Pilóta, 1995 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1995-07-01 / 7. szám
b . A siklóernyőt az ún. irányítózsinórokkal irányítjuk. A zsinóroknak a kezünkhöz közelebb eső végén többékevésbé kényelmes fogást biztosító „irányítófogantyú” van, azaz jobb oldalt és bal oldalt is egy. Amelyik irányba fordulni szándékozunk, azt a fogantyút húzzuk meg a szükséges mértékben. Vízszintes sebességünket leszállás előtt mindkét fogantyú egyidejű lehúzásával csökkenthetjük. Ha féloldalasan fékezünk, a másik oldal gyorsabb marad, tehát az ernyő a fékezett oldal felé fordul. c □ A fővárostól távolabbi starthelyeken a „B" válasz a helyes. A Hármashatár-hegyen tökmindegy, hogyan próbálunk repülni, mindenképp akad valaki, aki beleszól... 22. MI MÁSRA JÓK AZ IRÁNYÍTÓZSINÓROK AZ IRÁNYÍTÁSON KÍVÜL? a □ A rendellenes repülési helyzetekből kijövetelnél is hasznukat veszzük, pl. a szélső cellák becsukódásakor némi fékezéssel segítjük azok nyílását, és a startnál is az irányítózsinórok megfelelő húzásával tudjuk korrigálni az oldalra kitörni szándékozó ernyőt . □ Kiválóan használhatók időhúzásra! Pl. ha a földetérés után nem tapasztjuk azonnal a helyükre a tépőzáras fogantyúkat, azok úgy közétekerednek a tartózsinóroknak és olyan gubancot hoznak létre, mire a starthelyre visszakapaszkodunk, hogy a jelenlévő barátnőnk előtt nem kell leégnünk az azonnali startra képtelenségünk miatt: amíg az irányítófogantyúkat kibogozzuk, ki tudjuk pihenni magunkat a következő start előtt! c □ Arra, hogy esetleges elszakadásukkor gyakorolhassuk a hátsó hevederes irányítás lehetőségét! 23. MI A TEENDŐ FÉLOLDALI ERNYŐCSUKÓDÁS VAGY BELÉPŐÉL-ALÁHAJLÁS ESETÉN? a □ Semmi! A tankönyv szerint az „A” kategóriás tanulóernyők a rendellenes repülési helyzetekből öt másodpercen belül maguktól kijönnek! b □ Semmi! Ha velem ilyesmi egyszer is előfordul, azonnal abbahagyom a siklóernyőzést! c □ Féloldali csukódás esetén az ernyő rendszerint a csukódott oldal felé kezd elfordulni, ezért a másik oldali irányítófogantyú megfelelő mértékű lehúzásával megakadályozom, hogy néhány másodpercen belül a lejtő felé, azaz hátszélbe forduljon az ernyő, az aláhajlott oldal felőli irányítófogantyú egy-két vagy néhányszori lehúzásával (tehát nem rángatással, hanem pumpálgatással) belobbanásra késztetem azt az oldalt. Belépőfél-aláhajláskor a két fogantyú egyidejű lehúzása az előnyös az ernyő teljes telítődéséig-24. MI A NEGATÍV FORDULÓ, ÉS HOGYAN SZÜNTETHETŐ MEG? a □ A túlságosan lehúzott irányítófogantyúk miatt nagyon lassan repülő ernyő irányváltoztatásakor előfordulhat, hogy az egyik oldala már csaknem áll, és a tervezett forduló felé eső oldal megindul hátrafelé. Ez áteséshez vezethet, ezért ilyenkor az irányítózsinórokat feljebb kell engedni, hogy az ernyő sebességet gyűjthessen. □ A negatív forduló az, amikor az oktató azt kiáltja az elstartolt növendék után, hogy: „Jobbra! Jobbra!!!", a növendék pedig balra fordul. Megszüntetése: minden jelenlévő hangos kiáltozásba kezd és afféle tanácsokat ad, hogy „Nem balra, jobbra! Még jobban jobbra!! Másik bal kezed felé!!!" Ennél többet tenni nem szükséges, mert a rossz irányba fordulás hamarosan véget ér egy fa tetején vagy a közeli tóban. c □ Negatív forduló, ha a hanyattstart végén az ernyő pilótája rossz irányban fordul meg a lejtő felé, és a feje fölött megtekeredett hevederekkel repül. 25. MI A TELJES ÁTESÉS? a □ Az az eset, vagyis áteset, amikor egy nagy csipkebokor mellett érve földet, az ernyőnket rosszul vezetjük le a levegőből, és az átesik a bokor túloldalára. Ez esetben a teljes zsinórzat a tüskék közé esik, amely maradandó élményt nyújthat a zsinórok állapotát és bőrünk légáteresztő képességét tekintve egyaránt. b □ Teljes átesés áll elő, ha az irányítózsinórokat túlhúzzuk azon a mértéken, amelynél az ernyő vízszintes sebessége annyira lecsökken, hogy a kupolán keletkező felhajtóerő megszűnik. Ekkor az ernyő megindul hátrafelé, erősen megsüllyed és két rétege közül kiszalad a levegő, majd a kupola elkezdi fölvenni egy alaktalan rongycsomó formáját. Az ezután következő lehetőségek részletezése meghaladja egy tesztvizsgálat kereteit, és külön tanulmányt igényel! □ A teljes átesés speciális esete, ha valaki aktív repülő személyből egy íróasztal fiók felőli oldalára esik át és ún. „íróasztalkukaccá” válik... (Folytatás következik!) /tpec 9'U'P'PZSÉ!!! A Rail Aero egyesület siklóernyős szakosztálya úgy öt éve ismeri az Apc község melletti 200 m magas, nyugati szélhez használható dombot melyet kényelmes starthely, kevés turbulencia és választékos leszállóhely jellemez. A gödöllőiek augusztus 10-13-a között bulirepülésre látták vendégül a többi csapat siklóernyőseit. Kerekes Laci ötlete volt, hogy nevezzük ki ezt a négy napot Első Magyar Országos Siklóernyős Találkozónak, így is lett. Az első nap időjárása csöppet sem volt ideális: az élénk hátszél csak az esti órákra fordult annyira irányba, hogy lehetségessé tette a startot. A második és harmadik napon, azaz pénteken és szombaton viszont bomba idő volt! Termikben ugyan nemigen bővelkedtünk, de azért többeknek okozott gondot, hol találnak egy kis hézagot az erős emelések között, hogy időnként leszállhassanak. Az erős termikus hatás beépült a községnek a domb felőli oldalán lévő, leszállóhelyül szolgáló szántóföldről induló lejtőszélbe, így aztán sokan teljesítették az egyórás időtartamot. Távrepülést nem terveztünk, 2500 méteres magasságnyerés viszont többeknek sikerült, egy ernyős pedig 23