Politikai Hetilap, 1865 (1. évfolyam, 1-26. szám)

1865-09-11 / 11. szám

130 törekedtek. — Hisz a törvényhozás s azon hatalom­, melyet az az ország kormányára gyakorol, a fejedelmektől a nép­­képviselőkre ment át. Francziaország példája megmutatta a veszélyeket, melyek minden hatalomnak a központi kor­mányban azaz a fővárosokban központosítása által támad­hatnak. A központosítás még legnagyobb bámulói előtt is a legdrágább közigazgatási formának bizonyult be, s a nem­zetiségi kérdés által szükségek támadtak, melyek a democra­­tiának centralizáló hajlamait ellensúlyozzák s igy nincs ab­ban semmi meglepő, ha a legdemocratikusabb pártok s egyes kormányok, melyek előbb a centralisation dolgoztak, most a decentralisatiot tűzik ki lobogójukra. De nem kevésbbé bizon­­­nyos az is, hogy ez irány, ha túlzásig követjük, szintén ve­szélyekkel jár, s más után épen úgy a polgári szabadság vesztét vonná maga után , mint ezt a túlvitt centrálisaimról feltesszük, s nem kevésbbé bizonyos, hogy ezen veszélyek nálunk még nagyobbak mint máshol. Nem tartozom azok közé, kik régi államszerkezetünk­ben az önkormányzás eszményképét látják. Megyei szer­kezetünk az önkormányzás feladatának legfeljebb addig fe­lelhetett meg, míg minden politikai jogok gyakorlata a ki­váltságos osztályokra volt szorítva. A jogegyenlőség elve mellett az önkormányzás csak jól rendezett községi rendszer által válik lehetővé, s az hiányzott nálunk.­­ Annyi azon­ban tagadhatatlan, hogy az önkormányzás egyik ága , a megyei szerkezet nálunk inkább ki volt fejtve, mint bárhol másutt, s hogy nincs ország Európában, melynek kormánya legalább törvényesen szűkebb körökben mozgott; mert sérelmeink, melyek tárgyalása egy középszerű könyv­tárt töltene be, mutatják, hogy kormányunk segíteni tudott magán. E tény okát abban találjuk, mert független magyar kor­mány nem létez­vén, a nemzet csak az által biztosíthatá ma­gát idegen befolyások ellen, hogy kormányának befolyását a lehetőségig korlátolja, de múltúnk ily viszonyok között folyt le ; s miután azon időben, midőn az alkotmányos jogok gyakorlata a kiváltságos osztályokra vala szorítva, alkotmá­nyunk fentartását csak megyei rendszerünknek köszöntük; s miután az, mit újabb időkben szenvedünk a múltnak em­lékeit még kedvesebbé téve, az ellenkező rendszernek min­den rész következéseit pedig bőven tapasztaltuk, csak termé­szetesnek kell találnunk, ha régi szerkezetünk teljes visszaállí­tása sokak előtt kívánatosnak látszik.­­ Nem csak azok között találkozunk e nézetekkel, kik belátva, hogy a régi megye teljes helyre­állítása régi kormányszerkezetünk helyre­állítását feltételezi, el nem felejtették a megyék füg­getlensége s a kormány korlátoltsága mellett is mi csekély volt a befolyás, melyet akkor az ország, s mily nagy az, me­lyet a kormány a legfontosabb ügyekre gyakorolt, de talál­juk e nézeteket azok között is, kiket méltán az alkotmányos szabadság legbuzgóbb hívei közé számítunk; s ha az 1848-as vívmányokat, melyekhez a nemzet annyi áldozatok után lel­kesedéssel ragaszkodik valami veszélyeztetheti komolyan, az meggyőződésünk szerint csak azon nézetekben rejlik, me­lyek megyei szerkezetünk iránt az országban elterjedtek, s melyek befolyása annál nagyobb, minél igazabb alapok­ból indulnak ki. Senki sem vonhatja kétségbe azon állítást, hogy az alkotmányos szabadság helyhatósági közigaz­gatás nélkül a polgárok legnagyobb részére nézve mindig csak írott malaszt marad. Tagadhatatlan az is, hogy megyei szerkeze­tünk által azok számára, kik akkor hazánkban alkotmányos jogokkal éltek az önkormány­zás elve nagy kiterjedésben létesíttetett, s hogy a legkedvezőtlenebb körülmények kö­zött alkotmányunk fentartását s az­ egyéni szabadság nagy mértékét csak e rendszernek köszönjük. És biztossággal állíthatjuk, hogy Svájcz s Anglia kivételével nincs ország, hol az önkormány­zás annyira a népnek szellemében fekszik. A decentralisatió, melyet Francziaországban a tudomány a létező bajok óvszerének tekint, s melyet Belcredi államminiszter feladásul tűzött ki magának, nálunk nem fogja nélkü­lözni az önkormányzásban gyakorlott egyé­neket, kik nélkül a decentralisatió mindig csak pium desiderium maradhat. S azért teljesen igazságuk van azoknak, kik hazánkban a decentralisatió szükségét hirdetik, s azt állítják, hogy parlamentáris kormány, és a főbb tisztviselők felelőssége, erős megyei s helyhatósági szer­kezet nélkül soha az ország szükségeinek nem T Á R C­Z A. Szerkesztői élmények a provisorium alatt. A nyájas olvasó, ha nem mondom is, tudni fogja, hogy az élmé­nyek, melyek némelyikéről e sorokban meg akarok emlékezni, nem tartoznak azon élmények közé, melyeket kedves állapotoknak, élve­zeteknek, az élet kellemeinek szokás tekinteni. De nem is afféle nagy szenvedések, melyek martyrkoronát biztosítanak elviselőjöknek. Csak az a rang illeti meg őket, a hová az élet apró bajait, nyomorúságait sorozzuk, les petites miséres, melyek ugyan elég boszantók, mig meg­vannak, mihelyt azonban elmúltak, nem keserítenek többé, csak mu­lattatnak. Efféle mulatságokból, az utóbbi évek alatt, nagyobb-kisebb mér­tékben minden szerkesztőnek kijutott, és a schmerlingi próbaidő egyik érdekes­ oldala tárulna föl a közönség előtt, ha a hatodik nagy hatal­masság, a közvélemény miniszterei, elébe terjesztenék azon diploma­­tiai alkudozások fekete könyvét, melyeket más, ezen időbeli hatalmas­ságokkal folytattak, ha szellőztetnék az eseményeket, melyeknek ők, az állítólagos sajtószabadság színfalai mögött, nézői s passiv részesei voltak. Én ezúttal a magara passiójából mondok el egyet mást. Személyes élményeket, de melyek nem a személynél, hanem a kornál fogva érdekesek, melyben történtek s melyet jellemeznek. Midőn a provisorium — 1861 dik évi november elején — bekö­szöntött, az akkor Pompéry János szerkesztette Magyarország­ban a belügyi rovatot vezettem, épen azt a rovatot, mely a bekövetke­zett szigornál fogva legtöbb zaklatásnak és nyomásnak volt kitéve. S irigylésre nem méltó helyzetem még kevésbbé irigylendővé változott, midőn, Pompéry elitéltetése s kénytelen átköltözése után a budavári József kaszárnyába, 1862-dik évi májusban, magát a lap szerkesztését kellett átvennem. Ez azonban szerencsére nem tartott sokáig, mert a kiadóval fejlődött egyenetlenség folytán június végével az összes szer­kesztőség visszalépett, hogy az őszi évnegyedben új és nagyobb poli­tikai napilap körül csoportosuljon ismét. Az új lap az Ország névé volt viselendő, s a­mint az egyszeri vendéglős, ki az általa közked­vessé tett C­s­i­g­á­ból, összes főző és kiszolgáló személyzetével más helyre ment át, csigás utódja ellenében méltán mondhatta magát az igazi régi C­s­i­g­á­nak , úgy mi, a Magyarország munkásai, kik egyetemben az ország munkásaivá szegődtünk, szintén mondhat­tuk, hogy az Ország az igazi Magyarország s az új lap volta­­képen csak a réginek folytatása. A Magyarország­tól június végén váltunk el, az o­r­s­z­á­g­ot október elején kellett megindítanunk , így háromhavi journalistikai szünidőnk jutott, s ennek egy részét arra fordítottam, hogy rokonim látogatására egy alföldi városba rándultam. Többheti ott mulatás után Pestre visszatérvén, megtudtam, hogy míg én Árkádiában üdültem, Budán egy praesidiális körlevél tárgya lettem. A rendelet aug. 30-kan 16828. elnöki szám alatt kelt és azt tartalmazta, hogy mivel „(Greguss Ágost a megyékben utazik a végett, hogy az ország iránt figyelmet keltsön és neki pártolókat szerezzen, fölhivatik az illető terület kor­mányzója, hogy nevezett Greguss Ágostot, ha ott meg találna jelenni, figyelemmel kísérni, és azon esetben, ha ott izgatásokat követne el, letartóztatni és a katonai törvényszéknek átadni szíveskedjék.“ E szívességre csakugyan nem voltam elkészülve, s a figyelem, melyre a központi hatalom méltatott, épen magamra nézve lehetett a legmeglepőbb , mert ha valakinek, nekem kellett úgy meggyőződve lennem, hogy vidéki időmet idilli pihenésben, angol regényeket olvas­gatva töltöttem , és íme, most hivatalosan értesülök, hogy a megyék­ben utazom, az ország ügyében házalok, sőt talán izgatok is. Megvallom, ily bizalmatlansági szavazat után nem vártam felül­ről semmi engedékenységet az általam szerkesztendő lap iránt. Eleinte mégis elnézőbbek voltak, mint hittem : talán, mert némelyek — bár alaptalanul—az Országot gr. “Appo­nyi György közlönyének hí­­resztelték, ki akkoriban még nem tette volt le országbírói méltóságát. Később azonban mindinkább növekedett irántunk a hatalom szigora. Nem volt ritkaság, hogy egész nagy czikkeket kitöröltek, még olyano-

Next