Pesti Napló, 1871. január (22. évfolyam, 1-25. szám)

1871-01-14 / 11. szám

itt mindkét bizottmány törölt; az osztrák 40 ezeret, a magyar csak 20-at. Bővebb összeha­sonlítást a tanácskozások elhaladásával fogunk tehetni. (A képviselőház osztályai,­ a III-kat kivéve, elvégezték a honvédelmi miniszter által benyújtott törvényjavaslatok tárgyalását. A többség elfogadta a törvényjavaslatokat, s név szerint 5-öt, míg a 6-ik, a honvédaltisztek ellátásáról szóló, némely osztályban ellenzésre talált. Egy osztály, t. i. a II., e törvényjavaslatot visz­­szavetette, ugyane sors vár rá valószínűleg a III. osztályban is, mely még nem végezte be tárgya­lásait. Az osztályok előadói közül m­eddigelé a kö­vetkezőkről van értesülésünk: II. o. Várady Já­nos, IV. o. Szőgyény László, VI. o. Mihályi Pé­ter, VII- o. Királyi Pál, VIII. o. Győrffy Gyula, IX. o. Szilágyi Virgil. A­mi a részletesebbet illeti, a II. osztályban az előadónak utasításul adatott, fejezze ki a központban azon óhajtást, hogy a honvédség mi­nél előbb műszaki csapatokkal is elláttassék. A honvédaltisztek ellátásáról szóló törvényjavaslat visszavetésére főkép Házmán hangsúlyozása mellett azon érv bizt­­úlylyal, hogy alkotmányos országban magán társulatok egyes egyének alkal­mazására nem kényszeríthetők, a­ki alkalmaz­ható, úgyis talál alkalmazást. Azon óhaját is kifejezte az osztály, hogy mi­után az 545—47—48. és 549. számú törvényja­vaslatok nem egyebek, mint az 1868. XLI. t. sz. egyes §§-nak módosításai, egyszerűsítés kedvéért ezek egy törvényjavaslatba foglalandók öszsze. (A III. osztály köréből.) Ezen osztály­ban Deák Ferencz elnökölt. Az osztály tár­gyalta a honv. miniszter által benyújtott törvény­­javaslatokat, melyek az 1868. évi XLI. tvezikk 7., 6., 19., 9. és 13., továbbá az 1868. évi XL. t. sz. 6. §§-ának módosítására vonatkoznak. A törvényjavaslatok bővebb megvitatás után az osztály által elfogadtattak. Ezután felvétetett ugyancsak a honvédelmi miniszter által „a hosszasan szolgált altisztek közszolgálati alkalmazása tárgyában“ bemu­tatott törvényjavaslat, melynek tárgyalásánál az osztály az 5. §-ig haladt. Andrássy Gy. gr. mint­ honvédelmi miniszter, valamint Ghyczy Béla honvédezredes és honvédelmi miniszteri ta­nácsos, az osztályban megjelenvén , az osztály tagjai részéről tett kérdésekre és felmerült ag­godalmakra kimerítő választ, illetőleg felvilágo­sítást adtak. A vitában Deák Ferencz elnö­kön kívül még több képviselő vett részt, legin­kább pedig Ghyczy Kálmán, Nehrebecz­­ky, Schvarcz, Térey, Ivánka Zsig­­mond és Huszár. Holnap 10 órakor ezen osztály ülést tart. (Az árvíz.) Illetékes helyről a következő közleményt veszszük: A „Pesti Napló“ nagybecs­­kereki levelezője f. hó 7­-től a Bega-, Temes- és Brezova árvizei által okozott pusztításokat ír­ván le, levelét a kormányhoz intézett oly felszó­lítással végzi, hogy szerezzen alapos tudomást az ottani szomorú állapotról, s tegyen intézkedé­seket e szerencsétlenség orvoslására. Azon hely­zetben vagyunk, mikép hitelesen állíthatjuk, hogy a közlekedési miniszter, mihelyt az emlí­tett veszedelem hírét vette, Egert József főmér­nököt azonnal kiküldte a helyszínére, a beadott panaszok megvizsgálása és szükség esetében a védelmi munkálatok vezetésére. A Bega-csator­­nára nézve egyébiránt az árvízi veszedelem gyökeres elhárítása csak e csatorna teljes átala­kításával kapcsolatban lesz eszközölhető, mely munkálat, mint tudva van, törvényhozásilag egy consortiumra ruháztatott, ez azonban a munká­latok megkezdését pénzbeszerzési nehézségek miatt egyik határidőről a másikra halogatja. A Temes menti árterek mentesítését már szintén kezébe vette volt egy társulat, mely azonban újabb időben megszüntette működését, s igy itt is azon sajnos tapasztalással találkozunk, me­lyekre már ismételve volt alkalmunk utalni, t. i. az ártéri érdekeltek mulasztásaival. Vajha a most előforduló sajnos esetek az érdekelteket fokozottabb tevékenységre serkentenék. (A jegybankügyi bizottság­nak­ jan. 14-kére jelzett értekezlete, s 15-kére szintén egy-egy forint szedessék be közadóul. Ily értelemben adózott az ország egészen 1848-ig, s csak az volt törvényes adó, mely az ország­gyűléstől elismertetett vagy elrendeltetett. En­nek daczára az nálunk, valamint minden álla­milag rendezett országban napjainkig növeke­dett. Gyakran közbejött kivételes állapot is az adózásban, előidézve részint a törököktől, részint az udvar némely kincsszomjas tanácsosaitól. Mily tökéletlen volt ezen korban az adózás módja, mutatja II. Lajos története, különösen 1521-ben Lőcse városának a rovásszedőkkel való esete. Akkoron még semmi B táblák nem létezvén, csak rovás szerint szedetett az adó. Az említettem esetet így közli Szalay, Spervogel Lőcse város birájának feljegyzése szerint: „A rovásszedők Lőcsére érkeztek s minden házhely után egy aranyat követeltek. A tanács nem akarván a házakat összeiratni, kérdé : mennyi pénz kell ? Négyszáz arany, volt a válasz. Kap­tak kétszáz­huszonöt forintot s ezzel megelé­gedve eltávoztak. A város hatóságához tartozó falvi­kért tizennyolcz forint fizettetett. A rovás­szedők visszajöttek, mondva, hogy 225 frt nem elég, mert Lőcsén több a ház, kaptak még 170- net s azzal lecsendesettek. Utóbb Budára hivat­­tak a lőcseiek: fizessenek még többet, mit tenni vonakodván, perbe idéztettek, mely azonban nem sokára meg lett szüntetve.“ A rendek által az or­szág védelmére szánt adóból, melynek öregbíté­sére ez alkalommal magukat is nagylelkűen meg­adóztatták, (hac una vice ad ipsam expeditionem praenominatam non obstante libertatis eorum praerogativa) csak 45,747 frt folyt be a kincstár­ba, holott közel öt millióig kellett volna abba betenni. Nem egyenesadók is szedettek az or­szágtól, mire szomorú példát Karaffa eperjesi működésében találunk. Az állandó sereg fenn­tartásának szüksége mindinkább bebizonyodván, főkép az I. Lipót és III. Károly alatt folytatott török háborúk miatt a rendes adó is meghono­­sult. A sereg, a fizetéses és nyugdíjazott hivatal­nokok nagy száma, képezi azon feneketlen ten­gert, mely a szegény nép arcza verítékével szer­zett filléreit felemészti. Vessünk még egy tekintetet arra, hogy az adó mily roppantul emelkedett. Ausztriának 1784-ben 263,295 főnyi serege volt. 1850-ben már 642,000 emberre ment, 70 és 1­, millió fo­rint évi költséggel. A bécsi udvari személyzet néhány évvel ezelőtt 45 híján 4000 egyénből ál­lott. A dohány évi jövedelme 1764-ben másfél millió forintot tett, most 30—40 millióra megy. Berlinben 1604-ben az összes testőrség 9 em­bert számlált, kik közül ketten naponkint szol­gálatot lőnek. Dresdában ugyane korban hét öntött ágyú képezte az összes tüzérséget. Po­roszországban az igazságügy 1850-ben 9.939.601 forintba került, Ausztriában ugyanazon évben 2.954,48872 írttal védték az igazságot. Németországban 1848-ban 75,400 fizetéses ta­nító volt, 6,500,000 növendékkel. Az oktatási költségek fedezésére 34-350,000 frt kellett. Esze­­r­int majdnem minden németre fél tallér jutott. Spanyolhonban 1849-ben csak 14,640 nyilvános iskola létezett, melyekben 16,386 tanító 663,661 tanít­ványnyal találtatott.­­ Spanyolhonban 17 gyermek közül csak egy jár iskolába. Török­országnak 1865-ks hivatalos kimutatás szerint 15,000 iskolája, 600,000 növendéke és 25 milló lakosa volt. Oroszországnak 75 millió lakos mel­lett alig van 20,000 iskolája 8—900 ezer növen­dékkel. Ezekből is Lengyelországra legtöbb esik. Nálunk csak az idei költségvetésben tapasz­talhatjuk azt , hogy a hasznos beruházá­sok terén bizonyos programmszerű előhala­­dást honosítanak meg, s Kerkapoly minisz­tersége mintha e tekintetben újabb korszak, újabb rendszer feltűnését jelentené. Adja jó sorsunk, hogy míg milliókat költünk az ar­­madiára, saját konyhánkra is maradjon elég, s ha összehasonlítást akarunk tenni a tárgyban, hogy a közművelődési czélokra aránylag meny­nyit költünk mi, és mennyit más államok , ne kelljen pirulnunk ez összehasonlítások felett! B. kitüzött ülése egyelőre elhalasztatik. Pest, jan. 13. 1871. Zichy Nándor gróf. (A II. o­s­z­t­á­l­y) f. hó 14-én, ha országos ülés nem lesz, vagy esetleg ez után a rendes időben, a földhitelintézetről szóló törvényjavas­lat tárgyalását folytatja. Pest 1871. jan. 13. Tö­rök Sándor osztályjegyző. (A 6-d­i­k o­s­z­t­á­l­y) f. h. 14-én szombaton d. e. 11 órakor szokott helyiségében ülést tart. Tágjai: A kisbéri uradalom beczikkelyezéséről, a felnőttek elemi oktatásáról, a magyar földhi­telintézetről szóló törvényjavaslatok. Radvánsz­­ky Károly osztályjegyző. (A pesti polgári kör) vasárnaponf.hó 15. délután 5 órakor Pulszky Ferencz úr a kör helyiségében (Királyutcza 28. sz.) a pró­fétákról a hajdan és jelen korban fölolvasást tartand. Ezen felolvasásnál nem ta­gok is megjelenhetnek. A hadügyminiszter újabb előter­jesztései. Pest, jan. 13. A hadügyminisztérium a delegátiók tagjai között ma szétosztott előterjesztésében újabban 2.817.501 frt engedélyezését kéri, mely összeg­ből 400.000 frt jutna az ezred­­nek hadkiegé­szítő kerületekbe való visszahelyezésére. Látjuk e javaslatból,hogy az elv, az ezredek haza szállítása, legf. helyütt szentesítést nyert, mely tényben ismét egy neves eredményét je­gyezhetjük fel a kiegyezési politikának, mely ténynek értéke ép most, midőn a képv.­ház e tárgyban kelletlen vitára készül, nevezetesen emelkedett mind jelentőség, mind horderőben. A hadügyminisztérium említett előterjeszté­sét, mely a magyar delegáció hadügyi bizottsá­gának mai ülésében bemutattatott, a következő bevezetés nyitja meg : A háború, mely Német- és Francziaország közt még mindig dühöng, a tapasztalásnak azon tételét, mikép a sereg szervezetének készségé­ben és azon gyorsaságban, melylyel a béke-­s a háborúalakulásba átlépni lehet, a győzelemnek csaknem legfőbb főfeltétele rejlik, a szakférfiak­nál úgy mint laikusoknál tagadhatlan axiom­­má téve. Azon állam, mely ezen főfeltéteket nyugalmas állapotban, igy tehát viszonylag csekélyebb ne­hézségekkel és mérsékelt áldozatokkal teljesí­teni elmulasztja, népeinek nem csak jólétét, de talán politikai létét is igazolhatlan módon koc­­­káztatja. A mozgósítás bevégzésével és azon erőösszeg hadászati kiindulásával, mely az ellen" vissza­utasítására szükségeltetik, néhány napi elkésés ma már tökéletesen elegendő lehet arra nézve, hogy hadászatilag meglepettessünk, és időnyerés végett vagy a tulajdon területből nagyobb he­lyeknek azonnali átengedésére szoríttassunk, vagy az, hogy a hadászati előállás késztelensé­­gétől el nem választható zavarban már a műve­letek kezdetében egészen halomra döntessünk. A háború ostorai a tulajdon területen, a véd­erőnek erkölcsi ziláltsága, mindjárt a háború kezdetén, a népnek a védképessége iránti bizal­ma megrendítése, és egy szerencsétlen háború­nak a nemzeti jólétre nézve oly rettentő további következményei, melyeknek elsorsolása nem is szükséges, megannyi következményei az elké­­sésnek, így tehát a hadügy összes közegeire nézve valódi szent kötelesség, egyrészt a véderő szer­­vezetében mind­azon hiányokat, melyek mozgó­sítás esetén, a súrlódást igazolatlanul fokozni képesek, eltávolítani, továbbá már békében t. i. a nyugalom állapotában,az állam megvédése iránti háború megkezdésére a legnélkülözhetlenebbet beszerezni. Az erre felhasznált pénzek a veszedelem pil­lanatában ezerszeresen kamatoznak. Az osztrák-magyar birodalom hadikezelősé­­ge ezen kötelmét annál kevésbé hagyhatja fi­gyelem kívül, minthogy a maga hatáskörében minden előgondoskodása mellett még mindig maradnak számos nehézségei, melyeknek legyő­zésére, a vezérletben az erély legmagasabb mérve és a csapatok és intézetek rendkívüli te­hetség­képessége szükségeltetik, melyeknél csak a hadászati feltételeknek kevésben meg­felelő és még nagyobbrészt egy nyomó vasúti hálózat tökéletlenségére, és a birodalom sok ré­szeiben hiányos úti összeköttetésekre kell utalni. Ezen nehézségekhez még azon körülmény is járul, hogy az Európa szívében fekvő osztrák magyar birodalomra nézve alig lehet háborút gondolni, mely a véderőnek legnagyobb megfe­szítését nem igényelné, miután minden jövő há­ború e birodalomra nézve természetesen lét­­harczcvá fog válni. Eme tagadhatatlan viszonyok nyomása alatt oda kell a közös hadügyminisztériumnak töre­kednie, hogy a gyors mozgósítás az imént elke­­rülhetleneknek nyilvánított előfeltételeket min­den gyorsasággal teljesítse. Ezen előfeltételekhez az osztrák-magyar bi­rodalom jelen véderőállása szerint még a kö­vetkező rendszabályok is számíttatnak, melyek részint maradandó, részint pedig csak egyszeri kiadásokkal vannak összekötve: 1. A csapatok az ő hadkiegészítő kerületükbe vagy azokhoz közel leendő, részben már meg­kezdett elhelyezése iránti alapelvnek gyors ki­vitele, úgy hogy azok pótforrásaikhoz közel­i szükség esetén gyorsan a hadiállományra sza-­t poríttathassanak, és hogy az ezekkel szándékolt megtakarítások is békében mihamarább való­­síttassanak. 2. Az összes haderő időszerű felhasználása te­kintetéből, a hadianyag és a tartalék­intézetek szaporítása. 3. Mindennemű hadikészletek őrizetének és kezelésének decentralisatiója, részint a csapatok és intézeteknek leendő kiadás, részint pedig azon magasabb rendű seregtestek közelében leendő czélszerű szétosztás által, melyeknek felszerelé­séhez rendelvék, úgy hogy ezen felszerelés eset­leg, a viszonylagos legrövidebb idő alatt, és az a csapatok szállítására szükséges közlekedési eszközök csekélyebb igénybevételével eszközöl­tethessék. 4. Mindazon seregrészeknek tagozása már béke idején, melyek a használatra első rendben hivatvák, az ordre de bataille-vel háborúban le­hető öszhangzással, mint ez más nagy államok­nál is létezik; Így tehát a keretrendszer kiegé­szítése a magasabb parancsnokságok és törzsekre nézve is, a legszükségesebb terjedelemben. A következő előirányzatokban , az érintett négy fő feltétből eredő kiadások: A. alatt a rendkívüli szükséglet az egyszeri kiadások fedezésére, és B. alatt, a rendes kiadások maradandó ma­­gasbítására egyes czímek és tételek szerint még behatóbban indokoltatnak. A közös hadügyminisztérium bá­r, küldöttségeknek az igénybe vett pénztömegek kiadására szóló engedélyt kegyes megfontolásra sürgetősen ajánlani, miután az indítványozott előkészületek és beszerzések háború esetre ne­­táni elhalasztása a hadkezelőséget a legkíno­sabb helyzetbe ejtené, mert a felelősség alóli felmentésben vigaszt csakugyan nem talál­hatna. Tekintve a beszerzéseket, a most kért össze­gek százszoros száma sem lenne elegendő a mulasztás helyrepótlására, mert a világ semmi­féle műszorgalma sem lenne képes a szükséges készleteket azon rövid idő alatt rendelkezés alá bocsátani, mely ma a mozgósításra engedtetik. Sürgetősen kéretnek tehát a magas küldött­ségek, méltóztassanak elhatározni: „A közös hadügyminisztériumnak az egysze­rű kiadások fedezésére, az esetleges mozgósítás gyorsítása tekintetéből az A. alatti előirányzat­ban kimutatott 2.536.257 frtnyi és rendes kiadá­sok magasbitására B. alatti előirányzat szerint szükségelt 281.244 frt, összesen 2.817.501 frt­nyi összeg az 1871-ki évre engedélyeztetik.“ Ez után a táblázatok következnek , majd az ezredek hazaszállítására vonatkozólag a követ­kező indokolás: Az előnyök, melyek a cs. k. (csász. és kir. Szerk.) hadsereg csapatainak kiegészítő kerüle­teik vagy azok közelében való elhelyezéséből származnak, a közös hadügyminisztérium által már ismételve kiemeltettek’, és a magas delegá­­czióktól az említett czélra 1869. és 1870-dik években igényelt költségek engedélyezése által alapelvileg elismertettek; ennek következtében indíttatva érezte magát a közös hadügyminisz­térium, az 1871-dik évi rendkívüli költségelő­irányzatban 300,000 frtnyi összeget néhány had­test áthelyezésére javaslatba hozni. A legközelebbi politikai események és kato­nai tapasztalatok mindazonáltal tanácsosnak tün­tetik fel, e hasznot a leggyorsabban részünkre biztosítani, a­melyet a fölemlített rendszabály a hadsereg harczképességére az által is gyakorol, hogy mozgósítás esetében a közlekedési eszkö­zök csekélyebb igénybe vétele mellett, a csapa­tok hadilábrai helyezését egyszerűsíti és gyor­sítja. Az illető áthelyezési javaslatoknak több évre való elosztásától eltekinteni és az egész át­helyezést egyszerre eszközölni, gazdászati szem­pontból is előnyösnek mutatkozik, mert utóbbi esetben nemcsak hogy a marsokat lehet egy­szerűbben és olcsóbban elrendelni, hanem a csapatoknak kiegészítő kerületeikbe való elhe­lyezésével egybekötött jelentékeny megtakarí­tások, a szabadságos és újonczváltozásnál annál előbb hasznára lennének az államnak.Ennél mindazonáltal nem hagyattatik említés nélkül, miként van a szóban levő elv keresztül­vitele korlátozva azáltal, hogy a csapatok sza­bályszerű béke-elhelyezésénél, melyeknek az egyes királyságok és országokra való felosztása a szolgálat azon követelményeinek kell, hogy megfeleljen, a­melyek a védtörvényben kifeje­zett határozatokból az álló hadseregre vonatko­zólag békében elkerülhetetlenül származnak. Ennek következtében a csapatok egy részének a kiegészítő kerületen kívül, és­pedig olyan or­szágokban kellene lennie, a­melyekben nagyobb városok, erősített helyek stb. őrizetére több csa­patok szükségeltetnek, mint a­mennyi az illető királyságok és országokból kiegészíttetik — vagy a­hol egészségi szempontból alkalmatlan őrségek, az ilyen helyekre rendelt csapatok meg­választása és felváltása tekintetéből különös vi­gyázatot követelnek. A csapatoknak ezen határok közötti elhelye­zését oly mérvben kell keresztülvinni, a mint az a mondottak után lehetőnek látszik,t.i. 830.000 forintot szükséges. Ebből az 1871. évre szóló hadi-költségelőirányzatban 311-ik lapon 3-dik czim alatt egy 300,000 frtnyi összeg rendkivüli követelésül felvétetett, továbbá az 1870. évre szóló a „hadcsapatoknak kiegészítő kerületeik, illetőleg azoknak közelébe levő elhelyezésére* 3. czim alatt (297 oldal) levő, alkotmányos utón en­gedélyezett 200,000 frtnyi követelményből csak 70,000 frtnyi részlet­összeg használtatott fel, minthogy ez irányban még 130,000 frtnyi érték­jog mutatkozik, a­melynek felhasználása igény­be fog vétetni. A fönnemlített 300,000 frtos tétel alkotmány­­szerű engedélyezésének és a második 130,000 ft tétel hitel meghosszabbításának föltétele alatt, a kérdéses összcsapat elhelyezésre még 400,000 frt lesz szükséges, a­mely tehát a jelenlegi kor­mány- előterjesztésben hozatik javaslatba, e mel­lett mindazonáltal még hangsúlyozni kell, hogy a czélba vett csapatelhelyezés teljes keresztül­vitele után a szabadságos- és újoncz-állítások költségei annyira alábbszállnak, hogy az 1871- diki előirányzat ellenében, az erre vonatkozó té­tel alatt évenkénti 100.000 frt megtakarítás van kilátásba helyezve, mi­által néhány év alatt, az idén rendkívülileg igényelt összeg fedezve leend. Az osztrák delegáczió ülése. Jan. 13. Elnök Hopfen lov. 11 órakor megnyitja az ülést. A miniszteri székeken Lónyay, Kuhn, Beust; a kormány meghatalmazottai Früh, Hort, Tunkler és König alezredesek. A jegyzőkönyv hitelesítése és több kérvény bejelentése után az ülés napirendre tér s a had­ügyi budget részletes vitatását folytatja. A kato­n­­ai szekerészetre vonatkozó 250 ezer ft tétel vi­ta nélkül megszavaztatik. A katonai képzőintézetek (5.) tételénél W­e­­b­e­r a tanító­ státus egy harmadának leszállítá­sát ajánlja. Több, tárgyba vágó reformot java­sol. A bizottság kisebbsége által ajánlott 1.015,914 főnyi összeghez járul. D­r. F­i­g­u­­­y is, az intézetek több hiányát gáncsolva, a kisebbséghez csatlakozik.­­ Kuhn b. egyenként felel a felhozott ellenve­tésekre. Az ellenzék — mondja — azt hangoz­tatja, hogy el kell törölni az altiszti iskolákat és katonai akadémiát állítani, melyben a növendé­kek két év alatt képeztetnek ki, és nem a mos­tani nagyon költséges rendszer nyomán. De ha a pénzügyi tekintetek fontosak, a had­sereg szellemi fejlesztése sem kevésbé jelenté­keny (Helyeslés jobbról.) Nálunk nagyobb haladású országokban is megtartották az altiszti iskolákat, Ausztria katonai intézetekben külön­ben is nagyon szegény. Az intézet költségei sze­rinte távolról sincsenek arányban a kiképzés igényeivel, a tanítóváltozt­atás in practikus és meddig ő miniszter lesz, nem is fog abba bele­egyezni. Azután 6-tól 17-ig (bezárólag) vala­­m­ennyi tétel vita nélkül megszavaztatik. A 18. czikk a határőrvidék nagyobb vitá­ra ad alkalmat. A többségi jelentés ugyanis a kormány előterjesztésével szemben,mely 968,571 frtot követel, semmit sem szavaz meg. Az alkotmányhű többség és baloldal Ban­­hana előterjesztését osztja. Kuhn­­- minisz­ter és König ezredes kimutatni igyekszik, hogy a határőrvidéknek egy igen jelentékeny területe még nem tartozik a magyar korona alá, több ezred, melynek feloszlása, polgárosítása még most az állam rendjének nagy megingatása nél­kül nem eszközölhető, haladása és anyagi élete, szükségletei, egyáltalában igénylik, hogy erre az alkotmányos testületek a szükséges összeget megszavazzák. B a n h a n s többségi előadó hangsúlyozza, hogy a határőrvidék mintegy a levegőben le­begő, tényleg még egy birodalmi félhez sem tar­tozik. Az anyagi szükségleteihez igényelt összegek a határőrvidék tnirtványai által teremthe­tők elő. Szavazásra kerülve, a delegáczió egyhan­gúlag megtagadja a miniszter által kért össze­get. A 23-dik czímnél (szolgálati jutalom a ren­des hadkötelezettségi időnél tovább szolgáló al­tisztek javára) a kormány 1.981,000 frtot kér. A többség ez összegből 164,439 frtot levon, míg ellenben a dr. Grocholski által indokolt (jobboldali) kisebbségi előterjesztés a kormány követelményét megszavazni ajánlja , a b­­­e­n­z­lovassági tbk. is a kormányi elő­terjesztést javasolja. K­u­h­n b. kiemeli, hogy nálunk fontosabb mint minden más országban, az altiszteket hosszabb időkig a zászló alatt tartani, a­mi csak jelenté­kenyebb jutalmazás által eszközölhető. A polgá­ri hatóságok igen roszul gondoskodnak az al­tisztekről, s oly állásokat adnak nekik, melyek roszabbak előbbi katonai állásuknál. Az altisz­tek közül különben már törvényjavaslatot dol­gozott ki, melyről reméli, hogy az alkotmányos testületek tetszését fogja kinyerni. Jelenleg mindent el kell követni, hogy az altisztek a seregnél maradjanak s a delegáczió hazafias cselekedetet művel, ha a kért összeget változat­lanul megszavazza. B a n h a n s többségi előadó­ hangsúlyozza, hogy a többség is elismerte ez indokok helyes­ségét. A különbség a két összeg között külön­ben úgysem nagy. Szavazásnál a kormány előterjesztése fogad­­tatik el. Hosszabb vitára ad alkalmat azon kérdés, vaj­­jo­n az altiszti helyettes tőke a közös pénzügy­vagy hadügyminisztérium által kezeltessék-e. Herbst és Brestl az előbbi módusz, a had­ügyminiszter és Horst alezredes az utóbbit vé­dik. Szavazásra kerülvén, a többség az alapnak a pénzügyminiszter által való kezelését hatá­rozza el. Végül , a b­­­e­n­z lovassági tbk. határo­zati javaslatai egy lóösszeírási törvény, s egy új hatékonyabb törvény alkotása iránt, mely a se­regben a köteles szolgálattartamnál tovább szol­gáló hasznavehető altisztek ellátásáról intézked­­nek, a budgetbizottsághoz utasíttatnak véle­ményadás miatt. Ülés vége két órakor Legközelebbi ülés holnap (szombaton) 11 órakor. Az osztályok előadóiból alakult központi bi­zottság e fent említett törv.javaslatot tárgyalás alá vévén, azt, mint a vádkötelezettségét megál­lapító 1868. XL. t. sz. 11. és 13. §-ainak kifo­lyását, általánosságban a részletes tárgyalás alapjául elfogadás végett ajánlja. A részletekre vonatkozólag azonban követ­kező módosításokat hoz javaslatba. A czimre nézve: minthogy a miniszter által előterjesztett törv.javaslat czimében az 1867. XII. t. sz. 12. és 14. §-ai által világosan kifeje­zett magyar hadsereg eszméjét teljesen elejti és e helyett csak a magyar sorhadi csapatokról tesz említést, a központi bizottság az alaptör­vény kifejezéséhez híven ragaszkodva, a czimé­nek következőleg történendő megváltoztatását indítványozza. „Törvényjavaslat, a magyar hadsereghez és haditengerészethez 1871-ik évben kiállítandó ujoncz és póttartaléki jutalékok megajánlása tár­­gyában.“ (Helyeslés balfelől.) A törvényjavaslat 1. § ra vonatkozólag a honvédelmi miniszter a központi bizottság­­ban megnyugtató felvilágosítást adván az ál­landó hadsereg létszámáról, a katonai kötele­zettség alóli elbocsátás és a tartalékba áthelye­zés iránt fennálló törvények°megtartásáról, vala­mint az évenkint elbocsátottak és elhaltak ösz­­szes számáról, mindezeknek figyelembevételé­vel a­­javaslat 1. §-a változatlanul elfogad­tatott. Az 2-ik §-ra észrevétel nem létetett. A 3. §-ra nézve az 1868 : 40. t. sz. 31. §-ának figyelembe vételével a központi bizottság indítványozza, hogy a „törvény“ szó után a következő szavak „a kihirdetés után azonnal életbe lép és“ közbe­­szavassanak. Megjegyeztetik, hogy a központi bizottság kisebbsége név szerint III., IV., VI. és VII. os­z­tályok előadói bejelentették, hogy a czim kérdé­sére nézve eltérő nézetüket különvélemény gya­nánt fogják elterjeszteni. A f­épviselőház január 13. üléséből. A köponti bizottság jelentése az ujonczozási törvényjavaslatról így szól: „A magyar sorhadi csapatokhoz és haditen­gerészethez 1871-ik évben kiállítandó ujoncz-és póttartaléki jutalékok megajánlása tárgyában előterjesztett 543. számú törv.javaslatra vonat­kozólag.“ A III., IV., VI. és VII. osztályok különvéleménye ugyanezen törvényjavaslatra nézve a következő : Az osztályok előadóiból alakult közp. bizott­mány többsége mai ülésében a fent idéztem tör­vényjavaslat czimét következőleg módositó : „A magyar hadsereghez és hadi tengerészei­hez“ stb. A kiegyezésről szóló 1867. 12. t. czikk első szakaszai elsorolván azon ügyeket, melyek a bi­­rodalmi tanácsban képviselt országokkal és tar­tományokkal közösek, a 9­.­ §-ban ezt mondja: „A közös védelemnek másik eszköze a hadsereg s az arra vonatkozó intézkedések, egy szóval : a hadügy.“ A 11. §. ő felségének a hadügy körébe tar­tozó alkotmányos fejedelmi jogait körvonalaz­­ván, a fennebbi szakaszt világosan értelmezi, midőn mondja : mindaz,a­mi az egész hadsereg­nek, és így a magyar hadseregnek is mint az összes hadsereg kiegészítő részének egységes vezérletére stb. vonatkozik.“ A következő 12. és 14. §-okban a magyar hadsereg kitétel mint már a fennebbinek folyo­mánya magában fordul elő. Ezen látszólagos ellentét azon alkalommal, midőn a véderőről szóló 1868. 40­­. sz. megal­kotása után, és annak alapján a honvédelmi mi­niszter az első ujonczjutalék megszavazását kí­vánta, egy erre vonatkozó törv. javaslatában a mostanival teljesen azonos czim alatt — a benn előforduló „magyar sorhadi csapatok“ kifejezés aggályokat keltett fel, és szemben a felemlített 1867. 12. t. czikkel, elég fontos okot szolgálta­tott arra, hogy az országgyűlés törvénymagya­­rázási jogával éljen. A törvényhozás e törvény­magyarázás tiszt­jét teljesité, s kimondatik: a megalkotott 1868. 1. t. sz. czimében szentesítve van, melynek úgy szavai ,mint értelme teljesen egyeznek azzal, melyet a most előterjesztett honvédelmi­­minisz­­teri törvényjavaslat tartalmaz. Ezen törvénymagyarázási tisztet ugyanazon tárgyban és czimben ismételve kellett gyako­rolnia az országgyűlésnek, midőn az 1870. évre kívánt hadjutalék megszavazása volt tárgyalás alatt a törvény által már szentesített czimmel. A törvényhozás magyarázata e másodízben is az volt, mint először, s kimondása az 1869. 15. t. sz. czimében szentesítve van. A VII. osztály a törvénynek ily világos ada­taival, s a törvényhozás factorainak ily tényei­­vel, egy perezre sem ingadozhatott az iránt, hogy a szóban levő törvényjavaslatnak már két törvény által szentesített czimét ezúttal is fen­­tartsa, s erős következetlenségi vád nélkül nem­ határozhatta magát arra, hogy mit a törvény­­hozás ismételt magyarázatával megfelelőnek mondott ki, ugyanazt egészen hasonló körülmé­­nyek és okok mellett egy harmadik magyará­zattal felforgassa. Nem tehető a VII. osztály még azért sem,­­ mert ez­által alkalmat szolgáltatna a feltevésre, hogy vagy a két első magyarázat volt téves, vagy a mostani ellen merülhetnek fel kételyek, egyik mint másik csak a bizalmat ingatná meg, melyet törvényeink iránt mindenkiben szilárdí­tani feladatunk. Végül nem változtatható meg a Vn osztály a tárgyalás alatti törvényjavaslat czimét még azért sem, mert az 1867: XII. törvény szerint a hadsereg közös, melynek a magyar hadsereg k­­egészítő része; azokat tehát a magyar sorb­eli csoportokhoz és haditengerészethez, mint törvé­nyünk szerint létezőkhöz adhatjuk, de egy nem létező külön hadsereghez senkit sem sorozha­tunk be. És ezen indokok alapján a VII. osztály az 1871. évi ujonczjutalék megszavazásáról szóló törvényjavaslat czimét, változtatás nélkül elfo­gadta. Pesten, jan. 12-én, 1871. Királyi Pál s. k. a VII. osztály előadója. Ezen különvéleményhez hozzájárul: Mihályi Péter, a VI. osztály előadója. A törvényjavaslat eredeti czimét megtartatni határozta a III. osztály: Széll Kálmán s. k. Eden csatlakozik a IV. osztály részéről: Szőgyényi J­ászló s. k. KÜLÖNFÉLÉK. Pest, jan. 13. (Schweinitz porosz követ) a ma dél­előtti vonattal visszautazott Bécsbe. (H­ó­f­u­v­a­t­a­g­o­k.) Az idei tél kemény csaj­pás a közlekedési vállalatokra nézve. A bécs­ ujszőnyi vonalon a személy­közlekedést teljesen

Next