Pesti Napló, 1932. január (83. évfolyam, 1–25. szám)
1932-01-06 / 4. szám
20 Szerda PESTI NAPLÓ 1032 január 6 SZÍNHÁZ ÉS MŰVÉSZET A festő arcképe Írta: Sebestyén Károly val önarckép! Ne is tessék gondolni rá. Mindennapos téma s az én témám minden inkább, mint köznapi. A festőt ezúttal más festi. Vagy legalább is megpróbálkozik az izgalmasan érdekes feladattal. As írót oly gyakran pingálták festők, hogy most visszaadja a kölcsönt és ő ír le egy festőt. Igaz, hogy a hőse rá is szolgál erre a kitüntetésre, amelynek értéke felől nyilván eltérők lesznek a vélemények. A hőse őszintén szólva nem is hős, hanem hősnő. Egészen nőies nő, gyengéd, halk szavú, érzékeny, az esecsszusig finom. Neve? Talán keresztül döfne azzal a szomorú, barna, álmodozó szemével, ha itt a nagy nyilvánosság előtt elárulnám. Én szeretem Clara-nak hívni, a nér eredeti latin jelentése miatt. Clara... tiszta, ragyogó, kincs. Híres? A hírnévvel egyelőre baj van. A nagy finomság útjában áll a nagy hírességnek. De én szertüti meg vagyok győződva róla, hogy egy napon a nagy tehetség diadalmaskodni fog még a nagy finomságon is. Valamikor a legnagyobb magyar vagyonok egyikének örököse volt: ma kiszámított garasokból él. Előkelő mágnáscsalád sarjadéka, de soha főúri rangját képein nem szignálta. Volt férje, fiatal, szép, daliás — ma elhagyatottan él húgával, két test egy lélek. Van valami meseszerű, talán inkább álomszerű Clara lényében, mintha jelen nélkül a múlt és a jövő között lebegne. Mintha csillogó színeinek, hullámzó vonalainak, vibráló levegőégének, mozgalmas felhőinek képzelt világába elvarázsolva nem is érzékelné a valóságot. Műtermében él, de nem él műtereméletet.,ívem lát rajongó társaságot, nem fogad mondani vendégeket, nem rendez privát vernisszázst. Csak fest és dolgozik a megszálltak vakbuzgalmával, de ihletével is. így dolgoztak a renaissance mesterei, csöndes elvászultságban és elvonatkozottságban, fanatikus hittel abban, amit törekedtek elérni, de soha el nem érhettek a tökéletessé,így dolgoztak vásznaikon és így hoztak önmagukon. Clara folyton keres és folyton elégedetlen önmaga. Ritkán JMIWMMMMP fA&MS 3 és akkor is szinte bocsánatot kérve, hogy ilyen semmiképpen sem illő szerénytelenségre ragadtatta magát-És a képekszáma nő, az atelierben egyre zsúfoltabb a tér, a művész mind gazdagabbá gyarapszik a tárgyválasztás leleményében és kéntyességében, a tónusok lágyságában és finomságában, a színharmóniák merészújdonságában. Egy nagyszerű, meglepő, minden hozzáértőt "elragadó kiállítás anyaga halmozódik fel. De ez a kiállítás nem jön létre. És Clara csak töredékekben kerül a kritikusok és a műértő közönség elé. És Clara a töredékben nem Clara. Mikor Goethe Assisi-ben járt és az antik templomot meglátta, elragadtatva kiáltott fel: Milyen egész, Clara művészi egyénisége is egész. Aki részekben kapja, azt a részlet könnyen megtévesztheti. Clara osuvre-je csodálatosan egységes. A kételkedés bele fog kötni a szóba és azzal fogja meggyanúsítani, hogy modoros. Hogy mindig önmagát ismétli, ,, mert nincs új mondanivalója. Pedig éppen ellenkezőn, van: minden képében újjá születik. Párizsi "tájai a Bois-ból, a Champs Elysées kertjéből, a Montmartre festői kalyibaról annyira telítve vannak couleur locale-iak, hogy a helyszínével a hely illatát is lehellik. A Pont Néniről látni a város egy szögletét, a híd alatt folyik a Szajna: ez a városrészlet a régi Lutetia Parisiorum-ból maradhatott volna itt; ez a víz csak a Szajna lehet. Ie otthon van a Tisza partján is. A sárga víz, a magyar folyó vize nyugtalanul kavarog sík medrében. Görbéje belehasít a nagy Magyar Alföld göröngyeibe. A szántó mellett húzódik az út keskeny vonala. A levegő — forró augusztus délelőtti levegő — ,tele van villamossággal. Nyugaton már viharokkal terhes fellegek gyülekeznek. A táj tele van sejtéssel, lélekkel, magyar ihletéssel. A kép egyúttal dráma, amelynek hatalmas feszültsége van. Férfias erő, határozottság, szilárdság vezeti e gyengéd nő ecsetjét, ha témája férfias erőt, határozottságot, szilárdságot követel. S viszont női aktjai lehelletszerűen finomak, bájosak, néha szinte tündöklők, folt és törés nélkül valók. Miért? Nem mintha hajlama volna az édeskés modorra, de mert szereti a szépséget és kerüli mindazt, ami alacsony, ami rút, ami közönséges. Mert azt vallja, hogy a művésznek nem lehet feladata az, hogy a szennyben vájkáljon. A művésznek az a tiszte, hogy lelke fenekéről mennél több tiszta szépséget hozzon a felszínre, hogy elárassza a maga lelki tisztaságával, fénylésével, igazságaival éjt a rút és hazug világot. De vájjon a művészet maga nem a legszembeötlőbb, a legkézzelfoghatóbb hazugság? A szőlő, melynek nedve nincs, a barack, melynek íze nincs, a mozgás, amely nem mozog, az élet, amely nem él, a tér, amelynek csak két kiterjedése van? • J C-Sara boldogan mosolyog, ő is megkérdezi Pilátussal: «Mi az igazság?« És elvonultatja előttem álmokból és mesékből szőtt tarka-barka világát. A pasztelles lágyaágú, olvadékony színekét; a reszkető levegő gyöngyöző trilláit; az alföldi napsütés heroikus harsogását, az Eiffel-torony égbeszökkenő karcsapását. Most érzem, hogy felujjong örömében, hogy nem gyötrik a kétségek, nem fáj neki az ismeretlenség csak obscur-je. El van szánva rá, hogy holta napjáig meg fog maradni ebben az előkelő, letompított félhomályban. De alkotásai harcra indulnak a lemondás, a splendid Isolation ellen. Elvágyakoznak csöndes tanyájukról, amelyet börtönnek éreznek. "A napfényre, a nyilvánosság roppant nyílt tereire törekesznek. És vonszolják magukkal azt is, aki életbe hívta őket: a szülő anyjukat. Nyilvánvaló, hogy ők,is értenek latinul. S ennélfogva tudják, hogy Clara nemcsak tisztát és ragyogót jelent, hanem híreset is. „ Németh Mária Budapestre érkezett és nyilatkozik a bécsi afférról (Saját, tudósítónktól.) Someth Mária kedden délután Budapestre érkezett.. A művésznő pesti rokonainál szállt meg. Este végignézte az Operaházban az előadást. Felvonás közben a bécsi afférról és terveiről beszélt. Kijelentette, nem haragszik Bécsre, csak nem kívánja magát továbbra is kitenni annak, hogy szerződéseit az osztrák parlament minduntalan felborítsa. A bécsi Operával kötött két szerződését érvénytelenítette most az osztrák törvényhozás, ezért nem akart egy harmadikat kötni, hogy esetleg néhány hónapon belül azt is törvényhozásilag hatálytalanítsák." Fáj a szíve, hogy a bécsi Operától meg kellett válnia, de piáskép nem tehetett. Az affér után természetesen első útja haza, Budapestre vezetett. Itt marad hétfőig, csütörtökön a Trubadurban, szombaton a Toscában lép fel.. A budapesti Operahasbm -különben először énekli a Toscát. .Budapestről Prágába meg Ri azután- Berlinba Szólítja egy..több hónapos, szerző^ díte,aaiajé--»teelU'lfo»(«earf», Pdti még egy ví^^^n^fte! után Ostende".következik. (*) Gombaszögi Ella szerdán Bécsbe utazik próbálni. Megírtuk, hogy Reinhardt, színháza, a Theater in der Josefstadt január közepén bemutatja Ináig Ottó vígjátékát, A tororkói menyasszonyt, s Brumné szerepét Bécsben is Gombaszögi Ella fogja játszani. Hosszú ideig tartott, míg a Josefstaedter Theater igazgatósága végleg megállapíthatta a bemutató terminusát, mert Fodor László vígjátéka, a Rulett állandóan táblás házak mellett került színre. Most aztán ki- Gomb,maigVa tűzték hídig Ottó vígjátéka bemutatójának napját s Gombaszögi Ellát , sürgönnyel hívták próbálni. Gombaszögi Béla a következőket mondja: — A szerep német szövegét már két héttel ezelőtt megkaptam, s teljesen betanultam. A tanulásban egy bécsi nyelvtanárad segített, noha tökéletesen bírom a német nyelvet. Szerdán délben, utazom Bécsbe és a csütörtöki próbán már résztveszek. Ez lesz az első külföldi vendégszereplésem. Félek-e tőle! Egyáltalán nem. Inkább kíváncsi vagyok, mi lesz az, eredmény. Békeffi konferansziról beszél a város. LSyua'IQUU f(JU 15 ~ pE^OC. (*) Paulay Erzsit megoperálták. Ceruttine Paulay Erzsi, a Nemzeti Szcínsz volt, művésznője, tíz napra Budapestre érkezett rokoni látogatásra. Néhány nappal ezelőtt epefájitalvakról panaszkodott, beszállították a Fasör-szanatóriumba, ahol az orvosok kijelentették, hogy meg kell operálni. A műtétet kedden délben végezte Ádám Lajos professzor. Az operáció kitűnően sikerült és Paulay Erzsi tíz-tizenkét nap múlva elhagyhatja a szanatóriumot. (*) Gyenge Anna sikere, a newyorki Metropolitan Operaházban. Gyenge Anna két év óta a philadelphiai Grand Opéra Comique„primadonnája. Ugy,mázt az előkelő rangot tölti be ehnél a társulatnál, mint Jeritza Mária a Metropolitannél. A Grand Opera Comique a szezon elején sikerrel mutatta be Alban Berg modorn operáját, a liozzek-et. A Metropoliten Operaház igazgatósága a siker hatása alatt meghívta vendégszereplésre a philadelphiai együttest, Gyenge Annával a női főszerep alakítójával. A philadelphiaiak elfogadták a meghívást,és a zenekart Leopold Stokovszky dirigálta. A siker igen nagy volt New Yorkban. A kritikák a legnagyobb elismerés hangján írtak Alban Berg muzsikájáról és Gyenge Anna művészi játékáról és gyönyörű hangjáról. (*) Január 20-ig lehet pályázni a Városi Színházra. A Városi Színház ügyében kedden megtörtént a döntés. Január 20-iki lejárattal pályázatot írnak ki a Városi Színház épületére. A feltételek szerint szubvenciót a város a bérlőnek nem ad, az épület karbantartását sem vállalja. A vállalkozónak legalább 160 000 pengő forgótőkét kell igazolnia, az ajánlat benyújtásával egyidejűleg 30 000pengő bánatpénzt kell letenni, amely az ajánlat elfogadása esetén biztosítékul szolgál. (*) Josef Schildkraut , sikere Nev.yorkban. .Josef Schildkraut, aki most hosszabb időt töltött Bécsben, viszszautazott Newyorkba, hogy ott ismét angol nyelven játsszék. A Majestic Theaterben játszotta el a Statiszták című színdarab főszerepét. A darabnak és Josef Schildkrautnak szokatlanul nagy sikere volt. Hetekre előre elkeltek a jegyek. Ez igen nagy szó most Amerikában, mert Newyork 64 színháza közül csak 24 működik, és eközül a 24 közül is csak kevés az olyan színház, amely hasznot tud felmutatni. FEDÜK 3É lKÜB vendégjátéka Január 6. január 9. január 10. £í lUJJ SZeFeSCTT! Január 7-én IV. Filharmóniai hangverseny Főpróba 10-én, előadás 11-én. Vezényel Dohnálnyi Ernő, közreműködik Csuka Béla. A nagyszerű műsoron Bach—Vivaldi 4 zongorás verseny, játsszák: lischer Annie, Földes Andor, Heimlich Lajos, Kilényi Eduard, Brahms: II. szimfónia, Ravel: Ilolero és kiadó: Csellókoncert (iíjdonság), Jegyek Koncertnél és az Opera pénztáránál. * A Koncert 2 nagy zongoraestje . ••' -. Dohnányi: Beethoven-est ..«.. . • -- ... • Jegyek 1-től 6 pengőig. Cortol Chopin-est 29 Koncertbérlet IV. est. Jegyek Koncertnél. Waldbauer-kvartett 13-án Műsoron: Lujtha II. vonósnégyes, Beethoven: Bis-moll vonósnégyes op. 131. és Brahms, Clarinett kvintett, (Koncert. Kreisler Lehr. 28 ("január 6 helyett) egyetlen hegedűestjére jegyek már kaphatók. (Koncert.) * Sauer zongoraestje 14-én (V) Zsúfolt ház fogja ünnepelni az örökifjú mestert. Jegyek Bárdnál és a Zeneakadémiában. (Szász.) Gál Gyula—Fehér Artúr a vasárnapi Kiss József estén a ICssZíbibiVerseket szaval, jak. (Z. y.6.) Jegyek Rózsavölgyinél és a Zeneakadémián. (Bán-iroda.) * Péchy Blanka - Csortos Gyula a vasárnapi Kiss József-estén nagyszerű műsor keretében a Labas Szornyt, Anyaszívet,'Szomor Danit is elmondják. (Bán-irode.) • ' — A »Nyugat« jubileumi nagyestje, jan. 10. Pódiumon a '.-Nyugat' • összes munkatársai. Jegy Rózsavölgyinél, Zeneakadémián. (Studio.) » — Kentner Lajos Beethoven estje jan. 19. Jegy Rózsavölgyinél. (Studio.) & Kilips József a karlsruhei Opera főzeneigazavalójának zenekari estje holnapután jan. 8. Pont '/«» Csajkovszky: Patetik és Schubert Il-moll, Bach-Hubay: Chaconne. (Rózsavölgyi.) Január 1. Itt Ba'azzióc Január 11. venlés-játéka i?Január 10-én, délután 3 órakor a Molnir a?anda és Cse- rényi Jus! felléptével VÁROSI szjjvH&zmmmmmi