Politikai Hetilap, 1866 (2. évfolyam, 1-26. szám)

1866-03-26 / 13. szám

T­Á­R­C­Z­A. Bárd és tratátor. (Irodalomtörténeti tanulmány.) A művészetek kezdetleges átmeneti idejére emlékeztet egyiránt: a szobor és a bárd. Öntudatlanul együttes tüneményben érvényesül itt a szép biro­dalmában különleges önállóságra hivatott két művészetnem : építészet s plasztika az oszlopban, zene és költészet a bárd-dalban. Lanttal kezében, önkészített dallamokban zengő várról várra, fa­luról falura járva letűnt harczok dicsőségét, nemzeti hőst s családi ősö­ket az angol minstrel, scandináv skald, angolszász s­k­ó­p, fran­­czia és spanyol troubadour, német minnesänger, irs walesi bárd, magyar j­o­c­u­­­a­t­o­r vagy trafátor.— Nem ritkán fáradt hőse múlt csatáknak, ki mintegy eposban regéli a nép között bősz harczok történetét. Máskor, mint Tinódynk, szegény zeneköltő, Clio dalnok fel­kentje, alig tengetve életét, múlt emlékével lelkesíti az élő nemzedé­ket, éneke­s dallamban egyiránt. A nép környezve őt, áhítattal figyeli meg énekét, majd úri paloták fényes csarnokában vig kedvre deríti a ház vendégeit; igy egykor Attila lakomáján „a vendégek szemeiket reá függeszték, némelyek a költeményben gyönyörködtek, mások a csatákra visszaemlékezve, gondolatokba mélyedtek, kiknek tetteit a kor elgyengíté s hitöket nyugalomra kárhoztatá, könyekre fakadtak.“ *). Jutalmat öndalaikban kerestek Goethe „Sanger“-ével: „Das Lied, das aus der Kehle dringt Ist Lohn, das reichlich lohnet.“ Egész kaszttá, rendszeres karrá alakultak néha e dalnokok, sőt királyok és fejedelmek kegyét megnyervén, az uralkodásra is be­folytak. Mindenesetre hatályos tényezőj­ük a középkori költészet s zene felvirágoztatásának, s ezért hazai trufáink s a velők oly rokon „b­á­r­­dok“ ismertetése tán nem lesz egészen érdektelen. Két századdal Kr. e., a római néppel gyakori érintkezésben állott brit, skót és ír nemzeteknél találkozunk már „bárd“-nak­ nevezett vándor költődalnokokkal. Isteni szolgálatnál hymnuszokat zengtek az örök erőnek, csatákban hárfa mellett vezérelték s buzdíták a harczoso­­kat, vezérek s fejedelmek által hírnökül s békeközvetítőül használtat­tak. Caesarnak hadjáratairól irt continentárjaiban már a galloknál is akadunk ily lantosokra. Szerepük itt mindazonáltal korlátoltabb körre, hadi buzdító danákra s udvari dicsversekre szorítkozott. Nem is ver­gődtek itt sohasem oly jelentőségre, mint a brit walesiek. Kiváltságos kaszttá tömörültek ezek, állandó nyomást gyakoroltak a fejedelemre és alattvalóira, fejére nőttek a királynak is, olygarchákká váltak. 940-ben Hovel Dha walesi király úton hozott törvénykönyvében e bárd kasztnak is szentelt pár lapot. Egyéb alattvalóitól külön osztályba sorozá, s megszorítá előjogaikat. Ily megszorítások írott ma­laszt maradtak, a korona legmagasb pártfogása ismét elkényeztető ke­­gyencz dalnokait. Önmaga a walesi udvar Aberfrew- Mathrawal­­s Caerwysben dalnokünnepélyeket rendezett. Isten nyilt ege alá, mint­egy országos eseményre jött egybe a birodalom színe, java, ez „eistedd­­fods“-okra. Erdők közepén, vagy nyilt síkon sátrakat vert, mint szini­­játékot nézve végig a dalnoki versenyt, melynek győztese jutalmát egy kormány kinevezte bizottmány kezéből véve. Egy koszorúzott bárd, az ország ünnepeltje volt. De dölyfösük és rakonczátlankodók is lettek e dalnokok. A nép folytonosan villongott miattok fejedelmeivel, a kor­mány csak szaporította az ellenök hozott, végrehajtatlanul hagyott czikkelyek számát s mégis, mint Gryffythap Conan 1078-ban kelt törvényhozása újra divatba hozta versenyeiket. Nem igy tett I. Ed­várd, 1284-ben hódítá meg Walest, a bárdok kiváltságos osztályá­ 150 kormányaink ma félbeszakasztatnak, a törvényességnek, melynek annyira örültünk, még nyoma is eltűnik a hazában.­­ S ha e gondolat sokakat aggodalommal tölt el, ha a nép­nek legszámosabb osztálya, mely a kormánynyal csak a me­gye s a közigazgatás alsóbb tisztviselői által jön érintkezés­be, arról, hogy a törvényesség helyreállt, nem tud meggyő­ződni, ha bízni nem mer, midőn az egész közigazgatás leg­­elsőbb fokaitól a legalsóbbakig a törvénynek meg nem fe­lel ; vajon bámulhatjuk-e azt, s nem kell-e inkább megvalla­­nunk, hogy annak oka főkép közigazgatásunk jelen szerke­zetében kereshető? Tudjuk mi is, hogy a megyei szerkezet, mely 1848- ban, mint a törvényhozás akkor hive, csak rövid időre, mint átmeneti állapot hozatott be, egy czélszerű közigazga­tás kellékeinek meg nem felel.­­ De vajon nem mondhat­juk-e ugyanezt a megyékben jelenleg alkalmazott szervezet­ről is, s nem kell-e elismernünk, hogy az administrate mert kinevezett s így a közbizalom által nem támogatott tisztvi­selők által kezeltetik, azért sem jobbá, sem erősebbé nem válik.­­ És épen mert megyei szerkezetünk, miként azt az 1848- diki törvények megállapíták, a közigazgatás kellékeinek tö­kéletesen meg nem felel, s mivel soha erős kormányra több szükségünk nem volt, mint a jelen nehéz időben, ez teszi szükségessé, hogy megyei szerkezetünk helyreállítása mel­lett, az egész kormánynak az 1848-iki törvények értelmé­ben átalakítását kívánjuk; kétségtelen lévén előttünk, hogy alkotmányos országban valóban erős csak felelős és oly kor­mány lehet, mely alakjában a törvénynek megfelel. S ugyanezen­­ meggyőződéshez jutunk, ha azon nagy fontosságú kérdéseket tekintjük, melyeknek megoldására törvényhozásunk a fejedelem által felhivatott. Mert ki nem látja át, hogy azon viszonyoknak, melyek Magyarországot és az ő felségének kormánya alatt álló töb­bi országokat közösen illetik, oly módoni megállapítása, mely hazánk alkotmányos önállásának s a birodalom érdekeinek egyiránt megfelel, a kormány jelen szerkezete mellett csak­nem legyőzhetetlen nehézséggel jár. Vannak népek, melyek alkotmányaikat csak a fejede­lem bölcsességének s igazságszeretetének köszönik. De hogy valamely nép alkotmányos után maga tanácskozzék alkot­mányának átalakításáról, míg egész kormányrendszere nem alkotmányos; hogy a törvényhozás a legnehezebb feladást teljesítse, mely valaha alkotmányos törvényhozásnak jutott, azon segedelem s támasz nélkül, melyet a törvényhozás kor­mányában keres, erre,ja mennyire tudjuk, nincs­, eset a tör­ténelemben, s igen félünk, a jelen kísérlet is csak e feladat ily módoni megoldásának véghetlen nehézségét fogja bebi­zonyítani. S ezek azon okok, melyekért mi, ha a törvényt mel­lőzzük is, egy oly kormányzati és közigazgatási szerke­zet fentartását czélszerűnek nem tarthatjuk , mely félig az 1848 előtt létezett kormányformákból, félig a különböző provisoriumok által a megyékbe behozott intézkedésekből összealakítva, nem csak a törvénynek, de egy jól rendezett közigazgatás kellékeinek sem felel meg s igy nem opportu­nus sem az egyesek sem a haza érdekében, mely a hosszú rázkódások után , melyeken keresztül ment , végre ősi intézményeinek helyreállítását kívánja; sőt még akkor sem mondható opportunusnak, ha kizárólag azon nagy czélt tart­juk szemeink előtt, melyet a fejedelem magának s jelen tör­vényhozásunknak kitűzött. A fejedelem tisztán s világosan fejezte ki magas szándé­kait, melyek abban központosulnak, „hogy miután a biro­dalom azon országai is, melyek eddig alkotmányos jogok­kal nem birtak valam ilyekkel ruháztattak fel, azon viszo­nyok, melyek hazánkat s a birodalom többi részeit közösen érdeklik, s melyeknek czélszerű s kölcsönösen kielégítő ren­dezésétől a birodalmat­­alkotó külön országok békés és jóté­kony együttléte, valamint a birodalom biztonsága, tekinté­lye és hatalma egyképen feltételezve vannak, úgy rendez­­tessenek el, hogy az által Magyarország alkotmányos önál­lása és törvényes függetlenségének veszélyeztetése nélkül, a birodalom hatalma s minden részeinek alkotmányos szabad­sága csorbát ne szenvedjenek.“ A birodalom s hazánk érdekei egyiránt azt kívánják, hogy a fejedelemnek magas szándékai teljesüljenek és saját alkotmányos önállásunk s törvényes függetlenségünk után — melyeket, mint azt a magas kir. leirat maga mondja, más érdeknek alárendelnünk nem lehet — bizonyosan semmi nem fontosabb előttünk, mint az, hogy a birodalom, mely­­lyel a sanctio pragmatica által felbonthatatlan kapcsolatban állunk, anyagilag virágzó, alkotmányosan szabad és más ál­lamok irányában hatalmas legyen. De van a birodalomnak, s van hazánknak ezenkívül még egy más nagyfontosságú érdeke is. A jelen időben, midőn a nemzetgazdászat s a politika mezején naponként is fontos tények végződnek be, azon ál­lapot, melybe a birodalom belügyeinek szüntelen fluctua­­tiója s financziális helyzete által jutott, s mely miatt tenné-

Next