Pesti Napló, 1927. augusztus (78. évfolyam, 173–196. szám)

1927-08-11 / 181. szám

Csütörtök PESTI NAPLÓ 1927 augusztus 11­3 Risztics és Edzard aviatikusok Junkers-gépe, amellyel e héten Amerikába akarnak repülni. Jobbról: A világrekordot repült Risztics (jobbról) és Edzard gépük mellett első Amerikába indul német pepmlőgépet én vezetem, a magyar" M "-e­sti Napló tudósítója Dessauban Riszticsnél, a simet előtt Dessau, augusztus 10. (A Pesti Napló kiküldött tudósítójának telefonjelentése.) Bécsen, Münchenen, Lipcsén keresztül ösz­szesen nyolc óra alatt hozott a Magyar Légi­forgalmi Fokkerje és a német Lufthansa Jun­kers-gépe Budapestről Dessauba. Ez a kisvá­ros, az anhalti fejedelmek egykori székhelye, a napok alatt híresebbé lett a Junkers-gyár révén, mint történelmi múltja alatt vált. Egész Németország a készülő nagy esemény hatása alatt áll. Az összes lapok vezetőhelyen foglal­koznak a két gép várható startjával. Örvende­tes tényként konstatálható, hogy végre álta­lánosan elismerik a Risztics magyarságát, sőt az egyik dessaui lap mai száma vezetőhelyen közli a­­»Magyarországában közölt beszélgetést­­Risztics Budapesten lakó apjával. Az óceánreptílés főhadiszálllásán A világsajtó vezető orgánumai mind elkül­dötték képviselőiket a német városkába. Úgy ők, mint a külföldi előkelőségek a város legnagyobb szállodá­jában ütötték fel ta­nyájukat. A kétszáz­éves Hotel Goldenes Reutel így az Óceán­repülés főhadiszállá­sává lett. A szálloda helyiségeiben állan­dóan pezsgő élet fo­lyik. A várakozás iz­galmait növelik a percről-percre befutó újabb hírek. A Jun­kers-gyár külön sajtóinformáló szer­vezetet állított be, amelynek vezetője Hans Fischer, a Jun­kers-gyár irodafőnö­ke, aki állandóan a külföldi és belföldi nagy lapok munka­társai között tartóz­kodik. Különösen Ameri­kából óriási érdeklő­dés nyilvánul meg, úgyhogy nyolc ame­rikai nagy újság tu­dósítója tartózkodik már itt napok óta. E percben még egyálta­lában nem lehet bizo­nyosat tudni arról, hogy mikor startol a két Junkers-gép. A csü­törtökre tervezett startot Junkersék szombatra tolták ki. Azt a felvilágosítást adták nekem, hogy a halasztásnak csak részben oka a me­teorológiai helyzet, főleg Kohl r pilóta könnyebb sérülése miatt halasztották el az utazást. A múltkori kényszerleszálláskor kissé megsebe­sült és pedig, ahogy a gyár igazgatója magát kifejezte, olyan helyen, amely feltétlenül szük­séges a közel negyven óráig tartó egyhelyben való üléshez. Ezt a halasztást a gyár arra használja fel, hogy mégegyszer teljesen szétszedje az Europ­d-1 és a Bremd-1. A motorokat mégegy­szer a legtüzetesebben megvizsgálják s csak azután állítják újból össze. Holnapra elkészül­nek ezzel a munkával, úgyhogy technikai szempontból bármely pillanatban megtörténhe­tik az indulás. A legnagyobb valószínűség amellett­­ szól, hogy szombaton este indulnak útnak Risztics és társai. Risztics, a „magyar" Riszticsnek, a magyar pilótának két saját autója van. Ezek egyikébe ült be éppen, ami­kor a dessaui kertnegyedben levő­ villájában kerestem. Átadtam neki édesanyja levelét és a Budapesten lakó Risztics-család üzeneteit. Az igen megnyerő külsejű és jómodorú fiatal­embert a külföldi kollégák is a négy­­pilóta között a legintelligensebbnek tartják. Risztics nagy örömmel és meghatottan vette magához a hazai üdvözleteket. Amerikai újságírók szerint felszólították volna Riszticset, hogy a start előtt vegye fel a német állampolgárságot, de Risztics kijelen­tette volna, hogy nincs az a pénz és dicsőség, amiért magyarságáról lemondana. Erre vonat­kozóan megkérdeztem a levegő magyar hősét, aki a következőket mondotta nekem: — Egyenesen nem szólítottak fel erre, de hiába is tennék. Boldog vagyok, hogy az első Amerikába induló német gépet magyar lé­temre én fogom vezetni. Bizalom és babona Tegnap este kötötték meg a Junkers-gyá­rak a négy pilóta életbiztosítását. Egy stutt­garti biztosító társaságnál mindegyiknek az életét 10­ 000 márkára biztosították. A pilóták mosolyogva mondják: — Ennek meg kellett történnie, bár mi ezt teljesen fölöslegesnek tartjuk, mert biztosra megyünk. Kohl mosolyog és így fejezi ki véleményét: — Ennek a nagyszerű anyagnak és ezek­nek a nagyszerű gépeknek emberi számítás szerint nem történhetik bajuk. Természetesen egyik-másik pilóta, akárcsak a tengerész, babonás, Hötzel például, aki Riszt­u­ccsel megy neki az óceánnak, egy arany brosszűt visz magával, amelyet tizenöt eszten­dővel ezelőtt kapott szíve hölgyétől, báró Hönefeld, aki mint az egyik gép utasa a Nord­deutscher Lloyd reprezentánsaként vesz részt az expedícióban. Alraune-gyökérrel utazik, Risztics pedig szülei levelét, amelyet én adta ra át számára, dugja a zsebébe. Különben Risztics a Pesti Napló útján kéri szüleit, legyenek nyugodtak, minden jól és rendben fog menni. 13&cQCO márka egy gép költsége Érdekes és kevéssé tudott dolog, hogy a nagy utazást nem a Junkers-gyár finanszí­rozza. Az egyik gépet a Norddeutscher Lloyd a másikat az amerikai frearst-vállalat bérelte ki. A költség egy részét a postaküldemények fedezik. Eddig 30 kilogram postát juttattak a világ minden részéből Dessauba. Egy levél szállítási ára 25 márka, egy levelezőlapé­­i márka. Egy kilogram körülbelül száz ilyen küldeményt foglal magában. Tervbe vették, hogy esetleg különösen azért, mivel csak tíz kiló postát tudna magáival vinni a Bréma és az Európa, egy harmadik postagépet is útnak in­dítanának. Ezt Schwebeles v vezetné. Csak anyagi kérdések körül van még a bizonytalan­ság, miután az utazás finanszírozása egy gép számára a postaküldemények árát leszámítva, 130.000 márkát igényel. Az idővilágrekordot felállító repülők egész sereg fontos tapasztalatait értékesítették a Junkers-gépeknél. Így például kiderült, hogy csak minimális olajmennyiség szükséges és 100 kilogram súlyt le­het más célra kihasználni. Risztics Jánost és Junkers professzort Risztics óceánrepülése előtt meglátogatta Shurmann, a berlini amerikai nagykövet. Balról jobbra: Risztics János, Koh­l, Shurmann, Junkers, Loose és Edzard Junkers tanár villája előtt 1 3660 kiló és­­ 3 perc A startoló gépek közönséges postarepülő­gépek, ugyanúgy, mint Chamberlin és Levine amerikai gépe. Különleges felszerelésük leg­jelentősebb része a három benzintank, amelye­ket a szárnyak alatt és a­ gép gerincén helyez­tek el. A pilóták ülését átlátszó cellonlemezek védik. A gép súlya összesen 1321 kilogram, ehez 2336 kilogram megterhelés járul, úgyhogy 3660 kilogram megterheléssel indulnak útnak Risz­tics és társai. Ezzel a megterheléssel három perc alatt emelkedik a levegőbe a Bréma és az Európa. E pillanatban minden az időjárástól függ, de a pilótákból kiáradó optimizmus uralkodik a nagy nemzetközi társaságon és ha az előjelek nem csalnak. 72 óra múdva Magyarország örökre beírja nevét a repülés történetébe és a magyar Risztics legendák hőse lesz. Báskay L­ászló Könnecke 18 óra 49 percet repül Lübeck, augusztus 10. A Caspar-művek pilótája. Könnecke, aki kedden délután startolt húsz órára tervezett távrepülésre, ma délben háromnegyedtizen- l 2 és 3-szobás m­essi teljes komforttal, fü­rdil-és cselédszobával előnyös T * feltételek mellett nov.l-re kiadók! Bővebbet Építési irodába, VII., Thököly út 120. sz.

Next