Pharmorient, 2005 (14. évfolyam, 147-158. szám)

2005-01-01 / 147. szám

EU egészségügy határok nélkül 2004. május elseje óta az EU 10 taggal 25 ál­lamra nőtt. A népesség egy csapásra 20 százalék­kal, kb. 75 millió új EU lakossal növekedett. Ezzel az EU fedél alatt 453 millió ember él. Egészség­­ügyi ellátásukat kb. 1,6 millió orvos biztosítja. A következő táblázatok bemutatják a belépő orszá­gok kiválasztott adatait, a régi EU országok alap­adataival összehasonlítva. A 10 belépő ország gyógyszerpiacai már a Nyu­gat biztos kezeiben vannak. Az egykori keleti blokk országai betegeinek ezzel elvben ma már hozzáfé­résük van a nyugati standardhoz. Az új tagállamok­kal fokozódik az egészségügyi szervezetek sokrétű­sége is. Például Ciprus nem ismer egységes beteg­­biztosítási rendszert. A balti államokban adófinan­szírozott, egységes betegpénztárak dominálnak az egészségügyi szolgáltatás kínálatának egy alapra való korlátozásával. A litvánoknak kb. egyharmada egészségügyi kiadásait saját zsebéből fedezi. Len­gyelországban, Csehországban, Magyarországon, de Szlovéniában és Szlovákiában is olyan egészség­­ügyi rendszereket rendeztek be, amelyek hasonlóan strukturáltak, mint Németországban a kötelező be­tegbiztosítás. Minden belépő országban is a beteg­­biztosítás emelkedő költségei krónikus problémát jelentenek és állandóan a reform szükségességét ve­tik fel. Magyarországon például költségvetési terve­zés alá esnek a honoráriumok, ezen kívül a gyógy­szereknél érezhetően növekedett az önrészesedés. A 10 új EU országban közel 285 ezer orvosnak rész­ben szűk gazdasági feltételek között kell dolgozni­uk. A legszegényebb belépő országokban sok orvos fizetése havi 300 és 400 euró között van. A szakmunkaerők fluktuációja A jóléti különbségek hajtómotor az orvosok és nővérek Nyugatra vándorlásához. Ez fájdalmas el­látási hiányokat és szűk ellátási keresztmetszeteket okozhat az új EU országokban. Még alig vannak elemzések arról, hogy hogyan megy végbe az egészségügyi személyzet elvándorlása az egyes tag­országokban. Ezért az EU-n belül annak kell lennie a célnak, hogy időszerű és teljes adatok álljanak rendelkezésre az orvosok mobilitásáról. A belépő országokban a kezelésre váró betegek annak az ér­telmét kérdezik, hogy az ottani adófizetők finanszí­rozzák az orvosok képzését, akik azután más orszá­gokban biztosítják az egészségügyi ellátást. Dilem­maként mutatkozik az a növekvő hajlam, hogy a né­metországi szűk személyzeti keresztmetszeteket és ellátási hiányosságokat ezekből az országokból át­települő orvosokkal és nővérekkel oldják meg. Ke­let-Európában a képzett egészségügyi személyzet ugyanolyan sürgősen szükséges, mint Németor­szágban. Egy ilyen toborzás csak akkor lehet fele­lősségteljes, ha az orvosok és nővérek túl­ ellátott területekről jönnek. További nehézség, hogy a belé­pő országok nem rendelkeznek elég gazdasági for­rással ahhoz, hogy az ellátás hiányosságait kompen­zálják. Az orvosok és más magasan képzett munka­erők elvándorlása csak akkor akadályozható meg, ha a belépő országok olyan intézményeket és fize­tési feltételeket tudnak felmutatni, amelyek megkö­zelítően megfelelnek a nyugati standardnak. Az első jelek arra utalnak, hogy már megkezd­ték az egészségügyi infrastruktúra javítását. Új vagy modernizált kórházak és orvosi praxisok mu­tatják az egészen jelentős beruházásokat a belépő országok egészségügyébe. Ahhoz, hogy ezek 71 10 új EU állam adatai A régi 15 EU állam adatai millió orvos/ Egészségügyi lakos 100 ezer kiadások a lakosra GDP %-a Észtország 1,4 320 5,5 Szlovákia 5,4 300 7,0 Lettország 3,2 338 4,9 Szlovénia 2 440 8,99 Litvánia 3,5 263 5,75 Csehország 10,2 264 7,0 Málta 0,4 321 9,7 Magyarország 10,1 341 5,5 Lengyelország 38,2 446 6,2 Ciprus 0,8 392 6,1 millió orvos/ Egészségügyi Írország 3,8 220 6,5­ ­ XIV. évfolyam, 2005. január PHARMORIENT 147

Next