Pesti Napló, 1868. november (19. évfolyam, 5466–5490. szám)

1868-11-26 / 5487. szám

család képezett nemzetiséget. A nemzetiségek Ausztrália és Amerika egy részében még most jó néhány száz tagból állanak. Ezek egyesülve és egymásba olvadva, nagyobb és nagyobb nem­zetiségeket képeznek. Eh­­gy a civilisatio hala­dása kétségkívül fenyegető a nemzetiségekre nézve. E veszélynek ki vagyunk téve mi ma­gyarok, ki vannak téve horvát testvéreink, ki vannak téve e hazában lakó más nemzetiségek, szóval, ki vannak téve minden kisebb nemzeti­ségek. De mi által oltalmazhatjuk magunkat e veszély ellen? Az által-e, hogy az egyes nemzetiségeket, nyat múmiákat törvényekbe begöngyölgetve (Élénk helyeslés.) törvényhatóságok sírkama­rájába rakjuk le ? (Kitörő zajos helyeslés.) Szá­zadunkban a mi nem él, annak nincs jövője. (Hosszasan tartó zajos helyeslés és taps.) Ha a civilisatio emelkedő árjai ellen biztosítani akar­juk magunkat, állítsuk magunkat magasra. (Tetszés.) A dagály mértföldnyi lapályt el­borít , de az egyes szikla, mely magaslatban áll, kiemelkedik, és ki fog emelkedni mindörökké. (Zajos tetszésnyilvánítások.) Kérdem tehát, várjon, ha e hazában lakó kü­­­lönböző nemzetiségek biztosításáról van szó, ki gondoskodik jobban ezen biztosításról , azok-e, kik oly törvényeket indítványoznak, melyek által visszalépve a civilisatio ösvényéről, minden ki­fejlődés lehetetlenné válik? vagy azok, kik a szabadságot védve, olyasmit állítanak fel a nem­zetiségek számára,mi­által minden egyes nemzet­nek emelkedése és egy fentartása is csak saját magától függ. (Élénk helyeslés.) És most visszamegyek oda, honnan kiindul­tam. Nézetem szerint a nemzetiségi kérdés nem e haza egyik vagy másik nemzetiségének kérdése, hanem mindnyájunk közös kérdése. A­ki azt hiszi, hogy e hazának egysége, mely­től fennállása függ, csak azoknak fekszik érde­kében, kik e hazában magyarul beszélnek ; vagy a­ki azt hiszi, hogy szerb, román, sláv honfitár­saink czivilisatioja és jólléte csak a szerb, ro­mán vagy szláv kérdés , az e kérdést nem érti (Élénk helyeslés. Taps.) Meggyőződésem szerint a nemzetiségi kérdés megoldása közös feladatunk, mely egyiránt ér­dekünkben áll. De épen mert e feladatot meg kell oldanunk, és mert a világtörténet összes ta­núsága minket arra tanít, hogy minden kérdés­nek végleges megoldása csak annyiban lehetsé­ges, a­mennyiben a mód, mely szerint a megol­dás történik a század eszméivel és elveivel el­lentétben nem áll, (Kitörő helyeslés) nekünk e kérdést is a jelen század eszméi szerint kell meg­­todanunk (Helyeslés) és e század pedig, hála a mindenhatónak, a szabadság százada! (Zajos tetszés. Éljenzés.) és nincs ékesszólás és nincs hatalom, mely minket arra bírjon, hogy a sza­bad versenynek a szabadságnak teréről ismét a privilégiumok sánczai közé vonuljunk. (Szűnni n­e­m a­k­a­r,a viharos tetszés nyilvá­­nitások. Éljenzés. Taps.) Nikolics Sándor a nemzetiségi kérdést,országos kérdésnek tartja, melynek kielégítő megoldása megelégedést szülvén az ország minden polgárai közt, mely az ország erejét s hatalmát növelen­dő ki nem elégítő megoldása pedig megelége­dést nem eredményező, az ország polgárai közt, az ország erejét s hatalmát csökkentőnek tartja. Stratimirovich György hosszúra nyúló beszé­dében kiemeli azt, hogy a nemzetiségi kérdés sikeres megoldása a hazának egyik életkér­dése, és e kérdés sikeres megoldásától teszi füg­gővé a haza jövőjét. A kisebbség javaslatát pártolja. Jankovics Antal: T. ház! Elismerem, hogy a t. háznak ideje soha sem volt oly drága, mint országgyűlésünk e vég perczében. Azért mégis kötelességemnek tartom, e kérdésben felszólalni, s tekintettel a külön vidékek igényeire, Mosony­­megyéről igen röviden megemlíteni, miképen e megye — mely fekvésénél fogva minden keres­kedelmi és üzleti viszonyaiban a szomszéd örö­kös tartományok népével s fővárosával folyto­nos, igy sokkal gyakoribb összeköttetésben áll, mint saját hazánk belsejével, s melynek 75 ezer lélekből álló népessége között, csak 8000 ma­gyar, több 12,000-nél horvát, és 54,000-nél né­met ajkú; mégis keblében soha nemzetiségi kér­dést vagy viszályt nem ismert, sőt a kísértések és üldözések szomorú korszakában, minden egyes polgára abban találta fő büszkeségét, hogy magát szívben s lélekben igazi magyarnak vall­hassa, s jelenleg is igényei sokkal csekélyebbek, mint a melyeknek a központi bizottság javaslata megfelel. Részemről mégis az előttünk fekvő törvény­­javaslatok ,­közül a központi bizottság — s Pest belvárosa nagyérdemű képviselője által benyúj­tott — két törvényjavaslat főelveiben megegyez­­tethetőnek találva, s a kettőnek összehasonlítását vagy a közülök leendő választást a részletes tár­gyalásokra hagyva, ezeket elfogadom. Mert meg vagyok győződve, hogy hazánkban ezeknek,­­ főkép az utóbbinak minden kielégíthető igénye­ket ki kell elégíteni, mivel abban Magyarország, mely alakulása óta annyi századon át, mindig egy egységes állam volt, a bevándorlóit s itt letelepedett külön származású honfiainak oly jogokat biztosít, melyek nemcsak Európa, hanem széles e világ egyetlen egy oly országában sem léteznek, mely újabban más tartományok elfog­lalásából s beolvasztásából alakult. Az egy sa­játságos természetű Helvécziát némileg kivéve. Elfogadom továbbá, mivel ezen méltányos, sőt engedékeny törvény meggyőzend mindenkit ha­zánkon kívül is, hogy a többséget képező ma­gyar elem az egész nemzetnek azon traditionális jellemét, mely neki a „nagylelkű“ melléknevet megszerezte, az 1848-ki és 1867-ki átalakulása által el nem vesztette, s ennek jelen törvényben az egész világ előtt egy újabb, sehol fel nem található példáját adja. Azért kívánom jelen tör­vényjavaslatot részletes tárgyalás alapjául elfo­gadni. Fabricius K. a vita alatti­­javaslatban az erdélyi szászok municipalis nyelv jogát biz­tosítva nem látja. S miután a szászok új jogokat nem kívánnak, csupán a már hat századon át municipalis életben is gyakorolt jogaiknak meg­tartását, t. i. a német nyelvet anyanyelvüket, mint szabályozó hivatalos nyelvnek törvényható­ságuk és egyházukban fenntarthatását — a­­ja­­vaslatot a részletes vita alapjául el nem fogadja. T­h­u­r­y Gergely igen kellemetlenül érzi magát meglepetve az által, hogy a ház által a nemzetiségi ügyben kiküldött bizottságnak le­hető legszabadelvűbb javaslata nem méltányol­­tatik, s egy oly javaslat tetetett a ház asztalára, melynek létesülése a haza területi épségét, a ez által azon kapcsot is, mely a hazát három század óta csatolja össze — veszélyezteti. Eitel Frigyes azt mondja, hogy nem új jogok megszerzésére emeli szavát, hanem csak megtartására annak, mire nemzetisége már jo­gosítva van az 1791. XXI. a leop. diploma 3. pontja, valamint 1847. évből. P­­­a­c­h­y Lajos, Deák Ferencz képviselő úr által a tegnapi napon beadott, a a ház aszta­lára letett­­javaslatot az általános tárgyalás alapjául elfogadván, s azt pártolva, kötelességé­nek tartja felszólalni, hogy kifejezést adjon azon hálaérzelmeknek, mely szláv ajkú — de magyar hazájukat forrón szerető — választó testvérei keblét eltölti, az igazság azon szelleme iránt, mely e javaslatot átlengi. Dobránszky Adolf és Borb­a Zsigmond a külön­vélemény mellett szól­tak, M­a­k­r­a­y László a javaslatot pártolta. Az idő elhaladván, az ülés berekesztetett. A főrendiház nov. 25. ülése. Elnök: M­a­j­l­á­t­h György országbíró. Jegyzők: b. Nyáry Gyula, Raj­ner Pál, b. M­a­j­t­h­é­n­y­i László és ifj. gr. L­­á­d­a­y Ge­deon. A kormány részéről jelen vannak: gr. And­rás­y Gyula, b. Wenckheim Béla, gr. Fes­tetics György és L­ó­n­y­a­y Menyhért minisz­ter urak. Az ülés megnyittatván, elnök jelenti, miként a Magyarország és Horvát-, Szlavon-Dalmátor­­szágok közt létrejött egyezmény befejezéséül annak 36. és 37. §§-ainak értelmében mindazon tagok, kiket a horvát-szlavón országgyűlés a fő­rendi házhoz választott, vagy hivatali méltósá­guk nyomán a főrendiház tagjai, a ház körében megjelentek. A háznagy bevezetvén őket, a ház lelkes él­­jenzésbe tör ki, s miután helyeiket elfoglalták, S­z­o­i­c­h Nándor emelt először szót, azonban, fájdalom, hely szűke miatt a tartott szép beszé­deket csakis lapunk holnapi számában adhatjuk. Elnök üdvözlő beszéde után C­z­i­r­á­ky J. gr. indítványára a horvát-, szlavón- dalmátor­ Szági főrendek részére fenntartott egy delegá­­tionális tag választására adatnak be a szavaza­tok, s Bogo­vics Imre 86 szavazattal 87 közül választatott meg. Napirendre áttérve C­z­i­r­á­k­y J. gr. átnyújt­ja a­­ bizottság jelentését a dalmát vámszabály­zatról, szóló­­javaslatot s a jogügyi bizottság jelentését, a törvénykezési rendtartásról. Dr.K­á­r­o­l­yi György átnyújtja a pénzügyi bi­zottság jelentését a bor és húsfogyasztási adóról v­alamint a személyes kereseti adóról szóló­­ja­­vaslat felett. E három jelentés, és az illető törvényjavaslat, valamint a jogügyi bizottmá­nynak a képviselő­­ház által a p. törvénykezési rendtartásra nézve hozott újabb határozatok feletti jelentés, felolvas­tatván, a törvényjavaslatok, valamint a képv. háznak a törvénykezési rendtartásra hozott újabb határozatai, úgy egészben, mint részleteikben el­fogadtatnak, miről a képviselőház a szokott mé­­gon értesittetni határoztatik. Ülés vége d. u. 3 órakor. A képviselő­ház nov. 24-ei üléséből. Bartal György beszédének (folyt, és vége.) Ez által uraim eléggé nyíltan kijelöltem vol­na a keretet, melynek körvonalán belül kell, hogy keressem a nemzetiségi érdekek jogos és az államegység szervezetével nem ellenkező, az ál­lam tisztult fogalmának megfelelő megoldását. Igen­is természetes joga minden honpolgárnak saját nemzetiségének megőrzése általában, külö­nösen pedig anyanyelvének használata az őt mint egyént megillető jogkör teljes kiterjedé­sében oly jog, mit az államnak korlátoznia nem szabad, hacsak amazt illustriussá tenni nem kí­vánja. (Élénk helyeslés.) Ez oly természetes joga az egyes nemzetiség­hez tartozó honpolgároknak, hogy nemzetiségek anyanyelvök átöröklésére, fejlődésére szabadon egyesülhessenek, tudományos intézeteket, iskolá­kat állíthassanak , mert ezen czélok, mint a hon­polgárok egyéni jogosultságának kifolyásai ha­sonló szövetkezés nélkül el nem érhetők. Végül, miután a közoktatás magának a jog­állam czéljainak egyik leghatalmasabb előmoz­dítója, mit az államnak kizárólag egyesek vagy társulatok buzgóságára bírni nem szabad, s a­melynek részint kötelezettségéről, részint lehető­ségéről gondoskodnia kell, tagadhatatlan joga minden honpolgárnak, hogy a közoktatás azon intézeteiben, melyek az állam költségén, vagy az ő rendelkezése folytán az egyes törvényható­ságok és községek erejével, tehát az ő hozzájá­rulásával is fenntartatnak, anyanyelvéből kiin­duló elemi és annak segélyével fokozatosan elő­­haladó felsőbb kiképzést nyerhessenek. Az államnak viszont kötelessége, hogy ezen jogokat ne csak maga részéről tiszteletben tartsa, hanem egyúttal gondoskodjék arról is, hogy azoknak tettleges gyakorolhatása az egyes nem­zetiségek egymás közti érintkezésében egyenlően tehát az esetleges többségek ellenében is bizto­sítva legyen. De önmaga a nemzetiségi érde­kek ápolása uraim az államnak közvetlen és sajátlagos rendeltetését soha nem képezheti, nem oly államokban, melyek tömör nemzetet képeznek, nem olyanokban, melyek több nem­zetiségekből alkotják. És nem csupán azért, mert az állam szervezete közegei e hivatal be­töltésére pillanatig nem képesítvék, nem is épen azért, mert a nagyobbára eladósodott financziak különösen a mienk, melyek hátramaradásunk tátongó hiányait eltakarni is alig képesek, az ilynemű ápolásnak a kisebbségi javaslat szerint felmerülendő hatszoros és ha játékot űzni nem kívánnak, bizonyára terhes költségeit meg nem bírná, hanem főleg és mindenek előtt azon okok, mert az egyes honpolgároknak csak is joga, de nem egyszersmind kötelességük, hogy saját nem­zetiségök sokszor erőltetett fejlesztéséhez is anya­gi áldozattal járuljanak és mert őket ennélfogva ily czélból, még kevésbé pedig rájuk nézve ide­gen nemzetiségek érdekeinek előmozdítására megadóztatni, az államnak nincsen hatalmában. (Helyeslés.) Biros annyi következetességgel, hogy e részben a magyar nemzetiség ápolására nézve kivételt ne tegyek. Mert ha egyrészt hó­dolunk azon iránynak, mely az államot és egy­házat egymástól kölcsönösen felszabadítani és az uralkodó, bevett és tűrt vallások közti min­den különbséget, az emberi szűkkeblűség ezen elavult maradványát végkép megszüntetni kíván, a legnagyobb következetlenség beszámítását csak­is úgy fogjuk kikerülhetni, ha a nemzetiség kér­désében ugyanezen elvet követve, tartózkodunk bármely nemzetiségnek kiváló jogosultságot vagy épen uralmat vindi­álni. Nemzeti intéze­teink közül azok, a­melyeknek czélja kirekesz­­tőleg a magyar nyelv és nemzetiség fejlesz amúgyis nem az ország egykori adóalapjából ke­letkeztek, hanem a volt kiváltságos rendek ön­kéntes kivetéseiből, és egyesek nagylelkű ada­kozásaikból, és én kész vagyok inkább min­dn pillanatban lemondani azon csekély államse­gélyről, melyben azok jelenleg részesülnek, sem hogy ez által az általam kifejezett elven bármi csekély csorbát látassam ejteni. (Helyeslés.: A­mint e szerint tisztában vagyok magamma az iránt, hogy az államnak a nemzeti czélok kö­rül egyéb teendője nincsen, minthogy a honpol­gárok egyéni és szövetkezési jogait kellően tisztelje és megóvja, és hogy őket ily czímen sem közvetlenül megadóztatni, sem mint ez a kisebb­ségi javaslatnak 8. §-ból igenis feltűnő, s ami az ország egységét jövendőre nagyon is sérti, e hatalmát bármi nemzetiségű congressusra átru­háznia nem szabad; szintúgy nem tarthatom eléggé indokoltnak s az állam korszerű forgal­mával megegyezhetőnek a kisebbségi javaslat 4-ik §-ban foglalt azon követelést, hogy minden nemzetiség megfelelő arányban legyen képvi­selve az orsz.­gyűlés felső házában a közp.­ha­tóság törvényszékeinél stb. Az ily intézkedések helyet foglalhattak a kö­zépkor államaiban, melyeknek eredetileg hűbéri javadalmakkal, mindig hűbéri hatalommal biró hivatalai e jellegükből soha végkép ki nem vet­kőzve, a politikai befolyásnak leghatalmasabb tényezőit képezték, s mint ilyenek a kiváltságos osztályok, később pedig a vallásfelekezetek jo­gainak legerősebb biztosítékául szolgáltak, de nem felelhetnek meg az ilynemű kikötések az újabb államtan azon követelményeinek, mely a hivatalviselést államszolgálattá alakítva s annak minden eddigi létezett korlátait megszüntetve, e részben csak a képesség mérvét ismeri el irány-­ adóul.(Helyeslés) s nem felelhet meg különösen a felelős kormányzat elvének, a­melyre nézve úgy hiszem közöttünk különbség nem létezett, de a­mely hasonló korlátozást egyátalában meg nem tűr. Nem szükséges úgy hiszem, hogy tüzetesen­ szóljak azon eltérésekről, miket az államnyelvé­nek, és az egyes nemzetiségek nyelvének a tör­vénykezés, önkormányzás, közoktatás terén leen­dő használtatása körül, úgy a kisebbségi, mint a központi bizottság törvényjavaslata s az attól lényegileg el nem térő azon javaslat is, melyet Deák F. tiszt, képviselő­társam benyújtott feltün­­tetnek, mert egy államnyelvnek szükségét a kisebbség a fennidézett szakaszban nyíltan elis­meri, de elismeri azt is, hogy ez nálunk czélsze­­rűen csak­is az ország többségét képező orszá­gos magyar nemzet nyelve lehet; és mert más részről bizton hiszem, hogy bármely idegen államnak férfia elkezdve azon Belgiumtól, a­melyet Mocsonyi képviselő úr fölemlített, de el­­menve még Belgiumtól az Óceánon is át egészen Észak-Amerikáig, már azon latitűdöt is, melyet a központi bizottság, még inkább azt, melyet Deák képviselő úr módosítványa felállít, az egybevágó kormányzás mellőzhetlen kellékeivel megfévő vonal legszélsőbb határáig terjesztett­nek ítélendi. Úgy tudom­, t, képviselőház, hogy nincs a nemzetiségi követeléseknek előttünk is­meretes oly része, melyre nézve az általam elő­adottakban tőlem telhető szabatossággal felállí­tott vezérelvek, ha egyebet nem, legalább saját felfogásomat illetőleg a főelvekre nézve kellő el­igazodást nem nyújtanának, mert azon részle­tekre nézve, melyet t. képviselőtársunk Deák F. által benyújtott t.-javaslat és a közp. bizottság törvényjavaslata között léteznek, ez­úttal kiter­­jeszkedni czélszerűnek nem tartom és konsta­­tálni csak az egyet kívánom, hogy az általam előadott elvek közt és azok közt, melyeket a két t.-javaslat vall, lényeges különbség nem lé­tezik. Vanak részletekre nézve igen­is fontos különbségek, de csekély nézetem szerint azokon áthaladni csakis a részletes tárgyalásnak fel­adata. Ennélfogva nem marad fenn számomra egyéb, minthogy t. barátomat az előttem szólott képvi­selő urat , részben is kövessem, hogy a két tör­vényjavaslat között, mert szabad leeni Deák képviselő úrnak javaslatát a gyakorlati eredmé­nyekre nézve összefoglalni, azon javaslattal, a­melyet a központi bizottság beadott, tehát is­métlem a gyakorlati következményekre nézve saját igénytelen felfogásom szerint vonallal pár­huzamot állítani megkísértsem. (Halljuk! Hall­juk!) Szerintem az egyik­, épen a kisebbségnek ja­vaslata — a nagyobb nemzetiségek collectív jog­egyenlőségét állapítja meg, a másik a már is lé­tező jogegyenlőséget a hon minden polgárainak nemzeti érdekeire alkalmazza. (Helyeslés.) Amannak alapján uralkodni fogok az egyes nemzetiségek törekvésein, ott, hol véletlenül ab­solut vagy relativ többségben leszek; emennek pajzsa alatt védve leszek, még egyénileg is az egész ország területén és nemzetiségi jogaim magna chartáját érvényesíthetem mint az angol, vizen és szárazon. (Zajos helyeslés). Az egyik szerint lehetnek localizált nemzeti­ségi tusák a szabad associatio terén, az egyes törvényhatóságok, a községek termeiben, de az esetleges túlcsapongások nem veszélyeztetik a békés szomszédokat. A másik szerint önakaratom ellen is részese leszek az államgépezet minden kerekzetében azon megrögzött nemzetiségi küzdelmeknek, a­melyek kölcsönös feszültséget, idegenkedést, forrongást szítva, elvégre is veszélyeztetik azt, a minek becsületes és eszes honpolgár minden partialis törekvését kell, hogy alárendelje, a sa­­lus publicat, (Zajos helyeslés) bármely nemzeti­ség törekvéseit, sőt nyíltan elismerem, hogy ha valamely kérdésben, úgy az előttünk fekvőben, felette nehéz szorosan megtartatni azon hatá­rokat, melyekre a latin költő oly találólag utal „sant certi denique fines stb. Figyelmemet csakis a lehető eredmények tartják lekötve, de épen azért, mert nem tehe­­tem, hogy egyik javaslat jövendő gyümölcseiben Eris vészes almáját, a másik két javaslat lehető hatásába pedig a békének olajágát fel ne ismer­jem, ez okból részemről legalább az iránt, hogy a­­javaslat közül melyik fogadtassák el az álta­lános tárgyalás alapjául, abból indulva ki, hogy a központi bizottságnak javaslata és Deák Fe­­rencz képviselőtársunk által benyújtott javaslat közt elvi eltérés véleményem szerint nem léte­zik, e részben részemről kétség soha elő nem for­dulhat. És most engedjenek uraim még egy végrő szót. (Halljuk.) Azon nem vádra, de fájdalom, a múltak ta­pasztalatain okulva minden JjmjJM»1 “«Wjm Íékének°1:általunk ló Szemmii nyitón­törvényeink, hogy ehhez képest min e ,­­ jelenleg e teremben békésen együtt tan­cs­o­zunk, valaha a cselekvés terén a múlthoz ha­­sonló, vagy talán még keserűbb küzdelmek fog­nak elválasztani. Ne féltsék uraim nemze­tiségi külön érdekeiket azon magyar nem­zettől, melynek számaránya önökre nézve bi­zonyosan nem félelmes, melyet hóditási visz­­keteg nem bánt és mely a proselitismusra sem hajlammal, sem képességgel nem bir, mely őszin­te rokonszenvvel kiséri önök nemzetiségi fej­lődését és abban önmagára nézve veszélyt nem lát még őszintébben kívánja önök testvéreinek állami consolidatióját, melyet mint saját nemze­ti létének legerősebb védbástyáját, önökkel együtt meg is kész védeni , de féltsék igen­is azon nemzetiségi külön érdekeiket, a­melyeket ezen ország határain belül minden korlátozás nélkül háborútlanul ápolhatnak, féltsék minde­nek­előtt szabadságukat azon nagy hatalom ter­jeszkedési vágyaitól, a­melynek barátságos in­dulata, ellenségeskedése, ölelése, ép úgy mint tá­mogatása higyjék meg uraim önökre nézve egy­aránt veszélyes (Zajos helyeslés) s mely miglen önöknek hizeleg, a Vistula és a balti tenger part­ján forgatja ama tükröt, a melyben önök nemze­ti ésetök s nemzetiségek sorsát­ egybeolvadva előre láthatják (Hosszas zajos éljenzés) Egyet­értve és kezetfogva uraim lehetünk még egy szebb jövőnek urai s a miben régebben oly test­vériesen osztakoztunk: őrei a nyugati polgáro­sodásnak, egymással viszályban pedig elveszen­­dünk legelőbb is mi, de ne ámítsák magukat uraim, a végzet önöket sem kíméli meg. És a kő, mely az egyenetlen harczban elve­szett magyar nemzet sírját díszíti, nem sokáig ál­­land egyedül a puszták sivatagában (Igaz! he­lyeslés minden oldalról.) És ezért adja Isten, hogy ne későn következ­nék be azon idő, melynek bekövetkeznie kell, hogy önök saját jövőjük elvárhatlanságáról meg­győződve, velünk egyenlő mérvben értendik a nagy költő szózatának ihlettségét, hogy a haza szent földje a közös szabadság bölcsője és mind­nyájunk sír­ja is, hol együtt élnünk és együtt halnunk kell! Pártolom a központi bizottság javaslatát. (Vi­haros éljenzés, és taps.) nos s. k. Dobrzánszky Adolf s. k. Hodo J­ó­zsef s. k. Borb­a Zsigmond s. k. Babes Vincze 8. k. Varga Flórián s. k. Mocsonyi Antal s. k. Mo­csonyi György 8. k. Mocsonyi Sándor 8. k. Ro­mán Sándor s. k. Medán Endre s.k. Dr. Miletics Svetozár s. k. Popovits Zsigmond s. k. Vlad Ala­jos s. k. Popovits Desseari János s. k. Határozati javaslat. Tekintettel arra, hogy Magyar- Horvát, Tót-­ó- Dalmátországok, valamint Erdély nagy­fejedelemsége képezik a szent István koronája alatt álló államot; tekintettel arra, hogy ezen országok, s különösen Erdély és Magyarország a pragmatica sanctio erejénél fogva és más, ré­szint előbb, részint utóbb keletkezett közjogi ok­mányok és törvények alapján önálló kü­lön kor­mányzat és törvényhozással bírtak; tekintettel arra, hogy az erdélyi ország­gyűlés által 1722-ben elfogadott és 1744- ben beczikkelyezett pragmatica sanctio alap­ján Erdély ország és az uralkodó­ház kö­zött mindig oly kapcsolat létezett, milyen az uralkodóház és Magyarország között; tekintettel arra, hogy Magyar- és Erdély két testvérország érdekegységéből kifolyólag, nem csak jelenleg, hanem a jövőben is, egy pragma­tica sanction alapuló personalis uniónál szoro­sabb egyesülés szükséges és kívánatos ; tekintettel arra, hogy a kolozsvári 1848.1.1. sz, még akkor is, ha se alaki se anyagi kifogás alá nem eshetnék, nem egy képviselet, hanem egy rendi testület határozata; tekintettel arra, hogy e két testvérország közti szorosabb egyesülés alapeszméje nem egy rendi testület határozataiban, hanem csak a két orszá­got lakó részek sikere­s­ anyagi és szellemi fejlődésének föltételében fekhetik; tekintettel arra, hogy az ily egyesülés üd­vös és maradandó csak akkor lehet, ha végleges szabályozásán­­ nem­csak az egyik, hanem a másik ország részeinek érdekei is kellő figye­lembe vételnek; tekintettel arra, hogy ez csak akkor lehetséges, ha nem csak az egyik, hanem a másik ország­nak is van népképviseleti testülete; tekintettel arra, hogy e kérdés szerencsés is­megoldásához megkívántató képesség nem selheti kizárólagosan sem az egyik sem másik ország népképviseleti testületét, hanem az csak a két testület közt lehet megosztva; tekintettel arra, hogy Erdélynek sem 1848- ban nem volt, sem ma népképviseleti testülete nincsen; tekintettel arra, hogy egy ily népképviseleti testület létesítésére szükséges választási törvény Erdély 1848. utáni közjogi viszonyainál fogva, csak felségi rendelet útján lehetséges; tekintettel arra, hogy minden ily felségi ren­delet, melynek jogosultsága elkerülhetetlensé­gében fekszik, az alkotmányosság észjogi elvei­vel nemcsak nem ellentétes, hanem ennek elő­­föltétele, s mint ilyen annál inkább igazolt,mi­nél inkább magában foglalja anyagilag az al­kotmányosság kellékeit; tekintettel arra, hogy ma eme kellékeknek a pozsonyi 1848-ki V. t. sz. szelleme felelne meg leginkább; tekintettel arra, hogy a törvényhozás föla­data nem lehet, múlt időkben hozott határozatok által lekötött kezekkel a múlt érdekét a törvé­nyeknek, s igy a jövőt a múltnak, a­­zékt az eszköznek rendelni alá, hanem igenis feladata sőt kötelessége is a nép érdekében hozni törvé­nyeket; mindezek u­tán tekintettel arr­a, hogy a sző­nyegen levő törvényjavaslat fentebb előhozat­­takkal egyenes ellentétben áll, — a ház mondja ki határozatil­ag, hogy a fenforgó körülmények közt a ház az erdélyi és magyarországi unió tárgyában előterjesztett mi­niszteri javaslat tárgyalásába nem bocs­át­kozik. Egyúttal kijelenti a ház azon kívánalmát, hogy a felelős kormány ő felsége jóváhagyása mellett az 1848-ki pozsonyi V. t. sz. elvei szerint me­­nesztendő népképviseleti választási rendelet alap­ján egy újabb erdélyi országgyűlés mielőbbi összehívását eszközölje, és a két országgyűlés egyetértésével e kérdésnek végleges szabályo­zását lehetővé tegye. Kelti Pesten 1868.­nov. 23. Macellariu Illés s.k.­­ Tinka Ábrahám s. k.Petkó Lázár 0. k/Balomirita- A reichsratli közös ügyi ülése. bizottságának 2. az akadé­mia kis termében november 25-én reggeli 11 órakor. Elnök : Dr. Kaisersfeld. Jegyzők : Van d­ers Strass és Tornán. A közös mi­nisztérium részéről jelen vannak: b. Beust és K. Becke, továbbá Weninger és Hoffmann osztálytanácsosok. Elnök jelenti, hog­y a közös külügyminiszter a bizottság megbízása folytán császárné és a király­né ő felségének felterjesztette a bizottság szeren­­csekivonatait névnapja alkalmából s felszólítja a jegyzőt a kir. kanczellár erre vonatkozólag az elnökséghez intézett levelének felolvasására. Van der Strass jegyző olvasta Beust levelét, (a tagok fölkelnek) melyben jelenti, hogy a császárné legfelsőbb köszönetét nyilvá­nította a szerencsekivánatokért. E­­ n ő­k: a bizottság e levelet örvendetes tudo­másul veszi. Olvastatik a bécsi felsőház elnök­ségének levele, melyben Auersperg Antal gr. és W­i­c­k­e­n­b­u­r­g gróf a delegátióból be­tegség miatt kilépéseket jelentik. A póttagok fognak helyökbe lépni A kilépett Ma­nd­e­l-­b­r­ü­h helyett K­ü­b­e­c­k­b. póttag lépett be. Az irományok bejelentése után napirendre tér a bizottság. Első tárgy négy jegyző vá­lasztása. A tagok beadják szavazataikat. Második tárgy: A költségvetési bi­zottság jelentése. Eichhof­f. mint előadó olvassa a jelentést. Elnök megnyitván az általános vitát a külügyi budget fölött. Schwarzenberg herczeg szólal fel. A vö­rös könyvben foglalt jegyzékek 3-ika, a monarchia belállapotait vázolván, a fennforgó veszélyek kö­zött a hajdan politikai tekintetben privilegizált osztálynak az alkotmánynyal ellenséges állá­sát említi. Ebben szónok alaptalan vádat lát egy osztály ellen, melynek számos tagja épen a kormány táborában van. Lehetnek ellenkező nézetek, politikai pártok, de a volt kiváltságos osztály mint olyan részéről ellenszegülés nem létezik. Óvást tesz az alaptalan vád ellen. Senki sem lévén már följegyezve, az általános vita bezáratik. B. Beust közös külügyi miniszter szüksé­gesnek látja a hallottakra válaszolni. Hiszi, hogy az itt nem képviselt bécsi minisztérium köszö­nettel tartozik a magas állású szónoknak azon nyilatkozatáért, hogy nincs osztály, mely ellene van az alkotmánynak. Részéről nem fogadhatja el azon állítást, hogy jegyzékében „vád“-at emelt volna valamely osztály ellen. Akárhol szólott legyen a fennforgó elemekről és irányokról, mindig kíméletesen és ildomosan szólott, sehol sem élesen. Eichhoff b. azt hiszi, hogy a külügyét el­akarván kerülni egyesek megnevezését, igaz­ságtalan volt az egész osztály iránt. Felvilágosí­­tást ad a bizottságnak, hogy a budget-választ­­mány jelentésében miért nem emlékszik meg a vörös könyvről. Oka az, hogy későn terjeszte­tett elő. Következik a részletes tárgyalás. Miután az első 18. tétele a budget bizottság in­dítványa szerint 1000 ftnyi levonással (házi költség) elfogadtatott, a „titkos kiadások“ téte­lénél, melyre nézve a választmány a helyben hagyást indítványozza. Rechbauer a választ­mány kisebbsége nevében a két országos minis­­térium titkos szükségletének a közös rendelke­zési alapból leendő kiválasztását, és ez utóbbi­nak 360.000 ftba leendő megállapítását indít­Pratobevera b. után, ki a tétel megha­gyása mellett szól. Demel Rechbauer indítványát pártolja, mert szerinte az egész tétel megszavazása meg­fosztja a két parlamentet azon lehetőségtől, hogy a titkos országos kiadások megajánlása vagy megtagadása által saját ministériumai iránti bi­zalmát vagy bizalmatlanságát kifejezze. Hock b. azt hiszi, hogy a ministériumok iránti bizalom’vagy bizalmatlanság [kifejezésére mindegyik parlament sokkal hathatóbb eszkö­zökkel bír, mint milyen a titkos költségek tár­gyalása, a többséggel együtt megszavazni kí­vánja az 550.000 forintot. F­i­g­u­­­y arra utal, hogy addig csak a lajtán­­túli ministérium jelentette ki (Berger által) beleegyezését ahoz, hogy titkos kiadásait a kö­zös külügyministernek megszavazott alapból fedezze , a magyar ministérium még nem egye­zett bele. Rechbauert pártolja. Rechbauer és K. Biohoff előadó zársza­vai után B­e u s­t­b. indokolja a „titkos költsé­gek“ egy kézben öszpontosításának szükségét és czélszerűségét. Igen sajnálja, hogy ily alapra egy­átalán szükség van,de a külföldi constellátiók teljességgel nem engedik, hogy e tekintetben mi kezdeményezzük a „lefegyverzést“, midőn egyéb hatalmak oly­annyira fegyverben állanak. A kö­zös minisztérium, mely mélyen érzi a takarékos­ság szükségét, bizonyára nem igényelné a biza­lom eme zálogát, ha nélküle kötelességének megfelelhetne. A két országos minisztérium be­látta e szükséget s mint a monarchia biztonságá­nak egyik emeltyűjét a közös külügyminisztéri­umra kívánta bízni az alap kezelését. Eddig még egyik sem panaszkodott, hogy szükségletei készséggel ki nem elégítettek. A­mit egyik szó­nok a magyar minisztérium lehető ellenvetései­ről mondott, az szónokot meglepte. Eddig nem azt a panaszt szokta hallani az illető oldalról, ő­s magyar minisztérium rovására gyakorolja befo­lyását, hanem épen ellenkezőt (Derültség) Kü­lönben ez esetben inkább a magyar delegátiót illetőé a panasz. Kéri a bizottságot a választ­­mány indítványának elfogadására. Elnök föltévén a kérdést, Reehbauer indítványa mellett csak h­at tag nyilatkozik. A többség az eredeti tételt elfogadja. Ezután a választmány indítványa szerint meg­­szavaztatik az első czim alatt kért 9481 ft rend­kívüli költség azon hozzáadását, hogy a minisz-C !Z,1r!tta­lék « kiadást’atelorolt két m feletti hivatalnoknak valamely megürülen­­tő helyre alkalmazása által mielőbb megst. Fölvétetvén a külügyi költségvetés II. czime SP1*1 kiadások­­an általános vitában föl-

Next