Politikai Ujdonságok, 1871 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1871-08-02 / 31. szám

vesebb, s ez egyért mindent föláldoz a kí­váncsiság. A munkás­mozgalom nálunk olyannyira elszigetelt, nem értett, veszély­telen, hogy a rendőri eljárást még az eszé­­lyesség­i ildom sem helyeselheti, mert, hogy úgy mondjuk, figyelmet kelt, holott külön­ben tán észre sem vétetett volna. Ez eljá­rás ellen, úgy a jobb, mint a baloldali lapok kikeltek, és pedig az egyéni szabadság nevé­ben, minek egyelőre annyi eredménye lett, hogy az elfogott munkások valamivel tűr­­hetőbb börtönhelyiséget nyertek. A történelem — úgy a múlté mint a jelené, — azt mutatja, hogy azon népek őriz­ték meg leghívebben nemzeti szabadságu­kat, s azok váltak mások fölött hatalma­sokká, nagyokká, melyek az egyéni szabad­ságot mindenek fölött becsülték. Ez épen oly összefüggésben áll egymással, mint a magán és a politikai jellem. Azon nemzetek, melyek az egyéni szabadságot nem őrzik, nem mindenek fölött szeretik, többnyire elvesztik nemzeti szabadságukat. Angliában, Amerikában egyetlen személy szabadságán elkövetett hasonló erőszak a kormányt buk­tatná meg vagy forradalom szikrájává vál­nék. Nálunk aligha lesz méltatva egy el­hangzó interpelláczióra­ Horvátországból. Zágráb, jul. 27. 1871. Ne vegye rész néven szerkesztő ur, ha ko­ronként egy rövid levélben tudósítom az itteni túlzó nemzetiségi mozgalmakról, melyekről a ma­gyar közönségnek értesülni szükséges, annyival is inkább, miután pesti nagy lapjaink e tárgyra nagyon kevés figyelmet fordítanak. Mi az oka ez agyonhallgatásnak? nem tudom, de hogy ez nem helyesen van így, arról meg lehet győződve min­denki. A magyar és horvát királyság nemcsak történelmileg és közjogilag, hanem földiratilag is érdekközelségben áll egymáshoz, s épen ezért méltán megvárhatnók, hogy az itteni — gyakran túlhajtott — nemzetiségi üzelmekről úgy a királyi kormány, mint a magyar sajtó közvetlen értesülést szerezzen. Ez előrelátó figyelem nélkül sem a jelenre, sem pedig a jövőre nézve nem találhatnak otthon kellő tájékozást, pedig ha valaha és valahol szük­séges volt hangsúlyozni a régi latin „Videant consules“ intést, úgy itt most égető szükség van arra. Meg vagyok ugyan arról győződve, hogy a horvát hírlapíróknak a szláv lapokban és Schu­­eelka bécsi „Reform“-jában olvasható czikkei egy­­magukban nem képesek megsemmisíteni a köztünk nyolczszáz év óta fenálló viszonyt, de a kór, kellő ellenőrzés nélkül, mégis gyorsabban elmérgesül­­het, mint ezt Pesten csak sejthetnék is. Hogy miként írnak a horvát ellenzékiek ró­lunk, és hogy az izgatásnak minő eszközeit ragad­ják meg ellenünkben, azt sötéten bizonyítja a Sziszeken megjelenő „Branik“ czimű lapnak egyik közelebbi száma, melynek tárczájában (Listák) a magyar nemzet ellen irányzott ironikus, de a vadság sarcalmusával párosított elbeszélés jelent meg, s melyből most — ízelítőül — néhány mon­datot alkalmunk van idézni. Azt mondja többek közt a nevezett lap, hogy „a horvát társadalomba betolakodtak az „embe­rek“ *) s ezzel elkezdődött a nemzet megmérgezése. Horvátország gyámságot kapott s ősi alkotmánya helyett kényuralom alá jutott.“ Majd igy foly­tatja : „Királyságunk lassanként oly viszonyba jött a „barátom“ országával, a minőben volt egykor Róma az általa meghódított tartományokkal. Róma engedelmességet követelt provincziáitól, s ugyan­ezt téve „Ember Lajos“ is, de a római tartományok pusztán a birodalmi székváros táplálására hódít­tattak m­eg, míg „Fogd meg Barátom“ már régen tönkre silányult volna, ha a horvát eke nem léte­zik. Szorgoskodj tehát, gyötörd magad, szerezz, műveld a földet, szánts, vess, arass és vigy mindent Pestre. A szláv nemzetek adtak az „ember“-nek mindent, a­mi őt emberré tette; ők öltöztették föl tetőtől talpig, ők adtak neki társadalmi rendet és gondoskodtak számára alkotmányról.“ „Bűnt követnénk el, ha az igazat elhallgatnék. Viszonajándékul kapott a horvát nemzet „Ember Lajos“-tól rabszolgaságot. Minden, a­mi egy nem­zetet szerencséssé és gazdaggá tehet, a Szávától a Dráván át vitetett. A szabad nemzet ennek kö­vetkeztében alkotmányszeretetéért misera plebs contribuons lön.“ „A nemzeti műveltségnek, mely egész Euró­pában mély gyökeret vert, és virágzásra jutott, hazánkból pusztulnia kellett és sziveinknek vadon kellett maradni.“ „A nemzeti nyelv, a nemzeti irodalom, a nem­zeti tudomány és művészet megsemmisült. Ezen gazság és jellemtelenség ellen mi védeni fogjuk magunkat mindaddig, a­míg lesz köztünk valaki, a­ki nemzetiségi tételünk ellen intézett támadásai­kat visszaverni képes leszen.“ „Nézzétek csak a magyar alkotmányt! Betyá­­ros, minő a magyar maga. E nemzet ma is oly durva és szolgai, minő volt mindig. E faragatlan­­sághoz társakra volt szüksége, és erre készen állot­tak a horvát hétszilvafás nemesek. Kezdettől fogva egyedüli foglalkozása a magyar aristokrá­­cziának a semmittevés volt; ott hűsölt az árnyék­ban, pipázott, kóborolt és bajuszát hájjal hentesi­­télte, mig a parasztnak a török Bájához hasonlóan a nap égető hevében kellett kínlódni. Gróf, báró, főispán, szolgabiró volt a nemzet, minden egyéb pedig csak czigány és csavargó czinczár.“ „A horvát nemzet a horvát koronához tarto­zott, de nem ahoz, a melyben sohasem bizott. íme, a magyar korona keresztje sem áll egyenesen többé és ez nem jót jelent.“ Az unió-barát horvátokat a „Branik“ tárcza­­irója nem tartja embereknek, ők szörnyszülöttek (izrod), irtóztató madarak (ptice zlokodnice). „A magyaroknak egyébiránt nem adott az Isten emberi szívet, sem nemes érzelmet, minél­fogva ők nem egyebek, mint zsiványok(pustolovi“). Ilyen és ehez hasonló czikkeket nagyon gyak­ran olvashatunk horvát testvéreink napi sajtójában. De térjünk át egyéb dolgokra is. A kupnjaki alagút megnyitása, — melyről a pesti lapok is hoztak homályos értelmű táviratokat — ünnepély­­lyel volt összekötve. Jelen volt ott Bedekovics bán, Suhay Imre és a fiumei kormányzó gr. Zichy Jó­zsef. Ez utóbbit a felingerelt tengermelléki lako­sok gúnyos kaczajjal fogadták, és hogyha dr. De­­rencsén kir. jegyző, megválasztott országgyűlési képviselő és az ellenzéknek egyik legértelmesebb és mérsékeltebb tagja tapintatos szónoklatával le nem csendesíti a népet, gr. Zichy pórul is járha­tott volna. Bedekovicsot, midőn Del­icén ablaká­ból kinézett, szerény zsiv­óval fogadták ugyan, de azután bőszült lármával kiabálták: „Bane! daj nam Rjeka, Rjeka je nasa, a ne magjarska, i magjarska nece biti nikada!“ (Bán, add nekünk Fiumét, Fiume a mienk és nem a magyaroké s a magya­roké soha sem lesz.) Midőn a sajtó s midőn maga a műveletlen, de fölizgatott nép ily dolgokkal lép a nyilvános­ság elé, ez annak tanúbizonysága, hogy viszo­nyaink mindinkább bonyolulnak és hogy otthon figyelemmel kellene kisérni e jelenségek minden mozzanatát. X. *) E kifejezés, valamint a „magyar,“ „barátom,“ „Em­ber Lajos“ (Kossuth) szavak a horvátoknál a legsértőbb gúnynevek, a­miket csak jelleulink alkalmazhatni vélnek.­­ A római kérdés a franczia nemzet­gyűlésben. A franczia nemzetgyűlés f. hó 22-diki ülése egyike volt a legérdekesebbeknek s a legviharosabbaknak. A közönség már kora reggel seregesen jött ki Párisból s lepte el a számára fentartott helyeket. A diplomá­­cziai testület karzatán ott lehetett látni Chigi pápai nuntiust, Metternich herczeget és nejét, Lyons lordot, Nigra lovagot stb., ezenkívül a karzatokon mindenféle számos pap volt észrevehető. A miniszterek közül jelen voltak Thiers, Larcy, Dufaure, Favre és Pouyer-Quertier. A kérvények felolvasása után a rennesi, roueni, quimperi, versaillesi, st.-brieuxi, vannesi, burgesi, stb. püspökök szorgalmaz­zák, hogy a kormány a külföldi hatalmak­kal karöltve igyekezzék helyreállítani a pápa világi hatalmát. Fájet egybefoglalja a kérvényzük által felhozott okokat s ki­fejti, miért tartja ő a világi hatalom vissza­állítását szükségesnek a pápa szellemi ha­talmának szabad gyakorlására. Ezután Thiers lépett a szószékre s mély csend között kezdő beszédét: Thiers: Sajnálatomat kell kifejeznem, hogy már ma tárgyaljuk e komoly kérdést, mely ben­nünket foglalkoztat, nem azért, mintha meg akarnám tagadni korábbi nézeteimet. Nem. Mit hajdan véltem felőle, azt vélem most is és fogom vélni mindig. (Igen helyes! Igen helyes!) Hazám és becsületes emberek előtt állok, s hangosan mondhatom el véleményeimet, de önök sokkal ta­pasztaltabbak , hogy meg ne értsék, miszerint vannak komoly érdekek, melyeknek inkább szol­gálunk hallgatás mint beszéd által. (Igen helyes !) De miután kényszeríttetünk, ki kell mondanunk, mit szándékozunk tenni, és ha ezért nem tetsze­ném önöknek, ne rójják azt föl sem nekem sem hazafiságomnak, hanem a helyzetnek. Igen gyak­ran voltam a helyzetben, hazámnak keserű igaz­ságokat elmondhatni, és borzasztó eredmények elég hangosan igazolták azon szerény józan észt, mely engem vezérlett. Többször élénken rászal­­tam hazám eljárását és mindnyájunknak el kell ismernünk, hogy nemzetünk főhibája, hogy magát igen gyakran csakis a pillanat véleménye által h­ángoztatja. Ha Francziaországban valamely vélemény lép föl, majdnem senki sincsen, ki annak ellenáll­hatna. Mindennap tapasztaljuk a pillanatnyi hangulat példáit, végzetteljes példáit. Feladtuk Francziaország százados hagyományait és meg­­bünhödünk érte ma kegyetlen csapások által. Az európai egyensúly nevetség tárgya lett. Ez eszme IV. Henrik m­unkája volt, Richelieué Francziaország nagy államférfiáé, Mazariné, a türelem nagy államférfiáé, ki a csodás weszpháliai békét alkotta. 1815-ben a gondviselés eszközt adott nekünk az egyensúlyban, az visszahelyez­tetett s a katonai dicsőség helyett ez eszköz adott nekünk befolyást. Francziaország Európában Po­roszország és Ausztria ki­­helyeztetett, hogy az egyik uralmát a másik felett meggátolja. Franczia­ország Anglia és Oroszország közé helyeztetett, hogy megakadályozza, miszerint e két nagyhata­lom a világot saját érdekei szerint megoszsza. És ez egyensúlyt magunk romboltuk le. Felcserélték a régi rendszert, mely megmentőnk volt, hogy a nemzetiség eszméjét proklamálják, s a nemzetiségek rendszere készítette Francziaországnak az elfeled­­hetlen szomorú napokat. A­nélkül, hogy Olasz­ország azon akaratát, miszerint egységes hata­lommá legyen, megtámadnák, az igaz, hogy Fran­­cziaországtól hiba volt az egység létrejöttét elősegíteni. Ez esztelen és vak politika volt. Sohasem zártam el nézetemet sem az uralkodó köz-, sem barátaim véleményétől. Mindig azt mondtam, hogy a nemzetiségi politika válságos lesz Francziaországra. Először biztosan tudtam, hogy az olasz egység egy napon maga után vonja a német egységet. Másodszor lehetetlen, hogy az olasz egység a szó­szék ellenére nem lenne, mely a lelkiismereti szabadsággal szemben egy bizo­nyos vallásos meggyőződést képvisel. Ezeket elmondottam a császárság alatt. Midőn szeme elől téveszté azokat Francziaország, mely, mint Ang­lia a protestantismus védnöke, V. Károly óta a katholiczismus természetes védnöke volt, elhagyta küldetését. A császárság, midőn az Alpokhoz ment, azt mondá, hogy egy eszméért ontja az ország vérét. Igen! De Olaszország Poroszország­hoz csatlakozott és részt vett Sadovában; az olasz egység megcsinálta a német egységet s a vallási kérdés Európában napirendre került. Az olasz király Rómában van, IX. Pius a nagy kath. egy­ház feje pedig a Vatikánban, ezen menhelybe zárva, szabadnak mondják őt. Azonban ma Olaszország már egységes állam, mely számit az európai hatalmak sorában. Mit tesz Európa Olaszországgal szemben ? Oroszország haragszik Rómára, mióta az a lengyel kér­dést fölvetette, s nyájas Olaszország iránt. Ang-

Next