Pesti Napló, 1932. december (83. évfolyam, 270-294. szám)

1932-12-25 / 290. szám

PESTI NAPLÓ 1932 december 25 Vasárnap J­ön az Elektromos Művek és a BBSzKMR tarifareformja Borvendég Ferenc alpolgármester a Pesti Napló útján bejelenti, hogy az új esztendőben „átmeneti“ tarifareformot valósítanak meg a két nagy közüzemnél . Rövidesen megállapodnak a Talbot-centráléval 7 A jövő év folyamán megkezdik a tabáni közművek építését . Még a télen hozzálátnak a benzolgyár felállításához - 71 Boráros-téri híd építését is megkezdik a jövő esztendőben „Előre lát­ható­an a jövő évben is fokozottabb mértékben kell a főváros kiadásait mérsékelni . (Saját tudósítónktól.) Legkorábban van bent hivatalában. . Az alpolgármesteri várószoba kora reggeltől délutánig zsúfolt, refe­rensek várakoznak hatalmas aktacsomagokkal, üzemvezetőt­ jönnek jelentéseket tenni, közben csilingelnek a telefonok és a fő­város nagyhatalmú alpolgármes­tere, dr. Borvendég F­erenc, meg­állás nélkül dolgozik. Középtermetű, szikár alakja nem kelti nagy erő látszatát, pe­dig óriási energiát fejt ki. Rövi­den tárgyalómévi nagyon udva­­riorvendég Ferenc riaskodik, mégis nagyon sok híve van s ezek olyanokból rekrutá­­lódnak, akiknek a város jövője, érdekei szívén feküsznek. A nehéz éveket a főváros talán keresz­tül sem tudta volna vergődni összeomlás nélkül, ha Borvendép Ferenc alpolgármester erős kézzel nem irányította volna a főváros hajóját. A város nagyüzemeinél semmi sem történhe­tik az ő tudta nélkül. Ezek a nagy városi üzemek m­ost különösen fontosak, hiszen a székesfőváros pénzügyi egyensúlyának fenntartásához nagymér­tékben hozzájárulnak. Természetes, hogy elsősor­ban az üzemi tarifákat tesszük szóvá s rámuta­tunk arra, hogy a közüzemi szolgáltatások egység­árai túl magasak és ezek az üzemek talán túlsá­gosan sokat fizetnek be a községi háztartás pénz­tárába. Mi is az üzem célja? Borvendég alpolgármester, amikor ezt a meg­állapítást feléje szegezem, habozás nélkül vála­szol: — A panaszolók figyelmen kívül hagyják azo­kat az indokokat és célkitűzéseket, amelyek a fő­­város törvényhatóságát vezették, amikor ezeket a nagy vállalatokat, közüzemeket létesítette vagy megváltotta. Az elhatározás rugója nem az volt, hogy ezek az üzemek, kereskedelmi vállalkozások­ból szociális jellegű intézmények legyenek, hanem, hogy az a haszon, amelyet a monopolisztikus szol­gáltatások szolid üzleti alapokon történő vezetése mellett nyújtanak, a közületnek álljon rendelkezés­­ére és a közület céljait szolgálja. Ez az elgondo­lás vezette mindazokat a külföldi nagyvárosokat is, amelyek a lakosságuk szükségleteit szolgáló monopolisztikus jellegű vállalatokat saját kezelé­sükbe vették. Nem lehet azt állítani, hogy a fő­város üzemeiből aránylag nagyobb hasznot húzna, mint általában a hasonló viszonyok között lévő nagyobb városok. 1931-ben az összes üzemek és vállalatok 8,799,000 pengő felesleget szolgáltattak be és majdnem ugyanebben a keretben mozog az 1933. év előirányzata is, amikor a felesleg a szá­mítások szerint 8,790.000 pengő lesz. ■ A továbbiakban azt hangoztatta az alpolgár­mester, hogy ezt az üzemi felesleget nem lehet soknak mondani, hiszen a városi üzemek felesle­gei alig érik el a befektetett vagyon normális ho­­zadékát. 1925 óta változatlanok az üzemi egység­árak, annak ellenére, hogy a községi bevételek ál­landóan csökkentek. — Ma az a helyzet, — folytatta Borvendég al­polgármester — hogy például, ha az elektromos áramszolgáltatás általános eladási ára nem is vál­tozott, a tényleges értékesítésből adódó átlagár évről évre csökken. 1926-ban kilowattóránként az átlagos bevétel 32­46 fillér volt, 1929-ben már 26,82, 1931-ben pedig 23,85-re esett, a folyó évi várható eredmény pedig előreláthatóan 22 fillér körül ala­kul ki. Nyugodtan kijelenthetem, hogy a külföl­dön sincs vállalat, amely azonos termelési és fo­gyasztási viszonyok mellett olcsóbban szolgáltas­son áramot. Mindezekből azt állapítom meg, hogy a közüzemi szolgáltatások egységáraiban egyálta­lán nincs túlzott megadóztatás. Csökkenő kiadások A főváros fogyasztóközönségét elsősorban az érdekli hogy lehet-e az üzemi díjakat csökkenteni és mód van-e arra, hogy a főváros azt a bevételt, amelytől ennek folytán elesne, mással pótolja . Mielőtt erre a kérdésre felelnék — mondotta Borvendég alpolgármester — rá kell mutatnom a főváros költségvetésének alakulására. Az 1929. évi költségvetés a kiadásokat még több mint 212 mil­lió pere­őben, az 1932- évi már csak 184 millió pen­gőben irányozta elő, a jövő évre pedig 166 (10 990 pengő a kiadási előirányzat. A valóságos ered­mény az idén úgy a kiadásoknál, mint a bevéte­leknél 160 millió pengő körül fog kialakulni. A községi háztartás kereteinek ez a nagymérvű, majdnem 25 százalékos, megszorítása mutatja, hogy figyelembe vettük az egyre romló gazdasági helyzet adta szükségszerűséget és nem kíséreltük meg a bevételeknek a közterhek fokozásával való emelését, vagy egy nívón tartását, hanem a reali­tásokat mérlegelve, a kiadásokat a régi bevételi források alapján tényleg elért bevételek közé szo­rítottuk. Pedig a feladatok éppen a nehéz gazda­sági helyzet következtében nem csökkentek, ha­nem szaporodtak. A folyó és előreláthatóan a jövő évben is még fokozottabb mértékben kell a kiadá­sokat a bevételek által szabott határokra mérsé­kelni. Minthogy a mai gazdasági helyzetben nem lehet gondolni arra, hogy a főváros háztartása­ új bevételi forrásokat szerezhessen, a közüzemi díjak leszállításából előálló hiányt a kiadásoknak újabb csökkentésével kellene kivédeni. A kiadásainkat azonban tovább csökkenteni már nem tudjuk anélkül, hogy annak bizonyos vonatkozásokban a közre káros, kihatásai ne lennének. Az üzemek ki­adásainak a csökkentésében is elmentünk már addig a határig, ameddig az üzemek érdekeinek veszélyeztetése nélkül elmehettünk.­­ Nem látok tehát lehetőséget az üzemi szol­gáltatások egységárainak csökkentésére, mert ez a székesfőváros háztartásának megrendülésére vezetne. Megjegyeztük ekkor, hogy egy tarifacsökken­tés esetleg a fogyasztók számának szaporodását jelentené és így az üzemek bevételei is növeked­nének. — Ezt különösen az Elektromos Művekkel és a "BESZKÁR-ral szemb­en hangoztatják, — válaszolta az alpolgármester. — Elismerem, lehetnek idők, amikor a tarifák leszállításával emelkedik a bevé­tel. Ez azonban csak fejlődő, állandó, egészséges mozgásban lévő gazdasági viszonyok között vár­ható s nem ma, amikor a gazdasági romlás egyre mélyebb lesz s a jövedelmek egyre fokozódó csök­kenése miatt a magángazdaságok, a magánháztar­tások is kénytelenek, miként a közületük, a legna­gyobb mértékben takarékoskodni és a közüzemi szolgáltatásokat csak a legszükségesebb mérték­ben veszik igénybe. A közüzemi díjak leszállítása tehát csak ezt a takarékosságot fogja megköny­­nyíteni, de az üzemi bevételek fokozására annak semmi kihatása nem lenne. Borvendég alpolgármester tehát azon az állás­ponton van, hogy az üzemi egységárakat csökken­teni nem lehet. Mégis némi tarifacsökkentésre ki­látás van az új esztendőben, s erről a következőket mondotta: “ Tanulmányozzuk annak lehetőségét, miként tudnánk az üzemi szolgáltatások egységáraiban jelentkező terhet arányosabban, méltányosabban úgy elosztani, hogy annak súlya kevésbé legyen érezhető. Ezért foglalkozunk tarifareformmal úgy a BESzKAR-nál, mint az Elektromos Műveknél. Előre megnyugtathatok mindenkit, hogy a tarifa­­reformmal nem tervezünk semimi olyat, ami bár­mily mértékben nyíltabb vagy burkoltabb eme­lést, vagy drágítást jelentene. Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy az ilyen reformok a mai vi­szonyok között az üzemi eredmények szempontjá­ból nagy kockázattal járnak, tehát egyelőre csak átmenetinek szánt kísérletek lesznek és további sorsukat az dönti el, alkalmasak-e az üzemi b­e­­vételeknek a mai helyzetben elérhető stabilizálá­sára, vagy nem.­­ 6 és 10 filléres szak­asz­jegy A tarifareformokon, melyeket az alpolgár­mester kilátásba helyez, most dolgoznak a főváros illetékes szervei. Kü­önösen a BESZKÁR tarifa­reform-tervezete figyelemreméltó. Egészen kis út­vonalakra hatfilléres szakaszjegyek szólnának, az öt-hat m­egállónyi távolságra utazók tízfilléres szakaszjegyet váltanának. A szakaszbeosztást megfelelően átdo­goznák Egyszeri átszállásra a húszfilléres jegyet váltanák, a többszörire, tetszés­szerinti útvonalra használható átszállójegy ára harminc fillér lenne. A kültelkiek számára negy­venfilléres távolsági jegyet léptetnének életbe. A villam­ostarifa januárban már a közlekedési szak­­bizottság elé kerül megvitatás végett. Mi tesz a bán­hi­dai cent­rá­léval ? Az elektromos tarifareform természetesen szo­ros összefüggésben áll a bánhidai centrálé meg­váltásának kérdésével. Mikor erre vonatkozólag intéztünk kérdést az alpolgármesterhez, a követ­kezőket válaszolta: — A bánhidai áramfejlesztő teleptől való áramátvétel rendezése ügyéb­en a tárgyalások fo­lyamatban vannak és remélhető, hogy azok a szé­kesfőváros érdekeit kielégítő módon rövidesen be­fejezést is nyernek. Éppen ezért e kérdésről nem kívánok nyilatkozni. Tabán — 40 millió Aktuális problémája az új esztendőben a fő­városnak a Tabán felépítése. — Ez a probléma — mondotta az alpolgármes­ter — tényleg már régen megérett a rendezésre. A Tabán területének kisajátítása és a közművek­nek megépítése a főváros számára 40 milió pengő kiadást jelent. A tervezési munkálatok folyamat­ban vannak és amennyiben a mai nehéz viszonyok között a közművek építéséhez szükséges mintegy 10 millió pengőt biztosítani tudjuk, nem volna an­nak akadálya, hogy az utaknak és a közműveknek a megépítése a jövő év folyamán meg is kezdőd­jék. A Tabán építése különösen alkalmas volna arra, hogy a mai nehéz viszonyok között a mun­kanélkülieknek szükségmunkát adjunk. Közmunka szempontjából ugyancsak nagy je­lentőségű volna, ha végre megkezdődne a Duna­­hidak építése. Mikor erre vonatkozóan­­n­éztünk kérdést az alpolgármesterhez, a következő választ kaptuk: — A főváros az ingatlan átruházási illetékből befolyó összeget havi egyenlő részletekben bo­csátja a hídalap céljaira. Ebből az összegből ezidőszerint a Boráros­ téri híd vasszerkezeti mun­kái készülnek. Remélem, hogy a jövő évben már megkezdő­detnek a híd tulajdonképpeni építési munkálatai is. Az óbudai híd pályázata már el­dőlt és ezidőszerint a részletes tervezés folyik. Érdekes beruházást vett tervbe a főváros, amikor elhatározta, hogy benzolgyárat létesít. A belügyminiszter a termelendő benzol kincstári haszonrészesedéséről nem mond le és ez az egész terv megvalósítását veszélyeztette. — A benzolgyár építésére vonatkozó terveket — mondotta borvendég alpolgármester — a bel­ügyminiszter már jóváhagyta és bár olyan kikö­tés történt, amely a főváros eredeti elgondolásá­nak nem egészen felel meg, mégis a benzolgyár építése már elh­atározottnak tekinthető. A közeli hetekben a kormányhatóságnak kikötéseit a köz­gyűlés elé terjesztjük és az építkezést még a tél folyamán meg fogjuk kezdeni. Az építés összes költsége kereken egymillió pengő. Az esztendő lezárásakor szokásos kérdést tesz­­szük most fel: — Milyennek látja alpolgármester úr a fő­város jövőjét? — Bár nagy reményekkel nem vagyok eltelve a főváros háztartásának pénzügyi alakulását ille­tően, de az eddigi tapasztalatok alapján szá­mítok arra, hogy a még reánk várakozó nehézségekkel is komolyabb válságok nélkül meg tudunk majd küz­deni! ... Borvendég Ferenc alpolgármester nem tartozik az optimisták közé és az eseményeket, a viszonyok­nak alakulását és azok következményeit reális szemmel, higgadt tárgyilagossággal szokta vizs­gálni. Éppen ezért kétszeresen megnyugtató ez a válasz. Pakots György •A holu­cie a természetes hő és a vízben oldott ásványi alkati­részek teszik a Szt. Gellért, Széchenyi és a Rudas Gyógyfürdők forrásvizét oly értékessé. Különösen hatásos egészséges emberek részére is a vizek gazdag rádium emanációja. A társas- (gőz-) für­dők nagy vízfelületei oly bőségesen emanál ad, hogy az egész helyiséget telítik emanációs gázok­kal s így azok hatása belégzés útján is érvényesül. Használja tehát rendszeresen tisztasági célokra a Szí. Gellért-, Széchenyi* vagy Rudas* gyógyfürdő termálvizét, mert az a tisztálkodással együtt szer­vezetét is erősíti. A fürdőkben használható kézi és vibratiós massage igen előnyös különösen oly foglalkozásúak részére, kik egész nap az íróasztal­nál görnyednek s a sportolásra rá nem érnek. A fürdők hétköznap reggel 7-től délután 6-ig, ünnep­­napokon reggel 7-től délután 1-ig vannak nyitva

Next