Pesti Napló, 1912. október (63. évfolyam, 231–257. szám)

1912-10-15 / 243. szám

Budapest, k­edd PESTI NAPLÓ ,1912 ok­tögér 15. 243. szótrt. esett már velem, a­ogy elakadt a nyelvem, különösen a nagy körutam alatt, amikor egy nap kilenc beszé­­det is tartottam, de akkor ez a­ megakadás csak pil­lanatokig tartott, most azonban erős szédülést is éreztem, később pedig zsibbadást az egész jobb ol­dalamban. Napokig igen nehezen ment a beszéd, de lassan-lassan összeszedtem a régi erőmet. Minden­esetre sokkal gyorsabban ment a javulás, látva azt, hogy az ellenzék épp olyan szívós elszántsággal har­col, mintha én is közöttük lehettem volna. Most azért jöttem Budapestre, hogy az orvos tanácsát kikérjem a további kúra felől. Az aktív politikától — sajnos — egyelőre eltiltottak, de úgy látom, hogy az ellen­zék megtette a kötelességét az egész vonalon. Ennek a küzdelemnek folytatódni kell még nagyobb vehe­menciával mindaddig, amíg az alkotm­­ány­­t i­p­r­ó­k el nem távoznak helyeikről é­s az általános, egyenlő, titkos választói jogért folytatott küzdelem érdemle­ges győzelméhez el nem ér. A háború nem befolyásolja az ellenzék harcát. Mi nem teszszük meg Lukácsnak azt a szívességet, hogy a háborúsdi kedvéért abba­hagyjuk a mi küzdelmünket. Annál ke­vésbé tehetjük ez, mert a harci jelszó, amely alatt T t­örökországot­ megtámadták, az, hogy adjon autonó­miát a keresztény tartományainak. Ilyen körülmé­nyek között fontosabb a mi küzdelmünk a saját országunk alkotmányáért, mint idegen országok autonómiájáért; fontosabb a mi küzdel­münk az általános titkos választói jogért, amely az igazi alkotmányosságot lesz hivatva megteremteni és biztosítani. .­­u­s­th Gyula csupán néhány napig marad Buda­pesten, aztán utókorára Brixenbe utazik. Halál a rákosi repülőtéren. — Takács pilóta lezuhant. — (Saját tudósítónktól.) A földhöz tapadó magyar aviatikának egyik megrázó, tragikus etapját repülte meg Takács Sándor pilóta, aki vasárnap reggel lezuhant a Rákosmező homokjába és szörnyet halt. A levegő meghódításáért való elszánt küzdelemben sok az emberáldozat, alig múlik el nap anélkül, hogy külföldi aviatikus gyá­szos haláláról ne hozna hírt távirat. De azok a nemzetek, amelyek elüljárnak, vezető szerepet visz­nek az aviatikában, inkább megnyugvással fogad­hatják ezeket a katasztrófákat, amelyeknek nyomá­ban újabb, jelentősebb, sőt világraszóló sikereket aratnak. Ezzel szemben, az a maroknyi, lelkes tábor, amely a rákosi hangárokban álmodozik, — a legszükségesebb eszközök nélkülözésével, — a magyar aviatika eljövendő dicsőségéről, a repülés­nek csak nyomorúságát, keserűségét ismeri. A Kvasz Andrások varjáhusos nyomornapjaik jellemzik legtalálóbban a repülni akaró magyarok sivár helyzetét, amelyen nem segít az aviatikuso­­kat támogató országos bizottság, a riporterek kol­duló akciója, a géprepülők szövetsége, mert az aviatika sikerének titka a pénz. A szegény em­berre nem hiába mondják, hogy földhöz tapadt, ott kullog a szűkös eszközökkel küszködő magyar aviatika is, a­melyet ime, vérének hullásával szen­telt meg a Rákosmező szerencsétlen áldozata. Szombaton este két percig repült Takács az óriás gépen, a­melyet száz lóerejű motor ragadott a magasba. Azonban váratlan hirtelenséggel visz­­szatért. Azt mondotta, hogy repülés közben furcsa recsegést hallott, a­mi nagyon aggasztotta. Meg­vizsgálták a gépet és kitűnt, hogy az összes fe­­szítődrótok nyolcas­ formájú kötései meglazultak, helyesebben kinyúltak. Kolbányi ezen olyanformán segített, hogy ezeket a nyolcasokat harapófogóval ismét megszüntette, holott köztudomású, hogy az ilyen acél-nyolcas a legelső újabb megterhelés al­kalmával már nem kinyúlik, hanem eltörik. És ez az eljárás volt a szerencsétlen ember halálának egyik legfőbb okozója. A következő napon, vagyis vasárnap reggel, kevéssel nyolc óra előtt szállott föl ismét Takács Sándor. Ott volt P­i­v­a­y Béla is, a Magyar Aero Klub­ titkára, a telepen lévő pilóta­jelöltek, terve­zők és szerelők társaságában. Takács bekötözött lábbal ült a gépbe, mert a Kolbányi-monoplánon legutóbb is súlyos baleset érte. A montőrök meg­lendítették a légcsavart és a gép zugó suhanás­sal lendült a magasba. Ami ezután következett,­­ azt Weber Károly pilóta-jelölt a következőkben­­ mondotta el: — Takács nyomban az elinduláskor mintegy há­romszáz méter magasságba emelkedett. Szél nem túrt, gyönyörűen repült tizenkét percig. Körözött, csinált nyolcasokat, de hátborzongató volt, ahogyan a gép el-elhajtott minduntalan. A második nyolcas bevégzése előtt, a repülő­tér túlsó felén Takács hirtelen lefelé irányította a gépét. Hatvan méter­nyire lehetett a földtől, a­mikor irtózatos recsegés hallatszott. Ugyanekkor a két szárny közvetlenül a törzs mellett megtörött, majd egyetlen másodperc múlva m­ind a két szárny leszakadt a g­é­p vázáról. Rémes dolog következett. A motor a gép szilárd részeivel együtt az ágyúgolyó gyorsaságával repült tovább, — a két szárny pedig, messze elmaradva, lomhán, csigavonal­ban­­ ereszkedett alá. — Felejthetetlen pil­lanat volt, amikor Takács észrevette, hogy a szárnyakat elvesztette. A két karját kétségbeesetten a magasba emelte, a szája mozgott, mintha kiáltott volna. Amikor harminc méterre volt a gép a földtől, újabb rémség következett. Mintha iszonyú erő ki­hajtotta volna, Takács kirepült az ülésből és esté­ben harminc méter hosszú ívet ért le a levegőben. A fejére és a bal vállára zuhant. A szerencsétlen­­ ember teljesen összetörött. A koponyája kétfelé­­ hasadt és a fülén ömlött ki az agyveleje. A karja­­ négyfelé törött, a lába szintén. A bordái összezú­­zódtak és a gerince is darabokra tört. Néhá­n­y percig még dobogott a szíve. A gép mélyen belefúródott a földbe. A szárnyak nyolcvanhat lépésnyire voltak a géptől, Takács teste pedig harminc méternyire. Akik jelen voltunk, név szerint G­a­­­b­a­v­i Károly, W­i­l­h­e­­­m Ferenc, Horváti­ Sándor és Prodam Guidó, valamint mások is, tanúsítjuk, hogy a gép valamennyi fe­­sztzőrdrótja és tartó­kábele elszakadt, ami arra vall, hogy a gép szárnyainak szerkezete rossz és gyönge volt és nem bírta el a hatszázötven kilo­gram súlyú szokatlan nehéz gépet, amely egyetlen a maga nemében. A gyilkos gépnek az összetörött darabjait né­zegették a mentőrök és a pilóták. Az egyikük — Horváth Sándor — fölemelt egy acélkötelet, amely a szárnyat a gép törzséhez köti. Talán a legfonto­sabb része az egész szerkezetnek. És a kötél acélfonalai közül kende­rből való szálak meredtek elő. Ilyen finom drót­köteleket csak külföldön kapni, de Kolbányiék sajnálták a költséget és olyan acélkötelet vettek itthon, aminek kóc volt a bélése. A szerencsétlen Takács Sándor mindössze huszonhat éves volt. Atléta termetű, gyönyörű fiú és fiatal házas, két héttel ezelőtt szü­letett gyermeke. Mechanikus volt, de cso­dálatosan értett minden ekvilibrisztikus bűvészke­déshez. Cirkuszokban és orfeumokban is szerepelt mint kerékpárművész és igen nagy sikere volt. A rákosi géptervezők mind vetélkedtek érte, hogy maguknak megnyerjék, de balsorsa éppen Kolbányi hangárjába vezette. Onnan is temetik kedden dél­után négy órakor. A katasztrófa megrázó hatása következté­ben megmozdulnak a különféle aviatikai testületek, a székesfőváros, sőt a kormány is, J­ó­z­s­e­f fő­herceg pedig táviratban fejezte ki részvétét az Aero Clubnak. Ugyancsak telegrammban kondoleált Hazai Samu honvédelmi miniszter is. A szo­morú véget ért pilótát a Magyar Aero Club temet­te­ el. A 11. számú hangárban helyezik őt ravatal­ra és az összes hangárok gyászt öltenek. Két méter magasban valamennyi gép­csarnokot fekete drapériával vonják be és mindegyikre gyászzászlót tűztek ki. Minthogy a rendőrség és a királyi ügyészség ragaszkodnak az áldozat felboncolásához, Takács temetése nem kedden, hanem szerdán délután fél háromkor lesz. Takács római katholikus volt, a gyászszertartást Hock János országgyűlési kép­viselő, kőbányai plébános látja el, nagy vallási pompával és ő mondja a gyászbeszédet is. Ezután a Magyar Aero Club hivatalos kiküldöttje és az Egyesült Aviatikusok megbízottjai mondanak búcsúz­tatót. A beszédek után a koporsót aviatikusok eme­lik vállaikra és úgy viszik ki a jászberényi-útra. Onnan a gyászmenet a rákosi temetőbe megy, a­hol a főváros Takácsnak díszsírhelyet ajánlott föl. A simái is lesz egy-két beszéd. A gyászszertartá­son a postások zenekara gyászdalokat játszik. Ta­kács ugyanis mielőtt az aviatikának szentelte ma­gát, postás is volt. . . (Pest vármegye közgyűlése.) Pest vármegye ma délelőtt tartotta meg őszi közgyűlését. Már jó­val tíz óra előtt megtelt a közgyűlési terem, ami­nek oka az, hogy a vármegyénél megüresedett ügyészi állást kell a közgyűlésnek betöltenie. A sza­vazás felsorakoztatta az embereket. Egymásután jön­nek s foglalják el helyüket a megye vezérférfiai: gróf Stessewffy Emil, báró Prónay Dezső, gróf S­z­a­p­á­r­y István, gróf Teleki József, Förster Aurél, K­o­v­á­c­s­y Kálmán, H­é­d­e­r­v­á­r­i Lehel, Múzsa Gyula, Barabás Béla országgyűlési kép­viselők. A kortesek olyan zajt csaptak, hogy a fő­ispán megnyitó szavaiból egy hangot sem lehetett hallani. A közgyűlés megnyitása után Agerasztó Tivadar felolvasta az alispán évnegyedes jelentését. Egy szava sem hallatszott a főjegyzőnek, míg egy­szerre csak Förster Aurél megunta a lármát s in­dulatosan hozzálát, h­ogy kitanítsa a közgyűlést. — Ne tessék lármázni! Tessék ide figyelni! A jelentés érdekes s akik dolgozni járunk e terembe, hallani akarunk. Majd csendesebb hangon arra kérte a főispánt, hogy máskor, ha a közgyűlésnek valami felett sza­vaznia kell, tűzzék ki azt mindig a másnapi tárgy­­sorozatra. A főispán maga is több figyelmet és csen­det kér a közgyűléstől és örömmel hozzájárul Förster Aurél előterjesztéséhez. Báró Prónay Dezső is felszólalt: — Az elintézni valónk — úgymond — mindig szaporodik, az idő pedig, amit a közügyekre szá­nunk, mindig kevesebb. Most azután még ezt az időt is szavazással töltjük el. Ezért vissza kell állítani a régi szokást, a szavazásnak a második közgyűlési napon való megejtését. Zajos helyeslés kisérte a beszédet, a teremben csend lett és most már zavartalanul folytatták a közgyűlést. Az alispáni jelentés kiterjeszkedik az el­múlt évnegyed minden eseményére. Mindenekelőtt a vármegye halottairól emlékezett meg, majd a szer­vezeti és a tisztikar kebelében beállott változásokat sorolta fel. Elmondta a jelentésben, hogy a képvi­selőválasztások névjegyzéke elleni felszólalásokat a központi választmány már elintézte és azokat fel-­ terjesztette a Kúriához. Az ujoncozások a vármegyé­ben már javában folynak. A kivándorlás az elmúlt évihez képest emelkedett, mert amíg tavaly a meg­felelő időszakban 104 útlevelet adtak ki, az idén 130-an vándoroltak ki a megye területéről Ameri­kába. A közegészségügy, a köz- és vagyonbizton­ság, állategészség a jelentés szerint kielégítő. A vár­megyei mezőgazdaságot ismertetve, a jelentés a ter­mést közepesnek mondja, a gyümölcstermést ellen­ben nagyon gyengének. A munkásviszonyok javu­lása észlelhető, a munkásházak építése sok helyen folyamatban van, így Félegyházán huszonöt munkás­házat építettek. Az alispáni jelentést, valamint a szá­­monkérő szék jelentését is ezután helyeslőleg tudo­másul vették. Kétly István halálával üresedésbe jött az árvaszéki ügyészi állás. Ezt az állást a mai közgyűlés töltötte be. Kilenc pályázó közül a köz­gyűlés dr. Pál Istvánnak juttatta a többséget, il­letve őt választotta árvaszéki ügyészszé. Dr. Pál a hivatali esküt nyomban letette." A választás megtör­ténte után erősen megcsappant az érdeklődés a köz­gyűlés iránt. A bizottsági tagok nagy része kivonult az előszobába és a dohányzóba s a félig üres terem­­­­ben a közgyűlés páratlan gyorsasággal morzsolta le egymásután a különböző ügyeket.­­ (Az állami jövedelmek csökkenése.) Makóról jelentik: Csanád vármegye közigazgatási bizottságá­nak ma tartott ülésén megdöbbentő adatokat jelentett Tokody Viktor helyettes pénzügyigazgató az ál­­lami jövedelmek aránytalan csökkenéséről. E jelen­­­tés szerint az elmúlt hónapban mintegy negyven­­ százalékkal kevesebb folyt be az állami jöve­­­­dék­ben, mint a múlt év szeptemberében. Egyenes ál­­­­lami adóban ugyan csak 31.000 korona a jövedelem-­­ csökkenés, de már fogyasztási és italadóban 167.702 koronával kevesebb az állam bevétele csak Csanád vármegyében, mint tavaly szeptemberben. Bélyeg­­: és jogilletékben meg éppen aránytalan a jövedelem­­veszteség, mert míg a múlt év szeptemberébe® 100.844 koronát vettek be ezen a címen, addig az idei szeptemberben csak 55.650 korona volt a bevé­tel.

Next