Pesti Napló, 1874. július (25. évfolyam, 148-174. szám)
1874-07-01 / 148. szám
érti, hogy miért szólította fel ajánlattéteire alt.. . sokat s miért válogatta ki közülök azokat, kikről azt hitte, hogy várakozásának meg fognak felelni. Ily eljárás, nézete szerint, nem egyéb,mint a lefűzés eljárása, melyet pedig a legkisebb financziális dolgokban is nagyon rész gazdászati rendszernek tart. Tudja ugyan, hogy miféle szerződés van kilátásba helyezve a »Budapesti Közlöny« nyomtatását illetőleg , de erre jelenleg nem reflectál, minthogy azt a belügyminiszter sem említette fel. Ezt kívánja az illem. (Nagy zaj. Helyeslés balról.) Ha ily politika követtetik kis dolgokban, akkor nem csoda, ha a financziális körök nagyobb dolgokban, tudván, mily eljárás van részükre kilátásba helyezve, conspirálnak hogy a kormányt lefőzhessék. Nem veszi tudomásul a választ. A házszavazás folytán 120 szóval 107 ellen a választ tudomásul veszi. Molnár Antal a kérvényi bizottság jelentését mutatja be a hozzá utasított kérvények tárgyában.Miután e jelentésben fel van véve az orthodox izraeliták kérvénye is, kéri, hogy a vallás és közoktatásügyi miniszternek az izraelita iskolaalapra vonatkozó jelentése a kérvényi bizottság jelentésével egyidejűleg, szombaton vétessék tárgyalás alá. Mindkét jelentés szombaton fog tárgyaltatni. Simonyi Ernő Pécs több választója kérvényét nyújtja be, melyben azon okból, mert képviselőjük Tarray Endre hivatalt vállalt, új választás elrendelését kérik. A kérvényi bizottsághoz utasíttatik. Következett a választási törvényjavaslat tárgyalása. Szeniczey Ödön központi bizottsági előadó : Mindenekelőtt beismeri azt, hogy ha a tárgyalás alatt levő törvényjavaslat általános elvi szempontokból vétetik bírálat alá, melyek szerint egy végleges választási törvényjavaslatot megbírálni kell, akkor az aligha fog a várakozásnak megfelelni. Felfogása szerint azonban a tárgyalás alatt levő törvényjavaslat csak annyiban veendő bírálat az amennyiben a régibb állapotok módosítását és kiegészítését czélozza. E tekintetben e törvényjavaslat teljesen megfelelt Magyarország speciális viszonyainak, s ez idő szerint a törvényhozás nem is tehet egyebet, minthogy a 48-diki választási törvény módosításáról és kiegészítéséről gondoskodjék. Még ezen választási törvény átdolgozásánál is tetemes nehézségek merülnek fel, melyeket sem a ház akarata, sem a törvényhozás bölcsesége elhárítani nem képes. Részletesen felsorolván azután azon intézkedéseket, melyeket a központi bizottság a 48-iki választási törvénytől eltérőleg a törvényjavaslatba felvett, ajánlja annak elfogadását. (Helyeslés). Nyáry Gyula báró, a főrendiház jegyzője áthozza a főrendiház tegnapi ülésében letárgyalt törvényjavaslatokat. Amennyiben módosítás történt e törvényjavaslatokon, az osztályokhoz utasíttatnak, a változatlanul elfogadottak szentesítés alá bocsáttatnak. Tudósításunk befejezésekor Szapáry Gyula belügyminiszter szólal fel. Az ülés tovább foly. Törvényjavaslat Különfélék. Budapest, július 1. (Kinevezések.) A pénzügyminiszter Welsz József pénzügyi fogalmazót pénzügyi titkárrá, Kemény Alajos pénzügyi fogalmazó-gyakornokot pénzügyi fogalmazóvá, az újvidéki fővámhivatalhoz vámvedővé Politovszky István ottani 111 nért, Komáromy János felváltó rézpénzszedőt átkelési pénzszedővé neveze ki. Az igazságügyminiszter dr. Glück Lajos kassai királyi törvényszéki orvost, a kassai kiályi ügyész felügyelete alatt álló börtönökhöz börtönorvossá nevezte ki. A budapesti (budai) pénzügyigazgatóság tamássi Csépány Endrét és a román fejedelemséggel vasúti csatlakozások tárgyában 1874. évi május hó 31-én kötött egyezményről. (Folyt, és vége.) 6. czikk. A két kormány vasutainak három mása Tulkán-, és Töröstorony-, nemkülönben Uz vagy Ojtoz-, vagy Ghymesi (Palanka) szorosokon leendő kapcsolatának hasznos voltát elvben elismeri, a nélkül, hogy kiépítésükre valamely határidőt megállapítana, mi későbbi megállapodás tárgyául van fenntartva, akkor midőn a két fél alkalmasnak fogja tartani. 7. czkk: Minden kapcsoló vonalon egy közös nemzetközi állomás fog létesíttetni, mely később a magas szerződő felek előzetes közmegegyezésével fog megállapíttatni. A pályaudvarok rendőrségét elsősorban a vasúti hivatalnokok fogják kezelni a két állam mindegyikének illetékes hatóságainak felügyelete alatt s az illető területen érvényben álló törvények és szabályrendeletek szerint. A teljes felségjog, ideértve az igazságszolgáltatást és a rendőrséget is, ezen, csak a vasúti forgalom s a vámügyi kezelésre nézve köZöS pályaudvarokon, valamint a pályák azon szakaszain is, melyek ezen pályaudvarok és a határ között vannak, azon szerződő félnek marad kizárólag fenntartva, melynek területén a határszéli pályaudvar fekszik ; — mindazonáltal a szomszéd kormánynak tehetségében állandó vizsgálatot inditani az említett pályaudvaron s az említett pályaszakaszon alkalmazott saját alattvalói ellen a határok ellen elkövetett minden bűnért vagy vétségért. 2. a polgári törvénykezést illetőleg tehetségében álland : a) ugyanazon tisztviselők vagy alkalmazottak hagyatékát rendezni; b) az említett tisztviselők vagy alkalmazottak vagyonára a csődöt kimondani, s az esetleges leszámolást megindítani. Az ország igazságszolgáltatásának mindazonáltal fennmarad azon joga, hogy a saját területén találtató javakat külön csőd alatt állóknak nyilváníthassa. A szerződő kormányok az illető hatóságoknak a szükséges és törvényes karhatalmat minden esetben kölcsönösen ki fogják szolgáltatni. Mi a közös pályaudvarok és tartozékaiknak üzletbevételét és a tulajdonosoknak e czím alatt fizetendő különös kártalanításokat illeti, a vasutak igazgatóságai egyik és másik részről külön egyezményt fognak kötni illető kormányuk beleegyezésének fenntartása mellett. 8. czikk: Az építendő vasútaknak, amenynyiben azt a közös érdek kívánja, egyforma szabályok szerint kell építtetniök és üzletben tartatniok; nevezetesen: 1. a sínek megegyezőleg a határos vaspályákkal (angol mérték szerint) 4 láb 8 és fél hüvelyk belső világot fognak leírni; 2. a gőzmozdonyok és vasúti kocsik, amennyire csak lehetséges , egyformán és mindenesetre oly módon készítendők , hogy ezen pályák egész hoszszában minden nehézség nélkül közlekedhessenek ; 3. a gőzmozdonyoknak és vasúti kocsiknak ütközői oly módon alkalmazandók, hogy a két államban üzletben álló pályákon elfogadott méretekkel öszhangzásban legyenek; 4. a két területen oly jelzési rendszabályok alkalmazandók, melyek alapelvekben mindkét pályavonalon egyformák; 5. ezen vasutak egész hosszában a két állam alattvalói közt sem a szállítási díjra és módra, sem az elküldés idejére nézve semmi különbség nem fog létezni; 6. az egyik állam területéről a másikra szállított utasok és áruk nem fognak azon állam területén, melyre érkeztek, kedvezőtlenebb bánásmódban részesülni, mint a két állam bármelyikének belsejében szállított utasok és áruk; 7. egyébiránt a két kormány teljesen fenntartja magának azon szabadságot, hogy a területén érvényben levő árszabást leszállíthassa, s kötelezi magát egy harmadikkal, nevezetesen az engedélyesekkel szemben ezen szabadságát leghatározottabb módon tiszteletben tartatni; 8. minthogy a 2. czikkben említett három vaspályának czélja közvetlen összeköttetést hozni létre, nemcsak az osztrák-magyar monarchia és Románia között, hanem hasonló összeköttetést létesíteni egész Európával : a két kormány a menetrendet közmegegyezéssel megállapítván, gondoskodni fog, hogy a személyszállító és a tehervonatok, melyek ezen pályákon az átmeneti forgalmat eszközük, amennyire csak lehet, egyenes és kényelmes összeköttetésben legyenek az osztrák vagy magyar pályák azon vonataival, melyek Itzkani-Burdujenibe, valamint a vercserovai és tömösi két vonalnak megfelelő állomásokra érkeznek, és hasonlólag azon vonatokkal is, melyek ezen állomásokról indulnak. Mi a személyszállító vonatok számát illeti, határozottan kiköttetik, hogy a posta és az utasok szállítására naponként legalább egy vonat induljon mindenik irányban, melynek legkisebb átlagos sebessége a megállásokat is beleértve 4/2 mértföld legyen óránként, s amelynek, amennyire csak lehetséges, a folytató vonatok indulási és érkezési idejével is egyeznie kellene. Mindkét kormány meghatározza és helybenhagyja a tehervonatok menetrendét és árszabásokat s ez utóbbiak a lehetőség határáig azonos elvek szerint állapitandók meg s a mennyire lehetséges, a nemzetközi kereskedelem szükségleteinek kedvezni fognak. 9. ezikk. A két kormány területi és felügyeleti jogainak gyakorlása végett állandó biztosokat alkalmazand, kiket a vasúti igazgatósággal való viszonyaiban, minden oly esetben képviseletével megbíz, melyek sem a bírói, sem a rendőri hatalom jogköréhez egyenesen nem tartoznak. Ezen, az illető vasutak felügyeletével megbízott biztosok egymással közvetlenül is érintkezhetnek mindazon kérdésekben, melyek e vasutak üzletét vagy a kereskedelem érdekeit illetik. 10. czkk. A két szerződő fél egymásnak kölcsönösen ígéretet tesz, hogy a jelen szerződés folytán alkotandó állomásokon sem hivatalt, sem munkát tudva nem fog bízni oly egyénekre, kik közönséges bűntényekért vagy vétségekért, csempészetért vagy a fogyasztási adó szabályai ellen elkövetett súlyosabb áthágásért szabályszerűen elítéltettek. Ami a szerződő államok azon hivatalnokainak és alkalmazottjainak szolgálati viszonyát és fegyelmét illeti, kik a jelen egyezmény erejénél fogva a másik állam területén állomásoznak, ezek kizárólag azon kormánytól függnek és annak rendelvék alá, mely őket kinevezte. 11. czkk. A nemzetközi forgalomnak lehetőségig való könnyítése végett a két szerződő kormány által a határon felállított vámhivatalok a (meghatározandó) közbeneső állomásra fognak szorosan egymás mellé helyeztetni és itt, mindegyik saját illetősége körében fog eljárni a ki- és beviteli, valamint az átviteli vámilletékek beszedése körül. Ezek mind a két részről a szükséges, a gyors eljárás kívánalmainak megfelelő meghatalmazással látandók el. 12. ciikk. Mi azon eljárás módozatainak megállapítandó részletezését illeti, mely az utasok málkáinak vagy a behozott és kivitt kereskedelmi áruknak vámszedő vizsgálata és kezelése körül követendő, a két kormány kölcsönösen biztosítja egymást, hogy a kérdésben lévő pályavonalak nem fognak kevésbé kedvező bánásmódban részesülni, mint bármelyike idegen országba vezető vasutaiknak, s hogy egyúttal a kereskedelmi forgalom érdekében minden könnyebbséget és minden illető államaikban fennálló törvényekkel megegyeztethető egyszerűsítést meg fognak engedni. 13. cikk. A két kormány tökéletes vámmentességet biztosít : a) a nevezett vasutak hivatalnokainak ingóságai számára (amennyiben ezek már használatban voltak); a cs. és kir. kormány ezenfelül ugyanazon vámmentességet engedélyezi meg ; b) a közbeneső állomásokon alkalmazott fejedelmi vám-, posta- és rendőrségi hivatalnokok ingóságai számára (amennyiben már szintén használatban voltak.) 14. Czkk. Ő Felsége a császár és király kormánya beleegyezését adja, hogy a fejedelmi kormány által az idegenekre nézve megállapítandó rendőrségi felügyelet a közös pályaudvarokon romániai tisztviselők által együttesen gyakoroltassák. A felügyelet gyakorlása teljes kölcsönösség alapján eszközlendő s a szerződő felek mindegyike a maga részéről mind az érkező, mind a távozó személyekre egyaránt alkalmazhatja azon rendőrségi szabványokat és törvényeket, melyek az illető államban hatályban vannak. 15. czikk. A magas szerződő felek rendőrségi közegeiket, hatáskörüket és illetékességüket szabályozó utasításokkal fogják ellátni. 16. ciikk. A két kormány intézkedéseket fog tenni az iránt, hogy a két állam tisztviselői, kik akár egyenruhájuk, akár főnökeik bizonyítványai által ilyeneknek magukat igazolják, midőn a jelen szerződés folytán keletkezett szolgálatban a határt át kell lépniök, az útlevél formaszerűségei alól felmentessenek. 17. czkk: A két állam posta- ástávirdaigazgatóságainak utólagosan kellene megegyezniük, a kérdéses vasútvonalakon életbeléptetendő szolgálatokra nézve megállapítandó szabályzat iránt. Egyébiránt már mostanában megállapíttatták, hogy a postai és távirdai intézmények a szabályszerű forgalom követelményeivel összhangba fognak hozatni. 18. czkk. Az illető igazgatóságok tartoznak a 7. czikkben meghatározott közbeneső állomásokon mindazon helyiségeket előállítani és fenntartani, melyek a nemzetközi hivatalok elhelyezésére, a hivatalnokoknak lakással s a vámrendőrségi és fogyasztási adó őrszemélyzetének laktanyákkal ellátására szükségesek. A két kormány mindenike külön és közvetlenül egyezkedni fog a vasutak igazgatóságaival mind arra nézve, ami az említett kötelezettségek terjedelmét, a bútorzatot, fűtést, világítást, a pályaudvarokon berendezett irodákban és egyéb helyiségekben a tisztaságra való felügyeletet, valamint esetleg a hivatalnoki lakások szükségletét illeti. Végre azon kérdés felett is egyezkedni fognak, hogy milyen kárpótlás járand a társulatoknak azon előlegekért, melyeket azok a fentebb elősorolt kötelezettségek teljesítése czéljából tettek. 19. czikk. A két kormány kötelezi magát, a forgalom közös érdekében, amennyire csak lehetséges, és az állam biztonsága megengedi, az útlevél rendszer kezelésének megkönnyebbítésére. 20. czikk. Jelen egyezmény az illető törvényhozó testületek helybenhagyása után fog érvényre jutni és a megerősítési okmányok Bukarestben fognak kicseréltetni. Minek hiteléül a két teljhatalmazott a jelen egyezményt aláírta és pecsétjével ellátta. Kelt Bukarestben három példányban 1930. május 1874. (P. H.) Báró Galice Henrik s. k. (P. H.) B 0 é r e s c 0 V. s. k. Indokolása a román fejedelemséggel 1874. évi május hó 31-kén kötött vasúti egyezményről szóló törvényjavaslatnak. Több mint 900 mértföldre menő vasuthálózatunknak legérezhetőbb hátránya az, hogy eddig csak délnyugat, nyugat és észak felé van az európai vasúthálózattal kapcsolatban, — míg ellenben az oly nagyfontosságú keleti irányban, amely felé leginkább vagyunk hivatva forgalmi összeköttetéseinket kiterjeszteni — kapcsolattal nem bírunk. Ezen hátrányos helyzet megszüntetését legfontosabb érdekeink sürgetőleg követelik, mert csak az által lesz képes Magyarország azon kereskedelmi összeköttetésben az őt megillető helyet elfoglalni, mely kereskedelem eddig délről és keletről egyrészt a Dunán korlátoltan, másrészt Magyarországot elkerülve, m s utakra tereltetett és mert továbbá csak ez által lesz elérhető, hogy pályáink a nemzetközi forgalomban részesülvén s jövedelmezőségük emelkedvén, az állam részéről irányukban fölvállalt kötelezettségből folyó terheink csökkenni fognak. Ezen szempont volt mérvadó már 1868-ban a magyar országgyűlés előtt, midőn a képviselőháznak 1868. évi deczember 4-én s a főrendiháznak ugyanazon hó 9-én hozott határozataiban vasutaink délkeleti irányban leendő összeköttetésének nagy fontossága hangsúlyoztatott. Ezen szempontból indult ki a magyar kormány is, midőn a romániai vasúti csatlakozások iránt kevés idővel azután tárgyalásokba bocsátkozott, melyeknek eredménye egy, a két kormány között 1872. évi október 27-én kötött szerződés jön. Ezen szerződést azonban a romániai kamara el nem fogadta, minek folytán az alkudozások részünkről meglőnek szüntetve. A román kormány a múlt télen a tárgyalások újbóli felvételét sürgette, s a magyar kormány, tekintve ezen összeköttetéseknek Magyarország szempontjából is felette sürgős voltát, főleg arra volt tekintettel, hogy ezen tárgyalások újból megindításuk után mielőbb gyakorlati eredményre is vezessenek. E végből történt megállapodás arra nézve, hogy az előbbi egyezményben kijelölt több rendbeli csatlakozási pont helyébe elsősorban csak kettőnek létesítése vézetett czélba, míg a többinek hasznos volta elvben elismertetvén, ezeknek végleges megállapítása későbbi tárgyalásoknak tartatott fenn. Ezen elsősorban létesítendő két csatlakozási pont megválasztása iránt kétség nem lehetett, mert ilyenekül a kereskedelmi forgalom természetes útja, a helyzeti viszonyok és a két állam érdekei az orsovai és brassói csatlakozást jelölték ki. Az orsovai csatlakozás ugyanis a Duna irányában" élénk kereskedelemnek állandósítására és könnyítésére van hivatva és Románia kiváló"érdekében áll, míg a brassói csatlakozás, melynél magyar területen csak 3 1 3 mértföld építendő, Erdély iparos vidékeinek érdekeit szolgálja, a keleti vasútra nézve életkérdés, a tiszavidéki és magyar államvasútra nézve pedig tagadhatatlanul nagy fontosságú. A galacz-brassói és a bukarest-brassói összeköttetésnél tekintetbe vehető szorosok közül a tömösi azért jön választva, mert a tömösi összeköttetésen át azon vasútnak magyar része csak 3,30 mértföld hosszú. A két vonal egyébiránt úgy Románia, mint Magyarország igen sok vidékére nézve egymással versenyző vonal s épen azért kiváló súlyt helyezett a kormány arra, hogy mindkettő egyidejűleg építtessék és adassék át a forgalomnak, s a bemutatott egyezmény ezen feltételnek meg is felel. Az egyezmény egyébiránt a szokásos és a dolog természetéből folyó határozatokat tartalmazza. Bittó István s. k. B. Wenkheim Bélas. k. Pauler Tivadar s. k. Trefort Ágoston s. k. Gr. Zichy József s. k. Szende Béla s. k. Ghyczy Kálmán s. k. Bartal György s. k. Szapáry Gyula gr. s. k. 10 ok Jenőt sirályi v rt. osztalyu naposziekie nevezte ki, utóbb nevezettet ideiglenes minőségben. — Az aradi pénzügyigazgatóság Hollósa.) Jakabot VII-ed oszt. tisztté ideiglenes minőségben a radnai kir.. adóhivatalhoz nevezte ki. A pécsi pénzügyigazgatóság Kollerits Jánost VI. oszt. adótisztté nevezte ki. (Udvari ünnepélyek Bécsben). Konstantin Nikolajevits orosz nagyherczeg és az orosz György-lovagok küldöttségének tiszteletére, mint már említve volt, szombaton és vasárnap ebéd volt. A szombaton ő felségénél Schönbrunnban tartott ebédre Konstantin nagyherczeg, Péter oldenburgi herczeg, Rudof koronaörökös, az orosz küldöttség tagjai, az orosz nagykövetség, gróf Andrássy közös külügyminiszter, az osztrák miniszterek, több tábornok és az udvari méltóságok stb. voltak hivatalosak.Ebéd alatt a Straus-féle zenekar játszott. Ebéd után a király cerclet tartott. Vasárnap a bécsi burgban katonai díszebéd volt, melyen jelen voltak : Konstantin nagyherczeg , Rudolf koronaherczeg, Károly Lajos, Albrecht, Vilmos és modenai Ferenc főherczegek főudvarmestereikkel, Péter oldenburgi hg., Vilmos braunschweigi herczeg, Gusztáv szászweimári herczeg, az orosz küldöttség, az orosz nagykövetség tagjai, gr. Andrássy külügyminiszter, b. Koller közös hadügyminiszter stb. összesen 110 vendég volt meghiva. Az ebéd alatt mondott, és általunk már táviratilag említett pohárköszöntések a következőleg hangzottak : Ő felsége a következő toasztot mondá: Drága barátom, az orosz császár ő felsége egészségére! A vitéz orosz hadsereg és hajóhad, és ennek fenséges nagy admirálja egészségére, a kit ma körünkben van szerencsénk láthatni! Miután ő Felsége a toasztot befejezte, a zenekar az orosz néphymnust kezdé. Azután Konstantin nagyherczeg a következő köszöntésre emelé poharát: »Engedje Felséged megköszönnöm kegyes szavait és még egyszer ismételnem azon szerencsekivánatokat, melyeket ma a császár, az én felséges bátyám, valamint az orosz hadsereg és a Sz.György hadi rend nevében, melynek lovagja Felséged ezelőtt 25 évvel lett, Felségednek elmondani szerencsém volt. Isten óvja és tartsa Felségedet és hű hadseregét.« E szavak után a zenekar az osztrák hymnuszt játszá. Ebéd után ő Felsége a kihallgatási szobában cerclet tartott. Este 1/29 órakor a schönbrunni nagy csarnokban estély volt, melyen több művész, a bécsi férfi-dalegylet és az udvari operaszínház zenekara játszottak. Hangverseny után cercle tartatott, mire a vacsora következett. A nagyherczeg elutazása Bécsből tegnap délelőtt történt. Az északi vaspálya udvarán megjelentek az orosz nagykövet és a nagykövetség tagjai gróf Adlerberg, és később Péter oldenburgi herczeg. 11 órakor odaérkeztek kétfogatú nyitott udvari hintón a király és a nagyherczeg s utánok a kiséret. Ő felsége megint az orosz gránátosi egyenruhát viselé az András-rend szalagjával, a nagyherczeg pedig osztrák ezrede egyenruháját. Két perccel a vonat elindulása előtt a nagyherczeg igen szívélyesen búcsúzott el királyunktól, ki levett löveggel háromszor csókolá meg távozó vendégét. A nagyherczeg elutazása után ő felsége Mendel főhadsegéd kíséretében visszakocsizott a burgba. (Deák Ferencz hogylétéről) a »Főv. Lap.«-ban a következőket olvassuk : Deák Ferencz napról-napra jobban érzi magát a Schwarczféle városligeti nyaralóban, mely dr. Hofmeister (azelőtt Fischof) vizgyógyintézete mögött fekszik, s emeletes terrassáról a legszebb kilátás van az egész városligetben. A távoli hegyek alatti falakat is látni lehet róla. Azelőtt az öreg ur e terrasson tölte az időt, de ma már lejár a kertbe s vidáman nézi a társaságot, mely kuglizással tölti az órákat. Délután négy órakor fogadja látogató barátjait s nyájasan beszélget velük. A vidám adomák újra szőnyegre kerülnek, s mindig erősbül a remény, hogy a gondoktól ment élet, a Nedeczky-család szeretetteljes ápolása, dr. Kovács Endre orvosi buzgalma, a régi jó barátok vidorsága elűzik, vagy legalább is lényegesen megenyhítik azt a betegséget, melyre az utóbbi időkben az egész nemzet aggódva gondolt. (Apponyi Albert grófhoz) a választókerületében zsidóság küldöttséget menesztett, kérve őt, hogy a rabbi-seminarium mielőbbi életbeléptetése iránti kérelmét támogatná a kérvényi bizottságban. Apponyi gr., mint halljuk, azt válaszolta, hogy ő az orthodox zsidók kérvényét pártolja, sajnálattal megvallja azonban, hogy úgy látja, miszerint a A.C1 VC11J1 UlZiU CLCttg UiXIL tJö CL HCjJVlOCIUXJ.IlZilJiXU £t VVMW~ség a seminarium felállítását óhajtja. (Az országos nőiparegylet), az egylet ipartanodája és munkabazárja javára, júlus 4-én a császárfürdőben zártkörű tánczvigalmat rendez. A rendező bizottság az országos nőiparegylet választmányi tagjaiból s a következő urakból áll : Kégly J., Bába V., Ballagi G., Szendrői Brankovits György m. k. b. feb., gr. Cziráky Béla, Feszty Gyula Herczeg László, Hürsch Nándor, Katinszky József, dr. Kerkapoly Gyula, Kuthy Béla, dr. Lieszkovszky Károly, Meskó Elek, Parail Ferencz, Reiter Ödön, Rosemberszky Árpád, Ruttkay István, Stoll Gábor, Szüry Dénes, Wachti N. cs. kir. főhadn. Jegyek a meghívó előmutatása mellett válthatók : Cserhalmai Ferenczné egyleti alelnöknő lakásán naponként délután 2 órától esti 6-ig (Redout-épület); az egylet tanodájában (üllői-ut 1-ső szám); a császárfürdőben Khanel Ignácznénál 32. és 33. sz. a. és a bál estéjén a császárfürdői pénztárnál. Jegyek ára : Családjegy 5 frt. — Személyjegy 2 frt. Felülfizetések köszönettel fogadtatnak s hírlapok utján nyugtáztatnak. A tánczvigalom kezdete 8 órakor. A kik tévedésből meghivót nem kaptak és arra igényt tartanak : szíveskedjenek az egylet alelnökéhez Cserhalmai Berencznéhez fordulni. (Névváltoztatás.) Schachtner Géza, Ilona és Árpád székesfehérvári lakosok » nai«-ra változtatták vezetéknevüket. A „Pesti Napló“ táviratai. Versailles, jun. 30. A nemzetgyűlés elvetette ama törvényjavaslat sürgősségét, melyet Franckeu legitimista a »Figaro« czikke alkalmából,melyben a nemzetgyűlés jogainak megsértésével vádoltatik, a sajtó vétségek ellen hozandó rendszabályok tárgyában előterjesztett. Dudley, jan. 30. A kőszénbányamunkások elhatározták, hogy inkább karácsonyig folytatják a strikeot, semhogy elfogadják a munkabér leszállítását. London, jun. 30. Az alsó házban Butt indokolá az ír parliament helyreállítására vonatkozó indítványát. Posen, jun. 30. A kormány Janiszewski felszentelt püspök fizetését július 1-jétől kezdve zár alá vette. Madrid, jun. 30. A kormány elhatározta, hogy Concha tábornagynak emléket állíttat, és a temetési költséget viseli. Tafalla és Mirandában két hadtest alakíttatik; a köztársaságiak 800 halottat és sebesültet vesztettek s tüzérségük, és podgyászuk épségben maradt. Alfons, Don Carlos fivére, karján megsebesült. A hadsereg jelenleg Arga, Olite és Tafallában áll. Bécs, julius 1. (Megnyitás.) Hitelrészvény 219.—. Angol-osztrák 139.50. Lombard—.—. Unióbank —.—. Által, épitő bank 57.—. Angol-épitőbank 66.—. Bécs, julius 1. (Előbörze.) Hitelrészvény 218.75. Magyar földhitel 63.50. Angol-magyar —.—. Angol-osztrák 139.25. Magyar hitelrészvény 192.50. Franco magyar 71.50 Allamvasut 310.50. Lombard 139.50. Union-bank 100.—. Által, épitő bank 56.—. Angol-épitő bank 65.50. KÖZGAZDASÁG. Üzleti hírek. (Budapesti gabna- és értéktőzsdéről) julius 1. A gabnaüzletben ma ismét minden fajban igen lanyha hangulat uralkodott. Az értéktőzsde ma kedv és üzlet nélkül volt a létrejött kötések ezek : magyar dijsorsjegyek 79.75, m. vasúti kölcsönök 95.13, nagy hitel 155.25—154.75, földhitel 63.25, municipális 27.25, takarék és hitel 48.50. Valuták változatlanok 20 frankos arany 8.93, cs. arany 5.32, tallér 1.65/2. (A bécsi börzéről.) Jun. 30. A német piaczok ki nem elégítő jegyzései lanyha hangulatot okoztak a mai előüzletben, és a meghosszabbítás rendkívüli nehézségei nagyon előmozdították a csökkenő irányt. A déli üzlet határozottan lanyha hangulat mellett indult meg. Zárlat : hitelrészvény 220, anglobank 140.50, unionbank 99, francoosztrák bank 53.50, alig. ost. baubank 58.50, wiener baugesellschaft 67, államvaspálya 325, lombardiai vaspályák 140. Felelős szerkesztő: Ujváry Lajos. Adva Tartva Adva Tartva Ált. letéti bank, 200 frt, 40% befizetés............................. Erzsebet-pálya ezflst^1O0 frt ********** 94 25 — — • Osztrák jelzálogbank, 200 frt 25% befizetéssel ... n n 1609-iki.................... ..•%,* 92 50 93 — Osztrák jelzálog járadékbank, 200 frt, 40% bef. . . _ ^ ” jgy frtva !..*!*.....................* 25^------Osztrák ingatlan-hitel intézet, 100 frt, 40% beftz. . . ~ “ Ferdinánd északi pálya 200 frt. p. p. * !...!! “ “ • " ~ JlllllUS 30. Ipar- és föld.hitelbank 200 frt, 50%, befizetéssel . . . —------- 100 frt o. .............................. 94 — 94 50 Olasz-osztrák bank Bécsben, 200 frt ezüst 40% befi/.. . B jgq ezüst 5% ... * 39 — — — --------...— -----------------------------------------------------— - - • • Alsó-ausztriai bank 100 frt.............................................. — Ferencz József " 200 \ Jb4 90 105 20 Osztrák-keleti bank (20 font st. vagy 500 frc.) 20» pécs-barcsi _ 2000 ezüst.......................... 102 50 103 — Adva Tartva frt ezüstben......................................................... _ Károly Lajos * 300 ..........................................*-----------------A* Államadósság 100 frt« Reál-hitelbank 200 frt, •••_•• • •.*.*• * Lembergi-czern.-sassyi pálya 300 frt ezüst..................... — Osztrák takarékbank 200 frt, 40% befizetéssel . . ------- j ^ib jggg # 78 50 ------Egységes járadék, jegyekben máj.—nov. 5 prc. ... 69 50 69 69 Union-bank, 200 frt . . - 99 25 99 75 * * " " n ’ 1867 . * 87 50"------: : * febr.—aug. 5 prc. ... 69 40 63 50 " " * m * 1863 . * 78 —J------: SA : as as ura.«! «ta»ev.i- aftaSfeaa. 4«.:::-~\ -»J - a-assa&’SWr “■■■: •.: •.: •. : iS z iS - —r** :::::::::::: »3 ,S S ” \«1 ’ ...................................... - 101 60 Osztrák dunagízhajózisi t.U»ugat 500 p. p......................... 526 - 527 Déli pálya 500 frank.............................................................. 136 _ 135 50 : SKSKTJfc : ::::::: ifi- ííJoSribfiÄ2°oV^.‘.-.p: :::::::::: 2195 ^ «-«.. SST*?*.:: :: :: » ’................................Ili- toí kÜ Ferdinánd északi pálya 1000 frt ezüst................................ 2105— 2115 _ «agy. gal. 200 frt e. 5%................................................... 80 50.------, 1864-ból 109 „ ................................ 133 — 133 50 p„renca.józsef „álva 200 frt ezüst................................ 203 25 203 75 Nagy- északkeleti 800 frt. 5%......................................... 71 75. 72 25 Magyar vasúti kölcsön 120 frt darabja............................... 95 50 95 75 p. t . ;itt 200 frt ezüst.................................... — — A _ magyar keleti pálya 800 frt ezüst.................................... 66 — 66 25 I „ sorsjegy-kölcsön 100 frt. ......................................... 80 80 50 . . . . . 261 _ magyar nyugati 200 frt 5%................................................................. „ szílodózsra avaltság ,00 frt..............................................................— — Kassa-oderbergi pálya 200 frt................................................ 114 25 14475 lassa-oderbergi vasút 5% 200 frt eztWben..................... 78 — ------(tömöri záloglevél 150 frt . ......................................... ..........Lemberg czenmvfcTpálya^ 200 ftt . 1 . . . ! ■ 143 75 ut 25'Brecht-wtsut 300 frt 5»/» ezüstben 100 frt........................ ........................... Állami domanial jelzaloglevéll 20 frt............................... 122 — 122 50 osztrákmsgyar Llyud 500 frt p. p.................................... 469 — 471 — cseh északi vaspálya 300 frt, 5% ezüst, 100 frt ...-------------. Belső erdélyi pálya 200 frt ezüst .................................... ............................cseh-nyugati vaspálya. 300 frt, 5% ezüst 100 frt ... - - - -| SOTUH ”» ííSfeárői......... . 82 ali Temesi 1867-diki sorsolási záradékkal............................... 73 25 73 75 Magyar-gácaországi elsü pál.a 200 ml.......................... 125 127 — J MaffátiyOl'sjesrVCk. Maevar 5»/ ..................... 75 25 75 75 „ észak-keleti „ 200 frt ezüst............................... 120 — 120 50 “pisbui^jegy m. jegy 1867.diki sors'olási'záradékkal ........................... 73 75 74 50 „ keleti pálya 200 frt................................................... 52 — 53 _ uiteintézet 100 frt................................................................... 159 —. 160 — refinoziki 50/ ..................... 96 —-------Báttaszék-dombovár-zákányi (duna-drávai) vaspálya Clary 40 frt .. ......................................................................... 25 50 ' 26 50 Bukovina18 \ °.............................................. . . . . 78 — 78 50 200 frt ezüstben............................................................................. _ Dimagözhajózási 100 frt p. p..................................................................91 -Cáesorszáki ”....................................................................... 79 25 80 — Cseh északi pálya, 150 frt..........................................................................................■■insbruck városi 20 frt..................................................... 14 75 15 25 Krajnai karinthiai és tengermolski ................................... 86 50 — — Cseh nyugati „ 200 frt.................................................... .... .... nglevich 10 frt ........................................................ 11 75 12 25 Morvaor.,/5iai és tengermedékl 5/0 * 95 _ 96 _ Morva-sziléziai közp. pálya, 200 frt ezüstben.........................................~ ~ Buda város köles. 40 frt........................................................... 22 - 23 -alsó-ausztriai ír.................................... . . . . 98 50 -------Osztrák-északnyugati pálya, 200 frt.................................. 180 50 ,ri sír 40 frt . ......................................................................... 23 50 24 — Felső-ausztriai 5...................................... •• 94 - 95 - Rudolf pálya, 200 frt ezüstben.......................................... 50 IMdolf-aapivány 10 frt........................................................ 12- 18 50 Salzburgi 5 ............................... . _________ Dél-észak-német összekötő-pálya, 200 frt p. p.. . . ~ iáim 40 frt p. p. . . •..............................• . . . 31- »150 1 « ”.............................................. . 01 95 152 153 - salzburgi dijsorsj. 20 fit.................................................... 15 85 15 75 Sziléziai ................................................................... . 11. Genois 40 frt. .. ............................................................... 21 75 22 25 .pfffVortig 5*.................................................................................................. F. Iparvállalatok részvényei. tanissau városi 20 .......................................................... 135. 1450 111011 01......................................................... best város 100 p. ................................................................. 10* 106 50 I .Agricola“, mezeg. váll. társasága 200 frt..................... — — — — „ * 50 p. ................................................................ 52 — 58 — C. Más közkülcsönök. posd építS-társaság 200 frt, 40% bef......................................................................Waldstein 200 frt p. ................................................................ 21 50 28 — 83 50 81 — Donau, osztrák biztosié 200 frt...............................................................................Vindichgrátz 20 frt ............................................................. 18 — 19 — Pest város 6% sorsolási kölcsöne 100 frt.......................... . . ° Vasúti kocsi-kölcsönző-társ. 200 frt, 40%......................................................... ... . .. Bécs város 5% visszafizetendő kölcsöne 100 frt. . . 46 95 ffi 50 Salgótarjáni kőszén 100 frt.............................................. — —------- YAItOk (llill@0111 Ilim). A török Vasúti kölcsön díjkötvényei: 400 frank . . 000 Securitás viszontbizt. 300 frt.......................................................................................Amsterdamra 100 frt hollandi . ... 5% - - . 33 60 93 70 , , „ * „ 400 frank 95 fr. 4* ap 00 00 frdas. viszontbizt. bank 200 frt 30% befizetés.........................................................,ulsburgra 100 frt delnémet.........................5% . . 93 55 93 70 Alt. osztrák épitőtársaság, 200 frt. 80% befsz.................. 57 50 57 75 100 tallér .........................................5% ...----------------------Bécsi épitőtársaság 100 frt.................................................... 17.25 17 75,eloszló 100 frt tallér..............................5% . . .-------------------1). Bankok részvényei. Osztrák vasút-építő-társaság 200 frt ....................................................................Brüssel.................................................................5"/0 . . .-----------------------140 25 140 75 prágai vasipar-társaság 200 frt. . .....................................................................rankfurti 100 frt délnémet.........................4“/„ . . . 93 70 93 90 Angol-ostrák bank 200 frt, 75% befizetés . . 31—3150 Stájerországi vasipar-társaság 200 frt ■•••*••---------------------Hamburgra 100 márk. ........................................3% . . . 54 65 54 80 Angol-aagyar bank 200 frt, 40% „ .................... — —-------Europa bizt. társaság Bécsben, 200 frt. 40% befiz. . ----------------------------Londonra 100 font sterling...........................7*/l"/o • ■ ■ 11160 11170 Osztrák földhitelintézet 200 frt, 40% befizetéssel . . 64 — 64 50 Lyonra 100 frank.........................................6% ... -7- —------Magyar ált. földhitelintézet 100 frt............................... 39 — 40 — Milano 100 frank..............................................5% . . .----------------------Cseh ált. bank 200 frt 40% bef........................................... 219 75 220 — v. AalOgieVeloft. itarseille 100 frank...................................6% ... — — — — Osztrák hitelintézet 160 frt .................................... — — — — ... mi a hitelintézet sorsi 5%..................................... •15 — 95 56 ’árla 100 frank .........................................• 44 20 44 25 S Pesti kereskedelmi bank »0 frt ..................... 8Up “ rM ~ . . . . . I • - SI _ 85- étervár, ICO rubel.............................................................. -_ -rdlso-ausztrit leszámítoló bank 510 frt......................... 8bU — $l\) — * . . *0/ ... r . Osztrák-franczia bank 200 frt ezüst ............................... 53 50 54 _ Csra jelzUogb. 5/0 . • • • • • • • • • ' -------------------- Pénzek krfolyalba. Magyar- , . 800 frt 40% befizetéssel .. 71 50 72 50 N0TM011 bank p. j. »/, sorsolás . . . . . . . . . -- “ “ Aran/....................................................................................... 5 29 5 30 Általános bank Bécsben 200 frt 50/„ befizetés ... — — ZT ~ Magyar földhitelintézet 5'/,%............................................... 85 50 86 _ 20 fokos arany.................................................................... 8 92 8 93 Nemzeti bank .................................................................. — 91J — ^1 lázadókieftv 6%............................ Orosz imperiale ............................................................. .........— — J Egyleti bank 200 frt, 40% befizetés ............................... 6 50 7 — • kereskedelmi bank 23 év alatt sors...........................................................Mária-Terézia-taller................................................................ — — — — Forgalmi bank 200 frt....................................• • . • * 86 —r 87 — » »»t/«0/« sori ..................................... Egyleti tallér............................................................................................................... Osztr. magy. beszám. és hitelbank 200 frt, 40% befl . --------------------Osztrák Jelzálogbank * 10 év alatt kaszafizendó * Ezüst............................................................................................ 105 7Q 105 86 Bécsi váltóbank 200 frt 40%......................................... ..........— — mi/ o/ ..................... no ka gr Váltóleszámítolás................................................... . .. ------— — ■ vettó üzleti társaság 20°^ frt 40% ..................... 64 _ 65- S0 ** vis,»fluten« W/. ....... . JJ ? fa Z Yfllntil. » bank M0 frt M............................... — — — — Bis* CSItr. takarékpénztár 30 éves sorsolás, 5'/,% ..99______., ____________ „ bankegylet 200 frt 40% befizetés . • • • 79 — 80 — Arany al marco........................................................ — I Magy. árt. hitelbank 200 frt, 40%............................... — —------- _ Friedrichs d’or.............................................................................................. „ „ municipális hitelintézet 200 f. 40 ft defiz . -------------------- ||# Elsőbbségi kötvettyek* Louis d’or...................................................................................................................I Pesti bank 200 frt.............................................................. — — — — . _ „ . 00 pe Angol souvereigne................................................................ 11 20 11 50 , Magyar jelzálogbank 200 frt, 80 frt bef...................... Alföld-fiumei pálya 200 frt ezüst o /t................................. 77 7- Porosz pénztári utalvány.................................. . . 1 55 1 55 1 Srájczia-Osztrák,magyar*bank Párisban (500 front gj g5 82 — Albrechtpálya 800 frt 5% . . ............................... .... .... .... ... Ezüstszelvény 106 20 106 40 150 frt darabja)........................................................ ... —-------Báttaszék-Dombóvár 200 frt e. 010 • • *••••* _ _ _ Oroszpapir rubel ............................... 1 54 1 55 Osztrák-egyptomi bank (20 font tszer. (100 frt, ez. 11375 117 25 Egyes, magyar gőzhajózási 100 és 1 00 frtoa e/*. . . _______ 40°/° befizetéssel ......................................................................................Osztrák dunagőzhajózási társa*: 1000 frt p. p • • • _ Börze- és hitelbank 200 frt, 40% befizetés...................... Erzsébet-pálya 200 frt p. p. ............................................... .............. Nyomatik a kiadótulajdonos Athenaeum irodalmi és nyomdai fészvénytársulat nyomdájában, Budapest, barátok tere, Athenaeum-épület 1874._