Pesti Napló, 1927. augusztus (78. évfolyam, 173–196. szám)
1927-08-11 / 181. szám
Csütörtök PESTI NAPLÓ 1927 augusztus 113 Risztics és Edzard aviatikusok Junkers-gépe, amellyel e héten Amerikába akarnak repülni. Jobbról: A világrekordot repült Risztics (jobbról) és Edzard gépük mellett első Amerikába indul német pepmlőgépet én vezetem, a magyar" M "-esti Napló tudósítója Dessauban Riszticsnél, a simet előtt Dessau, augusztus 10. (A Pesti Napló kiküldött tudósítójának telefonjelentése.) Bécsen, Münchenen, Lipcsén keresztül öszszesen nyolc óra alatt hozott a Magyar Légiforgalmi Fokkerje és a német Lufthansa Junkers-gépe Budapestről Dessauba. Ez a kisváros, az anhalti fejedelmek egykori székhelye, a napok alatt híresebbé lett a Junkers-gyár révén, mint történelmi múltja alatt vált. Egész Németország a készülő nagy esemény hatása alatt áll. Az összes lapok vezetőhelyen foglalkoznak a két gép várható startjával. Örvendetes tényként konstatálható, hogy végre általánosan elismerik a Risztics magyarságát, sőt az egyik dessaui lap mai száma vezetőhelyen közli a»Magyarországában közölt beszélgetéstRisztics Budapesten lakó apjával. Az óceánreptílés főhadiszálllásán A világsajtó vezető orgánumai mind elküldötték képviselőiket a német városkába. Úgy ők, mint a külföldi előkelőségek a város legnagyobb szállodájában ütötték fel tanyájukat. A kétszázéves Hotel Goldenes Reutel így az Óceánrepülés főhadiszállásává lett. A szálloda helyiségeiben állandóan pezsgő élet folyik. A várakozás izgalmait növelik a percről-percre befutó újabb hírek. A Junkers-gyár külön sajtóinformáló szervezetet állított be, amelynek vezetője Hans Fischer, a Junkers-gyár irodafőnöke, aki állandóan a külföldi és belföldi nagy lapok munkatársai között tartózkodik. Különösen Amerikából óriási érdeklődés nyilvánul meg, úgyhogy nyolc amerikai nagy újság tudósítója tartózkodik már itt napok óta. E percben még egyáltalában nem lehet bizonyosat tudni arról, hogy mikor startol a két Junkers-gép. A csütörtökre tervezett startot Junkersék szombatra tolták ki. Azt a felvilágosítást adták nekem, hogy a halasztásnak csak részben oka a meteorológiai helyzet, főleg Kohl r pilóta könnyebb sérülése miatt halasztották el az utazást. A múltkori kényszerleszálláskor kissé megsebesült és pedig, ahogy a gyár igazgatója magát kifejezte, olyan helyen, amely feltétlenül szükséges a közel negyven óráig tartó egyhelyben való üléshez. Ezt a halasztást a gyár arra használja fel, hogy mégegyszer teljesen szétszedje az Europd-1 és a Bremd-1. A motorokat mégegyszer a legtüzetesebben megvizsgálják s csak azután állítják újból össze. Holnapra elkészülnek ezzel a munkával, úgyhogy technikai szempontból bármely pillanatban megtörténhetik az indulás. A legnagyobb valószínűség amellett szól, hogy szombaton este indulnak útnak Risztics és társai. Risztics, a „magyar" Riszticsnek, a magyar pilótának két saját autója van. Ezek egyikébe ült be éppen, amikor a dessaui kertnegyedben levő villájában kerestem. Átadtam neki édesanyja levelét és a Budapesten lakó Risztics-család üzeneteit. Az igen megnyerő külsejű és jómodorú fiatalembert a külföldi kollégák is a négypilóta között a legintelligensebbnek tartják. Risztics nagy örömmel és meghatottan vette magához a hazai üdvözleteket. Amerikai újságírók szerint felszólították volna Riszticset, hogy a start előtt vegye fel a német állampolgárságot, de Risztics kijelentette volna, hogy nincs az a pénz és dicsőség, amiért magyarságáról lemondana. Erre vonatkozóan megkérdeztem a levegő magyar hősét, aki a következőket mondotta nekem: — Egyenesen nem szólítottak fel erre, de hiába is tennék. Boldog vagyok, hogy az első Amerikába induló német gépet magyar létemre én fogom vezetni. Bizalom és babona Tegnap este kötötték meg a Junkers-gyárak a négy pilóta életbiztosítását. Egy stuttgarti biztosító társaságnál mindegyiknek az életét 10 000 márkára biztosították. A pilóták mosolyogva mondják: — Ennek meg kellett történnie, bár mi ezt teljesen fölöslegesnek tartjuk, mert biztosra megyünk. Kohl mosolyog és így fejezi ki véleményét: — Ennek a nagyszerű anyagnak és ezeknek a nagyszerű gépeknek emberi számítás szerint nem történhetik bajuk. Természetesen egyik-másik pilóta, akárcsak a tengerész, babonás, Hötzel például, aki Risztuccsel megy neki az óceánnak, egy arany brosszűt visz magával, amelyet tizenöt esztendővel ezelőtt kapott szíve hölgyétől, báró Hönefeld, aki mint az egyik gép utasa a Norddeutscher Lloyd reprezentánsaként vesz részt az expedícióban. Alraune-gyökérrel utazik, Risztics pedig szülei levelét, amelyet én adta ra át számára, dugja a zsebébe. Különben Risztics a Pesti Napló útján kéri szüleit, legyenek nyugodtak, minden jól és rendben fog menni. 13&cQCO márka egy gép költsége Érdekes és kevéssé tudott dolog, hogy a nagy utazást nem a Junkers-gyár finanszírozza. Az egyik gépet a Norddeutscher Lloyd a másikat az amerikai frearst-vállalat bérelte ki. A költség egy részét a postaküldemények fedezik. Eddig 30 kilogram postát juttattak a világ minden részéből Dessauba. Egy levél szállítási ára 25 márka, egy levelezőlapéi márka. Egy kilogram körülbelül száz ilyen küldeményt foglal magában. Tervbe vették, hogy esetleg különösen azért, mivel csak tíz kiló postát tudna magáival vinni a Bréma és az Európa, egy harmadik postagépet is útnak indítanának. Ezt Schwebeles v vezetné. Csak anyagi kérdések körül van még a bizonytalanság, miután az utazás finanszírozása egy gép számára a postaküldemények árát leszámítva, 130.000 márkát igényel. Az idővilágrekordot felállító repülők egész sereg fontos tapasztalatait értékesítették a Junkers-gépeknél. Így például kiderült, hogy csak minimális olajmennyiség szükséges és 100 kilogram súlyt lehet más célra kihasználni. Risztics Jánost és Junkers professzort Risztics óceánrepülése előtt meglátogatta Shurmann, a berlini amerikai nagykövet. Balról jobbra: Risztics János, Kohl, Shurmann, Junkers, Loose és Edzard Junkers tanár villája előtt 1 3660 kiló és 3 perc A startoló gépek közönséges postarepülőgépek, ugyanúgy, mint Chamberlin és Levine amerikai gépe. Különleges felszerelésük legjelentősebb része a három benzintank, amelyeket a szárnyak alatt és a gép gerincén helyeztek el. A pilóták ülését átlátszó cellonlemezek védik. A gép súlya összesen 1321 kilogram, ehez 2336 kilogram megterhelés járul, úgyhogy 3660 kilogram megterheléssel indulnak útnak Risztics és társai. Ezzel a megterheléssel három perc alatt emelkedik a levegőbe a Bréma és az Európa. E pillanatban minden az időjárástól függ, de a pilótákból kiáradó optimizmus uralkodik a nagy nemzetközi társaságon és ha az előjelek nem csalnak. 72 óra múdva Magyarország örökre beírja nevét a repülés történetébe és a magyar Risztics legendák hőse lesz. Báskay László Könnecke 18 óra 49 percet repül Lübeck, augusztus 10. A Caspar-művek pilótája. Könnecke, aki kedden délután startolt húsz órára tervezett távrepülésre, ma délben háromnegyedtizen- l 2 és 3-szobás messi teljes komforttal, fürdil-és cselédszobával előnyös T * feltételek mellett nov.l-re kiadók! Bővebbet Építési irodába, VII., Thököly út 120. sz.