Pesti Napló, 1875. október (26. évfolyam, 224-250. szám)

1875-10-19 / 239. szám

239 szám, Szerkesztési iroda : Barátok-tere, Athenaeum-épület. A lap szellemi részét illető minden­­ közlemény a szerkesztőséghez­­ intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kéziratok nem adatnak vissza. ------- !­ Kiadó­hivatal: Barátok-tere, Athenaeum­-, Mat. A lap anyagi részét illető közle­mények (előfizetési pénz, kiadás körüli panaszok, hirdetmények) a kiadóhivatalhoz intézendők. Budapest, Kedd. October 8. 1875. REGGELI KIADÁS. Előfizetési feltételek: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti ki­adás együtt: 3 hónapra . . . 6 frt — kr. 6 hónapra ... 12 » — » Az esti kiadás postai kiflinküldéséért felülfizetés évneg­redenként 1 forint. Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető, de ennek bármely napján történik is, mindenkor a hó első napjától szárasztatik. 26. évi folyam, Hirdetések szintúgy mint előfizetések a KIADÓHIVATALBA Barátok­ tere, Athenaeum-épület küldendők. Előfizetési felhivás „PESTI US.Al»Iió«-ra. Előfizetési árak: (reggeli és esti kiadás, l'/j legnagyobb tv és közgazdasági melléklet.) Egész évre.................... 24 frt. Fél évre .........................12 frt. Negyed évre .... 6 frt. Egy hónapra .... 2 frt. BtT" Az előfizetés Budapestre a »Pesti Napló« kiadó hivatalába (Barátok­ tere 7. sz. Athenaeum-épület) intézendő A »Pesti Napló« szerk. s kiadó­ hivatala. Budapest, oct. 18. A bécsi lapok nagy győzelmet ünnepel­nek és durrogatják a Victoria-lövéseket. A »Fremdenblatt« jár ezúttal legelől. A magyar delegátió azon gyöngédségét, a­melynél fog­va nem akarta Mag­arország kétségtelen igényét közös szavazással érvényesíteni,gyen­geségnek , meghunyászkodásnak tudják be és e tényből Ausztria győzelmét jósolják azon egész hadjáratban, melyet ők a »ki­egyezés revisiójának« keresztelnek el. De nemcsak a bécsi lapokból hangzik felénk az ily »testvéri« szó. Bécs nyilvános gyűléseiben szintúgy, mint Brünnben és Prá­gában egyre felhangzik az uszítás ellenünk. Ma itt, holnap ott megjelen választókerületé­ben a reichsrathi képviselő s ígéri, hogy a quota, a vám és a bank ügyében konok ne­­gatíóval fogja visszautasítani Magyarország követeléseit. A gyűlés erre lelkesedten és egyhangúlag bizalmat szavaz képviselőjének. Bécsben előáll egy professor (Suess) és azt hirdeti választói előtt, hogy a mostani ma­gyar kormánynak nyíltan bevallott pro­­grammja, hogy »testvérei hátából szíjat akar hasogatni.« Másutt meg azt hangoztatják reichsrathi képviselők, kereskedelmi kamrák és a sajtó emberei, hogy Magyarország az ő vámpolitikájával az osztrákok zsebére tör. Részünkről bevalljuk, hogy bizonyos zavarban vagyunk az ilyen uszításokkal szem­ben. Nem azért, mintha e bécsi, brü­nni és prágai hangok imponálnának. Láttunk mi már egyéb förgeteget is. Küzdöttünk tíz év­vel ezelőtt az összes bécsi sajtó, kormány és törvényhozás ellenében, vívtunk heves és nagy csatákat, s a nemzet felmutathatott oly eredményt, melyet végre örömmel üdvözölt az osztrák közvélemény is. Az a független közvélemény, mely a szabadság és alkotmány ügye iránt érdeklődik, s melynek szabadság­­szeretés nem hüthető le a Lajtha vize. A monarchia megalkotása— az első sorban ma­gyar mű ; s­e­mi sikerült, mert egy csata­sorban harczolt az egész nemzet; — és erély­­lyel, és kitartással harczolt; lehetetlen volt nem győznie. Most zavarban vagyunk a bécsi uszítá­sokkal szemben. A magyar állam rendelkezé­sére álló eszközök ma sokkal hatalmasabbak, mint a tíz év előttiek. Akkor csak egy fegy­verünk volt, az is inkább csak visszaverő, mint támadó. A passiv ellentállás volt neve a fegyvernek, az egyetlennek. Most van más hathatósb fegyverünk is, és pedig sok. A szabad sajtó, a souverain parliament, a ma­gyar kormány. De még ennél is hatalmasabb fegyve­rünk van. A majdnem egy pártból álló kormány, a föltétlen , roppant többséggel rendelkező kormány. A­mit e kormány ma tesz, arról elmondhatja, hogy azt Magyaror­szág teszi, a­mit mond, a mellett az egész nemzet szavát vetheti a latba. De mit tesz és mit mond a kormány? Mit tesz és mit mond Magyarország ? Ki tudja ezt ? Nem gondolunk mi most arra, hogy mit mondottak és mit tettek a delegációk. Azt sem fejtegetjük, hogy vájjon a delegációk magatartása nem bátorította-e fel Magyaror­szág ellen azokat, kik a paritás politikáját oly hajlandók fölcserélni a gyarmati függés politikájával. Mi e pillanatban nem látunk mást, mint azt, hogy nagy nemzeti érdekeket támadnak meg hevesen izgatott hadjárat­tal. Nem látunk mást, mint a nemzeti ér­dekek ellen intézett rohamot, s ez érdekek védelmére állunk a csatasorban. A vezény­szót várjuk. Azt várjuk, hogy a vállrojtosok álljanak a csatasorok élére. De joggal várhatjuk-e ezt ? Azt még ért­hetőnek találjuk, hogy a kormány nem tün­tet. De várjon tesz-e? Ha nincsenek népgyű­­léseink, melyek visszautasítják az osztrák népies politikusok támadásait, vannak-e kor­mány átirataink, melyek kifejtik a nemzet álláspontját? Ha egyleteink álmosak, várme­gyei termeink némák és politikusaink a kar­­thausiak kolostorába léptek: — beszél-e a kormány és tesz-e a min. tanács ? Maholnap Tisza Kálmán lesz az or­szág, a sokat sanyargatott, sok bajjal küzdő ország al.ip. elnöke. Tisza akkor lesz min. el­nök, midőn legfontosabb anyagi kérdéseinket kell rendeznünk Ausztriával. Ez nehéz fel­adat mindenkire, ő reá nézve kényes is. Nem tudjuk, szokása-e Tisza Kálmán­nak, bizonyos ügyek körül sokáig tépelődni, de ha ez szokása, eszébe juthat, hogy az Ausztriával szemben ő általa használt erélyes szónál, és erősebb tettnél nem fog-e itt-ott az emberek elméjébe felötleni a min. elnökben a közjogi ellenzék feje, vájjon nem fogják-e gyanúsítani. Meglehet, Ausztriában. De a­mint mi a magyarországi közvéleményt ismerjük, biz­tosíthatni vélünk arról, hogy nincs senki, a­ki a Tisza által a közjogi kérdésről tett nyi­latkozatok őszinteségében kétkednek. Föltét­lenül bízunk e részben benne s csak egyet kérünk. Valósítsa e téren is erélyét annak egész teljében; valósítsa annál inkább, mert súlyos felelősség hárul reá. Elmondjuk, hogy milyen felelősség. A paritás jogilag feltétlen, de államok között csak úgy állhat fenn, ha mindkét állam aránylag a fejlődés és anyagi erőgyűjtés ugyanazon tényezőit bírja. A­hol az anyagi kérdésekben egyik állam alárendeltje a má­siknak, a­hol az anyagi fejlődés legfontosabb részleteiben egyik állam kizsákmányolja a másikat, ott nincs meg a kellő erő a paritás fenntartására, s ha meggyöngül, megfogy az egyiknél az anyagi erő, míg a másiknál az erő, a szövetséges árán és károsításával gya­rapszik, akkor mondjuk, meg kell billennie maholnap a politikai paritás mérlegének is. Tisza Kálmánnak, mint miniszterelnök­nek, az a feladat jutott, hogy kormányzása alatt megerősödjék a paritás. Attól a felelősségtől, hogy ez meggyöngüljön,­­ visszaretten bizonyára minden államférfiú, s kiválólag az oly lelkiismeretes, hazáját és nemzetét oly önzetlenül, hévvel szerető állam­­férfiú, a minő Tisza Kálmán. A bécsi, prágai, s brünni uszításokra nincs feleletünk. Hiszszük, várjuk, hogy Ma­gyarország e szavakra tettekkel felel. E tet­teket még nem látjuk ma, — reméljünk, hogy meglátjuk azokat holnap . . . (A pénzügyi bizottság­ mai ülésé­ről az esti lapunkban előadottak után következőket kell még közölnünk. A lottó­nál (szükséglet 2.216.013, fedezet 3.708 700) "Wahrmann a tényleges eredmények alapján javasolja a bevételi előirányzat 200.000 fo­rinttal való felemelését. — Szontagh elvben nem pártolhatja a lottónak állambevételi forrássá tételét. — Csengery ugyan e véleményben volna, ha a lotto­ jövedelmét más után pótolni lehetne, s ha az illető összegek akkor más lottók útján nem vándorol­nának ki az országból. — Simonyi semmi immo­­ralitást nem lát a lotto fenntartásában. — Kautz csak azért tartja azt fenntartandónak, mert finan­­ciáink ennek jövedelmét sem nélkülözhetik. A bizottság 200.000 írttal felemeli a bevételi előirányzatot. Adójövedék előirányzatát (szükséglet 2.133.785, fedezet 13.000.000) a miniszter in­dokolása alapján minden vita nélkül megszavazza a bizottság. Az államjós­z­ágigazgatóságok s ügyészségek szükségleténél (269.372) előadja a mi­niszer, hogy a szükséglet megegyezik a folyó évivel, bárha a számvevő osztályok is a jószágigazgatósá­gokhoz osztottak be, s hogy csak néhány igazgató­ság eltörlése folytán vált ez a szükséglet emelkedése nélkül lehetségessé. Az eltörlésben azonban már nem lehet tovább menni, s a jelenlegi státust fenn szándé­kozik tartani. A bizottság megszavazza az előirányzatot. Az állam jószágoknál (szükséglet 1,487.566, fedezet 5,644.385) előadja a minisz­ter, hogy a kezelési kiadásokat 40°/0-al leszállitá, s a bevételekben is az 1875-ki praeliminarénál 12 millióval kevesebbet vett fel, úgy hogy előirány­zata nem sokkal múlja felül az államjószágokra legroszabb 1874-diki év tényleges eredményeit. Ezen előirányzatba 10 %-át vette fel a bérhát­­ralékoknak, melyek ügyét véglegesen tisztázni szán­dékozik. Wahrmann az előirányzat sarkpont­ját a bér­hátralékokban látja, s a tapasztalások után igen vérmesnek nyilvánítja a reménységet, hogy azokból 10°/0 fog befolyni.­ A miniszter elis­meri, hogy ha 1876-ban is rész­termés lesz, nem jő be 10°/a bérhátralék, nem ellenzi, hogy az előirány­zatból 200.000 — a­mennyivel a lottó felemeltetett — töröltessék. (A magyar csődtörvény­ terveze­tének tárgyalására egybehívott enquete szombaton tarta az igazságügyminiszter elnöklete alatt második ülését. A negyedik szakasz tárgyalásánál kiemelte­tett, hogy szükséges a hitelezők összességét, midőn az kifelé működik, mindig egy és ugyanazon kifeje­zéssel illetni, illetve a hitelezők összességének kép­viseletére egy meghatározott személyiséget rendelni. A javaslat nem alkalmaz egy fogalmat következetesen, mert hol a hitelezők összessége, hol a képviselők, hol a csődtömeggondnok van megnevezve. Ezen képviseletre, tekintve, hogy a hitelezők választmánya úgy a jelenleg érvényben levő csődtörvény, valamint a javaslat sze­rint csak ellenőrző, nem pedig tevőleges szerepet visz, a tömeggondnok, ki egyszersmind személyes vagyoni felelősséggel tartozik, legjobban alkalmatos. Az enquete ezen nézetet elfogadván, úgy ezen, mint a következő szakaszoknak ily módoni megváltoztatá­sát javasolta. Az ötödik szakasz első bekezdése két részre lett osztva. Ugyanis jelen csődtörvényjavaslat Magaro­rszágnak oly területén is lesz érvényes, hol az osztrák törvények értelmében örökségek elfogadá­sánál a leltár kedvezménye­bb­ jogi fontossággal, mint pl. az erdélyi részekben, Fiuméban, valamint a volt határőrvidéken. Ezen részekre való tekintettel az ötödik szakasznál, mely a közadósra szállott örökségek elfogadásáról szól, a leltár kedvez­ményét érinteni kellett, míg másrészt Magyaror­szág többi részeire nézve ezt mellőzni kellett úgy, hogy két külön intézkedés felvétele czélsze­­rűnek mutatkozott. A hatodik szakasz törültetni ha­tároztatok, mert a közadósnak a csőd alatt szerzett vagyona is a csődtömeghez tartozik; helyébe a köz­adósnak a csődtömegből kiszolgáltatandó életjáradék feletti határozatok fognak jönni. A hetedik szakasz első bekezdése elfogadtatott, másodika pedig törül­jetek. A nyolc­adik szakasz tárgyalásánál kimonda­tott, hogy azon esetben, ha a közadós valamelyik adó­sa a csőd tartama alatt a közadósnak tesz fizetést s a csődtömeggondnok ezen fizetést t érvény­telennek akarná nyilváníttatni, annak bizonyítása, hogy a fizető a csőd kiütéséről tudomással bírt, s így részhiszeműleg tel­jesítette a fizetést, a tömegondnokot illeti. Ezen szakasz második bekezdése az etiquete által töröltetett, mert csak az elsőnek szükségszerű folyománya. A tizedik szakasz tárgyalásánál határoz­tatok, hogy mindazon perek, melyek a csőd kiütése alkalmával az első bíróság ítéletével még befejezve nincsenek, a csődbíróság illetékessége alá esnek, ki­véve azokat, melyek különös fórum fei elé tartoznak. Az első bírósági ítélettel ellátott perek nem jutnak a csődbíróság illetékessége alá. A tizenegyedik sza­kasz változatlanul, a tizenkettedik pedig csak stylá­­ris módosításokkal lett elfogadva. Ezek után az ülés véget ért. (A makói botrányok­ oly fokat ér­tek el, hogy a kormány beavatkozása elmellőzhetet­­lennek látszik, s csodáljuk, hogy ez eddig meg nem történt. Makóról, oct. 12-ről Írják nekünk : Makó A vizsgálatot tevő bírák. — oct. 18. Egy tervről akarunk szólani, melyet köze­lebb több lap az igazságügyminisztériumnak tulajdonított. E terv az, hogy a királyi tábla­­bírák, valamint a legfőbb ítélőszéki bírák állomásaira candidáló alsóbb fokú bírák ezentúl különös vizsgálatoknak vettesse­nek alá Mi e tervvel nem rokonszenvezhetünk, s elmondjuk okainkat. A bírák elméleti qualificatiójában több fokozatot felállítani nem csak absolut lehe­tetlenség, hanem alkotmányos szempontból is káros, veszedelmes vállalkozás. Vájjon a peres eljárásban a legsúlyosabb feladat nem az első folyamodású bíróé-e, ki a kereset tény­beli és jogi alapját először vizsgálja, a bizo­­nyítékokat először mérlegeli és ezeknek alap­ján a perbeli iratoknak sokszor labyrintaszerű halmazát tanulmányozván : az a­pítéletet meghozza? A főbíróságok hivatása ellenben csak bíráló, amaz positív, ez negatív, amaz ítéletileg eldönti az ügyet : ez az ítéletben netalán rejlő sérelmet hárítja el. Egyik fel­adat sem olyan, hogy a másiknál csekélyebb előkészültséget föltételezne. De alkotmányos szempontból lehet-e helyt engednünk azon föltevésnek, hogy a bírák nem egyenlő műveltségű fokozatúak, a bírói ítéletek nem egyenlő törvénykezési tu­domány és jártasság alapján hozatnak, ha­nem auctoritásuk különböző. Vájjon a bírói hatalom nem »ő Felsége a király nevében« gyakoroltatik-e mindenütt — az első folya­modásu bíróságoknál ép úgy, mint a curiánál; váljon az elsőfokú biróság ítélete —ha jog­­erejüvé lesz — nem bir-e ép oly jogi tekin­­télylyel, mint a curia plenáris ülésének va­lamely döntvénye. Az »ő Felsége a király nevé­ben« hozott ítélet a fönnforgó esetben törvény­t­­alkot, és auctoritása független attól, vár­jon a perrendtartás enged-e attól felebbezést. A felebbvitel törvénykezési intézménye nem azon elméleten nyugszik, hogy kevésbé tudós bírótól tudósabb, tanultabb bíróra tör­ténjék hivatkozás. A felsőbb bíró nem oly értelemben »revisor«, mint a minisztérium­ban a fogalmazónak revisora a titkár, ennek az osztálytanácsos és igy tovább. Ha a mi­nisztériumban e szempontból indulnak ki, úgy igen-igen félreismerik a törvénykezés természetét és összetévesztik a közigazgatással. A felebbvitel egészen más alapelven nyug­szik. A bírói hatalom független és souverain lévén, nem lehet oly korlátlan, hogy egyet­len bírói hatóság ítélete az élet és vagyon felett végérvényes határozat lehetne. E kor­látozás szüksége szülte a felebbezést, de azért minden biró egyenlő, minden birónak ju­­risdictióját ugyanazon jogtekintély környezi. Az országbíró ugyanoly biró, mint az aljá­­rásbiró: ő csak »primus inter pares« —és nem más De térjünk át a gyakorlati tekintetekre. Ha elismerjük azt, a­mi tagadhatatlan, hogy t. i. az első folyamodású bíráknak a főbirák­­kal ugyanazon bírói qualificatióval kell bír­­niok,az a kérdés állana elő: mi történjék azokkal a birákkal, kik a főbb bírói vizsgá­latot sikerrel ki nem állanák. Várjon lehet­­ne-e őket egy napig is tovább bíráskodni en­gedni ; vájjon a tisztelet és bizalom irányuk­ban nem csökkenne meg oly mértékben, hogy állásukat megtartani erkölcsi lehetet­lenség lenne, mert a hivatalos képtelenség nyilvános bélyegét viselnék homlokukon. S egy további kérdés. Vájjon a terve­zett vizsgálatok mely tárgyakra terjeszked­nének ki? Vájjon miben különböznének a törvény által statuált gyakorlati birói vizs­gálattól, mely úgyis minden biróra nézve kö­telező? Mi e különbséget képzelni nem tud­juk A birói ügykör minden fórumon ugyan­az , hol van megírva, hogy az első folyamo­dású bírónak nem kell szakmájában és oly erősnek lenni ? Van még más tekintet is.­­ A tervezett új rendszer arra vezetne, hogy­ a felebbezé­­sek még jobban fölszaporodnának. Mindenki­nek megvan az a gyöngesége, hogy a saját ügyét a legigazabbnak tartja. Ha törvény által kimondatnék az, hogy a felső bíráknak tanultabbaknak, tudósabbaknak kell lenniök , ugye nem érezné-e magát mindenki ösztö­nözve arra, hogy ügyét a­ tanultabb« és a leg­­tanultabb« bírák elé hozza? Lehet-e ez a helyes törvénykezési politika e célzata? Vagy talán a katonaságtól vétetett a példa ? A különböző tiszti fokokhoz kü­lönböző vizsgálat vezet, legyen így tehát a bíróságoknál is. — De a törvényke­zés természete a­mint nem azonosítható a közigazgatással, úgy nem azonosítható a ka­tonasággal sem. A­míg a birói functió — mint említettük — mindenütt ugyanaz: addig a katonaságnál más egy­ hadnagynak, más egy ezredparancs­noknak, más a törzskarnak, más a táborkar­nak feladata; más a probléma, melyet meg kell oldania. A különböző vizsgálatok itt tehát nem csak indokoltak, de épen szükségesek. De van még egy tekintet, melyet a »re­form eszme« pártolói föltétlenül elismernek. Csak a vizsgálatok által lehet elejét venni a protectiónak, — annak, hogy a birói székek parliamentáris bukott nagyságok, vagy meg­unt közigazgatási főtisztviselők ellátási stal­­lumaivá váljanak. — Ez az érv. A protectió a vizsgálati rendszer által nem fog elháríttatni, mert maguk a vizsgála­tok is tért nyitnak a protectiónak. Ha pedig az igazságügyi kormány annyira meg van győződve a protectió ártalmasságáról, úgy­­mit tegyen ? Hivatása igen egyszerű: ne alkalmazza azt, — szegüljön ellene minden erejéből. Íme az okok egész sora, melyek minket azon meggyőződésünk kijelentésére birnak, hogy a tervezett »reformmal« nem rokon­szenvezhetünk. «MMH—mwnMwh­aiMiiFi im min­i ________—_____ —_...--------- -- Hifi Budapest, oct. 18. (Ő Felsége) szerdán Budára jön, s ez al­kalommal, mint az »E—r« titokteljes arc­c­al mond­ja, »egy nagy fontosságú ügyben« megtörténik a vég­leges intézkedés. — Tán helyesen magyarázzuk e rejtélyes jelentést azzal, hogy a »nagyfontosságú ügy« alatt Tisza Kálmán mint elnöksége ér­tendő. (A török kormány­ pénzügyi intézke­dései folytán a franczia kabinet még semmi módon sem fordult közös diplomatiai lépések tétele miatt az osztrák-magyar kabinethez, s mint Bécsből jelentik, külügyi hivatalunk alig is fogna ily lépésekhez csat­lakozni. Austria-Magyarország nem tartozik egy tö­rök kölcsön biztosítói közé sem s a monarchia nem is helyezett el e kölcsönökben tekintélyes tőkéket, mint Anglia és Francziaország. Külügyi hivatalunkra nézve nem létezik semmi ok, hogy a török kormány számos haját újabbal szaporítsa. A bizottság ily értelemben módosítva megsza­vazza az előirányzatot. Az államerdőknél (szüks. 4.244.050, fe­dezet 6.550.000) a miniszter előadja, hogy a kedvezőtlen eredmények folytán már 1874-ben leszál­­líttatott az államerdők bevételi előirányzata. 1875-re is milliók töröltettek úgy a bevételek­nél, mint a kiadásoknál; ő maga most a szükségletet még 700.000, alfedezetet 800.000 írttal szállita le, úgy hogy most eljutott odáig, hol a praeliminare megfelel a tényleges viszonyoknak. A bevételek leg­nagyobb része szerződések által biztosítva van, s bár a viszonyok ma valamivel jobbak az 1874-ikieknél, a bevételi előirányzat egészen megfelel az akkori tény­leges eredményeknek.— B. S e n n­y e y kérdi: hon­nan van az, hogy némely erdőterületek deficittel dol­goznak. — A miniszter válaszolja, hogy azok a termelt fakészletet nem adhatván el, más erdőhiva­talokhoz szállítják. — Kerkapoly az erdőhi­vatalok fakészletének, eladási szükségletének s a czélba vett termelés mennyiségének combinativ ki­mutatását óhajtaná. — A miniszter ígéri, hogy ezen összeállítás el fog készíttetni. Lukács a miniszter figyelmébe ajánlja a bányászatnak kiszolgáltatni szokott fakészlet meg­szüntetésének mind az erdészetre, mind a bányá­szatra nézve káros voltát. — Hegedűs helyte­leníti, hogy az erdők pusztítása a bányászat rová­sára történik. — A miniszter kijelenti, hogy igyekezni fog az első ügyet úgy a bányászat, mint az erdészet érdekeinek megfelelőleg oldani meg, s hogy az államérdek termelése mindenütt a tényleges szük­ségletre reducáltatott. A bányászatnál (szükséglet 10,078.615, fedezet 10,579.534) a miniszter bejelenti né­mely vas- és kőszénbányák elárusítására nézve tett előleges lépéseit; előadja, hogy a bányászatnál semmi nettó­ eredményt nem praeliminált, s előirányzatát, mely a kiadások lehető megszorításával, az 1874-iki tényleges adatok alapján készült, elfogadhatónak tartja. B. Sennyey túlzottnak véli a praeliminaret, miután 1874-ben is közel 500.000 frt volt a deficit, s a folyó év első 2 negyede a múlt éviekhez képest még rosszab eredményeket tüntet fel.­­ A miniszter válaszolja, hogy 1874-ben feltárási munkálatokra 600.000, beruházásokra 200.000 forint adatott ki; 1876-ban az elsőre semmi, az utolsóra csak 50.000 fog kiadatni, s ez kiegyenlíti a különb­séget. A folyó év első negyedeinek kimutatá­sai a bányászatnál a dolog természeténél fogva nem lehetnek mérvadók. Hegedűs és Lukács a zalathnai kémlelde, offenbányai, s cserteszti ko­hóra vonatkozólag intéznek a miniszterhez kér­déseket, melyekre S­p­r­é­n­y­i mint tanácsos fel­világosítást ad. — H­e­l­f­y helyteleníti a nagy­bányai bányaigazgatóság eltörlését. — A mi­niszter válaszolja, hogy elhatározta a n.-bányai s kolozsvári igazgatóságok egyesítését, de az még tárgyalás alatt van, várjon az egyesített igazgatóság székhelye Kolozsvárt lesz-e, vagy Nagybányán. Az előirányzat megszavaztatik. Az államnyomda (szüks. 438.819, fe­dezet 475.000), államépületek (szüks. 12.823, fedezet 34.660), ingó államvagyon (fede­zet 494.807), különféle kiadások (357.457), különböző bevételek (357.457), s nyug­díjak (1.931.278) törlés nélkül, az államvas­utak s gépgyár jövedelme (2.500.000), a köz­lekedési tárczánál elhatározott 20.000 frt törléssel, vita nélkül elfogadtatván, az ülés véget ér. A város képviselő testülete tegnap tartotta rendes havi­­ közgyűlését, a tárgysorozat szerint először is Csa­­nád megye bizottságának, Makó város képviselő tes­tülete által f. évi September 21-én, az 1876. évi városi költségelőirányzat tárgyalásának megtagadására vo­natkozó határozatát megsemmisítő, 290. számú hatá­­­­rozata került tárgyalás alá. Meglehetős nagy szám­mal gyűltek egybe s a város javainak hűtlen keze­lését vetették a tanács szemére oly drastikus sza­vakban, hogy az elnöklő polgármester nyíltan gazembereknek nevezte azokat, kik a tanács ellen ily rágalmakat szórnak. A gyűlés azt határozta, hogy a képvise­lőtestület a megyének említett hatá­rozatát fellebbezi. A helyzetnek megfelelő sürgős intézkedéseket kérünk. (A délszláv felkelés színhe­lyéről­ kalandos híreket közölnek a zágrábi »Narodne No­vine« s a budapesti »Magyar Állam«. A délszláv »leleményesség« illustratiójára közöljük e híreket. A zágrábi lap táviratai igy hangzanak : U­j-Gr r­a d i s k­a, oct. 15. Kokas és Szolnyár kö­zött az Uj-Kapella irányában folyó hó 11-én heves összeütközés volt a törökök s felkelők között, mely négy óráig tartott s a törökök visszavonulásával vég­ződött. Zára, oct. 16. Szocsics nevű főnök veze­tése alatt 2000 felkelőből álló sereg alsó Herczegovi­­nába indul, hogy a felkelőket bátorságra és kitartásra intse, miután Herczegovinának felső részében a törö­köktől nincs mit tartani. — Az osztrák-magyar terü­leten fekvő vámházat megtámadó törökök szomszédos ausztriai falvak lakosai által szétverettek. A »M. All.« zárai kalandja pedig emigy : Zára, oct. 12. Hub­may­er és Petrovits ex osztrák tisztek, jelenleg a herczegovinai felkelők szolgálatá­ban, az utovai harcz után Zárába jöttek. Itt a her­czegovinai felkelők tiszti egyenruhájában három egész napig járkáltak és vásároltak fegyvereket 3 forintjával darabját, amellett nagy mennyiségű lőport a kormány raktárából anélkül, hogy monarchiánk neutrális magatartásának megőrzése czéljából a ha­tóság ez ellen lépéseket tett volna. A fegyverek ka­tonai lőfegyverek s nyilvánosan árultatnak Zárában. A felkelés barátai Ljubobratics és Petrovics tiszte­letére lakomát rendeztek, melyen egy osztrák tábor­nok is jelen volt. Bécs, October 16. (Bismarck látogatásáról Milanóban. — Diplomatiai újdonsá­gok. — A német császár fogadtatásához.) October 13-ikáról, midőn tehát még, — leg­alább a közönség körében — nem volt tudva, el­­megy-e Bismarck Milanóba, a következőket írják ne­­künk Rómából: Alig képzelhető, mily feszültséggel várják egész Olaszországban a Berlinből érkező híreket, melyek a német cancellár Milanóba érkeztéről szólanak. Sokat foglalkoznak e kérdéssel, s mindenféleképen magyarázzák Bismarck meg-, vagy meg nem jelenését de annyi kétségtelen, hogy a milánói találkozás egész fontossága a herczeg megjelenésétől függ. Azt tart­ják Olaszországban, hogy a herczeg jelenléte egyér­telmű a két kormány és a két ország közt létező barátságos viszonynyal. Az ő távolmaradása Vilmos császár látogatását egy kényszerű udvariassági tény­­nyé devalválná. A kormány lapjai ugyan arról biztosítják a kö­zönséget, hogy Bismarck meg fog jelenni Milanóban, de ezt oly kételkedve és bátortalanul teszik, hogy meglátszik e közleményekből, hogy maguk a kormány tagjai sem biztosak az iránt, mit tartsanak Bismarck utazásáról. Diplomatiai körökben nagy érdekkel várják Mortemar marquis művének megjelenését. A marquis korábban olasz követ volt Amadeo spanyol király udvarában. A mű részletesen leírja azon tárgyaláso­kat, melyek az aostai herczeg trónraléptét megelőz­ték, s érdekes leleplezéseket tartalmaz. A sürgönyök között meg fog jelenni egy kiváló államférfiunak sür­gönye, mely ama kor eseményeire nagy befolyást gyakorolt. A király parancsára a comoi hatóság az ottani papsággal egyetértőleg kellő intézkedéseket tett az iránt, hogy a német császár a székes­egyházban őr­zött vaskoronát és egyéb kincseket megszemlélhesse. Érdekesnek tartjuk ide­igtatni a következő, oct. 14-ikén kelt párisi levelet, mely ugyancsak Bismarck olaszországi látogatásáról szól . Kormányköreinkben már néhány nap óta biz­tosak a­felől, hogy Bismarck hg. egészségi tekin­tetekből nem fogja a német császárt kisérni olaszor­szági útjában. Bármily indoka legyen különben ezen elhatározásnak, annyit kétségtelennek hisznek az itteni mérvadó körökben, hogy a német császár láto­gatása puszta udvariassági tény, melynek nincs sem­mi külön czélja. De ha máskép állana is a dolog, ez nem volna ok Francziaországra nézve aggodalomra. Az olasz kormány a legbarátságosabb viszonyban él folyton a franczia kormánynyal. Az olaszok üdvö­­zölni fogják Vilmos császárt, kinek köszönhetik, hogy nemzeti egységük teljessé vált, de meg fognak emlé­kezni arról is, hogy Francziaország nélkül e nemzeti

Next