Pesti Napló, 1926. december (77. évfolyam, 273–298. szám)

1926-12-02 / 274. szám

Csü­törtök PESTI NAPLÓ 1926 december­­ 19 ­• Új útjelzők és figyelmeztetőtáblák a magyar országutakon Magyarországon az autóturisztika fejlődé­sének nagy akadálya volt eddig­ az átjelzések teljes hiánya. A Királyi Magyar Automobil Club ugyan még háború előtt felállított ve­szélyt jelző táblákat az állami utakon, de ezek az azóta eltelt hosszú idő alatt tönkrementek és szükségessé vált az eddig forgalomban volt négyféle jelzőtábla helyett egységes jelzések felállítása. Mint már a múlt héten is megem­lítettük, a kereskedelemügyi miniszter a KMAC kérelmére engedélyezte az új táblák felállítását, amelyek egységesen egy középen üres, egyen­lő oldalú háromszöget ábrázolnak. A miniszter egyúttal utasította is az összes vármegyéket, hogy a területükön lévő országutakon felállí­tandó táblák mennyiségét és azok elhelyezését közöljék az automobilklubbal, legtöbb várme­gyéből már pontos és részletes térkép kíséreté­ben be is érkeztek a táblaigénylések, úgyhogy azoknak szétküldését a KMAC már legközelebb megkezdi. A másik feladat, amely a magyar automo­bilizmus sürgős megoldására vár, az útjelző­táblák sürgős kérdése. Az autóturista külföl­dön az út mentén keresztutaknál mindenütt jelzőtáblákat talál, amelyek pontosan mutat­ják a legközelebbi község, vagy város távol­ságát és jelzik a helyes utat. Magyarország határára érve ez azonban teljesen megszűnik és az automobilista kizárólag a térképre van utalva, ami egyáltalán nem mondható kényel­mes és korszerű megoldásnak. A KMAC elha­tározta, hogy ennek a lehetetlen állapotnak megszüntetésére Magyarország összes autóutain községjelző és útmutató táblákat is felállít. A táblák felállítása azonban horribilis költséggel jár, hiszen mérnöki munkával, szállítással és felállítási költségekkel is jár, úgyhogy enge­délyt kapott arra, hogy az útjelzőtáblákon hirdetéseket is elhelyezhessen. Útjelző a bécsi országúton A megyék maguk állítják fel útjelző tábláikat? Újabb zavar fenyeget , más tábla lesz a megyei utakon, mint az országúton A kereskedelmi minisztérium tizenöt évre adott koncessziót a Királyi Magyar Automobil Clubnak az összes országutakon felállítandó útjelző táblák el­helyezésére és karbantartására. Az autóklub, mint erről­ már régebben megemlékeztünk, a táblák fel­állítását úgy akarja megoldani, hogy azokat egy­szersmind reklámcélokra is felhasználja. Így tehát különböző, az autóforgalomban érdekelt nagyválla­latokkal lépett érintkezésbe és hosszas megbeszélések folytak már abban az irányban, hogy a gyárak reklámjaik elhelyezése fejében készíttessék el a táb­lákat, amelyeknek helyét azután az autóklub jelöli ki a különböző országutakon. Ezek a tárgyalások, amelyek elsősorban a táblák használhatóságát, jó kivitelét és tartósságát akarták biztosítani, a megyei törvényhatóságokban csendes ellenszenvet ébresztettek. Pest vármegye e hét elején tartott közgyűlésén úgy határozott, hogy a maga részéről nem ad hasonló koncessziót az autóklubnak, hanem a táblákat saját költségén fogja felállítani. Indokolásul azt hozták fel, hogy a KMAC kezelésé­ben felállítandó táblák elhelyezését veszélyeztetve látják azáltal, hogy az üzleti tárgyalások esetleges meghiúsulása elodázná a sürgősen szükséges átjelzé­sek felállítását. Értesülésünk szerint a többi vármegyék is ha­sonló álláspontra fognak helyezkedni, de ebből előre­láthatólag sok baj és kavarodás származik majd. M­indenekelőtt veszélyben forog a jelzőtáblák egy­sége, mert egyrészt bizonyára komoly eltérések lesz­nek az országutak és megyei utak táblái között, másrészt a különböző törvényhatóságok táblái sem lesznek egyformák. A jelzések felállítása tehát újabb konfúziót fog előidézni, ahelyett, hogy az egyszerűség felé törekednék. Ami pedig a késedelmet illeti, a megyék iránt köteles tisztelettel csak annyit legyen szabad meg­jegyeznünk. Nagyon kíváncsian várjuk, hogy várjon a KMAC táblái, vagy a vármegyék táblái lesznek-e előbb ké­szen és melyik fogja jobban tájékoztatni az ország­utakon járó autókat és kocsikat? Kétajtós, hatüléses városi autó G­ alorics Commercial Cars Ltd. Anglia legnagyobb speciális gyorsteherau­tó-gyára! Olcsó üzem! Legkiválóbb angol anyag! megbízható szerkezet! 8001000 kg teherbírású gyorsteher-alváz, 3 menet- f^ 1000/1250 kg teherbírású gyorsteherautó-alváz, Oft •MiBHSffft HC 3 menetsebességgel ZPWtB Ei3lfl3­yP­S% 1500 1800 kg teherbírású gyorsteherautó-alváz,4me- 4CA mUlfff% IC netsebességgel, Yacuum Servo-rendszerű 4 kerékfékkel aWw B1B1HB'­H 1500­ 1800 kg teherbírású gyorsteherautó-alváz, 4 menetsebességgel, Yacuum Servo-rendszerű 4 kerék- fMM&illiiffe IC fékkel, 32" X 6" óriási baron pneukon BBSiBBiV Kérjük gazdag raktárunk megtekintését! — Ábrás katalógussal készséggel szolgál a vezérképviselet Eü Hu tsÜ Éw fül MÜ 1 S£ | A 6 GÉPGYÁR RÉSZVÉNYTÁRSASÁG in Ssb BTÜ & ITC I I Ii W%­ faw taP Levélcím : Budapest, V. ker., Váci út 80. szám Városi eladása iroda és mintaterem­­ IV. kerület, Kossuth Lajos utca 8. szám Köves utat építenek Csongrádban, de elzárják az autó elől 1 A csongrádi alispán eltiltotta az autó­­forgalmat az új szentes—nagymágocsi úton A csongrádvármeg­yei autótulajdonosok érdekes ügyben fordultak orvoslásért az auto­mobilklubhoz és a belügyminiszterhez. Cson­grád megye alispánja ugyanis 8264/1926. sz. rendeletével elzárta, eltiltotta az autóforgal­mat az újonnan épített szentes—nagymágocsi makadámúton. A rendelet szövege a következő: »Az érdekelt birtoko­k ezidáig történt ké­relme folytán intézkedni fogok, hogy az újon­nan megnyitadnó szentes—nagymágocsi útról az autóforgalom elterel­tessék és ezen az úton az autó közlekedése eltiltassék, mivel a kes­keny útvonal a vegyes közlekedés céljaira al­kalmatlan, az autóforgalom, különösen nedves időben lehetetlenné válik és előreláthatólag, súlyos baleseteket idézne elő. Különben is a forgalom a szentes—orosházai és szentes—hód­mezővásárhelyi állami utakon kis kerülővel lebonyolítható.­ Mint értesülünk, a csongrád megyei autó­tulajdonosok, kik között igen sok orvos is van, kik autón látogatják körzetük betegeit, kül­döttségben járultak az alispán elé, az érthe­tetlen rendelet visszavonását kérve. Az újon­nan épített, 16 kilométer hosszú szentes—nagy­mágocsi út három méter széles és a gróf Ká­rolyi birtokra vezet. A tanyákat köti össze Szentessel, elzárása után csak hatalmas kerü­lővel lehet Nagymágocsot autón megközelí­teni. A legérdekesebb a dologban az, hogy az út építése előtt, amikor még csak földes út ve­zetett Szentesről Nagymágocsra, nem korlá­tozták az autóközlekedést. Annál furcsább, hogy most, a kiépített jó köves utat találja az alispán egyszerre alkalmatlannak autók szá­mára. Az autóklub már interveniált a belügy­minisztériumnál az érthetetlen alispáni rende­let megváltoztatása érdekében, amely, úgy lát­szik, a mostani csekély autóforgalmat is túl­ságosan veszélyesnek találja a csongrádi­ uta­kon. A krokodilautó

Next