Pesti Napló, 1929. január (80. évfolyam, 1–26. szám)
1929-01-08 / 6. szám
I Terta PESTI NAPLÓ 1929 január 8 9 A rendőrhatóság véget vet a „tetemvári csodának" Tódor rendőrfőtanácsos megtiltja a további búcsújárást és utasítja Szántó Józsefet, hogy költözködjék el a „látomás" helyéről . Kronberger kanonok, Farkas esperes és Enyedy református lelkész issljtó nyilatkozatai a tetemvári „látomás"-ról Miskolc, január 7. (A Pesti Napló tudósítójától.) A »temesvári csoda« karácsony vigiliája óta fűti a tömegfantáziát. A miskolci egyházak vezetőinek nyilatkozatai dacára és a rendőrségi intézkedések ellenére is tovább tart a népvándorlás a Tetemvárra, ahol a 211. számú házban egymásnak adják a kilincset azok, akik babonából, vagy kíváncsiságból látni akarják az orvosi vélemény szerint degenerált, hisztériára hajlamos, egyházi vélemény szerint pedig Istenről és a legáltalánosabb hitelvekről zavaros fogalmakkal rendelkező beteges képzelődésű boltiszolga jobbkezének kisujján a »keresztet«, amelyet karácsony vigiliáján nála mennyei fanyárban »megjelenő« Jézus Krisztus hagyott, jeléül és bizonyságául annak, hogy »nála járt«. A hatóság várakozó álláspontja és a vezető egyházi tényezők mélységes hallgatása most látszik megbosszulni magát, most, amikor egyrészt a fanatizmustól fűtött és babonától űzött tömeg minden csodatagadás és cáfolat, valamint rendőrségi intézkedés ellenére is kíváncsi a »stigmára«. Egyházi funkcionáriusok a „tetemvári csoda" ellen A megtett intézkedések következtében azonban most már végefelé jár a zarándoklat. Az egyházak vezetői kemény nyilatkozatokkal szembeszállnak a babonával, amelynek Szántó József beteges látomása adott tápot. Furcsa kérdésekkel ostromolják most már a boltiszolgát, akit a »látomásával« szemben megnyilatkozó cáfolat, sőt tagadás zavarba hoz és talán a legszívesebben abbahagyná az egészet. n —. Ha nem hisznek, ne jöjjenek ide, — ebben a kétségbeesett mondatban sűrűsödik össze a »tetemvári szent« egész védekezése és dadogó tiltakozása a vád ellen, hoszv ő és hozzátartozói anyagi hasznot akartak húzni a hiszékeny, babonában hivő tömeg naivitásából. Zavarára jellemző, hogy mialatt hősies nyugalommal mutogatja jobbkezének kisujján a »keresztet«, következetesen ismételgeti, hogy »a csoda« már csak néhány napig látható, mivel annak mutogatását az egyház megtiltotta. Azt azonban nem árulta el, hogy_ Tódor_ Árpád rendőrfőtanácsos, a miskolci rendőrkapitányság vezetőjének erélyes közbelépése vet véget a búcsújárásnak. A kapitányság vezetője ugyanis eltiltja a zarándoklást és úgy intézkedett, hogy Szántó Józsefnek el kell távoznia a »Tetemvárról«. Tódor főtanácsos intézkedéséről nyilatkozott a Pesti Napló tudósítójának: — Minden részletében ismerem a szetemvári csődüst. Intézkedtem, hogy a naiv embertömeg zarándoklata véget érjen. A legrövidebb időn belül rendőrhatósági intézkedés produkálok, emelyel megtiltom atetemvári búcsújárást és rendelkezem arra nézve, hogy Szántó József mai lakásából elköltözzék. Erre jogom van. Az istenség fogalmáról sejtelme sincs és a legegyszerűbb hitelvekről is tájékozatlan. Mikor Farkas esperes arra kérte, hogy mutassa meg neki ujján a »keresztet« Szántó József valósággal lámpalázzal felelte, hogy az »isteni jel« most nem látható, pedig megelőzőleg még egészen megvolt. A keresztes boltiszolga Enyedy Andor református lelkésznél is volt. Erről Enyedy lelkész a következőkben nyilatkozik: „Nem vett magához Úrvacsorát, nem konfirmált"... — Szántó József csütörtök délelőtt megjelent nálam. Arra voltam mindenekelőtt kíváncsi, hogy miben áll az ő reformátussága. Kérdéseimre megvallotta, hogy bár reformátusnak született, hittanórára, istentiszteletekre járt, nem vett magához úrvacsorát — a református egyházhoz tehát őt semmi lelki szál nem fűzi, állítólag azért, mert őt mindig a katolikus hit vonzotta. Mikor a katolikus hit tartalma, tanításai felől érdeklődtem tőle, arról sem tudott semmit. Egész vallástudománya az apostoli hitforma elmondásában áll. Teljes vallási tájékozatlanságra vall nála a bűntudat és a bűnismeret teljes hiánya is. Azt állítja magáról, amit néki a jelenésben állítólag az Úr Jézus mondott, hogy: »az ő lelke tiszta a bűntől, véve a nőktől«. Eddigi életéről vett értesüléseim éppen nem támasztják alá ezt az ő állításait, de a bűntudat kötelezettsége alól különben is csak a gyermekek és az elmebetegek vannak kivéve, akik a Krisztust és Istennek ő benne és ő általa kijelentett akaratát, erkölcsi követelményeit, parancsait nem ismerik és magukat és életüket a tökéletesség mértéke alatt megítélni nem tudják. Ha még ezeket a bár későn jött nyilatkozatokat kiegészítjük a miskolci munkásbiztosító pénztár egyik Szántó Józsefet sokáig kezelő orvosának azzal a kijelentésével, hogy a boltiszolga degenerált és erősen hisztériára hajló hipochonder és megdöbbentően képzelődő és erős képzelőtehetségű, akkor semmi kétség nem lehet aziránt, hogy a tetemvári csodának végeszakad és hogy a boltiszolga, néhány nap múlva a rendőrhatóság intézkedése folytán megtörténő kényszerű lakásváltoztatása után — visszatér eredeti foglalkozásához és »stigmával« a kezén folytatja életét ott, ahol abbahagyta: a »csodarabbikkal« rokonságot tartó miskolci kereskedő üzletében... L. E. Milyen a boltiszolga „stigmá"-ja Most újból megszólalt a boltiszolgalátomásáról Kronberger József apátkanonok, aki az újságíróknak hozzáintézett kérdésére úgy nyilatkozott, hogy a tetemvári csodáról csak újságközleményekből tud. Péchy Alán minorita rendfőnöktől hallotta, hogy Szántó József egyik ujján, a bőrön egy hosszúkás vonás látható, és egy nagyon halvány keresztező vonás. Ez azonban akárkinek a bőrén előfordulhat. Csodáról, vagy menynyei jelenségről beszélni nem lehet. Farkas István református esperes úgy nyilatkozott az újságíróknak, hogy ismeri a boltiszolgalátomásának minden részletét, sőt annak hátterét és üzleti természetű előzményét is. Szántó József két asszonnyal nála is megjelent és bejelentette, hogy a református egyházból kilép. Az esperes az áttérési, illetve kitérési ügyeket intéző lelkészhez utasította. A lelkész a boltiszolírát kikérdezte, hogy megismerje annak egész lelki összetételét és vallásos felfogását. Meglepetéssel tapasztalta azonban, hogy a »stigmatizált« Szántó József vallási és dogmatikus kérdésekben teljesen analfabéta. Saját bevallása szerint karácsonyig templomba nem járt, úrvacsorát nem vett magához és nem konfirmált, és imádkozni egyáltalán nem tud. Beszélgetés Simon Böskével, a Balatoni Tündérrel, akinek nincs rúzsos doboza, nem akar férjhez menni a walesi herceghez és maga sem tudja, hogy miért ő lett a Miss Hungaria minek! Higgye el, még itt(Saját tudósítónktól.) Személynök ucca 9/11. Becsöngetünk a hatodik emeleten. — Miss Hungariát keressük. — Kitt... Ja, a Bözsike kisasszonyt? Az ebédlőasztalnál egy feltűnően finom arcú, bájos szőke lány ül tévécsésze és egy halom felvágott előtt. Kicsit elpirul, amikor kezet foguunk. Tizenkilencéves, egy keszthelyi orvos lánya és vasárnap komoly urakból álló zsűri 218 jelentkező között őt találta a legszebbnek. — Tele volt a terem emberekkel, jelöltekkel, mamákkel? Mondtam, hogy nem, zsom sincs . . . Átmegyünk a szalonba.Miss Hungáriát mamája megmutatja a táviratokat, amelyekben a keszthelyi aranyifjúság gratulál a lányának. Az kerül szóba, hogy külföldön, különösen Amerikában, ilyen alkalomkor házassági ajánlatokkal ostromolják meg a győztest, Simon Böske, a Miss Hungáriás nevet. — Ostromról, de még csak némi offenzívakísérletről sincs szó... — Talán külföldön. — Nem. Valami rendes polgárhoz fogok férjhez menni. Nem mennék a walesi herceghez... De az egész ügy még korai... Most meglepetés következik. Simon Böske nem akar színésznő lenni, pedig nagy titokban valamikor tanult énekelni. Esetleg filmről lehetne beszélni. És szenvedélye is csak egy van: teniszezni. .. Pár hét múlva elutazik mamájával Párizsba. Itt választják meg a »Miss Európát”, aki áthajózik Amerikába, ahol a »Miss Európa« és a Miss Amerikán között dől el, hogy ki lesz a világ legszebb lánya. —Nem tudom, mi lesz Párizsban. De ez nem fontos, én nem drukkolok... nem hiszem el, hogy én leszek..» Egyelőre nagyon örülök ennek. A szekrényből kivesz egy hatalmas nemzetiszínű szalagot. Arany betűkkel van rá kihímezve: — Miss Hungária ... Most, ahogy felkel a helyéről, látjuk, hogy milyen szép alakja van. Megmondjuk. Legyint: — Voltak ott szebbek is, — mondja nagy komolyan. (Látogatásunkkor nem mondtuk meg, de azt hisszük, ő sem gondolta ezt komolyan.) Most a mamája veszi át a szót. Megtudjuk, hogy Hungária kisasszony szorgalmasan tanul németül és angolul és nagyon népszerű a keszthelyi társaságban. Ebben a pillanatban Hungária kisasszonynak eszébe jut, hogy színházjegyük van. Majdnem elfelejtkezett róla, nem csoda... Délelőtt fényképészek rohanták meg, délután Zádor István festőművésznél ült... A szekrényből előveszi azt a ruhát, amelyben a zsűri elé állt. Egyszerű kék krepp-szatén selyemruha, dekoltázs nélkül, csipkegallérral és manzsettával. Elvonul és pontosan három perc — órán néztük az időt — múlva megjelenik. Azok, akik tudják, hogy mi az, mikor egy nő készül valahová, tudják, hogy ez mit jelent. A bájosMiss Hungáriát, ezt a versenyt is megnyerte... (B. B.) Miss Germánia: Irma Höfer és Miss Hungária: Simon Bözsi (jobbról). Németország és Magyarország képviselői a galvestoni nemzetközi szépségkirálynő-választáson kal, papákkal és kíváncsiakkal — meséli, de közben nev feledkezik meg a felvágottról — és egyszerre csak kihirdetik, hogy a »Miss Ilungairiar, a 116-os lett. Mármint én... Istenem, én már átmentem ilyesmin, egyszer én lettem aBalaton tündéren, de az otthon volt Keszthelyen ... Maurice de Waleffe kézenfogott, odavitt újból a zsűri elé, a zenekar Himnuszt játszott, aztán nem tudom, hogy jöttem ki a teremből az utcára, ahová egy rendőrtisztviselő vezetett le s ahol éljeneztek... Egy pillanatig népszerű voltam ... Megkérdezzük, milyen érzés hivatalosan is a legszebb lánynak lenni. Gondolkozik. — Semilyen. Különösen akkor, ha az embernek szintén megvolt a maga jelöltje. Én azt hittem, hogy az a lány a legszebb, aki velem együtt jutott be a döntőbe... — Ez különben érdekes volt. Egy nagy reflektorral megvilágítottak bennünket, hogy jól megnézhessenek. Tőlem megkérdezték, hogy sohasem használok festé a nagyszerűen üdítő borsmentás fogpaszta a csúnya színű fogkövet Tubus 60 fillér, nagy tubus 1 Pengő