Pesti Napló, 1923. március (74. évfolyam, 48–73. szám)
1923-03-24 / 68. szám
4 Vasárnap PESTI NAPLÓ 1923 március 25. SZÍNHÁZ ÉS MŰVÉSZET 'Tűzhalál — A Nemzeti Színház pénteki bemutatója. — Szakadozott cselekmény, sokat deklamáló, önmagukból mégis keveset mutató karakterek s a benső drámaiságnak csaknem teljes hiánya jellemzik Dánielné Lengyel Laura új történelmi darabját, amely-Bek középpontjában a tragikus sorsú Madame Roland figurája áll. S még ezzel a középponttal is baj van. Az egész első felvonás Voltaire körül forog. A szép girondista asszony csak mint epizód-alak jelenik meg a darab halovány színezésű, laza szövésű gobelinjén s csak később, a politikai szereplésének feltörésével parallel — kezd vezérszerephez jutni a darabban. Az emberek, akikkel a három hosszadalmas, tizenöt év távolát felölelő felvonás során találkozunk (az egy Voltaire kivételével), nem tudnak igazi reliefet kapni. A mélység, az árny és fény elosztása rajtuk csak festett retouche. Igy nem is kötik le túlságosan érdeklődésünket. Nem drámai hősök, csupán regisztrálói a történelemnek. Minduntalan részletes beszámolót mondanak a szerző históriai stúdiumaiból s nyilván koruk jellemzésétől nem érnek rá a drámai cselekvésre. Szóval tanulmányos és tanulságos darab. Tanulságos, amennyiben el nem enged egyetlen célzást sem a mára. Az írónőből a feminista politikus mellett ezen a ponton ki-kitör a gondos háziasszony. Számon tartja s piros ceruzával húzza alá a zsír és kenyér árát, az ácsorgás mizériáit, az asszignáták elértéktelenedését, az áruelrejtést , mindazt a sok háborús, forradalmi nyomorúságot, amit — sajnos — most már nemcsak Carlyle lendületes pátoszán keresztül ismerünk, hanem a magunk keserves tapasztalatából is. Nem az ellen van kifogásunk, hogy ezt teszi, de hogy ezt külön hangsúlyozza , túlságba viszi, lenn, a nézőtéren keresve azokat a szuggesztív erőket, amelyeknek a színpadról, a drámából kellene szétsugározni. (Másfajta, ám ezzel rokon a hatáskeresésnek az a módja is, amellyel például Robespierre-t, a még alig ismert arrasi ügyvédet, gyengédszívűnek s minden erőszaktól irtózónak festi, arra számítva, hogy a rivaldán túl ülők már túl vannak a jakobinusok történetén is.) Mindent egybevetve: három, meglehetősen ismerős színezésű, bizonytalanul komponált, egymással alig összefüggő történelema politikai freskó Lengyel Laura új darabjának három felvonása. A drámai vezetőmotívum, a girondista eszme idealizmusa hogy sülyed el szükségszerűen a jakobinus rémuralom szennyes vérmocsarában, mert mindig kibékíthetetlen, tragikus ellentét van teória és megvalósulás között, ez a gondolat elsápad időben és térben, de'^éfelő-kép a cselekmény egységének hiányában. Madame Roland és barátai így kissé részvétlenül JOJ^JJJ^, a Conciergerie-ből Simon mester fűrészporos kosara felé. Nem tudnak igazán meghalni. Talán mert nagyon is hatni akartak ... Márkus Emilia nagyvonalú művészetének csodálatos erejével formálta élő, lihegő, szenvedő valósággá Madame Roland „erélyes" figuráját. Gál Voltaire-re a Pethes Rolandja utolsó vonásig bevégzett, mesteri remekmű. Általában jó kezekben van a szerepek legnagyobb része. Különösen Kürti József, Odry, Aghy Böske, Ligeti Juliska és Pethes Sándor szolgáltak rá az elismerésre, amellyel különben az újdonság szerzőjének sem maradt adós a premier kevésbé szigorú közönsége. A rendezés Horváth Jenő mindenre kiterjedő gondosságát dicséri. Kárpáti Aurél (•) Az idén még nem lép életbe a főpróbát helyettesítő bemutató-előadás. Megírtuk annak idején, hogy a Színpadi Szerzők Egyesületének, a Színigazgatók Szövetségének, a Színész Szövetségnek és a Kritikusok Szindikátusának kiküldöttei abban állapodtak meg, hogy úgy a nyilvános, mint a sajtófőpróbákat megszüntetik, ezzel szemben a színházak bevezetik a premiert megelőző esti bemutató előadást, amelyre hivatalosak lesznek a kritikusok, úgyhogy a kritikák a bemutató előadáson nyert impressziók alapján készülnek. Ehez a megállapodáshoz, értesülésünk szerint, a lapkiadók is hozzájárultak és tervbe volt véve, hogy az új rend még az idei szezonban életbe lép. Az első bemutató-előadás a jövő hét keddjén színrekerülő „Levendula" című operettnél lett volna és a Blaha Lujza-színház már készülődött is az első bemutató-előadásra- A terv azonban meghiúsult, mégpedig technikai okokból. Úgy értesülünk, hogy a színházak csak a jövő szezonban fogják az újítást bevezetni, amikoris a bemutatóelőadást rendes esti helyárakkal, az ezt követő premiert pedig felemelt, premier-helyárakkal tartják meg. (*) Zongora est. Csütörtökön a Zeneakadémiában Reuter Rudolf amerikai zongoraművész hangversenyzett. A csekélyszámú közönség csak nehezen barátkozott meg a művész idegenszerű iskolájával; az ilyen idegenszerűség csak úgy juthat el az újság varázsáig, ha mögötte határozott, lebilincselő erejű személyiséget érezünk. Reuter játékában azonban egyelőre még eltakarja az egyéniséget a szolid, de személytelen dologbeli készség, a kissé élettelen felfogás; általában Reuter még benne ragad az anyagban, a jól megoldott technikai problémáknak, hogy befejezettek legyenek, még szükségük van a teljes költői megoldásra. Zongorájának két szép alaphangját élveztük: a tömör, erőteljes pesantet és a lágy, amellett fényes mezzo-piánót, amely Henselt Bercenseében folyamatos kantilénahanggá érlelődött. Billentése spektrumából sajnos hiányoznak a két alaptónus közé eső színek; ritmusa egészséges, de nem differenciált, a két kéz külön működik s szólamvonalai sem igazodnak vertikálisan egymáshoz. A felsőszólam éneke ott is előtérbe nyomul, ahol kívánatosabb az akkordszerű felfogás, így Chopin ciszmoll scherzójának triójában. Reuter a Brahms— Puffatiti-variációkkal sok figyelemreméltó kvalitást mutatott s mint komoly törekvésű, tiszta művész több elismerést érdemel, mint amennyit a budapesti közönségtől lopott. (Tth.) (*) Piccaver. A világhírű bécsi tenorista második ária estéjén láthatólag küzdött rekedtségével. Gyakran folyamodott az orr-rezonanciához, s nagyszerű dinamikai árnyalásai is vesztettek természetes könynyedségükből. Az indiszponált Piccavernél látjuk legjobban, hogy művészi akaratát mennyire befolyásolja a művészi tudás, hogy lelkének őszinte problémátlan harmóniáját csodálatosan homogén hangjából meríti. Rabja orgánumának s művészi elképzelése a bel canto szolgája. A Vigadó termeit megtöltő milliomosokat legkevésbé sem indiszponálta Piccaver indiszpozíciója," mert lelkes tapsviharral fogadták az olasz opera-áriákból összeállított műsor valamennyi számát. {Tth.) (*) Reinhardt nem rendez többé a bécsi Redoutentheaterben. Reinhardt Miksa annak idején több évre szóló szerződést kötött a bécsi Redoutentheater vezetőségével, amely szerződés azonban biztosította a rendezőnek azt a jogát, hogy részéről egyoldalúan, bármikor felbonthatja. Heinhardt az itt elért nagy sikerek ellenére, bécsi munkatársunk értesülése szerint, élni fog a szerződésben biztosított jogával és lemond a további vendégszereplésről, mert más művészi tervei megakadályozzák a szerződés betartásában. (…) A Metropolitan április 21-én fejezi be idei szezonját. A newyorki Metropolitan-opera április 21-én fejezi be idei szezonját, amelynek méltatásával most foglalkoznak az amerikai újságok. A szezon eseménye természetesen Jeritza vendégszereplése volt, aki régi szerepein kívül Massanet „ThaiV-ában, Strauss „irózsalovag"-jában és Korngold „A holt város" című operájában gyarapította sikereit. Ez új szerepei mellett gyakran énekelte Toscát, a Tawnhäuser Erzsébetjét és a Walkür Sieglindejét. A Metropolitan az idei szezonjában mindössze két újdonságot mutatott be: Vitadini „Anima Allegra" című vígoperáját és Schilling „Monna Lisa"-ját Az első- nek muzsikájában érezhető Puccini hatása és elég szép sikert aratott, míg az utóbbinak a ragyogó előadás szerzett sikert, különösen pedig Bohnen Mihály- nak, a nálunk is ismert kiváló baritonistának fellépése. (*) Amerika színházi diktátort kapott. Az amerikai színházigazgatók szövetsége legutóbbi ülésén az amerikai színpadi szerzők nesztorát, Thomas Ágostont választotta meg elnökének és egyszersmind az amerikai színpadok diktátorává nevezte ki. A színpadi diktátor kinevezésére az adott okot, hogy egyik színház bemutatta Avery Hopswood „A félszűz" című darabját, amely súlyos polémiákra vezetett és úgy a közönség, mint a sajtó heves támadást intézett a szerző és a színház igazgatója ellen. A darabot eleinte mint erkölcstelent betiltották, de a szerző a törvényszéknél jogorvoslást keresett és ez az ő javára döntött. Az ügy azonban mégsem jutott nyugvópontra és a darabot kénytelenek voltak a műsorról levenni. Az amerikai színigazgatók azt remélik, hogy a színpadi diktátor, akit teljes hatáskörrel ruháznak fel, a jövőben hasonló incidenseknek gátat tud vetni. Színházak, hangversenyek és kabarék hírei (—) Nagyhét a Magyar Színházban. Vajda Ernő kivételes sikerű vígjátéka, „A válóperes hölgy", melynek minden eddigi előadására elővételben keltek el az összes jegyek, a jövő héten hétfőn, kedden, szerdán, csütörtökön és Húsvét vasárnap este szerepel a műsoron, mindannyiszor a bemutató kiváló együttesével. Nagypénteken nincs előadás. Nagyszombaton és Húsvét hétfőn délután 3 órakor rendes esti helyárakkal Molnár Ferenc 100-ik előadásához közeledő „Égi és földi szerelem" című drámáját adják. Most vasárnap délután 3 órakor rendes esti helyárakkel és Húsvét hétfőn este Földes Imre mulatságos vígjátéka, „A lányom hozománya 500 millió" kerül ismétlésre Rákosi Szidi vendégfelléptével. Jövő héten, azaz Húsvét vasárnap délután Hans Müller szenzációs drámáját, a „Tüzek"-et játsszák 3 órakor, mérsékelt helyárakkal. (—) Ünnepi előadások a Király-színházban. A Király-színház jövő hete is a szenzációs sikerű Kálmán-operettnek, „A bajadér"-nak sorozatos előadásai jegyében fog lefolyni, a pompás darab minden este műsoron van. Nagypénteken nincs előadás. Most vasárnap és Húsvét hétfő délután „János vitéz", jövő héten, azaz Húsvét vasárnap délután „Offfenbach" kerül színre 3 órakor, mérsékelt helyárakkal. (—) A Belvárosi Színház ünnepi hete, Emőd Tamás nagysikerű három egyfelvonásosa, a „Csipke" a jövő héten kedden, szombaton és húsvét hétfőn este kerül színre. Most hétfőn, szerdán, csütörtökön és húsvét vasárnap este a rendkívüli sikerű Savoirvígjátékot, „A kékszakáll nyolcadik felesésé''-t játszszák. Most vasárnap és húsvét hétfőn délután Szenes Béla kitűnő vígjátékát, „A buta ember"-t, jövő héten, vagyis húsvét vasárnap délután a másik nagysikerű Szenes-vígjátékot, „A gazdag lány"-t adják 3 órakor mérsékelt helyárakkal. Nagypénteken nincs előadás. (—) Somlay az Andrássy úti Színházban 50-edszer játssza jövő szombaton Hevesi Sándor „A gyilkos álarc" című nagyhatású darabjának főszerepét. Az izgalmas drámával együtt „A keck madár", „A szénapadlás" című darabok, a kitűnő tréfák és nagyhatású magánszámok minden este műsoron vannak, péntek kivételével, amikor is a színház zárva lesz. Ugyanezt a műsort ismétlik most, valamint húsvét vasárnap és húsvét hétfőn délután 3 és fél órakor mérsékelt helyárakkal. (—) A „Levendula" bemutatója, Szilágyi László és Lippay Gyula daljátékát jövő kedden, 27-én mutatja be a Blaha Lujza-színház, mely a már más színpadon nagy sikerrel előadott daljátékot fényes új kiállításban és kiváló szereposztásban hozza színre. Az előadást szerdán, csütörtökön, szombaton, húsvét vasárnap és húsvét hétfő este megismétlik. Most hétfőn, továbbá húsvét vasárnap és húsvét hétfő délután 3 órakor mérsékelt helyárakkal a „Dé-Dé** kerül színre. Nagypénteken nincs előadás, most vasárnap délután a „Fi-Fi"-t adják 3 órakor mérsékelt helyárakkal. (—) 7 órakor a „Kis cukrászda", 101/2 órakor az „Elefánt" kerül színre szombaton a Vígszínházban. (—) A „Mérföldkövek", Knoblauch Edward világhírű színműve vasárnap délután színrekerül a Vígszínházban. (—) Már a jövő hétre árusítják a jegyeket a Vígszínház pénztárai. Minden este a „Sirokkó"-t, Herczeg Ferenc nagysikerű vígjátékát adják, csak szerdán ismétlik az „Elefánt"-ot. (—•) A „Marinka, a táncosnő" jegyeit már a jövő hétre árusítják a Fővárosi Operettszínház pénztáránál. (—) „A kis grizett". A Fővárosi Operettszínház esti műsorát még sokáig egymaga tölti be a „Marinka, a táncosnő". A délutáni előadások műsorának változatossága kedvéért néhány régibb operettet újítanak fel. Húsvét hétfőjén adják először új betanulással a „Kis grizettet", a Vígszínház műsorának egyik nagy sikerét. (—) Szöllősi Rózsi, Kondor Ibolya, Sándor Mary, m. v. Boross, Bánóczi énekelnek jobbnál-jobb szólókat az Apolló-Színpad új műsorában esténként az eskütéri Helikon helyiségében. (—) A Kosé-kvartett feszült érdeklődéssel várt IV. estélye március 5-én lesz. Műsor: Beethoven A-dúr, Debussy G-moll, Dvorák As-dúr. (Zeneakadémia, Harmónia.) (—) A Várszínház húsvétja- „A doktor úr" felújítása, Salamon Béla fellépésével egyik szenzációja jó a jövő hét műsorának. A kitűnő bohózatot hétfőn, kedden és szerdán adják. Csütörtökön „Bent, az erdőn" dráma van műsoron. Második nevezetessége a műsornak Balassa Emil „A felség csókja"c.című zenejátékának szombati bemutatója. Húsvét vasárnapon a „Néni", húsvét hétfőn délután a „Levendula mindkét ünnepnapon este pedig „A felség csókja" szerepel a műsoron. (•) A Budapesti Színházban szombat és vasárnap 7 órai kezdettel László Andor a Király-színház tagjainak vendégszereplésével Farkas Imre bűbájos daljátéka, „A kis kadét" kerül színre. Főszereplők: A. Faith Géza, Trillap Ilonka, Horváth Böske, Bellák Miklós. Rendező: Gulyás Menyhért. A zenekart Andor Zsigmond vezényli. (—) Papp Manci hármas női főszerepet játszik Balassa Emil „A felség csókja" című háromfelvonásos zenés játékában, amely Szántó Mihály muzsikájával március 31-én, szombaton kerül bemutatóra a Várszínházban. A renesszánsz-korabeli első felvonásban egy királyné, a másodikban egy provencei leány, a régi Bécsben játszó harmadikban pedig Elsler Fanny, a világhírű táncosnő alakja elevenedik meg a megkapóan szép és hatásos jelenetek során. A férfifőszerepeket Czakó Pál és B. Polgár Béla játsszák. (—) Füst Milán: „Boldogtalanok" című megrázó erejű drámáját játssza vasárnap 11-kor az Írók Színháza. Jegyek a Helikonnál. (—) Március 23-ától kezdve Rózsahegyi játssza Hegedűs Gyula szerepét a Művész Színpadon (Csengery ucca 68) a „Baleső"-ben. A Nemzeti Színház nagy művészének alakítása, egyéni felfogása új szint és érdekességet ad Mátray Sándor nagy sikert aratott falusi történetének. (—) Dr. Orbán Gábor szavalóestje ma 1 órakor a Zeneakadémiában. (Koncert.) (—) Elragadtatással beszél mindenki az Intim-Kabaré gyermekelőadásairól. Ma, szombaton délután és holnap, vasárnap délelőtt is színre kerül a szórakoztató műsor Szécsi Ferkó felléptével. (—) Oly kitűnő műsora már rége volt az Intim-Kabarénak, mint a mostani. Ezt mondja mindenki, aki megnézi a népszerű színház új műsorát. (—) A mai előadások. Operaház: Lohengrin (7). — Nemzeti Színház: Tűhalál (7). — Városi Színház: A zsidónő (Vs8). — Vígszínház: A kis cukrászda (7), Elefánt ('/ill). — Fővárosi Operettszínház: Marinka* EMBEREK A HUNGÁRIA FÜRDŐBEN BUDAPESTÉI, DOHÁNY UCCA 44 -HPÖRÖDJE? Minden darab ezt a wapelasztikus gummifriké-Misé alaktartó, hajlékony és kényes minh - divathoz alkalmazkodó védjegyet viseli Budapesten kizárólagosan kapható Táncpár-füz . A ZPB divatáruházában If Life LA Kossuth Lajos utca 9. szám