Pesti Napló, 1927. március (78. évfolyam, 48–73. szám)
1927-03-19 / 64. szám
16 Szombat PESTI NAPLÓ1927 március 19 Jazz-band Szakszofón és jazz-dob, rézfúvókás mindenféle ütőhangszerek jajgató, sivító, kakofónikus lármája, én maga a jazz-band a hőse ennek az igazán grandiózus filmjátéknak. A mai ember lázas ütemű életének jelképes kifejezője ez az őrjítő, erőszakos, önmagát is kicsúfoló muzsika, mely furcsa táncra lendíti a lábakat, de a vad és lihegő tourbillonból itt szörnyű látomások, lidércnyomásos képek gomolyognak elő, odabilincselve szemünket a nagyszerű látványosságot mutató vászonra. Egy nagytehetségű zeneszerzőről van szó, akinek vágya, álma, a szimfónia, — ehelyett azonban híres és népszerű jazz-komponista lesz, mert hát élni csak kell! Ez a darab kerete. Maga a darab pedig az a gyötrő álom, amelynek rémségeiből felébredve, felismeri a helyes utat, amely az igazi zene és egy igazi szerelem felé visz. Ebben az álomképben egy zseniális rendező ragyogó képzelete, vizionárius ihlete olyan képeket vetít a vászonra, amelyek egész váratlanul a szenzáció erejével hatottak egy nagy mozgókép-színház közönségére. Nem szeretjük a nagy szavakat, de szinte féket kell tennünk a tollunkra, ha nem akarunk túlzásba esni. De minden túlzás nélkül: a film igazán magasrendű. Elgondolásában megkapó és mesteri a kivitelben. Filmalkotás, amely az elmét, szívet és szemet egyaránt gyönyörködteti. De több is: költő munkája. Különösen abban, amivel a rendező, az amerikai James Cruze tud egyszerre elkápráztatni és elbájolni. Ehez pedig nem volt elég a technikai tudás, a színes és gazdag fantázia: ehez meleg szív és mély humor is kellett. S az amerikai rendezőből egyik sem hiányzott. Színészei pedig — élükön Esther Ralston és Everet Horton — nemcsak egyenként kitűnőek, hanem virtuóz módon illeszkednek az együttesbe. Ami kilencven százalékban megint csak a rendező érdeme. De vonzóvá teszik a Jazz-bandát azok a tulajdonságai is, amelyek hiányoznak belőle. Elsősorban a nagyképűség, amii miatt már annyiszor vesztettük el kedvünket a moziban. Itt nincs semmi blöff, semmi hivalkodás holmi monumentalitással, amellyel hivalkodni pedig minden jogcíme megvolna. A pompás estét teljessé teszi egy másik amerikai film, A szerelem nevében című abszolút kitűnő és minden tekintetben hibátlan vígjáték, mely szintén magasan kiemelkedik az átlagfilmek sorából. Ebben a gyönyörű megfelentésű Grete Nissen, Ricardo Cortez, Wallace Beery és Raymond Halton remekelnek. Igazi mintaelőadás ez is. Két remek darab egy műsorban, ilyesmivel nem igen kényeztettek el eddig a mozik. Hogy pedig a harmonikus örömet semmi se zavarja, meg kell dicsérnünk Fodor Sándor ízléses és intelligens feliratait. Jólesett a sok herkopáteri elmélkedés után. Hervay Frigyes, Pola Negri számára visszafoglalja. Az autóügynök, a császárnő vőlegénye is velük tart. Sylvániában azután forradalmi jelenetek következnek. Ezek a jelenetek fordulatokbann gazdagok, de szereplőik jelleme dolgában annál szegényebbek. Az Adolf Zukor-cég, mely a filmet kreálta, itt sok költséget takarít meg, lévén Sylvánia pici ország és forradalmi mozgolódásai csekély tömegekkel lebonyolíthatók. De ha a vége jó, minden jó, a császárnő, akit népe imád, végül büszkén uralkodik trónján a film befejezéséig. Pola Negri nagy művésznő, azonban ez a szerep nem nyújt neki képességei bemutatásához elég alkalmat. Persze, amit csinál, mind disztingvált és szellemes dolog. A mellékszereplők is kulturált vezetés alatt állanak, különösen tetszett nekünk az óriástestőr, akit egy muzsik-külsejű szakállas monstremedve nagyszerűen alakít. Bízunk benne, hogy lesznek majd e film nézői között oly gyermeteg kedélynek, akik a császárnő kissé túlcukrozott, történetét, valamint jeleneteinek nagyon is komédiaszerűségét majd mégis elfogadják. Akkor" ez a film sikert is arathat, s Broadway csillaga mintha szándékolt ellentéte volna a »császárnőének. Igénytelen humorával sok helyütt egyszerűen elragadó. Marion Davis groteszksége korunk egyik jellegzetessége. Párizsban, Londonban, Budapesten ilyenek az igazi tehetségek. Kár, hogy kettős szerepet játszatnak vele. E héten már a Valentino-filmél — a Sejk fia — is fájdalommal konstatáltuk ennek zavaró hatását. A néző a színészben csak egy embert tud egyszerre elképzelni, hiába csábít a mozi ilyen kettős trükkökre. De ezt leszámítva, ez a film is igen kedves, néha dickensi humor árad szét rajta. Van egy jelenete, ahol két aggastyán verekszik, ezt a magában véve szörnyű tényt két aranyos öreg szinésa elbájolóvá teszi. Szóval egy film, ahol a rendezés és a művészek karaktere, különösen a primadonnáé, harmonizálnak. Ez pedig mindennél fontosabb. Vígjáték, vagy tragédia, mindegy, én hinni akarok. Folks Jenő A Császárnő —Broadway csillaga A filmcenzúra drótakadályain áttörtetvén, végre fszínre került Vajda ErnőCsászárnő-je, Pola Xegrivel, a világhírű művésznővel a címszerepben. Mindenekelőtt is azt kell konstatálnunk, hogy a császárnő többé nem sok vizet fog zavarni. Rendkívül gyerekes mese ez, az operettlibrettók sablonján elkészítve. A szibille, az »Alexandra« és egyéb császári, nagyhercegi és vígözvegyi operettszövegek világa ez, persze zene nélkül, sőt gondos kikerülésével a humornak is, a tréfálkozásnak, mókázásnak, mely egyedüli mentsége az operettnek. Pola Itegri, a császárnő emigráns Newyorkban. Persze itt cselédő, cipőpucolás és ruhakefélések között a trónról álmodozik. Vőlegénye is van, egy amerikai autóügynek, fiatal emberke, boxoláson nevelkedett yankee-típus. Mi sem természetesebb, minthogy Sylvániába -r így hívják azt a »tenyérnyi« országot, melynek Pola Negri a császárnője — küldik az ügynököt, autóval kereskedni. Sylvánia kis balkán fejedelemség-féle. Egy newyorki bárban, ahová a császárnő pesztonka vőlegényével betér uzsonna céljából, egy sylvániai óriás testőr, Szergoff, szintén emigráns, megpillantja elveszettnek hitt, de változatlanul imádott, uralkodónőjét. Térdreborulni, majd Ott a szintén Newyorkba emigrált a sylvániai minisztertanács elé vinni, pillanat műve. Már a következő jelenetben az egész udvari társaság Sylvánia felé törtel, hogy egy bitorló által megült trónust Színházak, hangversenyek és kabarék híre: (—) Játék a kastélyban Vasárnap délután a Magyar Színházban. Molnár Ferenc nagysikerű vígjátéka. Játék a kastélyban vasárnap délután kerül színre a Magyar Színházban. Kezdete 3 órakor. (—) Mischa Elman, a nagy hegedűsök egyik legnagyobbja. I. estje március 22. (Harmónia.) (—) Vasárnap délután — Honthy Hanna felléptével — Csókos asszony. Mérsékelt helyárak — Városi Színház. (—) Jan Kiepura április 2-iki árjai éji dalestjére rövid időn belül jegy nem lesz kapható. (Harmónia.) (—) Miseha Elman március 25-iki II. hegedűestjére már csak néhány jegy kapható. (Harmónia.) Hetiműsor Magyar kfr. Operaház: Szombat, 7 órától fill óráig : Don Juan (Takács Mihály síremeléke javára. Telmányi Emil vezényletével. Rendkívüli bérletszünet). Vasárnap: Petruska és Bajazzók (Leiter Hubert felléptével. Bérletszünet). Hétfő, kedd: Pavlova Anna és társulatának vendégjátéka (Bérletszünet). Nemzeti Színház: Szombat, 7—Vil óráig: A fehér szarvas. Vasárnap délután: Te csak pipálj, Ladányi; este: A fehér szarvas. Hétfő: A piros bugyelláris (A bérlet). Kedd: A fehér szarvas. Nemzeti Színház Kamaraszínháza: Szombat, V18—V411 óráig : Nem lehessen tudni. Vasárnap déután: A diktátor; este: Ahol unatkoznak. Hétfő: Tartuffe (A Moliére-ciklus II. estje). Városi Színház: Szombat, kezdete Vs8 kor, vége ::11 órakor: A biborruhás asszony. Vasárnap délután: Csókos asszony; este: A biborruhás asszony. Hétfő : Bohémélet (Ada Sári vendégfelléptével). Belvárosi Színház: Szombat, VIl—III óráig: A fehér egér. Vasárnap délután: A fehér egér; este: Kék és piros; Lepketánc: A bor, az arany és az asszony. Vígszínház: Szombat, '48—Vili óráig: Nem nő,sülök. Vasárnap délután: A Noszty-fiú esete Tóth Marival; este: A díszelőadás. Magyar Színház: Egész héten minden este V/i8—Vili óráig: Csókról-csókra. Vasárnap délutáni Játék a kastélyban. Király-színház: Egész héten minden este Vi 8— Vili óráig: Repülj Fecském. Vasárnap délutáni Aranyhattyú. Fővárosi Operettszínház. Szombat, 9—Vilályi Finom kis lakás. Vasárnap délután és este: Finom kis lakás. Andrássy úti Színház: Ringlispíl (Titkor Ilona, Lukács Pál). Ferencváros. Boldogult szegény néni. Négy diák. Az ázalag. A t. Ház büféjében. Kökény Ilona: Békefi konferál. Radó mint Josephine Bäcker (Előadások kezdete V1 9 órakor, vasárnap délután órakor). Terézkörúti Színpad: Egészz héten minden este (Kezdődik V 49 órakor, vége V2 12 órakor). Nagy Endre; Salamon Béla; Lélekidomár; Engarde; Abimélek; Pipi; Főrenciek. Képviselő tanfolyam; Házasságlevél; Vogmik halála; Náci bácsi; Csak finoman; Új vállalat. Royal Orfeum. Világvárosi varieté műsor, Reso, a jelenkor legeredetibb táncos komikusa. Berg medvéi. The Pattans. 3 Houston. Hlyna et Jules Ivanov. Rolf Hansen. Teddy és Jose Atlas-trió. Ossy Mak. Blitz és társa, ligeti móka: irta Vadnay László, Solti Hermin, Szokollay Ottó, Dénes Oszkár. Előadás kezdete 8 órakor. Minden vasár- és ünnepnap délután Vit órát" kezdettel előadás mérsékelt hely árakkal. Kis Komédia: Egész héten minden este, kezdődik Vi 8 órakor, vége VilL órakor. ifridi Rosenskrans: Kié a gyerek, Rott, Steinhardt, Türk stb. Zörög a haraszt... Jövő szombaton, 36-án lesz Nagy Samu vifijátékának, az Zörög a harasztinak bemutatója a Belvárosi Színházban. A darabot Hegedűs Tibor rendezi. Főszereplők* Makay Margit, Hegedűs Gyula, Delly, Sugár, Vidtor Ferike, Csathó Gitta, Hajnal és Nagy Gyula. Jegyek már válthatók. __ (—•) Titkos Ilona az Andrássy úti Színházban vasárnap délután is fellép a szenzációs műsor keretében! Olcsó helyárak! (Telefón 95—98.) (—) Casals Pablo, a felülmúlhatatlan és egyedülálló, március 20-án adja II. estjét, melyre már csak néhány jegy kapható. (Harmónia.) (—) Bach világi kamarazenéjének ritkán hallható gyöngyei kerülnek bemutatásra a Crescendo március 25-iki zenekari estjén. Műsoron: a híres h-moll fuvolaszvit, trombitaverseny, brandenburgi hármasverseny, valamennyi eredeti kétmanuálos clavicembaloval, olasz (cembalo) koncert és a Bayern-Kantate (szólók: Gervay Ensi, dr. Győri Pál). Kamaraegyüttes: a Zeneművészeti Főiskola művésznövendékei. Még néhány jegy kapható. (Harmónia.) A bíborruhás asszony Kosáry Emmy, az ünnepelt nagy primadonna egészsége teljesen helyrreállván, az utolsó évek legnagyobb operettsikere. A bíborruhás asszony zavartalanul folytatja diadalútját örömére mindazoknak, akik az előkelő játékstílus és magasabbrendű énekesművészet hívei. A pompás operett vasárnapig bezárólag hétszer kerül színre a bemutató előadás nagyszerű szereposztásában, amely a magyar operettszínjátszást újból rég óhajtott magas nívójára emelte. Jegyek mind a hét előadásra a Városi Színház pénztáránál és a jegyirodákban kaphatók. (—) A fehér egér vasárnap délután a Belvárosi Színházban mérsékelt helyárak. (Makay Margit, Csortos Gyula.) (—) Új mesejáték a Révay uccai gyermekszínházban (VI., Révay ucca 18.sz ) vasárnap d.u. V*4 órakor. Bemutatásra kerül a »Szitakötő hercegnő* címü dénes tündérrege, melynek szerzői Bogor Oszkár és Kozma József. A mulatságos és szépaenéja mesejáték bemutatójára a pénztár rendkívül olcsó helyárak mellett egész nap árusítja a jegyeket. (—) Az Andrássy úti Színház mai előadására már csak néhány jegy kapható! A szezon legjobb műsora! Titkos Ilona és Lukács Pál aRinglispileben! Zsúfolt házak! Tomboló siker! (Telefon 95-98.) Mimi — Ada Sari A milánói Scala nagyhírű énekesnője hétfőn a Bohémélet Mimi-jét énekli a Városi Színházban. A Bohémélet után legnagyobb sikerű hangversenyszámait adja elő.