Pesti Napló, 1918. május (69. évfolyam, 103–128. szám)

1918-05-05 / 106. szám

/ PESTI NAPLÓ tfflS. május 5* -J SZÍNHÁZ, MűVÉSZET (*) Operaház. Az Operaház szombati reprize, ,,A nürnbergi mesterdalnokok" előadása két érde­kességgel szolgált: ekkor vette át Rózsa Lajos Odry Lehel, Ney Dávid és Takács Mihály örökét, Hans Sachs szerepét és ekkor mutatkozott be a színház új főrendezője, Zádor Dezső. A tragikus véget ért Bihar Sándoron kívül Takács halála óta nem volt magyar baritonista, ak­i a nürnbergi cipész-poéta szerepét — ezt a zenei és emberábráz­­lási szem­pontból egyaránt hasonlíthatatlanul nehéz felada­tot — vállalni merte volna. Legutóbb is a német Pernhals Frigyest kellett meghívni, h­ogy az Opera­ház egy-két estére játékrendjébe illeszthesse Wagner­­epocharis alkotását. Az új Ifans Sachs, a kitűnő Rózsa Lajos, helyes érzékkel látta meg a szerep karakerisztikusmsát, csak közvetlenségben és melegségben kell még nyerni a játéká­nak, hogy a költői lelkű, tapasztalt és­ tiplós poéta teljes illúziót keltő képmását adja. Hangban elérte a wagneri ideált; hatalmas, friss orgánumán harsonás erővel, pompás és érces tömörséggel zendült fel a híres dal, de egyébként is mindvégig gondos tanulmányról és telk­es művészi törekvésről tett tanúságot sok és kényes követelményt támasztó feladata során. Új volt még Magdaléna szerepében Badanovits Mária, aki ezúttal is figyelemreméltó fejlődést mutatott, s volt néhány új mesterdalnok is: Pusztai, Sziklyi, Schmidt, akik többé-kevésbé szintén rászolgáltak az elanezésre. Medek Anna megtartotta régi sze­repét, Évát, amelylyel legutóbb Berlinben volt je­lentős sikere. Természetesen ezúttal is megkapcsin­tatott nemes tartalmú művészete; partnerével, Emiánnal (Stolzingi Walter) együtt valóban za­vartanul artisztikus perceket szereztek. (Jábor műteten gr. Dávidját, Dalnoki jellegzetes Beckmes­serjét és V­enczell Pogner-ját már von alkalmunk méltatni. Az új főrendező, Zádor Dezsső kvafikásai­ról ma még korai terme határozott véleményt mondani: Wagnernél annyira kötelező a hagyo­mány s a mai viszonyok k­özött olyan kevés eszköz ál a rendelkezésére, saagy ebben a reprizben nem is adhatott még számot egész tudására. Ha né­hány kíseb­lt rendezési hiba történt is, annyi bizo­nyos, tapasztalata és ízlése van s ha ehhez gya­korlati érzék és fantázia is járok kitűnő erőt kap benne az Operaház. Ma főként a Pegnitz-menti je­lenet mozgalmas frisseségén és néhány szines cso­portozatán látszott meg az új rendező irányítása. A zenekar Kemer István vezénylete alatt ritka ér­tékeket é magas nivól mutatott. (k. e.) (*) A .„Róza néni" Berlinben. A berlini Tria­non-színház megszerezte előadásra Lengyel Meny­hért „Róza néni" című darabját, amelyet annak­idején a Magyar Színház mutatott be. A címsze­repet, amelyet nálunk T. Forrai Rózsi alakított, odakinn Valetti Róza, a neves német jellemszí­nésznő fogja játszani. (*) A margitszigeti társulat, Bródy István be­fejezte a Margitszigeten május 18-án nyitó új színházának szervezését, amelynek „Margitszigeti Operettház" lesz a neve. A társulat jelentősebb nőtagjai: Dömötör Ilona, Delia Donna Eugénia, Balogh Böske, Antal Erzsi, Tóth Böske, Hardy Mária; férfitagjai: Sziklai József, Hegedűs Ferenc, Horti Sándor, Major István, Simonyi Dezső. A titkár Egyed Zoltán, a zenekart Rieger Alfréd ve­zényli. A megnyitó műsoron három darab szere­pel: Hevesi Sándor „Butuska" címü operettje, Offenbach-zenével. Bodanszky és Laszky Béla .,Ámor 8 panoptikumban" cimü operettje és a „Hol és mikor ?" cimü operett, amelynek szöve­gét francia ötletből Harsányi Zsolt írta, zenéjét pedig Rieger Alfréd komponálta. A megnyitó prológot Nagy Endre írta. (*) Sándor Erzsi és Slezák közreműködésé­vel volt kitűzve május 5-ére a bécsi írók és hír­lapírók Concordia egyesületének hangversenye. A hangverseny Slezák betegsége miatt május körü­ljére elhalasztódott. Sándor Erzsi e hangversenyen kívül Bécs, Berlin és Drezdába két-két hangver­senyre, ezenkívül Németország nagyobb városaiba hangversenykörútra, továbbá Szófiába és Konstan­tinápolyba kapott meghívást. E hangversenyekre azonban csak a jövő sze­zonban kerülhet a sor. (*) A tavaszi tárlat berekesztése. A székesfő­város képzőművészeti bizottsága a tavaszi tárlaton megvásárolta Katona Nándornak egy remek olaj­fest­ményét és ezzel a vétellel a vásárlások összege meg­közelíti a kétszázezer koronát. A tárlat, amely hat hétig volt nyitva, holnap, vasárnap délután bezárul. (*) Magyar művésznő sikere külföldön. I. Geyer Stefi, a kiváló magyar hegedűmű­vésznő az idei hangversenyévadban nyolcvan hegedűestét ren­dezett Svájcban, Hollandiában és Skandináviában, ami a jelenlegi háborús viszonyok közt rekord számba megy. Az ottani lapok egyhangúlag elragadtatással írnak a művésznő játékáról. (*) Új magyar operett. Újhelyi Nándor „Az egérfogó" címmel operettkönyvet irt, amelyhez a zenét Ötvös Adorján komponálta. A szerzők a dara­­bot a Városi Színház jövő szezonjának taxintí Hi- Szinházi hir*k (*) Király-est az Operaházban. Szenzációsan érdekes lesz az Operaházban a május 17-iki „Daliás idők muzsikája" című zenei díszünnepély, melye® a királyi pár is meg fog jelenni. Az est műsora felöleli a magyar harci muzsika egész fejlődését, megfelelő színpadi keretben. Közreműködnek Jeritza, Mária, Dunán Hans, Paulay Erzsi, Ivánfi Jenő, Beregi Oszkár, Székelyihidy Ferenc, Szemere Árpád, Reiner István, Rékay Nándor és Szikla Adolf. Elő­adásra­ kerülnek: Erkel, Liszt, Mihálkovi­cs, Hubay és Zichy mű­vei. A budapesti helyőrségből szervezett énekkar Kacsóh Pongrác­­vezetésével katonanótákat fog előadni. Az ünnepség prológusát Rákosi Jenő írta, a magyar vitézség szózatát Pekár Gyula. (*) Az operai vendégjátékok, amelyek e hő 16-én kezdődnek a Városi Színházban, lázas érdek­lődést keltenek nemcsak Budapesten, de a vidéken, is. Két-két este kerül színre: „Tannhäuser", „Bohémélet", „Lohengrin". ..A sevillai borbély", „Tosca", „A vas feszület", „Rigolettó" és végül május 21-én „A zsidónő"-t adják. (*) A Vígszínházban a jövő héten ,,Az asz­szony és a bábu", hétfőn (kivételesen hét órakor), szerdán, pénteken, vasárnap és a következő hétfőn kerül szinte. Kedden és szombaton „A princ"-et, csütörtök este „A papá"-t­ adják. Csütörtök délután a ,,Románc"-ot, jövő vasárnap délután a „Venger­kák"-at játsszák. (*) A Városi Színházban a „Mártá"-t a jövői héten kedden, pénteken és­­vasárnap este ismétlik. ,,A kis szeleburdi" holnap este, szerdán, csütörtökön ás szombaton este, azután vasárnap délután kerül színre. Holna­p és csütörtök délután a „Hóvirág"-t* adják. ( (*) A „Noé bárkája" nagy sajtósikere meg is pecsételte a bemutató rendkívüli és szinte váratla­nul lelkes sikerét. Az összes lapok a legbehatóbba­n­ méltatták Hatvany Lili darabjának nagy értékeit, szellemes dialógusát, meglepő fordulatait, nem­­kevésbbé a Belvárosi Színház tökéletes előadását és Bárdos Artúr új, szinte a földből nőtt pompás drá­mai együttesét. A második és harmadik előadás zsú­folt házai is számtalanszor lámpák elé tapsoltárc­­a szerzőt és a szereplőket. . (*) A New­ Wiener Büline a Budapesti Ször­tlázban ma vasárnap kétszer játszik. Délután 354 órakor mérsékelt helyárakkal a „Die Lokalbahn" pompás vígjáték, este 18 órakor ..Der Arzt am Scheidewege" Shaw Bernát világhírű komédiája kerül színre. Hétfőn is „Der Arzt am Scheidewege" van, műsoron. Kedden, szerdán­ és csütörtökön a szerfdert Szerenád írta. Gábor Andor le­néz ki az én szemem ablakán? Ki az a másik valaki, belül"? Ki nem nézi a virágot a fán, Ki orgonák liláján ízem derül? Ó, engem süt a drága napsugár! Én csókolnám a fák uj levelét! Ó, engem érdekel minden bogár! Fa, fű­ és minden, minek neve:­teti Nekem testvérem, minden, ami van, Velem rokon a vég s a végtelen. Én tudnám hogy' kell élni boldogan, Míg életem gyümölcsét érlelem. ItI tudnám, hogy' kell élni boldogan... Vagy azt hiszem, ki tudja? istenemi Egy, percig is lehetnék csak magam, Ne volna az a másik is velem! Vaby, akinek a térde rogy, éS szorító markot érez a nyakán, Ki mindig mondja: „Fogy, fogy, egyre '[fogy". S fáradtan néz ki szemem ablakán. Állni egy pontost... Irta: Erdős Renée Add meg magad — kiáltják a hangok Mindenfelől — add meg magad! Mert ez az alázat ideje, mikor b­űn az akarat! S én alázattal megadom magam . . Semmit sem akarok, csak ami van. Semmit sem kérdezek: Hogyan? Miért? Semmit sem akarok, csak ami­ért. Semmit megtartani, semmit kérni. Semmit elhagyni, vagy elérni. Állni egy ponton, engedelmes­ merőn, Mindent látón és ismerőn. Mindennek ismeretlenül. . Időn kívül és vágyakon felül, Először józanul s magamtól távol. Elszakadtan az élet örömétől És bánatától. Minden céltól és minden félsztől . . . Csordultig teli kelyhe az életnek, a könynek: Mit bánom én, ki isznak vagy kiöntnek, Vagy összetörnek? Oly világos már éltem­ s oly kicsiny minden­t tettem... Csak már a gyermek jöjjön és sírjon — [nevesben... és Ami nincs Hogy suhog a magyar vezércikk, mint csikós karikasa. Mennyi élénk szín, mennyi tarka szó a legkisebb újsághírben. Milyen zsongó élet, méztől csirgó méhkasé, tölti meg a magyar hír­lapokat. Minden nap tucatjával hozza a kitalálást a vonal alatti tárcában. Seherezádé se mesél any­nyit, mint a magyar tárcaíró. És az ok­, hogy szi­leneg versben, rajzban, riportban, erográsiba­n. Milyen mulatság a magyar újság? Nem adom a németért nem adom az angolért. Probatum est, csak ki kell próbálni. Vegyünk egy szomorú műfajt: a haditudósítást. (Nem is műfaj, rossz szokás, melyről remélhetőleg miha­marább le fogunk szokni.­ Néhány magyar lap megengedte magának azt a luxust, hogy a háború­ról külföldi tudósító tárcáját közölje. Nézd meg a Kollermannak, Aage Madelungok nehéz, ólmos­­olni meg lassan, kínosan cammog a mi nem szimpatikus hadi­fürgéink villamos acélja után... , A jövő­ irodalomtörténésze, okvetlenül meg fog állni e korszak újságírása előtt. Egy fejezet lesz s nem méltatlan fejezet a magyar szellem törté­netében: a magyar, modern újságírásé. De ez az irodalomtörténész meg fogja találni a sok előny mellett az egy hiányt is. Nagy hiányt. A cséri csuka vidáman csapdosó, ragyogó pük­kel­yű kitűnő csuka, kérem, csak egy baja van tudvalévően a csőri csukának — nincs mája. A magyar zsurnalisztikának nincs bndogné­nyes tárcája. A lap szerkesztője minden nap kínosan érzi e hiányt. Könyveket írnak, nem ír róluk senki Filozófiai rendszerek alakulnak, nem ismerte el őket senki. Nevezetes évforduló a múltba vett vissza a jelen pillantását — nincs aki kézen fog s a multakban kalauzol, t­j csillag ragyog fel, uj gép forog, uj hadieszköz öl, uj betegség puszit, uj medicina gyógyít, uj törvény okoz uj zűr­zavart, — laikus vagyok, tudni akarok róla és nem tudhatok róla. Tudósaink vannak (nem sokan) — de nincse­nek valamire való tudományos íróink, az essay műfajét nem űzik nálunk. Értsd azt a műfajt, mely a tudományos kutatás eredményeit könnyed, élvezhető formában viszi a közönség elé. Már pedig az esséy, hogy úgy mondjam, a fokmérő, melyen egy-egy nép művelődését mérem. Mert tíz esség iránti hajlandóság jelenti a közön­ség hajlandóságát az eszme iránt. A magyar publikum szomorú bizonyítványt állít ki magáról, hogy itt senki sem kívánja sem az eszmét, sem az eszme közvetítőjét A talaj kedvezőtlen, a virág nem fejlett ki. Lehetne ugyan mesterségesen nevelni. Erre valók: az újság és az egy­et­em­ meg az akadémig. De az újság szerkesztője nem tehet egyebet, minthogy levelet ír fűnek-fának, keres, keres és keres. A Pesti Napló szerkesztői eddig hiába keres­tek. A széllel bélelt tudomány-svindli az nem kelt nokastív. A tudományos szfd­oalata sem­, mj-

Next