Pesti Napló, 1910. január (61. évfolyam, 1–25. szám)

1910-01-01 / 1. szám

Budapest, szombat PESTI NAPLÓ 1910. január T. T. szám. » A való életben ezt az elvet öntudatlanul követjük anélkül, hogy az imént részletesen kifejtett indokokról számot tudnánk ma­gunknak adni. Ha például az ellenzéki kép­viselő a parlamentben azt kérdi a minisz­tertől, vájjon igaz-e, hogy Szerbia ellen fegyverkezünk és a miniszter ezt az igaz­sággal ellentétben tagadja, akkor ezt a nyil­­­vánvaló hazugságot nem tekintjük erkölcs­telenségnek. Hiszen az igazság csak azért erény, mert szükséges kelléke az egyének társa­dalmi összetartásának. Ez azonban az álla­mokra nézve nem áll. Az államok bizonyos antiszociális viszonyban állanak egymás­sal. Nemzetközileg az állam előtti idők ter­mészetes állapota uralkodik. Az állam első kötelessége, hogy exisztáljon. Egyedüli sza­bálya az önérdek. Miután az ő élete mind­nyájunk élete, ezt semmi más tekintetnek nem szabad feláldozni. Az egyén elbukik és meghal, mint a kötelesség vértanúja. Az állam nem lehet áldozat; az állam öncél, az állam szuverén, mely mint hatalmi szerve­zet, még az erkölcsi törvénynek sincs alá­vetve. Ebből folyik az egyéni és a politikai mo­rál különbsége. A való életben ezt az imént kifejtett különbséget szomnambulisztikus biztossággal és öntudatlansággal teszik­­meg, bár ennek az őszinte feltárása sok min­denféle kedves előítéletet bolygat meg. Mi bizonyos fölénynyel szoktunk az örök er­­­kölcsi törvényről beszélni és felháborodás­sal emlékezünk meg az olyan emberről, aki kétféle morált hangoztat. Pedig Spencer korszakalkotó fejtegetései után a tudomány el nem ismerheti, hogy az erkölcsi törvény valamely változatlan földöntúli igazságon­­alapszik és ennélfogva a morál nemcsak két­féle, hanem többféle és teljesen a társadalom különböző alakulásától függ. Igenis, van egyéni és állami, magán­életi és politikai morál. Sőt, egyes kisebb csoportosulások, mint mert ön sajnálja, hogy nem valósulnak meg a tervei. Pedig örülnie kellene. Princezászy fejfájással ébredt fel és tovább sajnálta, hogy nem valósultak meg a tervei. Mert elvégre Princezászy csak ember volt, a pártok, bizonyos szeparatisztikus irányt követnek az erkölcs dolgában. A párt egye­düli célja a hatalom. Ha más tekintetnek hó­dol, akkor saját fennállása és gyarapodása ellen vét. Ennélfogva hatalmi céljait skru­­pulus nélkül hajhássza és túlteszi magát az egyéni erkölcs parancsain. Erre vezethető vissza, hogy a párterkölcs rendszerint ala­csonyabb nívón áll, mint az egyéni erkölcs és hogy sok tiszteletreméltó politikus mint pártember olyan tettekre vetemedik, me­lyekre saját érdekében nem volna képes és melyekért, mint magánember nem vállalna felelősséget Az a mesterség, amelyben az állam és a pártérdek dominál,­t­ő a politika, minden izében megérzi e két hatalmas tényezőnek erkölcsi visszahatását. Miután az állam és a nemzet érdekében minden szabad, ami az egyénnek tiltva van, miután a pártérdek közhelyesléssel sok mindent megengedhe­tőnek tart, ami különben dehonesztáló, ennélfogva a politikában az egyéni morál szabályainak alkalmazása nagyon különös eredményre vezet. Ezzel a mértékkel mérve, a politikai világ legnagyobb hősei, a nemzetek nagy vezérei, Bismarck, Glad­stone és Beaconsfield annyi reprehensibilis cselekményt követtek el és hamisság, kö­­penyegforgatás, következetlenség és elv­tagadás által annyit vétettek, hogy őket majdnem morál insanityben szenvedőknek kell mondani. Miután azonban ez teljes abszurditás és képtelenség, eme ellenpróba által is bizonyí­tást nyer, hogy az egyéni és politikai morál közt való megkülönböztetés jogosult és a dolog természetéből folyik. Az erkölcsi mértéknek politikai dolog­ban való bizonytalansága nagyon megköny­­nyíti a kárhoztatást és az elítélést, de felette megnehezíti a politikai tényeknek erkölcsi tekintetben való igazságos mérlegelését A politika valódi lénye és természete felette súlyos helyzetet teremt. A politika, ami a­­­doltak arra, hogy egyenjogúak lehetnek a fér­fiakkal, Théroigne de Méricourt még csak az ágyuk Versaillesbe való vontatásával akart a férfiakkal vetekedni és a francia nők követelése, a híres „requete des dames á l’assamblée natio­nale“ még nem került a nemzetgyűlés elé, ami­kor Magyarországon már nyomtatott szózat harsan a nők jogai mellett és az első magyar feministák síkra szállanak a nők egyenjogúsí­tása mellett. Bárány Péter volt az első magyar író, aki nyomtatott írásban fejtette ki a nők egyen­jogúsításának szükségét és lehetőségét. A tiz ujjunkon lehetne megszámlálni azokat, akik ezt a nevet eddig ismerték, vagy akár csak hallot­ták is. Kora se igen ismerte, jóllehet gróf Szé­chenyi Ferencnek volt a titkára. Csak az or­szággyűlési követek körében volt ismeretes, ahová számottevő órát rendszerint elkísérte. Az irodalomtörténet se foglalkozott vele, csak a legújabb kiadású Beöthy szentel neki néhány szót. A feministák pedig magyarországi apos­tolukként tisztelhetnék és a sok külföldi jelenték­telen nagyság felhajszolása helyett kegyelettel fordulhatnának feléje. „A magyar anyák­nak alázatos kérések“ cím­en adta ki röpiratát, de számolva a viszonyokkal, a társa­ság német nyelvszeretetével és a magyar szó­tól való idegenkedésével „a német dámáknak“ ajánlva, németre is lefordította művét, amelyet a következő hosszú címmel ékesített: „Der Ungarischen Mütter an die zum Reichstag ver­sammelte Magnaten und Ungarische Väter ge­stellte demisthige Bitte. Aus der ungarischen Sprache buchstäblich übersetzt, und den Deut­­schen Damen gewidmet. Gedruckt im Römi­schen Reich, 1791.“ Rövid kis röpirat, harminckét ritkán nyp­személyi vonatkozást illeti, alapjában véve a hatalomért való küzdelem. Hatalom nél­kül nincs politika. Nincs jogosultabb dolog, mint hogy a politikus a hatalom után tör, sőt ha azt kizárólagos célnak tekinti. Még Deák Ferenc is ragaszkodott a hatalomhoz.­­ csak a hatalom sallangját és cifraságait vetette meg, de annál jobban kívánta, hogy az országot­ az ő felfogása szerint kormá­­nyozzák, hogy a közügyekben az ő nézete érvényesüljön, minél erősebben meg volt győződve annak helyességéről. A politikus vezércsillaga és éltető szel­leme: az ambíció és a hatalom után való törtetés. Azonban a közérzület itt sajátszerű­ eltévelyedésre csábítja az embert. A demokrata társadalom felette kényes, félté­keny és irigy. Nem szereti a hatalmas em­bereket és főleg nem szereti, hogy puszta szemmel láthassa az uralom machinációit, a hatalom kitoktatását. Az ambiciózustól meg­követeli az alázatosságot, a szerénykedést, a meghunyászkodást és főleg megköveteli az önzetlenség és az áldozatkészség komé­diáját. Ez után bomlik és pedig annál na­gyobb hévvel, minél jobban hódol saját maga részére a hatványozott önzésnek. A társadalom tehát a farizeusságnak és a kép­mutatásnak maga veti meg az ágyat, mi­után a politikustól a legjogosabb személyi érdek és ambíció természetellenes elnyomá­sát követeli. Ha a néptribun nagy lelkese­dést akar kelteni, akkor nagyon otrombán hízeleg a közönség eme gonosz ösztöneinek. Magáról azt mondja, hogy ő teljesen ment a dicsvágy halálos bűnétől, hogy hivatalt és állást, bár számtalanszor kínálták, utálattal utasított vissza és hogy miniszterségre, bár lángoló hazafiságból minden áldozatra ké­pes, semmi körülmények között nem kap­ható. Ez a helyzet kényszerűsége folytán elkövetett hipokrízis sok más politikai ha­zugságnak és ámizgatásnak a melegágya. Ez a komikusan visszás és hazug év­­e­zet is bizonyítja továbbá Spencer­ig unott lapocska, nem is mélyen járó elmen mindenképpen eredeti, korát jelentékenyen előző, a viszonyokat tekintve bátor nyító, rajongó, sőt fantaszta is, mint e kor íróié­s formátoraié általában. Kérése, végső köp­zése nagyon szerény. Mai szemmel nézv­­etséges. Röviden az: engedjék meg a ni ezek közül is azonban csak a „főbb rendő­röknek, hogy mint nézők a személynek, az országbíró engedelmével az országgyű részt vehessenek. Az azonban, amivel ő indokolja, már tisztán a nő egyenjogúsító a prédikációja. Meg kell azonban jegyezni, maga a konklúzió is nagy dolog volt aki, mert nő még az országgyűlés közelébe s­zőzhetett és (mint egy régebbi e helyütt meg­jelent cikkemben ismertettem) csak nagy viták után engedték meg néh­a-néha, hogy valami is­mert nevű, nagy protekciójú mágnásasszony személyesen adhassa elő valaki ellen irányuló panaszát. Keresztessy naplójában olvasható hogy a budai bíró a diétára érkező uraságokra való tekintettel az országgyűlés közelében nem engedett női szállást. Ez volt akkor a közhangu­latnak való megfelelő rendelkezés. Jóllehet a ficsunak, mint ugyancsak Keresztessy K­ia ugyancsak futottak a kalandok után. „Ez nap (az országgyűlés megnyitásakor) láttunk elsőben a bécsi cifrá­k... (kokottok) közül kettőt a hí­don sétálni, akik mind a bámulásig fel voltak selyemruhákkal s tollas bóbitákkal ékesítve t. i. ezen alkalmatosságra egynehányan jöttek le Budára Bécsből és 1300 po­sztért árendálta ki két hónapra egy szép házat s magoknak ugy szabták ki az árakat, hogy ki 10, ki 20 arany legyen... Ezek gyakran sétáltak a hídon, mint­hogy itt reménylettek vadászatiok után legtöbb­­prédát,“, Az első magyar feministák. Irta: Seress László. (Utánnyomás tilos.]­ A kilencvenes évek felvilágosult reform­mozgalma Magyarországon nemcsak lépést tar­tott a francia enciklopédisták és később a fran­cia forradalom eszméivel, hanem sok tekintet­ben meg is előzte azokat. Érdekes, hogy épp olyan téren előzte meg, amelyen különben mö­götte állott a nyugati felfogásnak. Még­pedig a nőkérdés terén. A turáni eredet keleti jellegé­nek megfelelően meglehetősen alárendelt szere­pet játszott a nő a magyar családi életben, és habár a közép- és felső körökben bizonyos tisz­telet környékezte is, a nemzet zömét alkotó jobbágynépesség körében csak a férfi volt az „ember“, míg a nő csak dolgozó lény volt, aki­nek se közügyhöz, se az ura dolgához nem volt semmi köze. Még a házközösség késői kifor­málódásában se kapott semminemű szerepet és a család ügyeiről csak a férfiak határoztak. A nyugaton sokkal előbb kezdődött a nő „fel­­emelkedése“ a férfihoz. Azonban a nagy reform­­korszak belső értékének nem a legutolsó elő­nyös vonása, hogy a nők felemelkedésének jo­gát, sőt a férfiakkal való egyenjogúsításának ■szükségét, még a francia forradalmat is meg­előzve követelte e korszak két magyarországi eszmeharcosa. A nők Parisban még nem is gon­

Next