Pesti Napló, 1869. október (20. évfolyam, 225–251. szám)

1869-10-19 / 240. szám

240­­szám Szerkesztési iroda: F­erencziek­ tere 7. szám, I. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Ferencziek tere 7. szám földszint. Kiadóhivatal: A lap anyagi részét illető közle­mények (előfizetési pénz , kiadás körüli panaszok, hirdetmények) a kiadó-hivatalhoz intézendők.PESTI NAPLÓ Kedd, october 19.1868. 20. évi folyam. Előfizetési föltételek: Vidékre, postán, vagy helyben, házhoz hordva. Egész évre ... 22 frt. Félévre . . Negyed évre Két hóra. . Egy hóra : 11 frt. 6 , 50 kr. 3 ,70 kr. 1 . 85 kr. Hirdetmények díja: hasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 7 uj kr. Bélyegdíj külön 30 uj kr. Nyilt-tér : 6 hasábos petit­sor 26 uj kr. Pest, oct. 18. 1869 A pénzügyminiszter ma egy két ter­metes kötetből álló munkálatot nyújtott be a képviselőháznak , a magyar á­l­­lamvagyonról. Teljesen indokolt azon kiváló érdekelt­ség, melylyel közönségünk az állam va­gyona iránt viseltetik. E vagyon nem­csak phisikai kiterjedésénél fogva, melyre nézve tizenketted részét foglalja magában az összes magyar államterületnek, hanem a benne rejlő értéknél s nemzetgazdászati jelentőségénél fogva is fontos helyet fog­lal Magyarország anyagi érdekeinek te­rén. Mert tévedne az, ki az állam által keirt vagyonnak becsét pusztán azon pénz­beli haszon után ítélné meg, melyet e va­gyon évenként hajt. Hasznos e vagyon gazdászati szempontból, mert helyes ke­zelés mellett valódi iskoláját képezheti az okszerű gazdálkodásnak, hasznos nemzet­­gazdasági tekintetből, mert alapul szolgál­hat számos, különben kivihetlen nemzet­­gazdászati intézkedésnek, s végre hasz­nos, mert oly kincset képez, melynek túl­nyomó részére bárminő bajok és viszon­tagságok közt az ország mindig bizton számíthat. Mindenki örömmel üdvözlendi tehát azon alapelvet, mely e téren Lónyay úr politikáját vezérli, s mely abban áll: a magyar államvagyont sértetlenül fentar­­tani nemcsak, de úgy jogilag biztosíta­­ni,mint gazdászati s financiális szempont­ból lehető virágzásra emelni. E törekvés szól minden lapjából az előttünk fekvő jelentésnek. Magát a gö­döllői uradalom megvételét is avval indo­kolja Lónyay úr, hogy az állam birtoká­ban levő földtehermentesítési papírok, mint az államvagyonnak bár mobilizált, de kiegészítő részei nem fordíthatók meg­felelőbb czélra, mint ismét való consoli­dátióra, vagyis ingatlan vagyonba fekte­tésre. E tehermentesítési összegekből ve­tetett meg a gödöllői uradalom, s ezekből akarja Lónyay úr a mácsa ecsekendi és valkó­sz.-lászlói birtokrészeket, melyek a gödöllői uradalomnak úgy gazdászati, mint territo­riális kikerekítésére szolgá­­landnak, megszerezni. A­mily biztosan reméljük tehát, misze­rint a törvényhozás e vételt engedélyezni fogja, és oly bizonyosnak tartjuk, hogy elfogadandja a jelentéshez mellékelt azon másik törvényjavaslatot is, mely külön­féle földbirtokrészek eladására hatalmazza fel a pénzügyminisztert Nem ellenkezik e javaslat a fentebb említett törekvéssel, mert benne csak oly­a.­n. kivágás földek, parlagszőlők, maradványföldek s más nem tagositható birtokrészek eladása szán­d­é­koltatik, melyek fekvésüknél fogva az államnak semmi hasznot nem hajtanak, ellenben az illető helybeli szomszéd birto­kosoknak eladatvan, ezek által jövedel­mezőkké tétethetnének. Mindkét javaslat csak azon, a részletekbe ható gondoskodást bizonyítja, melylyel Lónyay úr az állam vagyona iránt vi­seltetik. S hogy e gondoskodás nemcsak ideális vonzalom s theoretikus előszeretet tárczája teendőinek ezen ága iránt, hanem egészséges, gyümölcsöző politikának ered­ménye, azt mindenek felett hirdeti azon fényes siker, melyet a pénzügyminiszter e téren máris felmutathat. Nem akarunk elébe vágni azon részle­tes ismertetésnek, melyben lapunk sietni fog az olvasó közönséget e tárgy felől bővebben felvilágosítani, de igazságtala­nok volnánk a pénzügyminiszter iránt, ha már ez alkalommal ki nem emelnék elő­terjesztésének néhány legékesszólóbb pontját. Értjük itt nem a nagy szavak, hanem a számok ékesszólását, melyek­nek megdönthetően argumentumaira Ló­nyay úr mindig büszkén, a teljesített kötelesség öntudatával fog hivatkozhatni. Nem vagyunk a számok bálványozói mindenben, de körülményeink közt tagad­­hatlanul a számoktól kell a döntő felele­tet kérnünk, ha pénzügyminiszterünk ügy­vitelét megítélni akarjuk. Csak néhányat említünk. A mezőgazdasági államuradalmak 1862 —6-ig átlag évi 1.464,970 ftot jö­vedelmeztek. 1867-ben hoztak 3.071,603 ftot, 1868-ban pedig 3.112,758 ftot. E téren tehát az állam jövedelme több mint száz percenttel növeke­dett Lónyay úr kezelése alatt. Az államerdők jövedelme volt 1862— 6- ig évi 300,903 ft, 1867-ben lett 555,649 ft, 1868-ban pedig 1.210,392 ft. Az erdők jövedelme tehát négyszáz perczent­­tel emelkedett. A bányák 1862 - 6-ig 207,253 ft vesz­­teséggel kezeltettek, míg 1867-ben már 198,265 ft nyereséget hoztak. A jövede­lem emelkedés itt is mintegy négyszáz perczent­re megy. A részakaratnak is el kell ismernie az eredmény nagyságát, midőn két rövid év alatt, melyben annyi temérdek halaszt­­hatlan feladatok megoldása nehezedett e pénzügyminiszter vállaira, az államva­gyon jövedelmét — annak egyes ágaira átlag kivetve, — 300 perczenttel felemel­ni bírta. S e buzgalom annál nagyobb méltány­lásra fog találni, ha meggondoljuk, minő küzdelmeibe kerültek a pénzügyminiszter­nek néha egyes oly intézkedések, me­lyeknek összege ily fényes eredményre vezetett. Emlékezzünk csak vissza azon, amily szenvedélyes, oly lelkiismeretlen agitátióra, melyet a közönség a „temesvári fakérdés“ neve alatt ismer. Az ellenzék haz­agsággal, részrehajlással s isten tud­ja még mivel nem vádolta a pénzügymi­nisztert. E vádakra is megadja e jelentés a feleletet, midőn igénytelen, de sokat mondó számokban előadja, hogy a temes­vári s lugosi erdők jövedelme Lónyay úr keze alatt 30,592 ftról egyszerre 195,802 frtra, tehát több mint hat annyira emelkedett. Lónyay úr nem szorul a mi biztatá­sunkra, hogy pénzügyi politikájában az eddig követett utón haladjon tovább is. Ő bizonyára tenni fogja ezentúl is azt, amit tett eddig ; nem fogja magát a nagy­­szavú ellenzékieskedés által visszariasz­­tatni, nem fog múlékony népszerűség hajhászat kedvéért tenni vagy elmulasz­tani semmit, amit tenni vagy nem tenni helytelennek tart. Kitartó lesz, mint volt eddig, s ezen egy dologban a nemzet biz­tos garantiáját bírja annak, hogy Ma­gyarország anyagi helyzete, ha csak vá­ratlan csapások semmivé nem tesznek minden számítást, rövid idő alatt a virág­zás oly fokára fog emelkedni, a minőre körülményeink közt vasszorgalom és buz­gó ügyszeretet csak emelkedhetik. De rejtsen magában bármit a jövő, Ló­nyay úrnak, a maga személyére nézve nincs szüksége többé a jövő igazolására. Mert ha mindeddig nem tett volna mást, mint azt, ami e ma kiadott jelentésben van elmondva , már ez által is megérde­melte volna a nemzet háláját. Pest, oct. 18. (Bp.) A képviselőház mai ülésében tette le a pénzügyminiszter a ház asztalára úgy az 1868-ki államkiadásokról össze­állított számadást, valamint az 1870. évre szóló előirányzatot az ország bevételeiről, és kiadásairól. Mindkét okmányt a pénzügyminiszter egy­ kimerítő, részletes , s a fontos tárgynak mélyére ható exposéval világitá meg. Szépen jellemző ezen előadást könnyed modor, melylyel szónok a száraz számté­teleket mintegy megelevenítve hallgatói­nak figyelmét mind­végig nemcsak le­kötve tudta tartani, de azt a bevégzésig fokozatosan emelni is; — és azon a nyo­matékkal kiemelt eredmény, hogy júliusi beszédjében felhozott, s akkor sokféleké­pen nehezitett vagy kétségbe vont bevételi többletek most számadásilag is iga­zol­ják. A ház jobboldala hangos helyelésben adott kifejezést elismerésének a közlöttek­ért, melyek Lónyay Menyhért pénzügyéri hivatottságának fényes bizonyítékait fog­lalják össze, s melyek a benyujott nagy terjü művek megbirálása, s tárgyalásánál mintegy kalauzul szolgálhatnak. Úgy a számadási ívek, valamint az előirányzat is többrendbeli, a közvetett adókra vonatkozó, s az államjavakat illető törvényjavaslatokkal együtt kinyomatni rendeltetvén, megbírálás s véleményezés végett a pénzügyi bizottsághoz utasíta­tott. És e ténynyel a képviselőház meg­kezdő missiójának egyik legfontosabb feladatát, mely mint az exposé is kiemeli, alkotmányosságunk legfőbb biztosítékát képezik. Semmi kétség benne, hogy a ház e nagy horderejű munkát az iránta ér­zett országos bizalomnak megfelelőleg fogja elvégezni,­­ és e szempontból te­kintve a kérdést, tán nem indokolatlan az óhajtás, hogy a képviselők folyvást, s tel­jes számmal legyenek jelen, így érvénye­síthetvén kiki kerületének szavazatát az országos költségek megállapításánál. A mai ülés tagszáma e tekintetben némi aggodalomra nyújtott okot, midőn tapasz­talni kellett, hogy három havi szünetelés után többen hat hetes szabadságidőt kér­tek, és hogy a 438 képviselőből az állam­költségvetés átvételekor nincs jel­en több 176-nál. A gyengédségnek meg vannak a maga határai, s ezek épen nem sértet­nének meg, ha ily körülmények közt az elnök alkalmazásba vétetni kívánná azt, mit erre nézve a házszabályok rendelnek. A képviselőház osztályai megk­ezdvén ta­nácskozásaikat , azoknak távollevő tagjai, különösen elnökei felszólittatnak, hogy mi­előbb Pesten megjelenjenek. A képviselőház elnöke So­ms­sich. A felsőház rendezéséről. Mutatvány Kákai Aranyos krónikájának e napokban megjelenendő III. és IV-dik füzetéből. n. A magyar társadalom az 1848-ki törvények által demokratiai irányba töröltetett, igen helye­sen , mert ez a nemzetek természetes s ellenáll­­hatlan fejlődése. Ezen általános irány nem zárja ki a földbir­tokos aristokratia socialis befolyását, s annak al­kotmányos rendezését; példa reá Anglia, mely már régebben és sokkal demokratikusabb, keres­­kedőbb, iparosabb, munkásabb ország Magyar­­országnál. De a magyar társadalom még korántsem fej­lődött demokrativá. A középbirtokos osztály — akárhogy ámítjuk magunkat, s a világot — testben lélekben aristokrata; nemesi családfá­jára nem kevésbé gőgös az Eszterházyaknál; és lelke titkos vágya, valamely kilenct ágú koro­nával jőni legalább is sógorságba, rokonságba. És a közép­birtokos osztály nagy átmeneti válságban van. Nagy része a forradalom óta, és általa tönkre ment. Nagy része nem bir szakí­tani a feudális fényűzés reminiscentiáival, s ro­hanva rohan pusztulása felé, földbirtoka más nem nemes, vagy nem magyar, vagy zsidó kéz­be megy át. Egy okkal több arra, hogy még létező nemzeti földbirtokos osztályunknak az al­kotmányos életben súlyát fentartsuk. A közép­birtokososztály ezen erisise csak a megyerendezés kérdésére, nem a felsőházra hat vissza; a­mennyiben ez magyarázza meg, hogy a tiszteletből s ingyen­szolgálatra alapított mu­­nicipium elemei eltűnvén, azon intézmény elfa­jult, s tarthatlan. A paraszt az ország nagy részében több föl­det bir, mint a­mennyit jól mivelni képes. És ott is, hol birtoka családja eltartására nem elegendő, a munkás kezek mai országos szüksége, a mun­kabér magassága, lehetővé teszi neki földecskét venni, mihez népünknek, általán szólva, erős hajlama van. A munkás­osztály nálunk inkább csak nomád napszámos, kitéve oly csáboknak, melyek ál­landó szegénységben tartják. Hiszen a főváros­ban is látjuk, hogy azon ezernyi munkások, kik 226 forintot szereznek napjában, nemcsak mit sem takarítanak meg a munkaszünet idejére, sőt e hallatlan kereset idejében is mezítláb, ron­gyokkal félig-meddig fedett testtel fetrengenek azon bűnfészkekben, hol keresetöktől rendsze­resen megfosztja a kerttek és korcsmárosok or­­ganizált rablása , a hatóság gyalázatára, köz­­igazgatási állapotunk szennyes illustratiójaképen. Tekintsük a polgári osztályt, mely a demo­­kratia leghathatósabb eleme fejlettebb országok­ban, mert vagyonossága s értelmisége versenyez­het a földbirtokos aristokratáéval. Nálunk ezen elem végtelenül jelentéktelen. Az apró és mester­­terségében ó-conservativ,de politikai hajlamaiban subversiv kézműves mellett és fölöt­t kezd ugyan fejlődni az egyesülési szellem, s a gyáripar, de csak kezd, és az is nagyrészt szédelgés tárgya. A városi vagyonosabb polgár, és megazdagodott kereskedő, többnyire külföldi származású, de mindenesetre nyárspolgár, politikai hivatás nél­kül.­ Eb e polgári osztályok közé ékelve mint vá­lasztó víz — áll a zsidó tömeg, mely habár po­litikailag egyenjogúsított, de családilag teljesen elkülönített, vallásilag épenséggel cast, és min­denesetre e mai napig tettleg a nemzettestben idegen osztály, mely a nemzeti polgárság, az egyöntetű, közszellemmel bírandó középosztály kifejlődését eddig lehetlenné tette, mert az alsó és fölsőbb osztályok egymásba átmenetét meg­szakítja. A zsidók kezében, mondják, sok pénz van. De nem kell feledi, hogy nagy számuk roppant szegény. És oly szegénynek lenni csak a zsidó tud. Mindenesetre aránylag kevesek azok,kik— tagadhatlan munkásság, élelmesség, s kedvező szerencse által fölvergődnek , — és kik aztán nagy mérvben földbirtokot vásárolnak, és az aristokratiával versenyző politikai s társadalmi befolyást gyakorolnak. Még eddig Magyarország gazdagságának túl­nyomó része kétségbe vonhatlanul a földbirtok­ban van , és a nagy földbirtokosok társadalmi s politikai súlya — a jogegyenlőség daczára túl­nyomó. Ezért van még meg a régi nevek varázsa, az aristokratia befolyása, s tettleges elsőbbsége a magán és közéletben. E tényt a törvényhozásnak nem is lehet ignorálni. Ellenvethetni ugyan , hogy hiszen ha az aristokratia tagjai oly nagy sociális befolyással bírnak, s köztük oly sok kitűnő politikai kapaci­­tás található : azok magukat könnyen megvá­lasztathatják képviselőknek, s az alsóházban is megtalálják nagy tehetségeiknek a tért, s ott is hathatnak üdvösen a törvényhozás művére. Hi­szen jelenleg is sok mágnás ül a képviselőház­ban , s senki sem lát ebben anomáliát. De nem kell a kivételt összetéveszteni a sza­­bálylyal, sem a véletlent — melynek egyesek megválasztatása nevezendő, — állandó institu­­tióval. Ha a fölsőház, mint parl­amenti intézmény szükséges, pedig megmutattuk, hogy az, akkor a fölsőház természetes elemeinek szétszóródása az alsóházban nem gyakorolhatja azon hatást, mely azoknak a fölsőházban öszpontosítása által czéloztatik. De nem is felel meg a tényállásnak, vagyis nem igaz, hogy nagy sociális befolyás, név, va­gyon, s értelmi felső­bbség elegendők arra, hogy valaki képviselővé megválasztassék. Több kitű­nő egyént tudnánk nevezni, a­ki csak azért nem lép föl képviselőjelöltnek, ámbár örömmel fog­lalna helyet az alsóházban, mert előre tudja,hogy azon kerületekben, hol fölléphetne meg nem fog­ják választani, mert választási rendszerünk, s mai viszonyaink között, mint számos eset bebizo­nyította, a legkitűnőbb országos nevű férfiaknak is hátrálni kell egy-egy helybeli celebritás, egy­­egy candidat de clocher, egy vidéki izgató, és pe­dig különben nauci flocci ső­t néha megbélyeg­zett egyén előtt is. Egyébiránt az aristokratia tagjainak tömeges megválasztatását az alsóházba többnemű fon­tos okoknál fogva óhajtandónak sem tartanám, sőt azt az denaturálná. Országgyűlési tudósítás: A képviselőház oct. 18-án tartott ülése. Elnök: Somssich Pál. Jegyzők: Szél Kálmán, Jámbor Pál. A kormány részéről jelen vannak: András­­s­y Gyula gr., Lónyay Menyhért, Hor­­vát Boldizsár, Eötvös József b, Gor­o­­v­e István, Bedekovits Kálmán. Az ülés kezdődik i. e. 10 órakor. A jegyzőkönyv hitelesítése után elnök bejelenti a következő kérvényeket: Deák Ferencz a középtanodai taná­rok kérvényét adta be sanyarú helyzetük felse­­géllése iránt; ugyancsak Deák a minisztéri­um összes személyzetének i k­érvényét fizetéseik felemelése végett. Kassa városa Békés megye kér­vényét pártolja az eszék-sziszek-károlyvárosi vasút tárgyában. A gazdasági bizottság jelentése kinyomatik és napirendre fog tűzetni. Pásztélyi János, Onossy Má­tyás, Csotta János és Jozippo­­vics István néhány heti szabadságot nyernek. Szakássy Dániel és Prileszki Tádé az ipartörvény ügyében nyújtanak be kérvényt. Vidacs egy Torontál megyei czizmadia kérvényét, melyben az 1849-ben a hadseregnek szolgáltatott bakancsokat megtéríttetni kéri. A kérvények a kérvényi bizottsághoz utasit­­tatnak. Irányi D­a­n­i­e­s. Tapasztalva, mily ká­ros hatást g­y­akorol a hazai pénzügynek az oszt­rák nemzeti banktól függése pénzpiac­unkra, kereskedelmünkre és iparunkra, azon kérdést intézem a pénzügyminiszter úrhoz: Szándéko­­zik-e, s milyen intézkedéseket ajánlani a tör­vényhozásnak a magyarországi pénzpiac­, ipar és kereskedelemnek az osztrák nemzeti banktól függetlenítése végett? Az interpellatio kiadatik a pénzügyminisz­ternek­ A napirendre áttérve felszólal. Lónyay M­enyhért pénzügyminiszer 4ró­r. ház türelmét a múlt ülésszak végperc­eiben hozzám intézett interpellatiók folytán igénybe vettem hazánk pénzügyeire vonatkozó nyilatko­zat végett; engedje meg, hogy a jelen ülésszak kezdetén ismét a pénzügyekre vonatkozó előter­jesztések meghallgatására hívhassam fel becses figyelmét, mit annyival inkább vagyok bátor kikérni, miután jelen előterjesztésemben kike­rülni kívánom a szónoklati modort; száraz szá­mok lesznek indokaim, melyeknek, — úgy hi­szem, — meg van saját nyomatékuk, miután va­lóságos, eltagadhatlan tényeknek eredményei. Jelen előterjesztésem három részre oszlik, vagyis inkább három külön tárgyról kívánok előterjesztést tenni. Az elsőben előterjesztem a múlt 1868. évről a zárszámadást, a második előterjesztésem vonatkozik az 1870 iki államköltségvetésnek már befejezett részére, különösen a fedezetre ; a harmadik végre általában az államvagyon­­ra. (Halljuk!) Az alkotmányos jogok legfontosabbika, sőt lehet mondani, minden alkotmányos jog gyakor­latának alapja, legnagyobb biztosítéka : az évi állam­költs­ég­vetés megállapítása, és az ekkér megállapított költségvetés szerint az elmúlt évekről adott részletes számadásnak a törvény­­hozás elé terjesztése és bírálata. A valódi alkot­mányosság szempontjából tehát nevezetes pilla­nat az, midőn a mióta a magyar alkotmány fenn­áll, elsőben terjesztetik államháztartásról szóló számadás a törvényhozás elé azon czélból, hogy a törvényhozás azt az 1848 : IV. és 1867 : X. t. sz. értelme szerint vizsgálat és birálat alá ve­gye. (Tetszés) Ez egy ujabb elvitázhatlan bi­zonysága annak, hogy 1867-ik év szerzett ér­vényt és adott életet azon alkotmányos jognak, melyet ősi alkotmányunk nem ismert, s legelő­ször az 1848. törvények mondtak ki. Hajdan a koronás király szabadon rendelke­zett az ország jövedelmeinek legnagyobb része felett, az államjavak, bányák, vám, és sóegyed­­áruság jövedelmei á 1t - r a kezeltettek, szedet­tek és adattak ki minden számadás tétel nélkül; az országgyűlés szavazta ugyan meg az úgy­ne­vezett hadi adót, de hovafordításáról számot nem kérhetett, ősi alkotmányunk tehát nélkülözte azon szabatos biztosítékot, mely nélkül az a polgári szabadság támasza nem lehet. De nemcsak a törvényhozásr­a, hanem a mi­­nistériumra nézve is nevezetes pillanat az, mi­dőn számot ad működéséről, mert kell, hogy nemcsak azon pillanat fontosságát érezzük, mi­dőn alkotmányos jogainkat gyakorolhatjuk, ha­nem azt is, midőn törvényes kötelességünket lerójjuk. (Helyeslés.) Az 1868-ki zárszámadás hiteles példányát van szerencsém ezennel a t. háznak bemutatni, a sommázat és mérleg néhány melléklete már ki van nyomtatva, s ki fog a t. ház tagjai közt osztatni; még közel 100 év van nyomtatás alatt. A múlt évi országgyűlés alatt általam beter­jesztett és az országgyűlési irományok 328. sz. a. foglalt kimutatás az 1867-iki­­állambevételek­­ről és kiadásokról valódi zárszámadásnak nem nevezhető, az 1867-ik évben rendesen megsza- Előfizetési felhívás PESTI NAPLÓ 1869-ki oct.—deczemberi folyamára Előfizetési feltételek : Pesten h­á­z­h­o­z hordva, vidékre postán küldve Fél évre . 11 frt. — Negyedévre................................................5 frt 50 kr. Egy hónapra.........................................1 frt 85 kr A­x „Athenaeu­m“, Irodalmi , nyomdai r­éss­vény társulat, mint tulajdonos de kiadó. Mai számunkhoz egy egész iv melléklet van csatolva. Ma esti hét órakor a Deákpárt részéről ér­tekezlet tartatott. Szóba hozatván, hogy az egyes képviselők által már beadott törvényjavaslatok tárgyalásá­nál minemű eljárás alkalmaztassék, s átalában a reformtörvények sorozatára nézve mi megálla­podás é­rvényesíttessék , a­mennyiben a pártta­gok teljes számmal az országgyűlésre még min­dig nem jelentek meg, czélszerűbbnek találta­tott, hogy ez utóbbi kérdés majdan egy köze­lebbi, népesebb értekezleten, nagyobb megnyug­vással oldassák meg, az elsőre nézve azonban egyhangúlag megállapodás lett elérve.

Next