Pesti Napló, 1939. április (90. évfolyam, 75-98. szám)

1939-04-28 / 96. szám

Platt* ___________________PESTI NAPLÓ1 1939 április 28 15 ZENEI NAPLÓ Szöktetés a szerályból Hoesslin vezetésével Operaházunk ismét hosszabb vendégszerep­lésre hívta meg Hoesslin Franz főzeneigazgatót, aki ezúttal már nemcsak Wagner-operákat fog vezényelni, hanem olcsó »klasszikus ciklus« kere­tében Mozart-műveket is. A »Szöktetés a szerály­ból« szerdai előadása után azonban félünk, hogy ez az újabb, nagyobb arányú szerződtetés kissé elhamarkodott dolog volt. Be kellett volna várni vele — ahogy ez szokásos ilyen esetekben — ezt a »Szöktetés«-t, melyen Hoesslin először vezé­nyelt nálunk Mozartot. Hoesslin Mozart­ dirigensi bemutatkozása ugyanis korántsem váltotta be a hozzá fűzött várakozást. Ellenkezőleg: igen nagy­­csalódást keltett. Ennyire fogyatékos, gyenge, el­hibázott Szöktetés-előadást e sorok írója még egyet sem látott a magyar operaszínpadon. Szinte nem is értjük ezt a kudarcot. Hogy mondhat ennyire csődöt a Mozart-zenében az a karmester, akinek eddigi Wagner-vezénylései ugyan kissé színtelenek és bágyadtak voltak, de különben szolid kultúrájú, alapos tudású, előkelő tradíciókat tisztelő muzsikusra vallottak. Igaz, nem minden hivatott Wagner-dirigens hivatott Mozart-dirigens. Ezúttal azonban arról van szó, hogy Hoesslin, a megbízható Wagner-dirigens, a »Szö­ktetés« vezénylésénél nemcsak rossz Mozart­­tolmácsolónak, hanem egyenesen megbízhatatlan karmesternek, gyönge zenésznek benyomását kel­tette bennünk. Már a nyitány valósággal elképesztette a Mo­­zart-zene híveit a végletekig túlhajtott tempóval, mely eleve kizárt minden plasztikusabb, gazdagon és finoman tagolt zenei és orchesztrális kidolgo­zást. És ez a száguldás, ez az oktalan elsietés vö­rös fonálként húzódott végig jóformán az egész előadáson. Vendégkarmesterünk mintegy behúnyt szemmel rohant végig a világ egyik legszebb ope­rájának virágoskertjén, karmesterpálcájával szinte lekaszabolt mindent, ami viruló poézis, szépség, eszményi emelkedettség ebben , a mozarti csoda­kertben. A hangszerek szolisztikus varázsával hódító, csupaszín, csupaélet Mozart-zenekar he­lyett zavaros, szürke hangtömegeket kaptunk, a mozarti melódia, a mozarti harmónia áldozatul esett valami erőszakolt, természetellenes lendület­nek és brutális ritmizálásnak, mely még annyira sem volt meggyőző, hogy biztosítsa a népszerű — intermezzóként az operába belecsempészett — »tö­rök induló« szokásos megismétlését. Tempókról, felfogásról kétségkívül mindig le­het vitatkozni. De a »Szöktetés«-nek utóvégre ép­pen Hoesslin hazájában óriási tradíciója és egész irodalma van, tehát mégis csak furcsa, ha egy német karmester még olyan dolgokban is ha­­dat üzen a közfelfogásnak, melyekben irodalom és tradíció, teória és praxis mindenképpen megegye­zik. Ezek a tempók, túlhajtottak, lehetetlenek let­tek volna még Mozart olasz operáinak legdrá­maibb sodrában is. De az Isten szerelméért: a Szöktetés német »Singspiel«! A legbensőségesebb, legközvetlenebb, legforróbban lírai az egész dal­játékirodalomban! Az ifjú, szerelmes Mozart leg­­szubjektívebb zenedrámai vallomása! Mit gondol­junk arról a muzsikusról, aki holmi »frisch drauf­los« pattogással tér napirendre a mozarti boldog­ság legmélyebb problémái felett? Hiszen Mozart éppen ebben a színpadi remekművében leplezte le előttünk először a maga teljességében az élet min­­d a fájdalmán, bánatán túlmutató, halálos gyötrel­meken is győzedelmeskedő mennyei boldogságá­nak titkát! Mi, akik még jól emlékezünk Kerner István páratlanul tökéletes »Szöktetés«-előadására (Sán­dor Erzsivel, Székelyhidyvel, Vencellel!), mi, akiknek ez a Mozart-opera egy Schalk karmes­teri vendégszerepléseit juttatja eszünkbe, — mi budapestiek bizony nem tudjuk szó nélkül el­könyvelni ezt a Hoesslin-féle előadást. Elismer­jük, Operaházunk igazgatósága — akárcsak jó­magunk — Hoesslin szolid Wagner-vezénylései­­ alapján méltán remélhetett favorizált vendég­­karmesterétől méltóbb Mozart-tolmácsolást. De nem szeretnénk, ha vendégkarmesterünk a be­harangozott »Klasszikus ciklus« Mozart-estéi fo­lyamán továbbra is ilyen stílusban »építené ki« Mozart-kultuszunkat. Reméljük ezért, hogy ez a »Szöktetés«-vezénylés Hoesslinnek csak pilla­natnyi művészi eltévelyedése volt . . . Az előadás színpadi szereplőiről ebben az el­hibázott zenei keretben, sajnos, nem mondhatunk érdemleges bírálatot. Annál inkább sajnáljuk ezt, mert Belmonte szerepében Pat­aky Kálmán mu­tatkozott be. Patakyban természetesen így is megéreztü­k a nagy Mozarti-énekest, a Mozart­­színpad hivatott művészét, sőt ahol Hoesslin tem­pói nagyobb lélegzethez engedték jutni, — pél­dául a nagy szerelmi kettősben — teljes pompájá­ban bontakozhatott ki a ragyogó tenorhangon mű­vészünk emelkedett, mélyen emberi és szárnyalóan költői zenedramatikus felfogása. A szerep túl­nyomó részében azonban leginkább csak azt a vir­tuozitást bámultuk, mellyel Pataky a szokatlan­­tempókat követte. Ozmin szerepét ezúttal komoly, nemes törekvésű basszistánk, Kálmán Oszkár vette át Székely Mihálytól, a beteg Laurisint pe­dig Pedrillo szerepében a pompás muzikális fö­lénnyel beugró Somló József helyettesítette. Konstanzát Gyurkovics Mária, Blondet régi, fe­lejthetetlen »Szöktetés«-együttesünk Blondeja, Halász Gitta énekelte. Zenekari hangverseny A Budapesti Hangversenyzenekar agilis újjú vezető igazgatója, Paul Tibor, első ízben szerepelt kitűnő együttese élén, mint karmester. Nagyszabású, változa­tos műsort vezényelt: Weber »Euryanthe« nyitányát, Kodály »Háry«-szvitjét, Dohnányi »Gyermekdal«-válto­­zatait és végül a hetedik Beethoven-szimfóniát. A fiatal karmester bemutatkozását, élén Dohnányi Ernővel, nagyszámú, műértő közönség figyelte, olyan közönség, mely nagyon jól tudja, mennyi tapasztalat és rutin szükséges a karmesterkedéshez. Éppen ezért kétszeres meglepetést keltett az a biztosság és fölény, mellyel Paul Tibor hatalmában tartotta a zenekart és a parti­túrákat. Ilyen biztosság és fölény már a kezdeti kezde­ténél: félreismerhetlen karmesteri rátermettség jele. Különösen, ha meggondoljuk, hogy nem egy a műsoron szereplő darabok közül komplikáltabb technikai felada­tok elé állította a dirigenst. Dohnányi Gyermekdal­változataiban például sok olyan szabad, improvizáció­­szerű zeneiséget kell felszabadítani, mellyel a puszta »iskolás« technika nem igen boldogul. Paál Tibor ezek­ben a kényes részletekben is otthon érezte magát, csak­úgy, mint a Háry-szvit raffinált hangszín-keverései­­ben, gazdag ritmikájában. A Kodály-dallamok mintá­zása természetesen kemény próba, de ami a legfonto­sabb: a fiatal dirigens tud poétikus atmoszférát terem­teni, ahogy azt a szvit »dal«-szám­ának sikere is bizo­nyította. Nem hiányzik továbbá újonc karmesterünknél a mozdulatoknak az a világos, határozott plasztikája sem, mely nemcsak ügyes kézre vall, hanem­ fegyelme­zett zenei gondolkodásra is, formaérzékre, mely kulcsa a klasszikus zenei formák helyes taglalásának. A hangverseny szép sikeréből nem kis mértékben vehette ki részét Bacsók Erzsébet, aki a Dohnányi­­változatok koncertáló zongoraszólamát játszotta, bra­vúros technikával, pompás pianisztikus érzékkel, meg­győző temperamentummal és makulátlan művészi ízlés­sel. Fiatal zongoraművésznőnk kétségkívül egyike azok­nak a valódi tehetségeknek, melyekre fokozott mér­tékben kell felfigyelnünk. A közönség rendkívül me­legen ünnepelte a karmesterrel együtt a szólistát is és természetesen bőven jutott az elismerésből a Budapesti Hangversenyzenekar muzsikusgárdájának, mely — mon­danunk sem kell — teljes tudásával támogatta igazga­tójának karmesteri bemutatkozását. Írta: Tóth Aladár Hegedűest A Zeneművészeti Főiskola kamaratermében Havas Kató rendezett szépen sikerült hegedűestet. Tisztafényű, erőteljes tónus, szolid technikai megalapozottság, ko­moly, ízléses zenei vonalvezetés jellemzi a fiatal művésznő játékát. A hangverseny első felében Corelli »La folia«-ja, Tartini g-moll és Bach E-dur (szóló) szo­nátája került műsorra, majd a szünet után kényes bravúrdarabok következtek. A közönség igen melegen ünnepelte a kitűnő hegedűst, virtuóz kísérőjével, Far­­nadi Edit zongoraművésznővel együtt. (*) Az operai rendkívüli vendégciklus legközelebbi előadásaként pénteken, május 5-én Franz von Hoesslin vezényletével, Müller Mária kamaraénekesnő és Set Svanholm kamaraénekes felléptével a Walkür, hétfőn, május 8-án pedig szintén a két vendégénekes fellépté­vel A nürnbergi mesterdalnokok kerül színre. Színházak pénteki műsora OPERAHÁZ: A nagyijai cigányok (C. bérlet 23. szám: '/ig). — NEMZETI: Tündöklő Jeromos (VI. bérlet: 148). — KAMARA: Utolsó tánc (8). — VÍG: Ezer hold pipacs (E. bérlet: 8). — MAGYAR: Az ezerkettedik éjszaka (V. bérlet: 8). — PESTI: Ne bántsd a másét (8). — BELVÁROSI: Föld­indulás (8). — ANDRÁSSY: Paprikás csirke (8). — VÁROSI: Csárdáskirálynő (Fodor Artúr jubileuma; 8). — ROYAL: Egy bolond százat csinál (8). — PÓDIUM (a Teréz körútiban): Új műsor (9). — KOMÉDIA: Tanuljunk nyelveket (*/19). — ERZSÉBETVÁROSI: Bors István (1 46, 149). — JÓZSEF­VÁROSI: Tratikos Erzsiké (V.6, 449). — KISFALUDY: Bubus (V.6, 449). Rendkívüli színházi kedvezmény a Pesti Napló előfizetői és olvasói részére PÉNTEK, ápr. 28. Nemzeti: Tündöklő Jeromos (744). Víg: Ezer hold pipacs (8). Belvárosi: Földindulás (8). Nemzeti Kamara: Utolsó tánc (8). Pesti: Ne bántsd a másét (8). Andrássy: Paprikás csirke (8). Royal: Egy bolond százat csinál (844). Városi: Csár­dáskirálynő (8). Komédia: Tanuljunk nyelveket (844). SZOMBAT, ápr. 29. Víg: A tetovált nő (844 d. u. és 8 este) Belvárosi: Földindulás (8) Pesti: Ne bántsd a másét (8). Royal: Egy bolond százat csinál (844). Nemzeti Kamara: Utolsó tánc (8). VASÁRNAP, ápr. 30 Víg: A tetovált nő (344 d . és 8 este). Belvárosi: Földindulás ( d. u. és 8 este) Nemzeti Kamara: Utolsó tánc (4 d. u. és 8 este). Pesti: Ne bántsd a másét (4 d. u. és 4 este­­. Városi: Csárdás királynő (4 d. u. és 8 este). Royal: E­gy bolond százat csinál (4 d. u. és 844 este). Koménál: Tanuljunk nyelveket (844). (•) Szerzői est: Somlyó György, a tehetséges fiatal költő május 4-én, csütörtökön este fél kilenckor szériás estét rendez a Wesselényi utca 7. szám alatti Goldmark­­teremben. Az estén Szép Ernő mond bevezetőt s közre­működik Ascher Oszkár, Baló Elemér, Fenyves Sándor és Luk­a Klára. MOZIK ADMIRAL (353-707. Margit körút 5.): Egy pesti éjszaka (Dani­elle Darrieux). Hazatért a fluténföld. H. (V.4, 446, VI 8, 4410, V. V.: 442, 444, V.6, 448, V.10.) Vas. d. e. 4410 és 4412-kor: Beszállásolás (Kabos, Páger). — ALKOTÁS (155-374. Gömbös Gyula u. 11.): Alexander’s Ragtime Band (Alice Faye). H. (VH, 446, V.8, 4410; V. U.­ 442,­­Irt, 446, V.8, 4410.) Vas. d. e. 11-kor: Szivek csalogánya (Deanna Durbin). — ANDRASSY (124-127. Csengery u. 39.): Asszonyok a rendelőben (Lionel Barrymoore). Boldog hollandusok. Magazinnevű. H. (V.4, 446, 448; V.10; V. U.: 2, 4, 6, 8. 10.) — ÁTRIUM (154-024, 153-034. Margit körút 55.): Hajnali esküvő (Errol Flynn). H. (446, 448, 4410; Sz. V. V.: V.4, 446. ■­, 4410.) — BELVÁROSI (384-563. irányi u. 21.): Tilos utakon (Corinne Luchaire). Hazatért a Buténföld. (4, 6, 8, 10; V. V.: jobbt. 2, 4, 6, 8, 10; balr. 3, 5, 7, 9.) Vas. d. e. 4411 és 12-kor: Mimi, a gazdag ember lánya (Alice Faye). — BODOGRÁF (149-510. József körút 63.): TI109 utakon (Corinne Luchaire). Hazatért a Ruténföld. (444, '/16, 448, V.10; V. 0.: 442, 444, V.6, 448, ‘/­10.) _ BROADWAY (144-212. Károly körút 3.): Szink­akola (Luise Rainer) és a kí­sérő műsor. (444, 446, 448, V.10, 97. V. O.: 442, V/14, 448, 448, VelO.) Vas. d. e. 11-kor sportmatiné: Olympiász I. — BUDAI APOLLO (351-500. Csalogány u. 46­): Vadrózsa (Dayka Margit, Simor Erzsi). Hazatért a Ruténföld. (445, V.7, 9; V. V.: V.2, 444, 446, Vi 8, 4410) — CAPITOL (134-337. Baross tér 32. szám): Második hétre prolongálva! A varieté csillagai (Bordy, Sci­­mer). Lakodalmak állatországban (színes film). (V.4, 446, 448, 4410; V. C.: V.2, V.4, VA, 448, V.10.) - CITY (111-140. Vilmos császár út 36): Hajnali esküvő (Errol Flynn). H. (446, V.8, v.10; Sz. V. II­: 444, V.6, 448, 9410.) - CORSO (182-818. Váci u. 9.): A Heardy-fiút szeretik a lányok (vígj.: Mickey Rooney). H. (416, 448, 4410; Sz. V. V.: 444, V.6, V.8, 4410.) — CORVIN (139-584, 138-988. József körút és tiglói út sarok): Fehérvári huszárok (Páger, Kabos) és a kísérő műsor. H. (V.4, V.6, 448, 4410; V. C.: V.2, VH, 446, 448, 4410.) Vas. d. e. 4411-kor: Tarakanova (A cárnő kegyence). — DAMJANICH (134-803; Damjanich u. 1­): Vadrózsa (Z­ayka, Rózsahegyi). Hazatért a Ruténföld. (V.4, 446, 448, 4410; V. C.: 2, 4, 6, 8, 10.) — DÉCSI (121-343, 125-932. Teréz körút 28. szám): Rasputin (Harry Bain). Híradók. (6, 8, 10; szombat, vasárnap és ün­nepnap: 4, 6, 8, 10.) — ELIT (114-302. Szent István körút 16. sz.): Vágyak valcere (Yvonne Printemps). H. (4, 6, 8, 10; V. V.: 2, 4, 6, 8, 10.) — FORUM (189-707, 189-543, 188-528; Kos­suth Lajos u. 18.): Három kis angyal (Deanna Durbin). (V.6, V.8, V.10; Sz. V. V.: V.4, V.6, 448, V.10.) — GLÓRIA (144-800. Thököly út 56.): Vadrózsa (Dayka M., Rózsahegyi). Hazatért a Ruténföld. H. (445, V.7, 9; Sz.: '/4 4, V.6, 448, 4410; V. V.: 442, 444, V.6, 448, 4410.)­­ HOLLYWOOD (142-455. Bethlen tér 3.): Prolongálva: A pajkos hercegnő (Jeanette Mac­Donald). H. (444, V.6, 448, V.10; vas. és ünnep: V.2, V.4, 446, 448, 4410.) Vas. d. e. 4411-kor: Három bajtérs (R. Taylor). — IPOLY (292 626. Csáky u. 65.): Alibi (Erich v. Stroheim). Hazatért a Rutén­föld. H. (5. V.8, 4410; Sz.: 444. V.6, 448, 4410; V. V.: Ms2, 444. V.6, 448, 4410.) Vas. d. e.­­­.11-kor: Szívek csalogánya (Deanna Durbin). — JÓZSEFVÁROSI (134-644. Kálvária tér 7. szám): Tilos utakon (Corinne Luchaire). A Ruténföld hazatért. (Vei, 442, 448, 4410; V. V.: 442, V.4, 446, 448, V.10.) Vas. d. e. Vili-kor: Sztrájkol a szerelem (Eddie Cantor). — KAMARA (144-027. Dohány u. és Nyár u. sarok): Hófehérke és a hét törpe (Walt Disney). Zenélő tündérek (színes). (4, 6, 8; Sz. V. V.: 4, 6, 8, 10.) — KULTUR (386-193. Kinizsi u. 16. szám): Alexander's Ragtime Band (Alice Faye) és a kísérő műsor. 15, V.8, 4410; V. O.: 942, 944, 946, V.8, 9410.) — LLOYD (111 994. Hollán u. 7. sz., a Szent István körútnál). Mesterdalnokok (3 Ritz Brothers). Popeye és Kiku a vadnyugaton. H. (4, 6, 8, 10; V. O.: 2, 4, 6, 8, 10.) — NYUGAT (127­ 162. Teréz körút 41. sz.): Tilos utakon (Corinne Luchaire). Guruló kerék (sportfilm). Farsang Bécsben. H. (Vi5, 7, 4410; Sz.: 4, 6, 8, 10., V. V.: 2, 4, 6, 8, 10.) — ODEON (130-263. Rottenbillier noc* 87/b.): Szerelmes századok (Sacha Guitry). Kenguruk országa (színes útifilm). Híradók. (Folyt, előad.: V.5, 947, V.10; va­sárnap és ünnepnap: V.2, V.4, 446, V.8, 4410.) Vasárnap délelőtt Vili­tor: Szerelmi álmok (Gózon, Sulyok Mária). — OLYM­PIA (342-947. Erzsébet körút 26.): Alibi (Erich v. Stroheim). Képek orvosa (kultúrf.): H. (Mindennap: d. e. 11; d. u. 2, 4, 6, 8, 10.) — OMNIA (130-125, József körút és Kölcsey utca sarok): A nagy keringő (Luise Rainer). Kiég: H. (5, V.8. 4410, Sz. V.*U., 4, 6, 8, 10.) — ORIENT (114-926, Izabella u. és Aradi u. sarok): Alexander's Ragtime Band (Alice Faye). Akik semmitől sem félnek (sportfilm). H. (Folyt, előad.: V.5, V.7, V.10; V. V.: 442, 444, V.6, V.8, 4410.)­­ OTTHON (146-447. Beniczky u. 3. és Baross u. 87. sarok): Tiszavirág (Totnay Klári, Lehotay). Fez és fátyol. H. (V.4, V.6, V.8, V.10, V. V.: V.2, IM, V.6, V.8, V.10.) Vas. d. e. 10 és 4412-kor: Asszony a hadihajón (Victor Francon). — PALACE (136-523. Erzsébet körút 8.): Bors István (Páger, Tolnay). H. (4, 6, 8, 10; Sz. V. O.: 2, 4, 6, 8, 10.) Vas. d. e. 11-kor: Hurricane (Dorothy Lamour). — PÁTRIA (145-673. Népszínház u. 13. sz.): Alibi (Erich v. Strocheim). A Ruténföld visszatérése. (V.4, V.6, 948; V. 10; V. VI.: 942, 944, 946, V.8, V.10.) Vas. d. e. 4411-kor: D. O. X. Nincs kegyelem. — PHÖNIX (144-454. Rákóczi út 68.): Ködös utak (Jean Gabin). A jég fejedelmei. H. (Folyt, előad, min­dennap: d. e. 11; d. u. 1, 3, 5, V.8, V.10.) — RADIUS (122-098. 120-250. Nagymező ucca 22—24.): Második hétre prolongálva! Szerelmesek (Jeanette Mac­Donald). H. (V.6, V­.8, 9410; Sz. V. 0.: 3, V.6, 448, V.10.) — REX (139-416; István út 39.): Tisza­­virág (Tolnay Klári, Rózsahegyi). Hazatért a Ruténföld. H. (445, V.7, 9; Sz.:­­M, V.6, 448, 4410; V. 6.: 442, 444, 446, V.8, V.10.) RIALTO (139-497. Rákóczi út 70.): Tilos utakon (Corinne Luchaire). A Ruténjaid hazatért. H. (D. e. 4411; d. u. V.I, W. 5, V.8, V.10; V. VI.: d. e. 10, 12; d. u. 2, 4, 6, 8, 10.) — ROYAL APOLLO (141-902, 342-946. Erzsébet körút 45. szám): Negyedik hétre prolongálva! Fiúk városa (Mickey Roney). H. (V.6, 448, V.10; Sz. V. O.: 4, 6, 8, 10.) — SAVOY (146-040. Kálvin tér sarok. Üllői út 4. szám). Mesterdalnokok (3 Ritz Brothers). Popeye- és Kiku-filmek. (444, 446, 448, 4410; V. o.: V.2,­­M, 446, V.8, 4410.) Vas. d. e. V.U-kor: D. O. X. Nincs kegyelem. Burleszk. — SCALA (114-411. Teréz körút 60. sz.): A maiakkal nő (Edwige Feuillere). H. (V­.6, 448, 9410; Sz. V. V.: 3. V.6, 448, 9410.) — SIMPLON (268-998, 268-999; Horthy Miklós út 62.): A pajkos hercegnő (Jeanette Mac­Donald). (444, V.6, 448, 4410; V. V.: 442, 444, V.6, V.8, V.10.) Vas. d. e­ 11-kor: Réztábla a kapu alatt (Robert Donat). — STÚDIÓ (140-840. Akácfa u. 4­): Harmadik hétre prolongálva! Szajna­­parti szerelem (Jean Gabin). H. (Mindennap: d. e. 11; d. u. 2. 4, 6, 8, 10.) — TIVOLI (123-049. Nagymező u. 8.): Tilos utakon (Corinne Luebaire). Csintalan egér (trü­kkfilm). H. (Folyt, előad.: V.5, 7, 4410; Sz.: 944, V.6, 948, V.10; V. 2­: V.2, V.4, V.6, 948, 9410.) Vas. d. e. 11-kor: Szerelmi álmok (Turay, Sulyok Mária). — TUR­ÁN (128-401. Nagymező u. és Mozsár a sarok): Egy pesti éjszaka (Danielle Darrieux). Hazatért a Ruténföld. H. (4, 6, 8, 10; V. V.: 2, 4, 6, 8, 10.) Vas. d. e. 11-kor: Beszállásolás (Kabos, Páger). — URÁNIA (116-046; Rákóczi út 21.): Prolongálva! A zöld császár (Gustav Diessl). Nincs új a nap alatt. H. (5, V.8, 4410; Sz. V. V.: V.3, 5,­­/­8; V.10.) Vasárnap d. e. 11-kor: Dr. Mészáros Kálmán előadása: 15 év Abesszíniában.

Next