Pilóta, 1997 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1997-06-01 / 6. szám

ktwsra in ra é­s tism­seri ii bírja. A Skoda gép felágaskodik, or­rán át tüzet okádnak a gépfegyve­rek. De mindez pillanat műve. Gé­pem megcsúszik, kezemben elcsuk­­lik a kormány fogantyúja. Egy lövés a rudat derékban találja. Megragadom a szárnyak végét... ó, az átkozott loppingöv fogva tart. Ki hát a zárókapcsot!! Mellemhez ka­pok, tapogatom... a lángok elönte­nek, és nincs meg a csat... még mindig nincs! Örökkévalóság... kár­hozat... szívem verése eláll... a tűz feketébe hajlik... a szemem lezárul, ujjam megakad... Önuralmat parancsoló idegeim vég­ső megfeszítésével már állok... A ret­tenetes légnyomás megragad. Elrú­gom a gépet. Kisiklik alattam, elbo­ruló tekintettel még látom, amint orrabukik, mint hosszú, csóvás üstökös, aztán főbesújt az alattam tátongó mélység... 5000 méter alant, a sem­mi kékjébe vesző feneketlenség... Hát... vége! Álomban hangzó tompa csattanás. Szörnyű rántás. Hol vagyok? Igen, igen, értem. Az ejtőernyő kinyílott. Ott csüngök ég és föld között... élek, élek!" Hefty Frigyes megmenekülésének dátuma: 1918. au­gusztus 22. Vitéz Hefty mint a magyar repülés min­denese és doyenje még számos élményleírással, cik­kel és több könyvvel örvendeztette meg olvasóit. Né­met nyelvű szakkönyve mint személyes emléktár­gyam és mint a történetek néma tanúja, az előző tör­ténetben leírt fotóval együtt került hozzám. Korábban ifj. H. Fricin keresztül bejáratos voltam Frici bácsiék kertvárosi vitézi telepi házába, a féltve őrzött könyvről azonban már nem nyílt alkalmam értesíteni jogos tu­lajdonosát. Egy saját könyv Tábori Pál: Repülők. Alcíme: A levegő hősei (Singer és Wolfner kiadás, Bp., 1932.). A könyv funkciója el­tér az előző történetben betöltött, emlékezést generá­ló szereptől; itt most „hátramenetben", emlékforgács­ból kerekít souvenir-t A könyvben többek között ez olvasható: „Vitéz Kaszala Károly egész sereg légi bravúr hőse, különö­sen a Piave és az Isonzo táján ért el repülősikereket. Az osztrák-magyar monarchia légiflottája állott itt szemben az olasz és az angol (később az amerikai) repülőflottával. 22 éves korában került bele ebbe a vérzivatarba Kaszala, s hamar fel­tűnt elszántságával. Egész sereg ki­tüntetést kapott rövid időn belül." V. Kaszala Károlyról tudni lehet, hogy kilenc ellenséges gépet lőtt le az első világháborúban, és össze­sen hetvenkét bevetésben vett részt. Kaszala a légiharcban sajátos harcmodort alkalmazott. Látszatra felkínálta magát az ellenfélnek, süllyedő pályán hagyta, hogy a gé­pe mögé kerüljön. A siklásból ere­dő sebességtöbbletet váratlanul egy gyors „hátraarcra" és magas­ságnyerésre használta, és az így nyert magassági fölényből ő került ki győztesen. 1927-ben a Lampich által tervezett L-2 típusú, Róma nevű géppel megdöntötte a kisteljesítményű gépek zártkörű világrekordját, majd 1928-ban a Bu­dapest—Pola útvonalon felállította a kisteljesítményű gépek távolsági világrekordját. Kaszala fő erőssége azonban a műrepülés volt. Az akkori repülőnapok ki­emelkedő attrakcióit Kaszala káprázatos műrepülése jelentette. Egy szlogen is őrzi emlékét: „Mikor Kaszala gépbe száll, a közönség haja égnek áll." A repülőnap­okon Kaszala a nagyérdemű szórakoztatására a mű­egyetemiek L-4 típusú, Bohóc nevű repülőgépét használta. 1930-ban végkielégítésként kapott Brandenburg gé­pével, hazánkban elsőként, légi vállalkozást alapított, utast, árut szállított, röpcédulát szórt, reklámrepülé­seket végzett. Látványos szenzációt jelentettek Kaszala éjszakai reklámrepülései. Pályáját egy sajná­latos baleset törte ketté, 1932-ben egy miskolci rek­lámrepülés közben életét vesztette. Ami a személyeset, a „hátramenet" kiindulópontját il­leti, Gödöllő felett 1932-ben még szenzációnak szá­mított egy repülőgép. A motorzúgásra felfigyelve ro­hantam a kert végébe, bámulni a csodát. Az égen egy kétfedelű haladt északkeleti irányban. Este családi körben az apám által készített hatlámpás rádió hallga­tását próbáltam állandóan zavarni. Akkor este apám a szokottnál is erélyesebben csendre intett, majd így szólt: „Kaszala ma délelőtt Miskolcon lezuhant." Ami megmaradt számomra: Kaszala Károly utolsó útvo­nalrepülését láttam... (Folytatjuk.) Kaszala Károly tiszthelyettes (9 légigyőzelem)

Next