Politikai Ujdonságok, 1870 (16. évfolyam, 1-52. szám)

1870-06-01 / 22. szám

Hazánk állapotáról. Immár, Isten segítségével erősen benn­vagyunk, sőt maholnap felét is eltöltöttük az 1870-diki esztendőnek, mely remélhető­leg a jobbak közé fog tartozni nemzetünk siralmas évlapjaiban. A világ csendes, há­ború veszélyei nem mutatkoznak; lesz tán meglehetős termésünk, s a politikai és társa­dalmi szabadság élvezetében hegednek egy­kori­­sebeink, pótolhatjuk veszteségeinket, szerezhetünk erőt, s készülhetünk a netán hamarabb mint vélnök ránk következhető válságok legyőzésére. Országgyűlésünk egész két hét lefolyta alatt csaknem kizárólag vasúti törvények al­kotásával foglalkozott. Minden vidék, mely­nek csak némi forgalmi jelentősége van, vas­utat követel, s az építkezésre vállalkozók mint ha csak gomba módra teremnének a föld­ben, oly sűrűn jelentkeznek. Szép idő lesz az egykor, a midőn a legközelebbi nemzedék a most épülő vasúthálózat rendszerét késznek látja és használhatja. És ha lesz fiaink szi­vében a hálának érzete, csak áldást mond­hatnak ránk, kik ezen óriási művek létre­hozásában a nehezebb részt, a munkát tettük s az áldozatot hoztuk. Magunk is sok hasz­not remélünk élvezni fáradozásunk gyümöl­cséből, de tulajdonkép fiaink és unokáink lesznek azon szerencsések, kik tapasztalni fogják, mit tesz az, kényelem, ipar, keres­kedés és hadtani tekintetben, ha valamely ország keresztülkasul vasutakkal van be­lépve. Csodákat fognak m­ivelni egykor ezen leghatalmasabb közlekedési eszközök. Ezek a vérkeringés útjai az ország egészséges tes­tében, s a­mit mi ma áldozattal teremtünk, nyolc­van, kilenc­ven év múlva, egy új nem­zedék mint roppant vagyont öröklendi tőlünk, úgyhogy azok árával még azon adós­ságokat is lefizetheti, miket a legmostohább idők vétkünk és hibánk nélkül mai nap nyakunkra toltak. Épen azon meddő munka tehát az, melyet választott képviselőink egy idő óta tesznek, s hogy épen most majdnem kizárólag ezen ügyekkel foglalkoznak, annak oka,először, mert minden vidék zajosan sür­geti követelésének teljesítését; másodszor: mert a horvát képviselőket, kikre otthon is sok teendő vár, sokáig nem tartóztathatjuk Pesten, s azért akarunk gyorsan mindent elvégezni, a­mihez az ő jelenlétük is szük­séges, hogy aztán annál zavartalanabban láthassunk saját külön kérdéseink megol­dásához. Pesten, a kereskedelmi körökben élénk izgatottságot okozott azon kérdés: merre folytassuk az alföldi vasutat, Szlavónián át, hogy Sziszeken át a tiszai vidéket Fiuméval, s így a tengerrel egyenes összeköttetésbe hozhassuk? Váradtól Eszékig a vonal részint kész, részint közel van az elkészüléshez, de már Eszéktől kezdve Sziszekig a vonal merre vitele igen heves érdekvitát idézett elő. Azt mondják, hogy a magyar forgalomra nézve kedvezőbb volna, ha e vonal a Dráva folyam mentében hasítná át a mezőket, a horvát országgyűlés azonban egyhangúlag a Száva folyam vidéke mellé nyilatkozott, s habár ezen vonal egy pár mérfölddel hosszabb lenne, s így többe is kerülne, a magyar országgyűlés, tisztán a horvátok iránti ked­vezésből, előzékenységből és barátságból a Száva melléki vonalt szándékozik megsza­vazni. Sziszektől Fiuméig a munkálatok már fél év óta erősen folynak. A pesti kereskedelmi kar még az elhatá­rozás utolsó perczében is, a Dráva melletti vonal elfogadását szorgalmazza. Épen most készül egy kérvény, mely jajgatással és ke­serű panaszokkal tölti be a levegőt, állítván, hogy Pest délvidéki forgalma örökre tönkre lesz téve, ha nem a Dráva, hanem a Száva partján utazunk a magyar tengerparthoz. Egy tekintetet kell vetnünk a térképre, s azonnal látni fogjuk ezen siralmas kiáltások alaptalanságát. A tiszai és marosi gabonának mindegy akár a Száva,akár a Dráva mellett viszik Sziszekre, a pesti kereskedő pedig, ha Fiuméban van dolga, úgyis a leszegyenesebb utón, Kanizsán, Zákányon és Zágrábon át fog odaérkezni, s ha a szávai vonal egy vagy­­ két millióval többe is folna kerülni, a hor­­­vát nemzet óhajtásának kielégítése, már csak­­ politikai tekintetben is többet ér ezen áldo­­­­zatnál. Ha siet az országgyűlés,­­a­mit szokott is tenni, ha néha körmére ég a munka) tán e hét folytán elvégezheti a­apirendre tűzött­­ négy vagy öt vasúti törvényjavaslatot. Azu­tán mennek a horvát képviselők haza, s itt­­ maradunk mi magyarok, hogy régi szoká­­­sunk szerint szörnyen összeháborodjunk egy-­­­más között a belügyi kérdések megvitatása­­ fölött. 1 . Olvasóink tudják, hogy a minisztérium 11 előterjesztő a meg­ék és községek rendezé­ i­­­séről szóló két törvényjavaslatot, de még akkor, a­midőn csak arról volt szó, hogy e­­ javaslatok az osztályülések előleges tárgya-­­ lása alá bocsáttassanak, a képviselőház bal­­­ oldala azt indítványozá: el kell halasztani a­­ tárgyalást az őszi időszakra, habár mindenki­­ tudja, hogy az őszi hónapokban az 1871-ki­­ költségvetés megállapításának nagy munkája­­ vár ránk.­­ Magától értetik, hogy ezen indítvány­­ nem volt más, mint udvarias formába öltöz­­t­­etett teljes félrevetési javaslat. Épen mint­­ az angol parlamentben divatozik, hogy a­mi­­ nem kell egyik vagy másik pártnak, azt­­ indítványozzák, tárgyaljuk e dolgot mához­­ hat hónap múlva! A francziák ezt úgy­­ szokták mondani: tűzzük napirendre a be­­­vételi budget tárgyalása után. Akkor tudni­illik, a­midőn a parlament okvetlenül szét­l­oszlik, így találtuk fel mi is a szólásformát, mit indítványozzunk, ha valamely eléter­■­jesztett javaslat nem nyerte meg kedvező véleményünket. A többség ugyan a köztörvényhatósá­gokról szóló munkálatokat az osztályülések elé utasító, de a tárgyalások ottan még min­dig nem kezdődtek meg. Ezalatt a két or­szágos párt hírlapjaiban élénken foly a vita a kormány terve fölött. A kormánypárti közlönyök igen jónak, az ellenzéki lapok a lehető legroszabbnak nevezik az­­egész dol­gozatot. Valószínű, hogy a középen van az igazság, s a tapasztalt olvasó nem veheti teljes komolysággal úgy az egyik párt di­­csérgetéseit, mint a másiknak igen szenve­délyes hangon kifejezett kárhoztató ítéletét. Tegyük hozzá, hogy e javaslat ezen pil­lanatban még mindig csak a kormány részé­­­­ről kidolgozott tervet képez. Várjuk meg, a míg átmegy az egész a képviselőház külön­­­ osztályainak s később a középponti bizott­­­­mánynak igen-igen akadékos rostáján is . Nem egy ily rendszeres törvényhozási mun­kát, öntött már egészen új alakba a ház kö­zépponti bizottmánya, mely a jelen előter­­­jesztés pontjait is szigorú kritika bonéz­ése alá veendi, s kivág abból sok dolgot, a mi mostani alakjában netán szemet szúrhat. Függeszszü­k fel tehát ítéletünket, míg nem egyedül a kormány, hanem egyszers­mind a ház többségének munkálatát látand­­juk előttünk feküdni. Sokat tesznek még ahhoz ama bizottmányban, s tán még többet nyesnek le belőle. Például az eredeti szerk Pest, junius 1-jén­ 1870. Előfizetési föltételek: a Vasárnapi Újság és Politikai Újdonságok együtt: Egész évre 10 frt. Fél évre 5 frt. £KT° Csupán Vasárnapi Ujsag: Egész évre 6 ft. Fél évre ft. — Csupán Politikai Újdonságok: Egész évre 5 ft. -- Fél évre 2 ft. 50 kr. ^5#© Hirdetési dijak, a Vasárnapi Uijság és Politikai Újdonságokat illetőleg: Egy négyszer halálozott petit sor, vagy annak helye, egyszeri igtatásnál 10 krajczárba, háromszori vagy többszöri igtatásnál csak 7 krajczárba számittatik. — Kiadó-­hivatalunk számára hirdetményeket elfogad Bécsben:: tippelik Alajos, Wollzeile Nr. 22. és Klausenstein es Vogler, Wollzeile Nr. 9. — Bélyeg-dij, külön minden igtatás után 30 krajczár.

Next