére nézve az alválasztmánynak nincs semmi észrevétele. A keleti akadémiát illetőleg (16. tétel), mely­nek költségei 19,200 forintot tesznek, azt találja az alválasztmány, hogy ezen tétel szintén meg­szavazandó, nemcsak azért, mivel ezen intézet­ből minden öt évben 8 növendék lép ki, úgy hogy a letett növendéki vizsga s félévi törvény­­széki gyakorlat után a keleti követségeknél s consulságoknál hivatalba jő, hol megbízható, a nép nyelvét értő egyének múlhatatlanul szüksé­gesek, hanem azért is, mivel a nyilvános tanfo­lyam a keleti nyelvekben az egész közönségnek nyitva áll, s ez által folyvást nagy részvéttel igénybe vétetik. Ez alkalommal azonban figyelmeztetendőnek véli az alválasztmány a közös külügyminiszériu­­mot, hogy azon intézkedés, mely szerint kizáró­lag római katholikus vallású no­­cséktik­­Fért­nek fel az akadémiába, törvényeink szellemével összeütközik, s ugyanazért a kor igényeihez ké­­pest fel nem tartathatik. A rendkívüli kiadásokra nézve m­egszavazan­­dónak véli a létszámon kivül való udvari titkár s levéltárnok fizetését és lakbérét (részletes kimuta­tás 187.188.189. és 190.tétel) 3675 fttal, ellenben a főudvarnagy fizetését (186. tétel) 8400 forinttal átteendőnek véli a II. czim 8-ik tételébe, mert ámbár a főudvarnagy, mint ki a külhatalmassá­­gok követségeinek jurisdictióját képezi, a külü­gy­minisztériummal szoros viszonyban áll, jelenlegi, az előirányzatban felhozott fizetése nem ezen udvari hivatala után jár, hanem előbbi diploma­tiai szolgálatainak rendes fizetése, mely az úgy­nevezett nem alkalmazottak fizetésé­nek rovatába tartozik. Az elnöki osztályban előfordul még 4557 frt (elnöki osztály 10. tétel) mint rendkívüli költ­ség, mely nem azért tétetett oda, hogy az elnöki osztály tételei 90.000 ftra kerekíttessenek ki, ha­nem azon körülménynél fogva irányoztatik elő, mivel az idén a feözösügyek tárgyalására kikül­dött bizottságok, hogy ha az 1869. évi költség­­vetést annak idejében akarják megvizsgálni, még egyszer és pedig az 1867. évi XII. t. sz. 32. §­­ban kifejezett óhajtás szerint Budapesten össze fognak ülni, mi néhány közös s külügymi­niszteri hivatalnok utazási s lakbéri költségeit növelni fogja. E tekintetből ezen tétel is megsza­vazandó az alválasztmány véleménye szerint, s így az első czim költségei 419,600 fttal az át­ruházási joggal megajánltatni véleményeztetnek. Minthogy azonban több hivatal az elnöki osz­tályban jelenleg még betöltve nincs, s a rendkí­vüli költségnek is egy része talán megtakarít­ható, az alválasztmány a­helyett, hogy az egész összegből bizonyos százalékot mint közbeeső megtakarítást (Intercalare) levonna, az átruhá­zási jogot e czimr­e nézve inkább úgy kívánja ér­­telmeztetni, hogy a megtakarított összeg fede­zéséül szolgáljon azon még kinevezendő hivatal­nokok fizetésének, kik a közös minisztérium, s a közös ügyek­­tárgyalására kiküldött bizottsá­gok közt a szóbeli s írásbeli érintkezést eszköz­­lendik. Végre az ezen czimhez tételszám nélkül hoz­zá adott 550.000 ftra menő titkos költségekre nézve, az alválasztmány tekintetbe vévén akár a külföldi nagyh­atalmasságok hasonnemű ki­adásait, akár azon összeget, mely azelőtt ily czé­­lokra fordíttatott, e részben sem ajánlja az ösz­szeg leszállítását, azt azonban világosan kiköten­­dőnek véli, hogy ezen összeg különálló, az át­ruházási jog alól kivett tételnek tekintessék, mely más forrásokból semmi szín alatt nem nö­veltethetik. N­­ c z i­m. ők Diplom­aticai költségek. A Külügyi alválasztmány általánosságban el­ismeri a közös ministérium azon állításának he­lyességét, hogy külképviseletünk költsége igen mérsékelt, s hogy a többi nagyhatalmasságok kiadásai e részben magasabbak, s hogy eszerint ezen szolgálat tettleg csak a vagyonosabb osz­tálynak áll nyitva. A részletekre nézve az alválasztmány a ren­des költségek egyes tételeinek leszállítását nem hozza javaslatba, miután a szászországi kör­­ nagyobb fizetését illetőleg is (8400 ft és 3150 egyikére, valamint több hozzájuk intézett kér­désekre kellő felvilágosításokkal szolgáltak, melyek nagyrészben kielégítőknek találtattak. A végleges határozat, vagyis inkább vélemény formulázása az alosztályra bízatott.

Next