Pesti Napló, 1927. május (78. évfolyam, 98–122. szám)

1927-05-22 / 116. szám

1 Vasárnap PESTI NAPLÓ 1927 mátjus 22 35 Holt lelkek — Kismagyarban Irta: Krúdy Gyula az eszlári »gyilkosságról« voltaképpen azo­kon a vidéki állomásokon kezdtek beszélgetni, amely stációkon órákig vesztegelni kell a pasasornak, hogy a maga vegyesvonataiához megfelelő csatlakozást kapjon. A Tisza—Eszlár környékbeli Csap, a maga mindenfelé ágazó sínpárjaival, a közeli Miskolc, ahol reggelig égnek az állomási lámpások, mert egész éjjel jönnek-mennek a felvidéki és alföldi vonatok; a debreceni, stáció, ahol a restauráció már csak abból a szempontból is nyitva volt éjszaka, hogy legyen hová menniük hajnalban a gazdá­szok­nak és mindenféle mulatiós eanbereknek, akik a »fájeramt« után is kedveskedéssel óhajtják tölteni idejüket. Igen, ezeknek a vi­déki állomásoknak mesemondásosan hosszú éjszakáin,­­ amikor, voltaképpen minden vásárosember, utazó ágens vagy pedig olyan vasutazó, akinek voltaképpen nincsen semerre otthona az országban, a szomszédja, a véletlenből egybekeveredett társasága mese­mondója lesz. M­ilyen éjszakai haszontalan beszélgetésekben került szóba az »eszlári eset« is, együtt a Dugáli-féle gyilkossággal, a Spanga, Pitéli és Berec dolgával, a legjobban sikerült hamis bankókkal, amelyeket az állító­lagos fotográfusok készítenek. Korántsem kell azt hinnie a mai olvasónak, hogy az »eszlári eset« elindulásakor valamely nagyobb feltűnést keltett volna az egyéb bűn­tényeknél. Nem fordult elő ebben az esemény­ben a pénz neve, nem számolhattak az emberek azzal, hogy mennyi vagyont szereztek maguk­nak a gyilkosok, még csak egy rongyos tanyáról se volt szó, amelyet valaki olyan for­mán szerzett meg magának, szeget vert vala­kinek a fejébe álmában. Pusztán arról volt szó, hogy az eszlári zsidók eltüntették egy Solymosiné nevű szegény özvegyasszony tizen­négyesztendős leánykáját, a holtttestet eltuta­jot­ták valamerre a Tiszán... De hát miért kellett a kislány torkát elmetszeni? — kérdez­gették a kíváncsiak, akik nem tudnak bele­nyugodni a világ kezdete óta a rejtelmes ese­ményekbe. — Azért, mert a zsidók húsvéti ke­nyeréhez keresztény­ vér kellett, hogy azt a kenyeret jobbá, ízletesebbé tegye. Nos, hát csak éppen ezt kellett Ónody Gézá­nak hallani a csapi vasúti állomáson! Ónody Géza országgyűlési képviselő regé­nyesember volt. Minden korszakban talált volna valamely olyan pozícióra, amelyben megfelelő feltűnősé­get tudott volna kelteni maga körül. Nem, se­hogy sem akart mindennapi ember lenni, még azon az áron sem, hogy muladozó-foszladozó vagyonkáját megőrizze. Volt neki Szabolcsban valamely kisebb birtoka, amelyet már akkor is »hétszilvafásnak« nevezgettek, mert ezeken a kisbirtokokon a hagyomány szerint nem fért el több hét szilvafánál. De volt ez ősi maradványhoz minden egyede, amelyre a tizen­kilencedik századbeli magyar úriembernek szüksége volt: méhese, ahol a tudomány köny­veit lehetett volna forgatni, (forgatta is a Tal­mudost, amelyből abban az időben egy kiug­rott katolikus pap készített nem egészeri meg­bízható fordításokat, amelyek kéziratban ke­ringtek az országban) pincéje, amelyben meg­­­savanyodott a nyíri vinkó, (mert csak Zat­hureczky, egy lengyel forradalmi emigráns iszogatta, aki elszánta magát arra, hogy Ónody Ernát, Géza úr húgát feleségül vegye, habár az töltött pisztollyal kereste még az ágy alatt is a férjét.) címere az udvarház homlokán, lugasa, filagóriája, káposztáskertje, veréb­fészkes háztetője, kísérteties padlása, amelyben a szél gyakorlatozott, kamrája, amelyben néha megüthette a fejét a lelógó szárazkolbászban, régi komódja, amelyben mindenféle j­ócska periratokat őrizgetett,­­amely pert majd egy­szer folytatni szándékozott bizonyos birto­kokért.) ruhás­ szekrénye, amelyben olyan ruhá­kat is tartogatott, amelyeket még »Stefi gróf« hozott divatba Magyarországon, amikor An­gliából Wesselényi Miklóssal hazajött, szélpus­kája, amellyel mindig le akarta lőni valamely ellenségét, a vénségtől nyekergő vadásztarisz­nyája egy darab lóbőrből, vén vizslája, amely mindig a vadásztarisznya közelében feküdt, habár a gazda a vadászengedélyt már évek óta nem váltotta ki a nyíregyházi adóhivatalnál, családi arcképei olyan nőkről, akik azóta, ho­­y a bérmálási mirtuszukat letették homlo­kukról, talán már nem is croudolnak többé Géza úrra, zekszeres h­ajviseletű urakról, akik sokat kalandoz­­ak az életben mindaddig, amíg tuda­tára nem ébrednek vala annak a körülménynek, hogy voltaképpen üvegből van a lábuk és dere­kuk, nyomban összetörnek, ha megmozdulni merészelnek a karosszékből... Egyszóval mindene megvolt Ónody Gézának, amely tulaj­donos e korabeli úriembereket otthonülővé ne­velte, hogy legfeljebb az ablakostól előtt nyis­sanak szívesen kaput, aki telelőben végig­ordítja a falut a betörött ablakok előtt. De ő mégis a közéletbe vágyakozott, képvi­selő lett, bosszúszomj fojtogatta azok ellen, akik fiatalkori könnyelműségekért mindenféle bélyeges papirosokat ragasztottak a kapujára, ügyvédekkel és végrehajtókkal összejátszva. Éppen kapóra jött neki az­­eszlári esek. A zsi­dók meggyilkoltak egy Eszter nevű kis pa­rasztleányt, hogy a vérét vegyék. Nem volt többé semmi­­ hatalom, amely Ónody Gézát többé otthonában tartogatta volna. Nem félt többé a bélyeges papirosoktól sem, amelyeket a falusi kisbírók halálos remegések között »kézbesítettek« neki az utcán, vendéglőben, népgyűlésben, kuglizóban, csizmadia-színben, kaszinóban, ahol megcsíphették a zsidóság ellen síkrtaszáló lova erőt. Én még ma is amondó va­gyok, hogyha Ónody Gézát kevésbé üldözik az ügyvéd urak a maguk járásbírósági ítéleteivel, tizenötnapos terminusaikkal, a zsandár kísé­retében járó végrehajtóval, akit Magyarország némely vidékein még habozás nélkül agyon­vertek, (mintha az ő szegény feje tehetett volna a dolgokról.) akkor Ónody Géza soha sem lett volna az antiszemitizmus vezére. Az eszlári pör főmozgatójai. Kitervezője sok mindenféle skan­dalumnak, amelyekkel szinte évekre kelepcébe csalta a a zsidókat, akik, mint mondtam nagy büszkén már »zsidó magyaroknak« kez­dik vala­maflyukat nevezgetni az Eszlár előtti­ időkben. * Ónody Géz­i: tarkabarka, pepitás, térdnad­rágos, vadászkabátos, piros mellényes, vad­kacsa-toja­s kalapjában voltaképpen az a ma­gyar dsentri kelt útra, amely dsentri már javá­ban érezte az idők igazságtalanságait. Érezte helyzete megingottságát, pusztulását, elszegé­nyedését, függedelmes helyzetét a mindenkori kormányzattal szemben. Érezte, hogy mily bak­lövést követett el, a­mikor Andrássy Gyula gróf, a fodros-bodros kancellár békeszerető szavaira hallgatott An­kor Deák Ferencként a béketűrésben megint csak a bölcsesség pipa­szárát kezdte nagy lassan szívogatni. Amikor Tisza Kálmán ostorkongatására előjött rejte­kéből, mint a kivert, bika. Nem, sehogy sem így gondolta az a legszívósabban ellenálló elem, a magyar dientri, hogy majd kifüstölik őt ellenállása végvárából is, a szegénységes visszavonultságból. Még tyúkültető kocsiját, homokfutóját, hű lovát, évtizedes barátságait is elveszi tőle az új korszak. Jobbulást várt az üveglábú ember, amikor elhagyta karosszékét. Reménykedni kezdett a gondterhelt homlok, amely mögött Tompa Mihály, A gólyához cí­mezett költeménye dobogott az ütőérben. Az ifr idők elvették a dsentritől azt a megnyugtató langyos gondolatot is, hogy voltaképpen a ha­záért, a szabadságért, a magyarságért szegé­nyedik, amint a múlt század ötvenes éveiben könnyedén­ meg lehetett nyugodni ez eszme­körben. De elmúlnak vala az időik, amikor min­dent o,­­beamter-rendszerrel: lehetne ráfogni, szegénységet, börtönt, mellőzést, még családi boldogtalanságot is. (mint a sztreszovai remete) Nem igazolják "többé az idők az üveglábú­ikat, de még az öntemetkezőket sem, mint a szám kivetett Jósika Miklóst vagy a még mélyebb sírba temetkezett Kemény Zsigmondot. Szabad az élet, még Kufstein is elküldi rajta az utolsó gyászjelentést arról a magyar­ról, aki úgy megszokta a börtönlevegőt, hoggy most az amnesz­tia után se mert haz­amenni, ha­nem beállott a börtönben írnoknak és szíveseb­ben volt soriba a várbörtönben, mint itthon vértanú. Szabad az élet, minden lehetőség felkínál­kozik ahoz, hogy a hatvanhétig leromboló­dott háztetőket megjavítsa a magyar közép­osztály, hogy megint folyttassa ősei vérmes életimódját a megyeházakban, országgyűlések­ben, társadalmi összejövetelekben. Jöjjön elő a vértanúvá lett magyar nemesség, a zord idők­ben elfoszlányosodott külseje helyett új kön­töseiben, m­ut­assa meg, mit tanult a lélekgyil­kos évtizedek alatt, búsuláson kívül. Ragadjon vezető násztorbotot, nyomakodjon ki homlo­kából új ideálokat, amelyek az 1848 óta, háborús esztendők óta benne megtermékenyültek, mu­tassa meg életképességét, nemcsak­ a Kossuth diktálta nagyszerű lemondásban, hanem az új idők alkotásaiban is... És ekkor lassanként kitűnik vala­­hogy a m­agyar nemesi virtusnak utolsó Vezúvja voltaképpen Kossuth Lajos és az ő szabadság­harca volt. Mintha azóta nem történt volna semmi, amiért felébredni érdemes. A szabad­ságharc után félig-meddig holt lélekké lett mindenki Magyarországon. Szinte esemén­yek nélkül muladoznak el hatvanhét óta az évtize­dek a magyar társadalmi éle­t felett. Mintha valóban ü­veglábúvá lett volna minden ember Magyarországon,­ aki nem mer megmozdulni helyén, mert t­agjai nyomban összetörnek. Amíg aztán elkövetkezik Eszlár, amikor végre a megcsíphető, megfogható ellenség ellen lehet indulni, miután már "Rózsa Sándor is meghalt a szamosújvári fogházban. Ak­i­ akad a buzgó iparosságon, nem köny­­yen felejtő parasztságon, némely álomlátó úron kívül valaki ebben a korszakban, aki voltaképpen Ferenc József ellen merne menni, akárcsak azzal a ténykedésével is, hogy a kép­viselőválasztásokon a balpártra adja le szava­­zatát. (Ó. nem a szenvedéseiben elnyomorodlott dientri küldött valaha annyi balpárti követet az országgyűlésbe, hogy az öregedő Kossuth szelleme valóban tűzoszlopként világíto­tt az országban, hanem az iparos, a földművelő, a szegény intelligencia és az a bizonyos közép­osztály, amelynek ővei még Kossuth előtt jobbágyok voltak.) Ám most, csaknem negyven esztendővel e sorok irogatása közben, végre megérkezett vala az ellenség, amely ellen minden rendelkezésre álló erővel, évtizedek megrekedt elkeseredésé­vel, a napról-napra súlyosbodó szegénységben, az emelkedő drágaságban, a szinte céltalanná válott magyar életben meg lehet indulni. Jött Eszlár a maga nyavalyás zsidóival és ezekre a félbolonddá lett, mindennap akasztófa alá állí­tott, nyomorult falusi »vadlibákon« meg lehe­tett obszerválni, hogy voltaképpen kik voltak okozói, a magyar dsentri pusztulásának, az ide­genkézre került udvarházak sorsának, annyi sor a derék família elzüllésének, Ferenc József vi­lágraszóló hatalmának, Tisza Kálmán meg­ingathatlan pozíciójának, a közerkölcsök her­vadásának, korrupciónak, tótok kivándorlásá­nak, a földalatti uzsorának, váratlan meggaz­dagodásoknak, új báróknak és bérlőkből tett tulajdonosoknak, eladó birtokoknak és a nagy­takarékok pénzszekrényei megteltségének. Most majd kiderül az is, hogy mennyi, ke­resztény­ vérbe került a Rothschildok töménte­len vagyona. — mondta Ónody Géza a nyíregy­házi csizmadia-színbe összehívott népgyűlésen, amikor Henter Antal, Szabolcs vármegye da­liás agarászos, dalárdhista, várnagya egy ótvaros pájeszes kis zsidófiút állított a nyaká­nál fogv­a a népgyűlés elé, mint az eszlári pör koronatanúját, aki a­ templomálló kulcslyukán át látta, amikor az édesapja a metszőkéssel el­vágta Szolymosi Eszter nyakát. — Majd meglátjuk, hogy miért tettek szert annyi ha­talomra Magyarországon a zsidók, hogy többé nem lehet velük bírni, — mond Ónody Géza a szószékről és csak akkor csilla­pult, amikor egy járásbírósági végzést »kézbe­sített« neki egy settenkedő hivatalszolga, mi­után máshol nem találhatta, mint a népgyűlé­sen. Tizenöt nap alatt, végrehajtás terhe alatt fizessen... A többit már tudjuk. Ónody Géza sohase ment többé vissza udvarházának méhesébe, hogy ott a Talmudból készült fordításokat olvassa. Mária özvegy királyné óta, aki habsburgi egyszerűséggel kizsuppoltatta a zsidókat azok­ból a városokból, amelyeket Szapolyai János neki meghagyott, — Pozsonyból, Sopronból, Kismartonból. — nem voltak olyan bajban a magyarországi zsidók, mint Eszlár idejében, amikor a korszaknak egyik történetírója sze­rint »éppen a félműveltségben sínylődő közép­osztály, valamint az immár végérvényesen tönkrement dsentni akarta magát regresszálni a zsidók bőrén át a modern kultúrán, amely neki spanyolul, (azaz érthetetlen nyelven) volt.« Ferenc Józsefről köztudomású volt antiszemitizmusa­, habár annyi zsidó bárót, nemest és főrendet talán senki se nevezett ki, mint éppen az örök­ császár. (Mint Deutsch báró mondogatta: ezeket a báróságokat nem a császár akarta, hanem maguknak az új bárók­nak jutott eszükbe a bárósítás ötlete.) Kossuth Lajosról viszont élete történetéből, Helfi Ignác palatinusságából kifolyólag mindenki tudta, hogy nem ellensége a zsidónak. Kossuth iratait az emigrációból vették is a zsidók a­mikor az Iradokat az Athenaeum kiadta. Sok zsidó, akinek nem igen volt mit vesztenie, éppen az eszlári per idején lett Kossuth-pár­tivá. Hát ilyen formán lett politikai kérdés is a nyavalyás eszlári zsidók vérvádas peréből. Olyan helyzet teremtődött, hogy Kossuth esz­méinek igazi hívei kénytelenek voltak a zsidók mellé állani, pedig hát se ingük, se galléruk nem volt zsidó már Luther Márton óta, akit ugyancsak azzal vádoltak valaha, hogy a zsi­dók rendbontó segítségével terjesztette első műveit a római pápa őszentsége ellen. A lute­ránus Nyíregyházán tehát sokkal nyugodtabb mederben folyt az eszlári per tárgyalása, mint azt várni lehetett volna. Egy pár ablakot be­vertek, különösen az ügyvédekét, de komoly rendzavarások nem voltak. Nagyobb volt a füstje az eszlári vérvád­nak, mint a lángja. A jó nyíregyháziak cso­dálkoztak leginkább, hogy a piacukat vaslán­cokkal zárták el, idegen országbeli hírlapírók ütöttek tanyát a Hársfában, az Európában, Rózsakertinél és más jeles vendégfogadókban: a postatiszteknek éjfélig is dolguk­­volt, hogy már szinte el is felejtették őket a megszokott kuglipartijuknál, mindennap kolumnákra ter­jedő tudósítások jelentek meg a csendes városról a pesti és külföldi újságokban, hogy végül maguk a jó nyíregyháziak kezdik vala magukat a világ közepének tekinteni. Fanatikus zsidó-karavá­nok jajveszékelnek naphosszant a városháza­ körül, amely karavánok a világ minden részé­ből vergődtek Nyíregyházára, mintha valóban megszólalt volna a vészharang a zsu­lás sorsa fölött. Hirsch bárót, a párizsi nagy test emlegették, aki a zsidók nemzetközi szövetsége révén nagy pénzáldozatokat hoz a nyomorult eszlám­ sakterek érdekében. Amerikai dollárok­ról beszél­tek, amelyeket drótos tótnak öltözött

Next