Pilóta, 1997 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1997-06-01 / 6. szám
ktwsra in ra és tismseri ii bírja. A Skoda gép felágaskodik, orrán át tüzet okádnak a gépfegyverek. De mindez pillanat műve. Gépem megcsúszik, kezemben elcsuklik a kormány fogantyúja. Egy lövés a rudat derékban találja. Megragadom a szárnyak végét... ó, az átkozott loppingöv fogva tart. Ki hát a zárókapcsot!! Mellemhez kapok, tapogatom... a lángok elöntenek, és nincs meg a csat... még mindig nincs! Örökkévalóság... kárhozat... szívem verése eláll... a tűz feketébe hajlik... a szemem lezárul, ujjam megakad... Önuralmat parancsoló idegeim végső megfeszítésével már állok... A rettenetes légnyomás megragad. Elrúgom a gépet. Kisiklik alattam, elboruló tekintettel még látom, amint orrabukik, mint hosszú, csóvás üstökös, aztán főbesújt az alattam tátongó mélység... 5000 méter alant, a semmi kékjébe vesző feneketlenség... Hát... vége! Álomban hangzó tompa csattanás. Szörnyű rántás. Hol vagyok? Igen, igen, értem. Az ejtőernyő kinyílott. Ott csüngök ég és föld között... élek, élek!" Hefty Frigyes megmenekülésének dátuma: 1918. augusztus 22. Vitéz Hefty mint a magyar repülés mindenese és doyenje még számos élményleírással, cikkel és több könyvvel örvendeztette meg olvasóit. Német nyelvű szakkönyve mint személyes emléktárgyam és mint a történetek néma tanúja, az előző történetben leírt fotóval együtt került hozzám. Korábban ifj. H. Fricin keresztül bejáratos voltam Frici bácsiék kertvárosi vitézi telepi házába, a féltve őrzött könyvről azonban már nem nyílt alkalmam értesíteni jogos tulajdonosát. Egy saját könyv Tábori Pál: Repülők. Alcíme: A levegő hősei (Singer és Wolfner kiadás, Bp., 1932.). A könyv funkciója eltér az előző történetben betöltött, emlékezést generáló szereptől; itt most „hátramenetben", emlékforgácsból kerekít souvenir-t A könyvben többek között ez olvasható: „Vitéz Kaszala Károly egész sereg légi bravúr hőse, különösen a Piave és az Isonzo táján ért el repülősikereket. Az osztrák-magyar monarchia légiflottája állott itt szemben az olasz és az angol (később az amerikai) repülőflottával. 22 éves korában került bele ebbe a vérzivatarba Kaszala, s hamar feltűnt elszántságával. Egész sereg kitüntetést kapott rövid időn belül." V. Kaszala Károlyról tudni lehet, hogy kilenc ellenséges gépet lőtt le az első világháborúban, és összesen hetvenkét bevetésben vett részt. Kaszala a légiharcban sajátos harcmodort alkalmazott. Látszatra felkínálta magát az ellenfélnek, süllyedő pályán hagyta, hogy a gépe mögé kerüljön. A siklásból eredő sebességtöbbletet váratlanul egy gyors „hátraarcra" és magasságnyerésre használta, és az így nyert magassági fölényből ő került ki győztesen. 1927-ben a Lampich által tervezett L-2 típusú, Róma nevű géppel megdöntötte a kisteljesítményű gépek zártkörű világrekordját, majd 1928-ban a Budapest—Pola útvonalon felállította a kisteljesítményű gépek távolsági világrekordját. Kaszala fő erőssége azonban a műrepülés volt. Az akkori repülőnapok kiemelkedő attrakcióit Kaszala káprázatos műrepülése jelentette. Egy szlogen is őrzi emlékét: „Mikor Kaszala gépbe száll, a közönség haja égnek áll." A repülőnapokon Kaszala a nagyérdemű szórakoztatására a műegyetemiek L-4 típusú, Bohóc nevű repülőgépét használta. 1930-ban végkielégítésként kapott Brandenburg gépével, hazánkban elsőként, légi vállalkozást alapított, utast, árut szállított, röpcédulát szórt, reklámrepüléseket végzett. Látványos szenzációt jelentettek Kaszala éjszakai reklámrepülései. Pályáját egy sajnálatos baleset törte ketté, 1932-ben egy miskolci reklámrepülés közben életét vesztette. Ami a személyeset, a „hátramenet" kiindulópontját illeti, Gödöllő felett 1932-ben még szenzációnak számított egy repülőgép. A motorzúgásra felfigyelve rohantam a kert végébe, bámulni a csodát. Az égen egy kétfedelű haladt északkeleti irányban. Este családi körben az apám által készített hatlámpás rádió hallgatását próbáltam állandóan zavarni. Akkor este apám a szokottnál is erélyesebben csendre intett, majd így szólt: „Kaszala ma délelőtt Miskolcon lezuhant." Ami megmaradt számomra: Kaszala Károly utolsó útvonalrepülését láttam... (Folytatjuk.) Kaszala Károly tiszthelyettes (9 légigyőzelem)