Pesti Napló, 1894. június (45. évfolyam, 150-179. szám)
1894-06-28 / 177. szám
18 Budapest, csütörtök ____________PESTI NAPLÓ._____________ 1894. junius 38. 177. szám. papírgyártást, a mecenszéfi pedig az egykor híres tornavidéki házi vasipart fogja felvirágoztatni. A pleternicai vonal a horvátországi őserdők közepén halad keresztül s új területet fog megnyitni az ott jelenleg is virágzó dongakészítő- és egyéb faipar részére. Az Osztrák Államvasutak múlt havi bevételei — mint nekünk Bécsből jelentik — összesen 7.280,983 forintot tettek, vagyis 480,147 forinttal többet a múlt év ugyane hónapjának bevételeinél. E többlettel együtt az ezidei bevételek össszesen mintegy három és fél millióval múlják felül a tavalyi megfelelő időszak bevételeit. A személyforgalom az év eleje óta 1.237,835 utassal növekedett s 548,738 forint bevételi többletet eredményezett. Az áruforgalalom növekedése 9.127,730 méter mázsa, illetőleg 2.904,402 forint. A május havi nagy forgalom előidézésében főképpen a keleti (galíciai) vonalak részesek, mert az orosz határállomásokról való gabonahozatal, továbbá a fa- és petróleum-forgalom igen nagy arányokat öltött. A nyugati vonalak forgalmi eredményei kevésbbé kedvezők. Mert bár az áruforgalom emelkedett is 595,650 méter mázsával , a bevételek mégis csökkentek mintegy 8000 forinttal. Ennek főrészt az az oka, hogy a Németország és Svájc felé irányuló Távitéli forgalom igen erősen cserekent. A gabona és őrlemények kivitelénél a csökkenés 146,800 métermázsa és a helyi forgalomban 102,700 métermázsa, a bor- és cukorkivitel pedig 57,000 métermázsával csökkent. Ellenben a szénforgalom 398,200 métermázsával, az ércek és fémek forgalma 88,300 métermázsával és az élő állatok forgalma 275,500 méter mázsával növekedett. Ha ez a növekedés mennyiségileg felülmúlja is a tapasztalt csökkenéseket, az előállott bevételi hiányt mégsem tudta pótolni, mert jobbára oly áruk forgalma növekedett, amelyeknek igen olcsó a fuvardija. Konfliktus a bulgáriai vasutakkal. Annak idején megemlékeztünk volt arról a konfliktusról, amely egyrészt az osztrák és magyar vasutak, másrészt pedig a bulgáriai államvasutak között támadt s amelynek következtében ez utóbbiak a kivételes díjszabások kötelékét felmondották. Azóta sem sikerült a részes vasutaknak a megegyezés. Minthogy pedig a kivételes díjszabás érvénye e hó végével járt volna le, s a bulgáriai vasutak a megegyezés létrejöttét őszintén óhajtják, mint nekünk Szófiából írják, nyilatkozatot intéztek valamennyi részes vasúthoz, amelyben tudatják, hogy a jelenleg fennálló díjszabások érvényét egy hónappal meghosszabbítják. Egyszersmind új propozíciókat tettek, remélve, hogy ezeket a magyar és osztrák vasutak elfogadják. Ezek szerint a vegyes áruk kivételes díjszabása érvényben maradna, sőt ennek díjtételei a bútorárukra is alkalmaztatnának. A Szófiával való forgalom kivételes díjszabásai mérsékeltették, ugyanis cukor-, üveg- és agyagáruknál 10.000 kilogramm szállításánál tonnakilométerenkint 10 centime, kötéláruknál pedig 8 centim számíttassék. A távolsági forgalom tarifái változatlanok maradnak. A Déli Vasút igazgatósága jelenti: Június 29-én Péter és Pál ünnepe alkalmából, Budapest Déli Vasútról a magyar vonal Siófoktól kezdődő déli vasúti állomásaira, valamint Fiume, Trieszt és Velence, nemkülönben a bécs, trieszti, karinthiai és tiroli vonalak jelentékenyebb állomásaira a Budapest déli vasúti pályaudvarról este 9 óra 25 perckor induló 207. számú személyvonatnál rendkívül mérsékelt áru menettérti jegyek fognak kiadatni. A fentemlített állomásokra a közbeeső magyar és horvát állomásokról is fognak ily mérsékelt menettérti jegyek kiadni. Ezenkívül a magyar vonal állomásairól igen mérsékelt áru menettérti jegyek lesznek Budapest és Bécs déli vasútra kiszolgáltatva. E menettérti jegyek 15 napig érvényesek és a visszajövetkor az utazás kétszer, tetszés szerinti állomásokon félbeszakítható. A Budapestről szóló jegyek naponta válthatók a Déli Vasút városi irodájában (V. kerület, Nádor utca 16. szám) a Magyar Államvasutak városi menetjegyirodájában (Hungária-szálloda) és az indulás előtt az állomás személypénztárainál. Az utazásra vonatkozó adatok, valamint a jegyek árai a már kifüggesztett falragaszokból vehetők ki. Ezenkívül minden állomáson díjmentesen kapható az idén rendezendő kéjutazások jegyzéke. Vasutak közgyűlései. A Bács-Bodrogh vármegyei helyi érdekű vasút ma tartotta évi közgyűlését. Az összes bevétel volt 1893-ban 207,018 forint, tehát 7881 forinttal, 3-9°/o-kal nagyobb, mint az előző évben. A tiszta jövedelem 85,903 forint, melyből 85,585 forintot az elsőbbségi részvények 34 százalékos kamatozására fizetnek ki. A brassó-háromszéki helyi érdekű vasút tegnap tartotta évi közgyűlését. A 131,831 forint tiszta jövedelemből az elsőbbségi kötvények szelvényeit 40ra százalékkal váltják be s e célra 129,825 forintot fordítanak. A miskolci üzletvezetőség központi tisztviselőkara, valamint számos kültisztviselő tegnap este Görgey László üzletvezetőségi főfelügyelő tiszteletére 250 terítékű banketet rendezett. Görgeyt sok pohárköszöntővel ünnepelték. Vasút a Tátrában. A poprádvölgyi vasút Lomnic állomásától elágazólag Tátra-Lomnicig vezetendő helyiérdekű vasútvonal közigazgatási bejárása már a múlt őszszel megtörtént. De most veszély fenyegeti ezt a Magas-Tátrába vezető első vasutat. A napokban dr. Szontagh Miklós, Új-Tátrafüred tulajdonosa, értekezletet hívott össze Popodra, amelyben gróf Csáki Gyula szepesmegyei főispán elnöklete alatt résztvettek Raisz Aladár megyei alispán, Hoepfner Gusztáv Ó-Tátrafüred, dr. Tátray Gergely Alsó- Tátrafüred képviseletében és az érdekelt községek képviselői. Az értekezlet szavazattöbbséggel elhatározta, hogy memorandumot intéz a kormányhoz, amelyben kifejti, hogy a Nagy- Lomonic és Tátra-Lomnic közti vasúti vonal kiépítését céltévesztettnek, sőt a Magas Tátra felé irányuló forgalomra nézve károsnak tartja és helyébe a Poprád-Tátrafüred közt való vasúti útvonal kiépítésére kéri a 160.000 forinttal való hozzájárulást törzsrészvények alakjában. A memorandum felfogásától eltérően, a megye alispánja és Ó- és Alsó-Tátrafüred képviselői kívánatosnak tartják ugyan a poprád-tátrafüredi vonal kiépítését, amelynek költsége, mert részben fogaskerekűnek kellene lennie, megközelíti az egy millió forintot, de nem a már építésnek induló és szintén helyén való tátralomnici vonal feláldozásával. Annyival kevésbbé, mert ez utóbbi rendes kerékvágányú vonalon Budapest, Bécs és Boroszló felől vasúti kocsik a végállomásik közlekedhetnének, az egyre nagyobbodó fürdői személyforgalom nagy kényelmére, holott a tervezett tátrafüredi keskeny vágányú vonalon ez ki volna zárva. A memorandumot csakis Poprád-Tátrafüred környékének érdekeltjei írták alá. A sümeg-keszthelyi vasút nagybizottsága, mint zalai levelezőnk írja, a napokban Eitner Sándor elnöklete alatt Zala-Szántón gyűlést tartott, amelyen a bizottság tüzetesen megvizsgálta az elkészített részletes terveket és munkálatokat. A bemutatott vasúti terv, különösen Hévíz érdekében, hosszabb eszmecserére adott okot. Hévízre ugyanis szárnyvonal építését határozták el, amely esetben a fővonalnak kedvezőbb lejtviszonyai pótolnák a költségtöbbletet, mert a fővonal mindenütt az országút közelében, a hegyoldalban maradna és nem kerülne le a dobogós major mellé, viszont a szárnyvasút egészen Hévízig vinné az odaszándékozó utasokat. Továbbá a vonalat a gyöngyösi csárdától az országút magasságáig hozták fel és innen kezdve mindenütt parallel halad az országutra. Az eddig aláírt összeg csak közel 90,00 forint. Az alsó-lendva-mura szombat-regedei vasút megyei bizottsága — mint vasmegyei levelezőnk írja— utóbb tartott ülésén elsősorban azt a kérvényt vette tárgyalás alá, amely az alsó-lendvai érdekeltség megbízásából az alsólendva-muraszombat-regedei vasút kiépítéséhez Zala megye hozzájárulása végett adatott be. A bizottság egyhangúlag elismerte a vasútvonal fontosságát, a kérvényt azonban érdemileg azért nem tárgyalhatta, mert költségvetést nem csatoltak, a nélkül pedig a hozzájárulási arányt megállapítani nem lehet. Ennek következtében a vasúti bizottság, hivatkozva a közgyűlés megelőző határozatára, amelyben a hozzájárulást már kimondták, az arány megállapítását a költségvetés bemutatásáig elhalasztani indítványozta ,s a közgyűlés ezt határozatukig ki is mondta. A vasút ügye most úgy áll, hogy mihelyt az érdekeltek a költségvetést bemutatják, a megye a hozzájárulási arány megállapításába fog belemenni, mert arra még nem volt eset, hogy Zalamegye valamely határozatát visszavette volna. Remélhető, hogy az említett s nemcsak Vas- és Zala megye, hanem az egész Dunántúl gazdasági érdekeire oly nagyfontosságú vasút létesítése érdekében a mozgalom ez év őszén az egész vonalon meg fog indulni. A Bregzárd-báttaszéki vasút törzsrészvényeinek jegyzéséhez Báttaszék község 20.000 forinttal, Pilis község 10.000 forinttal, Deés község 50.000 forinttal, Dcsény 20.000 forinttal járul hozzá. Üzletvezetőség Szombathelyen. A szombathelyi vasúti üzletvezetőség épületének terveit — mint vasmegyei levelezőnk írja — dr. Török Sándor polgármester a Magyar Államvasutak igazgatóságának bemutatta. A terveket elfogadták s erre vonatkozólag a szerződést is megkötötték. Most tehát csak az van hátra, hogy mielőbb megkezdjék az építkezés munkálatait, nehogy az építkezés halogatásával az időből kifogyván, 1895. november 1-ére ne legyen képes Szombathely városa az egészségi követelményeknek megfelelő állapotban rendelkezésre bocsátani az üzletvezetőség épületét. Villamos vasút Keszthelytől Hévízig. A Zalavölgyi vasút kiépítői, mint zalamegyei levelezőnk írja, Keszthelytől Hévízig villamos vasutat terveznek, mely a főutca érintésével, közvetetten összeköttetésben lenne a keszthelyi vasúti állomással. Ezenkívül úgy Hévizen, mint Keszthelyen villamvilágítást és telefonösszeköttetést is szándékozik az építőtársaság berendezni, amely — ha csakugyan sikerül — a világhírű fürdőhelyek sorába emeli Keszthelyt. A keszthely-balaton-szent-györgyi vasúttársaság csekély áldozattal régen kiépíthette volna már a hévízi villamos vasutat mert Bozzay Pál hévízi fürdőbérlő 10.000 forinttal hajlandó lett volna a kiépítést segélyezni Ez az összeg már maga nagyrészben fedezte volna a nem nagy építő költségeket. A salóvölgyi vasút közigazgatási bejárása — mint zalai levelezőnk Írja — Puky József, kereskedelmi osztály, tanácsos, mint elnök vezetése alatt történt meg. A közös hadügyminisztériumot flausenbergi Brunner Jenő százados, a Magyar Államvasutakat Szily Jenő és Rottmann J. főmérnökök, Heim Sándor műszaki tanácsos a kereskedelmi minisztériumot, az engedélyeseket gróf Batthyány Ernő és József, az érdekelt vidékeket Bogyay Máté, Baán Kálmán, Malatinszky Ferenc, Oltay Guidó és Schorich János, a zalaapáti uradalmat dr. Haudek Ágoston, a keszthelyi uradalmat Kern Ágoston és Barna György, a pacsai járást Gaál Miklós, a keszthelyit Takách Imre főszolgabirák, a keszthely-balatonszentgyürgyi vasutat Lénáról Ernő királyi közjegyző, Beck Sándor, Hencz Antal és Greiner J., a dunántúli vasutakat Ssárbely Gyula országgyűlési képviselő, az előmunkálatok vezetőit pedig Stein mérnök képviselte. A megjelentek észrevételei után a vasútterveket általánosan elfogadták és elhatározták, hogy az építőmunkálatokat még az idén megkezdik. Az építő költségek 1.350.000 forintban irányoztattak elő. A vasút eredeti terve az volt, hogy Zala-Szent-Gróttól Kis-Zzomáromig végigmegy a Zala folyó völgyén és tovább folytatódik egész Szobbig. Azonban Somogymegye jónak látta vasutját, Szobbról nem Komár városra, hanem Balaton-Szent-Györgyre irányítani és e miatt a zalavölgyi vasút tervét is meg kellett változtatni, legalább azon részén, mely Zala-Apátin innen van. Az alábbi terv szerint tehát a vasút Zala-Apátinál, az országút mellett bekanyarodik Keszthely felé, azonban a sármelléki nagy domb miatt innét visszakanyarodik . Egerföld és Sármellék közt ereszkedik le a Kis-Balaton lapályára, melyen áthaladva, Fenéken túl megközelíti az országutat, s így párhuzamosan kanyarodik be a szentgyörgyi pályaudvarra, sehol nem érintvén a keszthelyi vasutat. E vasút létesítéséhez eddig a zalaapáti apátság 10.000, Zala-Szent-Gróth 4000, Kehida község 2000, Koppány 2000, s Almás 3000 forintot szavazott meg. Pár hét múlva a Keszthely-tapolcai vasút tervei is elkészülnek. A balatonparti vasút ügyében, amelynek élén báró Pattheány Géza, dr. Óváry Ferenc és dr. Szabó Imre képviselők állanak, az alakuló érdekeltségi gyűlés július 1-én Balaton-Füreden lesz. Feltételes megállóhely. A Magyar Államvasutak igazgatóságától kapott értesítés szerint, Aszód és Túra állomások között a 40. számú őrháznál levő Hévíz feltételes megállóhelyen a Budapest keleti pályaudvarba reggel 6 óra 5 perckor megérkező rutkai vegyesvonat éjjel 3 óra 21 perckor utasok fel- vagy leszállása céljából, július 5-étől kezdve feltételesen meg fog állani. A keleti expressz: Budapest, június 27. A lukszusvonatok közül Magyarországot leginkább a keleti expresszvonat érdekli. E vonat Páris és Bécs közölnaponkint, onnan Bukarest felé hetenkint egyszer, Konstantinápoly és Szaloniki felé pedig hetenkint kétszer közlekedik. Fontos eszköze a Nyűgat országainak, a Balkánnal való annyira fontos forgalmának. Kitűnik ez már abból a tényből is, hogy a közönséges gyorsvonat 83—83/4 óra alatt, a keleti expressz ellenben csupán 65—66*/3 óra alatt teszi meg a páris-konstantinápolyi utat, hasonlóképpen Párisból Bukarestbe 611 /4 óra, expreszszel 50—51/s óra alatt lehet jutni. Az időmegtakarítás tehát az első utazásnál 22—20 százalék, a másodiknál pedig 18—16 százalék. E felette fontos vonatok jelenlegi menetrendje olyan, hogy hazánkat csakis éjjel futják keresztül. A páris-bukaresti expressz-vonatok a nyugati pályaudvaron éjjeli 1 óra 15 perc és 1 óra 30 perc közt, az ellenkező viszonylatban éjjeli 2 óra 10 és 2 óra 35 perc közt metszik Budapestet, a szaloniki-konstantinápolyi vonatok a keleti pályaudvaron éjjeli 1 óra 35 és 1 óra 45 perc, az ellenkező viszonylatban 2 óra 2 perc és 2 óra 15 perc között tartózkodnak. Teljesen lerontja ez az állapot a Zimonyon kilépő vonal forgalmi területével való forgalmunkat. A szerbiai bulgáriai és török hálózattal ugyanis csak két összeköttetésük van. Az egyik az expressz-vonat, a másik a budapestbelgrádi gyorsvonatnak megfelelő, a szerb-bolgár határtól személyvonatú összeköttetés. Ha az egyik, mégpedig a fontosabb összeköttetés nem ér semmit, akkor felvirágozhatik-e az összesen két vonattal közvetített forgalom ? Bizonyára nem. íme, itt a legegyszerűbb magyarázata a fővárosi statisztikai hivatal által nemrég kimutatott idegenforgalmi hanyatlásnak, amely Budapesten az összes külföldről, de különösen a Balkán államokból leszállt utasok száma tekintetében észlelhető. A fővárosi fogadókban ugyanis leszállt. A tökéletes hanyatlást e számok meggyőzően fejezik ki. És előre is megjósoljuk, hogy ha a forgalmi összeköttetéseket, nevezetesen az expressz-vonatokat nem javítják, akkor e hanyatlás az idei év eredményeiben is kifejezéstog találni. 1889. 1890. 1891. 1892. 1893. Szerbiából 954 1344 1980 1123 1111 Bulgáriából 328 431 506 284 323 Törökországból 432 329 397 287 231 Romániából 1853 1686 1795 1364 1378