Pesti Napló, 1899. április (50. évfolyam, 91-119. szám)

1899-04-27 / 116. szám

116. szám.­­ /•.­ Budapest, csütörtök PESTI NAPLÓ, 1899. április 27' 9 Garbera István I. pályafelvigyázó pályafelvigyázóvá, Mocznay István mozdonyvezető főmozdonyvezetővé, Escher Ferenc pályafelvigyázó pályafelvigyázóvá, Sajó (Stoyker) Szilárd szertárfelvigyázó főraktár­­nokká, Aigner Ferenc mozdonyvezető főmozdony­­vezetővé, Lang József telítőgépkezelő gépfelvigyá­zóvá, Bartos Imre irodaaltiszt irodaaltisztté, Zank Antal, Pancaldi Győző mozdonyvezetők mozdony­­felvigyázókká, Unger Gyula irodaaltiszt irodaaltisztté, Weisz Adolf I., Hegyi Endre, Werdunich Sán­dor, Presztl Nándor, Mandics Pál mozdonyvezetők mozdonyfelvigyázókká, Polgár Sándor L. főkalauz vizsgálófőkalauzzá, Pilmann rec­e Krausz Antal mozdonyvezető mozdonyfelvigyázóvá, Fáth Ede iroda­altiszt irodaaltisztté, Merényi (Roder) Frigyes, For­­mann Vencel, Weiner Bernát, Neuhauser Lajos, Rónai (Bonvaire) Pál, Policsek Rezső, Nicki Antal, Koós János L, Horváth Béla L, Hady Kálmán, Zsuchva József, Müller Henrik, Pogány György mozdonyvezetők mozdonyfelvigyázókká, Mándy Lőrinc főkalauz az altiszti III. rang­fokozat 2. osztályából vizsgáló főkalauzzá. Uj kinevezések: Galcsek Szilveszter napbéres mekanikus az altiszti II. rangfokozat 2. osztályába — továbbá Havas (Hammer) Samu, Matuszka Miksa Sándor, Bene Jenő, Varga László, Engel Péter, Pohl Gyula Jenő, Perl Gyula, Benczúr Pál Elek, Szam­kó István, Witman György, Winter Imre almavezetők a II. rangfokozat 3. osztályába művezetőkké nevez­tettek ki. FŐVÁROS. A mai közgyűlés. — Saját tudósítónktól. — A társalgóban e szavakkal fogadták a nagyszám­ban érkező városatyákat. — Ma nagy dolog történik. Szilágyi Dezső el­mondja első beszédét a közgyűlési teremben. A dolog úgy történt, hogy a tanács a Nő­­képző­ Egyesülettől megtagadta az eddigi 4000 fo­rint segítséget. Az egyesület e határozatot meg­­felebbezte és maga Szilágyi Dezső vállalkozott a tár­saság kérésének megvédésére. Amint ennek híre terjedt, rögtön megváltozott a hangulat és még a tanács tagjai is kijelentették, hogy a segítséget megadják. Szilágyi Dezső közbelépése gyorsan megoldotta a szubvenció kérdését. Az ügyet soron kívül vették tárgyalás alá és megszavazták a segítséget egyhan­gúlag. A szónok azonban nem Szilágyi Dezső volt, hanem Badocza János, (Szilágyi időközben visszalé­pett), ki meleg szavakkal, nagy helyeslés kíséreté­ben védte meg az egyesület ügyét. A közgyűlés másik érdekes eseménye: Halmos polgármesternek egy nyilatkozata volt. A polgár­­mester egy interpellációs ügyben tisztelgett Hegedűs kereskedelmi miniszternél, ki kijelentette, hogy a városnak esztendők óta függőben levő vasúti ügyeit sürgősen s a város törvényes jogainak megóvásával fogja megoldani. E kijelentéséért az új kereskedelmi minisztert meg is éljenezték. A közgyűlés többi része meglehetős csendben folyt le. A földalatti villamos vasút meghosszabbí­tása kérdésével a tanács javaslatával szemben ki­mondották, hogy a tervek elkészítésére felhívják a társaságot. Ha a terv megvalósul, akkor a földalatti vasút a Gizella-tértől folytatólag az Eskü-térig és onnan a Kossuth Lajos­ utcán keresztül a Múzeum­­körútig fog haladni. Valamivel nagyobb vita volt a Metropol-vasút kérdésében, Polónyi és Heltai a közgyűlés két vasútija, amint ma őket a közgyűlé­sen elnevezték, újból összeütköztek. A közgyűlés ma a tanács javaslatát fogadta el, és a vasútnak a területhasználati jogot elvben megadta. Az utolsó tárgy ma a Dréher-palota sorsa volt. Elhatározták, hogy a palotát a közmunkatanácsnak eladják, így 1900-ra a Kossuth Lajos­ utca kiépül és egyik legszebb része les­z az új Budapestnek. Az ülésen Márkus József főpolgármester elnökölt, kinek ma nem volt bejelenteni valója. Interpellációk: Halmos polgármester felel Kollár Lajosnak a múlt közgyűlésen a közeli vasutak ügyében tett in­terpellációjára. Kollár elmondotta, hogy egész sereg vasúti kérdés fekszik a kereskedelmi minisztérium­ban elintézetlenül, ami rendkívül kárára van a kö­zönség érdekeinek. Ezért is felkérte a polgármestert, hogy a vasúti kérdések elintézését sürgesse meg. Halmos polgármester elmondotta, hogy ő ebben a kérdésben maga járt el a kereskedelmi miniszter­nél. A miniszter kifentette, hogy az összes függő­ben levő vasúti ügyeket a lehető legsürgősebben, a legjobb indulattal a főváros iránt fogja elintézni, a városnak jogait épségben fogja tartani, természe­tesen nem adván fel a kereskedelmi minisztériumot megillető jogokat. A miniszter egyúttal kijelentette, hogy ezt az eljárást minisztériumában rendszerré teszi. (Éljenzés.) Kéri válaszának tudomásul vé­telét. A választ tudomásul veszik. . Morzsányi Károly a Wesselényi-inca. meghosz­­szabbítása ügyében interpellál. Az utca megnyitását már csak két telek akadályozza, e két telek tulaj­donosa még 1992-ben írásban kötelezőleg kijelen­tette, hogy az utcaszabályozáshoz szükséges terüle­tet ingyen átengedi és dacára ennek, az utca még megnyitva nincsen. Szomorúsággal látja, hogy a fő­város közegei nem járnak el mindig a leglelkiisme­retesebben és azért kéri a polgármestert, hogy ebben a kérdésben vizsgálatot indítson, amire azért is szükség van, mert ha a telektulajdonok a már megadott engedelmet visszavonnák, abból a városra anyagi kár származnék. Halmos polgármester megígéri a kérés megvizs­gálását és kijelenti, hogy a Wesselényi-utca meg­nyitásában rövid határidő alatt intézkedni fog. A választ tudomásul veszik. Báró Kaas Ivor elmondja a következő esetet : Két ápolónőt a Szent­ János-kórházból betegen el­bocsátottak, előadásuk szerint abból a zavaros ok­ból, mert az egyik halálát érezvén közeledni, papot hivatott. Utóbb pedig, mikor orvosi bizonyítványért jelentkezett, elkergették. Kéri az ügy megvizsgá­lását. Az interpellációt kiadták a polgármesternek. Ezzel rátértek a napirendre.­­ A Váci-út kövezése. Néhány apróbb pénzügyi kérdés elintézése után újból a Váci-út kövezésére került a sor. Ebben a kérdésben a tanács ismét csak azt jelentette, hogy a városnak a kövezésre még mindig nincs pénze. Ellenben kéri a tanács, utasítsa őt a közgyűlés, hogy a jövő közgyűlésig elvégezvén az előirány­zott közmunkák redukcióját, a hatmilliós függő kölcsönből mutassa ki a kövezés fedezetét. Véri Károly úgy látja, hogy a tanács javaslatá­ban ben foglaltatik az, hogy a függő kölcsönből fel­tétlenül ki kell mutatni a kövezési kiadások fedeze­tét. Ezért is azt akarja kimondani, hogy a követés kiadásait csak akkor mutassák ki, ha ezzel nem vonnak el pénzt a már megkezdett közmunkáktól. Mezei Mór a tanács javaslatát pártolja, amit nagy többséggel el is fogadnak. A takarékosság jegyében. A Károly-kaszárnyának hivatalokká való átalakí­tásának költségeit vita nélkül megszavazták. A Lipótvárosban új elüljárósági palotát építenek. Az elüljáróság harmadik emeletén nagyobb lakás van, melyet az elüljárónak akarnak bérbe adni. Erre való tekintettel a tanács a lakás árát 800 forintról 600 forintra szállította le, a pénzügyi bizottság pedig a 800 forintos lakbér fentartása mellett fog­lalt állást. A közgyűlés Hecht Ernő és Csepregh­y Ferenc felszólalásai után kimondotta, hogy elüljárósági épületben elüljárónak lakást nem ad, hanem azt a pénzügyi bizottság által megállapított áron idegennek adja bérbe. Az ó­budai Korona-vendéglő bérlője kérte, hogy szerződését bontsák fel és a vendéglőt újjáépítsék. A tanács mind a két kérést teljesítette és a vendéglő újjáépítésére 13.000 forintot irányozott elő. A köz­gyűlés Dezsényi József indítványára elhatározta, hogy takarékossági szempontból az épületet meg­próbálja értékesíteni és újjáépítéséről lemond. Mi­előtt azonban e kérdésben végleg döntenének, meg­hallgatják az illetékes bizottságokat. Vasúti ügyek. Most egymásután két érdekes vasúti kérdés ke­rült megvitatásra: a földalatti vasút meghosszab­bítása és a Metropol vasút kérdése. E két ügyet Vosits tanácsos referálta. A földalatti villamos vasútnak meghosszabbí­tására az első indítványt a vasúti albizottság tette, mely elhatározta, felhívja a földalatti vasúttársasá­got, hogy vonalának az Eskü­ térig illetve a Múzeum­­körútig való meghosszabbításának terveit készíttesse el. A pénzügyi bizottság ehez a javaslathoz hozzá­járult azzal a hozzátevéssel, hogy e felhívás nem akadályozhatja őt abban, hogy a vasút meg­építését esetleg más vasúttársasággal végeztetesse. A tanács bár a földalatti villamos meghosszabbítását kívánatosnak tartotta, kimondota, hogy a vasúttársa­ság felhívását mellőzi, mert az Eskü­ tértől a Múzeum­­körútig vezető vasút megépítését elvben már más vasúttársaságnak ítélte oda. A közgyűlés Polónyi Géza indítványára a pénz­ügyi­ bizottság javaslatát fogadta el. Következett a Metropol-vasút ügye. A Magyar Ipar és Kereskedelmi Bank akarja e föld alatt épí­tendő vasúttal a Belvároson keresztül a Boráros­­ térig a város legélénkebb pontjait összekötni. A vasút közigazgatási bejárását már befejezték és most a kérdés azzal került a közgyűlés elé, hogy a területhasználati engedelmet elvben adja meg. Polónyi Géza indítványozza, hogy a kérdést ve­gyék le a napirendről. Kérését a következőképp okolja meg: A fővárosnak egyetlen fegyvere a vasúttársaságokkal szemben a területhasználati en­­gedelem megtagadása. Ezzel a fegyverrel pedig élni kell, ha a kereskedelmi miniszter nem ismeri el a fővárosnak azt a jogát, hogy az építési költségekhez a törvényhatóság előleges hozzájárulását kell kikérni. Örömmel hallotta a polgármestertől, hogy az új mi­niszter a város jogainak épségben tartásával fogja a vasúti ügyeket elintézni, épp azért a kérdés elinté­zése előtt akarja a minisztertől hallani, hogy el­­ismeri-e a város ebbeli jogait. De ettől eltekintve is több kérdést kell elintézni, mielőtt a területhaszná­lati engedelmet még elvben is megadnák. Kifogásolja például, hogy a Koronaherceg­ utcát fel akarják új­ból bontani, ami egy sereg exisztencia tönkrejutását eredményezné. Követeli, hogy előbb a társaság kö­telező nyilatkozatot tegyen, hogy a vasutat sülyesz­­tett tunelrendszer alapján építi. Kéri javaslata el­fogadását. Nagy Dezső a tanács javaslatát pártolja. Heltai Ferenc szintén a tanács javaslatát pártolja. Most a közgyűlés csak a közigazgatási bejárás mű­szaki eredményeivel foglalkozhatik, mert a korona­­herceg-utcai variánst kivéve, a többi területre az elvi területhasználati engedelmet már meg­adták. Azzal az indokkal tehát, hogy a város és a kereskedelmi minisztérium között állítólagos konfliktus áll fenn, ezt a kérdést a napirendről le­venni nem lehet. Sorra cáfolja Polónyi argumentu­mait és kétségbe vonja, hogy egy új földalatti vasút építésével exisztenciák mennének tönkre. E vasút érdekében áldozatokat kell hozni, mert annak meg­építése igazán áldásos les­z a főváros közönségére, mert e vonal nagy forgalmi érdekeket fog szolgálni. Vosits tanácsos a tanács javaslatát pártolja, de annak kimondásához hozzájárul, hogy a vasút épí­tésénél a kövezet felbontását nem engedi meg. Polónyi Géza csatlakozik Vosits tanácsos javas­latához.­­ Márkus főpolgármester kötelességének tartja ki­jelenteni a­ következőket: Ha a város jogainak respektálását kéri a kereskedelmi minisztertől, az helyes, de akkor a vasútengedélyezési kérdésekben az eddigi szabályrendeletek értelmében járjanak el. A közgyűlés többsége Halmos polgármester fel­szólalására a tanács javaslatát fogadta el. . .. . A Nőképző-Egyesület segítése. Ezután soron kívül a Nőképző-Egyesület segíté­sének ügyét tárgyalták. Az egyesület 1895-től kezdve évenkint 4000 forint segítséget kapott, most pedig a tanács a segítséget megtagadta. Mikor Szabó Károly tanácsos az ügyet elreferálta, mindenünnen felhang­zott : a megadjukt felkiáltás. Badocza János a közgyűlés egyhangú helyeslése mellett mondotta el, hogy a fővároshoz nem méltó, ha a kulturális intézményeket fentartó egyesület se­gítését megtagadja. Indítványozza, utasítsa a köz­gyűlés a tanácsot, hogy a kert 4000 forint fedeze­téről a legközelebbi közgyűlésen tegyen előterjesztést. E javaslatot túlnyomó többséggel elfogadták. Az egész tárgyalást Teleki grófnő, az egyesület elnök­­nője a karzatról végighallgatta. ' • •• A Dréher-palota sorsa. .. '~r' ■ -----j* Ebben a régi kérdésben a tanács­­ tudvalévően azt indítványozta, hogy a palota felét 350.000 frtért adják el a közmunkatanácsnak. Szivák Imre a ja­vaslatot nem fogadja el, hanem igenis helyesnek tartja a tanács eredeti álláspontját, hogy tudniillik addig az ügyben ne határozzanak, amíg a Károly­­kaszárnya telkének szabályozásában nem döntöttek. Ellenesetben kívánja, hogy ha esetleg a Gránátos­utcát nyolc ötnél szélesebbre alakítanák, a költsé­geket a közmunkák tanácsa viselje. A tárgyhoz Pártos Gyula, Polónyi Géza, Steiger Gyula, Nagy Dezső műegyetemi tanár s Rácz Károly szóltak (az utóbbi a palota eltolását javasolta), végül a nagy többség változatlanul elfogadta a tanács javaslatát. Holnap a közgyűlést folytatják. , y , Vy * A Károly-kaszárnya nagyterme. Az igaz-­ ságügyminiszter a Károly-kaszárnya tánctermét,­ amint megírtuk, a pestvidéki törvényszék számára bérbe akarta venni, hogy az új bűnvádi eljárás életbeléptetése után a törvényszék ott tarthassa az­ esküdtszéki tárgyalást. A miniszter a teremért 7200 forint évi bért ígért, a pénzügyi bizottság és a ta­nács pedig 8000 forint bért kértek. Ma kellett volna döntenie ebben a dologban a közgyűlésnek. Az igazságügyminiszter azonban elébe vágott a döntésnek és a pestvidéki törvényszék elnöke utján tudatta a tanácscsal, hogy a város követelését nem fogadja el s ajánlatát visszavonja. Különben bizto­sítja a miniszter a fővárost, hogy a táncterem­nél­

Next