Pesti Napló, 1869. április (20. évfolyam, 73–99. szám)

1869-04-07 / 78. szám

hiv fel, ezt ne orozva tegye, hanem írja alá becsü­letes nevét, ha — van; ezt annyival is inkább követelhetem, mert ugyan a fent hivatkozott fir­ma alatt f. e márczius hóban egy izgató nyom­tatvány jelenvén meg, — midőn ez iránt a firma gyanított tulajdonosai kérdőre vétettek vol­na, a nyomtatványróli tudomásukat egyenként megtagadták. Kelt Kaposvárott 1869. ápril hó 3-án. I­g­m­án­dy Sándor honvéd ezredes. Hatvan, apr. 5. A hatvani csata, s benne hősies küzdelem közt elvérzett honvédek emlékének megörökö- Bitésére, a gyöngyös-vidéki honvéd-egylet s több buzgó honfi és honleány segélyével a hatvani főtéren emelt szobor ünnepélyes fölszentelése és leleplezése i.­de - én a lehető legnagyobb rend és ünnepélyességgel végeztetett. Már kora reg­gel megszólaltak a taraczkok, s időnként meg­­megújulva, egész estig folytaták hatalmas dör­géseiket , mintegy hirdetve és intve mindenkit a nap nagyságára. Sietett is városunk apraja, örege, szegénye és boldoga egyaránt az ünne­pély színhelyére, hol örömmel csatlakozott azon nagy számú tekintélyes honvédek, honfiak és honleányokhoz, kik közel s távol vidékről jövő­nek kegyelet adójukat leróni azon hősök irá­nyában, kik egykor életüket áldozák a haza jóléte és boldogságáért. A vendégfogadó előtt összegyűlt vidéki és hatvani honvédek, testületek küldöttei, városi elöljárók s egyéb tekintélyes személyek, s hat­vani iparos testület és nép 10­r0 órakor a követ­kező sorrendben vonultak a templomba : Elöl mentek zászlókkal a honvédek, utánuk a fehérbe öltözött borostyánkoszorút vivő kis leánykák, kisérve kardos honvédek által, ezek után a vidéki testületek küldöttei, elöljáróság s tekintélyes személyek, iparosok és a nép. A templomban a borostyán-koszorút vivő kis­leányok a szentély közepén jobbra, balra a hon­védek egy része, a menet többi része pedig a templom hajójában foglalt helyet. Mise előtt Janikovits Alajos prépost úr tartott alkalmi beszédet, melyben különösen ki­emelte azon bokros érdemeket, melyeket az Istenben boldogult bajnokok az élőkkel egye­temben a hazának szereztek , mely dús babéro­kon — úgymond — most már édesen élvezhe­tik végig az életben még élők hátralévő nap­jaikat. Az elvérzett harczfiakért bemutatott engesz­telő sz. mise-áldozat után a menet az előbbi sor­rendben, mihez az egyházi menet is csatlako­zott, vonult harangok zúgása, taraczkok dör­gése és zeneszó mellett a szobor elé, hol P­a­n­­k­e­r Alajos honvéd-százados s alelnök úr emelt szót, melynek végén, midőn élteté a hazát, ki­rályt s minden igaz hazafit, s midőn a szoborról a lepel legördült, a jelen volt sokaság lelkes „él­jen !“ kiáltásban tört ki. A szobor megkoszorúzása után egyházilag megáldatott, s rövid ima mondatott a boldogult hősök lelkéért. Ezek után a „Szózat“ énekeltetett el, minek végével a „Rákóczy induló” mellett a tömeg szétoszlott. Hogy e nagy emlékű nap még emlékezetesb és élvezetesbé tétessék, a vendéglőben banquet adatott, este pedig a szobor javára Deutsch Ig­­nácz ur kastélyában igen fényesen sikerült tánczvigalom rendeztetett, mely összesen mint­egy 250 frtot jövedelmezett. Valóban a rendezőség kiérdemlé a dicséretet azon buzgó tevékenységért, mit a vendégek el­helyezése, a rend föntartása s a nap kellemessé tétele körül kifejtett. A „Festi Napló“ tárczája. Ápril 7-kén. ÉSZREVÉTELEK a magyar királyi közoktatási miniszter­ium­­nak a gymnasiumok és lyceumok tanszerveze­tére kiadott javaslata fölött. A magyar közoktatási miniszterem által a gymnasiumok és lyceumok számára kiadott tan­szervezet rövid időn a képviselőház asztalára fog tétetni; reméljük és óhajtjuk, hogy az oly szerencsés megoldást nyerjen, miként nyert a népiskolai tanszervezet, mely hála az égnek , immár törvénynyé ment át, s nincs egyébb hát­ra, mint az, hogy foganatba vétessék, csakhogy egyszerre és azonnal érett gyümölcsöt ne vár­junk, élvezni ne akarjunk ott, hol még most ül­tetjük a csemetéket, talán még a talajt is előké­szítenünk kell; először ápoljunk és öntözzünk, azután jön a növekedés, erősödés és a termés, ez is akkor és csak úgy, ha az idő és körülmény minden tekintetben kedvező lesz; különösen ha a kérdéses tárgyra vonatkozólag a nép­iskola ta­nítók kitartók és erélyesek lesznek, minek szép jeleit adják, a közönség pedig béketűrő és vá­rakozó, de egyszersmind munkás népneve­lési egyletek és népoktatási körök fölállítása által. Ö­nméltósága a miniszter úr jónak látta a gymnasiumi és lyceumi tanszervezetet a külön­böző vallásfelekezetek iskola-elöljáróságaihoz be­küldeni a végett, hogy arra az illetők észrevéte­leiket tegyék meg; de ez nem zárja ki az egye­sek észrevételeit sem, azért alálírt is bátor né­zetét ezen fontos tárgy fölött nyilvánítani. Minden komolyabb tárgy megvitatásánál az arra vonatkozó eszmék után és eszmékből bizo­nyos elveket kell előbb felállítani, melyek sze­rint az egész tárgy, mint egész megítélendő, s a részletek is bár módosulást szenvednek, azért a megállapított elvre vagy elvekre legyenek visz­­szavihetők. Alólírt a kérdés alatt levő tanszerve­zet megítélése végett a következő elveket tartja szem előtt: 1. A gymnasiumok feladata, hogy azokban a növendéket általános képzettségre készítsük elő. 2. Az általános képzettség nem egyedül nyelvek és pedig nem kizárólag a régi classikai nyelvek által eszközöltetik, hanem igen is új nyelvek, főleg a hazai nyelv öntudatos tanítása és a mér­tan által, de eszközöltetik az általános képzett­ség még a reáltanulmányok által is, a­meny­nyiben ez utolsókat nem is úgy tanítjuk, nem is szabad úgy tar­­tanunk mint szoros értelemben vett sajátlagos tudományt minthogy a tudomá­nyok tanítása a szakiskolák körébe tartozik, például vegyük a több reáltanulmányok közöl a természetrajz tanításának első fokát, ez nem le­het más, másnak lennie nem is szabad, mint a termények alakjának megkülönböztetése után a fajok, nemek és családok leírása s csoportositása,­­ és ez nem a legképezőbb tantárgy-e­z Igen is­­mert ez által a lélek folyvást különböztet, ele­mez és szerkeszt, viszont szerkeszt, elemez és különböztet. 3. A lyceum feladata, hogy az átalános kép­zettség mellett, melyet a gymnasium feladatául jelöltünk, a szaktudományokra is előkészítse a növendékeket, annyival inkább, mert ha Aristo­­telesre gondolunk, ki a lyceumban valódi tudo­mányt adott elő hallgatóinak, ha tekintetbe veszszük az egyetemeken foganatosítandó szabad tanítást és szabad tanulást, akkor az egyetemi pálya talán egy évvel meg is rövidülhetne, leg­alább erre tehetséges, és szorgalmas ifjaknak tért kellene engedni, ezért az egyetemen tanul­jon az ifjú annyi szaktudományt, mennyit meg­­bír, s mennyire ideje van, mire a miniszteri ja­vaslat a kísérő leiratban, úgy látjuk, némi kilá­tást is nyújt. Azonban, midőn az egyetemi pol­gárnak oly tan szabadságot engednénk, semmi szín alatt nem engedünk évösszehúzást a gym­nasiumok és lyceumokban, sőt ezt okt­­áselle­­nes visszaélésnek nyilvánítjuk. 4. Oktatásban az alaki és anyagi képzést együtt kell szem előtt tartani s együtt kell fej­teni; külön akármelyik is egyoldalú, hiszen a természetben sincs alak anyag nélkül és nincs alak nélküli anyag; a forma dat esse rei, a for­m­ak­er et essentialiter esse metaphisikai elv ide is illik, csakhogy az alak a tárgy vagy anyag lényegének teljesen megfeleljen, ezt fejezze ki,­­ az alak az anyag lényegéből jelentkezzék. Nagy Károly óta az iskolákban uralkodó egy­oldalú alaki képezés mi gyümölcsöt hozott, a scholastika bölcsészet mi befolyással volt az emberiség kiképzésére, az emberi művelődés története világosan mutatja. 5. Oktatás közben oda kell törekedni, hogy a tudást ügyességgel, az elméletet gyakorlattal pá­rosítsuk, vagy a­menynyire az iskola köre meg­engedi, az életnek neveljünk. 6. Az életnek vagy inkább azon világnak, melyben az emberek munkássága határozódik, három iránya, vagy három kategóriája van. Ezt már Plato következőleg jelelte volt: to boytanxov to povXiTtxov vagyis a gondolat a tanácslás világa, a to erndv/xrntixov vagyis a kormány­zók és parancsolók világa a­­ftaz­­mixov vagyis a munkások világa. Kant sze­rint is ezen három irány az eszmék világa, a társadalom világa és a természet vilá­ga. Mint­ha hallanám, miként nyilatkoznak a nem eszméknek, hanem az anyagi valóknak a dolgoknak emberei a nevezett bölcsészekre való hivatkozás ellen mondván: mi az idealistákra semmit sem adunk. Ezek Plato munkáiba alig­ha pillantottak be, talán nem is pillanthattak, a bölcsészettannal pedig épen nem foglalkoztak komolyan ; minden bölcsésznek eszmékkel van dolga, de oly concret eszmékkel, melyeknek va­lóság felel meg, melyeknek valósulniok kell. Tehát utalok épen a tárgylagos vagy való ma­gyar életelemre. A magyar élet vagy a hazai elem is épen ilyen három irányban nyilatkozik, ezért az isko­lákban is, különösen már a felsőbbekben ezen hár­mas irányt kell ápolni, fejlődésbe hozni és mun­­kásítani, ilyenek a­a nyelvészeti elem vagy a tanítók a tanácsolók rende széles értel­mben, kik inkább a gondolás vagy eszmék világával vannak elfoglalva, s ezt tartoznak sejteni és va­lósítani az életben b) a jogtudósok világa, kik az igazság (jogosság) kiszolgáltatásával, a közigazgatással, átalában a társadalom kormány­zásával foglalkoznak, s az igazság eszméjét tar­toznak valósítani az államban ; a t­e­r­m­é­­szettudósok világa, kik a természet jelene­teit vizsgálják s azok törvényeinek alkalmazá­sát viszik át az emberek életébe. 7. Minél magasabb osztályú a tanintézet, an­nál több időt kell engedni abban a növendék önmunkásítására , mert utoljára is az lesz a növendék sajátjává, mit szellemi ereje által fel­dolgoz, mit így magáévá tesz, mit— úgyszólván — lelkileg áthasonít, a többi mint pusztán gé­pies tanulás elenyészik, kell hogy elenyészszék , tehát az első osztályon kezdve fölfelé a közvet­len tanórák számának igen csendes arányban fogynia kell; alsóbb osztályokban a növendékek közvetlen tanítása­­és vezetése miatt több óra szükséges; de azért a tanórák túlzott számával a növendékeket sem testileg sem lelkileg eltör­píteni átalán véve nem szabad. Curandum ut sit mens sana in corpore sano. Az imént előadott elveknél fogva a javaslat­képen kiadott gymnasiumi és lyceumi tanszer­vezetet átalán véve helyeslem, s kiindulá­sul mint alapot elfogadhatónak tartom. Azon­ban szinte az előadott elvekre visszaelmélve, szabad legyen több részletes és egyenkénties észrevételeimet elmondanom. Fentebb kifejtett elveim szerint helyes a kis­­gymnasiumnak a nagygymnasiumnak és lyci­­umnak egymásból folyó és egymást alapító fo­kozatos megkülönböztetése, mert a kisgymna­­sium négy osztályában az alaki képezést képvi­selő humanisticus irány egyensúlyban van az annyagi képezést képviselő realisticus irány­nyal ; a nagy gymnasium két osztályában túl­nyomó a humanisticus irány; a lyceum három osztályában pedig ismét az életirány a magyar életelem van kiválóan mint realismus tekintetbe véve. Ezen átalános kifejezés után lássuk külö­nösen : I., A kisgymnasiumok tanszer­vezetét. A kis gymnasiumban az alaki és anyagi, az elméleti és gyakorlati képezés, a tudás és ügyes­­ség egyaránt czélul vannak tűzve a humanisti­­cus és reális tantárgyak szerencsés egyesítése ál­tal. Itt van a vallástan míg tananyaga sem em­lítve, teljes szabadságára hagyva a különböző felekezetek autonómiájának, és alkotmányos kormány alatt mást és többet tenni sem lehet, sem szabad. Itt vannak a nyelvek, gondolatunk­nak ezen megtestesült elemei, különösen a ha­zai nyelv, melynek gondolat elemeivel alanyi­­lag nőttünk össze s mint ily­eket nyilatkoztat­juk magunkból; ezután vannak a latin és német nyelvek, az első az ó classicai világ egyik tol­­mácsolója, a másik az uj világ gondolatainak hatalmas hordozója, mind kettőnek elemeit tárgylagosan vizsgáljuk azért, hogy az alakok alatt rejlő gondolatokat, épen megfordít­­va,mint a házá­nál, tegyük sajátunkká az idegen nyelvek ezen tárgylagosságában is a latin mint holt nyelv inkább elméleti, a német mint élő in­kább gyakorlati iránynak. A kisgymnasium tan­szervezetében ott állnak a reáltantárgyak: a föld- és természetrajz, a természettan és vegytan, s a történelem. Az inkább humanisticus irányú nyelvek és a reáltantárgyak közt közép­helyet foglal el a mennyiségtan, és­pedig az elméleti és gyakorlati iránynak kiengesztelődésével, a­mennyiben a szám- és mértan az életre alkalmazva tárgyila­gos vagy alkalmazott gondolkodástan; a betű­­számtan pedig elvont vagy elméleti ébresztője a gondolatnak, melyre azonban a kisgymnásium­­ban csak az előkészület jeleltettek ki, és az itt mindenesetre elég. A rajz mind az alanyi ízlést mind a tárgylagos hasznossági irányt egyesítve inkább eszközölné, ha a mértani rajzból a tech­­nikai rajz elemeire való átmenet világosabb, és valóság meg­volna, mi hogy a tantervben hiány­zik, sajnálattal kell megemlítenem. Én tisztelem az ízlést, elismerem annak nemesítő hatását, de az ízlés mellett a hasznost is tekintem. Minek a szép és ízléses épület, ha nincs benne kényelem, ha az élelmiszereket sincs hinne hova helyesen elrakni. A tanszervezetbe szőtt testgyakorlatban nemcsak üdítő, hanem egyenesen testet és lelket képező s erősítő tényezőt látok, továbbá látom és pedig örömmel látom a honvédelemre irány­zott gyakorlati hatást; tehát itt is a testet és lelket idomító alanyi és tárgylagos hasznossá­got vagyis az életirányt egyítve; mert Porosz­­országot nem Gabhsmuthsnak a testgyakorlatról való puszta egyoldalú elméleti nézete tette nagg­­gyá, hanem igenis Spies és különösen Scharn­horst, kik közül az utolsó a testgyakorlatot már 1807-ben tárgylagosan a honvédelmi rendszerre kezdte átvinni. Íme­ ezek tantárgyai a négyosztályú real­­gymnasiumnak a szépírás és a melléktantárgya­kon kívül. De a tantárgyak két csoportosata u. m. egy oldalról a humanisticus irány­ú nyelvé­szetiek, más oldalról a reali­sticus irányú tapasz­talatiak, s ezek közt a mennyiségtaniak csak úgy eszközük czélszerűen a realgymnisium fel­adatához képest a lélekképezést elméletileg és gyakorlatilag, ha a nevezett tantárgyaknak a tanmódszer is épen oly irányban felel meg, és ez a fődolog, mire kiválólag figyelmeznünk kell.De hogyan történjék ez? mondják némelyek, hiszen a humanismus már lényegénél fogva az alaki képezést helyezi előtérbe, a realismus ellenben a tapasztalati tényekre, az anyagra veti a fősúlyt. Ez igaz! De hát a humanismus merev alak-e pusztán ? hát lehet alakot gondolni azt kifejező anyag vagy tartalom nélkül ? hát a hazai nyelv - •ben különösen nem egy-e az alak a tartalommal,­­ midőn ezt mondattani alapra fektetve tanítjuk, nem a különböző alakokban megszülemlett gon­dolatokat tanítjuk-e ? hát midőn az idegen nyel­vek alakjait tanítjuk, s tartozunk is előbb alakot tanítani, nem megyünk e át azonnal gondolato­kat kifejező mondatokra? Ezekből úgy hiszem igen könnyű következtetéssel foly, hogy a humanisticus irányú tantár­gyakat realisticus, vagy anyagi képezésű módszerrel kell taníta­nunk. A reáltantárgyak tapasztalati tényeket, anya­got szolgáltatnak a növendéknek azért, hogy azokat földolgozza, megértse s sajátjává tegye, a tapasztalati tárgyakat alakok nélkül, melyek­ben magszülemlve, melyekben benőve, és felnő­ve vannak, gondolni nem lehet, ilyen alakok megkülönböztetése és rendszere nélkül lehet-e tanítani természet - és földrajzot? a természet és vegytanban a jeleneteket bizonyos törvények szerint tanítjuk, vagyis ezekre kell törekednünk mint meg­annyi alapfogalmakra vagy alapala­kokra, a történelmi tények egymásból fejlődése s az azokból lehúzandó tanúságok nem mind­annyi élet irányú törvények vagy alakok-e ? Mindezekből szinte igen könnyű következte­téssel foly, hogy a realisticus irányú tantárgya­kat humanisticus vagy alaki képezésű módszer­rel kell tanítanunk, a mennyiségtant e tekintet­ben nem is említjük, mely lényegénél fogva ön­kényt követeli a két tanmódszer egységét. Íme a kisgymnasium tanszervezeténél oda ju­tottunk, hogy ha az abban kimutatott egymás­sal kiengesztelődésben álló humanisticus és re­­álirányú tantárgyak az általam kifejtett egymás közt egységre törekvő tanmódszerrel is tanít­tatnak, jelesül: a humanisticus tantárgy épen­­úgy reáltanmódszerrel, mint a reál-tantárgy hu­manisticus tanmódszerrel, akkor a kisgymna­sium tanszervezete a kitűzött czélnak teljesen megfelel. A tanmódszerről röviden kifejtett né­zetünket, hogy ismételésbe ne essünk, kívánjuk tekintetbe venni a nagy-gymnasiumi sőt a ly­ceumi tantárgyak tanítása körül is. Ezek után a kis-gymnasiumra vonatkozólag alig van egyéb mo­ndani­valóm, mint az, hogy miután 1861-ben az előbbi tanrendszer meg­változott s ennek következtében több helyt, fő­leg a protestánsoknál az algymnasiumban osz­tályrendszer hozatott be, miután a kis gymna­siumi javaslat szerint, a szépíráson kívül a 108 tanórát négy tanárnak megbízni phyaicai és er­kölcsi lehetetlenség, erre pedig senkit kötelezni nem lehet, tehát az illető iskolai elöljárók fi­gyelmébe ajánljuk, miszerint előre gondoskod­janak, hogy a rajztanár a szakjához közelebb álló mértanból órákat adhasson, a testgyakorlat tanítója pedig a német nyelvből tanítást adni ké­pes legyen. (Folytatása következik.)­­ A többek közt különösen dicséretre méltók :­­ Panker Alajos, Homonnay Szilárd és Benke Gyula urak. A pyramis alakú szobor fényesen csiszolt szürke gránit-kőből készíttetett, tetején égő aranyozott bombával Magassága 2 öl és 6 hü­velyk. A szobor felső részén mind a négy olda­lába Magyarország czimere van vésve, minek két oldalát hadi jelvények szegély­zik. Az elő­lapon e fölirat olvasható: „A szabadságharcz­­ban 1849-dik ápril 2-án elvérzett hősök emlé­kének.“ Jobboldalon: „Mind hősök­ök, mind hon­fiak.“ Baloldalon : „Csatájok­ a népjog csatája volt.“ Hátulján: „Gyöngyös-vidéki honvédegylet több honfi és honleány segélyével 1869. Az elő­lapon a fölirás alatt borostyán- és cserkoszoru közt: „Mindent a hazáért.­ A hátulján hason­­lólag vésetett borostyán és cserkoszoru, abba azonban semmi h­ás. A vésések mind gazdagon vannak aranyozva. A szobor a vasrácsozattal együtt 1000 egynéhány frtba fog kerülni. A szobor nagyon csinos, dicséretére válik, mind a készítőnek : Gerendai A., mint pedig a készíttetőnek : Panker Alajos uraknak. KÜLÖNFÉLÉK Pest, április 6-án. — Királyné ő Felsége ma délben egy órakor meglátogatta a magyar gazdasszonyok árvaleányházát, és igen szívélyesen társalgott a jelenlevőkkel, a­­legnagyobb érdeklődést tanú­sítván az intézet iránt. — Miksa császár szobrára az olasz ki­­r­á­l­y ő­felsége 2000 forintot adományozott. — L­ó­n­y­a­y pénzügyminiszter úr ma reg­gel Pozsonyba utazott. — G­o­r­o­v­e miniszter úrhoz újabban a brassói keresk. és iparkamra és a szász keresk. grémium küldtek bizalmi feliratokat. Ilyenre készül az iparegylet is. — De­dge Magyarország Prímása holnapra mint apri 1 7-ére hívta egybe a főme­gyének az esztergomi vicariátushoz tartozó ke­rületi espereseit tanácskozmányra a n­é­p­i­s­k­o­­lák s egyéb fontos tárgyak ügyében. — Ismét hírlik, hogy a budai várral, mint ilyennel fel fognak hagyni. A bástyákon 123 házhelyet hasítanak ki. — Gr. Beust közös külügyminiszter ma reggel Bécsből Pestre érkezett. — Orvos-tanári jubileum.Dr. Arányi Lajos, a kórboncztan egyetemi tanára, ápril 4- kén ülte meg tanárságának 25-dik évi forduló­ját. A tanárnál tanítványai nagy száma tisz­telgett. — Az egyetem mind a négy karánál megkezdettek a második félévi beiratások, me­lyek f. hó 14-ig tartanak, ezentúl több beiratás nem történhetvén. — Ellenzéki journalisták felszólítására, hogy hát mutassunk helyet, a­hol communisticus izga­­tások­ tényleg mutatkoztak, ime ismét egy válasz! A „Pécsi L.” írja: „Nem emlékezünk már rá, melyik pesti lap szólította fel a kormányt, hogy mondana neki egy helyet, hol communisti­cus agitatiók folynak, s hol a földosztás tettleg megkezdetett. Mi vidékiek, úgy látszik, többet tudunk a pestieknél, mi nem is szólítjuk fel a minisztériumot, hogy mondjon nekünk ily he­lyeket , akár jobbra, akár balra nézünk, látunk mi ily dolgokat, csak szemeinket ne hunyjuk be. Így szerdán Kanizsa mellett egy urasági lakot a szó legteljesebb értelmében ostrom alá vettek, szerencsére azonban, hogy nem tudták bevenni addig, míg a segély megérkezett. Babo­csára pénteken reggel ment el tőlünk vagy száz katona, hogy az ottani földosztók appetitusát egy kissé lecsillapítsák, minthogy az alkotmá­nyos hatóságok ezen divatba jött regulatió meg­akadályozására elegendők nem voltak. Van itt példa elég, mely igen szomorú tanúságát adja a nép demoralisátiójának.8 — Válasz: Radvánszky Károly ur­nak! A „Pesti Napló” ápril 3-áról kelt számá­ban Radvánszky Károly ur aláírásával egy zólyommegyei tudósítás jelent meg, mely­ben állittatik, hogy én Zólyommegyének egyik „helységében jobboldalinak, más helységében pedig baloldalinak mutattam be magamat. — Ezen állítást egyszerűen valótlannak jelentem ki, — s’ igen sajnálom, hogy ily gyarló té­ren kezdi czikkiró irodalmi és államférfim mű­ködését. Pest, ápr. 3. Petényi Ottó. — A pesti bírósági államvizsgálati bizottmány részéről ezennel közhírré tétetik, hogy ezen bi­zottmánynál a folyó iskolai év má­sdik felében az államvizsgák már megkezdődtek, és ezentúl a jogvégzettek számára rendszerint minden szombaton tartatni fognak, az iskolai félév utol­só hat hetét kivéve, mely idő az egyetemi jog­tanulók vizsgáira egyedül van szánva, a vizsga­letétel iránti folyamodások kellőleg felszerelve Szabó Imre hétszemélynöknél és a bírósági ál­lamvizsgálati bizottmány elnökénél Pesten bécsi utcza 1­ ső sz. alatt beadandók. Pesten április 6-én 1869. — Magyar tudományos akadémia­ A Marczibányi-alapitványból kitűzött nyelvtu­dományi jutalom-kérdésre („Adassanak elő Páz­mány nyelvsajátságai“ stb.) 1869. márcz. 31-ig bezárólag mint határnapig, következő egy pá­lyamunka érkezett: I. (Czime a pályakérdés..) Jelige: „Régi dicsőségünk hol késel az égi homályban?“ Vörösmarty. Rendben talált jeli­gés levele zárt borítékban levéltári őrizet alá,— maga a pályamű a nyelvtudományi osztályhoz tétetett át, megbiráltatás végett. Kelt Pesten a M. T. Akadémia 1869. ápr. 5-én tartott összes üléséből. Arany János, titoknok. — A függő államadósság ellenőrzésére ki­küldött magyar országos bizottság ápril 2-án tartott üléséből jelenti, hogy az államjegyek és váltó­jegyek forgalma márcz. 3- én tett összesen 306,978,927 frt és 68 krt. Sóbánya-jegy pedig volt forgalomban összesen 99,861,082 frt 50 kr. értékig.­­ A„Radeczky“ fregatté fellobbanásánál szerencsétlenül elveszettek árvái és özvegyei ja­vára Fiume városa hatósága 2000 frtnyi tetemes segélyösszeget küldött át a közös hadügyminisz­tériumhoz. — Tegethoff altengernagy utasította a tengerésztiszteket, győznék le „igazolatlan el­lenszenvüket“ s igyekezzenek maguk is gy­akor­­latilag megtanulni a hajó­ütegek kezelését, melyhez eddig csak papíron értettek. — Tegnapelőtt este a városligetben oly scan­­dalosus kihágás történt, melyet csakis egy szá­zad katonaság segélyével lehetett megszüntetni. Mintegy 5 óra tájban ugyanis bizonyos Katona István nevű szolga három társával a „bimbó­­ház”-féle endéglőben megjelent, s ott csakha­mar oly nagy zajt csapott, hogy őt az ott levő biztos (Dózsa) el akart fogni. Katonának azon­ban társaival együtt sikerült a biztos szándékát kezdetben meghiúsítani. A biztos erre két po­roszlóval megjelent, hogy az ellenállókat be­fogja. Roppant nagy csőcselék gyülekezett csak­hamar össze, hogy a befogottakat megszabadít­sák, de miután ez útközben nem sikerült, az őrházat, hova a foglyok vezettettek, ostromolni kezdték. Az intelligensebb közönség e botrányt látva, a mintegy 3—4000 számú csocaelék kö­zönséget korholni kezdé, az ostromlók azonban ezt hallva, a korholókat kezdék most durván sértegetni s bántalmazni. E bántalmakban ré­szesült a rendőri közeg is, ki látva gyengeségét, egy század gyalog katonaság segélyéhez folya­modott. A katonaság a színhelyen megjelenve, a csőcseléket eloszlatni igyekezett, de miután ezúttal is még ellenálltak, a század paracsnoka tüzet adni parancsolt. Az összegyűltek csakis ekkor oszlottak szét. — A „Magyar Jegy­ző,“ melyet már ré­gebben melegen ajánltunk az illetők figyelmé­be, április 5-én megjelent és első száma előttünk fekszik. Mindjárt ebben két oly eszmét pendít meg, mely bizonyára viszhangra fog találni szé­les körökben: „jegyzői nyugdíj és jegyzői egyesületet.“ — Folyó évi április 8-án Pest városa minden templomaiban engesztelő szent misék fognak tartatni dicsőült nagy hazánkfia gróf S­z­é­c­h­e­­nyi Istvánért, és pedig a pesti bel- és lipótvárosi templomokban 10 órakor, a sz. Fe­­renczieknél s a józsefvárosi templomban 9 óra­kor, a szervitáknál és terézvárosi templomban 6 órakor reggel. — Körmenden hg. Battyányi Fülöp pa­lotájában a nagybecsű régi olajfestmé­nyek restauráltatnak. A munkával egy bécsi olasz festész bízatott meg. — A főt. Csanádi püspöki szent­szék pápai delegátió folytán a kalocsai főszent­székre nézve tiz évre másodfokú bíróságnak rendeltetett. — E szerint a Csanádi szentszék ügyeit Kalocsára — onnan harmadik folyamo­dásban Egerbe, — Kalocsa pedig Temesvárra, s innen harmadik folyamodásban hasonlag Eger­be terjeszti. — Rózsavölgyi és Társa­mm­­ereskedésében megjelent „Phantasie Bilder“ zenegyüjtemény­ből, mely hat füzetből fog állni, az I. és II. fü­zet. Zongorára szerző Gobbi Henrik; a fü­zetek ára egyenkint 20 uj garas. Egyletek és intézetek. — Kérelem. Miután az el­s­ő p­es­ti b­öl­cs­ő­d­e javára rendezett, és a magas miniszté­rium által engedélyezett kisorsolás f. évi már­czius hó 15-én végbement, felkérem a t. ez. Borsjegytulajdonosokat, méltóztassanak becses személyüknek kézbesített, eddig még vissza nem küldött, igy tehát megtartott — sorsjegyek árát számadásaim bevégezhetése végett folyó évi april hó 10 ig beküldeni. Kelt Pesten, 1869. évi márczius 20-kán. Jármay Gusztáv, kezelő pénztárnok. — A Magyarországi középtan­o­­dák névkönyve, elhagyván a sajtót, t. ez. aláíróinkat ezennel értesítjük, miszerint a neve­zett műszét küldését utóvétel mellett f. hó 5-én megkezdjük. Egyúttal fölemlítjük, hogy a névkönyv 1 frt 50 krért Pesten Eggen­­berger könyvkereskedésében kapható. A ki­ad­ó k. — A buda­pesti ügyvédi egylet ill­ik vagyis büntetőjogi,­ eljárási és börtön­ügyi szakosztálya f. é. április 5-é­n d. n. 6 órakor az egylet rendes helyiségében ülést tartván, arra ezen szakosztály t. ez. tagjai tisz­telettel meghivatnak. Pesten, 1869. április 3-án elnöki megbízásból: Dr. Friedmann Bernáth, szakosztályi jegyző. Napirenden lesznek: 1) A folyó év márczius 30-iki ülés jegyzőköny­vének hitelesítése. 2) A megszerzendő szakbali munkák tárgyában jegyzői jelentés. 3) A szak­osztály által kiküldött bizottságok összehívása. 4) Friedmann Bernáth indítványa a büntető el­­­­járás gyorsítása és a vagyontalan vádlottak vé­delmének könnyítése iránt. — Az országos középtanodai ta­nár­egylet ápril­i án kedden d. u. 6 órakor a pesti főreáltanodában szakosztályi ülést tart, melyre következő értekezések vannak kitűzve: 1) A történet a neveléstan vezércsillaga: L­e­­derer Antal; 2)^A vár élete: Thewrewk Aurel; 3) Mátyás Flórián magyar történeti szó­tárának bírálata: Thewrewk Emil. A szak­osztályi ülések nyilvánosak. Pesten 1869 ki ápril 3-án Ney Ferencz elnök. — Pesti ipartanoda. Az orsz. iparegylet által alapitott ipartanoda ez évi két osztályú tanfo­lyamára a beirások befejezve lévén, örvendetes tudomásul közlöm a t. közönséggel, hogy a re­ménylettnél sokkal nagyobb érdekeltség nyilat­kozott ezen intézet iránt, annyira, hogy a H-ik osztályt két párhuzamos osztályra kelle szakít­­ni. A beirott tanulók összes száma 271, kik kö­zül 84 az első, 187 pedig a második osztályra esik. Képviselve van negyvenféle mesterség, legnagyobb számmal a következők: aranyműves 15, asztalos 29,czipész 18, kőműves 11, lakatos 10, mészáros 37, nyomdász 50, szabó 21. — Az összes számban van 194 tanoncz (inas és gya­kornok) és 77 segéd (legény). Nyelvre nézve 212 magyar, 59 német.­­ Részint az utóbbiak kedvéért, de főleg több oldalról nyilvánult óhaj­tás nyomán elhatározta a tanodai bizottság, hogy még a folyó évben, még pedig ápril 15-én külön tanfolyam fog nyittatni oly iparos segédek és tanonczők számára, kik különlegesen a ma­gyar nyelv megtanulásával foglalkozzanak a le­hető leggyakorlatibb mód szerint Figyelmeztetem tehát mindazon iparos egyé­neket, kik ezen magyar nyelvi tanfolyamra je­lentkezni kívánnak, hogy magukat f. hó 12, 13 és 14 ik napjain a főreáli, igazgatóság irodájá­ban esti 7—8 óráig beiratai siessenek. Ezen magyar nyelvtanulási tanfolyam tart áp­ril 15 től jul. 30-áig minden vasárnap d. u. 3­ 5-ig minden kedden és csütörtökön esti 8 órától 9-ig — hetenkénti 4 órával. Az oktatás díj nélkül adatik. Ney Ferencz, igaz­gató. — A kereskedő ifj. társulatának f. hó 10-én tartandó 1-ső női estélyére a meghí­vók szétküldettek, a­kik meghívást még nem kaptak és igényt tarthatnak reá keretnek az egylet helyiségében Szentkirályi ház 1 emelet 1 órától 3-ig délután a bizottmányhoz fordulni. Dulka Sarolta, Igersits Katalin kis­asszonyok, F­ri­e­d­v­alszky ur, nemkülönben a dalegyleti tag urak szivesek tesznek közre­ködni. Belépti jegyek Oszvald Mihály és társai uraknál barátok terén úgy Kertész és Eisert négyszögben Eisert Ferencz urak váczi utczá­­ban kaphatók. Kezdete 9 órakor. Pest, ápril 6. Szakál László, bízott, jegyző, KÖZGAZDASÁG Miért kellene az állam bányabirto­­kát eladni? II. Az állami bányák terményei az állam kezelése alatt álló kohókban dolgoztat­nak fel. E kohók beváltják egyszersmind a magánbányák terményeit is, és a fel­­dolgozási költségek levonása után érettük járandó összeget azonnal kifizetik, még Folytatás a mellékleten.

Next