Pesti Napló, 1890. november (41. évfolyam, 301-329. szám)

1890-11-30 / 329. szám

Melléklet a »Pesti Napló« november 30-ai (329.) számához. Közoktatásunk. A képviselőház ma fejezte be a vallás- és közoktatásügyi minisztérium költségveté­sének tárgyalását. Midőn a ház elnöke ezt az örvendetes eredményt konstatálta és gróf Csáky Albin miniszter, a nála megszokott erélylyel, hosszú fekete táskájába kezdte tömni ügyiratait, a képviselők minden oldal­ról pártkülönbség nélkül több ízben lelkesen megéljenezték Csáky grófot, kinek alakja mindinkább kimagaslik parlamenti és köz­művelődési életünkben. A vallás- és közokta­tásügyi minisztérium költségvetése különben az a békés tér, az a lucidum interval­lum szokott lenni, ahol a pártok fejlődő kultúránk érdekében mintegy fegyverszü­netelve szoktak találkozni. Az idei költ­ségvetés tárgyalása azonban merő ellen­téte volt ezen békés hagyománynak, köz­életünknek egy inczidense alkalmából a leg­fontosabb jogi kérdések egész tömege bonta­kozott ki, mely a képviselőház figyelmét tel­jesen abszorbeálta. Az idén kivételesen csak vallásügyi vitatkozás volt, a vallásügy fog­lalta le a szónokok minden logikai erejét és rhetori­berét, a ház és a közönség egész figyelmét. Hogy is hangzik az a bécsi tanuló­dal, melyet az 50-es években annyira éne­keltek? »Hört ihr Herren und lasst euch sagen Der Kultus hat den Unterricht erschlagen!« Ha az egyik vagy másik szónok a köz­oktatási kérdéseket akarta fejtegetni, szinte engedelmet kellett kérnie, vájjon szabad-e a többiek közt még arról is beszélnie, a­mi­­ a fődolog. A közoktatás ügy­e szerint a tárgyalás alatt valóságos hamupipőke volt, de mindegy, hamupipőke azért mégis a királyleány. A tanügy érdekei elég fonto­sak arra, hogy e helyütt néhány közoktatási problémával foglalkozzunk, melyek a vita folyamában — habár inkább elvétve — fel­merültek s némely kételyünknek, egyik-má­sik aggodalmunknak adjunk kifejezést arra nézve, a­mit közoktatásunk menetére és fejlesz­tésére nézve a házban ez alkalomból hallottunk. Több szónok, parlamentünk régi szo­kása szerint a referens is, megelégedését és örömét fejezte ki azon, hogy mily gyorsan fejlődnek közoktatási viszonyaink, mennyit szervezünk és építünk e részben, mennyire nyomában vagyunk már a művelt nyugat­­nak. Tagadhatatlan, hogy nálunk mindin­kább növekedő érdekkel és szakértelemmel tárgyalják művelődési politikánk égető kér­déseit; tagadhatatlan az is,hogy gróf Csáky mi­niszter nagy ambíczióval, biztos kézzel és nagy energiával vezeti minisztériumát; tagadhatat­lan, hogy évről-évre többet meg többet ál­dozunk közoktatási czélokra, de azért a túl­ságos önbizalom és nagy önmegelégedettség ezen a téren reánk nézve még nagy kulturális veszedelem volna. A térköz, mely bennünket a művelt nyugattól elválaszt, nem szűkül meg oly rohamosan, mint azok hiszik, kik közoktatásunk haladását magasztalták. Sőt a­kik a művelt külföld tanügyi mozgalmait ismerik, igazat fognak nekem adni, midőn ál­lítom, hogy Francziaország, Német­ország és Anglia nem csak abszo­lúte, de aránylag is, a mi szűkebb viszonyainkat beszámítva, többet tesznek, mint mi, a közoktatásuk fejlesztésére. Ezekben az országokban lá­zasan dolgoznak az iskolaügy emelésén, óriási kultúrájuk minden rugóját megfeszítik tan­ügyük haladása érdekében és bámulatos össze­geket áldoznak e czélra. Németországban maga a fiatal német császár áll a tanügyi mozgalom élén, ki egész befolyását és hatalmát (a mo­dern világ legnagyobb hatalmát) latba veti tanügyi problémák felvetésénél. E kérdések­kel azután az egész művelt közönség életkér­dések gyanánt foglalkozik. Mennyire elmara­dunk mi aránylag is Francziaország mö­gött, mely legjelesebb férfiainak lángelméjét, csodálatos pénzforrásainak egész gazdagságát állítja a nagy közoktatási czélok szolgálatá­ba! Nem akarok Páris városának közokta­tási budgetjéről szólni (26 millió frank), mely egymaga majdnem kétszer annyit ad közoktatási czélokra, mint a­mennyi a magyar állam egész vallás- és közoktatási budget­je; — csak arra utalok, hogy vannak Európában másodrangú vá­rosok, melyek tanügyi kiadásai megköze­lítik azt az összeget, melyet a magyar állam e czélokra fordít. A legújabb fran­­czia közoktatási budgetben egy tételt ta­lálunk, mely szerint Dijon városa (melynek annyi a lakosa mint Hód-Mezővásárhelyé) új lyúzeumának költségei 4.600.000 frankkal vannak feltüntetve. Bizonyos: a külföld pénz­beli és észbeli erejének e roppant megfeszí­tésével szemben nekünk még nagyon is fo­koznunk kell erőnket, megkettőznünk kell munkánkat, nagyban emelnünk áldozatra való képességünket, hogy ez óriási verseny­ben, a kultúráért való küzdelemben megáll­­hassunk. A miniszter legfontosabb nyilatkozata az volt, hogy legközelebb már megál­lapítja az egységes közép­iskolát. Megszoktuk, hogy gróf Csáky miniszter gyors elhatározással lép a tet­tek terére s igy elvárhatjuk, hogy középisko­láink két-három év múlva gyökeres átala­kításon mennek át. Mi nem ismerjük a miniszter tantervét ez uj iskola számára (tán még ő sem), azonban kétségtelen előttünk, hogy oly középiskolát fog létesíteni, mely felsőbb folyamában kettéválik (kifurkálódik). Részletesebben hozzászólni persze csak ak­kor lehet, ha a miniszter előáll egész ter­vével. Egyelőre csak egy általános, elvi meg­győződésnek akarunk kifejezést adni ebből az alkalomból. A tanügyi köröket nálunk évtizedek óta hypnotizálja a tantervek kérdése. Mi mindannyian túlbecsüljük a ta­nítás anyagának felosztását, mely végre is másodrendű. Mi azt gondoljuk, hogy roppant sokat lendítettünk hazánk tanügyén, ha né­hány tantárgyat a tantervben ide-oda tolo­gatunk. Tanügyi viszonyaink általán el­szomorítóak ; mi e bajokon úgy vélünk segíteni, ha némely tantárgyat eltörülünk, vagy más osztályba áthelyezünk. Pedig hiába, így nem fogjuk tanügyünk bajait orvosolni. Nem az a fő, mily tantárgya­kat mily sorrendben tanítunk, hanem az, hogyan és kik tanítják. Ha az én fiam nem tanul az iskolában semmit, akkor rám nézve közömbös, ha az iskola épületére a­helyett hogy: »Gimnázium« vagy »Reáliskola« azt írják (akár arany betű­vel): »Egységes középiskola«. Szóval, röviden kimond­juk, hogy más alkalommal bővebben foglal­kozzunk vele: a magyar tanügy re­formjának súlypontja a tanárkép­zés kérdésében van. Erről pedig még nem hallottunk részletesebb nyilatkozatokat a képviselőházban. R. F. A PESTI NAPLÓ TÁRCZÁJA. A tél és a költők. Az ember még nem hitte el teljesen Flamma­­rionnak, hogy — a földi bolygón folytatva pályafutá­sát — tulajdonképen »az ég polgára« s hasonlósá­gokat talált, a­melyekkel kifejezi életének egyes stá­diumait, a földön brit alakjának kezdetétől fogva egész a halálig, a melyet néha végleges elmúlásnak tekint, néha oly szünetnek, a­melyet egy jobb világ feltámadása követene. Heggel négy lábon jár, délben kettőn, este három lábon, hangzott a szfinx ösmeretes talánya a földön mászkáló gyermekről, az emelt fővel, délczegen járó ifjúról és a mankón döczögő aggastyán­ról. A patak,a folyó és a tenger minden nemzet didakti­kus poézisében szintén a három életkort jelentik, mig a négy évszak — a virágos tavasz, gyümölcsöző nyár, árguló ősz és ezüst tél — élet­drámánkat négy fel­­v­onásban mutatják be. Több a bánatos, a pesszimista, a szerencsétlen poéta s igy az ősznek és télnek költészete dusabb, eszmeköre szélesebb, mint a tavaszé és a nyáré. A hit azonban, mely feltámadást igér s azt tanítja, hogy »élet van a sírok felett« — optimizmusból vonzódik a tél, e regélgető ezüst szakállu öreg társa­ságához, mivel ösmeri ennek leányát, az ifjú tavaszt s örvend együtt, hogy ketten oly szépen képezik az elmúlás és feltámadás, a lemondás és remény allegó­riáját. Maga a nem allegorikus szempontból vett tél pedig tulajdonképen nagy opportunista, a­kivel al­kudni lehet, mert rettenetes csupán azokra, a­kiknek nincs hajlékuk, mely megoltalmazza a süvöltő télvihar ellen, nincs egyetlen hasáb fájuk, hogy maguk köré varázsolják az életadó meleget. A kik azonban tud­nak élni s ehhez a tudományhoz kellő tanpénzzel is rendelkeznek, azok »a tél rideg fagyát« legfeljebb passzióból, vadászatokon, éjszaksarki kirándulásokon ha ösmerik­ s úgy nevezik a rettenetes korszakot, hogy »nagy s­a i­s­o­n.« A költők, a­kik ma már túl vannak a fütetlen szobácskák korszakán s Irakban, vagy anélkül, akár mindennap kérelmes légmérsékü nagyúri szalonokban mozoghatnak — nem lehetnének el a tél nélkül s kö­teteikben nagy előszeretettel ismertetnek meg H­­­e­m s Frigidus úr (Horácznak ily néven mutat­ták be a nagy jégkereskedőt) jó és rossz szokásairól, bő- vagy szűkmarkúságával, fényével és nyomorúsá­gával. Hol kezdődik a tél ? Hivatalosan — ha jól em­lékszünk —deczember 21-én, de az aesthetika, a­mely lehet néha félhivatalos, de hivatali tekintélyre szert sohasem tesz, körülbelül az első hó ezüst pillan­góinak megérkezésétől számítja a telet. Tanunk erre maga Petőfi Sándor, a­ki — mellesleg mondva— a tél legelső költője a norvég költőkkel s már szep­tember végén ismeri el a telet. Indokolása szakaszí­tott a miénk, mert — énekli »Szeptember vé­gén« czimű végzetszerű költeményében — Még nyílnak a kertben az őszi virágok, Még zöldes a nyárfa az ablak előtt, De látod amottan a téli világot? Már h­ó takará el a bérczitetőt . . . A gyönyörű ellentét egészen összeforr a költő benső világával, a midőn azon borong, hogy a szívben még benn lehet a nyár lángsugara, ott viríthat az egész kikelet, csakhogy a sötét haj már észbe vegyült s a tél dere megüti fejünket.... Valóban, a bus em­berek telüket már akár májustól is számíthatják. Az első hó lehullását a költők oly mohón várják félfelé, mint tavaszszal akár a primula veris fakadá­­sát és az első i­bolyát. Többnyire a hűtlen szerelmet példázzák vele, a­mely csakhamar elolvad, sárrá lesz, mint a kaczér nő szerelme, vagy pedig azzal a szerep­pel ruházzák fel, a­mit a divatban a csipke játszik; a hó — megállapodott felfogás szerint — a haldokló természet szemfödője vagy a téli almát alvó föld­szellem takarója. Mikor pedig a hó­takaró kissé szilárdabb lesz és csikorgó hideg váltja fel az őszi napsugár lanyha melegét a vén asszonyságok egyre hűvösebb nyarát, akkor egymásután feltünedeznek a költészetben a téli spec­ialitások. A képes folyóiratokban november elsején, vagy —szükség esetében — csak karácsony éjjelén megjele­nik ama bizonyos gyermek. .... Oly késő éjszaka Ki jár ott künn a temetőn ? Ily késő éjszaka — írásban és képben — csakis az E­ö­t­v­ö­s megfagyott gyermeke járhat ott künn a temetőn, vagy a Jókai Móré, kinek »apját el­ütötte a hajókötél«, vagy pedig minden karácsony es­téjén bámulja a karácsonyfákat s örömest fagyna meg a templom ajtóban, ha — a temetőn bolygó tár­sával együtt — nem melengetnék fel évről-évre a poéta urak, csak azért, hogy ismét eltegyék — jégbehűtve. Nem sokáig késik a megfagyott koldusasszony sem, a­ki, minden humanisztikus gondoskodás, nép­konyha és menhely daczára, makacsul megdermed egy-egy zord téli éjjelen. Pedig elég volt nekünk a Beranger templom előtt ülő vén asszonya is, kiről a nagy költő oly meghatóan énekli: Havaz, havaz .. . s a templomkapunál Egy öreg koldus asszony térdel ott.. . Zord télidő ! Oh, ínséges nyomor !­­ Olyan meredtek tagjai ! Az olvasót, mire jobb napjakor Mosolygott: most nem bírja tartani .... (S­z­á­s­z K. ford.) Hiába minden fáradtság, uraim, ez a franczia koldus-asszonyság már lefoglalta összes részvétünket. A téli poézisnak megvannak a maga specziali­­tásai, mint az étlapnak. Mikor az étlapon megjelenik a fenyvesmadár, az osztriga és a nyúlgerincz, már ott a poézisban is,a fentebbi két alakkal már nem foglal­kozva, a dúdolgató és tűzszellemeket tánczoltató kan­dalló, az illatosan gőzölgő szamovár és a »bódult, őrült és örökké tartó« keringő. A sza­movár, mélyen tisztelt olvasó közönség, utálatos va­lami. Sacher Masochnak azt az egyet nem tudom megbocsátani, hogy a muszka »Schnellsieder« csap­ját annyira elfogadta, hogy többé el sem lehet zárni az évenként több ezer poétás, tárczabról és novellás szamovárból felénk zúduló muszka-b­eát a maga gő­zével. A­mióta nincs ház, a­melyben ne ülne egy szamovár mellett szellemesen, annak gőzétől áb­rándos balgaságokat csevegő s már az első csésze thea után rossz útra tévedő Coralie, előtte térden a maga Gastonjával, nem lehet tárczát olvasni. Unal­masabb edény a római köny­gyűjtő urnáknál, a melyre adót kellene kivetni. Hát a kandalló ? Nagymesterség egy jól fülő kandallót szerezni, nagy művészet mai napság úgy megírni egy kandallós verset, hogy ne füstölögjön. Kedves házi bútor, kár, hogy mai napság már sokan ülünk előtte s mint a nagyon gyakran megénekelt tárgyaknál tapasztaljuk, azok fogják fel összes mele­gét, a­kik­­ először ültek elé. »Regék a kandalló mellé,« a »A téli estékre« vonatkozó czimek, a fel­felbukkanó tűzszellemek régi jó ismerőseink, a kan­dalló duruzsolása elandalitó zene s az elaludni ké­szülő zsarátnok édes-bús emlékeket kelt fel bennünk, íme Booz Dickens »Dombey és fia« czimü regényé­ben, a szegény kis Pál mily örömest bámult ebbe a csillogó világba s költöző lelke kiolvasta belőle a túl­világ soha ki nem alvó, örök fényű világának titkait. Jó poéta, a­ki ezt a helyzetet szerencsésebben tudná kiaknázni. Tud ön, uram, keringőt tánczolni? Én nem tudok, de azért az első ideállal való keringőzés­ről sokat írtam versben és prózában. A farsang úri poézisa uralkodik a modern verses elbeszélések­ben. A frakot délczegen viselő uracs (nagy előny, a­kire a frak »mintegy öntve van«), a tánczra lebbenő lábacska, a­mint Puskin megfigyeli Anyeginjének báli jelenetében, az első vallomás, a kaméliás bok­réta, a lopva nyújtott emlék­virág, a lány derekára remegve simuló kar, az imádott illatos, forró lehel­­lete, a csillárok világa, a suhogó uszályok, az édes tánczdallamok, a hegedűk és trombiták zaja (H­e­i­n­e oly szépen megénekelte) és mindenekfölött a már említett »szédületes keringő« (Musset) és a bál költészetének többi tényezője, mindenesetre érdekes anyagot szolgáltatnának egy farsangi anthologiához s a tél költészetének legelegánsabb részét képezik. A vadászat poézise részben szintén téli poézis. A tél társas­ poézise gazdag Magyarországon népiesebb nyilatkozásokban is. Hazánkban a tél még mindig a vendégeskedés időszaka. A farsang és a legjobb szó névnapok, Már­ton, György, Miklós, Erzsébet, a tengeri­ hántás (Arany János) és a fonózás ekkor vannak; a disznótorok, a­mint tudjuk, a téli, vagy a tél­hez nagyon közel eső hónapokba esnek, sőt,egy-két szüret is benyúlik a november hóba. Költőink a szüretet, a disznótort untig megéneklik. A legtöbb verseiben vendégeskedik és vendéget hívogat. Itt mindjárt Tompa Mihály, a­ki a »Karácsony estét« énekli meg, a kedves románczban a szülők távol bo­lyongó fiukra gondolnak s helyette hívják be s torkig lakatják az idegen vándort. Petőfi Sándor is a láto­gatóról énekel »A téli esték«-ben. E­g­y-e­gy látogató megy csak hazafelé, Lámpája megvillan az ablakok alatt S fényét a sötétség hirtelen elnyelé . . . Eltűnik a lámpa, a bennlevők pedig Buzgón találgatják : vájjon ki ment el itt ? Ebben különben rokonok Béranger-vel, a­kinek szin­tén eszébe jut a künn szorult vándor : De ím érkezik valaki, Kinek hideg van oda ki... (Szász K. ford.) Általában abban mind megegyezünk, hogy — Petőfi szerint — Hol a boldogság mostanában ? Barátságos, meleg szobában... S a­mig vig dalra lejtenek a párok, az abla­kokra a tél zord fagya, a papírra pedig a költő ihlete jégvirágokat ir. A légben kóvályognak a tél madarai: a varjú, a holló és a veréb. Ott lesi áldoza­tát (néha a stereotyp tótot, vándorczigányt) a csikasz farkas. Egy-egy megfagyott madárkának szintén ér­zékeny búcsúztató jut érzékeny poétái keblekből. — Amott regélik a múlandóság regéit a háborított sík­ságok, hófedte tetők, díszüktől megfosztott erdők, li­getek, fák és virágok, valamint a jégbékába vert fo­lyók, melyeken a száguldó télvihar úgy söpri a havat: ezek is kapós tárgyai a költészetnek. De télen kondul meg a karácsonyi harang s az édes, áldott ka­rácsony estén boldogságot hirdet annak, aki övéi kö­zött ülheti meg a családok e legbájosabb ün­nepét , kétségbeeséseit, komor búbánatot azon­ban mindenkinek, a­ki e napon távol bo­­­lyong szeretteitől, vagy gyászfátyollal kerít be egy helyet a gömbölyű családi asztalnál. — Minden jelentékenyebb költő bensőségteljesen, nemes ihlettől megkapva irta le karácsonyi emlékeit, a melyek kö­zül a tél örökzöld fája, a mécsesektől beragyogott s a szeretett adományainak terhe alatt roskadozó fenyőfa válik ki nyájasan, fenségesen, feledhetle­­nül! A karácsonyest nagy költője Booz Dickens a maga karácsonyesti történetével s mellette A­n­­d­e­r­s­e­n egy karácsonyfa bájosan leirt regéjével. A karácsonyi történetek százezrei között szép J­ó­k­a­i­­t­ó­l a magános gazdag ember s a kilencz gyermekkel megáldott czizmadia karácsony­estéjének elbeszélése, s igen jellemzetes társadalmi képeket nyújt — hogy a sok közül egyet említsünk — Hackländer »Európai rabszolga­élet«ének a karácsony estéről szóló része. A karácsonyi históriák különben többnyire sablon­szerűét. Ez egyszer megbocsátjuk a fűzfapoétáknak a sablont. A­ki karácsonyestéről ír, az nem rossz em­ber, ha poétának rossz is. Végezzünk a karácsony­esttel egy füst alatt Szilveszter­ estéjével (Arany János) s az újévvel, melyet nálunk Arany énekel meg legszebben, de megéneklik a nagy költők, levél­hordók és kéményseprők egyaránt. Kinek jut érte nagyobb honorárium ? A vizkeresztről Shakes­peare drámát irt s a misztériumok költészete a három királyok hagyománya körül kristályo­­zódik. A műtárlaton vizsgálódva, önkéntelenül meg­ragad egy német­alföldi költő hatalmas genre-ja. Is­meretes, sokak által megbámult kép. Téli sivatagon halad az utolsó szentséget vivő pap és minisztráns, utána a siró pórnő. A nagy költők egy-egy téli motí­vum felhasználásával, ha valóban nagyok, ezt a mély benyomást érik el. Vajda János talán egy költe­ményében sem oly nagy, mint abban az impozáns képben, a­melynek czime: »Húsz év múlva» , Mint a Montblanc csúcsán a jég, Minek nem árt se nap, se szél, Csöndes szivem, többé nem ég, Nem bántja újabb szenvedély. Körültem csillagmiriád Versenyt kaczérkodik, ragyog, Fejemre szórja sugarát, Azért még föl nem olvadok. De néha csöndes éjszakán, Elgondolkozva, egyedül a Múlt ifjúság tündér taván Hattyús képed felmerül. És ekkor még szivem kigyúl, Mint hosszú téli éjjelen Montblanc örök hava, ha túl A fölkelő nap megjelen. Óriási kép ez s oly mélyen hat, mint akár a Lenau komorabb, kétségbeesettebb téli tájképei. Lenau után jól felkeresni a Beranger téli verseit, a ki jóleső, kibékítő életnézlettel szemléli a természet hervadását, az élet múlandóságát s igy énekel: Sötétedik, leszáll az és S elterjed árnya hirtelen . .. Minket őriz a szerelem S az éjszakával jő a kéj. De im, érkezik valaki. Kinek hideg van oda ki. . . Csak bátran jöjj, te jó barát, Itt vár a meleg szoba rád, Vidámság lelke vesz körül, A tűzhöz jó közel ülünk. Lelkünk, mit szerelem hevít, Felejti zugó őszeid S magának uj tavaszt teremt.. . (Ford. Szász K.) Shakespeare a »Téli regé«-ben a tél fényét halmozza össze. Madách »Az ember tragédiájá«­­nak eszkimó-képében (XIV. szmi) a végső éjszaki vi­dékre vezet s Ádám felsóhajt: Tanügyi hírek. Uj gimnázium terve. Szaporodnak egyre a kon­krét esetek is, melyek alkalmasak megerősíteni ab­beli meggyőződésünkben, hogy a polgári iskola szer­vezeti kérdésének tisztázása nem halasztható már so­káig , mert mai bizonytalan helyzetében nem csak hogy nem tölthet be igazi értelemben vett hivatást, de nem is gyakorolhat kellő hatást és befolyást az életre sem, mert nem tud népszerűségre szert tenni s nem lehet képes olyan bizalmat kelteni maga iránt, a­milyenre szüksége van minden kulturális intéz­ménynek. Újabb bizonyságát látjuk ennek abban is, a­mi Zalaegerszegen foglalkoztatja az elmé­ket. Az a terv, hogy a város polgári isko­láját gimnáziummá alakítják át s e terv érdekében fölterjesztést intéztek a közoktatási miniszterhez, arról biztosítva őt, hogy a város min­den lehető áldozatra kész a gimnáziumért. Kimond­ják benne egyenesen, hogy a polgári iskola nem felel meg a város igényeinek, arra szükségük nincs. S eb­ben mi erős vádat látunk a polgári iskola mai szer­vezete ellen, a­miben csöppet sem ingatnak meg ben­nünket a fölterjesztésnek a lakosságra vonatkozó ki­mutatásai. Mert igaz ugyan, hogy Zalaegerszeg vá­rosának néhány ezer lakosa közt aránylag tekinté­lyes számmal vannak hivatalnokok és diplomás embe­rek is, de mégis csak sokkal több a kereskedő s ipa­ros polgárság, a­melynek viszonyai aligha olyanok, hogy magasabb tudományos pályákra készítsék elő fiaikat. Tanítógyűlések. A »Budapesti tanító­testület« igazgatótanácsa Péterffy Sándor elnöklete alatt ülést tartott, melynek legfőbb tárgya a dec­ember 8-ai közgyűlés előkészítése volt. Ezzel kapcsolatban az egyes tisztviselők tették meg jelenté­seiket, melyeket az igazgatótanács tudomásul vett. A fizetés-javítás kieszközlésére alakult bizottságba az igazgatótanács hét tagot küldött ki. Ezután a jövő év elején megejtendő tisztújításra vonatkozó előkészítési intézkedéseket tették meg. Végül tudo­másul vették, hogy a főváros a Mária-Dorottya­­egyletnél alapítványt tett két fővárosi tanítónő szá­mára.­­ A »Népnevelők egyletének« pedagógiai szakosztálya Kurz Sámuel elnöklete alatt tartott ülést, melyen a jövő évi munkaprogram­­mot állapították meg s abba Péterffy Sándor indítványára egyelőre a magyar nyelv és a földrajz­tanítás ügyét, a testi nevelés és iskolai játékok ügyét, a magyar pedag. irodalom figyelemmel kisérését s a női kézimunkatanítás ügyét vették fel. Szabó László nagyobbszabású munkaprogrammot kiván, a­mit a szakosztály Péterffy hozzászólása után helye­selt s felhívta az indítványozót, hogy a januári ülé­sen e tárgyban részletes és kimerítő javaslatot tegyen. Női ipariskola terve. A harmadik kerületi uj polgári leányiskola igazgatója , dr. G­ö­ő­z József se­rényen buzog a kerület nőnevelésének fejlesztésére. Mozgalmat indított, hogy az uj iskola női ipariskolá­val egészittessék ki, melyben az oktatás ingyenes volna s a tanulóknak egyúttal anyagi keresetük is nyílnék, mert az idegenek részére végzett munkák dijának kétharmada az övék volna, míg a munkadíj harmadrésze az iskola költségeinek fedezésére jutna. Dr. Göőz úgy tervezi az új iskolát, hogy annak tan­folyama kétéves volna, mely a polgári iskola negye­dik osztályához csatlakoznék, mintegy a nevelésnek gyakorlati irányban való folytatásául, a szükséges gé­peket s egyéb fölszereléseket a főváros adná s a gya­korlati tanítás kiterjedne a kötőgép használására, kettyű­-varrásra, női és gyermek-kalapok készítésére, női kézimunkák montírozására, művasalásra, csipke­­tisztításra, művirág-készítésre, csont-, bőr- és agyag­munkák készítésére. Az iskola költségeit kétezer fo­rintra számítja s a főváros közoktatási bizottsága elvben elfogadta a tervezetet, tehát kilátás van a megvalósulásra is. Dr. Göőz most azzal is igyekszik az ügyet a megvalósulás útján segíteni, hogy külön röpiratban ismerteti a tervet s ebben arra is figyel­meztet, hogy a filloxera-baj anyagi romlást idézett elő a harmadik kerületben, a­hol tehát új kereset­forrást kell teremteni a nők számára is. A tanítók országos bizottságának igazgató tanácsa megtartotta első ülését, mely alkalommal megállapították a tanítói nyugdíjtörvény módosítása, valamint a tanítói fizetések rendezése tárgyában úgy a képviselőházhoz, mint a kultuszminiszterhez inté­zendő felirat irányadó pontjait. A magyar nyelv tanítása ügyében teendő felterjesztés megfogalmazá­sát három tagú bizottságra bízták. Végül elfogadták a kisdednevelési törvény tárgyában intézendő fel­iratot is. Fegyelmi jog a felekezeti tanítók fölött. Most midőn a képviselőházban az elkeresztelési vita nagy hullámverései után végre is sorra kell kerülnie a tu­­lajdonképeni közoktatási vitának is: mintegy aktu­álissá válik az az emlékirat, melyet a felvidé­ki közművelődési egylet a pöstyéni közgyű­lés határozata alapján terjesztett föl a közoktatási miniszterhez. Ez emlékirat, mely Pl­achy Bertalan trencséni tanfelügyelő tollát dicséri, a hazafias meg­győződés hevével mutat rá, hogy bizonyos felekezeti népiskoláink mily magyar-ellenes alapra helyezked­nek, arra törekedvén, hogy a jóakaratú tót népet elidegenítsék a magyar államtól s annak intézményei­től. »Az ilyen iskolákban - úgymond — a magyar beszéd és nyelv csak gépileg taníttatik, hogy a tör­vény kívánalmainak külsőleg elég­tétessék, a magyar történelem pedig csak vázlatosan, a felekezeti önkor­mányzatnak fentartott tankönyv meghatározási, tan­anyag beosztási és órarend megállapítási jognak a magyar állameszme hátrányával való érvényesítésével hetenkint egy-két órában minden hazafiat lelkesítő momentum nélkül.« S ez ellen alig van orvosság, a tanfelügyelő hiába fordul az iskolaszékhez, melynek elnöke pánszláv érzelmeiben egyetért a tanítóval. Az állami befolyás nem érvényesülhet kellőleg mindad­dig, míg a felekezeti tanítóság fölött kizárólag az illető egyházi hatóság gyakorolja a fegyelmi jogot. Az egylet azért a baj orvoslásának egy igen egyszerű s czélszerű módjára hívja föl a miniszter figyelmét. Azt óhajtja, hogy a felekezeti tanitók fö­lött állam és egyház közösen gyako­rolják a fegyelmi jogot, olyanformán, mint a nyugdíj kiszabásánál, hol a bizottságba állam s egyház két-két tagot küldenek s ezek az állami tan­­felügyelő elnöklete alatt határoznak. Eldöntött pályakérdés. A »Budapesti tanító­testület« által hirdetett történelemtanítási tíz aranyas pályakérdés a következőleg dőlt el : a díjat a »Har­­mincz nemes Budára tart« czimű munka kapja meg. Dicséretben részesül »A történelem az emberi műve­lődés tükre« jeligéjű munka. A »Minden ember le­gyen ember és magyar« jeligéjű munka elismerést kap. A jeligés leveleket a deczember 8-án tartandó közgyűlésen bontják fel, mikor a díjakat is ki fog­ják adni. Negyvenéves tanitói jubileum. Rosenbach János perbáli tanító, a napokban tartotta meg negy­venéves tanítói jubileumát. A jubiláns különösen a magyarosítás terén szerzett érdemeket, a­mennyiben a németajkú Perbál község ifjabb nemzedékét egé­szen magyarrá tette. Rosenbach részt vett az 1848— 49-iki szabadságharczban. Becsukott iskola. A fiumei állami elemi és pol­gári fiúiskolában, mint lapunknak írják, ez évben már másodszor szüntették be az előadást, mert a pénzügy­­igazgatósági épületben, a­melynek első emeletén van az iskola, a benlakó hivatalnokok gyermekei közt ismét 4 kanyaróba esett. Mivel Fiuméban a gyermek­ IRODALOM A jó palóczok díszkiadásban. Semmi se árulja el annyira egy író népszerűségét, mint mikor művei nemcsak kiadóra találnak, hanem a helyett, hogy ő táncsorogna ajtótól ajtóhoz, a legelőkelőbb kiadók antichambikroznak nála s műveit többszörösen is ki­adják. M­i­k­s­z­á­t­h Kálmán, a kitűnő humorista tar­tozik eme szerencsések kategóriájába és az ő pompás rajzai nemcsak a mi nyelvünkön hajolják el az olva­sót, hanem a műveit külföld legtöbb nemzetének iro­dalmába átültettettek, legújabban pedig L­é­g­r­á­d­y­­testvérek »A jó palóczok«-ból 25 frtos nagy ne­­gyedrésű diszkiadást rendezett, melyben az egyes no­vellákhoz Bihary Sándor, Neogrády Antal, Karlovszky Bertalan, Boskovics Ignácz, Margittay Tihamér és Vágó Pál készítettek szebbnél-szebb illusztrácziókat. A gyönyörű negyedik kiadáshoz, a kiadóhoz intézett levél alakjában, Mik­száth a következő szellemes előszót írta: »Kedves barátom! Midőn arra kérsz, hogy néhány szót írjak a »Jó palóczok« díszkiadásához, az első tollvonás csak az lehet, hogy megköszönjem neked a buzgalmat, gondot és költséget, amit az én egkedvesebb szülöttemnek a kiöltöztetésére fordí­tottál. Bizony nem gondoltam volna, mikor hozzád adtam kosztba, hogy egy évtized múlva ilyen csil­logó ruhában fog pompázni. Egyszerű szegény köny­vecske volt amint a világba elindult, olcsó zöldes köpenykében, zsenge apró képekkel, kezdő piktorok kísérleteivel. Az apjának semmi neve se volt, amire támaszkodhatott volna, a génre is lenézett, megvetett. Nem volt valami nagy bizalmam a carrierjéhez. Hiszen tudod, hogy megy ez Magyarországon. A könyv megeszi a kiadót, a könyvet megeszi az egér, az egeret megeszi a macska. A macskánál aztán megakad az egész irodalmi pályafutás, mert a macs­kát nem eszi meg senki. Az író ellenben semleges persona az egészben. Őt nem eszik, de ő sem eszik. Mondom nem volt hozzá valami nagy bizalmam, de most, midőn idegen nyelveken ragyogó külsővel visz­­szatér, magam is hinni kezdek az életrevalóságában, s minek is titkolnám, szivem megtelik atyai örömök­kel. Magamat látom e könyvben, aminő voltam fiatal koromban s aminő már sohasem leszek többé. Még zúgnak az erdők,hiszen zúgnak még a palócz dombokon, még nyílnak a réteken a virágok, még száll a Mag­daléna bogár keletre-nyugatra, de már eszembe sem jut gyanúba fogni, hogy üzenetet visz. . . talán épen Bede Erzsitől Szűcs Palihoz. Még látom kép­zeletemben a templomba lépegetni a tündérszép me­nyecskéket, bokros kendőikben, rámás piros csizmá­ikban (amiket Filcsik varrt), koronás imaköny­veikkel, de már nem érdekel úgy mint régen, hogy mit susognak egymás közt. Még visszaálmodom néha a Péri lányok haját, de a haj-illatot már nem érzem. Negyven év ül rajtam s én tizenöt éve ülök az újságírói asztalnál. Más világban vagyok, más vi­szonyok, más emberek közé lökött az élet. Azokat festem most. S amennyi czifra szűrt akasztgattam egykor a jó palóczokra, azokat leszedegetem aprán­­ként, adókat szavazgatván meg a nyakukba. De ha én öregszem barátom, jól esik látnom, hogy te miként kezdesz fiatalodni. Mert valóban fiatal vérmesség kell ahhoz, hogy egy szépirodalmi kötetbe ennyi költséget versz be. Nem is hiszem, hogy nem a vén Galandáné boszorkányozott meg. De a fiatalosság rugója, jól tu­dom én, a nemes kötekedés, hogy e könyvből, melyet te is úgy szeretsz, az a rész legyen a szebbik, a­mit te adtál hozzá. Levertél, elismerem. Nem hogy ki­csinyelni akarnám a könyvet, hiszen én írtam, egy darab a lelkemből. S aztán jó volt hozzám. Sok örö­met szerzett. Olyan kis mesebeli könyv lett, a­ki meg­rázkódott és azt mondta: »Gyere kedves gazdám a hátamra, elviszlek a hová el akarsz jutni.« Elvitt a Kisfaludy-Társaságba, elvitt az akadémia tudósai közé, elvitt a törvényhozási terembe. Hiszen az igaz, hogy szegény voltam, szegény maradtam, pénzt nem hozott az én könyvecském,„de elég szép tőle ennyi is. És mégis elfog az aggodalom, szorongó érzés vesz ———mb—————■«■■■■■iniimi betegség gyakori, ez az eset többször előfordulhat.­­ épp azért kívánatos, hogy a tanítás érdekében meg­felelő külön iskolaépületet emeljenek.

Next