Pesti Napló, 1933. október (84. évfolyam, 223–248. szám)
1933-10-22 / 241. szám
22 Vasárnap PESTI NAPLÓ 1933 október 22 Nyolcvanesztendős a budapesti Filharmóniai Társaság Az idén fennállásának nyolcvanadik évfordulójához érkezett el a Filharmóniai Társaság, amely küzdelmes, gazdag és eredményes múltra tekinthet vissza. A magyar filharmónia megalapításának gondolata a régi Nemzeti Színházban született meg. A színháznak, ahol operaelőadásokat is tartottak, Erkel Ferenc volt a karnagya és az ő szervezésével tíztagú bizottság alakult zenekari hangversenyek rendezésére. 1853 november 20-án tartották meg a Nemzeti Múzeum dísztermében az első filharmóniai hangversenyt, amelyet Erkel Ferenc vezényelt. A hangversenynek nagy sikere volt és az első évadban ott tartották a többi hangversenyeket is. Az igazi munka azonban csak 1867-ben, a kiegyezés után indult meg, amikor alapszabályszerű egyesületet alapítottak, Erkel Ferenc elnökletével. Később Liszt Ferenc áll az egyesület élén. Hatalmas fellendülés fűződik nevéhez. 1875-ben Erkel Ferenc fia, Erkel Sándor vette át a Társaság irányítását. Erkel Sándor működése alatt nagy művészi eseményszámba ment a Társaság egy-egy hangversenye. Egyfolytában tizenhét évig vezettte a Társaság ügyeit és csak betegsége gátolta meg abban, hogy továbbra is élén álljon ennek az egyre nagyobb hírnevű zenei társaságnak. Egy hangversenyen, ahol Richter János helyettesítette, tűnt fel a budapesti közönségnek Dohnányi Ernő, aki abban az időben (1897) már nagynevű zongoraművész volt. Erkeltől Kerner István vette át a karmesteri pálcát. Harminchároméves volt és lelkes szorgalmával, művészi tudásával a Társaságot a magyar zenekultúra legmagagabb csúcsára emelte. Bartók Béla, Dohnányi Ernő, Kodály Zoltán, Siklós Albert, Szendy Árpád, Buttykay Ákos, Weiner Leó az ő keze alatt szólalt meg először. Nagy érdeme, hogy a modern zeneművészetet is ő ismertette meg a magyar közönséggel. A háború alatt népszerű hangversenyeket rendezett a Filharmóniai Társaság és ugyancsak a háborús évekre esett a zenekar első külföldi szereplése, amely azóta Dohnányi Ernő vezetésével sűrűn megismétlődött és egyre nagyobb sikereket hozott a magyar zenekultúrának. 1919-ben Kerner Istvánt díszelnökké és helyére elnökkarnaggyá Dohnányi Ernőt választotta meg a Társaság, amelynek mostani nívója az ő nevéhez fűződik. Dohnányi érdeme, hogy a nyolcvanéves fennállását jubiláló Társaság az elmúlt években egymásután aratta nagy sikereit külföldön az egész európai sajtó elismerése mellett. A külföldi sikerekből elég csak rámutatni arra a két hangversenyre, amelyeket 1931-ben tartottak filharmonikusaink a salzburgi ünnepi játékokon. Ez volt az első eset, hogy a salzburgiak a bécsi zenekaron kívül más zenekart is bekapcsoltak Festspieljükbe. (•) Beregi Oszkár helyett Földényi László. Beregi Oszkár hétfőtől kezdve nem játszik minden este a Király-színházban. Azokon az estéken, amikor a Magyar Színházban Zilahy Lajos új komédája, A tizenkettedik óra kerül színre, Beregi a Magyar Színházban fog játszani. Ezeken az estéken Tegyerszky László szerepét Földényi László fogja játszani Beregi Oszkár helyett a Sült galambban. (*) Az Andrássy úti Színház új műsora. A műsor középpontjában Fodor Lászlónak három képből álló vígjátéka áll. Címe: Kétszer egy héten. Meséje az, hogy dr. Varga Bálint ügyvéd megcsalja a feleségét egy hölggyel, akinek Mókus a neve. A feleség a férj felsokatásában megtalálja Mókus levelét és a férj, hogy kivágja magát, a barátját, Takács Vilit felhívja telefonon és megkéri, hogy ugyanott, ahol ő vette kabátját, vegyen egy másik kabátot, jöjjön el hozzájuk azzal, hogy a kávéházban véletlenül elcserélték kabátjukat. Takács Vili, aki vállalja és végig is játssza ezt a szerepet, rendkívüli módon imponál Varga Bálint feleségének. A játék végén bele is szeret. Csupa ötlet és fordulat a kedves vígjáték, amelyet jól játszik Honthy Hanna, Fejes Teri, Törzs Jenő, Kadós Gyula, Ihász Lajos, Pallay Margit és Némethy Sári. A műsor első része rövid tréfák sorozata. Nagyon jóízűek Lakatos Lászlónak, Orbók Attilának, Kellér Dezsőnek, Vaszary Jánosnak és Miháily Istvánnak művei. Szenes Andor két sikeres dal szövegét írta. Az egyik dal zenéjét Hajós József, a másikét Losonczy Dezső komponálta. A számokat Huszár Károly (Pufi) kitűnő konferanszai kötik össze. A tréfák szereplői közül külön meg kell dicsérnünk Nagykovácsi Donát, Palotay Erzsit, Raffay Erzst, Kovács Terust, Boross Gézát, Peti Sándort, Iisz Lajost, Petes Gusztávot, Pethes Ferencet, Bikiesi Tivadart, Sugár Lajost, Keleti Lászlót és László Miklóst. Az Andrássy úti Színház új műsora nagy sikert aratott. (1.) (—) Menyasszonyi fénykép Rozgonyiól 3 darab 8 P. Rózsavölgyi hangversenyei Schmidt József okt. 10 A világhírű tenor ária- és dalestje. Bécsi hangversenyének jegyei az első délelőtt elkeltek. Jegyek már csak 6—12 pengőig. Helene Henke szavalja okt. 27-6n Schiller »Demetriusí-át. Toscanini okt. 30 A bécsi filharmónia élén a Városi (Labrioa) Színházban. Műsor: Cherubini: Anakreon nyitány Mozart: D-dúr szimfónia. Beethoven: Szimfónia. Rossini: Nyitány. Jegyek már csak 922 pengőig. De Luca Giuseppe nov. 4 Ária- és dalestje. Lyra-térlet. 2. est. A Metropolitan első hősbaritonja. Krauss Lilly nov. 5 zongoraestje. A külföldi sajtó a magyar zongoraművésznőt Mozart de Beethoven legjobb női interpretátorának nevezi. A Liszt Egyesület zenekari estje nov. 15-én. Gróf Gravina és Pembaur. Brahms-rekviem, nov. 2-án . Monteux nov. 3 A franciák világhírű karmesterének, a newyorki és bostoni filharmónia volt karnagyának első bemutatkozása Budapesten a Budapesti Hangverseny-Zenear II. bérleti estjén. — E hangversenyre mindössze 200 jegy kapható. (Rózsavölgyi.) BETHLEN *ÉR! SÍNPAO ELCHE tilóaiáok kezdete naponta Október 15-én 58-edszer MEGFONTOTT SZANKSÉÜI •/.6 és V.9 órakor !^ [La A Koncert hangversenyei: Hétről Napló kacftgó kabaréja ma 7. fél 6. Filharmóniai főpróba ma, ünnepi megnyitóest holnap Jegyek és bérletek a mai főpróbára 10 órától a Zeneakadémián, a holnapi hangversenyre az Operánál és Koncertnél. Jubiláris emlékfüzet szöveges műsorral 50 fillér. Rubinstein—Nyíregyházy est 24 Rubinstein Erna és Nyíregyházy Ervin együttes estje nagyszerű műsorral komoly zenei esemény. Olcsó jegyek! Dohnányi Beethoven-est 26-án A zongorabérlet I. estje. Műsoron: 32 variáció, öt szonáta. Jegyek 1—6 P. Zongorabérletek 12 estre 9—36 P-ig (2 részlet) még válthatók. Mozart kollégium I. estje 29-án. Brahms Requiem. Mahler Kindertotenlieder. Halottak napján. Báthy, Basilides, Farkas. Vezényel Lichtenberg. A Rádió Európa hangversenye nov. 4. 7. fél 9. Vezényel: Dohnányi, közreműködik: Operaházi zenekar, Palestrina, Heimlich. II. Filharmónia 5—6. (Alma Moodl.) Vidám délután a Zeneakadémiában 5. 7. fél 6. Pataki Veronika táncmatiné 5 A fiatal zseniális magyar táncművésznő a németországi Loheland iskolában, majd Mary Wamannál tanult. Amerikai és lengyelországi turnéja után 5-én fog bemutatkozni a Belvárosi Színházban. Jegyek 1—5.80 P-ig. Mykischa Taras zongoraest . A Budapesten már népszerű fiatal orosz művész műsorán: Bach, Mozart, Schumann, Liszt művek és Schiabin, Chopin sorozat. Jegyek 1—6 P. Waldbauer Quartett I. est 8-án. Olcsó bérletek és egyes jegyek 1 P-től. Huberman műsora: Koncert-bérlet I. estje. Huberman közölte nov. 10-i hatalmas műsorát: Beethoven: Frühlingssonate, Bach: Orgelchoral (Huberman-átirat), Händel: D-dur szonáta, Lehubert: C-dur fantázia, Symanovszky és Chopin. Kistermi jegyeket 204 P-ig már árusítják. Damiili-jazz zenekar Tamási Imre szerzeményeivel, Balla Lici közreműködésével nov. 11. Poldl Müdner zongoraestje nov. 14. Liszt-Egyesület nagy zenekari estje 15-én, gróf Gravina és Pembauer közreműködésével. P. Jámbor Ági zenekari zongoraestje nov. 22. Koncert mesterbérletek nov. 1-ig 9 részletben (havi 2.50-80-ig) és fenti teretek és jegyek Koncertnél, IV, Váci u. 23. Vidám délután a Zeneakadémiában nov. 5. vasárnap Rátkai—Rózsahegyi—Fejes— Boros —Peti—szász Ala Gallai, László Miklós, László Imre, a 4 Haver, Fehér Lilly, Samos Eszter, GH Dezső, Fenyő, Réthy Annie. Konferál: Vadnai László. Olcsó helyárak (1—4 P.) Koncertnél. Szász Miklós rendezései: (Jegyárusítás Bárdnál és Rózsavölgyinél) Prihoda hatalmas európai turnéja során pénteki, 27-iki egyetlen hegedűestjén Beethoven- és Bécsi-szonátákat, Ördögtrillát, Paganini hegedűversenyt játszik. Olcsó helyárak. Zeneakadémia, 8. Ilaydy István 9-iki gordonkaestjén Händel és Franck szonátákat, Senaille, Cras, Fauré, Zsolt Lalo stb. műveket játszik. Kerntler—Országh—Friss-trió nov. 13. Műsoron Mozart, Martinu, Honegger, Dandelot. Magyar Mozgásművészeti Csoport előadása nov. 21. Duret Cecil emlékhangverseny nov. 22. Roth-kvartett kamaraestje nov. 23. * Lipínska'a egyet'en est'e nov. 5 Új műsor Jegy Rózsavölgyinél. (Stúdió.) Karín hy-est nov. 12 Jegy Rózsavölgyinél, Zeneakadémián (Studio). * Bán-iroda hangversenyei. (Cím nov. 1-től Király u. 85. Vörösmarty n. sarok). S. Schack Manka és dr. Járosi Jenő szerzőiestje nov. 19. (Z. VIG) Raffay Erzsi, Szedő Miklós, Bárány, Némethy, Avar Szigeti, stb. közreműködésével. Chován Kálimán-emlékhangverseny nov. 19. (Z V 1 9) dr. Raffay püspök, Kalits Ilonka, Koncz János, Laub, Zsámbéky, Gróf Laurisin dr. Horváth és Zolt vezényletével a Zeneművészeti Főiskola zenekarinak kiszreműködésével. Fehér Artúr jubileumi díszhangversenyére (nov. 25. 7. V.9) a jegy'kiskús Róssavölgy mál megkezdődött. Jazz-revű két zenekarral nov. 26 Legizációs Karmesterek: Brdr Tamás és Fenyvessy Éva. Szólista: Jeszenszky Mária: Akom Lajos orgonaestje nov. 30. (Z. Vi9). A kritikus felelős »Jót vagy semmit«, e tömör axiómával jellemezte a magyar színházak szigorú kritikakövetelését múlt vasárnapi kitűnő elmefuttatásában Kárpáti Aurél. Cikke nagyon találó és száz százalékig helyes volt. Hasznos is volt, mert napilap hasábjain végre felvetette a magyar napilapszínikritika egyik leglényegesebb problémáját. Olyan probléma ez, mely megérdemli, hogy hozzászóljanak és napirenden tartsák. A kritikusi felelősség kérdése merül fel már évek óta minden egyes darabbal, minden egyes kritikával kapcsolatban. Kritikusi felelősség mindig volt. A kritikus mindig felelős volt önmagának és feleős volt az igazságnak, az esztétikai igazságnak, ha ugyan van ilyesmi, és annak a kissé bizonytalan körvonalú, de mégis parancsoló erejű valaminek, amit Nietzsche »intellektuális lelkiismeretnek« nevezett. A kritikus mindig felelősségérzettel ült le az íróasztalához, hogy valamilyen darabról írjon. Sainite-Beuve-től Alfred Kerrig minden valamirevaló kritikus érezte felelősségét a kultúra és a művészet iránt, de egyik sem tartotta magát azért is felelősnek, hogy az a kereskedelmi vállalkozás, mely az illető darabot színrehozta, kellőképpen prosperáljon. A mai színházak irodáiban pedig ilyen irányú felelősséget szeretnének a kritikusra róni. Szerintük a színház prosperitásáról nem az igazgató köteles gondoskodni jó darabokkal, hanem a kritikus jó kritikával. A színház üzlet, mondják, az a célja, hogy megéljen. Kénytelen koncessziókat tenni, kénytelen »könnyebb«, »szórakoztatóbb« darabokat előadni (így nevezik a nehézkes giccseket, melyek senkit sem szórakoztatnak). A színház tehát üzlet, — de mutassanak nekem még egy üzletet, mely a napilapokban jó kritikát rendel magának. Sohasem hallottam még, hogy egy harisnyaház az újságokban kritikát íratna legújabb harisnyakreációiról. Eddig még egyetlen olyan tanulmány sem jelent meg a lapokban, mely valamilyen egészségügyi szaküzlet újonnan forgalomba hozott mosdótálait méltatta volna elmélyülten s lelkesedéssel. Ha a harisnyavagy lavórkereskedők reklámot tartanak szükségesnek, a lapok hirdetési osztályával lépnek érinti kezébe és a hirdetési részben helyezik el megfizetett közleményeiket. A színházak viszont, melyek minden főpróba után exkuzáló mozdulatokkal magyarázzák, hogy ők tulajdonképpen kereskedelmi vállalkozások, a következő napon felháborodottan hördülnek fel, amiért a kritikus nem írt teljes névaláírással hitelesített lelkes reklámközleményt legújabban forgalombahozott, kereskedelmi cikkükről. »Kereskedelmi vállalkozások vagyunk és ezért játszunk giccset; a kultúra templomai vagyunk és ezért követelünk védelmet és támogatást a kritikusoktól«, — így hangzik érvelésük, mely nem egészem logikus., Émely kevéssé logikus, mint azok a happy endek és felvonás végi fordulatok, melyek a darabok jórészét olyannyira jellemzik. — ———__ B" Gy"