Polifon, 1985 (1-4. szám)

1985-01-01 / 1. szám

4 POLIFON 1985. JANUÁR Zavarban vagyok, adva van egy zenekar, amely gyakorlatilag már megszűntnek tekinthető, s még mindig nem tudom, hogyan kellene írni róla. A budapesti kevesek sze­mével néztem-e, akik még hallhat­ták az utolsó C//?A/-koncertet, akik pontosan követni tudták a tagcse­réket, a saját Európa Kiadó-hang megtalálását, mert bejutottak a Ber­csényi-klubba ? Vagy kezdjek bele, kimondatlanul is azt sugallva, hogy illene ismerni az előzményeket, hi­szen az Európa Kiadó - hiába nem vett tudomást róla tévé, rádió, le­mezgyár - nagy zenekar (volt) ? Vagy azokra a vidéki srácokra gon­doljak, akik - ha ott lehettek volna a fellépéseken - esetleg ezt a nevet írják zászlójukra, de így csak ta­nácstalanul a haverjukat kérdez­gették: kik ezek, hogy a Popmeccs szakmai szavazásán kétszer is az év ígéretei lehettek? Szükséges vagy fölösleges Chris Bohnt, a New Musical Express újságíróját idéz­nem, aki az általa hallott legjobb kelet-európai újhullámos együttes­nek nevezte az Európa­ Kiadó előd­jét, az URH-t? No, de elég a kérdésekből és a sanda érzelmekből. Végül is a ténye­ket nem tudom megváltoztatni; a zenekar megszűnt, mielőtt akár csak halvány esélye is lett volna arra, hogy zenéjével kitörhessen a budapesti klubok zártságából. Utol­só utáni koncertjét is úgy adta, hogy a filmesek segítségére szorult; a Jégszínházat a Filmgyár bérelte ki, s a koncert csak egy helyszín lesz Sós Mária játékfilmjében. Menyhárt Jenő előre kijelentette, hogy csak a sors és a MAFILM szeszélye alapján játszanak együtt; kihasználják ugyan a kínálkozó le­hetőséget, de az együttes már nem létezik. A közönség mindenesetre nem így vélekedett. November 11 -én és 12-én is megtöltötte a nézőteret. Ha jól becsültem meg, körülbelül 900-1000 ülőhely lehetett, de mindkét este jóval többen nézték végig a műsort. Jó bulinak ígérke­zett - a Jégszínházra csak egy Népstadion körüli akadályverseny után lehetett rátalálni, a jegyek nagy része elővételben elfogyott, a bejáratnál óriási tömeg gyűrődött, egyezkedés a rendezőkkel, hosszú sor a W. C. csapóablaka előtt. Amikor a filmbeli Városi Bújócska nevű csoport zenélni kezdett, már nem lehetett ülőhelyet találni. Laza, kissé darabos jazzt játszottak, las­san elült a csatazaj, sikerült legyőz­niük a közönség zsongását. Dörner György második fuvolaszólója már tapsot is kapott. Utánuk a Szex-e­­p/7 lépett színpadra. A három gitár­­dob-ének-ütők-billentyűs-szaxo­­fon felállású együttes a diákklubok­ban oly sokszor hallható depresz­­sziós new wave-et játszotta - az átlagosnál nem jobban, nem rosz­­szabbul. Néha felidéztek egy-egy külföldi előképet, a Public Image ZTD-t vagy még inkább a Bauhaust, de azt a minimalrockot nyújtották, amihez egy fiatal amatőr csoport zenei tudása, invenciója elég. Már­­már elkönyveltem őket „tizenkilenc, avagy egy híján húsz" előzenekar­­nak, amikor műsoruk végén néhány eredetibb és nem a kötelező szo­rongásban fogant szerzeménnyel ja­vítottak az összbenyomáson. A szünetben azon tűnődtem, vajon miért volt ez rosszabb, mint mond­juk az Európa Kiadó. A hangszeres tudásban, szuverén gondolatok­ban volna a többlet? Vagy az Európa Kiadó már „bejáratott" él­mény? Vagy mert az a menő? Ne­héz válaszolni, de ahogy megszó­lalt a várva várt együttes, kézen­fekvő volt a különbség. Amit ők csináltak, egyszerűen lejött a szín­padról, élt, mivel mindenki számára magától értetődő volt, hogy ennek éppen így kell hangzania. Az Európa Kiadó mindig is kettős élményt nyújtott: egyrészt meglepett a zene születésének misztériumával, más­részt valami olyat sikerült kifejez­niük, amit leírni nem, csak zenében lehet kifejezni: a rock and roll érzést. Ha az Európa Kiadó értékteremté­sének legfontosabb elemeit akarom meghatározni, triviális jelzőket kell használnom. Spontán, eredeti, ter­mészetes, semmitmondó szavak ezek. Holott ilyen egyszerű a „ti­tok". Nem akartak befutók lenni, nem akartak divatosak vagy mo­dernek lenni, egyszerűen ki akarták fejezni magukat a zene segítségé­vel, méghozzá úgy, hogy mindig egyéniségükhöz keresték a meg­oldási formákat, és nem fordítva. S még valami, ami a nyolcvanas évek új rockján belül is egyénivé tette őket: a mindenen átütő érze­lem. Persze, minden őszinte zene érzelmi indíttatású. Az övék azon­ban szembetűnően ilyen. Sokszor a szövegeik is csak játszanak a szinte már kötelezővé váló gondo­latisággal, mindent a zenei kifeje­zésre hagyva. Túláradó emociona­­litásuk engem sokszor az ötvenes évek szentségtörő rock and rolljára emlékeztetett, s talán meglepő, de ezért - minden ellenkező zenei és egyéb érv dacára - a kevés igazi rock and roll együttes egyikének tartom az Európa Kiadót. Idő kellett azonban ahhoz, hogy ott, a Jégszínházban a második­harmadik szám után tudatosodjon: amit hallunk, az már nem az az Európa Kiadó, ami egykor volt. Jogossá vált Menyhárt Jenő koráb­bi figyelmeztetése, most csak újra összeálltak a régi számokat játsza­ni, de a zenekar már tényleg nem létezik. Mindenki ott volt ugyan a színpadon: Menyhárt Jenő ének, gitár; Dénes József gitár; Gasner János gitár; Kiss László basszus­­gitár; Másik János billentyűsök; Magyar Péter dob; Joe Dissou ének; Vető János trombita. Az utol­só időszak dalait játszották - vala­mi mégis hiányzott. Mintha egy olyan Greatest Hits lemezt halla­nánk, amit különböző koncertek­­albumok darabjaiból állítottak ösz­­sze, s így a más-más időben, eltérő körülmények között, eltérő kon­cepció alapján született dalok egy­szerű sorozattá soványodnak; egy­kori aktualitásuk, gyújtó erejük sem­mivé foszlik. Látszatra minden rend­ben volt: a zenészek nem küzdöt­tek hangszereikkel, ötleteiket is sok­kal gazdagabban töltötték ki, mint az induláskor, valami mégis akadá­lyozta a teljes feloldódást. Kilúgo­­zottabbnak hatottak a régi számok. Nehéz volt elfogadni, hogy a min­dig kísérletező Európa Kiadó most csak a múlt felé fordul, mintha nosztalgiázna. Félreértés ne essék: a koncert élvezetes volt, a közönség is tapsolt - de mégis maradt hiány­érzet bennünk. Egy utolsó utáni koncertnél ugyanis jobb egy első utáni. Torma Tamás

Next