Pesti Napló, 1893. június (44. évfolyam, 154-183. szám)

1893-06-13 / 166. szám

12 Budapest, kedd PESTI NAPLÓ, 1893. junius 13. 186. szám, majd három hetes esőzés után, mely a Hernád áradását is okozta, most már csak kis mennyiségben esik az eső; de azért nincs olyan nap, hogy ne esnék. A vetéseknek mind­­azáltal nem sokat ártott ez a szertelen esőzés, mert a megelőző szárazság, majd még a túlságos hideg miatt is nagyon hátramaradtak fejlődésükben. Csak ott szenved­tek nagy kárt az ültetvények, hol az Ó-Hernád áttörte né­mileg a gátat, meg az alsó vidékeken, a­hol a Hernád erő­­sen megáradt. A gabonaneműek nem nőttek nagyon ma­gasra. Néhol másfél lábnyira a földtől már kalászba mentek. Vasárnap négy ízben esett az eső.­­ Dombóvárról írja leve­lezőnk: E hónap 9-ike óta újból meleg időnk van, a­mely a vetések fejlődését jelentékenyen előmozdítja. A tengeri ka­pálása és a rétek kaszálása most nagyban folyik. Sajnálni való csak az, hogy 10-én reggel 3 órától 8-ig megint nagy köd volt, a­mely határozottan csak árthatott min­dennek. — Oravicáról jelenti levelezőnk: A hat napi eső­zés után tegnap óta szép, verőfényes időnk van. Elte­kintve az áradásoktól, a vetések határozottan javultak. Kü­lönösen a búza nyert sokat, a zab is gyorsan fejlődik, de sok reménynyel nem kecsegtet. A kukoricát későn vetették a nagy szárazság miatt és ezért későn kelt ki. A burgonya is csak most indul fejlődésnek. — Paksi tudósítónk táv­­iratozza: Tegnap óta ismét meleg, napos időnk van. A hosszas esőzés végre megszűnt. A kapás növények igen szépek. A töltésüket megkezdték. A gabonavetések gyöngék. A soroksári Dunaág. A nagymérvben eliszapolt soroksári Dunaág vizének élő vízzel való ellátása céljá­ból úgy a felső, mint az alsó szakaszon szükséges munká­latokat már 1891-ben és 1892-ben foganatosították. A felső szakaszon, a gubacsi lápzsilip felett kiemelt 25 méter széles csatornát azonban az 1891. év óta többször bekövetkezett nagyvizek nagy mérvben feliszapolták. Ennek következé­ben gróf Bethlen András földmivelési miniszter elhatározta, hogy ezt a közegészségi szempontból oly fontos élő­víz­­vezető csatornát kitisztíttatja.­­ A kikotort anyagnak célszerű elhelyezéséről is gondoskodnak. Ezeket a munkálatokat a budapesti folyammérnöki hivatal vezetése és felügyelete alatt az idén valamely vállalat fogja végezni. Óvóintézkedések az állati betegségek ellen. A morvaországi helytartóság eddigi intézkedéseinek megvál­toztatásával a magyarországi és horvátországi származású hasított körmű állatok bevitele tekintetében a következőket rendelte el: 1. A Bars, Hont, Nógrád, Nyitra, Pest-Pilis-Solt- Kiskun, Pozsony, Sáros, Szepes, Trencsén, Turóc és Zólyom vármegyékből, továbbá Selmec-Bélabánya sz. kir. város és Budapest fő- és székváros területéről — a budapesti marhavá­sárok kivételével — származó szarvasmarháknak Morva­országba való bevitele, a ragadós tüdőlob behurcolásának megakadályozása céljából teljesen megtiltatott, így tehát még a levágás céljából való bevitel sincs megengedve. 3. Az e tör­vényhatóságok területéről származó juhok és kecskék, továbbá az itt fel nem sorolt törvényhatóságok és Horvát-Szlavon­­ország területéről származó szarvasmarhák, juhok és kecs­kék csakis vasúttal vihetők be s kirakásuk csakis oly állo­másokon történhetik, a melyeken az állatoknak lerakás alkalmával állatorvosok által való megvizsgálása eszközöl­hető. Ezek az állomások: a) a Kaiser Ferdinands-Nord­bahn vonalain: Nikolsburg, Lundenburg, Auspitz, Rohr­bach, Seelowitz, Brünn, Göding, Ung.-Hradisch, Napagedl, Tlumatshau, Prerau, Leipnik, Weisskirchen, Mähr.-Ostrau (Privoz), Ch­irlitz-Turas, Wischau, Prosnitz, Olmiitz, Koje­tein és Bautsch. b) A Kremsier helyi érdekű vasút Krem­­­sier és Holleschau állomásai, c) A Weißskirchen és wietini helyi érdekű vasút Wall,-Meseritsch állomása, d) Az osztrák­magyar államvasuttársaság Znaim, Kromau, Eibenschitz, Brünn, Tischnovitz, Skalitz-Boskowitz, Zwittau, Hochen­­stadt, Müglitz, Littau, Olmütz, Trebitsch, Gross-Mese­­ritsch, Gaya, Eisenz, Ung.-Hradisch (Stadt), Strassnitz és Bohuslawitz a. d.­­Tara állomásai, e) a Nordwestbahn Schat­­tau, Znaim, Mühr.-Budwitz és Iglau állomásai, f) Az ál­lamvasutak Hi­hrisch-Schönberg, Mährisch-Neustadt, Mäh­­risch-Trabau, Konitz és Prossnitz állomásai. g) A morva­sziléziai központi vasút Sternberg, Römerstadt és Dom­stadt állomásai. h) A neutitscheini h. é. vasút állomása. i)A staunting-strambergi h. é. vasut Freiberg állomása. 3. A Ma­gyar- és Horvátországból származó sertésszállitmányok szin­tén csakis vasúttal szállíthatók be s csak e fent megneve­zett állomásokon rakhatók ki; minden olyan magyar-,vagy horvátországi származású sertés­szállitmány, melyben a kirakás alkalmával száj- és körömfájásban beteg állat ta­láltatnék, a legközelebbi tehervonattal, melyen más hasí­tott körmű állatok nincsenek, a feladási állomásra azon esetben visszaküldetik, ha a rendeltetési állomáson lévő közvágóhídon le nem vágható, vagy ha más közelben fekvő ily vágóhídra a morvaországi állat­állomány fertőzésének veszélye nélkül el nem szállítható. Kilátások az amerikai gyapottermésre. A föld­mivelési miniszter június havi jelentése szerint, a gyapot­tal beültetett terület fél százalékkal nagyobb, mint 1892-ben volt. A kedvező időjárás következtében a termés­­kilátások javultak. A gyapot átlagos állása e hónap elsején 85.6, az őszi búzáé 75.5, a tavaszi búzáé 86.4, a zabé 88.9 és a rozsé 84.6°/o volt. Fiume-polai vonal: Összes forgalom 2198-21 mm., ebből a kivitel Fiuméból 1467-81 mm., behozatal Fiuméba 730-40 mm. E forgalom az előző évi februári forgalommal összehasonlítva 1369-16 mmnyi emelkedést mutat. A kivitt áruk sorában: liszt 960-40 mm, tengeri liszt 76-14 mm., kőolaj 70-05 mm. Fiume-vegliai vonal: Összes forgalom volt 232.56 mm., ebből kivitel 205.32 mm., behozatal 27.24. A múlt évi februári forgalomhoz képest 153.83 mmnyi emelkedés mutatkozik. A kivitel cikkeiből említendők: tengeri 23.40 mm., liszt 65.20 mm., cukor 21.95 mm., bab 25.40 mm. Fiume-zengg-págói vonal: Összes forgalom 3638.94 mm. Ebből a kivitel 2847.36 mm., behozatal 670.52 mm. A fontosabb kiviteli cikkek voltak: tengeri 420.80 mm., liszt 943.52 mm., rizs 89.86 mm., tengeriliszt 197.30 mm., cukor 112.66 mm., kőolaj 133.92 mm., kézműáru 128.51 mm., korpa 91.85 mm., bor 111.94 mm. Fiume-zöigg-zárai vonal: E vonal összes forgalma volt 2348.87 mm., melyből a kivitelre 1632.06 mm., a be­hozatalra 648.65, a közbeeső kikötők forgalmára 68.76 mm. esik. E vonal forgalma a múlt évi február havi for­galomhoz képest 374.61 mmnyi emelkedést mutat. A kivi­teli cikkek közt nevezetesebbek: árpa 144.26 mm., kőolaj 73.89 mm., liszt 514.25 mm., tengeri 388.10 mm. Fiume-bukkar­i vonal : Kivitel Fiuméból összesen 1224-72 m. behozatal nem volt. A kivitt áruk közt voltak: liszt 346-21 mm.; tengeri liszt 319-02 mm.; korpa 95-11 mm.; kézműáru 64-40 mm.; tengeri 64.69 mm.; szappan 65-60 mm. Fiume-cattaro-albániai vonal: Összforgalom 4196-35 mm. Ebből a kivitel 2880-01 mm.; a behozatal 1316-34 mm. A múlt évi februári forgalomhoz képest e vonal for­galma 1639-30 mm. csökkenést mutat. A fontosabb kiviteli cikkek voltak: liszt 425-32 mm.; árpa 462-25 mm.; rizs 180 mm.; tengeri 820-48 mm.; üres hordó 218-34 mm.; cukor 386-84 mm.; Behozattak: 1261-12 mm. bort. A magyar-horvát társaság összes járatain szállítottak Fiuméból 28.489-47 mm.; Fiuméba 12.372-02 mm. A köz­beeső kikötők összes forgalma 767-37 mm. volt. A társaság összes forgalma februárban 41.528-86 mmázsát tett. Magyar tengerhajózás. Az Adria tengerhajózási társaság gőzösei közül a Matlek­ovits Smogunia kapitány­nyal e hónap 6-án érkezett Oportóba; a Széchenyi Merlato kapitánynyal 8-án érkezett Máltába; az Adria Peterdi ka­pitánynyal 8-án jött meg Kataniába; a Szapáry Premuda kapitány­nyal 7-én indult el Nápolyból Messzinába, Bariba és Fiuméba; a Buda Gotthardi kapitánynyal 7-én indult el Nizzából Marseillebe, hová Fiuméból lisztet és babot visz; a Tibor Bassich kapitánynyal 7-én indult Barcelonából Valenciába. Előmunkálati engedélyek. A kereskedelmi mi­niszter Darvas Imre gyöngyösi lakosnak, a Gyöngyös váro­sától Mátrafüredig vezetendő villamos vasútvonalra, dr. Krajtsik Ferencz orsz. képviselőnek, a m. kir. államvasu­tak Váralja-Hátszeg állomásától Várhely község és a Vas­kapu szoros érintésével a Bisztravölgy mentén Karánsebesig vezetendő helyi érdekű gőzmozdonyu vasútvonalra ; a dél­magyarországi kőszénbánya-részvénytársulatnak, a Vercsió­­rovától a magyar királyi államvasutak Korpa állomá­sáig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra. Ferenczy Elek sztankói földbirtokosnak, a magyar királyi államvasutak Vadna állomásából kiágazólag Bánfalváig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra; Horschitz Frigyes, buda­pesti lakos mérnök és építési vállalkozónak, a magyar királyi államvasutak Nagy-Szombat állomásától Szomolány irányában Nádasáig, Szomolánytól folytatólag Jablonic, Szenic, Szácsó, Dojcs Stepano, Sasvár és Sztrázta irányá­ban a magyar királyi államvasutak Egbell állomásáig ve­zetendő helyi érdekű vasútvonalra. Szalay Imre ország­­gyűlési képviselőnek, a tervezett kaposvár-mocsoládi helyi érdekű vasút folytatásakép Mocsoládtól Vadé, Gamás, Tárd, Túr, Visz és Látrány községek, illetve puszták irányában, a császári királyi szabadalmazott déli vasúthoz csatlakozólag Lelléig vezetendő helyi érdekű vasútvonalra; Bozzay Pál, Héviz fürdőhely bérlőjének és Hencz Antal keszthelyi lakosoknak, a Keszthely város területén az Amazon szállodától kiindulva a Georgicon­ utcán és a nagy­­kanizsa-tapolcai államúton át Hévíz fürdőhelyig vezetendő láfog­ató közúti vasútvonalra; dr. Balogh Tihamér orvos és Kelemeny Gábor ügyvéd budapesti lakosoknak, a magyar királyi államvasutak Vác állomásából kiindulólag Duka, Katót, Kis-Szent-Miklós, Veresegyháza, Zsidó és Domony községek érintésével a magyar királyi államvasutak Aszód állomásáig, esetleg a váci állomásból Duka, Vác, Kis-Har­­tyán, Kis-Ujfalu és Mácsa községek érintésével a ter­vezett aszód-balassagyarmati helyi érdekű vasútvonalba beágazólag vezetendő helyi érdekű vasútvonalra; Baranyi Ödön országgyűlési képviselőnek, a magyar királyi állam­vasutak Orosháza állomásától Mágócs irányában Szentesig, esetleg az építés alatt álló szarvas-orosházai helyi érdekű vasút valamely alkalmas pontjától Fábián-Sebestyénen át Szentesig és innen a Tisza áthidalásával Csongrádig veze­tendő helyiérdekű vasútvonalra; ifj. Böszörményi Sándor és dr. Mü­nnich Aurél országgyűlési képviselőnek, Szatmárné­meti szabad királyi város Nagybajom vásárterén létesítendő állomásból kiindulólag, egyrészt a Bányai-úton, Sétatéren, Árpád-, Újvasúti- és Attilla-utcákon át a vasúti állomásig illetve téglagyár telepig, másrészt a Várdomb, Híd- és Eötvös-utcákon, a Deák-téren, Kazinczy- és Kőhid­­utcákon át a Wesselényi-utcáig és e két vonal össze­köttetésbe hozatala végett a Rákóczy- és Kazinczy­­utcák keresztezési pontjától a Rákóczy-utcán át az Árpád-utca keresztezési pontjáig és a Deák-tér és Kazinczy-utca sarkától a Deák-téren és Kazinczy-ut­­cán át az Árpád­ utcának keresztezési pontjáig, továbbá a Nagy­bar­omvásártéri állomástól Pálfalva, Ombód, Petény, Dobracsapathi, Szamos-Kérőd, Kis- és Nagy-Kolos, Krassó és Lippó községek érintésével a nagykároly-somkuti helyi érdekű vasút Borhid állomásig, végül ugyancsak a nagybaromvásártéri állomástól a Szathmárhegyig vezetendő gőzerejű közúti vasútvonalakra; Pogány Károly országgyű­lési képviselő poklisai lakosnak, a magyar királyi állam­vasutaknak Váralja-Hátszeg állomásától, esetleg ezen és Russ állomások közt kiindulva Kő-Boldogfalva, Nalác-Vaád, Reá, Poklis­a, Kernyesd, Kis- és Nagy-Osztró, Pestyere, Brázova, Várhely, Zákány, Bukova, Alsó-Baucár, Felső- Baucár, Voiszlova, Valeamare, Szávoj Csircsa, Nándorhegy, Ohába-Bisztra, Glimboka, Obrezsa, és Jás irányában a ma­gyar királyi államvasutak Karánsebes állomásáig vezetendő, Közlekedés. A Magyar-horvát Gőzhajózási Társaság gőzhajó­járatainak február hónapi forgalma a következő volt: Fiume-lussini vonal: Összes forgalom volt 1027,83 mm., ebből kivitel Fiuméból 564-15 mm., behozatal Fiuméba 463-68 mm. Ez a forgalom az előző évi februári forga­lommal összehasonlítva 781-78 mm.-nyi emelkedést mutat. A kivitel cikkeiből említendők:­­ liszt 203-25 mm. tengeri 146-56 mm., széna 27-27 mm. esetleg a magyar királyi állam­vasu­takba Zsuppánál be­ágazó helyi érdekű vasútvonalra az előmunkálati engedélyt egy évre megadta. A budapesti gabonatőzsde. — Június 12. — A gabonatőzsdén az üzlet csendesen folyt le. Búzát mérsékelten kínáltak, de mert a kereslet is élettelen volt, az árak 5—770 krajcárral hanyatlottak. Összesen 15.000 méter mázsát adtak el. Egyéb gabonafajokban az üzlet szintén nagyon csen­des volt. Rozs és zab 10, tengeri pedig 5 krajcárral került olcsóbban forgalomba. Árpában nem volt ütlet. A határidő üzletben a forgalom az egész napon át csendes volt. Az őszi búza ára 8.34 és 8.38 forint kö­zött ingadozott s körülbelül ilyen volt az árhullámzás a többi gabonafajoknál is. Zárlatkor maradt: Búza őszre . . . . . 8.34—8.35 Búza május—júniusra . 8.16—8.18 Tengeri május—jun.-ra . 5.------5.02 Zab őszre ..... 6.12—6.14 Káposztarepce .... 15.------15.10 A budapesti értéktőzsde. — Június 12. — A mai tőzsdén az üzlet meglehetősen szilárd irány­zatban indult meg, de a kedvező hangulat csak addig tar­tott, m­íg Bécsből a megnyitási árak meg nem érkeztek. Bécsbe a csehországi sztrájkokról nyugtalanító híreket küldtek, mire ott alacsonyabb árak kerültek felszínre. A bé­csi árak az itteni árfolyamokat is nyomták és az osztrák luterrészvények csaknem kötés nélkül két forintot vesztet­tek árukból. Az árhanyatlás a déli tőzsdén sem szűnt meg, s miután Bécsből és Berlinből tartósan olcsóbb jegyzések­ érkeztek, az irányzat a tőzsde végéig lanyha maradt. A forgalom folyton nagyon szűk korlátok között mozgott s­ csak igen kevés értékre szorítkozott, úgy, hogy időnkint a átékpapíroknak még névleges árát sem igen lehetett meg­állapítani. A lanyha áramlatnak leginkább a speciális ma­gyar papírok és a déli vasút részvényei tudtak ellentál­­lani, sőt ez utóbbiak még emelkedtek is. A helyi piacon a forgalom szintén nagyon csendes volt, de itt az irányzat tartósan szilárd maradt. A helyi papírok közül a következők kerültek forga­lomba: Első Magyar Iparbank 215—217. Tannonia viszont­­bizt. int. 1010. Városi villamos vasút junius 30-ra 178.25 —­­ 179. Budapest terézvárosi takarékpénztár r.-t. 105.50—107. Egyesült Budapesti fővárosi tak. pénzt. előv. jog nélk. 1278. Magyar ált. takarékp. r.-t. 134—135. Aszfalt r.-t.­ 172—174. Drasche kőszénbánya és téglagyár 597—605.­­ Hungária árpagyöngy és köleshánt.-gy.­rvt. 230. Hungária gőz-téglagyár rvt. 174.75. Salgótarjáni kőszénbánya részv. társulat 730—732. Schlick vasöntő és gépgyár részv. társ. 247—248. Tégla- és cement gyár részv. társ. 169. Újlaki tégla és mészégető 396 forinton. Az utótőzsdén a forgalom nagyon csendes maradt és az irányzat sem igen változott. Jegyeztek: Osztrák hi­telrészvényt 338.50—339—338—338.30, magyar hitelrész­vényt 406—406.25, osztrák-magyar államvasuti részvényt 307—307.25, déli vasúti részvényt 104.50 forinton. Zárlatkor maradt: Osztrák hitelrészvény 338,30 forinton. Hivatalos felszámolási árfolyamok: Magyar hitelrészvény . , 405.— Osztrák hitelrészvény . , 339.— A budapesti terménytőzsde. — Június 12. — A mai terménytőzsdén a forgalom csaknem teljesen szünetelt Zsiradékban és szilvában az irányzat változatlan maradt s kötés nem fordult elő. Szilvaizben az üzlet na­gyon csendes volt, szlavóniai áru szeptember—októberre 18.50 frton kelt el. A bécsi gabonatőzsde, Baca, junius 12. (A Pesti Napló tudósítójának tele­fonjelentése.) Az Amerikából a vetések állásokról érkező kedvező hírekre, nemkülönben a magyarországi jelentésekre az irányzat ellanyhult. Jegyeznek: Buza őszre 8.54—8.50; búza júniusra 8.20—25; rozs őszre 7.56—7.55; zab őszre 6.58—6.57; tengeri junius—augusztusra 5.40; új repce 15.45—16.55. — Felmondtak: 1000 mm. búzát. A bécsi értéktőzsde. — Június 12. — A mai előtőzsdén az üzlet nyomott hangulatban in­dult meg, mert a kladnói sztrájkról szóló hírek és a né­metországi választások nyugtalanították a spekulációt. .Szilárdan csak is a gőzhajózási és a déli vasúti részvények tartották magukat. E papírokat a kedvező bevételi kimuta­tásokra vették drágábban. A déli tőzsdén az osztrák hitel­részvények kínálata újabban nyomta az árakat. Zárlat felé a hangulat nyugodtabb lett, de jelentékenyen csak a ma­gyar hitelbank részvényeinek árfolyama javult. Bécs, junius 12. (Magyar értékek zárlata.) 4%. magy földtehem. kötv. 96.10. Magy. vasút kölcsön 101.60. Magy. hi­telbank 407.25. Magy. bel. vasút áll. kötv. 120.70. Magy. nyeremény kölcsönsorsjegy 148.50. Magy. lesz. és váltób. 235.6. Kassa-oderbergi vasút 1908_Tiszai kölcsön sorsjegy 141.50. 4°/0 aranyjáradék 116.—. — Magyar koronajára­dék 94.75. Bécs, junius 12. (Osztrák értékek zárlata.) Osztr. hitel­részvény 338.87. Angol osztr. bank 150.—. Déli vasút 104.65. Osztr. m. áll. vasút 307.35. 4°/0 osztr. aranyjáradék 117.36. 20 frankos arany 9.79 Vs. Londoni váltó-ár 123.—. 4­2% papirjáradék 98.25. Károly Lajos vasút —.—. Osztr. hitelsorsjegy 197.—. 1864. sorsjegy 195.—. Német bankváltók 60.22. 1860. sorsjegy 147.60. Cs. és kir. arany 5.84. Török sorsjegy—.— Osztr. m. bank 990.—. 4-2°/o ezüstjáradék 98.15. Elbevölgyi vasút 236 50. Dunagőzha­­józási részv. 377.—. Bécsi Bankegyesület 122.50. Dohányrészvény 181.50. Alpesi bányarészv. 49.90. Osztr. Länderbank 253.30. Unicbank 266.—. Osztr. koronajáradék 96.45. Az irányzat sziárdult. Bécs, június. 12. A Pesti Napló tudósítójának telefon­­jelentése.) A ma délutáni magánforgalomban a zárlatok a következők voltak: Osztrák hitelrészvény 338,37, magyar

Next