Pesti Napló, 1893. június (44. évfolyam, 154-183. szám)
1893-06-13 / 166. szám
12 Budapest, kedd PESTI NAPLÓ, 1893. junius 13. 186. szám, majd három hetes esőzés után, mely a Hernád áradását is okozta, most már csak kis mennyiségben esik az eső; de azért nincs olyan nap, hogy ne esnék. A vetéseknek mindazáltal nem sokat ártott ez a szertelen esőzés, mert a megelőző szárazság, majd még a túlságos hideg miatt is nagyon hátramaradtak fejlődésükben. Csak ott szenvedtek nagy kárt az ültetvények, hol az Ó-Hernád áttörte némileg a gátat, meg az alsó vidékeken, ahol a Hernád erősen megáradt. A gabonaneműek nem nőttek nagyon magasra. Néhol másfél lábnyira a földtől már kalászba mentek. Vasárnap négy ízben esett az eső. Dombóvárról írja levelezőnk: E hónap 9-ike óta újból meleg időnk van, amely a vetések fejlődését jelentékenyen előmozdítja. A tengeri kapálása és a rétek kaszálása most nagyban folyik. Sajnálni való csak az, hogy 10-én reggel 3 órától 8-ig megint nagy köd volt, amely határozottan csak árthatott mindennek. — Oravicáról jelenti levelezőnk: A hat napi esőzés után tegnap óta szép, verőfényes időnk van. Eltekintve az áradásoktól, a vetések határozottan javultak. Különösen a búza nyert sokat, a zab is gyorsan fejlődik, de sok reménynyel nem kecsegtet. A kukoricát későn vetették a nagy szárazság miatt és ezért későn kelt ki. A burgonya is csak most indul fejlődésnek. — Paksi tudósítónk táviratozza: Tegnap óta ismét meleg, napos időnk van. A hosszas esőzés végre megszűnt. A kapás növények igen szépek. A töltésüket megkezdték. A gabonavetések gyöngék. A soroksári Dunaág. A nagymérvben eliszapolt soroksári Dunaág vizének élő vízzel való ellátása céljából úgy a felső, mint az alsó szakaszon szükséges munkálatokat már 1891-ben és 1892-ben foganatosították. A felső szakaszon, a gubacsi lápzsilip felett kiemelt 25 méter széles csatornát azonban az 1891. év óta többször bekövetkezett nagyvizek nagy mérvben feliszapolták. Ennek következében gróf Bethlen András földmivelési miniszter elhatározta, hogy ezt a közegészségi szempontból oly fontos élővízvezető csatornát kitisztíttatja. A kikotort anyagnak célszerű elhelyezéséről is gondoskodnak. Ezeket a munkálatokat a budapesti folyammérnöki hivatal vezetése és felügyelete alatt az idén valamely vállalat fogja végezni. Óvóintézkedések az állati betegségek ellen. A morvaországi helytartóság eddigi intézkedéseinek megváltoztatásával a magyarországi és horvátországi származású hasított körmű állatok bevitele tekintetében a következőket rendelte el: 1. A Bars, Hont, Nógrád, Nyitra, Pest-Pilis-Solt- Kiskun, Pozsony, Sáros, Szepes, Trencsén, Turóc és Zólyom vármegyékből, továbbá Selmec-Bélabánya sz. kir. város és Budapest fő- és székváros területéről — a budapesti marhavásárok kivételével — származó szarvasmarháknak Morvaországba való bevitele, a ragadós tüdőlob behurcolásának megakadályozása céljából teljesen megtiltatott, így tehát még a levágás céljából való bevitel sincs megengedve. 3. Az e törvényhatóságok területéről származó juhok és kecskék, továbbá az itt fel nem sorolt törvényhatóságok és Horvát-Szlavonország területéről származó szarvasmarhák, juhok és kecskék csakis vasúttal vihetők be s kirakásuk csakis oly állomásokon történhetik, a melyeken az állatoknak lerakás alkalmával állatorvosok által való megvizsgálása eszközölhető. Ezek az állomások: a) a Kaiser Ferdinands-Nordbahn vonalain: Nikolsburg, Lundenburg, Auspitz, Rohrbach, Seelowitz, Brünn, Göding, Ung.-Hradisch, Napagedl, Tlumatshau, Prerau, Leipnik, Weisskirchen, Mähr.-Ostrau (Privoz), Chirlitz-Turas, Wischau, Prosnitz, Olmiitz, Kojetein és Bautsch. b) A Kremsier helyi érdekű vasút Kremsier és Holleschau állomásai, c) A Weißskirchen és wietini helyi érdekű vasút Wall,-Meseritsch állomása, d) Az osztrákmagyar államvasuttársaság Znaim, Kromau, Eibenschitz, Brünn, Tischnovitz, Skalitz-Boskowitz, Zwittau, Hochenstadt, Müglitz, Littau, Olmütz, Trebitsch, Gross-Meseritsch, Gaya, Eisenz, Ung.-Hradisch (Stadt), Strassnitz és Bohuslawitz a. d.Tara állomásai, e) a Nordwestbahn Schattau, Znaim, Mühr.-Budwitz és Iglau állomásai, f) Az államvasutak Hihrisch-Schönberg, Mährisch-Neustadt, Mährisch-Trabau, Konitz és Prossnitz állomásai. g) A morvasziléziai központi vasút Sternberg, Römerstadt és Domstadt állomásai. h) A neutitscheini h. é. vasút állomása. i)A staunting-strambergi h. é. vasut Freiberg állomása. 3. A Magyar- és Horvátországból származó sertésszállitmányok szintén csakis vasúttal szállíthatók be s csak e fent megnevezett állomásokon rakhatók ki; minden olyan magyar-,vagy horvátországi származású sertésszállitmány, melyben a kirakás alkalmával száj- és körömfájásban beteg állat találtatnék, a legközelebbi tehervonattal, melyen más hasított körmű állatok nincsenek, a feladási állomásra azon esetben visszaküldetik, ha a rendeltetési állomáson lévő közvágóhídon le nem vágható, vagy ha más közelben fekvő ily vágóhídra a morvaországi állatállomány fertőzésének veszélye nélkül el nem szállítható. Kilátások az amerikai gyapottermésre. A földmivelési miniszter június havi jelentése szerint, a gyapottal beültetett terület fél százalékkal nagyobb, mint 1892-ben volt. A kedvező időjárás következtében a terméskilátások javultak. A gyapot átlagos állása e hónap elsején 85.6, az őszi búzáé 75.5, a tavaszi búzáé 86.4, a zabé 88.9 és a rozsé 84.6°/o volt. Fiume-polai vonal: Összes forgalom 2198-21 mm., ebből a kivitel Fiuméból 1467-81 mm., behozatal Fiuméba 730-40 mm. E forgalom az előző évi februári forgalommal összehasonlítva 1369-16 mmnyi emelkedést mutat. A kivitt áruk sorában: liszt 960-40 mm, tengeri liszt 76-14 mm., kőolaj 70-05 mm. Fiume-vegliai vonal: Összes forgalom volt 232.56 mm., ebből kivitel 205.32 mm., behozatal 27.24. A múlt évi februári forgalomhoz képest 153.83 mmnyi emelkedés mutatkozik. A kivitel cikkeiből említendők: tengeri 23.40 mm., liszt 65.20 mm., cukor 21.95 mm., bab 25.40 mm. Fiume-zengg-págói vonal: Összes forgalom 3638.94 mm. Ebből a kivitel 2847.36 mm., behozatal 670.52 mm. A fontosabb kiviteli cikkek voltak: tengeri 420.80 mm., liszt 943.52 mm., rizs 89.86 mm., tengeriliszt 197.30 mm., cukor 112.66 mm., kőolaj 133.92 mm., kézműáru 128.51 mm., korpa 91.85 mm., bor 111.94 mm. Fiume-zöigg-zárai vonal: E vonal összes forgalma volt 2348.87 mm., melyből a kivitelre 1632.06 mm., a behozatalra 648.65, a közbeeső kikötők forgalmára 68.76 mm. esik. E vonal forgalma a múlt évi február havi forgalomhoz képest 374.61 mmnyi emelkedést mutat. A kiviteli cikkek közt nevezetesebbek: árpa 144.26 mm., kőolaj 73.89 mm., liszt 514.25 mm., tengeri 388.10 mm. Fiume-bukkari vonal : Kivitel Fiuméból összesen 1224-72 m. behozatal nem volt. A kivitt áruk közt voltak: liszt 346-21 mm.; tengeri liszt 319-02 mm.; korpa 95-11 mm.; kézműáru 64-40 mm.; tengeri 64.69 mm.; szappan 65-60 mm. Fiume-cattaro-albániai vonal: Összforgalom 4196-35 mm. Ebből a kivitel 2880-01 mm.; a behozatal 1316-34 mm. A múlt évi februári forgalomhoz képest e vonal forgalma 1639-30 mm. csökkenést mutat. A fontosabb kiviteli cikkek voltak: liszt 425-32 mm.; árpa 462-25 mm.; rizs 180 mm.; tengeri 820-48 mm.; üres hordó 218-34 mm.; cukor 386-84 mm.; Behozattak: 1261-12 mm. bort. A magyar-horvát társaság összes járatain szállítottak Fiuméból 28.489-47 mm.; Fiuméba 12.372-02 mm. A közbeeső kikötők összes forgalma 767-37 mm. volt. A társaság összes forgalma februárban 41.528-86 mmázsát tett. Magyar tengerhajózás. Az Adria tengerhajózási társaság gőzösei közül a Matlekovits Smogunia kapitánynyal e hónap 6-án érkezett Oportóba; a Széchenyi Merlato kapitánynyal 8-án érkezett Máltába; az Adria Peterdi kapitánynyal 8-án jött meg Kataniába; a Szapáry Premuda kapitánynyal 7-én indult el Nápolyból Messzinába, Bariba és Fiuméba; a Buda Gotthardi kapitánynyal 7-én indult el Nizzából Marseillebe, hová Fiuméból lisztet és babot visz; a Tibor Bassich kapitánynyal 7-én indult Barcelonából Valenciába. Előmunkálati engedélyek. A kereskedelmi miniszter Darvas Imre gyöngyösi lakosnak, a Gyöngyös városától Mátrafüredig vezetendő villamos vasútvonalra, dr. Krajtsik Ferencz orsz. képviselőnek, a m. kir. államvasutak Váralja-Hátszeg állomásától Várhely község és a Vaskapu szoros érintésével a Bisztravölgy mentén Karánsebesig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyu vasútvonalra ; a délmagyarországi kőszénbánya-részvénytársulatnak, a Vercsiórovától a magyar királyi államvasutak Korpa állomásáig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra. Ferenczy Elek sztankói földbirtokosnak, a magyar királyi államvasutak Vadna állomásából kiágazólag Bánfalváig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra; Horschitz Frigyes, budapesti lakos mérnök és építési vállalkozónak, a magyar királyi államvasutak Nagy-Szombat állomásától Szomolány irányában Nádasáig, Szomolánytól folytatólag Jablonic, Szenic, Szácsó, Dojcs Stepano, Sasvár és Sztrázta irányában a magyar királyi államvasutak Egbell állomásáig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra. Szalay Imre országgyűlési képviselőnek, a tervezett kaposvár-mocsoládi helyi érdekű vasút folytatásakép Mocsoládtól Vadé, Gamás, Tárd, Túr, Visz és Látrány községek, illetve puszták irányában, a császári királyi szabadalmazott déli vasúthoz csatlakozólag Lelléig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra; Bozzay Pál, Héviz fürdőhely bérlőjének és Hencz Antal keszthelyi lakosoknak, a Keszthely város területén az Amazon szállodától kiindulva a Georgicon utcán és a nagykanizsa-tapolcai államúton át Hévíz fürdőhelyig vezetendő láfogató közúti vasútvonalra; dr. Balogh Tihamér orvos és Kelemeny Gábor ügyvéd budapesti lakosoknak, a magyar királyi államvasutak Vác állomásából kiindulólag Duka, Katót, Kis-Szent-Miklós, Veresegyháza, Zsidó és Domony községek érintésével a magyar királyi államvasutak Aszód állomásáig, esetleg a váci állomásból Duka, Vác, Kis-Hartyán, Kis-Ujfalu és Mácsa községek érintésével a tervezett aszód-balassagyarmati helyi érdekű vasútvonalba beágazólag vezetendő helyi érdekű vasútvonalra; Baranyi Ödön országgyűlési képviselőnek, a magyar királyi államvasutak Orosháza állomásától Mágócs irányában Szentesig, esetleg az építés alatt álló szarvas-orosházai helyi érdekű vasút valamely alkalmas pontjától Fábián-Sebestyénen át Szentesig és innen a Tisza áthidalásával Csongrádig vezetendő helyiérdekű vasútvonalra; ifj. Böszörményi Sándor és dr. Münnich Aurél országgyűlési képviselőnek, Szatmárnémeti szabad királyi város Nagybajom vásárterén létesítendő állomásból kiindulólag, egyrészt a Bányai-úton, Sétatéren, Árpád-, Újvasúti- és Attilla-utcákon át a vasúti állomásig illetve téglagyár telepig, másrészt a Várdomb, Híd- és Eötvös-utcákon, a Deák-téren, Kazinczy- és Kőhidutcákon át a Wesselényi-utcáig és e két vonal összeköttetésbe hozatala végett a Rákóczy- és Kazinczyutcák keresztezési pontjától a Rákóczy-utcán át az Árpád-utca keresztezési pontjáig és a Deák-tér és Kazinczy-utca sarkától a Deák-téren és Kazinczy-utcán át az Árpád utcának keresztezési pontjáig, továbbá a Nagybaromvásártéri állomástól Pálfalva, Ombód, Petény, Dobracsapathi, Szamos-Kérőd, Kis- és Nagy-Kolos, Krassó és Lippó községek érintésével a nagykároly-somkuti helyi érdekű vasút Borhid állomásig, végül ugyancsak a nagybaromvásártéri állomástól a Szathmárhegyig vezetendő gőzerejű közúti vasútvonalakra; Pogány Károly országgyűlési képviselő poklisai lakosnak, a magyar királyi államvasutaknak Váralja-Hátszeg állomásától, esetleg ezen és Russ állomások közt kiindulva Kő-Boldogfalva, Nalác-Vaád, Reá, Poklisa, Kernyesd, Kis- és Nagy-Osztró, Pestyere, Brázova, Várhely, Zákány, Bukova, Alsó-Baucár, Felső- Baucár, Voiszlova, Valeamare, Szávoj Csircsa, Nándorhegy, Ohába-Bisztra, Glimboka, Obrezsa, és Jás irányában a magyar királyi államvasutak Karánsebes állomásáig vezetendő, Közlekedés. A Magyar-horvát Gőzhajózási Társaság gőzhajójáratainak február hónapi forgalma a következő volt: Fiume-lussini vonal: Összes forgalom volt 1027,83 mm., ebből kivitel Fiuméból 564-15 mm., behozatal Fiuméba 463-68 mm. Ez a forgalom az előző évi februári forgalommal összehasonlítva 781-78 mm.-nyi emelkedést mutat. A kivitel cikkeiből említendők: liszt 203-25 mm. tengeri 146-56 mm., széna 27-27 mm. esetleg a magyar királyi államvasutakba Zsuppánál beágazó helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A budapesti gabonatőzsde. — Június 12. — A gabonatőzsdén az üzlet csendesen folyt le. Búzát mérsékelten kínáltak, de mert a kereslet is élettelen volt, az árak 5—770 krajcárral hanyatlottak. Összesen 15.000 méter mázsát adtak el. Egyéb gabonafajokban az üzlet szintén nagyon csendes volt. Rozs és zab 10, tengeri pedig 5 krajcárral került olcsóbban forgalomba. Árpában nem volt ütlet. A határidő üzletben a forgalom az egész napon át csendes volt. Az őszi búza ára 8.34 és 8.38 forint között ingadozott s körülbelül ilyen volt az árhullámzás a többi gabonafajoknál is. Zárlatkor maradt: Búza őszre . . . . . 8.34—8.35 Búza május—júniusra . 8.16—8.18 Tengeri május—jun.-ra . 5.------5.02 Zab őszre ..... 6.12—6.14 Káposztarepce .... 15.------15.10 A budapesti értéktőzsde. — Június 12. — A mai tőzsdén az üzlet meglehetősen szilárd irányzatban indult meg, de a kedvező hangulat csak addig tartott, míg Bécsből a megnyitási árak meg nem érkeztek. Bécsbe a csehországi sztrájkokról nyugtalanító híreket küldtek, mire ott alacsonyabb árak kerültek felszínre. A bécsi árak az itteni árfolyamokat is nyomták és az osztrák luterrészvények csaknem kötés nélkül két forintot vesztettek árukból. Az árhanyatlás a déli tőzsdén sem szűnt meg, s miután Bécsből és Berlinből tartósan olcsóbb jegyzések érkeztek, az irányzat a tőzsde végéig lanyha maradt. A forgalom folyton nagyon szűk korlátok között mozgott s csak igen kevés értékre szorítkozott, úgy, hogy időnkint a átékpapíroknak még névleges árát sem igen lehetett megállapítani. A lanyha áramlatnak leginkább a speciális magyar papírok és a déli vasút részvényei tudtak ellentállani, sőt ez utóbbiak még emelkedtek is. A helyi piacon a forgalom szintén nagyon csendes volt, de itt az irányzat tartósan szilárd maradt. A helyi papírok közül a következők kerültek forgalomba: Első Magyar Iparbank 215—217. Tannonia viszontbizt. int. 1010. Városi villamos vasút junius 30-ra 178.25 — 179. Budapest terézvárosi takarékpénztár r.-t. 105.50—107. Egyesült Budapesti fővárosi tak. pénzt. előv. jog nélk. 1278. Magyar ált. takarékp. r.-t. 134—135. Aszfalt r.-t. 172—174. Drasche kőszénbánya és téglagyár 597—605. Hungária árpagyöngy és köleshánt.-gy.rvt. 230. Hungária gőz-téglagyár rvt. 174.75. Salgótarjáni kőszénbánya részv. társulat 730—732. Schlick vasöntő és gépgyár részv. társ. 247—248. Tégla- és cement gyár részv. társ. 169. Újlaki tégla és mészégető 396 forinton. Az utótőzsdén a forgalom nagyon csendes maradt és az irányzat sem igen változott. Jegyeztek: Osztrák hitelrészvényt 338.50—339—338—338.30, magyar hitelrészvényt 406—406.25, osztrák-magyar államvasuti részvényt 307—307.25, déli vasúti részvényt 104.50 forinton. Zárlatkor maradt: Osztrák hitelrészvény 338,30 forinton. Hivatalos felszámolási árfolyamok: Magyar hitelrészvény . , 405.— Osztrák hitelrészvény . , 339.— A budapesti terménytőzsde. — Június 12. — A mai terménytőzsdén a forgalom csaknem teljesen szünetelt Zsiradékban és szilvában az irányzat változatlan maradt s kötés nem fordult elő. Szilvaizben az üzlet nagyon csendes volt, szlavóniai áru szeptember—októberre 18.50 frton kelt el. A bécsi gabonatőzsde, Baca, junius 12. (A Pesti Napló tudósítójának telefonjelentése.) Az Amerikából a vetések állásokról érkező kedvező hírekre, nemkülönben a magyarországi jelentésekre az irányzat ellanyhult. Jegyeznek: Buza őszre 8.54—8.50; búza júniusra 8.20—25; rozs őszre 7.56—7.55; zab őszre 6.58—6.57; tengeri junius—augusztusra 5.40; új repce 15.45—16.55. — Felmondtak: 1000 mm. búzát. A bécsi értéktőzsde. — Június 12. — A mai előtőzsdén az üzlet nyomott hangulatban indult meg, mert a kladnói sztrájkról szóló hírek és a németországi választások nyugtalanították a spekulációt. .Szilárdan csak is a gőzhajózási és a déli vasúti részvények tartották magukat. E papírokat a kedvező bevételi kimutatásokra vették drágábban. A déli tőzsdén az osztrák hitelrészvények kínálata újabban nyomta az árakat. Zárlat felé a hangulat nyugodtabb lett, de jelentékenyen csak a magyar hitelbank részvényeinek árfolyama javult. Bécs, junius 12. (Magyar értékek zárlata.) 4%. magy földtehem. kötv. 96.10. Magy. vasút kölcsön 101.60. Magy. hitelbank 407.25. Magy. bel. vasút áll. kötv. 120.70. Magy. nyeremény kölcsönsorsjegy 148.50. Magy. lesz. és váltób. 235.6. Kassa-oderbergi vasút 1908_Tiszai kölcsön sorsjegy 141.50. 4°/0 aranyjáradék 116.—. — Magyar koronajáradék 94.75. Bécs, junius 12. (Osztrák értékek zárlata.) Osztr. hitelrészvény 338.87. Angol osztr. bank 150.—. Déli vasút 104.65. Osztr. m. áll. vasút 307.35. 4°/0 osztr. aranyjáradék 117.36. 20 frankos arany 9.79 Vs. Londoni váltó-ár 123.—. 42% papirjáradék 98.25. Károly Lajos vasút —.—. Osztr. hitelsorsjegy 197.—. 1864. sorsjegy 195.—. Német bankváltók 60.22. 1860. sorsjegy 147.60. Cs. és kir. arany 5.84. Török sorsjegy—.— Osztr. m. bank 990.—. 4-2°/o ezüstjáradék 98.15. Elbevölgyi vasút 236 50. Dunagőzhajózási részv. 377.—. Bécsi Bankegyesület 122.50. Dohányrészvény 181.50. Alpesi bányarészv. 49.90. Osztr. Länderbank 253.30. Unicbank 266.—. Osztr. koronajáradék 96.45. Az irányzat sziárdult. Bécs, június. 12. A Pesti Napló tudósítójának telefonjelentése.) A ma délutáni magánforgalomban a zárlatok a következők voltak: Osztrák hitelrészvény 338,37, magyar