Pesti Napló, 1909. május (60. évfolyam, 103-127. szám)
1909-05-01 / 103. szám
Budapest, szombat PESTI NAPLÓ., 1909. május 1. * 503. szám. 15 . és kitűnő színésznő mind a kettő. Klitsch a festő szerepében, Leyrer a férj szerepében nemcsak hogy nem rontottak, de hozzájárultak az ensemble sikeréhez. A rendezés kiváló művészmunka, a szándék helyességével lehetne vitatkozni, de a céltudatosságához, egységességéhez szó nem férhet. A második felvonás gyönyörű díszletét és bútorait is elhozták magukkal a bécsiek és ez a szín igazán meglepetést ketett. A közönség a zseniális darab fordulatait és elmésségeit csak úgy honorálta, hol feszült érdeklődéssel, hol kitörő kacagással, mint a magyar előadásokon szokta tenni és a szereplőket a felvonások után négyszer-ötször a lámpák elé szólította. (E.) (4) A „Tatárjárás“ Moszkvában. A bécsi Theater an der Wien társulatának egy része most Moszkvában vendégszerepel és ott ma este mutatta be a „Herbstmanöver“-t, Kálmán és Bakonyi operettjét. (*) Zenekari növendékhangverseny. Az Országos Zeneakadémia péntek esti zenekari növendékhangversenyén két érdekes újdonság került bemutatóra. Butykay Ákos meghangszerelte nagy zenekarra Brahms zongorára szerzett D-dúr témájára írt változatait. Ez a szépen felépített kompozíció zongorán is kitűnően hangzik, orkeszterre való felrakása tehát lelkesítő feladat lehetett egy olyan kiváló hangszerelő művésznek, mint Buttykay Ákos. Gyönyörű színpompában bontakozik ki Brahms nagyszabásúan megkonstruált szerzeménye a Buttykay zenekarán, nagyon szerencsés megoldásnak bizonyult a vonósok háttérbeszorításával a fúvók szerepeltetése. A növendékzenekar persze nem adta vissza olyan precizitással a szólamokat, mint ahogy Buttykay palettájáról a partitúrába kerültek, de az érdekes újdonságot előreláthatólag átvállalja majd valamelyik „felnőtt“ orkeszterünk is, akkor a ma rejtve maradt szépségei is érvényre jutnak. Gilson belga zeneszerző vonószenekarra írt „Alla Marcia“ rapszódiája volt a másik újdonság. A nálunk, éppen a Zeneakadémia részéről érdemein felül méltányolt szerzőnek egyik aránylag sikerültebb műve, sok temperamentum van benne és ötletszegénységéért eléggé kárpótolt jó hangzása, hangszerelési változatossága. Előadásra került Beethoven zongorára, hegedűre, gordonkára és nagy zenekarra írt, ritkán hallott hármas versenyműve, melyet Popper Dávid tanár vezényelt. A zongorarészt Strasser István játszotta stílusosan, feltétlen intelligenciával. A hegedűrészben Lebrovitz Béla szép tónusa, a gordonkában Tonházy Ferenc fejlett technikája keltett figyelmet. A Hubay-féle csodagyermek-idomitást Popiel Mária képviselte a műsoron, a kisleány ezúttal kisebb-nagyobb balszerencsével játszott, a gyönyörű Goldmark-versenymű így csodagyermekek produkciójában helytelen pedagógiai kísérlet. (*) A Műcsarnokból. A Képzőművészeti Társulat téli tárlatát 1909 november 15-től 1910 január 15-ig rendezi a városligeti Műcsarnokban. A tárlatra szánt műveket október 26-án délután 5 óráig kell beküldeni. A kiállításon, amelyen ezúttal csakis magyar művészek vesznek részt, a következő díjak kerülnek kiosztásra : 1. Két nagy vagy esetleg egy nagy és két kis állami aranyérem. 2. A kétezer koronás Ipolyi Arnold-díj. 3. A hatezerkilencszázötvenegy koronából álló báró Rudics József-féle alapítványi ösztöndíj. 4. Az ezerkétszáz koronás Ráth György-féle dij. 5. A hatszáz koronás Eszterházy-dij. 6. A Lipótvárosi Kaszinó ezer koronás dija. — A téli tárlatot megelőzi októberben Tortsay Gyula kollektiv-kiállítása és követi Vastagh Géza kollektiv-kiállítása. (*) Két elvált asszony egy estén. A Király-színházban ma „Az elvált asszony“ előadásán ketten játszották a címszerepet. Az történt ugyanis, hogy Medgyaszay Vilma az első felvonás végére annyira berekedt, hogy képtelen volt tovább játszani. Hamarosan előkerítették hát Ötvös Gittát, a rendező bejelentette az esetet a közönségnek és a második felvonásban már Ötvös Gitta kacérkodott a volt férjjel, aki az első felvonásban Medgyaszay Vilmától vált el. A nem nagyszámú közönség szíves tapsokkal jelezte, hogy egyáltalán nem haragszik a csere miatt. (*) A deficites olasz operaszezon. Rómából jelentik, hogy az idei szezon az összes olasz operaházakra nézve nagy veszteséggel végződött. A római Costanzi-színház 150.000, a nápolyi San Carlo pedig 120.000 lírát, a palermói színház pedig 100.000 lírát fizetett reá a szezonra. A kisebb városokban és mindenütt veszteséggel záródott a staggione(*) A párisi sajtó „A víg özvegybről. Párisból jelentik: „A víg özvegy“ bár nagyon tetszett a közönségnek, nem aratott olyan szenzációs sikert, amilyet vártak párisi előadásától. A párisi lapok nagy része nem éppen rokonszenvesen ír Lehár operettjéről és különösen a szöveg ellen van sok kifogásuk a párisi kritikusoknak. A „Matin“ néhány rövid sorban végez a premierrel és azt írja, hogy az operett sikerstatisztikája nem fogja megtéveszteni a párisi közönséget. A zene néhány száma kétségtelenül népszerű lesz, de az egész nem nagyon szórakoztató. Hasonló értelemben nyilatkozik a „Petit Journal“. Az „Echo" sem hisz a Lehár-operett párisi nagy sikerében. Szerinte nagyon is sokan bábáskodtak a szöveg körül. A „Figaro“ kedvezően ír, a szöveg párisi átdolgozásával meg van elégedve. Az előadást a párisi sajtó egyértelműen dicséri. (*) Elhalasztott bécsi bemutató. Ma este lett volna a Venedig in Wien nyári színházban a Táncos huszároknak, Rajna Ferenc és Szirmai Albert operettjének bemutatója. Mint bécsi tudósítónk jelenti, a mai vihar és eső miatt a Venedig megnyitását és ezzel a Táncos huszárok bemutatóját holnapra halasztották. (*) „Ilona“. A kolozsvári Nemzeti Színházban szerdán este mutatták be Thury Zoltánnak, a fiatalon elhunyt nagytehetségű magyar írónak „Ilona“ című hátrahagyott társadalmi színművét. A dráma középpontjában Csák Ilona festőnő áll, aki egy huszárfőhadnagynak volt a szeretője, de akit a főhadnagy, hogy adósságaitól meneküljön és gazdag házasságot kössön, elhagyott, de a leány leszúrja volt kedvesét. Thury alakjai e drámában mind tradíciókon élő magyar emberek, akiknek körében, mint éles ellentét és az okos, modern leány, Csák Ilona. A színműnek nagy sikere volt Kolozsvárt. A női főszerepet Hettyey Aranka, a többi szerepet Laczkó Aranka, F. Berlányi Vanda, Dezséri Emma, Pataky és Makrai játszották. (*) Massenet új operája. A párisi Nagy Opera a jövő héten, május ötödikén mutatja be Massenet „Bacchus“ című új operáját, melynek librettóját a nemrég elhunyt Catulle Mendés írta. Ez az opera folytatása a Massenet „Briane“ című dalművének. A „Bacchus“ négy felvonásból és hét képből áll és a cselekménye egy része a pokolban, másrésze pedig a földön játszik. (*) Népszerű filharmóniai hangverseny. Vasárnap, május 2-án délelőtt tizenegy órakor lesz a második népszerű filharmóniai hangverseny a Vigadóban. Műsora: 1. Mendelssohn: „Szentivánéji álom“ nyitánya; 2. Szendy: „Magyar poémák“; 3. Csajkovszky: VI. szimfónia. (*) A színházi hét. Az Operaházban hétfőn nincs előadás. Kedden Hajdú Marcelné asszony mutatkozik be az Operaház közönségének a „Fra Diavolo“ Zerlinájába. Szereplőtársai Ambrusné, Környék Kornai, Hegedűs, Dalnoki, Kertész és Ney B. lesznek. (Évi bérlet 82.) Szerdán ifjúsági előadásul a „Bűvös vadász“-t adják a főbb szerepekben Ambrusáé, Payer, Déry, Szemere, Szendrey, Vencel, Dalnoki, Mihályi és Kárpát fellépésével (Bérleten kívül 20. szám, olcsó helyárak.) Csütörtökön Van Dyck Ernő „A walkür“ Siegmundjában búcsúzik a budapesti közönségtől. Sieglinde Vasquezné, Brünhilde Flattné, Fricka Fodorné, Wotan Szemere, Hunding Venczel, a nyolc valkür: Kaczér, Válent, Ney H. Ambrusné, Virady M., Payer, Fodorné és Haselbeck lesznek (Évi bérlet 83., rendes helyárak.) Pénteken Swärdström Valborg vendégjátékául „Faust“-ot adják. Margot Swärdström, Márta Valent, Sieber Payer, Faust Arányi, Mefisto Erdős, Valentin Mihályi, Wagner Ney B. (Évi bérlet 84., rendes helyárak.) Szombaton „Hamlet“ először kerül szinre ebben az idényben. A címszerepet Takács, Ophellát Sándor Erzsi énekli. A többiekben Flattne, Vencel, Kornai, Mihályi, Pichler, Várady S., Hegedűs, Ney B. működnek közre. (Évi bérlet 85.) Vasárnap Swärdström Valborg fellépésével Mignon van műsoron. A címszerep Swärdström, Philine Sándor Erzsi, Friedrich Payer, Vilmos Arányi, Lothario Szemere, Laertes Mihályi. (Bérleten kiiid 21., rendes helyárak: Nemzeti Színház. A Nemzeti Színház jövő heti műsorát a színház két új darabja, Balázs Béla „Dr. Szélpál Margit“ című drámája és Georges Thurner Passe-partout“ című színműve dominálják. Az első holnap, szombaton, vasárnap és csütörtökön kerül színre, a másik pedig keddre és jövő vasárnapra van kitűzve. Hétfőn „A boszorkány“-t, Sardou színművét adják elő. Csütörtökön Henry Bataille „Nászinduló“ című színműve kerül színre. Pénteken Gárdonyi Géza vígjátékot, az „Annuská“-t játszszák. Szombaton Herczeg Ferenc színművét, „A dolovai nábob leányá“-t adják elő. Jövő hétfőre „Hamlet“-et tűzték ki. A délutáni előadások során most vasárnap „Az ember tragédiája“, jövő vasárnap pedig a „Cyrano de Bergerac“ kerül színre. Itt említjük meg, hogy a Nemzeti Színház májusban három újdonságot mutat be. A legközelebbi bemutató Gerhard Hauptmann Biberpelz című komédiája lesz, amely Sebők Zsigmond fordításában „A bunda“ címmel először május 14-én kerül színre. „A bunda“ után Biró Lajos új eredeti színműve kerül bemutatásra, amelynek a címét még nem állapították meg. A bemutató előadás május 21-én lesz. A harmadik újdonság Pierre Wolff és Gaston Leroux színműve, „A filom“, amely május 28-án ke-Vigszínház. A jövő heti műsort a „Lupin Arzén“ dominálja, amennyiben a holnapi premier után még vasárnap, hétfőn, szerdán, pénteken és a következő vasárnap és hétfőn is játszszák. Kedden és pénteken a „Vigyázz a nőre!“ című bohózatot ismétlik, amely már közel van a huszonötödik előadás jubileumához. Csütörtökön „Az ördög“, Molnár Ferenc vígjátéka kerül színre. Holnapután, vasárnap délután „A kivándorlóit, Herczeg Ferenc színművét adják elő. Magyar Színház. A Deutsches Volkstheater budapesti vendégszereplése során holnap, szombaton a „Vater“, Guinon és Bruchinet vígjátéka kerül színre, vasárnap a „Lichtbänder“-t, az „Auferstohung“-ot és a „Komtesse Mizzi“-t, Sudermann, Salten és Schnitzler egyfelvonásosait adják, hétfőn pedig a „Major Barbara“-va, Shaw Bernhard legújabb szatirikus komédiájával ismerkedik meg a budapesti közönség. A szombati „Vater“ előadásán a darab vezető szerepeit Paula Müller, Willy Thaller, és Leopold Kramer játszszák, az egyfelvonásosokban és a „Major Barbara“-ban rajtuk kívül Elsa Calafres, Käthe Hannemann, Pauline Schweighofer, Lili Marberg, Homma, Klitsch, Edthofer és az együttes többi kiváló tagjai vesznek részt Az előadásokat Weisse igazgató rendezi. A német vendégjáték után csütörtökön, május 6-án a „Régi jó idők“ című angol komédia előadásának kapcsán bemutatóban lesz része a Magyar Színház közönségének. Ez estén lesz első előadása „A nagy cél“ című egyfelvonásos drámának, amelynek szerzője ifj. Ruttkay György. A darabban Törzs Jenő, Réthey, Mészáros Géza, Bera Paula és Marosi Adél játszanak. „A nagy cél“ és a „Régi jó idők* előadását vasárnap este ismétlik meg, pénteken a „Hanka“, szombaton a „Hivatalnok urak“ kerül színre. Vasárnap délután mérsékelt helyárakkal „A sasfiók“-ot adják. Király-Színház. Május 7-én, pénteken adják elő először a Király-Színházban a színház évadzáró újdonságát, Martos Ferenc és Jacob Viktor zenés, fantasztikus vígjátékét, a „Jánoská“-t A látványos játék szereposztása a következő lesz: A nagymama Örley Flóra; Margit, Böske, leányai Harmath Ilona és Kosári Emma; László, a Margit férje Szirmai; Jánoska, a kisfiuk Fényes Annuska; Kázmér, a nagybácsi Boross Endre; Rózsika, a házmesterlány Lakos Vilma; Magda, nevelőnő Ötvös Gitta; a báró Papir Sándor; a tanár úr Fenyvesi, Kovács Döme Csiszár. Ezeken kívül még egy sereg apróbb szereplő tarkítja a darabot, különösen a második felvonásban, amely egy fantasztikus gyermekparadicsomban játszik. Az új darab főpróbája meghívott közönség előtt csütörtökön délelőtt 11 órakor lesz. A színház műsora addig úgy alakul, hogy vasárnap, kedden és csütörtökön „Az elvált asszony“, hétfőn „A dollárkirálynő“ és szerdán a „Táncos huszárok“ kerül szinre. A két vasárnap délután közül az elsőn a „Táncos huszárok“, a másodikon „Az elvált asszony“ kerül szinte mérsékelt helyárakkal Fővárosi Nyári Színház. Krecsányi Ignác társulatával megérkezett Budapestre, hogy elfoglalja helyét a Fővárosi Nyári Színházban. Az első előadás holnap, szombaton lesz a Horváth-kerti arénában, mely alkalommal E y s ter „A szerencsemalac“ című operettje kerül előadásra. Keddig ez az operett van műsoron, azután „A csókkirály“, a „Szulamith“ című darabok és a „Donna Juannita“ című Suppé-operett tölti be a műsort. Uránia-Színház. Az Urániában a következő héten változatos a műsor: „Az Úr Jézus“, a „Spanyolország“, az „Új Törökország“, az „Egyetem“ és „A párisi asszony“ című darabok és tanulmányok kerülnek előadásra. Csütörtökön és jövő szombaton a Színművészeti Akadémia növendékei tartanak előadást. (*) A Hölle Budapesten. Május elsejétől kezdve tíz napra a bécsi Höllét szerződtette aRoyal Orfeum. A legjobb német kabaré világhírű stárját, Mella Marsot, már ismeri közönségünk előző vendégszerepléséből, de ezúttal először történik, hogy a híres Natzler testvérpár igazgatása alatt a Hölle teljes együttese játszik Budapesten. A legnagyobb érdeklődéssel várt estéken egyfelvonásos bohózatok, Laszky A. Béla zenés bluettjei és kabaré-kupléi kerülnek színre. A Höllo német előadása mellett a Royal Orfeum fényes magyar műsora elsőrangú új szenzációkat hoz : a Mángorlót, A nevelő urat, A házbérsrófot és Varjas Antal új cigányszámát. A nemzetközi cigányprímást. (*) Modern Színpad. Szombaton, május elsején a Nagy Endre Andrássy-úti kabarettában a teljesen új májusi műsor premierjének keretében nagy érdekességű vendégszereplés kezdődik. Az európai hírű müncheni Elf Scharfrichter-kabaret népszerű starja és megalapítója, Marya Delvard és Mr. Henry kezdik meg vendégjátékukat teljesen új műsorukkal. A májusi új magyar műsor, melyet Nagy Endre a kabarét állandó művészszemélyzetével mutat be, egy sereg kedves és vidám aktualitást hoz ismét