Pesti Napló, 1926. december (77. évfolyam, 273–298. szám)
1926-12-02 / 274. szám
Csütörtök PESTI NAPLÓ 1926 december 19 • Új útjelzők és figyelmeztetőtáblák a magyar országutakon Magyarországon az autóturisztika fejlődésének nagy akadálya volt eddig az átjelzések teljes hiánya. A Királyi Magyar Automobil Club ugyan még háború előtt felállított veszélyt jelző táblákat az állami utakon, de ezek az azóta eltelt hosszú idő alatt tönkrementek és szükségessé vált az eddig forgalomban volt négyféle jelzőtábla helyett egységes jelzések felállítása. Mint már a múlt héten is megemlítettük, a kereskedelemügyi miniszter a KMAC kérelmére engedélyezte az új táblák felállítását, amelyek egységesen egy középen üres, egyenlő oldalú háromszöget ábrázolnak. A miniszter egyúttal utasította is az összes vármegyéket, hogy a területükön lévő országutakon felállítandó táblák mennyiségét és azok elhelyezését közöljék az automobilklubbal, legtöbb vármegyéből már pontos és részletes térkép kíséretében be is érkeztek a táblaigénylések, úgyhogy azoknak szétküldését a KMAC már legközelebb megkezdi. A másik feladat, amely a magyar automobilizmus sürgős megoldására vár, az útjelzőtáblák sürgős kérdése. Az autóturista külföldön az út mentén keresztutaknál mindenütt jelzőtáblákat talál, amelyek pontosan mutatják a legközelebbi község, vagy város távolságát és jelzik a helyes utat. Magyarország határára érve ez azonban teljesen megszűnik és az automobilista kizárólag a térképre van utalva, ami egyáltalán nem mondható kényelmes és korszerű megoldásnak. A KMAC elhatározta, hogy ennek a lehetetlen állapotnak megszüntetésére Magyarország összes autóutain községjelző és útmutató táblákat is felállít. A táblák felállítása azonban horribilis költséggel jár, hiszen mérnöki munkával, szállítással és felállítási költségekkel is jár, úgyhogy engedélyt kapott arra, hogy az útjelzőtáblákon hirdetéseket is elhelyezhessen. Útjelző a bécsi országúton A megyék maguk állítják fel útjelző tábláikat? Újabb zavar fenyeget , más tábla lesz a megyei utakon, mint az országúton A kereskedelmi minisztérium tizenöt évre adott koncessziót a Királyi Magyar Automobil Clubnak az összes országutakon felállítandó útjelző táblák elhelyezésére és karbantartására. Az autóklub, mint erről már régebben megemlékeztünk, a táblák felállítását úgy akarja megoldani, hogy azokat egyszersmind reklámcélokra is felhasználja. Így tehát különböző, az autóforgalomban érdekelt nagyvállalatokkal lépett érintkezésbe és hosszas megbeszélések folytak már abban az irányban, hogy a gyárak reklámjaik elhelyezése fejében készíttessék el a táblákat, amelyeknek helyét azután az autóklub jelöli ki a különböző országutakon. Ezek a tárgyalások, amelyek elsősorban a táblák használhatóságát, jó kivitelét és tartósságát akarták biztosítani, a megyei törvényhatóságokban csendes ellenszenvet ébresztettek. Pest vármegye e hét elején tartott közgyűlésén úgy határozott, hogy a maga részéről nem ad hasonló koncessziót az autóklubnak, hanem a táblákat saját költségén fogja felállítani. Indokolásul azt hozták fel, hogy a KMAC kezelésében felállítandó táblák elhelyezését veszélyeztetve látják azáltal, hogy az üzleti tárgyalások esetleges meghiúsulása elodázná a sürgősen szükséges átjelzések felállítását. Értesülésünk szerint a többi vármegyék is hasonló álláspontra fognak helyezkedni, de ebből előreláthatólag sok baj és kavarodás származik majd. Mindenekelőtt veszélyben forog a jelzőtáblák egysége, mert egyrészt bizonyára komoly eltérések lesznek az országutak és megyei utak táblái között, másrészt a különböző törvényhatóságok táblái sem lesznek egyformák. A jelzések felállítása tehát újabb konfúziót fog előidézni, ahelyett, hogy az egyszerűség felé törekednék. Ami pedig a késedelmet illeti, a megyék iránt köteles tisztelettel csak annyit legyen szabad megjegyeznünk. Nagyon kíváncsian várjuk, hogy várjon a KMAC táblái, vagy a vármegyék táblái lesznek-e előbb készen és melyik fogja jobban tájékoztatni az országutakon járó autókat és kocsikat? Kétajtós, hatüléses városi autó G alorics Commercial Cars Ltd. Anglia legnagyobb speciális gyorsteherautó-gyára! Olcsó üzem! Legkiválóbb angol anyag! megbízható szerkezet! 8001000 kg teherbírású gyorsteher-alváz, 3 menet- f^ 1000/1250 kg teherbírású gyorsteherautó-alváz, Oft •MiBHSffft HC 3 menetsebességgel ZPWtB Ei3lfl3yPS% 1500 1800 kg teherbírású gyorsteherautó-alváz,4me- 4CA mUlfff% IC netsebességgel, Yacuum Servo-rendszerű 4 kerékfékkel aWw B1B1HB'H 1500 1800 kg teherbírású gyorsteherautó-alváz, 4 menetsebességgel, Yacuum Servo-rendszerű 4 kerék- fMM&illiiffe IC fékkel, 32" X 6" óriási baron pneukon BBSiBBiV Kérjük gazdag raktárunk megtekintését! — Ábrás katalógussal készséggel szolgál a vezérképviselet Eü Hu tsÜ Éw fül MÜ 1 S£ | A 6 GÉPGYÁR RÉSZVÉNYTÁRSASÁG in Ssb BTÜ & ITC I I Ii W% faw taP Levélcím : Budapest, V. ker., Váci út 80. szám Városi eladása iroda és mintaterem IV. kerület, Kossuth Lajos utca 8. szám Köves utat építenek Csongrádban, de elzárják az autó elől 1 A csongrádi alispán eltiltotta az autóforgalmat az új szentes—nagymágocsi úton A csongrádvármegyei autótulajdonosok érdekes ügyben fordultak orvoslásért az automobilklubhoz és a belügyminiszterhez. Csongrád megye alispánja ugyanis 8264/1926. sz. rendeletével elzárta, eltiltotta az autóforgalmat az újonnan épített szentes—nagymágocsi makadámúton. A rendelet szövege a következő: »Az érdekelt birtokok ezidáig történt kérelme folytán intézkedni fogok, hogy az újonnan megnyitadnó szentes—nagymágocsi útról az autóforgalom eltereltessék és ezen az úton az autó közlekedése eltiltassék, mivel a keskeny útvonal a vegyes közlekedés céljaira alkalmatlan, az autóforgalom, különösen nedves időben lehetetlenné válik és előreláthatólag, súlyos baleseteket idézne elő. Különben is a forgalom a szentes—orosházai és szentes—hódmezővásárhelyi állami utakon kis kerülővel lebonyolítható. Mint értesülünk, a csongrád megyei autótulajdonosok, kik között igen sok orvos is van, kik autón látogatják körzetük betegeit, küldöttségben járultak az alispán elé, az érthetetlen rendelet visszavonását kérve. Az újonnan épített, 16 kilométer hosszú szentes—nagymágocsi út három méter széles és a gróf Károlyi birtokra vezet. A tanyákat köti össze Szentessel, elzárása után csak hatalmas kerülővel lehet Nagymágocsot autón megközelíteni. A legérdekesebb a dologban az, hogy az út építése előtt, amikor még csak földes út vezetett Szentesről Nagymágocsra, nem korlátozták az autóközlekedést. Annál furcsább, hogy most, a kiépített jó köves utat találja az alispán egyszerre alkalmatlannak autók számára. Az autóklub már interveniált a belügyminisztériumnál az érthetetlen alispáni rendelet megváltoztatása érdekében, amely, úgy látszik, a mostani csekély autóforgalmat is túlságosan veszélyesnek találja a csongrádi utakon. A krokodilautó