Pesti Napló, 1875. szeptember (26. évfolyam, 199-223. szám)

1875-09-17 / 212. szám

212 szám. Budape­si, Péntek. September 17.1875. 26. évf folyam. Szerkesztési iroda: Barátok­ tere, Athenaeum-épület. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kéziratok nem adatnak vissza. Kiadó­hivatal: Barátok­ tere, Athenaeum-épület. A lap anyagi részét illető közle­mények (előfizetési pénz, kiadás körüli panaszok, hirdetmények) a kiadóhivatalhoz intézendők. REGGELI KIADÁS. Előfizetési feltételek: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti ki­adás együtt: 3 hónapra . . . 6 frt — kb. 6 hónapra . . . 12 » — * Az esti kiadás postai különkiüldéséért felülfizetés évnegyedenként 1 forint. Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető, de ennek bármely napján történik is, mindenkor a hó első napjától szármiztatik. Hirdetések szintúgy mint előfizetések f­ a KIAD­Ó-HIV­AT­ALB­A Barátok­ tere, Ath­enaeum-épület küldendők. Előfizetési felhivás „PESTI SÍ APLÓ“-ra. fpft“ Oct. 1-sejével uj évnegyed kezdődvén, fel­hívjuk azon t. olvasóinkat, kiknek megrendelése sept 30-án lejár, annak minél előbbi megújítására, hogy a lap megküldésében fennakadás ne történjék. Oct. 1-sején belépő évnegyedes új előfize­tőinknek Feuillet Octáv regényének oct. 1-sejéig la­punkban megjelenő részeit, ha ez iránti óhajukat elő­fizetési megrendelésükben kijelentik, külön lenyomat­ban díjtalanul küldjük meg. Előfizetési árak : (reggeli és esti kiadás, 1/2 legnagyobb év és közgazdasági melléklet :) Egész évre.........................24 frt. Fél évre . . . . . 12 frt. Negyed évre .... 6 frt. Egy hónapra .... 2 frt. JJSSUSI­ Az előfizetés Budapestre a »Pesti Napló« kiadó hivatalába (Barátok­ tere 7. sz. Athenaeum-épület) intézendő A »Pesti Napló« szerk. s kiadó­ hivatala. Budapest, sept. 16. A felirati vitának végét szeretné már látni mindenki, a­kinek nem kenyere a fecse­gés. A kíváncsiság azon pénzügyi expozé felé fordul, melyet a pénzügyminiszternek ma­holnap az országgyűlés előtt kifejteni kell. Nem azzal az érdeklődéssel fordulnak a költ­ségvetés előterjesztése felé, mely kellemes meglepetésre számít; ellenkezőleg azok is, kiknek kedélyén különben nem vett még erőt a pessimismus, csak azért kívánnák hal­lani a pénzügyminiszter előterjesztését, hogy tudnák a határt, a­melyen túl nem fognak terjedni egyelőre az új terhek, és hogy is­mernék az időpontot, a­melyre a súlyegyen helyreállítása legalább ígérve lesz. Mert hogy a kormány pénzügyi pro­gram­jából mindenek fölött ez a­ két pont, t. i. új kölcsön és új adó, fog kimagaslani, az­iránt szétfoszlott ma már minden kétely.Nem Hansemannak Budapesten jártából, hanem az állami pénzügyek helyzetéből és a kor­mánynak kezdettől vallott pénzügyi politiká­ból kell országvilágnak következtetnie, hogy új kölcsön kerül szőnyegre. Bár­mennyire megközelítsék ugyanis már az 1876-ki állam­­háztartásban a bevételek a kiadások nagysá­gát, azért a kincstárnak mégis sokkal nagyobb pénztári készlettel kell a jövő év első három negyedében rendelkeznie, hogy a fizetéské­pesség minden pere­ben biztosítva legyen, mint­ a­mennyi a folyó évről a jövőre átszál­­lani fog. Ha pedig a kölcsön fölvételének szük­sége egyszer már előállott, akkor valószínű, hogy a megalkuvás nem egyedül azon összeg­re szorítkozik, mely közelebb a pénztárak kellő dotatiójára kívántatik, hanem kiterjed bizonyára azon nagyobb szükségletre is, me­lyet a 153 milliós adósságnak messze már nem halasztható consolidatiója megkövetel. Ez utóbbi művelet végrehajtása egyébiránt nem a legközelebbi jövőnek feladata, s azért — meglehet — hogy azon több költségből, mely­­lyel a consolidate okvetlenül járni fog, a jövő év terhére mi sem fog esni; de ott sze­repel majd a budgetben a kamatszükséglet azon kölcsön után, mely a pénztárak dota­­tiója miatt vált szükségessé. Ennyivel tehát a súlyegyen helyreállí­tása minden esetre meg lesz nehezítve. De hát másfelől a kormány megtakarításokat fog eszközölni s új adót fog behozni. Megta­karításokat fog eszközölni majd minden mi­nisztérium személyi s dologi kiadásaiban, megszorítást fog elrendelni az államvagyon üzemében. Csakhogy minden nagyobb üzemi vagy administratív megszorítás fölér az illető körökben egy új adóteherrel. A­mely vidék elveszti törvényszékét, annak megnehezül a­­ keresete ; a­hol bánya, kohó, gyár szünetel vagy szűkebb munkára szoríttatik, ott száz meg száz ember kenyerét veszti. A kincstár megtakarít egyfelől kiadást, de veszt másfe­lől adójövedelmet. A le­gsajnosabb ezen állam­gazdasági megszorításokban az, hogy épen akkor hajtatnak végre, a­midőn az általános kereseti pangáson az államnak inkább segí­teni kellene. Másutt, mint például a közgaz­daságilag sehogy sem irigylendő Ausztriában, az állam maga épít vasutakat, hogy a vas­iparnak munkát, a sok tétlen kéznek kerese­tet nyújtson. Az adóknak nemcsak tömege lesz na­gyobb, de nehézkedésük is érezhetőbb lesz, mint eddigelé. A házi pénztár, ha behozatik, semmi esetre sem lesz aequivalens adószáza­léknak leengedése által kiegyenlítve. Ez te­hát mindenesetre adóemelést involvál. Az idei új adók a jövő évben kezdettől fogva lesznek érvényben. A catasternek előzetes revisiója folytán nagy számú birtokosok több földadót fognak már 1876-ban fizetni, mint eddigelé. És mindezeket tetézni fogja az általános jö­vedelmi adó, talán ugyanazon magasságig, mint a­melyben az előbbi kormány tervezte, így azután helyre lesz állítva az egyensúly a budget rendes kiadásai s bevételei közt, de meglesz a deficit még jó ideig a költ­ségvetés rendkívüli részében. A kormánynak nincs többé hatalmában az eszközök közt választani. Volt idő, midőn — a kellő takarékosság mellett — egyedül az adók emelése a súlyegyen helyreállításá­hoz elvezetett volna; ma ezen kívül még köl­csön fölvétele is szükségessé vált. Volt idő, midőn a kormány az adók további emelését azért ellenezte, mert előbb az adóképességet kívánta növelni; ma be kell következni az adóemelésnek, a­nélkül, hogy a kormány a leg­parányibb eredményét mutathatná föl az adó­képesség emelésére irányzott törekvésének. Hisz azon két nagy közgazdasági kérdésben, melyet a kormány legelől említett, mint sürge­tően megoldandó feladatot: a vám- és bank­ügyben még csak kezdetét látjuk az alkudo­zásoknak, de végét, vagyis hogy mennyit gyümölcsöz majd amaz a kincstárnak, ez a közgazdaságnak, maga a kormány sem képes ma megítélni. Az ország tehát fokozott áldozatkész­ségre szólíttatik föl, és a nemzet minden fia el is fog menni az áldozatok meghozatalában a képesség határáig. A kormány reformálni fogja az adók kivetését és behajtását. Megle­het, hogy a fiscus körültekintésében és eré­­lyében nem lesz hiba. Ki lesz mindenkire teljesen róva az illetékes egyenes adó, s a közegek súlyosbított felelőssége pénzzé tesz minden kirovott tételt. De az állam jövedel­meinek egy nevezetes része indirect adókból származik, a­melyeknek emelkedését nem decretálhatja törvény, nem parancsolhatja meg semmi végrehajtó hatalom. A só é­s do­hányjövedék csökkenhet, a bélyeg s a díjak hozadéka alászállhat, a bor-, sör- és húsfo­gyasztás megapadhat, ha a kereset és a fo­gyasztási képesség kimerül. A kormány törekvésének tehát legelől oda kell vala irányulnia, — mint azt kezdet­ben programmjaként és utóbb a trónbeszéd­ben is szóval hirdeté — hogy a közgazdasági erők képesekké tétessenek azon nagy áldoza­tok elviselésére, melyekre felszólíttatnak, és a­melyeket a pénzügyminiszter a maga expo­­zéjában közelebb megjelölni fog. A vám- és a hitelügy, a közlekedés és a kereskedői forga­lom, a földmivelés égető nagy bajai mind­annyian kötelességteljesítésre szólítják a kor­mányt. És az állami háztartás rendezésének nagy titka épen e feladatokban rejlik. Meg­szorításokat tenni az állam jogosult költsé­geiben egyfelől, és az adókat emelni más­felől : ez mindössze csak mechanikus helyre­állítása az egyensúlynak. Meglehet, hogy ily erőltetett eszközökkel sikerül is átmene­tileg fenntartani a mérleget, — de ha az erőket, melyek az egyensúlyt biztosítják, nem növeljük és nem szilárdítjuk, akkor ismét felbomlik és még mélyebben megza­­vartatik az állami háztartás rendje. Ez okból mindazok, kik figyelemmel fordulnak a pénzügyminiszter expozéja felé, nem az új adó, nem az új kölcsön részleteit, hanem a kormánynak azon köz­­gazdasági programmját óhajtják megismerni, mely a termelő erők­nek, az adóképességnek tartós nö­velésére irányul. E programmból fog azután kiviláglani, hogy fölismerte-e a kor­mány a módokat és eszközöket, melyek a súlyegyen helyreállásának és tartós fennma­radásának biztosítékait képezik. Budapest, sept. 16. (Kereskedelmi és vámértekez­letek.) A magyar kormány küldöttei azon utasí­tást kaptak, hogy a vám- és kereskedelmi értekezle­tekben való részvételeket az általános vám-árszabály revisiójára korlátolják, tekintet nélkül az Olaszor­szággal való szerződés B. árszabályára, a­mely a be­vitelt Olaszországból a monarchiába szabályozza. Az olasz kormány küldötte,Luzzatto lovag,sept. vége felé fog Bécsbe érkezni. (A magyar delegatio tagjai­ a »N. H.« szerint még Bécsbe utazásuk előtt a legöre­gebb tag (Boér) elnöklete alatt értekezletet fognak tartani, melyen a delegatio megalakulásának szemé­lyes kérdései fognak tárgyaltatni. (A belügyminiszter­ felhívta a tör­vényhatóságokat, hogy a mértékhitelesítő hivatalok számára megérkező felszerelvények pontos és hala­déktalan átvételére az illető közegeket, felősség terhe alatt, utasítsák, mert e részben főleg a megyéknél szembeötlő hanyagság mutatkozik. (A horvát lapok a szerb trón­­beszédről.) A »N­arodne Novine« a szerb trónbeszédet ellentétektől mentnek nem tartja ugyan, a mai körülmények között azonban, miután Szerbia a kellő pillanatot az actiora már elmulasz­totta, az abban foglalt politikát a legjobbnak találja Szerbiára nézve. Risztics politikáját a nemzetgyű­lésnek is el kell fogadnia, s be kell látnia, hogy a mai körülmények között mire képes Szerbia és mire nem. Budapest, sept. 16. Erős alak, nagy fej, gondosan kétfelé fésült haj és szakál, jól ápolt kezek, a széles íz ellen elegáns fekete kabát, igy lépett fel P­o­­­i t ur a szószékre. Modora miveit, de ke­resett. Halk hangjának lejtése, szájának eről­tetett mosolya, nyughatatlan kezeinek moz­dulatai, inkább affectáltak mint finomak. Sza­va oly gyönge, hogy alig lehet hallani, bátor a teremben nagy csönd uralkodik. Polit úr tetszik. Ellenszenves, de érdekes. Ez képes és képzett ember, tudományosan argumentál és jól és szabatosan szónokol. Nem támad hom­lokon merészen, hanem hátulról kerül és csel­be csalogat. Elfogadható, vagy legalább plau­­sibilis praemissákból indul ki, hogy veszélyes következtetésekre ragadjon. Leköti a figyel­met s megnyerni iparkodik a hallgatóságot, mely, mint minden publicum, csakhamar meg­bocsátja a tartalom gonoszságát az előadó művészetének. Oly 'ellenszenvet is, minőt a Miletics felirata keltett, Polit szónoklata rövid ideig feledtetni tudott, s ez a legnagyobb, de megérdemlett dicséret, melylyel az igazság­nak adózni tartozunk. Polit doctrinair politikus. Legalább mint szónok az mindenkor. A legextravagánsabb nemzetiségi követeléseket is elvileg indokolni törekszik, így a szerb igényeket nem mint állambontó és teljesíthetetlen postulátumo­­kat állítá elénk, hanem mint a magyar admi­nistratív politika, vagyis a megyerendszer folyományát. A municipalisták a házban na­gyon meg voltak akadva Polittól hallani a decentralisatió dicséretét, a centralisták pedig kárörvendettek. De a­mit Magyarországról beszélt Polit, az mellékes vola. Beszédének egész súlyát a keleti külpolitika fejtegetésére fekteté. Mi a monarchia keleti politikája? — kérdezte a miniszterelnök úrtól, s egy kényelmetlen érzés a házban elárulá, hogy a kérdésre még adó­sak vagyunk a felelettel. Azután, hogy még pikánsabb legyen, Polit előállt leleplezésekkel, melyeket Risz­­ticstől Belgrádban kaphatott, s melyek az ottani főconsulok eljárását kevésbé összhang­­zónak tüntetik fel, mint a hármas szövetség bensősége megkövetelné. Polit elmondotta, hogy Wrede herczeg a douce violencet a béke érdekében annyira vitte, hogy osztrák-ma­gyar megszállással fenyegette Szerbiát, ha a háborúba beavatkozik, de, téve hozzá, Gor­­csakoff és Bismarck nem járultak a bécsi felfogáshoz, s ez visszavonulni volt kényte­len. Polit persze úgy tüntette fel a dolgot, mint mely a hármas szövetség megbizhatlan­­ságát bizonyítja s a viszonyt orosz és porosz között bensőbbnek mutatja, mint a két hata­lom viszonyát Ausztria-Magyarországhoz. Eb­ben Polit­er téved. Németország keleti poli­tikája mindig támogatta Andrássy grófot s nem várt utasítást Szent-Pétervárról; An­drássy pedig kezdettől fogva méltányos és lejális volt az orosz udvar hagyományos né­zetei iránt, s nem szegült ellene egy perczig sem a keresztény népek sorsa javításának, hanem az európai béke érdekeinek sértetlen megóvása mellett. Ezért kapott Szerbia Orosz­országból is intést, hogy magát csöndesen vi­selje, s a herczegovinai bonyodalom nem a hármas szövetség lazaságát bizonyítá, hanem ellenkezőleg, annak tartós erejét tette nyil­vánvalóvá. A­mi illeti a magyarok török sympa­­thiáit, azok nagyoknak épen nem mondhatók. De ha délszláv rokonszenvünk még kevesebb, s ha a gyöngébbek és elnyomottak pártját nem fogjuk, ha a kereszténységért s szabad­ságért küzdő rája nem ébreszt köztünk lel­kesedést : okát Polit keresse önmagában, sa­ját keble magyarellenes érzelmeiben, keresse Miletics és az omladina hazafiatlan izgatásai­ban, keresse ama körülményben, hogy Risz­tics, a magyarfaló szerb politikus, került Bel­grádban a kormány élére. Ily jelenségek a délszláv mozgalmat nem engedik a humani­tás szempontjából megítélni, hanem ellensé­gesnek tüntetik fel Magyarországra nézve s a nemzetközi önérdek ösztönét keltik fel Bécs­­ben, úgy mint Budapesten. Hogy a kormány mit fog Politnak vá­laszolni, azt méltó kíváncsisággal lessük mind­nyájan. Polit után M­ó­r­i­c­z Pál hivatott fel. A szabadelvű pártnak a kormány által kijelölt vezérszónoka. Egyik programmkifejtő. Külső csin s szabatosság nélkül szokott beszélni, de néha tud tartalmasat mondani s a meggyő­ződés szónoki tüzével. Ma rész napja volt. Idegen meggyőződés pirult orczáján, s hangja nyers erejével iparkodott pótolni a kölcsön­zött argumentumok nagy gyöngeségét. Mi azt tartjuk, hogy a kormány, ha reve­­lálni akarja magát, nyilatkozzék első­sorban maga. Teheti bátran, pártja áll mögötte s kész örömest csatlakozik hozzája. Aztán ha ismerjük a kormány álláspont­ját, lesznek önkénytesek, kik védelmezni fog­ják. Nem jó szerep az, faltörő kosnak lenni, minőre Móricz Pál vállalkozott. Aztán, ha oly dolgokat akar a kormány proponálni, melye­ket csak nagyon kevesen helyeselhetnek, az indokolást, ha maga nem teszi, bízza szak­emberekre, kik az okoknak bőségével birnak s valamely gyönge ügyet is, minő p­ a szük­­ségbeli polgári házasság, erősebb érveléssel tudnak plausibilissé tenni, mint a közhelyek mindennapias felhordásával. Ha Móricz Pál nem volt szerencsés a polgári házasságra vonatkozó kormányinten­­zió magyarázatával, s az ügy iránt, melyet ajánlott, visszatetszést szült a szabadelvű párt­ban , és oly kevéssé volt kielégítő a bank­kérdés és a vámalkudozásokra vonatkozó ál­lításaival. Oly szelid oppositiótól, mint az övé, sem a bank, sem Deprezis meg nem ijed­nek, hanem az osztrák bankmonopolium és vámmonopolium Magyarországon marad a mint volt, s a mi vérünk köpültetik ezentúl mint ennekelőtte. Egy kissé több bátorságot Ausztriával szemben csakugyan elvárhatnánk a volt balközép vezér férfiaitól. Móricz után egy másik bihari képviselő, Hegyessy Márton, következett a szélső balról. Ezen ember vénnek született. Fiatal, de ösz­­sze van töpörödve. Semmi tulajdonsága nincs arra, hogy szónok vagy politikus lehessen. Szürke nyitott kabát, inggallér, nyakkendő nélkül, s égbekiáltó hajzat, melyen nem lát­szik a kefe nyoma, falusi kántor kinézést kölcsönöznek e honatyának. A ház azonnal észrevette, hogy nem kell őt meghallgatni, s kimenekült a folyosókra. Sennyey Pál báró beszélt utána. Betódult mindenki. Helyreállván a csönd, a szónoklat figyelemmel hallgattatott végig. Sennyey szépen szavalt, mint mindig, s any­­nyival inkább tetszett, mert sokaknak még új volt. Beszéde nem volt nevezetes, de okos és nagyon mérsékelt. Főbb részei következő­leg folytak. Sennyey mindenekelőtt a szélsőbal köz­jogi álláspontja ellen kelt ki, s bár nyájas volt a szélsők iránt, igen prononcelrozott régi Deákpárti szellemben nyilatkozott. Nem volt ez minden czélzat nélkül, s a jobboldali pa­dok halk éljenzése elárulá, hogy egyeseknél rokonszenvre talált. Azután az Ausztriával folytatandó alkudozásokra tért át, s itt ismét annyira auli­us szellemben, mondhatnók osztrák érdekben beszélt, hogy inten­­ziója fölfelé tetszeni, s az osztrák irányadó körök barátságát nyerni meg, szembeötlőit. Ezután a szabadelvű párt keletkezését és a fusió jelentőségét magyarázta el­f­ogulatlanul s innen áttért a kormány programmnélküli­­ségére, melyre nézve sokszor hallott dolgokat ismételt. Itt aztán igen hamis megkülönbözte­tést csinált azok közt, kik a kormányt előle­gezett bizalommal, s feltétlen odaadással támogatják, és azok közt, kik a kormány iránt bizalmatlanok lenni nem akarnak he­lyes ok nélkül , bevárandónak hiszik a kor­mány cselekedeteit. Mi ezen distinctiót a szabadelvű pártra nézve el nem fogadhatjuk. Mi jobban ismer­jük e pártot és azt állítjuk, hogy mindkét ál­lítás áll az egész pártra nézve osztatlanul annyiban, hogy a szabadelvű párt nagy tö­mege bizalommal van a kormány iránt s ezt neki szívesen előlegezi, de ugyanezen férfiak egyszersmind elvárják a kormánytól, hogy e bizalomnak megfeleljen. Ha megfelel, örö­mest támogatják tovább, ha csalatkoznának benne, akkor ez érzésüket nem titkolnák. Sennyey végül a többség feliratában nem találván egyebet a király iránti hódolat­nál, ehhez hozzájárulását fejezte ki, mely lojalitásért Wenckheim és Tisza kézszorítás­­sal örvendeztették meg. A beszéd általán jó hatást szült, s a zsákutczába szorult Sennyey-párt közeledése­ként tekintetett a szabadelvű párthoz. Még Helfy beszélt, sokat, középszerűen. Főleg a vámkérdéssel foglalkozott. A hazai ipar érdekeit melegen védelmezte s az önálló vámterületet financiális szempontokból sür­gette. A miniszterek és a­­ház­ is több figye­lemmel hallgatták, mint máskor. Milán és tanácsosai a háború következményeiért a felelősséget nem akarván magukra vállalni, a skups­­tina is helyesen cselekszik, ha példájukat követi. Az E0 b z o rú szerint a szerb­­trónbeszéd azokat is ki­elégítheti, a­kik akarják a háborút, s azokat is, kik a béke jótéteményeinek élvezetében óhajtnak maradni. Riszticsnek feladata nem mindennapi volt. Ő a di­­plomatia Scyllája és­­ saját nemzetének Charybdise között állván, nehéz és kínos munkájába került a kormány hajóját épségben kivezetni. Risztics a leg­egyszerűbb módon, Columbus példájára oldotta meg feladatát; egyszerűen, minden világos logikai össze­függés nélkül a két nézetet egyesítvén, egymás mellé állította a politikának két irányát, mely tőle két rész­ről is kívántatik. A beszéd kétszínűsége tehát sokkal nagyobb elégedetlenséget szült volna, ha az ünnepé­lyes hang, mélyen tartva van, nem imponál s nem csitítja vala le az olvasót. Az új szerb kormány ezen politikája mellett is azonban, a­mint ma a dolgok ál­lanak, az általános felkelés a Balkán félszigeten el­­kerülhetlen (? ?) Bécs, September 15. (A helyzet Albániában. — A boszniai és herczegovinai harcrtérrül.) P. C. Skutariból jelentik, hogy a porta nagy katonai előkészületeket tesz Albániában egy részt azért, hogy a lakosságot féken tartsa, másrészt, hogy Montenegro ellen készen álljon. Podgoriczában 4000 ember áll s az összes határőrházakat ellátták élelmi­szerrel. Az albániai redifeket behívták s még e hé­ten hajón syriai redife-zászlóaljak érkeznek Antiva­­riba, Ruméliából 20 zászlóalj indult el Novi­ Bazar felé. Zarko pópa, ki egy ideig letűnt a lázadás szín­padáról, most mint három légió főparancsnoka jelent meg. Egész hadereje 2000 emberből és négy ágyúból áll; alatta működnek Prokopicz archimandrite és Póz József. A környéket Priboja és Nova­ város közt megszállva tartja s mindenütt lázadói kormány­közegeket nevezett ki. Már összeköttetésben áll a herczegovinai lázadókkal, de még nem akarja az offensív hadműveleteket megindítani. Szláv forrásból érkező hírek nagyobbára meg­erősítik azon hivatalos török sürgönyök tartalmát, melyek a múlt hét eredményeire vonatkoznak. Az idegen consulok, úgy látszik, már néhány nap óta érintkezésben állanak, valamint a hegyek közt biz­tonságban levő, úgy a montenegrói határon küzdő lázadók vezetőivel. Noha ez utóbbiak nem függesz­tették föl az acttót, ez a múlt héten nagyobb részt csak török élelmi­szer és szállítmányok megtámadá­sára szorítkozott. De ezek a támadások is vérontás­sal jártak, mert a török kíséret hősiesen védte magát. A kivándorlott lakosság is végre haza kezd térni. Boszniába s Herczegovinába már több száz család visszatért. Mindamellett azon menekültek száma, kik szerb, montenegrói s osztrák-magyar te­rületen tartózkodnak, még mindig óriási azokhoz ké­pest, a­kik haza­tértek. Azon bír, hogy a lázadók Trebinje és Belleki közt Nedzsid basát megverték, valónak látszik. Fel­tűnő a dologban az, hogy a török csapatok csak 800 lázadóval álltak szemben s mégis igen nagy vereséget szenvedtek. Ez alkalommal több száz embert is vesz­tettek. ORSZÁGGYŰLÉS. A képviselőház ülése sept. 16. (Folytatás esti lapunkhoz.) Móricz Pál után, kinek beszédét esti lapunk ismerteté, felszólalt: Hegyessy Márton. Ő két szempontot tűzött ki maga elé: az objectivitást és az idő megbecsülését. Nézeteit a Simonyi Ernő által benyújtott javaslat képviseli, ezt pártolja. Azon feliratról, melyet Mile­tics és egyetlenegy elvtársa írt alá, és a mely bűnös merénylet a magyar államiság fogalma ellen, és a mely szánt szándékkal tapodja a magyar bírák iránti köteles tiszteletet, aként nyilatkozik, hogy arra nem reflectálva, azt hiszi, hogy miután a képviselőket a képviselői immunitás védi, és miután ennélfogva, azon nyilatkozatok nem adhatók át a fenyítő igaz­ságszolgáltatás megérdemlett súlyának, a leghelye­sebben járunk el, ha egyszerűen ignoráljuk. (He­lyeslés.) Sennyey Pál báró: T. ház! (Halljuk! Hall­juk !) Mindenekelőtt kijelentem, hogy azon felirati szerkezethez, melyet a függetlenségi párt benyújtott, a magam részéről nem járulhatok, nem azon sarka­latos elvi ellentétnél fogva, mely köztünk és köztük a közjogi alapra nézve uralkodik. Többször nyilvánítottam hitemet és meggyőző­désemet, hogy a közjogi alap, a mint törvényeink ál­tal megállapíttatott, és azon alkotmányos szövetség, mely a monarchia két állama között fennáll, alkot­mányos állami létünknek és nemzeti függetlenségünk­nek egyik lényeges garanciája, és hogy én ahhoz nem csak azért ragaszkodom, mert meg van és egye­lőre oly könnyen meg nem változtatható, de egész őszinteséggel megvallom, ragaszkodom azért, mert nemzetünknek sajátságos viszonyainál, Európa poli­tikai conjuncturáinál fogva jónak és szükségesnek tartom (Helyeslés a középen.) Nem a közjogi alap az, a­mely financiális bonyodalmainknak kütforrása. Erőnknek túlbecsülése okozta a bajokat, és az nekem intésül és tanulságul szolgál, hogy egy más, még sokkal veszélyesebb téren ugyan­azon hibába ne essünk. Annyival inkább kívánom, hogy e tekintetben kétely ne létezzék, és hogy legalább a mi álláspon­tunk e tekintetben kiemeltessék, — mondom, — ké­tely ne létezzék arra nézve, a mi hitem és meggyőző­désem, hogy a nemzet többsége őszintén és mellék­gondolat nélkül ragaszkodik a közjogi kiegyezéshez. Mert más téren, az anyagi érdekek kiegyezése terén kényes és nehéz megoldású kérdések tárgyalása fo­rog szőnyegen, oly tárgyalások, melyek csak kölcsö­nös bizalom és méltányosság alapján vezethetnek üdvös czélra, és a melyekre nézve káros behatása vol­na, h­a gyanú ébresztetnék a tekintetben, hogy a nem­zet többsége a közjogi alapot, melyet törvényeink szentesitenek, csak mint szükséges roszét tekinti. — Ezen kiegyezési tárgyalásokra nézve megvallom — egész őszinteséggel, te­hát, hogy én azok közé tarto­zom, kik a közjogi intézmények kapcsán túl az anya­gi érdekek közösségében is a kölcsönös erők és érde­kek jelentékeny tényezőit ismerem fel, és hogy ezek­nek czélszerű és jól berendezett kiegyeztetése által véleményem szerint becsesebbé, szilárdabbá válik azon közjogi kapocs, melyet tudozásunk, saját megóvásunk érdekében elfogadott. Beismerem azt, hogy az anyagi viszonyok terén az érdekek közt, azoknak nagybani és sokbani talál­kozása mellett, lehetnek egyes lényeges ellentétek, azoknak kiegyeztetése a helyes politikának feladata, azok felmerülnek nemcsak szövetségi, de minden nemzetközi érintkezési viszonyban. És biztosítom a­­ kormányt magam és elvtársaim részéről, hogy azon tárgyalások folyamán, melyek most a bank és vámügy kérdésében folyamatban vannak, a mi részünkről min­dig azon magatartással fog találkozni, mely a létez­hető nehézségeknek nem öregbítését, hanem azoknak csekély erőnkhöz képest kiegyenlítését előmozdítja. (Élénk helyeslés a középen.) Bajnak mondhatnám, csapásnak tartanám, ha zilált viszonyaink mellett az anyagi érdekek terén egy küzdelem és versengés stádiuma állna be, a­me­lyen mindkét fél nagy áldozatokat, nagy vesztesége­ket szenvedne. (Helyeslés.) Hiszem és remélem, hogy ezen tárgyalások, ki­vált, ha a t. kormány előre tudja, hogy Magyaror­

Next