Polgári fiúiskola, Pestszenterzsébet, 1930

lai főigazgatóságok felügyelnek a már középiskolai minősítést nyert pol­gári iskolákra. Nem érrektelen a polgári iskolák jubileumával kapcsolatosan váro­sunk két polgári iskolájának is visszatekinteni a fejlődésére. Nem ma­radtak el ezek sem a polgári iskolák mostoha sorsától, amily szeretettel, áldozatkészséggel nyitottak meg ezelőtt 21 éve iskoláink, oly nagy aka­dályokat gördített eb­bn­k a történelemmel telített idő: a háború­s forra­dalmak, a nehéz gazdasági viszonyok. A 4—4 osztállyal megnyíló pol­gári fiú- és leányiskolának csakhamar szűk lett az anyaépület s ma: a 9 osztállyal dolgozó polgári fiúiskolának egyáltalában nincs épülete, a Ifi osztályos polgári leányiskolának pedig éppen még­ egyszer akkora épü­letre volna szüksége, mint a mostani. A két iskola volt és jelenlegi igazgatói, valamint tanári testülete mindenkor magas nívón tartották az intézeteket, s csak elismerést, szere­­tetet vívtak városunk közönségénél. Ez alkalommal is szeretettel üdvözöljük az iskolákat, vezetőit s tanárait.“ A pesterzsébeti m. kir. állami Gróf Széchenyi István polgári fiúiskola »Segélyző alap­­jának szabályzata. 1. Pesterzsébet megyei város szülőtársadalmának legszegényebb és több esetben munkanélküli, válságos családi helyzettel küzdő fiai részére és művelődési körülményeinek biztosítása érdekében polgári fiúiskolánk is szervezetet óhajt létesíteni, hogy a család küzdelmében a gyermeksors megmentéséből is részt juttasson a tanártestület szociális törekvéseinek. Ezért a tanári kar „Pesterzsébeti magyar királyi állami Gróf Széchenyi István polgári fiúiskola segélyalap“ címen általa kezelendő ifjúsági segélyalapot létesít, melynek nemcsak esetleges jövedelme, hanem — szükség esetén — tőkéjének egy része is felhasználható. 2. A segélyalap célja az iskola jó magaviseletű, szegény sorsú­­növen­dékeinek tankönyvekkel, taneszközökkel, idővel esetleg ruházattal vagy készpénzzel való segélyezése. 3. A segélyalap céljának előmozdítására szolgálnak: a) tankönyv- és taneszközadományok gyűjtése; b) értékesíthető adományok elárusításából befolyó összegek; c) a tankönyv használatáért fizetett díjak összege, mely azonban a tankönyv bolti árának csak 10%-áig emelkedhet; d) a rendes és magántanulóktól a segélyalap céljaira szedendő mi­niszteri rendelettel szabályozott jelenleg 50 fillér; e) persely adomány­ok összegei; f) az intézet által rendezendő ifjúsági előadások jövedelmeiből a tanári kartól megszavazott összegek; g) pénzintézetek, egyesületek és egyesek, szülők segélyadományai. 1. A segélyalap összes jövedelme ugyanazon pénzintézetben tőkésí­tendő, ahol az igazgatóság a többi pénzalapok vagyonát kezeli. A szük­séghez képest tíz pengő tőkén felül a pénzkészlet felhasználható. 5. A segélyalap tisztviselői: az iskola igazgatója, mint felelős szám­adó és a tanári kar kebeléből választott segélyalap könyvtárának kezelője. 6. Az igazgató, aki egyúttal az intézeti perselyek őre, az értekezle­tek alkalmával a segélyalap ügyeit illető tanácskozásokat vezeti, az alap pénztárbeli vagyonát kezeli és a tanári kar által megszavazott­­segélye­ket és egyéb összegeket kifizeti. A segélyalapról a számviteli szabályok értelmében az iskola számadásainak keretében számol el. 7. Tanévenként az alakuló értekezlet alkalmával választja meg a tanári kar a segélyalap könyvtárának kezelőjét, ki a további értekezle­tek alkalmával bejelenti a befolyt könyvadományokat, letárgyalja a se-

Next