Pesti Napló, 1934. március (85. évfolyam, 48–72. szám)

1934-03-25 / 68. szám

Vasárnap SZÍNHÁZ Vadvirág Az Andrássy­ úti Színház bemutatója r Andai Ernő zenés víg­játéka. Zenéjét Harmath Imre verseire Eisemann Mihály komponálta. Víg­játék? Inkább csak bohókás játék, amely azonban alkalmat ad Rökk Marikának arra, hogy tehetsé­gesen táncoljon, temperamentumát viharosan, itt­ott, túl viharosan érvényesíthesse, hogy édesen, kedvesen cseveghessen és néha-néha túlzottan élénk színekkel festhesse alá humoros mondanivalóit és játékát. Kétségtelen, hogy ennek a szép, talentu­mos fiatal színésznőnek olyan bizonyos sikere lesz a Vadvirág­ban a közönség előtt, hogy emellett a diadala mellett senkinek eszébe sem juthat, hogy darabot, vagy a zenét bírálja Rökk Marika egy válóperes ügyvéd vadóc leányát játssza. A leány húsz évvel ezelőtt született egy vidéki kúrián, ahova édesanyja menekült a családi élet és férjé­nek vélt hűtlensége elől. Az asszony elvált férjé­től, megszülte leányát, akit nagy gonddal nevelt és most, mikor az anya meghalt, a nagypapa felhozta a kis húszéves vadvirágot édesapjához Budapestre. Éva, a vadvirág, itt az apai házban feje tetejére állít mindent és végül megteremti édesapja és a maga boldogságát. Hogyan írta meg ezt a kis da­rabot Andai Ernő? Úgy, hogy Rökk Marika pom­pásan megtalálhatja benne a helyét. Meg is találja-Mi kell ennél több? Mellette nagy sikere van sterku Lilinek, sikere Raffay Erzsinek, Törzs Jenőnek, Kertész Dezsőnek, Boross Gézának, a kitűnően tán­coló Fenyvessy Évának, Peti Sándornak, László Miklósnak, Bársony Erzsinek, Bilicsi Tivadarnak és a zenekar kitűnő vezetőjének, Losonczy Dezső­nek. (f. i.J­­*) Franz Schreker halála. A Pesti Napló már röviden jelentette, hogy Franz Schreker, a kiváló osztrák komponista hosszú betegség után 56 éves korában agyszélhüdés következtében meghalt. Franz Schreker 1878-ban született Monacoban, szülei osztrákok voltak. Amikor négyéves volt, szülei átköltöztek Bécsbe, ahol Schreker elvégezte a gimnáziumot. A zeneakadémia zeneszerzői osz­tályának lett a növendéke és tanára Robert Fuchs volt. Első sikerét Bécsben egy kórus számára írt kompozíciójával aratta, későbben több pantomim­mel ért el sikert, amelyek közül a legjobban si­kerültek a Spanyol ünnep és Az infánsnő szüle­tésnapja. Az utóbbit a Wiesenthal-testvérek tán­colták. Első operája Der ferne Klang címmel ke­rült bemutatóra Frankfurt am Mainban. Ez az operája szerzett Franz Schrekernek világhírt. Második operájának nem volt nagy sikere. 1912-ben volt tanárának, Robert Fuchsnak utóda lett a bécsi zeneakadémia zeneszerzői szakán. Franz Schreker maga írta operáinak szövegét. Legsikerültebb operája A megbélyegzettek című volt, amely 1918-ban először Frankfurt am Main­ban,­ azután a bécsi Staatsoperben került színre. Későbben Edgar Allan Poe novellája után kom­ponálta magát A piros halál című operáját és az Irrelohe című operát, amely szintén Frankfurt am Mainban kerül színre.­­ (?) Clark Gable repülődíjat nyert. Clark Gable, a népszerű amerikai filmsztár szabad óráiban szenvedélyes pilóta. Most részt vett a csikágói repülő versenyen, ame­lyen a mutatványfeladatokat oly kitűnően oldotta meg, hogy aranyplakettel tüntették ki. (*) Dénes Oszkár megkezdte angliai turnéját. Ábra­hám Pálnak Bál a Savoyban című operettjével turnéra indult Angliában az operett együttese. Az együttesben szerepel Dénes Oszkár is, aki most Edinburghból levelet írt haza, Budapestre. Arról értesíti hozzátartozóit, hogy az együttesnek nagy sikere van, ő végig részt vesz a turnén, amely júliusig tart. A turné befejezése után rövid időre hazajön Budapestre. (*) Két csodagyerek, Szigeti József mondotta el, hogy az elmúlt év nagy részét Kaliforniában töltötte, ahol több mint három hónapon át állandóan együtt volt feleségével, Florence Vitor-ral, és két kisgyermekével, három és féléves fiával és kilenchónapos leányával. Be­széd közben büszkén mondotta két kisgyermekéről Szi­geti a következőket: — Az én két gyermekem két csodagyerek. Ezt min­den elfogultság nélkül mondhatom, csodagyerekek, mert — semmiféle hangszeren sem tudnak játszani! (*) Filmsztárok — akik eltűntek. Az amerikai lapok hivatalos kimutatást közölnek az 1933. év filmsztárjairól. Érdekes, hogy milyen nevek maradtak ki ebből a név­sorból. A kimaradtak közül itt sorolunk fel néhányat: George Bancroft, Master Keaton, William Haynes, Wal­ter Huston, Tom Mix és Pola Negri. DARAB és ELŐADÁS csodálatos szépségeit dicséri mindenki, aki látta az »Az orvos« előadását a Vígszínházban PESTI NAPLÓ 1934 március 25 Az írói sikerekről Vallomás huszonöt év után A fiatal író, mikor ír, azt képzeli, hogy amit le­írt, oly könnyen érthető, még a gyermek sem értheti félre. S mikor munkájával elkészült, akkor elkezdő­dik nagy csodálkozása. Mivelhogy azt kell tapasztalnia, hogy az emberek munkáját korántsem úgy értelmezik, ahogy 6. Kenete­sen az történik, hogy amit szeret benne, nem veszik észre s amit nem nagyon szeret, ép azt esetleg ma­gasztalják ... s ez a fiatal írót nagyon elkeseríti. Hogy képesek rá s ép egy komor munkájában azt mondják nagyon bátran, hogy az »hercig«... vagy zordon dörgedelmeire, hogy kellemesek... A fiatal író riadtan néz körül, a rokonlelkek után kutat riadt tekintete. Végre csakugyan akad valaki, aki ponto­san azt mondja, amit várt, aki szíven találja szavai­val ... Ezt esetleg gyorsan a szívére is öleli ... csak ép rövid idő múlva esetleg kiderül, hogy jaj, az illető félreértette még azt is, amit dicsért, hisz azért tetszett neki oly nagyon ... Amit pedig itt elmondtam, korántsem karikatúra. Tessék akárki más írótól megkérdezni, nem tapasztalt-e ezerszer effélét életében! Mi tehát az igazi sikert Azt képzelem, sosem az üres vagy fellengős, vagy nagyhangú dicséret, — abban a szóban rejlik a siker, amely tanú­ságot tesz amellett, hogy az olvasó átélte, amit olva­sott s különösen, ha az hasonló érzéseket vagy indulato­kat is keltett benne, mint írójában. Az író ezért a szóért a leghálásabb. S viszont éppen ebben vajmi ritkán van része életében. S részben ez a csalódás kergeti a magányba — egy időre. Mert sokáig nem bírja ki a magányt. A vissz­hangtalanság a művész számára elviselhetetlen. S hiába próbálja megnyugtatni magát azzal, hogy ő magának dolgozik, csak a maga megelégedését keresi. A szobor nem lehet sötétben szép... s az író úgy érzi elvonult­ságában, hogy munkái talán ilyen sötétben álló szobrok. Minden, ami van, lenni akar s amellett tükröződni s még ha­ hamis is ez a tükröződés — állapítja meg a maga számára. S megint emberszíveket keres — s aztán megint csalódva visszamenekül a magányba. Úgy váltakozik ez benne, mint az ár és a pály­a hiábavaló minden tapasztalata. Nem tud meglenni hall­gató nélkül, mert magányában nem tudja, mit tartson munkáiról. S hiába képzel maga elő munka közben vala­mely ideális hallgatót. Neki az élő és valóságos emberi lény tanuságtételére van szüksége. Mert írni, olyan ez gyakran, mint a mámoros álom. Vannak ilyen álmaink, hogy például remekül szónokolunk valamely idegen nyelven s mikor felébredünk, valamely tótos hangzási szóficam maradt meg bennünk a nagyszerű szónoklat­ból. S mihelyt idegen elé kerül a munka, ennek van ilyen hatása. Álomból ébreszt az idegen hang s az ide­gen tekintet mintha reflektorral világítaná meg az eddigi sötétet. Vagyis az írónak publikumára okvetlenül szüksége van, — és bizony sikerekre is. Sok és bőséges bizonyí­ték kell neki, hogy nem hiába dolgozott. S annál inkább, mert hiszem, vallom és állítom, hogy senkit oly nehe­zen ennek értékei felől meggyőzni nem lehet, mint ma­gát az írót, bárha nem is ilyennek mutatja magát még önmaga előtt sem. Én azonban nem a látszatról, a lelke mélyéről beszélek. S az szomjasan várja, hogy meg­nyugtassák, kétségeit eloszlassák ... S már most, hogy hasznára van-e a siker. Nem mindig. A korai siker például gyakran lehet ártal­mas. A fiatal íróval az a baleset történh­et, hogy kezdi elhinni a világnak, hogy ő már író, — tehát elkezd sebesen írni, miután mindaz úgyis biztosan jó, amit ő ír. S ez bizony nagy baj. Ha viszont a siker el­késetten érkezik, — ne mit magyarázzam! Ami már nagyon későn jön, az nyilván nem boldogíthat. Mi kell hát neked boldog s egyben oly boldog­talan művészfajta. Bizony én nem tudom. Amit létre­hozol, annak értéke nem mérhető le semmiféle mérle­gen ... biztosat hát efelől úgyse tudsz meg soha. Ele­med a magadban való hited s egyben a kétkedésed, a többit a sorsra kell bíznod, hogy intézze. Majd szid­nak is, dicsérnek is mégpedig: vagy túlságosan szidnak, vagy túlságosan dicsérnek. Neveztetik pedig mindez együttvéve költői dicsőségnek. S közben el­telik az életed, s evvel a dolog végleg rendbe is jön. Füst Milán (*) Fehér György és Adler Tibor — Párizsban. Keve­sen tudják, hogy ez a két fiatalember, akik eddig leg­többször Budapest bárjaiban játszottak, Zeneakadémiát végzett művészek és ugyanazt a gén­et kultiválják Bu­dapesten, mint a híres Wiener és Doucet pár — Párizs­ban. Fehér György és Adler Tibor játékát végighallgatta Budapesten több külföldi impresszárió, akik közül egy francia a két magyar fiatalembert szerződtette Párizs számára, ahol az egyik revüszínpadon léptetik fel őket és utána mindkettőjüket rivierai turnéra viszi. A két magyar zongoraművész még e hét folyamán elutazik Párizsba- DEÁK FERENC U. 13 alatti GERŐ M. MIKLÓS selyem- és szövetüzletében SCHOTTISCH TAFFET TISZTA SELYEM gyönyörű új mintákban hatalmas választékban a Belváros szenzációját képezi (*) öt budapesti színházban játszanak a nyáron? Ebben a pillanatban az a helyzet a színházak közül, hogy nyáron nyitva lesz a Vígszínház, a Magyar Szín­ház, a Fővárosi Operettszínház, a Royal Orfeum és a Király-színház. A Vígszínházban Ábrahám Pál operettje lesz műsoron, amelynek primadonnája valószínűleg Honthy Hanna lesz, de ha ő nem vállalkozhatik erre a szerepre, Titkos Ilona és Lázár Mária közt választ a színház igazgatósága. A Magyar Színházban a Vadnay— A­arkus-operettel akarják kitölteni a nyári szezont, a Fővárosi Operettszínházban egy francia zenés vígjáték­kal próbálkoznak, a Royal Orfeumban egy Szlatinay­operett kerülne színre Kosáry Emmivel a primadonna­szerepben. A Király-színház az ördöglovas bemutatója után egy filmből készült operettet mutat be és ezzel az operettel akarja végigjátszani a nyarat a­­ Budapesti Színházban. SZÍNHÁZI HETI MŰSOR Operaház. Vasárnap délután (3): A szevillai borbély; este (Mt8): Seherezáile; A háromszögletű kala­ is; József legendája. N­ettó: Nincs előadás. Kedd: Parsifal (A-bérlet). Sz­erda: Car­men (bérletszü­net). Csütörtök: Don Carlos (először: B-bérlet). Péntek, szombat: Nincs előadás. Vasárnap délután: Jancsi és Juliska: Balbatündér (gyen­ekelőadás); este: János vitéz (bérletszünet). Hétfő: Don Carlos (bérletszünet). Kedd: Nincs előadás. Szerda: A denevér (bérletszünet). — Nemzeti Színház. Vasárnap délután: Őszi szivárvány (E-bérlet; H 4); este: Aranybástya (CJbé­rlet; HS). Hétfő (B-bérlet; Vl-8), kedd (,K-bérlet), szerda (D-bérlet): Aranybástya. Csütörtök: István király. Péntek, szombat: Nincs előadás. Vasárna­p délután: Az ember tragédiája; este: Rakonok. Hétfő délután: Színház előtt. Fenn az ernyő, nYHven­ka­s, este: Az em­ber tragé­diája. Kedd: Aranybástya (K-bérlet). — Vígszínház. Vasár­nap délután (1 4): Fizető vendég, este (8): Az orvos. Hétfő (8), vasárnap délután: Fizető vendég. Kedd, szerda, csü­tör­tö­k, szombat, vasárnap este, hétfő: Az orvos. Péntek: Nincs előad­ás. — Magyar Színház. Vasárnap délután (­4), et-te (8), hétfő (8), kedd, szerda, csütörtök: Barlangvasút. Péntek: Nincs előadás. Szombat (elősz­ör), vasárnap délután és­­este, hétfő délután és este. Tisztelt Ház! — Belvárosi Színház. Vasárnap délután (4), est© (8), hétfő (­8), kedd, szerda, vasár­nap délután és hétfő délután. Helyet az ifjúságnak! Csütör­tök (először), szom­­bat, vasárnap este és hétfő este: Napóleon ágya. Péntek: Nincs előadás. — Fővárosi Operettszínház. Va­sárnap délután (A1), este (8), hétfő (századszor: 8): Sárga liliom. Kedd, szerda, csütörtök, péntek: Nincs előadás. Szom­bat (először), vasárnap este és hétfő este: Asszony a­karok len­ni. Vasárnap délután és hétfőn délután: Sárga liliom. — Király-színház. Vasárnap délután (hé­t): Kék Duna; este (8). Hétfő (7), s­zerda, csütörtök: Kék Duna. Keilíd: őméltósága sofőrje. Péntek: Nincs előadás. Szombat, vasárnap délután és este, hétfő: Legénybúcsú. — Andrássy­ úti Színház. Vasárnap délután (4), este (9), péntek kivételével minden este (9), va­sárnap és hétfő délután is: Vadvirág. — Városi Színház. Vasárnap délután (4), este (8): Szabad a csók. Hétfő, péntek: Nincs előadás. Kedd: A cigánybáró (Schwarz Vera vendég­felléptével). Szerda délután és este, csütörtök délután és este, szombat délután: A Jézus Krisztusról szóló igazi Paz­sio. Vasárnap délután és hétfő délután: Szabad a csók. Vasár­nap este: Bécsi filharmonikusok. Hétfő este: Sportrevü és A piros bugyelláris. — Pesti Színház. Vasárnap délután (4), este 1149): A bécsi revütársulat vendégjátéka. — Terézkörúti Színpad. Vasárnap délután (4), este (5), péntek kivételével minden este, vasárnap és hétfő délután is: Egy tíz­pengéős története. — Bethlen-téri Színpad. Vasárnap délután (3): Gyermekelőadás; este (1. %9), pén­tek kivételével minden este: Dr. Jazz. — Komédia Kabaré. Vasárnap délután (!45), este (%6): Tejet az ifjúságnak! — Royal Orfeum. Vasárnap d. u. Dé­l, este (49), hétfő (­49): Szegény Fehérvári. Szom­bat (először), vasárnap d. n. és este, hétfő d.u.és este: Játétt a tűz­zel. — Kamaraszínház. Jövő szombat (először), vasárnap délután és este, hé­­fő délután és este: Mese a denevérről. Nem lesz gyermeke tavaszi kabátpra­pondja, mert az első forrás szak­szerű khitolt, komplett nagyságot és a legolcsóbb árakat garantálja.­­ Trenehcoatok, raglánok P 13 30-tól, a legjobb minőségekig (10 éves korig). Pikekabátok P 3.80-tól továbbá ruhák, kelengyék, stb. szalonkivitelben szgári Arakban. RRRY"gyermekruházati cikkek gyára HUN­U­m KUarolag:­­ Szabadság tár 5. Bálvány ucca­i árok

Next