Pesti Napló, 1928. június (79. évfolyam, 123–146. szám)
1928-06-24 / 142. szám
18 Vasárnap PESTI NAPLÓ 1928 június 21 Beszélgetés Jascha Heifetz-cel, aki ősszel örömmel jön Pestre, mert visszahozza a magyar közönség és a dobostorta Párizs, június. (A Festi Napló párizsi szerkesztőségétől.) A párizsi szezon minden évben megismétlődő legnagyobb zenei eseményei éneiben Saljapin, zongorában Anton Rubinstein, hegedűben pedig a csodagyerekből a világ egyik legnagyobb művészévé öregedett Jascha Heifetz koncertjei. Jascha Heifetz minden évben eljön Párizsba, két koncertet tart az Operában, melyekhez sosem lehet jegyet kapni. A közönség bomlik érte, különösen a nők imádják, a kritika pedig minden évben megírja róla, hogy neki sikerült a lehetetlen, még a tavalyi formájánál is különbre fejlődött. Jascha Heifetz pedig egyik koncertjétől a másikig inkognitóban csavarog a városban, emóciókat keres. — Ősszel, — feleli habozás nélkül. — Két évvel ezelőtt voltam ott először és most, már természetes, ha minden alkalommal vissza akarok menni, így van a magyarokkal mindenki. Különösen a művészek. Aki egyszer maguknál járt, boldog ha újra visszamehet. — Mit szeretett legjobban Pesten? — A magyarokat és... — Nos? Ji dobostorta — Ezt nem illik újságíró előtt mondani, — magyarázza nevetve Jascha Heifetz — mert ez csak olyan bolondság, amit nem kell megírni. Pedig hát igazán ezt a valamit sohasem tudom elfelejteni. Egyszer, amikor Pesten voltam, egy vacsora, ami éjfélkor kolbászos bablevessel kezdődött és reggel ötkor hatalmas jókedvvel végződött, ettem először ebből a tortából. Mert ez a valami egy nagyszerű torta. Töméntelen réteg van benne, az egyik csokoládés, a másik krémes. Nagyszerű. Ha lenne itt egy magyar cukrászda, rögtön vennék három egész tortát. És egy hétig, mindennap ennék belőle. Megígérem, hogy elvezetem egy magyar cukrászdába Párizsban. Elkéri a címét, mert jobban szeret egyedül kalandozni. Távozás előtt még megérdeklődöm, mi igaz abból a szentimentális történetből, azzal a híres pesti operettprimadonnával? — Óh, — válaszolta Miszter Heifetz diplomatikusan — ezek a hírek is csak azt bizonyítják, hogy a zene egyre népszerűbbé válik. Az impresszáriója pedig idegesen szólt közbe: — Ez már nagyon régi história. * Másnap est® a magyar cukrászdában mesélték, hogy egy nagyon csinos, fekete szemű fiatalember, aki egy szót sem tudott se magyarul, se franciául és aki egy óriási amerikai luxusautón érkezett, három egész dobostortát kért. a. 1. „Egy éjszakai rablótámadás az ideálom . . '' — Egy éjszakai rablótámadás, ez az ideálom, — mondja ragyogó szemeikkel, amikor beszélgetni kezdünk. — Szeretem a kalandokat és mindig arról ábrándozom, hogy egy, eddig még sohasem átélt nagy kalandban lesz egyszer részem. Ebben bízom, amikor Párizs éjszakai lokáljaiban figyelem a szomszédjaimat, vagy ha Kalkutta vagy Szingapúr ezerfajta népessége között barangolok, az európaiakra az útleírások szerint oly veszélyes lebujokban. Egy művésznek — folytatta elgondolkodva — nem szabad elzárkóznia a világtól, nem szabad csupán művészekkel barátkoznia és csak a művészetével foglalkozni. Ma igazi művész csak abból lehet, aki ismeri az életet és állandóan kontaktusban van vele. Én szeretem az életet, új országokat, más városokat, idegen szokásokat, új embereket megismerni."Gazdagokat és szegényeket, előkelőeket és egyszerűeket, világhírű nagyságokat és jelentéktelen kisembereket. Mind érdekes és mind más. Én az inspirációimat a leghétköznapibb eseményekből szerzem. Apró impulzusok-ól, amelyek aztán összerakódnak és nagy élményekké fejlődnek bennem. — Van egy naplóm, amelyet egyelőre még nem adok ki, de ami egyszer azt hiszem mégis a közönség kezébe fog kerülni. Sok érdekes dolog lesz benne, hisz annyi minden történt bennem, olyan kora gyerekkorom óta járom a világot, annyi helyen fordultam már meg és annyi kalandon mentem már keresztül, hogy már ma 26 éves koromban is, egy vastag könyvre valót tudnék belőle összeírni. Sport és mozi — Szeretem a sportokat. Szenvedélyes teniszező vagyok, bár nem sokra vittem ebben a sportban. Rajongója vagyok az autósportnak és a repülőgépnek. Egyedül is szoktam repülőgépet vezetni. Nagyszerű érzés ez, repülni, sok ezer méter magasságban, lenézni a láthatatlan pontokra a földön és arra gondolni, mi lenne, ha most hirtelen leállna a motor és lezuhannék. Jaj, de rémesen nagyszerű ilyenekre gondolni. Szeretem a mozit. Magamnak is van filmgyáram. Kik a kedvenceim? Ezt nem tudnám megmondani, hisz mostanában annyi friss tehetség tűnik föl napról-napra odaát Amerikában, hogy lehetetlen közülök kedvenceket válogatni. Minden filmet szeretek, amiben komoly érték van. A film annyira szenvedélyem lett, hogy mindenüvé egy kis mozifelvevőmasinát cipelek magammal, amellyel megörökítek minden érdekes eseményt, amit látok. A nizzai virágkorzót, a híres embereket, akikkel találkozom, a MXaviadalokat, autószerencsétlenségeket, díszelőadásokat, elefántfelvonulásokat Indiában, kínai népünnepély, szóval mindent, ami érdekes és amit egyszer évekkel később majd újra át akarok élni, amikor emlékeim között böngészek. De addig is, minden úti felvételemet bemutatom Amerikában a nagyközönség előtt. — Mikor jön Pestre ? 1 (*) Az olasz operastaggione Bajazzók előadása. A Városi Színház olasz vendégei szombaton a »Bajazzók«-at hozták színre. Az előadás a kitűnő staggione gyengébb produkciói közé tartozott. Votto karmester ugyan ezúttal is pompásan irányította a zenei részt, a színpadról azonban*hiányzott az igazi elevenség és lendület. Maria Laurenti, aki múltkor Mimialakításával igen nagy sikert aratott, most bizonytalanul mozgott és isvadozóan énekelt Nedda szerepében. Caniót Tullio Verona játszotta, ennek a, tehetségre" tenoristának kultúrája könnyebben birkózik meg a deklamációval, mint az artózóval; »olasz« tenoristánál ritka fogyatkozás: csak bizonyos erőlködéssel tudja, megragadni a melódiák vonalát. Átható erővel kivágott magas hangjai után azonban nem maradt el a tapsvihar. Silvio szerepét Pariso Votto kis hanganyaggal, de finom kultúrával és őszinte költői bensőséggel énekelte: a mai előadáson a rokonszenves baritonista képviselte az iszazi zeneiséget. _ A színpad középpontjában természetesen ezúttal is Comendatore C. Galeffi állott, aki nemes felfogásban szólaltatta meg a Prológot és ragyogó énekestemperamentummal öntötte ki hatalmas baritonja nem mindennapi kincseit Tonio szólamában. Gareffi a Bajazzo-előadás után önálló hangversenyt adott. Elénekelte az Álarcosbálból René, és a Trubadúrból Luna gróf nasz áriáját, majd a Ficam-belépő után, mint ráadást, Rigolettó monológját. Galeffi ezúttal sem takarékoskodott a fortisszimókkal s így a Városi Színházat megtöltő közönségnél frenetikus tapsokat aratott. (Tóth) (*) Váljunk el. A Budai Színkörben szombaton délután a Váljunk el került színre. A vígjáték női főszerepében Góth Sándor nagyon tehetséges tanítványa, Jakab Mária mutatkozott be. A kitűnő megjelenésű, jó beszédtechnikájú fiatal színésznő első fellépése sikerrel járt. A közönség hangos tapsokkal fogadta Jakab Máriát, aki értékes ígérete a magyar színpadoknak. A férj szerepében Odry Árpád kitűnő volt. (*) Kalózok. Ez a címe Edouard Bourdet, a La Prisonniére szerzője új darabjának. Párizsban kerül színre. (*) Oscar Strauss új operettje. Oscar Strauss Párizsban dolgozik új operettjén. A címe: Hollywoodi mennyegző. Szövegét Jacobson és Hartwig Warden írták. (*) Figaro filmen. A franciák megfilmesítik Baumerchais Figaró-ját. Gaston Ravel rendezi a filmet. A főszereplők a Comédie Francaise tagjai. Scheveningenben lelkesen ünnepelték Dohnányit és a magyar filharmonikusokat Scheveningen, június. • •. Párizs és London után Scheveningen, ez a gyönyörű mondáin fürdőhely került sorra. A fürdőtelepen már napok óta egyébről sem beszélnek, mint Dohnányiékról, akiket a Kurhausbeli koncertek két állandó karmestere, Schneevoigt és Neumark is nagy érdeklődéssel vártak. Hogy minden jegy elkelt-e? Ez talán nem is a kellő kifejezés. Előkelő estélyi ruhákba öltözött hölgyek, frakkos urak töltötték meg a termet, előkelő holland patríciusok és a Scheveningen üdülő külföldiek közül azok, akik jegyhez jutottak. De itt voltak a hágai kis magyar kolónia tagjai is és sokan érkeztek Amszterdamból azok közül, akik tanúi voltak Dohnányi forró sikerének tavaly, amikor az amszterdami koncertházban Mengelberg zenekarát vezényelte. Szétosztják a műsorokat. A műsort fényképekkel illusztrálták. A zenekar 101 tagból álló csoportja, középen Dohnányival. Egy másik oldalon az orkeszter leírása, Dohnányi életrajza fényképpel. Pont negyedkilenc. A muzsikusok csendben, feltűnés nélkül elhelyezkednek. A nézőtér is elhalkul. Most jön Dohnányi. Hatalmas ováció fogadja, a közönség percekig tombol. Dohnányi a befejező taktusra emeli dirigensi pálcáját. Tapsvihar, a közönség szinte magánkívül tombol. Ünneplik a magyar filharmonikusokat és Dohnányit, aki most a Leonora-nyitányt, Mozart Piano-koncertjét, Dohnányi Auvaria Hungaricáját dirigálta. A szünet után Brahms első szimfóniájának C-mollját adták elő, amelyet szintén hosszas tapsvihar fogadott. A forró, de mindenképpen megérdemelt siker után beszéltünk Dohnányival, megkérdeztük ,hogyan van megelégedve az eddigi turnéval. — Párizsban és Londonban nagy sikerünk volt, Párizsban két koncertet adtunk, Londonban pedig az első koncert közönsége hangverseny után megostromolta a pénztárt jegyekért a következő koncertre. Zajos ünneplésben, lelkes fogadtatásban részesítettek bennünket mindenütt. Holnap Kölnbe megyünk és este már ott játszunk. Az útiprogram a következő: 23-án Heidelbergben, 25 én Zürichben, 27-én Münchenben játszunk s aztán indulunk haza. A hágai városi zenekar, a Sobeveningi fürdőváros társaság piros—fehér—zöldszalagos koszorút nyújtott át Dohnányinak, aki befejezésül a Rákócziindulót vezényelte. A magyar filharmonikusok és Dohnányi Ernő Párizs és London után újabb barátokat szereztek a magyar muzsikának és a magyar művészetnek. Hetiműsor VÁROSI SZÍNHÁZ: Vasárnap este/18 órakor a Tosca (A milánói Scala együttesével). Hétfő, szerda: A Gyurkovics-fiúk. Kedd: Aida (A milánói Scala együttesével). Csütörtök: Traviata (A milánói Scala együttesével). Péntek: Parasztbecsület és Bajazzók (A milánói Scala együttesével). Szombat: A milánói Scala-együttes búcsúestje. VÍGSZÍNHÁZ: Vasárnap este és egész héten minden este: A házibarát. MAGYAR SZÍNHÁZ: Vasárnap este: Yes. Hétfő: Nincs előadás. Kedd, szerda: Le Secret. (A párizsi Gymnase-színház vendégjátéka). Csütörtök, pénttak. .szombat: Yes. KIRÁLY SZÍNHÁZ: Vasárnap este és egész héten minden este: Szeretlek. FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Vasárnap este és egész héten minden este: Abris razzolja. BUDAI SZÍNKÖR: Vasárnap délután 3 órakor: Cigánykirály, este és egész héten minden este: A régi nyár. Péntek délután: Rigoletto. A vasárnap délután: A. Gyurkovics-fiúk. Színházak, hangversenyek és kabarék hírei 25-YES! Titkos Ilona YES-25! Mla este, jövő héten csütörtök, péntek, szombat Vasárnap, június 24-én tartja a Magyar Színház Yvain nagysikerű vidám operettjének, a YES-nek 25-ik előadását. Úgy ezen jubiláris előadáson, mint a jövő hétre kitűzött összes előadásokon a betegségéből felépült Titkos Ilona játssza a YES főszerepét. A YES ma este, a jövő héten a francia vendégjátékok után csütörtökön, pénteken és szombaton is színre kerül, mindenkor a premier ragyogó szereposztásában: Titkos Ilona, Szokolay Olg, Gombaszögi Ella, Berky Lili, Törzs Jenő, Huszár Pufi, Kertész Dezső, Sarkadi Aladár, Dénes György és Z. Molnár Lászlóval a főszerepekben. (—) Fodor Ernő oki. zenetanár áll. eng. m. zeneiskolájában, (Jókai tér 4.) a beiratások június 30-ig eszközölhetők, naponként 11—12-ig és 4—5-ig. (—) Rozsrovi közismert gyermekfelvételei 10.