Polgári Élet, 2010. január-június (7. évfolyam, 3-25. szám)

2010-03-26 / 12. szám

J­Á­N­L­O­S ► SZÉKELYFÖLD Mit kérdeznék Markótól és Borbélytól? Markó Béla RMDSZ-elnöktő­l megkérdezném, ha ünneprontó akarnék lenni (de nem), hogy miért nem látszik Keresztúron a„hála"? ► 4. oldal ► SZÉKELYFÖLD Luxusnyugdíj EU-s tisztségviselőknek Az új törvény szerint az EU-s politikusokat ötven éves korban nyugdíjazhatják és akár havi 9000 euró nyugdíjat is kaphatnak. ► 5. oldal ► VÉLEMÉNY A Dunából üzemtévébe A Duna TV igenis legyen, de ne politizáljon, és tu­dósítson semlegesen, középről középre, mindenki­nek! ► 11. oldal A félkarú rablók fogságában Székelyföldön is dívik a játékgép-mánia ► Nem hivatalos adatok szerint Romániában az emberek mintegy 6 százalékát tartják fogságban a „félkarú rablók". Székelyföldet sem kerülte el a játékautomaták hóbortja, főleg a városokban alakultak ki szerencsejátékos csoportok, amelyek tagjai többnyire ismerik egymást. ► 4. oldalon Polgári Élet ► szerkesztoseg@polgarielet.ro Derékba törték a vidéket ► A Romániai Magyar Gazdák Egyesülete elnökét, Sebestyén Csabát arról faggattuk, miért hever romokban a vidék, miért nincs becsülete a mezőgaz­dálkodásnak. BALÁZS ÁRPÁD balazs.arpad@polgarilet.ro S­­­ebestyén elmondta, a döntéshozók általában nincsenek elkötelezve a gazda iránt. Többnyire a pénz­ügyminiszter is akkor akar pénzt be­szedni a gazdáktól, amikor azok támoga­tásra szorulnak. Azt kérdezte az újságíró Vladescutól, hogy szereti-e a mezőgaz­daságot? Erre ő azt válaszolta, hogy: „perverz szeretetem van a gazdák és a mezőgazdaság iránt­­ mindent meg fo­gok adóztatni”. ► 6. oldalon ► ku­MN­KK­C­V GYÖRGY A nemzet M­ég az olyan kie­melten fontos kérdést is, hogy mi a nemzet?, a közösségi tudatot romboló mó­don közelíti meg a bal­liberális politika. Buda­pesten történik ez napjainkban, ahol min­den jel szerint sem a baloldal, sem a libera­lizmus nem azonos a nyugatival, talán nem is hasonlít hozzá. Ott, ahol az eszme képviselői/hívei kádári-hruscsovi foltoktól tarkítva nyakig süllyedtek a korrupcióba, erkölcsi romlásra is biztatják honfitársai­kat. Amikor például azt hirdetik, hogy a nemzet országhatártól országhatárig ter­jed, fittyet hányva az egyezményes tudo­mányos és klasszikus meghatározásra, melyben az egyezményesség nem csupán magyar sajátosság, hanem nemzetközi. Aszerint a nemzet „történelmileg kialakult tartós emberi közösség, amelyet a közös nyelv, közös terület és gazdasági élet s a kultúrában megnyilvánuló közös lelki sajá­tosságok tartanak össze”. Az a tény, hogy esetünkben az ezeréves közös területet szétfaricskálták, nem jelenti azt, hogy nemzeti identitást kellene váltanunk. Hisz a nyelvi-kulturális-lelki kötődések mellett eltörpülnek az országhatárok ide-oda tolo­gatásából születő, egyéni boldogulásokat segítő, önként vállalt tudatcsorbulások. A volt szovjet blokk ’89 előtti és mai balosai közt nem sok a különbség. Hiába hangos­kodnak, mennyire érzékenyek szociálisan, ha a valóság épp az ellenkezőjét mutatja. Mert akik legfőbbképpen a saját zsebükre érzékenyek - a BKV-soktól a honvédelmi minisztériumig -, nem sok sikerrel szöve­gelhetnek a nyilvánosság előtt arról, mi a nemzet. Sok mindent összehordhatnak, bennünket azonban a nyelvi és kulturális sajátosságok tartanak össze. Ránk ma is ér­vényes. Nyelvében él a nemzet. Mert ha a nyelvét elveszítette, azt soha többé senki nem adja vissza neki. Gárdonyi Géza sze­rint még az Isten se. ▲ E Z E R C I K K N I Á II

Next